Days Gone بیش از ۹ میلیون نسخه فروخت و این تمام ماجرا نیست
طبق صحبتهای جف راس، کارگردان بازی Days Gone، این عنوان در ۱.۵ سال ابتدایی عرضه ۸ میلیون نسخه فروش داشته، اما سونی حس یک شکست را به تیم سازنده القاء کرده است.
روز گذشته سونی در جریان رویداد CES 2022 اعلام کرد که بازی Ghost of Tsushima به فروش ۸ میلیون نسخهای دست پیدا کرده است. جف راس (Jeff Ross)، یکی از کارگردانان بازی Days Gone، در توییتر به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد که عنوان Days Gone نیز در عرض ۱.۵ سال ابتدایی عرضه به فروش ۸ میلیون واحدی رسید، اما تیم مدیریت محلی، بازی را یک ناامیدی میدانستند.
چند سالی از انتشار بازی میگذرد و ما حتی شاهد عملکرد خوب آن روی استیم نیز بودهایم. در حال حاضر اگر فروش بازی روی پلتفرم استیم (۱ میلیون نسخه) را با فروش ۱.۵ سال ابتدایی جمع ببندیم، به آمار ۹ میلیونی میرسیم که برای یک آیپی (IP) جدید فوقالعاده است.
زمانی که من سونی را ترک کردم، یک سال و نیم (و یک ماه) از عرضهی Days Gone میگذشت و بازی بیش از ۸ میلیون نسخه فروش داشت. از آن زمان به طور حتم فروش بازی بیشتر شده و بیش از یک میلیون نسخه از طریق پلتفرم استیم فروش داشته است. با این حال، تیم مدیریت محلی سونی به ما این حس را القاء کرد که بازی یک ناامیدی بزرگ است.
جف راس
راس در ادامه یکی از عوامل اصلی را نمرات منتقدین اعلام کرد که برای شرکت سونی به شدت اهمیت دارند. راس توضیح داد که تیم مدیریتی سونی به موفقیت بازی Death Stranding بیش از Days Gone باور داشتند. وی همچنین در مورد پروسه ساخت بازی صحبت کرد:
بازی برای مدتی طولانی در دست ساخت قرار داشت و مشکلات زیادی در این مسیر شکل گرفت، اما بِند استودیو یک تیم بسیار کوچک بود که برای اولین بار یک اثر جهان آزاد را ارائه میکرد. اگر همه چیز را در نظر بگیریم، حتی به پایان رساندن چنین پروژهای بینظیر است.
راس در سال ۲۰۲۰ بِند استودیو را ترک کرد. از طرفی، به نظر میرسد که حتی با این فروش فوقالعاده، بازی دوم Days Gone در دست ساخت قرار ندارد و تیم سازنده روی یک آیپی جدید جهان آزاد کار میکند.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
فروشش که عالی بوده اما واقعا نمیشه منکر کیفیت پایین بازی نسبت به بازیهای دیگه سونی بود . من ساخت آیپی جدید رو به دنباله days gone ترجیح میدم
مشکلات اصلی بازی که باعث واکنش منتقدین شد، عدم پولیش کافی بود. البته مشکلات دیگری هم داشت، اما سطح نوآوری و کیفی بازی جدا از پولیش نبودنش در حد Ghost of Tsushima بود. بازی ساکر پانچ ساختار تازهای نداره، روایت تازهای هم نداره، اما جوری یک ساختار یوبیسافتی رو بهتر از خود یوبیسافت کنار هم قرار داده و یک سیستم مبارزه Superb طراحی کرده که حتی گیمر بیشتر از یک بازی نوآورانه و متحول کننده دوست داره بازی رو تجربه کنه. Days Gone در سطح مشابه قرار میگیره با این تفاوت که پر از باگ و گلیچ و مشکلات فنی در زمان لانچ بود.
حالا بماند که انتخاب این پروژه اشتباه بود و منطقاََ یک تیم ۱۰۰ نفری نمیتونه بازی Open World باکیفیتی که از سونی انتظار میره ارائه بده. اما سوال من اینه که بند استودیو از اون زمان تا الآن چندین عضو ارشد خودش رو که به شدت باتجربه بودن از دست داده از همین جف راس گرفته تا خالق سایفون فیلتر. به دنبال این موضوع و با آگاهی بر این که مشکل اصلی باگ و گلیچ بوده، چجوری میشه انتظار داشت آی پی بعدیشون که باز هم یک open world هست، چیزی بهتر از Days Gone در بیاد. اگر قرار باشه با کیفیت باشه، بنابراین با تجربیات گذشته میتونستن days gone 2 رو هم خوب در بیارن اگر هم قراره همون رویه قبل پیش بیاد، فرقی نداره چه آی پی جدید چه days gone هر دو جهان آزاد هستند و باز هم قرار نیست این موضوع بهبود پیدا کنه. Days gone 2 چیزی بود که بنیانگذارهای استودیو قصد ساختش رو داشتن و براش ایدهپردازی کرده بودن و شوق ساختش رو هم داشتن. میتونستن از خیلی اشتباهات درس بگیرن و تازه یک base هم داشتن. از سمت مقابل بازی فن بیس بزرگی هم داره. به نظر من بهتر بود اجازه بدن این تیم که به شدت مستعد و با انگیزه بود نسخه دوم رو بسازه، با جهان days gone میشد خیلی کارها کرد. به قول کارگردان بازی کیلزون ۱ پذیرفته نشد با متای ۷۰ اما کیلزون ۲ با متای ۹۱ سری رو اثبات کرد.
شما درست میگید آقای کریمی اما علاوه بر متا پایین و ضعفهای بازی ، توسعه این بازی برای سونی چه از نظر مالی و چه از زمانی هزینه زیادی داشته (یک نسل زمان برده) . شاید به همین دلیله که سونی این بازی رو یه موفقیت نمیدونه . چون اگه صرفا بحث مالی رو در نظر میگرفت چی بهتر از دنباله days gone که نسخه اولش ۹ میلیون فروش داشته و خیلیها هم خواهان نسخه دوم هستن . احتمالا سونی نخواسته ریسک ساخت نسخه دوم رو به جون بخره
بازی ای که ۹ میلیون فروخته، قطعاََ از نظر مالی همه چیز رو جبران کرده. مشکل اینه که شرکت سونی به شدت به نمرات و منتقدین اهمیت میده. البته تا حدودی هم حق داره، این شرکت معروفه به یک ارائه دهندهی بازی های پریمیوم و پولیش شده که جای دیگه نظیرشون وجود نداره، اما برای هر اثری چنین رویکردی اشتباهه. سونی ترجیح میده کاتالوگ بازی های +۸۰ بیش از پیش حفظ بشه تا اثری به این کاتالوگ ضربه بزنه و به همین دلیل نور چشمی سونی هم ناتی داگ و سانتا مونیکا هستند. پیشنهاد میدم مصاحبهی دیوید جفی با خالق سایفون فیلتر رو ببینید داخل یوتوب، در مورد اهمیت متا و نمرات منتقدین برای سونی صحبتهای جالبی مطرح میشه. حتی تیمهای آماری و ژورنالیستهایی از یک شرکت به خصوص قبل از عرضهی بازی کیفیت رو میسنجن و نمرهی متای احتمالی برای بازی پیشبینی میکنن و سونی بر این اساس ممکنه یک بازی رو تاخیر بزنه یا تغییر بده. این صحبت کارگردان gow (دیوید جفی) و خالق days gone هستش. دیوید جفی حتی نمره این سازمان رو دقیق توصیف میکنه و +- ۱ یا ۲ نمره متا رو پیشبینی میکنه.
بنابراین بحث مالی نیست بحث پریمیوم نگه داشتن کاتالوگ بازیهای پلی استیشن هستش. مایکروسافت در نقطه مقابل قرار میگیره. معیار مایکروسافت برای ساخت یک بازی چیزی جز واکنش گیمرها نیست. State of Decay و Sea of Thieves در زمان عرضه دقیقا واکنشی شبیه به واکنش دیزگان رو دریافت کردن اما بخاطر فن بیس بزرگشون ازشون پشتیبانی شد و الان هم State of Decay 3 چراغ سبز دریافت کرده.
آره قبول دارم . سونی به کیفیت برندش بیشتر اهمیت میده تا چیزی که فنبیس بازیها میخوان . نمیدونم شاید نشه گفت کدوم مسیر بهتره چون اون مخاطب پسنده و این کیفیت پسند . سونی با ساخت آیپی جدید اشتباهی انجام نمیده اما با فرصت دادن به سازنده برای ساخت نسخه دوم days gone کار درستتری رو انجام میداد . درباره صحبتهای کارگردان هم در جریان هستم ، بحثهای استودیو بند همون زمان مقاله جیسون شرایر و عدم ریسک پذیری سونی مثل قبل شروع شد . همین که کارگردان days gone بعد از رد شدن ساخت نسخه دوم و گذشت یکسال از خروجش از سونی ، هنوز درباره این بازی حرف میزنه و از فروشش صحبت میکنه ، نشون میده که واقعا میخواسته باز هم بازی رو بسازه
جناب کریمی مقایسه دو تا بازی سرویس محور با یه داستانی کار درستی نیست به علاوه الان ۹۹ درصد بازی های سرویس محور زمان عرضه خوب نیست و تو مدت زمان بیشتر بهتر میشن بعدشم Sea of Thieves و State of Decay 2 بیشترین پیشرفتشون رو مدیون به گیمپس هستن که باعث شد بیشتر دیده بشن ولی اینجا صحبت درباره موضوع دیگه ای هستش Days Gone بیشتر فروشش رو به خاطر این داره که بازی Open World و کلا تو این دوره زمونه بازی های Open World خیلی رو بورس هستن و حتی اگه متای خوبی هم نگیرن فروش خوبی دارن نمونش Far Cry 6 که عملا همون فرمول تکراری قدیمی خودش رو چندین بار استفاده میکنه و رسما برای پیشرفت تو بازی بیاد مراحل فرعی تکراری رو بری بعد پر فروش هم هست
بخشی از موفقیت رو مدیون گیم پس هستن منتهی sea of thieves برای مدت طولانی صدر جدول استیم بود و بحث فقط پشتیبانی نیست، بحث اینه الان نسخه سومی هم قراره ساخت بشه. موضوع اینه ghost of tsushima هم جهان آزاد بود به موفقیتی مشابه days gone رسید، چطور days gone اصلا نامی ازش برده نمیشه اما ghost of tsushima مرکز توجه قرار میگیره؟ پوینت من اینه که اینجا تنها عاملی که به نظر میرسه باعث میشه DG مطرح نشه متا و منتقدین هستن.
Sea of Thieves قبل از اینکه به استیم اضافه بشه به واسطه گیمپس خیلی معروف شد مخصوصا که اگه اشتباه نکنم اولین بازی انحصاری مایکروسافت هم بود که میومد رو این سرویس و طبیعتا خیلی ها رو به سمت خودش و کلا سرویس مایکروسافت جذب میکرد بعد از گذشت چند سال و محبوبیت بازی توسط گیمپس مایکروسافت تصمیم گرفت بازی رو برای استیم هم عرضه بکنه که همین باعث فروش بیشتر و پلیر های بیشتر تو بازی شد دقیقا همون کاری که سونی با Days Gone و عرضه اش رو PC و استیم انجام داد
State of Decay هم از همون اول IP آنچنان موفقی نبود حتی همین الان نسخه دومش به نسبت بقیه بازی های سرویس محور مایکروسافت مثل همین Sea of Thieves و Gears 5 و بخش آنلاین Halo و Forza پلیر های خیلی کمتری داره و حتی تو جامعه گیمینگ خود مایکروسافت هم زیاد ازش صحبت نمیکنن حالا اینکه نسخه سومش ساخته میشه دلیل بر اینکه کلی طرفدار داره و بازی هم خیلی با کیفیت باشه نیست وگرنه الان Call of Duty هم هر سال فروش زیادی داره پس با این حساب این هم باید بهتر از استراتژی سونی بدونیم
اگر هم میخواید بگید Call of Duty ربطی به موضوع نداره من هم باید بگم Sea of Thieves و State of Decay ربطی به موضوع ندارن که شما با Days Gone مقایسه میکنیدشون
کل حرف من این هستش که Days Gone سر مراحل تکراری و داستان خیلی ساده و سطحی و باگ و گلیچ بازی موفقی نبوده و از اونجایی که این همه سال طول کشیده و نمرات خوبی هم نگرفته سونی تصمیم گرفته دنبالش رو کنسل بکنه
البته من منکر اینکه سونی میتونست یه فرصت دوباره بده تا تیم توسعه یه بازی بهتر بسازه و دنباله بازی هم به نسبت نسخه اول بهتر باشه نمیشم ولی اینکه بگیم Days Gone چون تا یه حدی شبیه به Ghost of Tsushima بوده پس بازی خوبی بوده درست نیست
ضمنا فراموش نکنیم Ghost of Tsushima رو یه استودیو کاربلد تر که قبلا هم سابقه بازی Open World داشته ساخته و خیلی استودیو معروف تر و پر جمعیت تری هستش به نسبت Bend Studio که اولین بازی Open World خودشون بوده و تو خیلی چیز ها نتونستن موفق باشن یا به اون استاندارد های معمول برسن
این هم فراموش نکنیم که یه دلیل موفقیت عظیم Ghost of Tsushima متفاوت بودنش نسبت به سایر Open World ها تو بعضی ویژگی ها ، آرت استایل خاص فوق العادش و همینطور سامورایی محور بودن بازی و جریان داشتن بازی تو ژاپن بود اون هم تو دوره ای که بازی که درباره سامورایی ها و نینجا ها باشه و بتونه مخاطب عام رو جذب بکنه کم بود !
بحث بحث بیزنسی هستش، و از دیدگاه بیزنسی اتفاقا call of duty داره مسیر درستی رو میره، وقتی هر ساله بازی جدید عرضه میکنن و مخاطب علاقه داره چرا که نه؟ برای اون مدل بازی استراتژی عالیای هم هست. خیلی از استراتژیهای جدید سونی که البته اکثرش شایعه هستن و امیدوارم صحت نداشته باشن، مورد پسند من نیست از ریمیک tlou گرفته تا لغو دیزگان ۲ و تعطیل کردن japan studio و یک توییستد متال سرویس محور و … خب مشخصه گیمرهایی مثل من که دنبال گیمپلی و بازیهای خلاقانه اما کوچکتر هستن معترض میشن. بنابراین اگر از استراتژی صحبت میکنیم و موفقیت، به نظر من هم استراتژی دیزگان ۲ میتونست موفق باشه هم این که بازی اول از نظر بیزنسی شکست نبوده و موفقیت آمیز بود تقریباََ موفقیتش در سطح Ghost of Tsushima بوده.
و اتفاقا این حرف شما مبنی بر این که بند استودیو یک open world ساز خبره مثل ساکر پانچ نبوده و با این حال حتی تونسته باشن در رضایت مخاطب و فروش به سطح ghost of tsushima نزدیک بشن باعث میشه مستحق ساخت ادامه باشن. بند استودیو با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم میکرد و تیم خیلی کوچک تری از ساکر پانچ داشت و … با این حال تونستن این پروژه رو به سرانجام برسونن و رضایت جلب کنن، حالا تحت این شرایط چطور مستحق تشویق و ساخت بازی دلخواه نیستن؟ بند استودیو مستحق این بود که سونی رضایت افراد رو جلب کنه و با جذب نیرو و امکانات بهشون اجازه ساخت بازی دلخواهشون رو بده (دقیقا همان چیزی که سونی پوزشو میده، یعنی دادن اختیار کامل به استودیوها و عدم دخالت در پروژه)
استودیوها و فرنچایزهای اصلیشون با منابع، استعداد و زمان رشد پیدا میکنن. Uncharted 1 بازی شاهکاری بود؟ Killzone 1 چی؟ این فرصتهای متعدد بود که باعث شد استودیوها بهترین بشن. سایفون فیلتر در زمانی خیلی دور عرضه شده بود و بازی جدید بند استودیو رو میتونیم به شکلی اولین پروژه آنها در صنعت مدرن بدونیم. بهتر بود مثل خیلی از پروژههای دیگه این فرصت به اون فرنچایز داده بشه.
جالبه از دیدگاه بیزینسی حرف میزنید بعد به سیاست های سونی که دقیقا همین دیدگاه بیزینسی رو دارن انتقاد میکنید ! Twisted Metal هیچوقت یه بازی داستان محور نبوده که الان با سرویس محور شدنش اتفاق خاصی بیافته بازی یه بازی شدیدا گیمپلی محوره و اتفاقا ساخته شده برای یه بازی مولتی پلیر جذاب مثل Rocket League و غیره Japan Studio هم که هیچکدوم از بازی هاش فروش خوبی نداشتن و این دقیقا ضد با حرف های شما هستش که بالاتر گفتید ریمیک The Last of Us هم تا اواسط مراحل توسعه رفته بوده و از ۲۰۱۸ در دست ساخت بوده و قراره به صورت یه کالکشن به احتمال زیاد عرضه بشه به همراه مولتی پلیر The Last of Us و ریمستر The Last of Us Part II که ارزش خرید این بازی و کالکشن رو بیشتر میکنه در ضمن فراموش نکنیم همون مایکروسافت هم دو نسخه اول Halo رو ریمیک کرد درحالیکه عملا یه بازی شوتر اول شخص بودن و از نظر گیمپلی هم فرقی نکرده بودن و اون ها رو تو یه کالکشن به اسم مستر چیف کالکشن عرضه کرد و اتفاقا با واکنش بسیار مثبت هوادار ها هم رو به رو شد ! لغو نسخه دوم Days Gone هم دلایل مختلفی داشت و نمیشه منکر این شد که تیم Bend Studio تو زمان ساخت بازی با هم مچ نبودن که این رو خود جیسون شرایر هم بهش اشاره کردن و کاربر متئوس هم کامل توضیح دادن Ubisoft هم از نظر رضایت مردم Open World ساز خبره ای شاید باشه و بازی هاش فروش بکنن ولی آیا این دلیل بر خوب بودن بازیه ؟ قسمت اول Uncharted هم متای ۸۸ گرفت و در ضمن اون زمان سیاست سونی با الان فرق میکرد ! Killzone 1 هم اولین IP استودیو Guerrilla Games بود و تا قبل از این فقط یه ShellShock Nam 67 ساخته بودن که اون هم تا جایی که اطلاع دارم IP خودشون نبود به دلایل مشکلات مالی و کمبود کارمند نتونستن بازی خوبی بسازن من هم با این بخش از حرفتون که گفتید باید به Bend Studio فرصت دوباره داده بشه برای ساخت Days Gone 2 موافقم ولی سونی هم نیومد استودیو رو رسما ببنده صرفا گفت رو یه پروژه دیگه کار بکنید که الان هم مسلما درس های زیادی از بازی قبلیشون یعنی Days Gone گرفتن و بیشتر روش کار میکنن تا بازی و Open World بهتری بسازن کی از آینده با خبره شاید حتی بهشون اجازه دادن حالا که بهتر شدن Days Gone 2 رو هم بسازن !
اگر ساخت بازی های سرویس محور برای سونی سودآور بودن، دیستراکشن آلاستار به موفقیت میرسید. یا کیلزون ادامه پیدا میکرد و سمت هورایزن نمیرفتن. موفقیت برای سونی و چیزی که ازش انتظار دارن ساخت بازی تک نفره با کیفیت هستش که هم طرفداران بازی های سینماتیک رو ارضا کنه هم طرفداران گیمپلی خالص.
ژاپن استودیو با کلی استعداد از جمله خالق سایلنت هیل لایق دریافت منابع برای آثار aaa بود نه این که به طور کلی تعطیل بشه. تعطیلی که بودجه اش کامل بره روی یک کفهی ترازو یعنی بازی های سینماتیک. وضعیت ژاپن استودیو خوب نبود برای سود آوری و بازی های یونیک، اما پتانسیل رشد داشت نه تعطیل شدن. اعضای استودیو روی پروژه های بزرگی نظارت داشتن و کار کردن از gravity rush گرفته تا bloodborne. تعطیل شدن استودیو و تزریق بودجه به بخش های متضاد، دور شدن از یک قشر عظیم گیمرها رو به دنبال داره. سونی رو بخاطر ساخت بازی های جدید دوست داریم نه ساختن ریمیک و بازی سرویس محور. دث استرندینگ، دیمنز سولز، حتی بخاطر gravity rush و rain و the last guardian. این پروژه ها از نظر بیزنسی عملکرد خوبی داشتن نسبت به بودجه هاشون هم این که سازندگان بزرگی پشتشون بودن که میشه ازشون استفاده کرد یکیش تویاما یکیش تهیه کننده بلادبورن و یکی هم طراح the last guardian. در کنار که بازی های niche بودن، بخش منحصر به فرد کاتالوگ پلی استیشن رو پر میکردن. در حال حاضر تنها امید این دسته از بازی ها هاوس مارکه.
مدتها کلی استعداد داخل ژاپن استودیو فعالیت داشتن، هیچ پشتیبانی ازشون نشد برای ساخت یک aaa این هم داخل همان مقاله شرایر اومده.
جدا از همه این موارد، من نگفتم دیزگان بازی عالی ایه و ربطی هم به آثار یوبیسافت، من گفتم باید فرصت داده میشد. مشکلات بازی طوری بودن که قابلیت برطرف شدن رو داشتن و پتانسیل بالایی داشت مثل کیلزون. و مثل خیلی از آثاری که در نسخه دوم بهتر شدن. base بازی جای پیشرفت به خصوصی داشت.
جناب کریمی، چیزی که اینجا ندید گرفته میشه و تو توییتر درست بهش اشاره شد، بحث چگونگی فروش این ۹ میلیون نسخه از بازیه. بازی بعد از عرضه خیلی زود با تگ تخفیف فروش رفت یعنی سونی تلاش کرد آی پی رو حفظ کنه و مخاطب رو هرجوری شده به سمتش بکشونه. بعد اومد جزو کاتالوگ PS5، و یه عده زیادی اینجوری بازی رو گرفتن. بعد هم +PS. اینا رو هم جزو اون فروش باید حساب کرد که بنظر من درصد بزرگی میشه.
اتفاق بعدی اینه که گذشته از زمان طولانی روند توسعه، گویا از لحاظ محیط کار هم خیلی عالی نبوده. بنظرم خیلی بعید نمیرسه، حتما دیدین که دیشب پست خبر موفقیت ساکرپانچ رو ریتوییت کرد و بعد این حرفا رو زد. این یه رفتار واقعا غیرحرفهای و نادرسته.
بعلاوه جف راس خیلی زود استودیو رو ترک میکنه (اگه اشتباه نکنم ۶-۷ ماه بعد از عرضه بازی). طبیعتا با اون وضع بد (اگه نگیم افتضاح) انتشار بازی، باید انتظار اینو میداشت که سونی بخواد صبر کنه ببینه با بازی چیکار میکنی و چجوری پولیشش میکنی. سوای از پلیش و …، چندتا بازی میشه اسم برد که تو زمان کوتاهی بعد از عرضه چراغ سبز ساخت دنباله رو گرفته باشن؟! اونم زمانی که یه بازی AAA زامبی محور دیگه هم از استودیوی فرست پارتی دیگه داره عرضه میشه.
همهی اینا، گذشته از اینه که ما ایده دنباله رو نمیدونیم چی بوده. فقط راس میگه خیلی انقلابی و عالی بوده. آیا باید به حرف صرف کارگردان اعتماد کرد؟ میتونه یه ایده عالی بوده باشه و میتونه هم نباشه! این احتمال رو واقعا باید در نظر گرفت. اینکه فن بیس بازی دوست داشتن دنباله ای ساخته بشه دلیل بر این نمیشه که سونی سریع سرمایه لازم رو تامین کنه! همونطور که اگه واقعا ایده درخشانی بوده، راس نمیبایست سریع استودیو رو ترک میکرد و باید بالغتر رفتار میکرد (چیزی که من ازش نمیبینم متاسفانه)
ارادت…
آخه آقای کریمی من هنوز در تعجبم که جهان دیزگان ۶ نفر ساخته هرچند که باگ داشت ولی خیلی حرفه همچین مپ با اون گرافیک فقط ۶ نفر ساخته باشه🗿
البته جناب کریمی یه نکته ای که به نظرم باید در نظر بگیریم این هستش که بازی اونقدر ها هم شبیه به Ghost of Tsushima نبود و از نظر Open World بودن هم Ghost of Tsushima تجربه خیلی بهتری بود به نسبت Days Gone و حتی از نظر خلاقیت و برخی از مراحل هم از Days Gone جلوتر بود تو این موضوع ها ولی قبول دارم Days Gone میتونست تو قسمت بعدی خیلی بهتر باشه و پتانسیل های زیادی داشت
جناب کریمی پیچ ارائه شده برای دیزگان ۲ بعد از رفتن سران بود
.
اتفاقا رفتن سران درست ترین حرکت بند بود ؛ شرایر هم توضیح داد که عامل بدبختی بند یک دست نبودن استودیو بود و امثال همین آقای راس باعث شد که نسل تازه بند نتونه ایده های خودشو عملی کنه
من بر اساس پیچ ارائه شده صحبت نکردم بر اساس توییت جف راس صحبت کردم:
https://s4.uupload.ir/files/000_u18w.png
عامل بدبختی که نیست بازی کاملا موفق و از سمت مقابل، مشکل این استودیو دقیقا کمپانی سونی هستش ازشون حمایت کافی رو نکرد، با ۱۰۰ نفر نیرو ساخت یک بازی جهان باز مثل days gone تحسین برانگیزه. اتفاقا شرکت سونی میبایست یک Reward قابل توجه به اعضای بِند بده و در کنارش خواهش کنه که ایده دلخواه خودشون رو بسازن.
من بر اساس گفته های شرایر میگم :
.
از نسل قدیم بند فقط چند نفر مثل جان گاروین و جف راس مونده بودن و قدرت کامل رو در اختیار داشتن ؛ به طوری که نسل جدید بند اگه ایده هاشون همسو با این ۲ نفر نبود قطعا رد میشد
دیکتاتوری بدی حاکم بود ؛ در ثانی ؛ بازی نزدیک به یک دهه در دست ساخت بوده و هیچ سودآوری نداشته و چندین بار با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده ؛ قاعدتا یه ناشر از این موضوع خوشحال نمیشه
از طرفی ؛ بعد از رفتن این ۲ کارگردان و یک دست شدن بند ، اعضای جدید یه پیچ برا دیزگان ۲ ارائه دادن ولی گویا از نظر هرمن هالست موفقیت آمیز نبوده و شخصا به تصمیم هالست احترام میزارم
خود دیزگان به نظرم ۳ ایراد اساسی داشت ؛ لول دیزاین فوق العاده ضعیف ؛ باگ و گلیچ های متعدد ( زمان عرضه ؛ خود من ۲۰۲۰ بازی کردم جز ۲ مورد چیز خاصی ندیدم ) ؛ تنظیم صدا توی حالت های مختلف و در آخر دیالوگ های بحث برانگیز ؛
.
الان وضع بند به هیچ عنوان بد نیست ؛ اعضای استودیو حدودا ۲۰۰ نفر شدن ؛ همگی نسل جدید و خلاق همراه با ایده های متنوع و یک دست و با passion فراوان دارن روی پروژه بعدی کار میکنن ؛ من خودم ترجیح میدم اوضاع داخلی استودیو خوب باشه و در کنارش یه عنوان خوب عرضه کنه تا اینکه اوضاع استودیو افتضاح باشه ولی دنباله یه عنوان پرفروش رو بسازه
درآخر ؛ ip دیزگان که منقرض نشده ؛ بند میتونه بعد از عرضه پروژه بعدیش ؛ یه دنباله معنوی از دیزگان بسازه به شرطی که پیچ به حدی خوب باشه که هالست راضی بشه
کاری به شرایر ندارم. حرف من اینه همین بازی ای که اعضای قدیمی ساختن موفق بوده. و اگر یک دهه طول کشیده دلیلش منابع محدودی بوده که سونی در اختیارشون قرار داده. اگر خیلی علاقه به سریع تر ساخته شدن اثر داشتن همون بازه تیم رو ۲۰۰ نفر میکردن نه الآن که خالقین جدا شدن. بنابراین طولانی شدن توسعه به تیم سازنده قدیمی ربط نداره بلکه به بالادستی ها ربط داره. الان هم مشخص نیست بند استودیوی جدید با استعداده یا نه هر وقت بازی جدیدشون عرضه شد بعدش مشخص میشه.
😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
باشه
.
شما میتونی آمار لینکدین استودیو های سونی که آپدیت نمیشن رو ملاک قرار بدی یا مصاحبه ها و آگهی ها 😉
آماری که شما ارائه دادی مربوط به اواسط ۲۰۱۸ میشه 😁
بند توی ۲۰۱۹ = ۱۳۳ نفر
بند توی ۲۰۲۰ = ۱۱۱ نفر
بندی توی ژانویه ۲۰۲۲ = حدودا ۲۰۰ نفر
لینکداین هم دیر به دیر آپدیت میشه.
داداش حرف دل منو زدی به عنوان کسی که تقریبا ۸۰ درصد انحصاریای سونی و ماکرو رو توی نسل ۸ تجربه کردم و کیفیتشونو دیدم باهات موافقم
من این بازیو تقریبا یه هفته بعد تجربه گاد اف وار تجربه کردم و میتونم بگم انقدر تفاوت سطح این دوتا زیاد بود که من هر ۴۵ دیقه پا میشدم یکم استراحت میکردم تو گوشی میچرخیدم
واقعا منم اگه جای سونی بودم همین کارو میکردم و میگفتم سطح همه چیز این بازی پایینه تقریبا (تنها نکته مثبتش اینه که آترئوس نداره هی حرف بزنه رو مخ بره) لغوش کنید
انگار سونی بازیو داده یوبیسافت براش بسازه و یوبی هم با کامل میل همون ترکیب همیشگی خودش رو رفته بود
والا واسه من یکی انچان گیمی نبود … خودم به شخصه نمیتونم زیاد ازش تعریف کنم
نه از نظر داستان و نه از نظر گیم پلی باگ هم یه مقداری داشت حتی رو نسخه پی سیش و اینکه با وجود این بازم ۸ میلیون نسخه فروخته یه جورای عجبیه البته من بازم نمیفهمم چطوری ۸ میلیون نسخه فروخته واقعا !!!
اما به هرحال عوض اینکه نسخه دوم رو بیخیال بشن میتونستن اجازه بدن نسخه دوم ساخته بشه یقینا بند پیشرفت میکرد طی زمان و لااقل از نسخه اول بهتر میشد از نظر متا همینچنین توی بدترین حالت سود زیادی واسشون میداشت
ماکه سر از کار اینا در نمیاریم متا واسشون خیلی مهم بوده حتما
این بازی تنها مشکلش بعضی مراحل تکراری و بخصوص باگهای اولیه بود وگرنه رو pc همین الانش از هورایزن پولیش تر شده با اینکه هورایزن قابلیت dlss و fidelityFX اضاف شده.
نمیخوام بگم GOT از DG بدتر بوده یا حتی در حد همین بازی باشه(گیمپلی GOT تنوع بیشتری داشته)، اما بازی DG بیش از حد هیت شد. همین بازی طرفداراش خیلی زیادن و وقتی ساخت نسخه دوم رد شد خیلیا معترض شدن.
بنظرم متای بازی اهمیت نداره و بیشتر گیمپلی و داستان بازی برای من ارزش داره، چونکه خیلی بازیها نشون دادن متا ملاک انتخاب بازی نیست.
خیلی در حق این بازی ظلم شد
واقعا برا من خیلی خیلی سرگرم کننده و جذاب بود،حیف شد ادامشو دیگه نمیسازن
دقیقا
دیزگان یکی از شاهکار هایی بود که تجربه کردم و اصلا برام نمره ای که بهش دادن مهم نبوده
از بهترین گیمای نسل هشتم که من شخصا لذت زیادی ازش بردم – منتها متاسفانه عده ای از سران متا پرست پلی استیشن ، این گیم رو ادامه ندادن چون بهشون فشار میومد که چرا یه عدد تو یه سایتی که همون نسل هفتم از اعتبار افتاده زرد شده – خب باگ داشت که داشت ، مهم این بود که دقت زیادی در بعضی جزئیات بازی و داستانش به خرج داده بودن – یعنی تم بازی آخر الزمانی (اگه بتونم این کلمه رو بکار ببرم براش) بود ، ولی کل قضیه این نبود – قانون مهم داستان نویسی که میگه «موضوع اصلی رو ببر تو حاشیه تا اتفاقا توجه مخاطب جلب بشه» تو این بازی وجود داشت و همچنین استودیو بند واقعا تلاش خوبی هم برای رفع مشکلات فنی بازی کرد – درود بهشون 👌☘️
“”از بهترین گیمای نسل هشتم که من شخصا لذت زیادی ازش بردم””
خودمونیم ، دیزگان اهرم فشار برای ترول سونی بود ، حالا شده بهترین گیم نسل ۸ ؟😅
از آدمای روباه صفت بیشتر از این انتظار داری واقعا؟
تا دیروز از دکل متای بازی بالا میرفتید میگفتید بازی متاش ۷۱ شده بعد سونی فنا میگن شاهکاره و سونی بازی بد نمیسازه الان که دیدید سونی نسخه دومش رو کنسل کرده میگید بازی شاهکاره سونی حق استودیو رو خورده و اجازه نداده نسخه دوم ساخته بشه !!!
خیلی جالبید واقعا …
خداییش سونی عجله و بیمهری کرد
انصافا فکر کردنم بهش سخته که یه آیپی جدید روی فقط یه پلتفرم توو یکی دو سال ۸ میلیون بفروشه
سونی باید مدیریت کنه
نمیدونم چرا احساس میکنم سونی مثل اون پدر مادرایی هستش که بچههای زرنگشونو(ناتیداگ و سانتامونیکا) میزنن توو سر بچههای یکم تنبلترشون(بند استدیو) و این اصلا خوب نیست
معلومه دل جف راس پره
قشنگ معلومه از آمار دیروز گوست آف سوشیما حرصش گرفته که بازی اون هم همینقدر فروش داشته اما بهش توجه نشده. کاش بند استودیو این بازیه جدیدش عالی عمل کنه و با بزرگتر شدنش بتونه در کنار ادامه اون، ایدهایی که برای دیزگان ۲ داشتن رو در نسخه دومش عملی کنن و این فرصت بهشون داده بشه.
ای کاش بند به دو بخش تقسیم میشد یکی دیزگان ۲ یکی ای پی جدید
ولی سونی نمیزاره حالا نمیدونم شاید دیزگان ۲ ساخته میشد موفق تر از قبل میشد
اگه بازی باگ، افت فریم و داستان بی محتوا نداشت قطعا یک آیپی سودآور برای سونی میشد
دلیل فروش زیادش هم اینه که این تنها بازی زامبی محور جهان باز بازار بود خود من بخاطر همین وسوسه به ریختنش شدم
من خیلی دوست داشتم توی بازی با ماشین فریکر ها رو له کنم اما متاسفانه دیکن ماشین نداشت 😐 نمیدونم چه اصراری به موتور داشتن
خب اتمسفر بازی اینطوری بود و اتفاقا به نظر من اینکه قابلیت ماشین سواری رو نزاشتم خیلی خوب بود چون اون موقع دیگه حس و حال ترس از فریکر ها نبود چون توی ماشین امن تر از موتوره
اگر بهش به چشم یه بازی متوسط نگاه میشد از اول شاید خیلی اتفاق های بهتری براش میوفتاد… در کل خودم تمرکز رو گذاشتم رو کوئست های اصلی چون Days Gone بازی نیست که توش دنبال زیر بغل مار بگردی سریع میزنه تو ذوقت .هرچند خبر های خوبی برای ساخت نسخه ۲ بیرون نیومده یا گفتن امکان ساختش نیست به دلیلی که میدونید!!! اما امیدوارم روزی ساخته شه Bend Studio خیلی درس گرفته از نسخه یک
انتظار این فروش فوقالعاده رو نداشتم ؛ ولی این فروش حقشونه و سونی نباید میزد تو ذوقشون👎😥
دوست من وقتی با سونی کار می کنی متای بازی زیر ۸۵ رو شکست می دونه
Days Gone بازی خیلی خوب و قابل قبولی هست و اصلا بازی ضعیفی ب شمار نمی ره
جدای اینکه سوشیما انحصاری هست و بازی شما برای پی سی منتشر شده نباید مقایسه فروش کرد
سوشیما هم دوبار لانچ شد.
منظورتون از “این تمام ماجرا نیست” چیه؟ یعنی از نظر فروش؟
مسخره ترین چیزی که دیدم، اهمیت بیش از حد به میانگین نمره چند تا منتقد که بیشتر وقت ها چرت میگن
فکر کن فروش رو بزاری کنار به فکر پرستیژ باشی
سونی با حفظ همین حیثیتش سونیه و پلی استیشن رو به این سطح رسونده. کدوم ناشری دنبال پول و سود نیست؟ سونی اگه همین سخت گیری هاش نبود میشد یوبیسافت فعلی! با وضعیت بند بعد دیزگان و از دست دادن کسایی که نقش مهمی توی ساخت بازی داشتن بهتره بره سراغ ساخت ip جدید. اینطوری تنوع توی انحصاری ها بیشتر دیده میشه. اگه همینا بخوان دیزگان ۲ رو بسازن چیزی بهتر از دیزگان در نمیاد
سخت گیری های سونی به خاطر رسیدن بازی ها به بهترین کیفیت و خروجی باعث شده توی بازی هاش خلاقیت دیده بشه. همینکه سعی داره بازی متای قابل قبولی دریافت کنه باعث میشه بازی هاش شاهکار بشن. بند استودیو فرست پارتی سونیه و دیزگان بازی انحصاری پلی استیشن که سازنده اش استودیو فرست پارتیشه ولی دیزگان به عنوان یه بازی aaa ضعیفه
سخت گیری بکنه ولی نه از نظر متا!!
همین دیزگان اگه نسخه ۲ ساخته میشد احتمالا بهتر از نسخه ۱ میشد
الان میبینی از دث حمایت بیشتری کرده در حالی که در بین گیمر ها چیز خاصی نیست فقط متاش بالاست!
متای بازی ها به گیمر نشون میده که بازی توی چه سطحی قرار داره و وضعیتش چطوریه. درسته، بعضی وقتا واقعا عجیبه و شاید یه بازی مثل دث باشه با متای به ظاهر جذاب ولی برای تو اصلا قابل قبول نیست یا مثلا گوست که به نظرم و به نظر خیلیا متاش کمتر از چیزیه که حقشه.
سونی سعیشو میکنه تا بازی هاش متای بالای ۸۰ و سبز دریافت کنن تا هم رنک رو حفظ کنه و هم توجه گیمر هارو به خودش جلب کنه. سونی انگار دریافت متای بالا رو برای بازی های استودیو های فرست پارتیش واجب کرده تا تلاش کنن بازیشون به بهترین کیفیت برسه
راستش من با دیزگان زیاد حال نکردم،کاری به باگ هاش ندارم،لول دیزاین و داستانش واقعا حوصله سربر بود.ولی نوش جون بند،امیدوارم واسه بازی بعدیشون عالی کار کنن
به نظرم سونی اشتباه کرد اجازه ساخت نسخه دومش رو نداد من که از نسخه اوش خوشم اومد بازی بدی نبود
سلام
از عناوین حال خوب کن و محبوب نسل هشت همین دیزگان بود
اگر سونی زمانی که کیلزون ۱ متاش حدود ۷۰ شد و شکست خورد فرنچایز رو میبست هیچوقت بعدش یکی از بهترین شوترای تاریخ کیلزون ۲ ساخته نمیشد که متاش هم ۹۱ شد برای اونایی که متا مهم هست
همین ریسک پذیری های سونی بود که اون رو محبوب کرده بود که با اومدن جناب رایان از بین رفت
سونی داره دقیقا را نسل هشت مایکروسافت رو میره
الگوی نسل ۹ سونی
نسل ۸ مایکروسافت
گیم آنلاین
ریمستر به اسم دایرکتورز کات و ریمیک
گیم هایی که از اول مشخصه خراب میکنند
خراب کردن آیپی ها
زور گویی برا گیم ۷۰ دلاری
نمایش های نچندان قوی
خرج اضافی برای ترد پارتی و انحصار زمانی
بازیش قشنگ بود. داستان خوبی هم داشت. آره یه جاهایی تکراری یا حتی طاقت فرسا بود. ولی اینا مانع نمیشدن که از بازی لذت نبری و نخوای تمومش کنی.
بازی عالی هست . دو بار تمامش کردم
آقای راس اگه اون دیالوگای زن ستیزانه رو توی بازی قرار نمیدادی ؛ قطعا متای دیزگان بالاتر میرفت 👎
روی باگ و ایرادات فنی هم کار میکردی متا به ۸۰ میرسید
سلام
متای بالایی که قرار باشه با نوکری فمنیست به دست بیاد همون بهتره پایین باشه
و اون بچه زامبی ها 🙂
خیلی جاها دیدم گفتن حق این بازی خورده شده ، در صورتیکه این بیشتر یه توهمه ، من تجربه خودم از بازی رو میگم که روی pc تمومش کردم:
– خیلی جاها گفتن ایراد بازی خلاصه میشه تو باگ ها در صورتی که این یکی از مشکلات بازیه که حتی روی نسخه pc بعد از گذشت این همه مدت بازم زیاد به چشم میخورد
– لول دیزاین سطحی بخصوص مراحل اصلی بزرگترین مشکل بازیه، یه سری ماموریت تکرار شونده جاسوسی کردن داره که هیچ جذابیتی نداره و بارها هم جزو مین میشن ها تکرار میشه!
– مراحل فرعی که از لحاظ تنوع بشدت محدود و کسل کنندن
– داستان بازی با اینکه نقطه مثبت خاصی نداره ولی یه هپی اندینگ فاجعه بار داره که بیشتر به درام هندی شبیه میشه که از این لحاظ اصلا مورد جالبی نیست
نقاط مثبت بازیم قبلا گفتم، سیستم شوتینگ خوب، موتورسواری جذاب، مبارزات با زامبی ها و بویژه هوردها که بهترین بخش بازیه
در مجموع امتیاز بازی همون حدود ۷۰ ای که بهش دادن کاملا درست و منصفانست.
Get outta here with this newfound love for Days Gone. Game was almost universally recognised as boilerplate open-world mid when it came out, but now that it’s not getting a sequel it’s an “underrated masterpiece”.
انشالله بریم برای دیزگان ۲
این بازی در حد سونی نبود و گیمپلی معمولی و خسته کننده ایی داشت و گرافیک بهزی هم در اندازه اسم ps4 نبود همون بهتر که ادامه نداد
بازی خوبیه لذت بخشه نکات مثبت زیادی داره اما داستان یکم بهتر بود خوب میشد همچنین اشخصیت پردازی فوق العاده ای نداشت اما اصلا از خریدش پشیمون نیستم ولذت بردم
نسبت بهش کم لطفی شده بود ..دو سوم اول بازی خدایی خوبه ولی از یه جایی دیگه تکرار و تکرار …البته من نسل نهم بازی کردم افت فریم و باگ نداشت ..دث اسنترندیگم اگه کوجیما نساخته بود و اون بازیگرای معروف توش نبودن ..فک نکنم اصن کسی نگاش میکرد
سونی با این استودیو کاری و کرد که با استودیو های سازنده درایو کلاب و د اوردر ۱۸۸۶ انجام داد
تصمیم عجولانه و ندادن فرصت دوم
درسته بازی نتونست معیار های سونی و براورده کنه و چند سال در دست ساخت بود ولی به نظرم باید بیشتر بهشون وقت میدادن و حتی یک سال بیشتر بابت پولیش به سازنده ها وقت میدادن
و مهم ترین عاملی که این بازی هایپ شد مقایسه بی جا و بیخود با تلو بود به نظرم اگه بازی دومشون هم موفقیت کسب نکنه نتونه به استاندارد های سونی برسه احتمالا این استودیو رو هم منحل کنن
نکته اینجاست که شاهکاری مثل Bloodborne رو با اون نمره بالا هم بدلیل اون چیزی که “فروش کمتر از انتظار” !!!!! بیان کردند ادامه ندادند اونهم علیرغم عطش فراوان و خواسته فراوان هواداران بیشمار…..ظاهرا در سونی هم یکعده متوهم و نادان میتونن حرفهاشون رو به کرسی بنشونن(تاکید کنم که نه تنها فن هیچ کنسول و پلتفرم خاصی نیستم بلکه از فن بازیهای متعصبانه بشدت نفرت دارم ، گفتم که حضرات حمله ور نشن)…
شاهکار بود این بازی …
مردک !
محبوبیت یه بازیو طرفدار ها و گیمراش و فروشش ثابت میکنه یا نقد توسط ۱۰۰ تا سایت ؟
خیلی اشتباهه ک فقط به متا اهمیت داده بشه ! ( به متا اهمیت بدین ولی همراه با اهمین داد به طرفدارها)
این نسخه اول از بازیه که منتشر شده ولی فروش و طرفدارهای زیادی پیدا کرد ! ( با همون مشکلاتش و خب چون نسخه اول بوده)
شما اجازه ساخت نسخه دوم رو فقط واسه نسل بعد میدادی اونموقع اگه بازم نتونستم متای خوبی بگیرن میگیم باشه حق داری دیگه نزاری ادامشو بسازن!
این بازی قشنگ دست این فنبوی های سونی که متاکریتیک رو پرستیدن رو کرد
تا دیروز:بازی های سونی همه شاهکار و متای بالا ۸۹ و ۹۰ هستند و بازی هایی که متا کمی میگیرند ضعیف هستند
بعد انتشار این بازی: نه داداش خیلی خوبه عالیه
ولی وقتی یکی مث من اینهمه زجه میزنه از نمره و نظرات ملت و منتقد هیچی درنمیاد چون سودی براشون نداره اهمیت نمیدن