در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا
در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا
در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا
در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا
در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا
در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا

در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟

مصطفی زاهدی
۱۷:۳۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا

در این مقاله نگاهی داشته‌ایم به حواشی، گمانه‌زنی‌ها و شایعات پیرامون روند توسعه‌ی بازی مورد انتظار GTA 6 و مواردی که باید در این مورد بدانیم.

بیش از هشت سال است که از عرضه‌ی بازی Grand Theft Auto 5 می‌گذرد. این عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های تاریخ دنیای گیم و سودآورترین اثر سرگرمی در تاریخ به شمار می‌رود. تنها همین نکته که تقریبا یک دهه پس از عرضه، هم‌چنان بازی GTA V در لیست پرفروش‌ترین‌های کشور‌های مختلف قرار دارد نشان دهنده‌ی بزرگی و عظمت این عنوان است. در بحث فروش و درآمد‌زایی، تقریبا رکوردی باقی نمانده که نسخه‌ی پنجم Grand Theft Auto نشکسته باشد و اگر به خاطر آمار فروش بازی Tetris نبود، رکورد پرفروش‌ترین بازی تاریخ نیز از آن GTA V می‌شد.

اما سال هاست که از انتشار این بازی می‌گذرد و طبیعتا از مدت‌ها پیش، طرفداران این سری برای معرفی نسخه جدید این سری روزشماری می‌کردند. اما هر سال که می‌گذشت امید رونمایی نسخه جدید کم رنگ و کم رنگ‌تر می‌شد. فروش فوق‌العاده نسخه‌ی پنجم از یک طرف و درآمدزایی فوق‌العاده بخش آنلاین از طرف دیگر، باعث شده بودند از لحاظ مالی نیز شرکت مادر یعنی Take Two اصلا نیازی به معرفی و انتشار نسخه‌ی جدید از این سری نداشته باشد.

اما در دو سال اخیر شاهد انبوه شایعات و گمانه‌زنی‌های مختلف در مورد نسخه‌ی ششم Grand Theft Auto، مشکلات توسعه و حواشی مختلفی بودیم که بسیار جالب توجه به نظر می‌رسیدند. اما بر اساس شایعات و گزارش‌ها، در پشت صحنه‌ی توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟

بیوم
هنوز هم GTA V در جدول‌های فروش حضور فعالی دارد!

رفتن Dan Houser، آغازگر مشکلات

شاید دن هاوزر را نشناسید اما او مرد اول پروژه‌های راکستار در یک دهه‌ی اخیر بوده است. از GTA: San Andreas گرفته، تا Max Payne، Red Dead Redemption 2 و GTA V، این دن هاوزر بوده است که رهبری این پروژه‌ها را بر عهده داشته است‌. دن هاوزر در کنار برادرش سم، از جمله کسانی بود که Rockstar را در دهه نود میلادی تأسیس کردند. از آن‌جایی که دن و سم هاوزر به عنوان تهیه کنندگان اجرایی (Executive Producers) فعالیت می‌کردند، بر روی پروژه‌های مختلف نظارت کاملی داشتند و دن هاوزر همواره نویسنده اصلی آثار مختلف Rockstar در دو دهه اخیر بوده است. از این رو نام دن هاوزر کاملا به راکستار و پروژه‌هایش و خصوصا فرنچایز Grand Theft Auto گره خورده است.

اما دو سال پیش بود که دن هاوزر رسما از راکستار جدا شد. عواقب این تصمیم به نظر می‌رسد اول از همه گریبان‌گیر توسعه Grand Theft Auto 6 شده باشد. بر طبق برخی شایعات، پیش تولید نسخه ششم به مدت حدودا یک و نیم سال به رهبری دن هاوزر آغاز شده بود اما پس از خروج Dan Houser راکستار تصمیم گرفت آن پروژه را ادامه ندهد و به نظر می‌رسد پروژه توسعه نسخه ششم GTA در همان اوایل کار ریبوت شد. هر چند این خبر شایعه بود و می‌تواند نادرست باشد، اما با توجه به سابقه درست منبع ذکر کننده و بررسی منطقی این خبر، می‌توان احتمال داد این اتفاق واقعا رخ داده باشد. ریبوت شدن یک پروژه در دوره پیش تولید اصلا عجیب نیست. برای مثال در ابتدا امی هنینگ بر روی Uncharted 4 کار می‌کرد و آن پروژه بر اساس نظر او ساخته می‌شد. اما پس از خروج او، کل آن یک و نیم سال توسعه کنار گذاشته شد و نیل دراکمن و بروس استارلی یک Uncharted 4 دیگر را استارت زدند. پروژه‌ای که در نهایت به نسخه A thief’s end ختم شد.

خروج دن هاوزر را باید اولین اتفاق ناخوشایند در راه توسعه نسخه ششم GTA بدانیم. عملکرد او به عنوان نویسنده و تهیه‌کننده آن قدر فوق‌العاده بوده است که شاید بتوان گفت هیچکس به اندازه‌‌ی او از این فرنچایز شناخت ندارد. اما مشکلی که به نظر می‌رسد راکستار با آن دست و پنجه نرم می‌کند این است که جایگزین مناسبی برای هاوزر پیدا نکرده است. در مثال خروج امی هنینگ، دراکمن و استارلی به خوبی نبود هنینگ را جبران کردند، اما راکستار بعد از خروج فردی کلیدی مانند دن هاوزر، دچار آشفتگی شد. دقت کنید که این موارد مطرح شده در مورد روند توسعه و مشکلات و آشفتگی پیرامون آن همگی در حد گمانه‌زنی‌ و شایعات هستند.

نبود یک مغز متفکر بزرگ بالای سر یک پروژه، به این معنی است که سازندگان نمی‌دانند دنبال چه چیزی هستند. چرا که خط مشی و مسیر مشخصی را جلوی خود نمی‌بینند. به نظر می‌رسد در ابتدا قرار بود که نسخه‌ی ششم در دهه ۷۰ و هشتاد میلادی جریان داشته باشد، اما از آن‌جایی که بخش Online فوق‌العاده مهم است، این ایده نیز به بن بست خورده است چرا که یک Setting قدیمی آزادی عمل لازم را به توسعه دهندگان در بخش آنلاین نمی‌دهد

در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا
دن هاوزر، یکی از موسسان Rockstar، و مهم‌ترین فرد پروژه‌های تاریخ راکستار به شمار می‌آید.

به نظر می‌رسد برنامه‌ی Dan Houser کاملا مشخص بوده است. بعد از عرضه‌ی GTA 5، کل تیم راکستار تمرکز خود را روی Red Dead Redemption 2 گذاشت و پس از عرضه‌ی این عنوان، تولید نسخه بعدی GTA به طور جدی و همه جانبه آغاز می‌گشت. اما رفتن هاوزر، باعث شد حساب و کتاب به هم بریزد. بحث جایی جالب می‌شود که اخیرا مشخص شد عنوان Bully 2 نیز در دست ساخت بود که به علت مشکلات توسعه و تمرکز بر روی Red Dead Redemption 2 لغو شد. به نظر می‌رسد سیاست راکستار بسیار کمال گرایانه است و در آن واحد فقط بر روی یک پروژه به طور کامل کار می‌کند. سیاستی که البته نتیجه داده است و شاهد آثار فوق‌العاده‌ای از راکستار در این دو دهه بود‌ایم.

عدم نیاز جدی Take Two به عرضه نسخه‌ی بعد

بیاید کمی حرفه‌ای و مادی صحبت کنیم. دنیای گیم یک صنعت است و وقتی صحبت از صنعت می‌شود، همیشه پای سهام و سهام‌داران به میان می‌آید. شرکت Take Two از لحاظ مالی چند عنوان پول‌ساز فوق‌العاده دارد. بخش آنلاین GTA V، نسخه سوم Borderlands که هنوز فروش خوبی را تجربه می‌کند، بخش 2K Games که به لطف عرضه سالیانه NBA و پرداخت‌های درون برنامه‌ای به مانند ماشین پول‌سازی عمل می‌کند و صد البته فراموش نکنید که GTA V هنوز فوق‌العاده فروش می‌کند! همین مسئله موجب شده تا سهام‌داران و افراد کلیدی Take Two، به اندازه مخاطبان برای عرضه نسخه ششم GTA عجله نداشته باشند.

یک مثال دیگر در شرایط متفاوت می‌تواند قضیه انتشار Cyberpunk 2077 باشد. CD Project Red (به عنوان یک شرکت نه استودیو)، بعد از عرضه‌ی ویچر ۳ دیگر عنوان خاصی را منتشر نکرد و برای همین تمام امید و توجه سرمایه‌گذاران بر روی Cyberpunk 2077 معطوف شده بود. به همین دلیل بود که آن‌ها مجبور شدند پس از سه تاخیر طولانی، در نهایت با وجود آماده نبودن بازی آن را منتشر کنند. چرا که سرمایه‌گذاران دیگر تأخیر و به عقب انداختن انتشار را نمی‌پذیرفتند.

اما شرایط Take Two بسیار مناسب و عالی است و این شرکت چند راه پول‌سازی بزرگ را در اختیار دارد. شک نکنید اگر Take Two نیازمند عرضه‌ی GTA 6 بود، حتی در همین نسل هشت نیز می‌توانست آن را منتشر کند. چرا که Take Two از لحاظ بودجه تخصیص داده شده کم نمی‌گذارد و خساست به خرج نمی‌دهد.

در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا
به نظر شما GTA 6در چه سالی معرفی و عرضه می‌شود؟

در آخر توجه کنید که ممکن است اکثر این موارد مطرح شده شایعه باشند و اصلا به واقعیت نزدیک نباشند. هر چند به شخصه فکر می‌کنم خروج دن هاوزر به شدت بر روی توسعه GTA 6 اثر منفی گذاشته است و حتی در سال‌های آینده اگر قرار شود روزی به فرض مثال Red Dead Redemption 3 ساخته شود، جای خالی هاوزر حس خواهد شد.

با همه‌ی این اوصاف احتمالا شرایط در آینده بهتر خواهد شد و توسعه روند مطلوب‌تری به خود می‌گیرد. البته بد نیست بدانید بسیاری از لیکر‌ها و منابع داخلی راکستار، از روند توسعه‌ی نسخه ششم به عنوان پر هرج و مرج‌ترین پروژه تاریخ راکستار یاد می‌کنند.
نظر شما در مورد این بحث چیست؟ تا چه اندازه فکر می‌کنید راکستار دچار آشفتگی شده است؟

vahid gamerFaridREZA_OXjavad-1383در انتظار gta6DARKSIRENMehran.Baمتأثر گشتهTang HaoAlireza3200NathanMehregan MTپِسَرِ خُدایِ‌ خُدایانdanialSکسری نراقیSina_2081SHHshadowعلیmore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا
در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا
در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا
در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا
در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا
در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا
در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا
در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • MahDiAr گفت:

    اگر دن هاوزر بود ممکن بود الان در حال بازی کردن gta vi باشیم یا منتظر عرضش..

    vahid gamerMehran.BaPC gamer ;)alinerdکوروشSirAlirezashadowVisible 6-tigh manP.morgan 𔓙
  • JHON CENA گفت:

    این شایعه مزخرف بیشتر از هرچیزی آدم ناراحت می کنه
    یک زمانی سایپر با کلی وعده های دروغ یک بازی که برای نسل ۸ معرفی کرد یک بازی مزخرف داد بیرون شایعه اومده بود یکم بازی با تاخیر میدن بیرون تا لست گوتی بشه اونم تاتی داگ رشوه داده بود خخخخخخ

    ETERNALMANDark PassengerP.morgan 𔓙DARKSIRENپِسَرِ خُدایِ‌ خُدایانVahidsparda021Dipper pines (s-n)alinerdنامرئیTlou part 2 game of the centurymore
  • YASHAR SDN گفت:

    راکستار اینطوری که معلومه زیادی به هاوزر وابسته بود و این اصلا خوب نیست. هرچه بیشتر در عرضه gta 6 تاخیر ایجاد کنن سرمایه گذار کمتر میشه‌. من خودم منتظر دیگه نمیمونم ولی وقتی اومد علاقمند بازی هستم ولی اینطوری که هی شایعه و خبر میاد ، gta 6 برای نسل ۱۰ میاد 🙁

    پِسَرِ خُدایِ‌ خُدایانMehran.BaalinerdAmirkhanP.morgan 𔓙SirAlirezashadowVisible 6-tigh man
  • MahyarMsm گفت:

    ممنون اقای زاهدی، کم کم داشتم فکر میکردم هیچ پشت صحنه ای برای این بازی وجود نداره!
    جز دن هوسر که من بهش میگم پدر راکستار، خیلی از مغز متفکر های راکستار دیگه نیستن و رفتن. همه ی اینا برمیگرده به مدیر های نالایق و پول پرست و حقیر مثل مدیرای تیک تو
    در رابطه با تاثیر منفی رفتن دن هوسر کاملا باهاتون موافقم ولی امیدوارم چنین ip عظیمی هیچوقت دچار سراشیبی نشه

    FaridDARKSIRENMehran.BaalinerdAlireza3200Tlou part 2 game of the centuryAmirkhan🤘Mohsenj74shadowP.morgan 𔓙more
  • قهر دنی حتما دردآور بوده.
    تیک تو هم که پولکیه.
    تهش ما نشستیم سماغ می مکیم.

    Mehran.BaSkyrim : The Elder Scrolls ValinerdP.morgan 𔓙shadowVisible 6-tigh man
  • Wounds گفت:

    با اینکه همیشه شایعات درمورد راکستار زیاد بود و خیلی وقت ها هم درست از آب در نمی اومدن ولی این دفعه قضیه فرق می کنه انگار واقعا یه جایی کارشون می لنگه شاید باید قبول کنیم جهنم توسعه ای که این دفعه اینسایدر ها ازش حرف می زنن خیلی جدی تر و بدتر …..من که هایپی ندارم و منتظرمش هم نیستم به قولی هر وقت اومد خوش امده …ولی برای طرفدارهاش قضیه فرق می کنه راکستار بخواد بیشتر از این سکوت کنه و امسال هم بازیش معرفی نکنه با بازخورد خوبی مواجه نمی شه حتی ممکن طرفدارها شروع به پرخاش گری کنن…. هر چند به احتمال ۹۹ درصد امسال حداقل از بازی رونمایی می شه ولی باید دید چه تاریخ انتشار براش در نظر می گیرن

    alinerdrecidivistMahyarMsmshadowP.morgan 𔓙علیVisible 6-tigh man
  • Sina_2081 گفت:

    اگه میخواید بفهمید چرا gta vi اینقدر داستان داره همین یک پاراگراف کافیه :
    (نبود یک مغز متفکر بزرگ (دن هوسر) بالای سر یک پروژه، به این معنی است که سازندگان نمی‌دانند دنبال چه چیزی هستند. چرا که خط مشی و مسیر مشخصی را جلوی خود نمی‌بینند. به نظر می‌رسد در ابتدا قرار بود که نسخه‌ی ششم در دهه ۷۰ و هشتاد میلادی جریان داشته باشد، اما از آن‌جایی که بخش Online فوق‌العاده مهم است، این ایده نیز به بن بست خورده است چرا که یک Setting قدیمی آزادی عمل لازم را به توسعه دهندگان در بخش آنلاین نمی‌دهد)

    Mehran.BaalinerdshadowP.morgan 𔓙Visible 6-tigh man
  • به نظر شخصی من تمام این ها فقط “شایعه” هست چون راکستار در سکوت خبری کامله! و راکستار اصلا دچار آشفتگی نشده و خیلی عادی داره کارش رو در خفا انجام میده … اما با جمله ای که برخی تحلیلگران در مورد gta v سال ۹۷ گفتن شدیدا موافقم : موفقیت gta v احتمالا هرگز تکرار نخواهد شد!
    این به معنی این نیست که gta vi قراره بد باشه … اصلا!
    بلکه داره میگه از لحاظ موفقیت اگه حتی بتونه “هم سطح” با سری قبلش عمل کنه ، واسه راکستار بُرد محسوب میشه!

    n'zoth the corruptor.alinerdshadowP.morgan 𔓙
  • به نظر من بازی امسال معرفی میشه ۲۰۲۳هم عرضه میشه اولشم برا کنسول های نسل هشت میاد دو سال بعدشم ریمسترش برا کنسول های نسل نه میاد.
    مهمترین چیز اینه که انتظاراتو براورده کنه که به احتمال ۹۹درصد هم همینطور میشه.

    .DARKSIRENMehran.BaalinerdSpider-ManTlou part 2 game of the centuryنامرئیAgha Pouria𝗔𝗹𝗶𝟵𝟴𝟰Sina_2081more
  • P.morgan گفت:

    ممنون از مقاله
    واقعا خیلی ناراحت کنندست که دن هاوزر ار راکستار جدا شد. کلی داستان نوشت برامون و بخاطر سیاست های پول پرستانه تیک ۲، راکستار رو ترک کرد.😔
    بقول آقای زاهدی دقیقا مستر مایند راکستار بود.
    .
    یکی دیگه از نویسنده های gta, میشه به Lazlow Jones اشاره کرد که اون نقش بسیار مهمی در Gta ها داشته.
    جالبه که دن و لزلو غیر از کار نویسندگی ( و دن کارگردانی) برای Gta های قدیم، تمام متن ها، تبلیغات ها و برنامه های رادیویی رو خودشون نوشتن.
    لزلو البته برای مشکل خانوادگیش از راکستار جدا شد 😔
    .
    لزلی بنزس (درست نوشتم؟) هم که در تمامی پروژه های راکستار همکاری داشتن که ایشون هم جدا شدن!
    .
    کلا فقط امیدمون به سم هاوسر و تیم فوق‌العاده راکستاره
    در کل… شاید زیادی مشکل نیاد در آینده… ولی برای Gta 6 واقعا معضل بزرگی بود. خود راکستار هم آدم های کار درست زیاد دیگه ای داره که اگه اونا نبودن هیچ وقت Rdr2 به اون عظیمی و پر جزئیاتی نمیشد.
    واقعا دست 👏👏 (ترجیحا ایستاده ! 😬🤗)
    و این هم آقای زاهدی قشنگ گفته، حتی وقتی Rdr3 هم بیاد باز جای خالی دن هاوسر احساس میشه…. 🍃
    ولی ما طرفدارها هنوز امیدمو از راکستار از دست ندادیم 😉
    چرا که راکستار هر وقت دست به عمل شده، ترکونده! 🥳👏🍻
    هر وقت Gta 6 بیاد ما راضیم، هر چند که سخت باشه…
    امیدوارم چند تا دیگه از آیپی هاشو تا gta6 یک نگاه بندازه تا بعد gta6 دست پر باشه. (یا حتی قبلش) 🍻

    کاپتان استخونیSCommander jensenVisible 6-tigh manalinerdshadowArmin Ezati
  • دوره‌ای که منتهی شد به عرضه GTA IV راکستار از نظر ساختاری به طور کامل یک شرکت دیگه بود و بعد از GTA V از صفر تا صد به یک شرکت دیگه تبدیل شد. قبل از این هر کدام از استودیوها یک پروژه رو رهبری می‌کردن و بقیه در یک زمان روی دو یا سه پروژه کوچک‌تر از آثاری مثل gta کار می‌کردن. بعد از عرضه GTA V ساختار شرکت به تدریج به این سمت رفت که تمامی استودیوهای زیرمجموعه، روی یک بازی واحد کار کنن و هر کدوم بخشی از توسعه رو بر عهده بگیرن و به احتمال زیاد در حال حاضر هیچ پروژه‌ای به غیر از GTA 6 در دست توسعه نباشه (اگرچه همچنان رهبران اصلی نورث و سن دیگو هستن)، مگر این که واقعا چند باری پروسه ریست شده باشه و از آنجایی که تایم زیادی تا عرضه باقی مونده یک پروژه کوچیک مثل BULLY 2 رو دوباره زنده کنن. وگرنه تمامی منابع مشخصاََ متمرکزن روی GTA 6 و اگر عملکرد به این شکل نباشه، سطح مورد انتظار از دسترس خارج میشه. در حال حاضر بخش عمده‌ای از استودیوهای راکستار احتمالا تنها روی GTA 6 کار می‌کنند و یه بخش کوچکی هم GTA Online و rdr online رو پشتیبانی میکنن، اگرچه بعد از بسته الحاقی contract احتمالا دیگه روز به روز از منابع gta online کاسته میشه و به سمت منابع GTA VI میره چون نمیشه ناگهانی پشتیبانی رو قطع کرد. حالا کدوم رو ترجیح میدن مخاطبین؟ یک پروژه پر از جزئیات فنی با کیفیت و جهانی به شدت وسیع یا چندین پروژه با روایت‌های تازه تحت قلم قدرتمند نویسندگان تیم راکستار (با وجود ترک بهترین نویسنده) + تم‌های متنوع + گیم‌پلی‌های مختلف. به عبارت بهتر راکستار قدیم یا جدید. مشخصا انتخاب راکستار همانی بوده که سوددهی بیشتری داره، پول در آوردن از یک universe واحد + پشتیبانی مرزها بهتر از چندین پروژه جدید بازدهی مالی داره.

    به غیر از جنبه مالی، دلیل اصلی دیگه حول تک پروژه‌ای شدن، اینه که با این سطح کیفی اصلا چنین امکانی وجود نداره حتی یک دهم نیروهای هر یک از استودیوها روی بازی خودشون کار کنن. نه تنها چنین فرصتی وجود نداره، بلکه حتی همین حالا با بیش از ۲ هزار نیروی متمرکز، برون‌سپاری‌های مختلف به استودیوهای اکسترنال انجام میشه. اگر به غیر از rdr 2 پروژه دیگری در دست ساخت بود (غیر از پری پروداکشن) شاید هنوز هم می بایست برای بازی صبر کنیم.

    DARKSIRENgod of warAlireza3200Samir 2144علیVisible 6-tigh manArmin Ezatishadowalinerdmore
  • Armin Ezati گفت:

    خوب این شایعات میتونه درست باشه یا نادرست
    اما خوب از سه مغز متفکر راک استار از زمان gta 3 به بعد دو نفرشون جدا شدن از راکستار ( لزلی و دن ) و خوب این میتونه برای پروژه gta 6 خطرناک باشه
    با تشکر از اقای زاهدی برای مقاله اما فکر کنم اقای لزلی بنزیه تهیه کننده اجرایی سری عناوین gta بعد از نسخه ۳ بوده ؟؟
    اقای دن نویسنده اکثر پروژه ها و اقای سم هم رهبر پورژه اشتباه نکنم البته

    Spider-ManNathanعلیVisible 6-tigh manshadowP.morgan 𔓙alinerd
  • یه خبر بد دیگه در حوزه گیمینگ
    از زمانی که سایبرپانک اومد همش داره خبر های بد با بازی های بد میاد تقریبا بازی شاهکاری نداشتیم

    MãhdīærSpider-Manنامرئی
در پشت صحنه توسعه GTA 6 چه می‌گذرد؟ - گیمفا