ادای احترام طراحان برتر صنعت بازی به سالگرد ۲۰ سالگی Ico
اخیراً برخی از طراحان بزرگ صنعت بازی به مناسبت بیستمین سالگرد انتشار عنوان Ico در کشور ژاپن، به این اثر ادای احترام کردهاند.
در جدیدترین شمارهی مجلهی ژاپنی فامیتسو (Famitsu)، به ادای احترام تعدادی از طراحان مشهور صنعت بازی به عنوان Ico اشاره شده است. در این مقاله، نیل دراکمن (Neil Druckmann)، یکی از بنیانگذاران استودیوی ناتی داگ، بیان میکند که Ico بازی مورد علاقهی او در تاریخ است و آن را «شاهکاری واقعی در تاریخ بازیهای ویدیویی» میداند.
آقای دراکمن دربارهی بازی Ico گفت:
مکانیزم مرکزی و طراحی پازلها حس پیوندی را ایجاد میکند که فقط در یک بازی ویدیویی قابل تجربه است. روایت زیبا و تکاندهنده، زمینههای غنی به سیستمهای بازی میدهد و تجربهای عمیقاً احساسی را ایجاد میکند.
همچنین ماساهیرو ساکورای (Masahiro Sakurai)، کارگردان سری Smash Bros، با اشاره به این که او و سازندهی Ico، فومیتو اوئدا (Fumito Ueda)، همسن هستند گفت:
بازی من Super Smash Bros Melee در ۲۱ نوامبر همان سال (۲۰۰۱) منتشر شد، بنابراین ما بسیار نزدیک به هم متولد شدیم.
Ico عنوانی به شمار میرود که منظرهای از جهان را از یک مکان بلند نشان میدهد که برجسته است و برای افرادی که از بیرون به داخل نگاه نمیکنند، آشکار است. این برخلاف سبک بازیهای Kirby و Smash Bros است. من این بازی را به عنوان “تپههایی با ارتفاعات کم و میدانهای وسیع” توصیف کردهام.
این واقعیت است که هر فرد با مسیر متفاوتی روبهرو می شود که آن را ارزشمند میکند. ما از آقای اوئدا و کارکنانی که به او اعتقاد دارند و از وی پیروی میکنند تا یک اثر منحصر به فرد خلق کنند، حمایت میکنیم.
سودا ۵۱ (Suda 51)، خالق سری No More Heroes، روش منحصر به فرد بازی Ico را ستایش میکند که در آن شخصیتهای ایکو و یوردا برای سیو در بازی باید روی یک مبل سنگی کنار هم بنشینند. وی در ادامه گفت که این روش الهام بخش او برای ذخیرهی بازی در توالت در سری No More Heroes بوده است. سودا در این باره گفت:
مبل خوبی نیست؟ نرم و راحت است و وقتی دو نفر آنجا بنشینند باعث سیو در بازی میشود. در روزهایی که ذخیرهی خودکار در بازیها هنوز یک کار لوکس بود، من اوئدا را رقیب خود برای ایجاد چنین نقطهی ذخیره منحصر به فردی میدانستم.
تصمیم گرفتم یک نقطهی ذخیرهسازی جدید ایجاد کنم که به خوبی مبل باشد. بنابراین با ذخیرهی توالت به جمع طراحان بازیهای سیو مبتنی بر صندلی مانند Ueda-san پیوستم. یک روز میخواهم یک مبل سیو هم قرض بگیرم، بنابراین اگر میخواهید از سیو توالت استفاده کنید، دریغ نکنید!
تتسویا میزوگوچی (Tetsuya Mizuguchi)، خالق بازیهای Tetris Effect و Rez، به یاد میآورد که Ico اولین عنوانی بود که پس از تکمیل ساخت Rez آن را تجربه کرد.
هنوز میتوانم به وضوح به یاد بیاورم که در پایان سال در دفتر خالی خود نشسته بودم، دست دخترم را گرفته بودم و احساس میکردم به طرز عجیبی در بازی غوطهور شدم. من برای آن حس قوی نویسندگی به عنوان خالقی که در همان دوران زندگی میکردم، حس همدردی داشتم و این بسیار دلگرمکننده بود.
گیلرمو دل تورو (Guillermo del Toro)، کارگردان مطرح هالیوود، در این مقاله به Ico ادای احترام کرد و توضیح داد که به نظر او پیام اصلی این بازی چیست.
بازیهایی توسط اوئدا ساخته شدهاند، به لطف دنیایی که شما را به درون خود میکشد، عناصر معنوی، ماجراجوییها و ارزشهایی مانند عشق و خوبی را به شما یادآوری کرده و حس بینظیری ایجاد میکنند.
طراحیهای موجود در آثار، داستان و ایدههای پشت آن را برجسته کرده و اهمیت قهرمانان قصه را برجسته میکنند. صحنههای این اثر که به طرز درخشانی ساخته، صیقلی و بهخوبی روشن شدهاند، افکار مهم، ارتباطات عاطفی و جرقههای شگفتانگیز را منعکس میکنند.
علاقهی اوئدا به برد یا باخت بازیکن نیست، بلکه در افکار مهمی به شمار میروند که مورد آزمایش قرار میگیرند و الهام بخش برای تجربهی بازی است.
Ico سفری خارقالعاده در دنیایی است که توسط حسهای نور، داستانها و کارتونهایی که در طول اعصار، توسط نقاشیهای de Chirico به دست آمدهاند، خلق شده است. اما این سفر همچنین به ما میآموزد که دلیل حضور ما در این دنیا، چه بازی باشد و چه واقعیت، نجات دوستانمان است.
بازی Ico، ساختهی استودیوی Team Ico، اثری در سبک اکشن ماجراجویی است که ابتدا در سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکای شمالی و سپس در دسامبر همان سال در کشور ژاپن برای کنسول پلیاستیشن ۲ منتشر شد.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
تجربه ایی مثل lco فقط در ویدیو گیم امکان پذیر هست 💖 نیل دراکمن عالی توصیف کرد.
یکی از شاهکارای نسل ۶ و کل صنعت گیم فومیتو اوئدا یک نابغس که تکرار نمیشه تمام گیماش شاهکار هنری هستن ico و shadow of clossus و last guardian من خودم بشخصه لست گاردینو بیشتر دوست دارم بدجور منتظر بازیه جدیدشم بازیایی مثل
the last if us
titanfall 2
bioshock infinite
star wars jedi
resident evil 4
اینا همه از همین ico الهام گرفتن
وای لست گاردین خداست واقعا چقدر احساس توشه چقدر تلاش برای ارتباط زیباست تویه این بازی عاشقشم
والا من کوچکترین الهامی تو تلو و تایتان فال و جدای نمیبینم ولی دقیقا
اوئدا یه نابغست
شاید بشه گفت اولین نفری که واقعا تونست داستان رو جزوی از ذات گیم یعنی گیم پلی کنه
یادش بخیر شاهکاری به یاد ماندنی که موفقیتش باعث خلق اثر جاودانه ی shadow of the colossus گردید. افرادی همانند فامیتو اوئدا رگ های جاری صنعت بازی هستن که به زنده بودن این هنر معنا میبخشند.
میدونستید این بازی باعث شده میازاکی از حسابداری بیاد بشه بازیایی افسانه ای ؟؟
آره،میازاکی تو یکی از مصاحبه هاش گفته اگه بازی Ico ساخته نمیشد،دارک سولز هم هرگز وجود نداشت
تو اون مصاحبه توضیح داده که چطور بعد از تجربه ico کارشو ول کرده و رفته که تو استودیو فرام سافتور کار کنه
یادش بخیر،واقعا بازی فوق العاده ای بود (:
دنباله اش،shadow of colossusهم که دیگه شاهکار بود…
تولدت مبارک (:
البته اگه اشتباه نکنم از نظر داستانی Shadow of the Colossus قبل از ico هست،دقیق یادم نیست
فکر کنم سرچ کنی مقالات مرتبط با توضیحات داستانیش باشه تو سایتای داخلی
اره،میدونم پیش در آمدشه،فقط چون بعد ایکو منتشر شده گفتم دنباله
اخ اخ اخ یادش بخیر عجب شاهکاری بوود پایانش وااای این بازی فراموش نشدنیه تولدت مبارک عشقم :))
یکی از تجربیات عجیبم
این بازی بهم نشون داد که گیم میتونه هنر باشه این گیم بهم نشون داد گیم میتونه زندگی رو به تصویر بکشه و واقعا این بازی شاهکاره
اگه این بازی نبود هرگز سری سولز نبودن
خلاصه بگم تجربش برای هر گیمریم واجبه
من معمولا سر بازی ها احساساتی نمیشم خیلی کم پیش اومده ولی پایان این بازی خیلی ناراحتم کرد وقتی هم که رفتم تعوری های طرفدارا رو درباره پایانش خوندم قشنگ پشمام ریخت فقط ای کاش اون تعوری درست نبوده باشه 😐
سلام، روزتان خوش.
تشکر از آقای رضویفر بابت پوشش این روز و مناسبت.
آقای اوئدا، ۵۰ ساله و متولد ۱۹۷۰ هستند.
مشخصا هم که ژاپنی هستند، شک نکنید.
علاوه بر بازی به انیمیشن و احتمالا انیمه هم علاقه زیادی دارند و بسیار هم کنجکاو و کودکدرونی اند.
الآن هم موسس استودیو GenDesign هستند و با همکاری اپیکگیمز بازی جدید خودشون رو میسازند.
اولین بازیشون که روش کار کردند D no shokutaku و نسخه دایرکترزکاتش بوده. (اون موقع هم دایرکترزکات میچگاندن بهمان!)
بعد هم بازی Enemy Zero در ۹۷.
و شروع جدی کارشون با همین عنوان ICO که برای پلیاستیشن و در سال ۲۰۰۱ منتشر شد.
بعدها Shadow of the Colossus رو در سال ۲۰۰۵ منتشر کردند که شباهت زیادی به ICO داشت.
است دید بلوپوینت همین “شادو” رو چند سال پیش ریمستر کردند و سونی برای PS4 عرصه کرد.
این دو تا بازی رو با تیم خودشون (تیم اکو) و همکاری Japan Studio ساختند.
بعدها هم مستقلا The Last Gurdian رو برای ps 4 ساختند که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد.
بازیها شون همیشه احساس و عاطفه زیادی دارند و عموما بر پایه رابطه متقابل دو نفر هستند.
گیمپلی بازیها همیشه در خدمت داستان و فلسفه و حسوحال بازی ست، در همین بازی ICO شما خط سلامتی ندارید و جون شما همان جون همراهتون هست! هر آسیبی که او بخورد انگار شما خوردهاید!
لعنتی ریمیک شو😭😭😭
به به . اون زمان چی بود که الان نیست . اثار هنری عجیب و غریبی خلق میشد . مثال میزنم : از گیم : ایکو و شدو او کلوسوس و هاف لایف و مکس پین و ….. === از فیلم : فیلم گاو و پدرخوانده و سایکو . و اسکارفیس و اسکار شیندلر و فایت کلاب و …. === از موزیک بند : کویین و زی زی تاپ و باب دیلان و ال من برادرز و ….. ===== از اهنگ های ایرانی (بدون نام): خرچنگ های مردابی از اون اقا . خانون گل از یه اقای دیگه . سوغاتی از اون خانومه . مهتاب از اقایی دیگر . و یه اهنگ دیگه باز از یه اقای دیگه .
یکی از تاثیرگذارترین ها در صنعت گیم. جالبه که ازش میپرسن چه مدیوم و آثاری منبع الهامت بودن و جوابی که میده “تریلر فیلم های سینمایی” هستش چون هر تریلری که میبینه ناخوداگاه تا ته فیلم رو توی ذهن خودش کارگردانی و داستان نویسی میکنه. کلا نابغهای تکرار نشدنی هستش اوئدا.
به نظرم این بازی رو حتما باید بلوپوینت ریمیک یا ریمسترش کنه ، بازی بینظر و فوقالعاده است و ریمیکش میتونه مثل یه بمب صنعت گیم رو زیرو رو کنه .
هنر واقعی همین گیمه.
عجب شاهکاری
همین بازی تنهایی تاثیرش از تاثیر کل مایکروسافت رو صنعت گیم بیشتره
چرا از هر فرصتی برای توهین باید استفاده کنی ؟ الان چه ربطی به هم دارن اصلا ؟
عزیز زبونتو گاز بگیر سونی فنا همیشه حق دارن به فنای مایکروسافت یا هر پلتفرمی توهین کنن البته اینا توهین نیستش بلکه حقیقته فقط یکم رک هستن دوستان، اعتراض در برابر سونی فن های عزیز برابر است با فن بوی بازی همگی ما باید چشم و گوش بسته به فکت های این عزیزان گوش بدیم و ازشون یاد بگیریم تا بلکه قطره ای از دریای بیکران علم این دوستان به ما افزوده بشه و ما از نا آگاهی در بیایم، شاید ما ام بتونیم یه روز مثل این ها گیمرای واقعی باشیم
درسته داری دست میندازی ولی حقیقته داداش حقیقتم تلخه
باورتون نمیشه ولی حتی دیدن این بازی از یوتوب برای من بس بود که عمق احساس رو توش حس کنم شاهکار بی رقیب اوج هنر
مرسی آقای ملکی خاطرات زنده شد💔
زندهباد دوست من