آنچه که راکستار میتواند از سیدی پراجکت و Cyberpunk 2077 بیاموزد
هم راکستار (Rockstar) و هم سیدی پراجکت (CD Projekt) اخیراً اشتباهات بزرگی انجام دادهاند، اما وضعیت Cyberpunk 2077، گویای آن است که همه چیز میتواند تغییر کند.
برای سیدی پراجکت، این Cyberpunk 2077 بود که نسخهی کنسولی آن با مشکلات و باگهای بسیار خود، از موفقیت سایر جنبههای بازی کاست. برای راکستار نیز خبرهای اخیر در مورد یک نسخهی جدید و نسل نهمی از Grand Theft Auto V و انتشار Grand Theft Auto: The Trilogy — Definitive Edition، باعث تمسخر این بازیها شده است، بازیهایی که انگار اصلا پیشرفت نکردهاند و مانند Cyberpunk 2077، مملو از باگ هستند. بنابراین شهرت راکستار و سیدی پراجکت آسیب دیده است.
در حالی که این دو شرکت دارای تاریخچههای متفاوتی هستند، رویکردی که سیدی پراجکت در پیش گرفته است تا انتشار اشتباه Cyberpunk 2077 را اصلاح کند، در برخی از استراتژیهایی که Rockstar Games میتواند پیادهسازی کند، کارساز خواهد بود.
راکستار سابقهی قویتری در انتشار بازیهای محبوب دارد، اگرچه تاکید اخیر آنها بر انتشار مجدد بازیها، طرفداران را بیش از پیش از هر ریمستر و بازسازیای کلافه کرده است. صرف نظر از این، راکستار برند موفق خود را در چند دههی اخیر ایجاد کرده است. از سوی دیگر، سیدی پراجکت تا زمان انتشار The Witcher 3 از شهرت چندانی برخوردار نبود. با این حال، با توجه به تحولات اخیر در وضعیت Cyberpunk 2077، سیدی پراجکت ممکن است از تاریخچه توسعهی کوتاهتر خود بهره ببرد، زیرا هنوز روشهای خود را کاملا تنظیم نکرده است و بهتر میتواند خود را با خواستهها و واقعیتهای ایجاد بازیهای AAA در مقیاس بزرگ وفق دهد.
استراتژی مربوط به کرانچ
همانطور که توسط رسانههای مختلف به خوبی گزارش شده است، کرانچ یک مسئلهی اصلی در توسعهی بازیها به حساب میآید. اساساً، کرانچ به انتظارات شرکتهای بازیسازی اشاره دارد. در واقع سازندگان در زمانی نزدیک به انتشار یک بازی، مجبور به اضافه کاری میشوند تا روند توسعه را به پایان برسانند و مطابق انتظارات عمل کنند.
شرکتهایی مانند راکستار و سیدی پراجکت میدانند که انتشار یک بازی کاملاً پولیش شده بهتر از یک بازی پر از باگ و ناتمام است و همواره قصد دارند که این کار را انجام دهند، زیرا معمولاً به معنای فروش بیشتر یک عنوان است. درواقع کرانچ ناآگاهی از نیازهای اساسی کارمندان را آشکار میکند و خواسته یا ناخواسته، تعادل میان کار و زندگی یک کارمند را بر هم میزند.
سیدی پراجکت در توسعهی بازی The Witcher 3، یک مدل «کرانچ غیر اجباری» را پیادهسازی کرد تا توسعهدهندگان آن مجبور به اضافه کاری نشوند، اما نزدیکتر به انتشار بازی، این مدل کنار گذاشته شد و کارمندان در نهایت مجبور به اضافه کاری شدند. این شرکت در روند توسعهی Cyberpunk 2077 نیز قول داده بود که از کرانچ اجتناب کند، اما بعداً یک کرانچ اجباری را برای همهی کارمندان اجرا کرد. انتشار ضعیف Cyberpunk 2077 باعث شده است که سیدی پراجکت سلامت و رفاه کارمندان خود را به خصوص در انتشار نسخههای نسل نهمی این بازی، در اولویت قرار دهد.
در طرف دیگر، راکستار سابقهای مفصل و طولانی در کرانچ دارد و به عنوان یکی از بزرگترین عاملان آن شناخته میشود. تغییر مدیریت در پشت صحنه در راکستار، منجر به برخی گزارشها از شرایط کاری بهتر شده است، اما این شرکت هنوز راه درازی در پیش دارد تا خود را از بحران جدا کند. در حالی که سیدی پراجکت وعدههای زیادی داده است، آزمون واقعی این خواهد بود که آیا این شرکت با فشار انتشار قریب الوقوع به این سیاستها پایبند است یا خیر.
هر چه باشد بازیهای راکستار و سیدی پراجکت عناوین عظیم، پرجزئیات و پیشرفتهای هستند که توسعهی آنها به زمان زیادی نیاز دارد و در حالی که سیدی پراجکت هنوز باید به قول خود عمل کند، حداقل به طور مستقیم به این بحران پرداخته است.
رسیدگی به مواردی که باید اصلاح شوند
شرایط کار طاقتفرسا نه تنها در بازی، بلکه برای مجموعهی عظیمی از صنایع سرگرمی بیداد میکند و این کاملاً باید مورد توجه قرار گیرد، البته این تنها عاملی نیست که بر موفقیت یک بازی تأثیر میگذارد. به عنوان مثال، بازی Red Dead Redemption 2، علیرغم گزارشهایی دربارهی کرانچ آن در راکستار، بازخوردهای بسیار مثبتی دریافت کرد.
با افزایش آگاهی دربارهی کرانچ، طرفداران بازیها بیشتر از این موضوع آگاه میشوند و شرکتهای مقصر را بر این اساس سرزنش میکنند. قابل بازی بودن یک عنوان تا حد زیادی بازخورد یک پلیر را تغییر میدهد، بنابراین سیدی پراجکت تلاش خود را برای بهبود نسخههای فعلی بازی و سپس کار بر روی نسخههای نسل بعدی اختصاص داده و در عین حال قول داده است که از کرانچ در توسعهی آن جلوگیری کند. عنوان Cyberpunk 2077 حتی اخیراً نقدهای مثبتی را در فروشگاه استیم دریافت کرده است، که ثابت میکند سیدی پراجکت واقعاً در تلاش برای جبران اشتباهات خود است.
عامل دیگر در این بازخورد مثبت اورجینال بودن آیپی Cyberpunk 2077 است. در حالی که نسخهی اولیهی این عنوان به عقیدهی بسیاری غیرقابل تجربه بود، در نهایت بهروزرسانیها به پلیرها این امکان را دادند تا تجربهی مناسبی را با وجود اشکالات آن کشف کنند و به نظر میرسد که حالا بسیاری از این بازی لذت میبرند. البته، نسخهی رایانههای شخصی این بازی هرگز به بدی نسخهی کنسولها نبود، بنابراین این که سیدی پراجکت زمان بیشتری را برای کار روی نسخههای نسل نهمی صرف میکند و در عین حال ارتقاء رایگان آن را نیز به پلیرها ارائه میدهد، یک نکتهی واقعا مثبت است.
عرضهی نسخهای ضعیف و پر از باگ از یک بازی Grand Theft Auto توسط راکستار، بازسازیهای انجام شده را بیمعنیتر از قبل میکند. همانطور که از تقاضا برای عرضهی مجدد نسخهی اصلی رایانههای شخصی GTA Trilogy در فروشگاه راکستار پیداست، پلیرها ترجیح میدهند سهگانهی اصلی را به جای بازسازی آشفته و ضعیف آنها بازی کنند. با وجود این که راکستار بابت این سهگانه عذرخواهی کرده است، اما عرضهی آن تنها باعث افزایش اختلاف بین این شرکت و طرفدارانی شده که پیش از این نیز به دلیل بازعرضهی GTA V برای نسل نهم کنسولها، از دست این شرکت عصبانی بودند.
در حقیقت، سیدی پراجکت تمام شهرت خود را با Cyberpunk 2077 به خطر انداخت؛ این شرکت انتظارات را بسیار بالا برد و در یک رویکرد الهام گرفته از راکستار، تمام تمرکز خود را روی یک پروژهی بزرگ گذاشت. کرانچ مشکل بزرگی است که باید در صنعت بازی به آن پرداخته شود و سیدی پراجکت باید به وعدههای خود عمل کند تا کاملا از این جو منفی دور شود. افزایش نقدهای مثبت برای Cyberpunk 2077، نشان میدهد که این شرکت به بازخوردها گوش میدهد و در تلاش است تا به مشکلات مختلف آن رسیدگی کند.
از سوی دیگر، راکستار سالهاست که بازی جدیدی نساخته است و در حالی که انتشار مجدد بازیها (همچنین برون سپاری برخی از پروژهها مانند GTA: The Trilogy که توسط Grove Street Games در حال توسعه است) ممکن است به آنها اجازه دهد تا فعلاً از کرانچ پرهیز کنند، در نهایت این شرکت باید رویکرد سیدی پراجکت را دنبال کند: مشکلات را مستقیماً برطرف کنید و به بازخورد طرفداران و کارمندان گوش دهید.
برخی بازیهایی که از وجود باگ رنج میبرند، میتوانند موفقیتآمیز باشند و پلیرها اغلب آنها را خندهدار و تا حد کمی آزاردهنده میدانند، مانند میمهای بسیاری که دربارهی بازیهای بتسدا (Bethesda) و دیگر شرکتها وجود دارد. البته در این بحث محدودیتی نیز وجود دارد که راکستار و سیدی پراجکت به دلایل مختلف به این محدودیت رسیدهاند. در حال حاضر سیدی پراجکت فقط باید Cyberpunk را اصلاح کند، اما راکستار باید در مورد اولویت قرار دادن پروژههای خود نیز دوباره فکر کند.
بازی Cyberpunk 2077 روی کنسولهای پلیاستیشن ۴، ایکسباکس وان، پلتفرم رایانههای شخصی و گوگل استیدیا در دسترس کاربران قرار دارد. بازسازی GTA Trilogy نیز در حال حاضر روی پلیاستیشن ۴، پلیاستیشن ۵، ایکسباکس وان، ایکسباکس سری ایکس و اس، نینتندو سوییچ و رایانههای شخصی قابل تجربه است.
پر بحثترینها
- رسمی: Death Stranding Director’s Cut برای ایکس باکس عرضه شد
- ۱۰ بازی ویدیویی با گیمپلی عالی و داستان ضعیف
- آیپی Death Stranding دیگر متعلق به سونی نیست
- ویدیو: Marvel’s Spider-Man 2 در حالت Fidelity ویژه PS5 Pro با نرخ فریم ثابت ۶۰ اجرا نمیشود
- دیجیتال فاندری: پلی استیشن ۵ پرو نمیتواند برخی بازیها را با نرخ فریم ۶۰ اجرا کند
- دیجیتال فاندری: کیفیت Horizon Forbidden West روی PS5 Pro معادل با قویترین رایانههای شخصی است
- سونی از ۲۰۲۵ به بعد سالانه بازیهای انحصاری تکنفره بزرگی را برای PS5 عرضه خواهد کرد
- کار ساخت STALKER 2: Heart of Chornobyl به پایان رسید
- ۱۴ دقیقه از گیمپلی Indiana Jones and the Great Circle را مشاهده کنید
- گزارش: ایکس باکس درحال آمادهسازی پیشنمایشهای South of Midnight است
نظرات
سطح!!!!!
راکستار ی استودیو غوله بعد میگین ی چیز هایی باید از سیدی پراجکت یادبگیره/:
منظورش تو نحوه عرضه جی تی ای چون خبر های خوبی ازش در نیومده تو روند توسعه کلا شرکت ها جدیدا خیلی به سیدی پراجکت تیکه میندازن شده ایینه عبرت دیدی یکی از فامیلات حالا خوب بوده یه کار اشتباهی میکنه میگن نشی مث فلانی الان وضعیت اینطوریه😄 هر شرکت بزرگی خبر بد ازش در میاد میگن نشی مث سیدی پراجکت ها
شاید بین بازی های ایندی که توسط دو نفر ساخته شدن هم چیزی باشه که ابرشرکت ها بتونن یاد بگیرن. اگرچه شما اصلا مقاله رو نخوندی و متوجه نشدی اصلا چی به چیه فقط یه دور تیتر رو خوندی و تصور کردی که میشه در مورد کل مقاله اظهار نظر کرد. این مطلب اصلا در مورد اون چیزی نیست که از تیتر ۱۰ کلمهای برداشت کردی.
خیلی خوب جوابشو دادی پرچمت بالاس سردبیر
😀
سنگین بود وقتی تیترو میخونی هیچی از مطلب سرت نمیشه
همچنان که فشار میخوری
سلام
آفرین جناب! دقیقا!
یعنی من میگم ممکنه حتی ضعیفترین بازی هم چیزی برای گفتن داشتهباشه، در بدترین حالت میشه قضیه لقمان و ادب آموختن از بیادبان.
راکستار تنها چیزی که میتونه یاد بگیره نباید تو ۶ سال نباید بازی مزخرف و پوچ داد بیرون
تنها استودیوی که شاهکار ساخته بیشتر وقت ها
برگرد به شاد
داداش چند در صد از سهام راک استار به نامته ؟
هیچ سازنده ای بی نقص نیست ! سازنده ای موفق هست که از تجربیات دوروبرش درس بگیره مهم نیست اون استارتاپ ۲ نفره باشه یا شرکت ۲ هزار نفره ! گرچه بزرگی سی دی پراجکت برا همگان واضحه !
امید وارم این استودیو های کله گنده که همیشه تو اوج بودند افت نکنند
سایبرپانک پتانسیلش خیلییی زیاد بود اون دنیای خفن … به خاطر برگ های روز عرضه به حقش نرسید.
مقاله خیلی خوبی بود خسته نباشید آقای شریعت✌
راکستار و تیک تو تا ضربه به سنگینی سیدی پراجکت بخورن درس نمیگیرن، همونطور که سیدی پراجکت از مشکلات فنی ویچر ۲ و ۳ درس نگرفت. وقتی ضرری مثل سیدی پراجکت میکنی، مجبوری اصلاح کنی. وقتی دو راس اصلی سهامدار که آقای کیچینسکی و ایوینسکی جمعا از سقوط سهام ۱ میلیارد ضرر کردن، دیگه ضرر مهمتر که جلوه پیش گیمراست بماند، فروش نصف توقعات هم هیچ.
تیکتو والا تو کانتست منفور بودن شرکت کرده انگار، ایگنور کامل پیسی، کارای مسخرهای مثل کپیرایت it takes two که فقط بخاطر جلب توجه میکنه، فیلتر استفاده از gta 6 تو یوتیوب و……
اینطور اگه پیش بره بجای درس گرفتن از سیدی پراجکت، امیدوارم به سرنوشت بلیزارد دچار بشه که دلمون خنک شه😁
ادیت:
*ضربه به سنگینی سیدی پراجکت نخورن درس نمیگیرن
سیدی پروجکت رد یک شرکت جوان و خام بود و هنوزم هست منتها با سری ویچر مخصوصا شماره سوم به موفقیت های عظیمی رسید که خیلی بازیسازان بزرگ و قدیمی بهش نرسیدن همچنین سیدی پروجکت رد از تیم مدیریتی برخوردار هست که تصمیمات و حرفای عجیبی میزنن که بیشتر از بی تجربگی بر میاد اما راک استار خاک خورده این صنعته من واقعا تعجب میکنم که چطور اینا اجازه دادن سه گانه جی تی ای منتشر بشه کلا بعضی اوقات بازیسازا و شرکت ها همون کاری رو انجام میدن که دقیقا نباید انجام بدن . امیدوارم سیدی پروجکت رد درس بزرگی از نحوه انتشار سایبر پانک گرفته باشه و به تجربه خودش افزوده باشه که شواهد نشون میدن همینطوره و این برای من بسیار مایه خوشحالیه چون عاشق سبک بازیسازیشون هستم ، بسیار بازیسازان نترس و کله خری هستن 😁 در مورد راک استار هم امیدوارم یک دستی به اون ای پی های ارزشمندش بکشه ، راک استار به راحتی میتونه بترکونه ولی اخباری که ازش میاد بسیار ضد و نقیض هست ، این دو شرکت تو سبک خودشون از بهترین ها هستن ، لطفا دیگه از این اشتباهات نکنین 🤲😁
سی دی پراجکت تیم خیلی با استعدادی داره،به نظر من تنها مشکلی که باید واقعا حلش کنن انجین بازی سازیشونو ی تحول اساسی بدن چون در زمینه فیزیک خیلی خیلی عقبه،به شخصه بازی که فیزیک نداشته باشه گرافیکش خدا هم باشه هیچ لذتو هیجانی بهم نمیده
قبل از انتشار سایبرپانک توسعهدهندهها اسرار بیجایی از به کار بردن اسم رد دد۲ داشتن و توقعات رو بیش از پیش بالا بردن
هر دو کمپانی جزو شرکتهای اسمو رسمدار این صنعت هستن اما به هیچ عنوان نمیشه تجربه راکستارگیمزو با سیدیپراجکت رد یکی دونست
راکستار دو سه دهه هستش که تعریف بازیهای جهانآزادو در اختیار داره و این مهم به نظرم بدون کرانچ امکانپذیر نبود
اما سیدیپراجکت اسرار داشت که وضعیت کارمندها خوب هستش و هیچ کرانچی وجود نداره
شما هر چقدر هم سرمایه و نیروی کار و وسایل تخصصی و پیشرفته در اختیار داشته باشید
بازم باید بیشتر از حد انتظار تلاش کنید تا بتونید خودتونو توو یه لول دیگه معرفی کنید
اینم در نظر بگیرید که کرانچ داریم تا کرانچ
به نظرم نمیشه که توسعه دهنده همه چیزش اوکی و سر جاش باشه و یه اثر جریانساز و انقلابی خلق کنه(بحث قدیم نیست ، موضوع جریان این سالهاس)
البته منظورمو اشتباه متوجه نشید
امکان داره یه ایندی ساز با ۱۰ تا توسعه دهنده یه شاهکار ایندی بدون کرانچ خلق کنه
امکانشم هست یه تریپلای بزرگ بدون کرانچ خلق شه اما اکثر اوقات برای خلق آثار فاخری مثل لست۲ و رد دد۲ کرانچ اجتناب ناپذیره
اینا همش بهانه و توجیهه
تنها هدف کرانچ زود عرضه کردن بازی و چپاول پول هست و هیچ دلیل منطقی ای دیگه ای پشتش نیست
همین لست ۲ بخاطر همین کرانچ ها کارمنداش عصبانی شدن و کل داستان رو لو دادن
اگه کارمند های یه شرکت راضی نباشن، هیچ ارزشی نداره
بهانه و توجیح چی دقیقا؟!!!!
شما رو یه پروژه دانشگاهی ، ۶ ماه وقت داری که تحویل بدیش
به نظرت هر روز ۲ ساعت مفید زمان بزاری با ۶ ساعت زمان بزاری یکیه؟
قطعا کیفیت کار نهایی بیشتر و بهتر میشه
درسته که کمتر خونوادتو میبینی و کمتر استراحت میکنی
اما تو خواستی کارت بین دانشجوهای دیگه خفنتر باشه
در مورد لست۲
تا این لحظه که این کامنتو میدم هنوز مشخص نشده که کی این کار کثیفو کرد
هکر بود یا از تیم توسعه دهنده بود یا یه آدم مورد اعتماد یا یه آدم کاملا بیربط
اما تو چجوری انقدر فکت طور میگی از کرانچ خسته شده بودن و داستانو لو دادن؟!!
پروژه دانشگاهی یه چیز هستش که خودش زمان محدوده اش مشخصه
ولی بازی رو هر موقع که بخوان میتونن ریلیز کنن
ولی از ۱ سال قبل از زمان انتشار (الکی) تریلر میدن و خودشون باعث میشن وقتشون کم شه و کرانچ بزنن
بشنو از راکستار که الکی و بدون مقدمه کرانچ میزدن بدون هیچ دلیلی
بشنو از کلی شرکت که صد سال یه بازی رو کش دادن ولی نتیجه افتضاح شد(منظورم سایبر نیست)
و در مورد لست
حتی اگه اون چیزی که تو راست بگی درست باشه نمی تونی منکر عصبانی شدن کارمندا و ترک کردن استودیو با یه خاطره بد بشی
خودت باید بدونی که بخاطر این کرانچ های مسخره نزدیک بود چند نفر تو همون استودیو ناتی داگ بمیرن!
بعد از این کار کثیف حمایت میکنی؟!؟!
این یه فرهنگ بده که باید یه فکر براش بشه
((پروژه دانشگاهی یه چیز هستش که خودش زمان محدوده اش مشخصه
ولی بازی رو هر موقع که بخوان میتونن ریلیز کنن))
کی گفته بازی هر موقع بخوان میتونن منتشر کنن؟؟
توو برنامهی پیشتولید قطعا یکی از موارد مهم تاریخ ریلیز اثر هستش
این دیگه چه چیز بیمعنی بود که گفتی!
مثلا سونی میاد به ناتیداگ میگه عزیزم هر وقت دوست داشتی بازیتو معرفی کن هر وقت دوست داشتی تاخیر بزن هر وقت دوست داشتی کرانچ بزن هر وقت دوست داشتی منتشر بکن!!!
بازی یک ماه تاخیر میخوره سهام شرکت ریزش میکنه
صدای طرفدارا در میاد
رسانهها تاخیرشونو نقد میکنن و خود تیم استرس میگیره و تمرکزشو از دست میده
((ولی از ۱ سال قبل از زمان انتشار (الکی) تریلر میدن و خودشون باعث میشن وقتشون کم شه و کرانچ بزنن))
آخه موضوع اینه که منو شما اطلاعات کافی نسبت به موضوعی که داریم راجبش بحث میکنیمو نداریم
اما تا اونجا که سواد من یاری میکنه هر کمپانی چند مسئول و مدیر تبلیغاتی داره که وظیفش انتخاب درست و به جا برای تبلیغ عنوانشون هست
ناشر باید از یکی دو سال قبل بازیشو معرفی کنه و با دو سه تا تریلر طرفدارا رو سر ذوق بیاره برای محصولش
الکی تریلر که نمیده ، مجبوره
قانونه این صنعت این شکلیه
((بشنو از راکستار که الکی و بدون مقدمه کرانچ میزدن بدون هیچ دلیلی))
من اصلا موافق کرانچ نیستم اما حرفی که میزنی بی پایه و اساس هستش
هیچ منطقی پشتش نیست
راکستار ۸ سال با تمام قدرت رد دد۲ توسعه داد
یکی دو سال از این ۸ سال پیش تولید بود
۳-۴ سال هم کرانچ زد
کارمنداش تحت فشار بودن و اذیت شدن ، کاملا درسته اما رد دد۲ با تمام تلاشها و کرانچها شد اینی که منوتو میبینیم
وگرنه اگه ۳ سال زمان میزاشتن و تلاش و فشار بیشترو تحمل نمیکردن یه اوپنورلد یوبیسافتی تحویل میگرفتیم
((و در مورد لست
حتی اگه اون چیزی که تو راست بگی درست باشه نمی تونی منکر عصبانی شدن کارمندا و ترک کردن استودیو با یه خاطره بد بشی
خودت باید بدونی که بخاطر این کرانچ های مسخره نزدیک بود چند نفر تو همون استودیو ناتی داگ بمیرن!))
چه خاطرهی بدی پسر خوب
بازیشون پرافتخارترین عنوان تاریخ شده و توو خیلی از زمینهها رکوردارو شکوند
از پیشفروش بگیر تا فتح جداول روسیه آلمانو انگلیسو فرانسه امریکا
رکورد فروش عناوین انحصاری تاریخ سونی توو کمتر از ۳ روز شکوند
رکورد نامزدی و برنده شدن توو شاخههای مختلف تاریخ گیماواردزو مال خودش کرد
بیگوینر ۲۰۲۰ و تاریخ شد
بیشترین نقد و ریویو تاریخ متا رو با فاصله شکوند
خیلی از سلبریتیا بهش واکنش نشون دادن و هنوز که هنوز از داستانو گرافیک موسیقی بازی صحبت میشه
آره رفیق
من کرانچو حمایت نمیکنم اما باید تلاش بیوقفه و تیمی بکنی و از خیلی چیزات بزنی تا توو تاریخ ازت یاد بشه
توو لیگ لجندریها فقط دو سه تا صندلی هستش و باید برای رسیدن بهش ساییده شی!
ررد ۲ هم همون ۸ سال هم زیادش بود
جی تی ای ۵ با همون اندازه ۳ سال طول کشیده
و انکار شما اصلا خبر نداری و همچیو از دید خودت میبینی
پس احتمالا اون همه آدم که ناتی داگ رفتن خوشحال و شاد بودن
سالها پیش اصلا کرانچ نمیزدن یا حتی ایندی هم معمولا نمی زنن ولی بازم بازیشون شاهکاره
بحث با شما فایده نداره چون فکر میکنید یه بازی شاهکار شده پس ارزش کرانچ رو داشته که کلا از بیخ غلطه
بازی ها هم ددلاین دارن. سرمایه گزارا انتظار رشد دارن، ناشر یا تیم مدیریت هم مجبوره رشد رو به سرمایه گزار تحویل بده. این میشه که ناشر یا مدیر باید زمان بندی هم داشته باشه. اگر دقت کنین تو جلسات کمپانی های بازی سازی معمولا از عرضه بازیها در سال مالی فعلی یا آتی زیاد حرف می زنن.
ددلاین به خود استودیو سازنده ربط داره
هیچوقت چیزی فراتر از استودیو نمیدن جز اینکه حداقل ۲،۳ سال از ساخت بازی گذشته باشه
سلام و احترام خدمت احسان شریعت.
دروغگویی و عوامفریبی مختص قشر کمسواد و پرادعای کم تجربه است.
محصول بیکیفیت و پرنقص نیز نصیب همین قشر خواهد شد.
اگر در یک حوزه از هر طیفی شاهد عوامفریبی و دروغگویی و ماحصل بیکیفیت بودید تنها دلیل آن را صرفاً میتوان به مخاطب و مصرفکنندهی نهایی مرتبط دانست جایی که اگر مخاطبین با داشتن کمی اطلاعات و بالا بردن سطح سواد عمومی و کم کردن از ادعا و بیشتر عمل کردن به برخوردهای منطقی در مواجهه با یک محصول بیکیفیت، هرگز مخاطبین آن حوزه واجد شرایطی که گریبانگیرشان میشد نمیبودند.
مخاطبین آثار میاموتو و میازاکی و هاشینو در کدام دسته قرار میگیرند؟
حال نگاهی به محصولات دیگر بیاندازید و بگویید قشر قالب آثار بیکیفیت در کدام دسته قرار میگیرند.
اثر Cyberpunk 2077 اثری تماماً برخواسته از دروغگویی و عوامفریبی خالقینش بود که باعث شد تا پشت تجربهی شیرین گیمرها از اثر قبلی این استودیو پنهان شوند.
با این اوصاف گیمرها فریب خورده و بنده نیز همچون خیل عظیمی از همین گیمرهای فریبخورده اقدام به پیشخرید و ثبت رکورد تاریخی پیشفروش ۸ میلیون نسخهای این اثر شدیم تا بتوان اولین رکورد مالی را به شرکت خالق اثر هدیه داد.
با این حال زمان مشخص خواهد کرد تا اعتماد از دست رفته چگونه و چه زمانی مجدداً به نقطهی قبل بازخواهد گشت.
پیشنهاد من به شما به عنوان یک گیمر این است که به حرف دروغگویان و فریبکاران اعتنا نکنید و آنها را از ماحصل کار ایشان قضاوت کنید و نه از حرفهایی که میزنند.
برگرفته از داستان چوپان دروغگو کتاب ادبیات فارسی
سلام بر آقای چمنی عزیز واقعا دلمون براتون تنگ شده بود
انشاالله که یه مقاله جذاب دیگه بنویسید سطح سوادمون رو بالا ببرید
سلام، موج دوم!
سلام
همین کاربران فهیم و باسوادی مثل شما میتونن به ما و جامعه گیمرها کمک زیادی کنند تا از این تاریکی در بیایم.
تشکر از شما.
یادش به خیر بعد از دکل راک استار و ردد که جلوی گاد فرو ریخت دکل بعدی ایکس باکس فنا و پی سی فنا سی دی پروجکت بود اونم توسط لست ریخت 🙂
عجب بابا عجب… 😐
یه چندتا چیز بهتره اضافه کنم
از دوسال قبل تریلر ندهد.
Feature هایی که قراره حذف شوند را نشان ندهد.
تریلر فیک/کاملا اسکریپت شده به عنوان گیمپلی معرفی نکند
فشاری برای تاریخ ریلیز روی دولاپرها وارد نکند.
با مقایسه کردن خود با گیم های دیگر، هایپ غیرواقعی تولید نکند (الدر اسکرولز، رد دد، Deus ex)
ژانر بازی را به درستی معرفی کند. (Action Adventure)
به نظر شخصی من اشتباه سی دی پراجکت برای عرضه ی پر از نقص سایبر پانک با اشتباه راکستار برای عرضه ی پر از نقص جی تی ای تریلوژی خیلی فرق داره… چون سیدی پراجکت ندونسته این اشتباه رو انجام داد و راکستار دونسته ! حالا چرا دونسته؟ چون میخواست از عمد خودش رو کمی ضعیف نشون بده تا عطش طرفدار ها واسه GTA VI کمتر بشه…
* اینا همش نظر کاملا شخصیه دوستان…
( ولی به دور از ذهن نیست… )
سلام
آره، میشه گفت تمرکزی نزاشته.
گفته یه چی بسازید بدید بیرون، خیلی خودشو درگیر نکرده.
سلام
آره شاید تا حدودی حرفت درست باشه …
ولی خوشبختانه راکستار پشت بندش مجبور شد دست به کار شه ، از طرفدارها عذر خواهی کنه و بازی رو بی نقص کنه. و تا ۹۰٪ باگ هاش رو همین الان برطرف کرد.
اینا چطوری به ذهنت میرسه داش ؟؟ ب مولا مغز فعالی داری
یکی از خدمات مولا به ما ایرانیارو بگو آقای رضا جباری منم میخوام مولایی بشم
وقتی یادگرفتی که اونقدر مرد باشی و وجود داشته باشی با اکانت اصلیت بیای و کامنت بزاری نه مثل یه ترسوی بدبخت اون موقع مولاییت میکنم داش 😀
فقط در حد حدس و گمانه همین.
من دوست ندارم نظرم رو به کسی القا کنم چون ممکنه تا حدودی درست باشه ممکنم هست کلا حقیقت چیز دیگه ای باشه … به هر حال ما نه از سیاست کاری عه سی دی پراجکت خبر داریم نه راکستار… فقط نظر میدیم.
*عطش طرفدار ها واسه GTA VI کمتر بشه* منظورم رو اشتباه برداشت نکنید ، نه اینکه کلا بخوان فراموش کنن این سری رو … نمیشه که فراموش کرد. ولی میشه طرفدار هارو سرگرم نگهشون داشت ، منظورم این بود راکستار بتونه تو جو آروم تر و با تمرکز بیشتری رو ساخت این سری به دور از استرس و شایعه ها وقت بزاره.. ، و از اون طرف هم کاراکتر های بخش داستانی gta v رو وارد gta online بکنه و اینطوری هم باز طرفدار هارو سرگرم کنه یا طبق شایعه ها ریمستر gta iv و rdr 1 رو بیاره روکار … فکرشو کنید بغیر از فرانکلین ، طی یک تا دو سال آینده واسه ترور و مایکل هم بسته الحاقی بیرون بدن ( البته در صورتی که پایان سوم تو سال ۲۰۱۳ اتفاق افتاده باشه و جفتشون زنده بمونن ، و وقتی ۳ نفرشون رو باهم رو در رو کنید از خاطره انداختن اون مرد تو صندوق عقب ماشین و پرت کردنش تو دریا واسه هم بگن.. ) … اینجوری راحت تا ۲۰۲۴ سر طرفدار ها گرم میمونه…
تو دنیای امروز هر اتفاقی ممکنه دقیقا هر اتفاقی . سیدی پروجکت رد ندونسته نبود کارش اتفاقا میدونست راک استارم میدونست اما قبول دارم داستانشون فرق داره ، با این حال سایبر پانک رو pc متای بدی نگرفت و برای خیلی یکی از بهترین تجربیاتشون شد بازی نکات مثبت بزرگی داشت این چیزی نیست که بشه انکارش کرد دقیقا مثل حرفی که گفتن بازی رو کنسولای نسل ۸ بدون اشکال اجرا میشود اینم نمیشه انکارش کرد ، بخوام یه مقدار کلی تر نگاه کنم کلا ویدیو گیم در مدتی که کرونا اومد و هنوزم هست شاهد نابسانی هایی شد و در جامعه این نابسامانی ها در سطح کلان اتفاق افتاد ،
اتفاقاتی در ویدیو گیم افتاد که کسی فکرشم نمیکرد ، قضیه به همین حرفای ساده نیست خیلی چیزا تاثیر گذار هست ….
قبول دارم که سایبر پانک روی pc عالی بود عملکردش و علت بازخورد ضعیف ، نمره متای پایین و سیل عظیم نظرات منفی راجع بهش فقط بخاطر نسخه های کنسولی بود… من خودم اذر ماه پارسال رو کنسول ریختمش و با وجود تمام اون جو منفی ، جذاب بودن داستان و سیستم گان پلی و مبارزات چنان من رو مجذوب خودش کرد که هیچکدوم از باگ ها و نقص های فنی کوچیکترین صدمهای به اعصابم نزد! چون از تجربه ام لذت بردم… در رابطه با کرونا هم بله حرفت تا حدود خیلی زیادی درست هست ، نه فقط به گیم ، به خیلی هنر ها و سرگرمی ها و کسب و کار ها صدمه زد… ایشالله زودتر شرش کم بشه تا خلاص بشیم و به زندگی عادی برگردیم…
مشکلش این بود بازی همراه با ساخت انجین بوده این شرکت اصن به مشتری مداریش معروف بوده دی ال اسی هاشو یادته با چه قیمتی داد بر عکس خیلی از بازی های بزرگ که دی ال سی شون خداد تومنه و محتوای اونطوری نداره در مورد اینکه خودشو بخواد ضعیف نشون بده واسه جی تی ای جدید قبول ندارم راکستار اصن اونطوری نیست یادت هست چجوری رد دد ۲ رو معرفی کرد نه هایپ مرگ باری مث سایبر پانک انقدر رو کیفیت بازی مطمئن بود که که بازیو داد بیرون همینطوری من حسم اینه چون خود رد دد۲ با ۱۶۰۰ تا کارمند ۸ سال طول کشیده بازیش البته از اواسط سال ها یکی کرد استدیوشو به خاطر هزینه های زیادی که باید شرکت برای یه بازی مث gta خرج کنه باید روند توسعه رو تا جایی که میتونه کمتر کنه واسه همین کل استدیو باید روی یک پروژه کار کنن من نظرم اینه برای همین یه استدیو از فن ها درست کرد که اینا بیان تا موقعی که بازیو میسازن اینا بیان بازی ها رو ریمستر کنن هم یه پولی بیاد تو راکستار هم کامل وقتشونو بزارن رو بازیشون
دقیقا حرفت درست بود… منم فقط حدس زدم همین شاید چیزی که شما میگی قابل قبول تر باشه… البته باز راجع به این بحث ها کاملا حقیقت مطلب رو نمیدونیم چون سیاست کاری استودیو هارو ازش مطلع نیستیم… ^_^
حداقل با توجه به تجربه خودم، پولیش بالای یک بازی مستقیما و قطعا ختم به کرانچ میشه. تنها راه متعادل تر شدنش هم هزینه قابل توجهی بالاتره (که البته شاید کارگر بشه) که معمولا انجام نمیشه.