اصغر فرهادی و حواشی پیشآمده | هیاهویی برای هیچ
حالا که اصغر فرهادی درباره اتفاقات این چند سال و اخیرِ خود و جامعهی ایران [یا بهتر بگوییم؛ منتقدانش] واکنش نشان داد و بیانیه؛ نه ماهیگیری از آب گلآلود، نه تمجید، دفاع یا تخریب، که این نوشتار خواهد پرسید دقیقا کدام «مردم» اقای فرهادی؟ و این که کمی شفافتر عجالتاً.
اوجگیریِ حواشی اصغر فرهادی و سینمایش به ساخت و اکران فیلم «قهرمان» برمیگردد که دیگر فیلمساز ما برنتابید و عصر روز سهشنبه هفته گذشته، با انتشار بیانیهای نسبت به اتفاقات و حواشی واکنش نشان داد. خلاصه صحبتهای او در پاسخ به بدخواهانش یک جمله صریح بود؛ «از شما بیزارم». البته ایشان با حفظ احترام برای جویندگان حقیقت این بیانیه و قولِ پاسخهای بیشتر در آینده را دادند. پرسش اینجاست که فرهادی چگونه میداند مخاطبان [حالا همان جویندگان حقیقت] به دنبال چه حقیقتی هستند؟ شخص او و مواضعاش؟ سینمایش؟ بودن یا نبودنش؟ جواب: چایمان از دهن افتاد.
فرهادی با این بیانیهی زیرکانه آن هم در این بزنگاه، نه که فراری روبه جلو کرده باشد یا موضعاش را مشخص، که با سفید و معلوم کردن یکطرفِ این معادلهی دو سر مجهول، باری دیگر با رندیِ هرچه تمامتر لقمه را دور سر میگرداند اما غافل از اینکه باور نکرده غروبِ دوران او و سینمایش فرا رسیده است. گفتنیست، فرهادی که عرقش خشک نشده، بهتازگی اعلام کرده است که فیلمنامهنویسیِ اثر بعدیاش را نیز شروع کرده است.
کمی آن طرفتر برویم به این پرسش میرسیم که چرا فرهادی وقتی میداند در این بازیای که برایش بهراه انداختهاند و انتها ندارد، مته به خشخاش میگذارد و هیزم به این آتش اضافه میکند؟ دلواپس کدامیک شده؛ «زندهباد هنر»؟ خودش؟ بدخواهانش؟ بیانیهنویسیِ فرهادی را چه میتوان برداشت کرد؟ شروع یک پایان؟ بهخطر افتادن مواضع؟ قهر مخاطب با گیشه فرهادی؟ بیان حقایق و شفافسازی؟ شاید هم فرهادی میخواهد همانهایی را بگوید که بدخواهانش میخواهند بشنوند. هر چه که بود درنیامد.
او معتقد است قرابتی با دولت و مشتقاتش نداشته و اعلام برائت هم میکند. آن زمان که ابراهیم حاتمیکیا بر استیج جشنواره فجر «اُف گویان» فریاد میزد «من فیلمساز وابستهام» را یادتان هست؟ آن لفظِ وقیحانهی «صدا و سیمایتان» محمدحسین مهدویان بهواسطهی توقیف طبلِتوخالیِ «زخم کاری» را چطور؟ آثار هر سهی این فیلمسازها مورد حمایت دولت و سازمانهایش بودهاند اما فرقشان در این است که یکی واقعیت خود را پذیرفت و فریاد زد، دو نفر دیگر با انتلکتمآبی و پستمدرن بازیهایشان منکر رانت و بهرهوری آثارشان از سفرهی دولت میشوند.
سینمای فرهادی در همه دولتهای این دو دهه، مورد استقبال اکثریت مسئولینشان قرار گرفته است. از مصائب فیلمسازی در ایران گفت و از کنشگریهای اجتماعی-سیاسی خود نیز هم. حالا هم که «قهرمان» به عنوان نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۲ و به عنوان سومین اثرِ سینمای فرهادی در اسکار حضور مییابد، فیلمساز میگوید مشکلی با لغو این موضوع ندارد. گویی شوخیست؛ اما فرهادی روغن سوخته را نذر امامزاده میکند. از قدیم گفتهاند شرف المکان بالمکین. فرهادی فرهادیست؛ نه تقوایی و کیارستمی از او درخواهد آمد، نه بیضایی و نادری. پس شمشیر این قیاسهای مضحکانه و برچسب نخبهکشی و امثالهم را غلاف کنید که این حرفها دیگر جایی در این روزگار عجیب ندارد.
با هر نقد و متر و پاپکورنی که بگویید، بدون شک اصغر فرهادی فیلمساز موفقیست و برای سینمای ایران افتخارآفرینی کرده است. اولین فیلمساز بینالمللی سینمای ایران که در جریان سینمای قصهگو رشد کرد. اثر، محصولِ هنرِ هنرمند است و هنرمند دنیایش را در اثرش خلق میکند. در ذات هنر نمیباشد که سرنوشت سیاسی-اجتماعی جامعه را تغییر دهد. سینما نیز بسیار ایدئولوژیک است و فیلمساز نیز خارج از اجتماعش نیست و محصول دغدغههای فردی و اجتماعیست.
نقل سینمای فرهادی نیست [که بهوقتش هم به آن پرداختیم]. نگارنده به دنبال مشخصشدن «اینوری» یا «اونوری» و «اعلام موضع» نیست، مشکلی هم با وسطماندن نیست، انتظار اکتیویستیِ سیاسی-اجتماعی هم از فرهادی ندارد. فرهادی که هم بازی و قوانیناش را میداند، هم عصرِ چندپارهی حاضر و مردم را به پیشرفت و آگاهی یاد میکند، و هم از منوی هر دو طرف سفارش داده است؛ پرسش این است چرا همچنان وسط بودن و ماندنِ خود را انکار میکند؟ این سیاست «توبره و آخورخوری» و نمکدان شکستن را کجای دل بگذاریم؟ یا بهتر بگویم؛ «تا کی؟» بهتر است آقای فرهادی کمی شفافتر صحبت کند و بگوید دقیقا کدام «مردم».
پر بحثترینها
- از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ چه انتظاراتی داریم؟
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- نقد و بررسی بازی STALKER 2: Heart of Chornobyl
- شایعات مربوط به حضور God of War در TGA 2024 قوت گرفت [تکذیب شد]
- گزارش: GTA 6 وضوح فوقالعادهای روی پلی استیشن ۵ پرو خواهد داشت
- بازی STALKER 2 در عرض دو روز بیش از ۱ میلیون نسخه فروخت
- آیا بازیهای ویدیویی به ما آسیب میرسانند؟
- آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟
- جزئیات اولین بهروزرسانی Stalker 2 اعلام شد
- تعداد بازیکنان همزمان STALKER 2 طی روز عرضه در استیم به بیش از ۱۱۳,۰۰۰ نفر رسید
نظرات
ای بابا
چه هنرمندی که خبر از نون بری نداری …یدم به اسکارت اگه مردمی نباشی پاره میکنم کلافتو که دیگه چرند نبافی چه شهاب دولتی باشی چه اصغر فرهادی
معلومه که مردمی نیست.
عکس اون آدم ها واقعا تأمل برانگیزه
طرف سر از ... در نمیاره اومده این بنده خدا رو نقد میکنه.فقطم نقد نیست به جاهای دیگه هم کشیده.که بماند خودتان بهتر میدانید
طرف میخاد با پایین اوردن بزرگی خودشو بکشه بالا یا حداقل در موردش حرف بزنن.اما خبر ندارن جایی که هستن و توش گیر افتادن هیچ بالا اومدنی توش نیست.
سلام
مطمئن باشید که اگر داستان و مضمون فیلمهای آقای فرهادی بدبختی ایرانیان نبود، حتما به هیچ هم حساب نمیشد این آقا.
شما به فیلمهای ضعیف و الکیم ن نگاه کنید که تو برلین و جشنوارههای سیاسی سرتاسر دنیا چقدر جایزه میگیرند، مضمون همه هم بدبختی ایرانیها ست.
این اقا داره یه حقیقتو نشون میده با این که کامل نیست ولی به حقیقت نزدیکه.
حقیقت کاملم نه ایشون هیچ نویسنده و کارگردانه ایرانی نمیتونه نشون بده
بدبختی ما هم یه حقیقته
من نمی دانم چرا آقای فرهادی هر وقت فیلمی می سازد این عده معلوم الحال عصبانی می شوند مگر نه اینکه شما قبلا زیر مجموعه خبرگذاری فارس بودید آنجا جای بهتری برای این افکار شماست لطفا همانجا به کارتان ادامه دهید و گیمفا را به گند نکشید
سلام
آخه آقای فرهادی همیشه همون همیشگی را میسازد!
شما گول اسکار رو نخورید، اسکار مگه عاشق چشموابروی ماست که به فیلمهامون جازه بده؟ اونم اسکاری که به قطه سیاسی ست!
مگه اسکار به هرکس که جایزه میده عاشق چشم و ابروی اون شخصه به غیر از جشنواره برلین هیچ جشنواره ای سیاسی نیست این موضوع سیاسی معمولا کسانی میگن که فیلماشون اسکار نگرفته و اگر اون سال فیلم این آقایان همیشه طلب کار اسکار بگیره اسکار مردمی ترین جشنواره دنیا میشه براشون
سلام
مگه میشه سیاسی نباشه؟ مگه داریم؟
مشکل همینه شما همیشه در حال نقشه کشی علیه خودتان هستید کل دنیا دشمن ما هستند ، کل سینما و جشنواره هایش ،کل موزیک و جشنواره هایش و به طور کلی کل رسانه ها چه نوشتاری چه دیداری و چه شنیداری سلاح دشمنان هستند علیه ما ! و کل دنیا توطئه هست
سلام
چندی پیش هم حق آقای مهدویان رو خوردند و squid game شد برترین و پرفزوشترین اثر نتفلیکس وگرنه که این مهم حق مهدویان و زخمکاری بود.
آقای فرهادی هم که حقشان خوردهشده و فیلمهای وطنپرستانهشان قدر دانسته نمیشود.
لطفا به حال این مظلومان رسیدگی شود.
البته خصوصا از جانب اذهان عمومی قوی و هشیار!
زنده باد!
خیلی جالبه سینمای پیشرفته کره جنوبی رو با ایران مقایسه میکنید دیدتو گسترش بده واقعا زخم کاری? squid game? کلا کارگردان متوسطیه خدایی من نمیفهمم چرا اینا رو جمع میبندید با سینمای که ۱۰ ساله فقط پیشرفت میبینم در صورتی ایران مشغول شعار زدگی تو فیلم هاش هست میتونیم حداقل ۱۰ تا فیلم کره ای بهت مثال بزنم ببینی بعد ایرانی ها رو هم ببینی بفهمی چرا میگن کره ی جنوبی تا چند سال دیگه سینما های خارج رو تسخیر میکنه
سلام
حسینجان، از شما بعید بود. کامنتها رو با حوصله نمیخونیها!
ولی فیلم خوبا رو معرفی کن من ببینم چون از کره تقریبا هیچی ندیدم.
Parasite 2019
The chaser
I saw the devil
The call 2020
The handsmaiden
3-iron
من بهت پیشنهاد میکنم the call و ببینی تا با تئوری زمان کره ای ها آشنا بشی تا ببینی چقدر ایده جالبی از این قضیه دارن
سللم
تشکر!
اقای رهمتی با اجازه تون the wailing / Vengence Trilogy (old boy +) / Mother / Memories Of Murder / Yellow Sea / JSA / Failan / Breathless
هم اضافه کنم
از نظر بنده هم دور نیست زمانی که کره صنعت رو غبضه بکنه
بله حتما منم از پیشنهادا استفاده میکنم از بین این ها Memories Of Murder و mother و دیدم حتما میبینم این فیلم ها رو ممنون
سلام دوست عزیز، تشکر!
The Handmaiden خوبه پیشنهاد میکنم خخخ
بی شوخی مثل فیلم “ابی گرم ترین رنگه” با داستان پیچیده تر
اره واقعا خیلی فیلم عجیبیه تو این سبک فیلم ها دوران فرانسه و ایتالیا دوران خیلی تاریکی داشتن مخصوصا دهه های ۶۰
سلام، تشکر!
اگر منظورتون اشتباه فهمیدم من شرمنده ام اگر تیکه انداخته بودی بهشون من متوجه نشدم اما چون Squid game ساخت کره جنوبی هستش و تو کامنت ها اینو دیدم گفتم
سلام
آره بابا، اسکوئی کجا این زخمکاری کجا!
آخه مهدویان سر قضیه توقیف زخمکاری انقدر جو داد و گندهگنده نتفلیکس گفت که ما رو بیچاره کرد.
اخه مشکلی که اینطور فیلم ها دارن یکنواخت و تکراری شدن قضیه است که شما اینو تو نتفلیکس مخصوصا تو این چند ساله نمیبینی همیشه سعی کرده ساخته ها متفاوت باشن خوبیش استفاده از تمامی کشور هاست و استقبال خوبی که نتفلیکس داره و سرمایه گذاری خوبی هم میکنه من نمیخوام بگم ایران فیلم خوبی نداره ولی واقعا کمه به رنگ ارغوان طعم گیلاس خود جدایی نادر از سیمین لحاظ فیلم سازی واقعا جایگاه خوبی دارن اونموقع تنوع خیلی خوب بوده الان واقعا به خاطر موقعیتی که سینما داره ادم نمیتونه پاشه بره سینما واقعا فیلم ببینه ادم افسرده میشه
سلام
سینمای ایران کلا مرده ست برادر! ورشکسته شده.
شده محل پولشویی، شما جمعا ۵ تا تهیهکننده فعال نداری ولی ۵۰۰ تا سرمایهگذار داری.
فیلمنامهها که بد اندر بد و کارگردانها و عوامل همه ضعیف و دروغگو و پرادعا.
بازیگر ما با این بازیش انتظار درآمد میلیون دلاری داره، تو سینمای ورشکسته اینها چه انتظاراتی یه؟
سینمای خانگی و نمایش خانگی هم دورانش سر میاد، از بس فیلمهاش ضعیف و بیمحتوا اند و حتی ضدارزش.
ما اصلا با امثال کره قابلمقایسه نیستیم!
اونا باز شفافیت دارند و چرخه اقتصادی سینما شون معلومه. ورشکسته هم نیستند، تماما دولتی و دیکتهشده هم نیستند.
هم فیلم برای مردم خودشون دارند هم برای ما.
ما و این فرهادیها برای مردم خودمون فیلم نداریم، فقط برای اسکار و جشنوارهها فیلم داریم!
گیمفا+چند ماه بعد= اکتیویژن
محمد حسین مهدویان و زخم کاری ابدا طبل توخالی نیستن
جزو معدود کارگردان های فعلی ایرانه مهدویان که واقعا سواد داره و درباره ی فیلم سازی بلده
برخلاف نود درصد کارگردان های دیگه
نحوه ی حرکت دوربین و میزانسن نود درصد سکانس ها داره داد میزنه قضیه رو ، به علاوه ی بازی خوفی که از بازیگرا گرفته
داستان شاید باگ زیاد داشته باشه ولی از نظر فنی محشره
فرهادیان هم همینطور
فیلم هایی رو میسازه که نود درصد در ستایش خوبی انسان ها ساخته شدن و روی خوب هر فرد ، ده درصد باقیمانده میاد روی تاریک هر نفر رو نشون میده
فرهادی و مهدویان فیلم های خوبی میسازن ، حالا اصلا سفارشی هم هست به جهنم!
حداقل آشغال هایی مثل حاتمی کیا و اون یارو رسول اف به خورد مردم میدم
شوخی میکنی حتما دوست عزیز ! کدوم بازی خوف ؟ اوج هنرنمایی بازیگرا همون کلیشه همیشه تکراری سینمای ما که کشیدن سیگار و عینک آفتابی برای مرداست و گریه و ماتم زدگی برای خانم ها به تصنعی ترین حالت ممکن بوده، روایت بد و خلأ های داستانی هم بماند.
کسی منکر استعداد و هنر فرهادی نیست هر چند به شخصه در سطح بین المللی نمی بینمش، اشکال اصلی ایشون فارغ از این هیاهو و جنجال که واضحه، نداشتن ریسک و عدم به کار بردن خلاقیت در فیلم های بعد از جدایی نادر از سیمینِ و صرفا فرمولی که یکبار موفق شده رو با موضوعات نه چندان حتی متفاوت به کار گرفتن.
سلام
ا واه، سلطان کجاش بده؟ بهترین فیلمساز ایران هست تو پروداکشن و تکنیک کارگردانی، برادر حاتمیکیا حقش خیلی بیشتر از این حرفها ست شما نگاه کن کی تونسته مثل ایشون انقدر فیلم سطح بالا بسازه؟ ایشون حتی صاحب تم و سبک اند.
آقای مهدویان هم با نیمروز ۲ و درخت گردو و اینا خودش رو بیشتر نشون داد، یا لاتاری.
فیلمساز قویای نیست خیلی، این اثر آخرش یعنی زخم کاری فقط فیلمنامه و داستان قویای داشت.
برعکس باقی سریالهامون هم گندهبلطی درنمیآورد لمیدان سرخ) و الکی کش نمیومد (شاهکارهای استاد منوچهر)
بازی عزتی هم خیلی کمک کرد با خانوم آزادیور، شما نگاه کن اگر فیلم به میثم و مائده و امثالهم بود که اصلا دیدنش حال نمیداشت!
داداش تایید کردی بیشتر که😂
مائده و میثم رو قبول دارم واقعا بد بازی میکردن ولی نود درصد بازیگرای سریال تاپ بودن
من نمیگم فیلمساز قوی این هیچکدوم از این دو نفر ، میگم وقتی امثال منوچهر هادی میشن تاپ سینمای ایران ، اینا مثل اسکورسیزین😂
سلام وقتی پای استاد منوچ به میان میآید، همه معادلهها به هم میریزد!
سریال آخر آقای هادی ولی خوبه (نیسان آبی) فیلمنامهاش که خیلی خوبه تو کارگردانی هم استاد منوچ خوب بده و خیلی بهتر از دل و عاشقانه است. (آخ حالم بهم خورد!)
فرهادی فرهادیست؛ نه تقوایی و کیارستمی از او درخواهد آمد، نه بیضایی و نادری
در واقع فرهادی در حد اونا نیست بلکه از همشون بهتره
فرهادی از کیارستمی بهتره؟ شوخی میکنی دیگه؟
کیا رستمی همون کارگردانیه که اسکورسیزی گفت الهام بخش خیلی از فیلم هام نگرش کیا رستمی بوده ول کن برادر اینا رو بعضی موقع ها حرف زدن نباید مفت باشه
سلام
نه بابا، بهترین کارگردان ایران روحالله حجازی بعدشم منوچهر هادی دوم.
https://mega.nz/file/30YTQazB#4n3cHreqeeyaFT1-x0URp90W9JwCHOCUdQ8OBlRlt6Y
به ایرج ملکی چرا اشاره نکردی
سلام
رقابت فشرده ست، جا نبود!
اصن اینجا سایت گیمه من نمیدونم این پستای چرت چیه کار میکنید
خیلی ساده : کلیک بیت
دیدی که چقدر کامنت اومد (:
سینما فارس با گیمفا جدیدا فعالیت میکنه:|
در باطن هیاهویی برای هیچ اما در ظاهر شاید یکی از صریحترین واکنشهای فرهادی تا به حال بوده که البته با رندی از شرایط و حواشی استفاده کرد و سعی کرد حداقل در ظاهر یه طیفی رو از خودش جدا کنه. شاید انتقادی که بهش شد، بهترین فرصتی بود که بتونه دوباره یه سری از طرفداراش رو که به خاطر از حواشی کن ازش جدا شده بودن، دوباره برگردونه. هرچند، وقتی وارد این بازی میشی دیگه بعیده بشه با یه بیانیهای اینطوری ماجرا رو تمام کنی.
چنین رفتاری که بهدرستی مثال مهدویان و فرهادی رو زدی، دلیلش مشخصه. باید هیاهویی توخالی ایجاد بشه که ضعف کار رو بپوشونه.
سینماش رو دوست ندارم
قهرمان رو هنوز ندیدم امیدوارم خوشم بیاد
اما هر جور هم حساب کنی نباید اون سخنرانی رو تو جشنواره کن انجام میداد.
وات؟
سلام من شخصا با شما هم نظرم. اما ب نظرم اولین اصل خبرنگاری بی طرفی هست. مقاله نباید ی جانبه نوشته بشه واگرنه شما هم میشی رسانه وابسته. ی رسانه اصول گراها رو میکونه ی رسانه اصلاح طلابارو اما جفتشون غلطن. خبر باید کامل بدون تحلیل بیان بشه و قضاوت ب عهده خواننده باید باشه.
متنی سراسر عتاب و خطاب. با خشمی نهفته. برای شما آرزوی صحت و سلامت دارم نویسنده گرامی. امیدوارم کمی بیشتر دیدتان را وسعت دهید.
سلام. خوشحالم این مقاله رو کار کردین. متوجه شدم که بعد از حدود یازده سال دنبال کردن شما که گویا اشتباه بوده، باید ازتون فاصله گرفت. کسانی که در هر حالی مشغول ضربه زدن به سرمایههای این کشور و مردمشن، صرفا به دلیل همراه نبودن آنها با حکومت. ممنون میشم که پروفایل بنده رو نیز پاک کنین. دوست ندارم در همچین رسانهای اثری از من باشه