یک الگو، یک شاهکار؛ چگونه رزیدنت اویل به یکی از محبوب ترین فرنچایز های تاریخ تبدیل شد؟
جشن هالووین (Halloween) از جشنهایی است که همیشه به نفع عاشقان دنیای سرگرمی تمام شده است. هر سال در این روزها، بازیها و فیلمهای خوبی در ژانر وحشت وارد بازار میشوند که میتوانید تا سال بعد از آنها تغذیه کنید! این هفته، تصمیم گرفتیم بار دیگر به سراغ یکی از تاثیرگذارترین فرنچایزهای ژانر وحشت، یعنی رزیدنت اویل (Resident Evil) برویم تا کاملاً با حال و هوای این روزها همرنگ و هماهنگ شویم. پس اگر شما نیز مانند من یکی از طرفداران پروپاقرص این سری هستید، پیشنهاد میکنم در ادامه با گیمفا همراه باشید.
به جرئت میتوان گفت رزیدنت اویل یکی از سریهایی است که هر گیمری حداقل چند بار نام آن را شنیده است. عوامل زیادی وجود دارند که باعث میشوند نام یک بازی در تاریخ ماندگار شود. اما واقعیت این است که تمام بازیهای خوب و ماندگار، لزوماً جریانساز نیستند. رزیدنت اویل بدون شک یکی از فرنچایزهای جریانساز تاریخ است. بازیهای این سری علاوه بر اینکه در زمینههای مختلف مانند گیمپلی، داستان و شخصیتپردازی عالی عمل کردهاند، استانداردهایی را تعریف کردهاند که در بسیاری از بازیهای دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفته است. بهخصوص وقتی در مورد ژانر وحشت حرف میزنیم، رزیدنت اویل نقشی تاریخی در این ژانر دارد. شاید برای شما هم سوال باشد که این سری چگونه توانسته طی زمان تا این اندازه محبوب شود و جا پای خود را به عنوان یکی از موفقترین فرنچایزهای تاریخ بازیهای ویدئویی محکم کند؟ در این مقاله، مهمترین عواملی که در محبوبیت این بازی نقش داشتهاند را از زیر نظر گذراندهام. بیایید بار دیگر با هم این فرنچایز قدرتمند را بررسی کرده و دربارهی آن با هم گپی دوستانه داشته باشیم!
شینجی میکامی!
بیایید قبول کنیم که شینجی میکامی یک اسطورهی بیبدیل در صنعت بازی است! فقط کافی است نگاهی به کارنامهی خفن این بزرگوار بیندازید تا متوجه شوید چه کارهایی برای صنعت بازی انجام داده است. خلق یکی از عناوین رزیدنت اویل، دویل می کرای و اویل ویتین، به تنهایی میتواند نبوغ یک بازیساز را نشان دهد. حالا فکر کنید هر سه تای این بازیها را شما خلق کرده باشید! حالا دینو کرایسیس و Vanquish را نیز به لیست افتخارات او اضافه کنید تا دیگر جایی برای حرف نماند.
برای ساخت عنوانی جریانساز مانند رزیدنت اویل، یک ذهن خلاق لازم است. شما میتوانید مجموعهای از برنامهنویسان و دیزاینرهای خفن را با حقوقهای بالا دور هم جمع کنید تا یک بازی باکیفیت بسارند، اما این تیم بدون رهبری خلاق و کاربلد، احتمالاً به جایی نخواهد رسید. مشکلی که امروزه بسیاری از شرکتهای بزرگ بازیسازی با آن دست و پنجه نرم میکنند دقیقاً همین است. اینکه تعدادی کارمند ماهر استخدام میکنند تا یک بازی بینقص از نظر فنی تولید کنند، اما هیچکدام از این بازیها تبدیل به بازیهای ماندگاری نمیشوند. این در حالی است که شاهکاری مانند Resident Evil 4، پس از گذشت حدود ۱۶ سال از عرضهی آن، هنوز هم توسط گیمرها مورد ستایش قرار میگیرد.
شینجی میکامی با ذهن خلاق و صدالبته تیم ماهری که زیر دست خود داشت، توانست فرنچایزی را خلق کند که هنوز هم دارد با قدرت به مسیر خود ادامه میدهد. افرادی مانند میکامی، تفکری اورجینال و متفاوت دارند. این نوع تفکر، قابل آموزش و انتقال نیست. به عبارت دیگر، شما نمیتوانید افرادی مانند شینجی میکامی تربیت کنید که برای شما فرنچایزهای بینظیری مانند رزیدنت اویل خلق کنند. او و تیمش در سال ۱۹۹۶، فرنچایزی خلق کردند که بسیار متفاوتتر از بازیهای زمانهی خودش بود. اینکه شما بتوانید با امکانات محدود آن زمان، مخاطب را بترسانید، به تنهایی کار ستودنی و قابل احترامی است، حال آنکه میکامی به این اکتفا نکرد و با هر نسخهی جدید، نقصهای بازی قبلی را برطرف کرده و بر نقاط قوت آن افزود. این روند در نسخهی چهارم به اوج خود رسید و عنوانی خلق شد که هنوز هم از نظر بسیاری از گیمرها، بهترین بازی تاریخ به شمار میرود.
یکی از مهمترین دلایل محبوبیت این سری، بدون شک ذهن خلاق و هوش سرشار استاد میکامی است که توانسته چنین دنیای جذابی را در فرم یک بازی ویدئویی، به بهترین شکل ممکن پیاده کند.
شخصیتهای بهیادماندنی
رزیدنت اویل، کلکسیونی از کاراکترهای بهیادماندنی دارد. سازندگان این سری، طی زمان شخصیتهای بسیار جذابی خلق کردهاند که مخاطب به راحتی با آنها ارتباط برقرار میکند. معمولاً در بازیهای دیگر، مخاطب به یکی دو نفر از شخصیتهای بازی علاقه پیدا میکند و سازندگان هم از همان شخصیتها در نسخههای بعدی بازیشان استفاده میکنند. اما رزیدنت اویل به یک کاراکتر بسنده نکرده و مجموعهای از کاراکترهای باحال را به مخاطب معرفی میکند.
کپکام رزیدنت اویل را با کاراکتر کریس ردفیلد (Chris Redfield) به ما معرفی کرد. علیرغم محبوبیت بالای این کاراکتر، در نسخهی دوم سازندگان بازی تصمیم گرفتند تا از دو کاراکتر دیگر، یعنی لیان کندی (Leon Kennedy) و کلیر ردفیلد (Claire Redfield) به عنوان کاراکترهای قابل بازی استفاده کنند. آنها حتی شخصیتی مرموز به نام ایدا وانگ (Ada Wong) را نیز به لیست کاراکترهای این سری اضافه کردند. باز هم با وجود اینکه تمام این کاراکترها به سرعت در میان گیمرها محبوب شدند، کپکام در نسخهی سوم جیل ولنتاین (Jill Valentine) را به ما معرفی کرد. نه تنها شخصیتهای اصلی بازی یکی از یکی جالبتر هستند، بلکه این سری خاستگاه شخصیتهای منفی ماندگاری مانند آلبرت وسکر (Albert Wesker)، ریمون سالازار (Ramon Salazar) و جدیداً لیدی دیمیترسک (Lady Dimitrescu) نیز بوده است.
معمولاً برای روایت یک داستان، نیاز به شخصیتهایی دارید که مخاطب بتواند با آنها ارتباط برقرار کند. سازندگان رزیدنت اویل، مجموعهای از این شخصیتها را در اختیار دارند که از آنها در مکان و زمان مناسب استفاده میکنند. این موضوع تنها به بازیهای این سری ختم نمیشود و انیمیشنهای ساخته شده از این سری نیز همواره میزبان کاراکترهای مختلفی از این سری بودهاند. این در حالی است که فرنچایز رزیدنت اویل، هیچگاه در دستهبندی بازیهای چندصدساعتهی نقشآفرینی قرار نگرفته و لزوماً نیازی به وجود کارکترهای زیاد در آن احساس نمیشود، اما سازندگان با این کارشان باعث شدهاند که هر نسخه از این فرنچایز حال و هوایی متفاوت داشته باشد. موفقیت آنها در خلق کاراکترهای بهیادماندنی را میتوان در نسخهی هفتم و هشتم این سری به وضوح مشاهده کرد. جایی که مخاطب با دیدن کریس ردفیلد احساس امنیت و دلگرمی میکند.
پس عامل دومی که باعث شده رزیدنت اویل تا این حد به محبوبیت برسد، بدون شک کاراکترهای قوی و خوشساخت این سری است.
تداوم و پیوستگی در عرضهی نسخههای جدید
ساخت دنباله در دنیای بازیهای ویدئویی، کاری بسیار معمول و پذیرفته شده است. میبینید که سازندگان حتی برای بازیهایی مانند God of War، The Last of Us و Red Dead Redemption که به نظر میرسید به پایان رسیده باشند نیز دنبالههای جدیدی ساختهاند. در مورد رزیدنت اویل دست سازندگان همیشه بازتر بوده و داستان این سری تا به امروز در هیچ نقطهای به یک پایان مطلق نرسیده است. ساخت دنباله، عملی عاقلانه و پولساز از جهت تجاری به شمار میرود، اما این تنها دلیل ساخت دنباله نیست. ساخت دنباله معمولاً باعث میشود یک سری به بلوغ برسد. برای مثال Uncharted 4 را در کنار Uncharted 1 و یا Final Fantasy 7 را در کنار نسخههای ماقبل آن قرار دهید. چیزی که خواهید دید، یک شیب ملایم صعودی است که در یک نقطه به اوج خود رسیده است. در مورد رزیدنت اویل نیز این موضوع در نسخهی چهارم اتفاق افتاد. این به معنای آن نیست که نسخههای ماقبل رزیدنت اویل ۴ ارزش کمی دارند و یا بازیهای خوبی نیستند. بحث اینجاست که تمام آن زحمتها نهایتاً در نسخهی چهارم به تکامل رسیدند و منجر به خلق یکی از بهترین بازیهای تاریخ شدند.
از طرف دیگر، صنعت بازی همیشه در حال پیشرفت است. اگر الآن یک ناشر بزرگ بیاید و یک بازی با کیفیت فنی Resident Evil 2 خلق کند، نه تنها تحسین نمیشود، که احتمالاً مورد حملهی منتقدین هم قرار میگیرد. این موضوع در مورد صنعتی مانند سینما کمی متفاوت است. یعنی شما هنوز هم میتوانید فیلمی مانند پدرخوانده یا رستگاری شاوشنک را با آثار ساخته شده در سالهای اخیر مقایسه کنید. البته در صنعت سینما نیز با تکامل تکنولوژی پیشرفتهای غیرقابل انکاری صورت گرفته، اما بازیهای ویدئویی، به شکل مستقیمتری به تکنولوژی وابستهاند. از این رو برای زنده ماندن نام یک سری، لازم است که سازنده بازیهای جدیدتری از آن سری تولید و عرضه کند. سازندگان رزیدنت اویل همیشه این کار را به خوبی انجام دادهاند. از سال ۱۹۹۶ تا به امروز، ۲۸ بازی با نام رزیدنت اویل برای کنسولهای مختلف به بازار آمدهاند که اکثر از آنها کیفیت ساخت بالایی داشتهاند. پیوستگی و کیفیت بالا در کنار هم، کمبوی بسیار قدرتمند و تاثیرگذاری برای ماندگاری و محبوبیت یک اثر به شمار میروند. با عرضهی هر نسخهی جدید، افراد بیشتری با این سری آشنا شده و به یک فن پروپاقرص سری تبدیل شدند. محبوبیت این سری اکنون به حدی رسیده که نه سازندگان دوست دارند به این سری پولساز پایان دهند و نه مخاطبان دوست دارند که به پایان کار این سری فکر کنند.
آیا شما دوست دارید در دنیایی که دیگر در آن رزیدنت اویل ساخته نمیشود زندگی کنید؟ من که دوست ندارم!
قدرت ریسک و تغییر جهت در زمان مناسب
راضی نگه داشتن گیمرها، یکی از سختترین چالشهایی است که سازندهها با آن مواجه هستند. اگر یک عنوان طی چند نسخه ثابت بماند و تغییر خاصی نکند، همه اعتراض میکنند که پس خلاقیت کجا رفته و چه دارد بر سر صنعت بازی میآید؟ اگر سازندگان بخواهند تغییرات جدی در بازی خود اعمال کنند، باز هم به آنها اعتراض میشود که این دیگر چه زبالهای است که تحویل ما دادهاید، زود باشید بازی محبوبمان را به ریشههایش برگردانید! وقتی صحبت از سری فوق محبوبی مانند رزیدنت اویل به میان میآید، این حساسیتها چند برابر هم میشود و عملاً راضی کردن همهی مخاطبان در آنِ واحد، به عملی غیرممکن تبدیل میگردد. اینجاست که سازندگان باید تعارف را کنار گذاشته و کاری را که حس میکنند صحیح است انجام دهند. چون اثر هنریای که فقط برای راضی نگه داشتن مخاطب ساخته شود، ارزشی ندارد. سری رزیدنت اویل تا به حال چندین بار دچار بحران هویت شده و از آن جان سالم به در برده است.
راستش را بخواهید وقتی رزیدنت اویل ۷ معرفی شد، شخصاً بسیار ناراحت و عصبانی بودم و دوست نداشتم سری موردعلاقهام کلاً به یک بازی دیگر تبدیل شود که فقط نام رزیدنت اویل را یدک میکشد. با اینکه تقریباً همین اتفاق افتاد و رزیدنت اویل ۷ تفاوتهای بسیاری با یک رزیدنت اویل کلاسیک داشت، اما الآن که به گذشته نگاه میکنم، میبینم این تغییر جهت جان تازهای به سری رزیدنت اویل بخشید و باعث شد این سری از لوپی که در آن افتاده بود نجات پیدا کند. همچنین، رزیدنت اویل ۷ زمینه را برای ساخت نسخهی هشتم بازی مهیا کرد و باعث شد یک عنوان قدرتمند دیگر به لیست بازیهای باکیفیت این سری اضافه شود. رزیدنت اویل ویلج به قدری خوب بود که اکنون واقعاً برای عرضهی نسخهی نهم لحظهشماری میکنم!
به جز رزیدنت اویل ۷،بازسازی نسخهی دوم سری نیز به نوبهی خود باعث شد این سری نفسی دوباره بکشد. فاصلهی کم عرضهی این دو بازی، در واقع نامهی معذرتخواهی کپکام به طرفدارانی بود که از تبدیل شدن بازی به یک شوتر سوم شخص کلیشهای حسابی ناراحت بودند و دوست نداشتند سری موردعلاقهشان را اینگونه از دست بدهند.
نمیدانم در سالهای اخیر در اتاق فکر کپکام چه تغییراتی صورت گرفته است، اما هرچه که هست، این شرکت با عرضهی بازیهای مانند رزیدنت اویل ۷، دویل می کرای ۵، رزیدنت اویل ۲ ریمیک و مانستر هانتر جدید دل طرفدارانش را به دست آورده و ثابت کرده که همان شرکت محبوبی است که یک روز میشناختیم!
زامبی!
زامبیها، یکی از محبوبترین موجودات خیالی هستند که انسانها موفق به خلق آن شدهاند. کسی به طور دقیق نمیداند که این موجودات اولین بار توسط چه کسی و کِی خلق شدهاند، اما به نظر میرسد الآن که آمدهاند، دیگر میلی به رفتن داشته ندارند! بدون شک یکی از عواملی که باعث شد زامبیها تا این حد معروف شوند، سری رزیدنت اویل بود. زامبیها آنقدر طرفدارن پیدا کردهاند که اکنون، سالی نیست که یک بازی زامبی محور به بازار نیاید!
البته سازندگان سری رزیدنت اویل هیچگاه به زامبیها اکتفا نکرده و موجوداتی دیگر مانند گانادوها و ماجینیها را نیز خلق کردهاند که البته در نگاه اولیه، فرق خاصی هم با زامبیها ندارند! استفادهی مناسب از این دشمنهای بیمغز، باعث شده همه، سری رزیدنت اویل را به عنوان پدرخواندهی بازیهای زامبیمحور بشناسند و بسیاری از بازیسازان از آن الگو بگیرند.
هویت اورجینال
آقا اصالت چیز دیگریست! امکان ندارد شما با تقلید صرف بتوانید عنوانی تولید کنید که جریانساز شود. البته الگو گرفتن و استفاده از نقاط قوت بازیهای دیگر کاری است که هر بازیساز باهوشی انجام میدهد، اما این ایدههای جدید هستند که نهایتاً بازیهای خوب را از بازیهای عالی، و بازیهای عالی را از بازیهای جریانساز تمییز میدهند. رزیدنت اویل یک بازی اورجینال و اصیل است و این اصالت در تمام المانهای بازی قابل مشاهده است. از ماشین تحریر برای ذخیرهی بازی گرفته تا استفاده از گیاههایی به نام Herb برای پر کردن نوار سلامت، از دشمنهایی مانند نمسیس و Mr X گرفته تا کیف Inventory مخصوص سری، از کاراکترهای دوستداشتنی گرفته تا داستانهای شرکتی خیالی به نام آمبرلا، همگی امضاهای سازندگان خوشذوق این سری هستند که باعث میشوند مخاطب در بازی غرق شود و تجربهای منحصربفرد داشته باشد. حتی نوآوریهای مانند دوربین روی شانه در رزیدنت اویل ۴، به بازیهای دیگر نیز سرایت کرده و به سرعت تبدیل به استانداردهایی برای کل صنعت بازی شدند.
نقش این نکات ریز و درشت در محبوبیت سری رزیدنت اویل، غیر قابل انکار است.
این چند مورد، مهمترین دلایلی بودند که در تبدیل رزیدنت اویل به یکی از محبوبترین بازیهای تاریخ نقش داشتهاند. نظر شما چیست؟ دوست دارید آنالیز بعدی ما در مورد کدام بازی باشد؟ در بخش نظرات منتظر شما هستم!
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
شینجی میکامی هم دیگه دورانش تموم شده
باید قبل از اینکه تا این حد افت میکرد از صنعت گیم کناره گیری میکردش
از متای آخرین بازیش ایول ویتین ۱ مشخصه
نسخه دوم ایول ویتین هم بخاطر اینکه کارگردانش شینجی میکامی نبود موفق تر از نسخه اول ظاهر شد
اویل ویتین هر دو نسخش عالی بودن و حتی به نسخه دوم میشه لقب “شاهکار” هم داد و به نظر من بهترین بازی بتسدا تو نسل ۸ بود. لطفا وقتی تجربه نکردی دربارش نظر نده.
عالی نبود علی جان اون بازی فروشش خوب نبود (خراب کرد)متاش هم کم بوود چون به سلیقه تو خورد تو خوشت اومد دلیل نمیشه شاهکار باشه شاهکار یعنی outlast و silent hill و Resident Evil
مگه همه چی به متاعه؟؟
نه معلومه که نه کلا گفتم جواب اینو بدم اشتب نگیر من خودم فن the evil within هستم 🙂
اهان اوکی دا.
تو شاهکارای بتسدا رو ول کردی چسبیدی به یه بازیه ساده ؟
the elder Scrolls
fallout
با این شاهکارا حال نکردی بهشون هیت میدی بعد میای با بازیا ساده حال میکنی ؟ سلیقت تو حلقم :)) بعد میای میگی detroit become human شاهکار نیست :)) حداقل یه نظریه شخصی اخرش بنویس پسر خوب
سلیقه من همینه ، مشکلی هست؟ حالم از فالوت و الدر بهم میخوره. چند تا از بدترین تجربه های زندگیمو ساختن. دیترویت هم شاهکار نیست ، ولی میشه بهش گفت عالی. شاهکار کلمه ای نیست که بشه روی هر بازی ای گذاشت. من به بازیایی که نمره بالای ۹۵ بهشون میدم شاهکار میگم. که تا الان به این بازیا دادم:
The Last of Us Part II (100)
Uncharted 4 (100)
The Last of Us (99)
Uncharted 2 (98)
Uncharted 3 (98)
Gris (98)
Resident Evil 2 Remake (98)
God of War 2018 (97)
Uncharted The Lost Legacy (97)
Ratchet & Clank 2016 (97)
Final Fantasy VII Remake (97)
Little Nightmares II (97)
Ghost of Tsushima (96)
Marvel’s Spider Man (96)
Marvel’s Spider Man Miles Morales (96)
Life is Strange (96)
The Evil Within 2 (95)
احتمالا بعد از تجربه Ratchet & Clank Rift Apart اونم بیاد تو این لیست.
لست دو بهترین بازیت بود ؟! با اون همه افت بیا پایین بابا
Little Nightmares II
Girls حال میکنی ؟شوخوش منو باش دارم با یه تینیجر حرف میزنم لست دو رو دیده وقتی جول……. هیجانی میشه منو باش دارم با یه بچه سال درمورد گیم حرف میزنم اشتباه از خودم بوود بحرحال هرکسی سلیقه خودشو داره ولی گیمر نیستی فقط برا لذت پلی میدی :))
لست۲ پرافتخارترین بازی تاریخ هم شد و در این مورد جهان با من هم نظره😉
.
میدونم توانایی درک داستان عمیق Gris رو نداری. سنت پایینه دیگه ، کاریش نمیشه کرد متاسفنه.
.
لست۲ برای تینیجر ها مناسبه؟
.
“گیمر نیستی فقط برا لذت پلی میدی” پس تو برای چی گیم میزنی؟ گیم برای لذت بردنه دیگه ، معلومه که برا لذت بردن پلی میدم.
بازیای سونی رو لیست کرده😂
اینو ولش داداش این ادم سمیه کلا اونجا هم گفتم فقط بخندو رد شو XD
استارفیلد رو با گاد به بادش میدیم 🤣🤣🤣🤣
فیبل رو با ناتی داگ. الدر رو با لست. اوود رو با ولورین 🤣🤣🤣
جناب گیمر جیمز باند😂
اول از همه ولورین کنار اوود نیست. طبق لیک ها اوود از پیچیده ترین ار پی جی هاست. دیالوگ های پیچیده و سنگینی داره. کوئست های پیچیده ای داره. اوود بازی عظیم ابسیدینه برای اولین بار. بازی aaa هستش و ۶ سال روش کار میشه.
.
دو استارفیلد ۱۲ سیاره با جزئیات بصری و گرافیکی و گیم پلی داره. اگر ۲۰۲۲ بیاد هر بازی جلوش باشه میزنه کنار. بنظر شخص بنده😂 بابا جاذبه ی تک تک سیاره ها فرق داره😂 دیگه ببین بقیش چیه
.
لست هنوز معلوم نیست ساخته میشه برای نسل ۹ یا خیر. چی میگید؟!!
.
فیبل و ناتی داگ؟😑 اینارو از کجا میگید 😂 هنوز تاریخ انتشار و حتی بازی حدید ناتی معرفی نشده از کجا میگید اینارو؟
فیبل لقمه ی بزرگ تر از دهنته😉
دقیقا مثل تو که بازی های مایکرو رو لیست میکنی 😂
باز تو با خودت حرف زدی شینجی؟😂
متاسفانه شما خودتونو محدود کردی به فقط یکی دوتا سبک توی گیم و لذت ۸۰ درصد سبک هارو از دست دادی
بین بازی های مورد علاقتون نه بازی های سند باکس خفنی مثل gta و red dead و assassins creed وhorizen میبینم نه بازی های آرپیجی شاهکاری مثل الدر و فالوت و ویچر و نه بازی های سولزلایک و نه بازی های شوتری مثل سری مدرن وارفار یا دوم یا وولفنشتاین یا هف لایف یا حتی شاهکاری به نام بایوشاک
و نه حتی بازی های فکری و پازل مثل پورتال
و حتی بازی های ریسینگ خوبی مثل فورتزا و گرن توریسمو
از سلیقتون تقریبا مطمئنم که بازی هایی مثل الدن رینگ یا استارفیلدو یا الدر بعدی رو میلی به انجامشون نداری
سعی کنید از این حصاری که برای خودتون درست کردید بیرون بیاید
دقیقا منم همیشه همینو میگم نباید کوته فکر باشیم
اخه داداش اونارو سونی نداره خخ
افرین
همین تو یکی رو کم داشتیم یکی دیگه از فن بوی های سونی به وبسایت اضافه شد تکبیر ……..
خوبه
قبل از اینکه کامنت بدم حدس میزدم چنتا از اون بازیایی که گفتمو بازی کردی
ولی اینکه بین تاپ هات نیستن تعجب کردم
منم تقریبا منظورم این بود که مورد علاقه هات سبک های بیشتری باشن بهتره
البته نظر شخصی خودته شاید اون سبکارو بیشتر بپسندی
از قرار معلوم سبک مورد علاقتون هم اکشن اداره
البته درسته نظر شخصیته ولی نمره هات به رد دد و ویچر و بایوشاک خییلی برام عجیبن
چون واقعا مو لا درزشون نمیره این بازی ها
در مورد الدر و سولز لایک ها باید بگم که واقعا به معنای واقعی کلمه میشه اوج اذتو با بازی کردن اینا چشید
همینکه یه باس فایت رو میکشی یا اینکه یه اسلحه یا جادوی خفن رو پیدا میکنی نهایت لذتی که میشه از ویدئو گیم چشید
من خودم نزدیک به ۶ ساله که اسکایریم روی پی سی مه و هیچوقت نتونستم حذفش کنم
شاید باورت نشه ولی بعد از این ۶ سال هنوز دارم چیزای جدیدی ازش کشف میکنم
و درآخر امیدوارم نظرتو در مورد استارفیلد و الدر و الدن تغییر بدی
بین تاپ های من و خیلیای دیگه این بازیا نیستن و طبیعیه چون سلیقه ها فرق داره.
درباره بایوشاک و ویچر و رددد ، نمره ای که بهشون دادم کم نیست که. مگه ۸۷ و ۹۲ و ۸۸ نمره کمیه؟ ایناهم تو لیست بازیای موردعلاقم هستن ولی توی بهتریناشون نه.
اتفاقا بنظرم به رددد و بایوشاک زیاد هم دادی😁
عقلت انقدر کمه که نمیتونی درک کنی یکی سلیقش با تو فرق داره.
لست۲ پرافتخارترین بازی خخ نظریتو به تمام دنیا تحمیل میکنی ؟ افرین XD
Gris هم من اولین نفر وقتی اومد پلیش دادم بازیی قشنگیه ولی دیگه خیلی زیادی بزرگش کردی کاریش نمیشه کرد تینیجری دیگه :)) زوود احساسی و هیجانی میشی :)) مشخصه چندسالته فسقلی اره گیم برا لذت برده ولی تو که لذت نمیبری چرا ؟ تو از گیم چیزی نمیدونی با لست فهمیدی گیم یعنی چی 🙂 شوتم خوش نمیخواد ریپلای کنی چیزی بگی بیشتر از این خودتو نشون نده لطفا بزار همون تصویری که ازت تو ذهنمون داریم باقی بمونه مثل همیشه دیس بده او برو بای شوخوش خخخ مردم از خنده علی وااایی و یه چیز دیگه اون متاسفنه نیست متاسفانس 🙂 من نگفتم لست دو برا تینیجرا مناسبه میگم تو تینیجری 🙂 زوود هیجانیو احساسی میشی
بیشتر از این ارزش نداره با یه بچه دبستانی بحث کنم.
برا خودم متاسافم که با یه بچه سال ۱۶ ۱۷ ساله که با بازیا سونی پی اس ۴ فهمیده گیم یعنی چی حرف میزنم شوخوش امیدوارم یه روزی گیم رو بهتر درک کنی ولی بعید میدونم
لیستت لیست منطقی و خوبیه. ضمن اینکه معتقدم یه مقدار شیب نمراتت بالاست اما در کل موافقم با لیستت. البته تعداد معدودی از عناوین این لیست رو دوست ندارم که نظر شخصی خودمه. ایول ویدین هم عنوان بسیار تحسینبرانگیز و شایستهایه که بهخوبی ازش دفاع کردی. در نهایت باید بگم که لیستتون کاملا قابل احترامه و من با بیشتر عناوین موجود در لیست موافقم.
نسخه ۱ به نظرم حس و ترس نسخه ۴ اویل میداد
اتفاقا نسخه اول ترسناک تر و مرموز تر بود
دقیقا
نسخه اول یک بازی با مکانیک های متوسط و از لحاظ فنی ضعیف و تا حدی کپی از لست بود
خوب بود ولی برای یک کارگردانی که سابقه RE4 رو داره
کاری به بحثتون ندارم ولی ارزش متا << یه دبه ماست اگه بازیتون متاش بالاشد چه بهتر نشدم به درک بازی کنید خودتون بفهمید
دیگه کاری به شما نینی کوچولوها ندارم ولی از هر کی بپرسی میگه اویل ویتین ۲ از ۱ بهتر بود
اونم بخاطر عوض شدن کارگردانش بود که یک فرد بهتر از شینجی میکامی اومد
هممم نینی کوچولو…. لقب باحالیه برا من ، ولی روانیو بیشتر ترجیح میدم D:
ازیه هیتر مثل شما چیزه دیگه ای انتظارنمیره
دوران هیچکسی تموم نشده. ایول ویثین ۱ بنظر شخص بنده یکی از بهترین تجربه های ترسناک چه در نسل هشت بلکه در کل نسل ها بوده. شما اکثرا کارتون هیت هست کاربر . جان😂
ایول ویثین ۱ تنها مشکلش گرافیک و مشکلات فنیش بود که به شدا افتضاح بود. دلیلش استدیوی تانگو بود که کمتر از ۵۰ نفر فکر کنم کارمند داشت.
.
شینجی میکامی دچار هیچ افتی نشده. اگر باز همین متا براتون مهم کاری ندارم. متا هم برای اشخاصی مثل شما اینجا مهمه. بعضی جا ها که به نفعتون نیست مهم نیست.
حیف که شینجی میکامی دیگه فعلا کارگردانی نمیکنه.
دیگه وقتی کپکام شوترای سوم شخصی مثل ایول ۵ و ۶ یا شوترای اول شخصی مثل ۷ و ۸ رو به اسم بازی ترسناک به خورد ملت میده همین میشه که دیگه بازی کارگردانی نمیکنه😂 تازه خود شینجی میکامی با ایول ۴ باعث شد سری سمت اکشن شدن بره
البته همین Ghost Wire Tokyo رو فکر کنم اون میسازه
که اونم تکلیفش با خودش مشخص نیست
شما اصلا ایول تجربه نکردید😂
ایول ۷ و ۸ ترسناک بودن. مشکل اینجاس شما نمیدونید ایول از اول اکشن داشت.
حتی میشه گفت ایول ۴ و ۵ و ۶ اکشن ترین عناوین سری هستن نه اینکه ایول ۷ و ۸.😂
.
گوست وایر رو میکامی نمیسازه😂 میکامی توی تانگو فقط ایول ویثین ۱ رو ساخته که جزو بهترین هاست.
.
شما فکر میکنی هر بازی ترسناک تر باشه باید متاش بره بالای ۹۰.😂
یکی بیار به اندازه لیان در یه بازی ترسناک یه شخصیت پردازی بکنه. حتی نقش های منفی ایول ۴ بهترینن. محیط ها متنوع. اولین بار دوربین سرشانه و …
.
ایول ویلیج اگه گیم پلیش زیاد بود و رو باس هاش بیشتر کار میکرد مثلا ۴ ۵ ساعت فقط با لیدی سر کله میزدیم و … اینطور عالی میشد.
.
کافیه فردا سونی کپکام رو بخره شما بگید کپکام شاهکار سازه یا میکامی بره سمت سونی بگید مثل نویسنده spec بی نظیره و قراره شاهکار بسازه😂
۶ تا فشاری پیدا شده که با اینکه حرف حق میزنیم باز دیس میدن😂
.
شما ها نباید بگید میکامی افت کرده چون اونوقت به انحصاری ۲۰۲۲ سونی رو افت کرده نشون میدید. پس بهتره فعلا تا اخر ۲۰۲۲ از تانگو تعریف کنید. بعد شروع کنید مثل عال اوت ۷۶ متا های بازیای تانگو رو هم لیست کنید.
جالبه از میکامی پریدید به کپکام😂
ببین داری میری رو خط قرمز من
اویل ۵ و ۶ با اینکه اکشن بودن ولی من دوست شون داشتم
اما اویل ۷ و ۸ رو بازی کردی که میگی شوتر اول شخص 🤣
این دوتا بازی یه پا شاهکار هستن
اویل ۴ هم بچه ما وقتی تو تازه داشتی به دنیا میومدی پلی میدادیم بالا بر ۱۳ بار تمومش کردم رو پی سی همون موقع که اومد
بعد رو پلی ۳ بعد رو پلی ۴ (که این مال همون اوایلی بود که اومده بود کنسول)
بعد از اینکه ویلیج رو تموم کردم باز هم رفتم سراغ ۴ و هنوز هم هیچ رزیدنت ایولی رو دستش نیست به غیر از ۲ ریمیک
اول بازی بکن بعد بگو
من خودم اویل ویتین رو جز بهترین بازی های ترسناک میدونم با اینکه متاش کم بود ولی گیم پلی اش و داستانش عالی بودن
ایشالا در کنار مایکرو بهترینارو میسازه. بسوزید خخ
البته شخصیت های هاتی هم داره 😂😂
دهنت 😂
نمیدونم چرا نمیتونم با این سری ارتباط برقرار کنم
جالبه من هم فن الدر هستم هم فن ایول 😂
از همه مهم تر فن DMC هم هستم😂
اگه بهم بگن بهترین سه بازی عمرت رو بگو همینارو میگم.
چه جالب جزو بهترین سه تای خودم هم هست :))
میکامی جان باور کن نمیدونم چرا اصلا نمیتونم با فرانچایز evil ارتباط براقرار کنم البته منکر شاهکار بودن بعضی از نسخه های این سری نمیشم من از بین سه فرانچایزی که تو دوستشون داری الدر رو از همه بیشتر دوست دارم اصلا نمیدونم سری الدر یک جادوی خاص داره جادویه که فقط تاد هاوراد میتونه اون رو برای ما rpg فنا به ارمغان بیاره اصلا من با skyrim و oblivion زندگی کردم با داستانشون با گیم پلیشون با ساندترک های بی نظریشون و …
نه من منظور بدی نداشتم فقط همینجور کامنت دادم
هرکسی سلیقه ای داره.
خودمونیما ، بهت خوش میگذره هی پشت سر هم فیک میسازی با همشونم قربون صدقه خودت میری😂😂😂
اونقدر این کامنتت حق بود باید از طلا بنویسن تو پست اصلی سایت بزنن داداش 😂👍
عزیز تهمت فیک بودن به کسی نزن بنده چند روزیه تو سایت عضو شدم چه بدی از من دیدی تهمت نزن عزیز
داداش تو منی و منم توام😂
کلا من همه ی بتسدا فنا و کپکام فنا و مایکرو فنای سایتم😂
خداییش برو زیر پست فورتزا رو ببین با عکس تاد هاوارد و خدیجه و نمیدونم dmc میان هیت میکنن. بعد تهمت رو به من و اکانت های تازه میکنن.
تا فقط در این سایت حکمرانی کنن.
نمیدونم برچه اساسی من رو شما دیدن بابا من چند روزه اصلا تو سایت چیز بدی گفتم که تهمت میزنین
شنجی جان به نظرت من که تا حالا نقش آفرینی بازی نکردم بهم الدر رو پیشنهاد میکنی یا فالوت
حالا اگر گفتی کدوم خوبه از کدوم نسخه شروع کنم
اگه بتونم با این دوتا فرانچایز ارتباط برقرار کنم
به احتمال زیاد نسل بعد رو ایکس باکس متمرکز میشم چون بهشت نقش آفرینی ها هست
خوب برای شروع سبک rpg اکه با گرافیک پایین مشکلی نداری oblivionرو بازی کن بازی بهترین داستان سری الدر اسکرول و بهترین کوئست دیزاین سری رو داره اگه بخوام برات مثال بزنم بازی یه کوئست داره که میری تو یک نقاشی و گرافیک هنری بازی در اون کوئست نقاشی گونه میشه که خیلی جالبه خوب بهتره برات بقیه کوئست رو اسپویل نکنم اما اگه با گرافیک پایان مشکل داری اول برو سراغ skyrim داستان بازی و کوئست دیزاین خوبه اما از نظر من به oblivion نمیرسه اما از نظر سیستم جادو و مبارزات و طراحی مپ نسبت به oblivion پیشرفت زیادی کرده اما در مورد fallout من بهت پیشنهادش نمیکنم چونکه fallout گیم پلی پیچده تری نسبت به elder داره به همین خاطره ممکن گیج بشی پس از نظر من اول برو سراغ سری الدر بعد فالوت
ممنون ازتون تو فکر اسکایریم هستم
شاید بازیش کردم
الدر ۴ و ۵ و ویچر ۳ بهترین گزینه ها هستند.
فقط الدر ۴ گرافیکش خیلی کمه. اگه مشکلی نداشت برات نصب کن.
اسکایرم یعنی همون الدر ۵ جاش برای من یچی دیگست.😂
ویچر ۳ هم که بازی عالی هستش ولی جزئیاتش از اسکایرم کمتره. در واقع ساده تره.
.
فال اوت هم خوبه ولی چون با تفنگه واسه من زیاد نمیچسبه. اگه اهل بازیای شوتر و تفنگی هستی خب برو سمت فال اوت ولی اگه مثل من اهل سلاح سرد و اژدها و قصر و … هستی برو سراغ سه بازی بالا.
.
فیبل ۲ هم هست ولی خب اینم مثل الدر ۴ خیلی قدیمیه. البته ضعیف تر از الدر و ویچره
.
.
تو برو همین اسکایرم رو بزن ببین چطوره. اسکایرم اصلا یچیز دیگست
Skyrim یه چیز عجبیه من که عاشقشم اما نمیدونم لذت که oblivion بهم داد Skyrim بهم نداد
از اسکایریم خیلی تعریف شنیدم شاید ریختم
ویچر هم که باید بازیش کنم 🤣🤣
بسیار ممنون اقای آریا مقدم واقعا عالی توضیح دادین ، رزیدنت اویل محبوب ترین فرنچایز عمر من هست به دلایل بسیار زیاد ، رزیدنت اویل هر اونچه که بهش بگیم ویدیو گیم در بالاترین سطح داره البته که فراز و نشیب هم داشته که این امری طبیعی محسوب میشه با انتشار رزیدنت اویل ۱ کپکام ویدیو گیم رو در دهه ۹۰ به جایگاهی رسوند که هیچکسی قبل از اون شاید متصور نمیشد با رزیدنت اویل ۲ همه رو معتاد خودش کرد و اون لئون دوس داشتنی و با شماره سوم این فرنچایز رو یک تثبیت تاریخی کرد هیچ وقت قیافه نمسیس از جلوی چشمام پاک نمیشه و این فرنچایز تا به امروز ادامه داره ❤ هالووین دوستان هم مبارک 👿👿💀☠👽
.
.
در قسمتی از پست گفتید هیچ کس نمی داند زامبی ها از کجا اومدن و چطوری به وجود اومدن والا اگر حافظم درست یاری کنه اولین بار در سینما احتمالا سال ۱۹۶۸ توسط کارگردان تاثیر گذار و بزرگ ژانر وحشت جرج رومرو پا به عرصه گذاشتن فکر کنم اسم فیلم رستاخیز مردگان باشه دقیقا یادم نیست.
من خودم یه مقاله خوندم که هیچ شخصی قبل از رزیدنت زامبی نساخته بود و اون فیلمی که تو میگی بیشتر موجودات خون آشامی و گرگ نما ها بودن
بعد از از ساخت رزیدنت دنیای سینما هم با الگو برداری از این بازی شروع به ساخت زامبی کرد
البته این مقاله رو ۳ سال پیش خوندم اگه غلط بود معذرت میخوام
اتفاقا کاملا زامبی محور هست این فیلم ، ببین سالشو درست گفتم ولی اسم اصلیش اینه night of the living dead جزو فیلمای بزرگ و تاثیر گذار تاریخ هم هست ، اگر حالا قاطعانه نگم ولی قبل از این فیلم چیزی به نام زامبی وجود نداشت
اره اشتباه گرفتم😅
مرسی از اطلاعات
همنوطور که گفتم مقاله قدیمی بود و خب زیاد هم یادم نبود😅
تو اینکه رزیدنت یکی از بهترین گیم های تاریخه شکی نیست. فقط یه مشکلی که داره. اونم سر انتخاب شخصیت اصلی بازیه. مثلا همه مون شخصیت کریس رو دوست داریم. ولی خداییش دیگه چقدر. از رزیدنت ۵ تا حالا بودش. یعنی ۴ تا رزیدنت پشت سر هم. در صورتی که رزیدنت شخصیت هایی مثل لیان و جیل رو داره که بدون استفاده موندن. مثلا جیل تو اخرین نسخه ای که حضور داشت رزیدنت ۵ بود اونم اصلا قابل بازی نبود. یعنی بدون حساب کردن رزیدنت۵،۵ تا نسخه از رزیدنت رو جیل نبود که هیچ، اصلا حتی اشاره ای هم بهش نمی شد بفهمیم زندست مردست چشه. ولی در کل از لحاظ گیم پلی و داستان بازی فوق العاده است. خیلی ممنون.
عجب مقالهی پر و پیمونی👌👌👌
بنظر من تنها دلیلش جریان ساز بودنشه.هروقت یه سری از این بازی اومد حتی ضعیف ترین بازیش هم روی ژانر های مختلف تاثیر گذاشت.و این نکتهای است که خیلی موثر بود در محبوبیتش.
میکامی ژانرشناس ترین و بزرگترین بازیساز تاریخ هست.
ممنون اقای اریا مقدم.
بای
چرا همیشه وقتی اسمی از الگو میاد اسم رزیدنت رو میارید
ولی از زلدا و ماریو که کلا صنعت رو تغییر دادن حتی یبارم نام نمیبرید؟
نام نمیبرن؟؟والا من هرجا میرم اسم زلدا هست و اینقدر گفتن زلدا صنعت گیم رو متحول کرد کلافه شدم
حتما خیلیا بازی نکردن نمیدونن همونطور که از در و دیوار مقاله برای بازی های سونی نوشته میشه تو سایت اما درباره بازی های دیگه که کمتر دیده شدن نوشته نمیشه
بسه دیگه هر جا میرم این زلدا و ماریو هست چرا از گاد و دیویل حرف نمیزند
دیویل سبک هک اند اسلش رو خلق کرد
گاد بزرگ تر و کامل ترش کرد
یا چرا از کیل سوییچ چیزی نمیگید که سنگر گرفتن رو در صنعت گیم آورد یا از گیرز که بزرگ تر و کامل ترش کرد
یا چرا از گرن توریسمو حرفی نمیزنید که یک تحولی تو بازی های ریسینگ رو کنسول بوجود آورد یا فورتزا که الان یک انقلابی در بازی های آرکید ریسینگ بوجود آورده نمیگید
یا از ……..
همه اینایی که گفتی بدون ماریو و زلدا امکان ناپذیر نبودن
اینا انقدر روی چیز های مهمی تاثیر گذاشتن که الان در تمام بازی ها یه چیز اساسی حساب میشه
سوم شخص بودن، ذخیره ی بازی و….
دن هاوزر یه حرفی گفته: هر کسی بازی ای بسازد نمیتواند بگوید که از ماریو و زلدا الگو نگرفته است
نه دیگه حتی اگه جامپ اسکراشو در نظر نگیریم اون موجوداتش با صدای زودپز ظاهر میشدن اونجوری آروم آروم هم راه میرفتن ترسناک بود
دیگه اونقدر رو که مس افکت هم داشت😂😂😂
یکی از بهترین فرنچایز های عمرمه
این سری عشقه
ویلیج رو که بازی کردم هوس کردم بقیه نسخه هارو بازی کنم رفتم نسخه ۵ و ۶ و ۴ و ۷ و… رو گرفتم😂😂
دوتا نسخه بود از زیر دستم رد شده بود که چند وقت پیش بازیش کردم یعنی رزیدنت اویل ۲ ریمیک و سه ریمیک
بعد نسخه چهار رزیدنت اویل ۲ ریمیک بهترین نسخه بود که از این سری تجربه اش کردم. اصلا پازل ها و معما هاش رو ببین یا مبارزات و گیم پلیش! اینونتوریش هم عالی بود. ویلیج اینونتوریش بیشتر جا داشت و جا کمتر وقتا کم میاوردی ولی توی ۲ ریمیک باید همش فضا خالی میکردی و همون اینونتوریش کلی درگیرت میکرد
سطح پازل ها و معما هاش هم ۲ برابر ویلیج بود.
صحبت از شخصیت های به یادماندنی و خلق کاراکتر های خفن میشه یاد کپکام میفتم😁 یه جوری کاراکتر خلق میکنه ادم میمونه. هم کاراکتراش خوشتیپن هم باحال
خدا این کپکامو برامون حفظ کنه
عجیبه که هرکسی یه حرفی میزنه 😂
شما میگید ایول ۷ ننگیه توی سری ولی خیلیا داد میزنن بهترینه
واقعا عجیبه که یکی بگه ایول ۶ بهتره یکی بگه ایول ۲ یکی ایول ۷ و … کپکام کلا نمیدونه چیکار کنه 😂
.
من اینجاشو نفهمیدم شما اکشن دوس داری یا ترس؟ ایول ۶ که ذره ای ترس نداشت. چرا از ترسناک نبودن ایول ۶ نمیگید ولی از ترسناک نبودن ایول ویلیج و ۷ میگید؟ ایول ۶ مگه تیر کم میاوردی؟
حتی ایول ۴ هم تیر کم نمیاوردی😂
.
ایول ۷ فقط جامپ اسکر بود نیمه اولش؟ جامپ اسکر یعنی چی؟ یعنی یچی بپره شورتت بعد در بره. نه اینکه از همون اول یه مرد بعد یه زن بیفته دنبالت و بگرده. فضای خونه هم که واقعا ترسناک و تنگ و وحشتناک بود. (طبق حرف شما نیمه ی اول بازی رو میگم)
ایول ویلیج هم که چه قلعه چه بنوینتو چه روستا ترسناک بود.
.
سیستم دفاع از اول بوده. در ایول ۴ ۵ ۶ شاهد این سیستم دفاع به صورت واضح هستیم.
ایول ۶ چی داشت برای ترسناک بودنش؟
ذات رزیدنت ایول تعادل اکشن و ترسه که در ایول ۶ به مراتب بهم خورده بود.
درسته کاملا حرفتون حقه ایول ۴ اکشن تر بود.
ایول ۴ بخاطر دوربین سرشانه و داستان عالی و شخصیت پردازی عالی لیان در کنار باس های فراوان و گیم پلی طولانی، عالی ظاهر شد.
اگه دقت کنید تک تک باس های ایول ۴ عالیه. محیط ها انمی ها متنوعه.
از وقتی ایول ۴ اومد قصر هم تبدیل شد به یک مکان زامبی دار😂 یا کارخونه و روستا و … اینا برای اولین بار استفاده میشدن.
همچنین ایول ۴ دارای ویدیو های کوتاه بین بازی ها بود که بنظرم این عالی بود.
.
ایول ۴ اکشنش از ترسش بیشتره و در این شکی نیست ولی خب اون تعادل رو هم داره. میکامی بعد سه گانه ریسک کرد و اکشن روز زیاد کرد و باس های زیادی به میدان اورد و موفق هم شد.
.
ایول ۷ بازی خیلی عالی بود ولی میتونستن جداش کنن و اسمشو تغییر بدن. به راحتی با ایتن و یک فضایی شبیه به فیلم رانگ ترن میتونستن دوباره یک بازی ترسناک عالی خلق کنن.
اما اینکه ایول ۷ رو اومدن در سری رزیدنت ایول وارد کردن هم بنظرم ایرادی ایجاد نمیکنه. حتی باعث میشه سال ها از لیان دور بمونیم تا بعد وقتی وارد صحنه شد به شدت هیجان زده تر بشیم و کپکام هم روش حسابی کار کنه. کپکام به خوبی میتونه ایتن رو به لیان و کریس ربط بده😂 کاربلده
اسپم
سلام دوستان
ببخشید بابت اسپم نمی دونستم کجا بپرسم
راستش من تا حالا از سری فارکرای فقط ۳ رو بازی کردم یه مقدار
به نظرتون کدوم نسخه رو بازی کنم(بغیر از سه)
4؟۵؟پریمال؟نیودان؟۶
پریمال اصلا سمتش نرو
۴ بیشترین شباهت رو به ۳ داره ولی با مپ متفاوت
۵ یه تغییر داریم تو گیم پلی که برای گیمر های نا آشنا هم جذابه
نیو داون هم کلا فرق میکنه و بیشتر rpg محوره
۶ هم تقریبا مثل نیو داون ولی داستان و مکانیک های بهتر
اسپم هم گروه کامپیوتر بیا جواب بدیم اونجا
ممنون😊
حقیقتش نظر من رو بخوای میگم همش رو بازی کن حتی پرایمال😄 ولی خب میخوام برات رتبه بندی کنم که کدوم رو بری
اول اگه دسترسی داشتی دو رو بازی کن خیلی واقع گرایانه و باحاله
دوم نسخه ۴(پاگان مین بر خلاف عقیده بعضی دوستان واقعااا آنتاگونیست جذابی هست)
سوم برو سراغ نسخه ۵ البته بعدش هم باید نیو دان رو حتما بری(چون نیودان یه جورایی کامل کننده نسخه ۵ هست)
در آخر هم اگه تونستی ۶ رو برو. حالا چرا؟ من دو سه ساعت اش رو تونستم تجربه کنم ولی اصلا تنوع مراحل نداره باید بری کمپ داغون کنی تابلو بشکنی پرچم بکشی پایین
امیدوارم بتونی به نحو احسنت اولویت بندی کنی
ممنون😊
۴ و ۲ ریمیک شاهکار و جز بهترینا تاریخ!! حتی پنج هم عالی بود گیم پلی جذابی داشت حالا اگ حالت بقا یکم بیشتز بود و فضاش دارک تر بود میتونست خیلی بهترم بشه. حیف هفت و هشت ک اصن ایول نبود بهتر بود اسمشو عوص میکردن
از فرانچایز های محبوب من همین سری رزیدنت اویله یکی از سری هایی که همش درحال تغییر کردنه کلی ریسک و تغییرات توش داشته تاحالا
از همشون یجور لذت بردم همرو بازی کرده بودم جز اویل ۶ که دوبار سعی کردم بازیو انجام بدم ولی ۵ دقیقه اول کافی بود تا نتونم باهاش ارتباط بگیرم تا همین چند وقت پیش که هم انیمه هاشو دیدم هم با فضاهای جدیدش بیشتر کنار اومدم ایندفعه با دید جدید سراغ اویل ۶ رفتم جالبه ایندفعه نتنها تو ۵ مین اول بازیو حذف نکردم همه کمپین هاشم رفتم کلی هم لذت بردم : ))
کمپین هاش هرکدوم خاص بودن جالب بود لیان مثلا ترسناک بود : )) فضاش با بقیه فرق داشت باس هم زیاد داشت کلا جالب بود
کریس یه اویل کالاف دیوتی طور بود اکشن خیلی زیاد ولی اونم لذت خاص خودشو داشت برام
کمپین پسر وسکر که اسمشو یادم رفت یه غول داشت منو یاد نیمچه نمیسیس مینداخت اون خیلی جالب بود
خلاصه هرکدوم یه چیزی داشتن ایدا هم معماهاش زیاد بود
نسخه های کلاسیک هم که هم ترس توش داشت هم اکشن همه لذت بردیم از ۳ گانه اول معماهای اویل ۱ رو هنوز که بازی میکنم تو نت سرچ میکنم یکیش معمای تابلو هاس (البته فقط همون : )) )
نسخه ۴ هم نتنها بهترین اویل ساخته شدس بلکه یکی از بهترین بازیای تاریخه این بازی یکی از معدود بازیای خطی که ارزش تجربه چندین باره داره بدون اینکه خسته کننده بشه اگه مکانیک شلیک درحال حرکت بهش اضافه میشد همین الان از خیلی از بازیا ارزشش بیشتر بود برای تجربه کردن
اویل ۵ بازی خوبی بود ولی یه کپی ناقص و بشدت کمبود دار نسبت به اویل ۴ بود که کلی افت داشت ولی هرکی طرفدار اویل ۴باشه از اویل ۵ هم لذت میبره درکل بازی خوبی بود
اویل ۷ هم کلا جدید بود ترسش غلبه داشت به اکشنش حداقل تو نیمه اولش اینجوری بود منو یاد فیلمای ترسناک هالیوودی مینداخت دیوونگی های خانواده خیلی جالب بود مخصوصا پسره : )) با اویل ۷ خیلی حال کردم درکل
به هرحال هر نسخه یجوری لذت بخشه ولی انصافا خیلی از اویل بازی ساختن نسخه فرعی خیلی زیاد داره که یسریاش نیاز که نبود هیچ بهتر بود ساخته نمیشدن
اولین بار اویل اول شخص تو پلی ۱ بود اسم شخصیت اصلیش یادم نیست پسر داییم خیلی باهاش حال میکرد من خیلی بدم میومد : )) چون حتی اسلحه طرفم معلوم نبود فقط نشونه معلوم بود کلتیم که داشت بینهایت بود اگه میشد با تفنگایی که وصل میشد به کنسول بازی کرد حال میداد : )) مثل اون بازی شکار مرغابیا : ))
درکل یه دنیا خاطرس این سری اویل ۸ رو هنوز تجربه نکردم ولی با چیزایی که دیدم اونم بازی قابلیه و ارزش تجربرو حتما داره
ممنون بابت مقاله
خودم شخصا Resident Evil رو جزء محبوب ترین فرنچایز های مورد علاقم میدونم مخصوصا ریمیک ۲ که به نظر خود من بهترین بازی اویل بود
امیدوارم برای قسمت های بعدی هم بازی رو سوم شخص بکنن چون واقعا اون روح و هسته اصلی رزیدنت اویل همون سوم شخص بودن و پرداخت به شخصیت هاش هستش تا اول شخص بود و جامپ اسکرن
بین شخصیت های رزیدنت اویل هم لیان و کلر و کریس و جیل رو از همه بیشتر دوست دارم مخصوصا لیان
امیدوارم نسخه ۴ که قراره ریمیک بشه بتونه موفقیت های ریمیک ۲ رو تکرار بکنه
آریا جان سلام🌻
بسیار عالی مرسی و خسته نباشی❤.
واقعا رزیدنت اویل یکی از بهترینهاست ، هیچوقت حسی رو که موقع معرفی ریمیک اویل ۲ داشتم رو یادم نمیره.حسی بینظیر که شاید تو یه نسل فقط یک یا دوبار به یک گیمر دست بده.
پارگی از Mr X?
نظر شخصی : اویل فقط چند نسخش شاهکار بود (Evil 4_Evil 2 remastred)اگه درست نوشته باشم
اویل داره راه اسسین کرید رو میره از یه نوار داستانی فوق العاده جدا بشه
اویل هم از ۷ به بعد از نوار داستانیش خارج شد (Evil 7 _Evil Village)
و دیگه انچنان خوب نیست . خب الان ناموصن یعنی چی یه بچه ۱۰ ساله هست زامبی لجنی میتونه احضار کنه یا مثلا یه زن ۳ ۴ متری چه ربطی به امبرلا داره (ویلیجو بازی نکردم)
اویل ۷ که اثلا مضخرف خالص بود . کیفیت تکسچرا مکعبی بود
من خودم اویل ۳ و ۴ رو پیسیم بازی میکردم خدااااااااا بودن
امیدوارم اویل هم برگرده به دوران اوج نسل های پیشش