بازی Elden Ring فراتر از یک Dark Souls عظیم است
بازاریابی نامناسب بازی Elden Ring و جزئیات پراکنده باعث شد که این عنوان وجه تمایز خود را به مخاطبین عام انتقال ندهد. آیا تنها با یک Dark Souls عظیم مواجه هستیم؟
Elden Ring شباهتهای زیادی به سری Dark Souls دارد و این موضوع محوری اولین مصاحبهی کارگردان بازی یعنی هیدتاکا میازاکی (Hidetak Miyazaki) با IGN بود. در سال ۲۰۱۹ و یک روز پس از رونمایی رسمی از بازی در مراسم E3، میازاکی در مورد این اثر صحبت کرد. هیچ هایپی جز همکاری با جورج آر.آر مارتین (George R.R Martin) شکل نگرفت. میازاکی به صراحت اعلام کرد که ما قصد داریم تکامل سری سولز را رقم بزنیم و میخواهیم از تمامی تجربیات خود تا به این لحظه استفاده کنیم تا یک اثر نقش آفرینی غنی تحت طراحی (دیزاین) همیشگی فرام سافتور (From Software) پدید آید.
با این وجود، اگرچه با آغوزش باز میپذیریم که این اثر شباهتهای زیادی به سری Dark Souls دارد، اما این موضوع باعث نمیشود که Elden Ring فراتر نرود. هر سازندهای امضاء خود را در دیزاین دارد و حتی در حین پروژه ادویههای مخصوص به خود را به بازی اضافه میکند. اصطلاح نقش آفرینی بتسدایی به همین روال شکل گرفت، منتهی تکاملها سیر پیشرفت یک استودیو را از بازی X به اثر Y نشان میدهند.
این مقاله بر اساس چندین مصاحبه و پیش نمایش منتشر شده از سوی وبسایتهای معتبر شکل گرفته است. بدون عرضهی نسخهی نهایی نمیتوان قضاوتی صحیح داشت، اما قصد داریم با توجه به اطلاعات رسمی بررسی کنیم که آیا Elden Ring تنها یک Dark Souls جدید و عظیم به شمار میرود و یا این که تحولاتی در زمینههای مختلف رخ داده است تا بتواند خودش را فراتر از یک Dark Souls عظیم اثبات کند.
شیطان در جزئیات است و جزئیات کلی واحد را تشکیل میدهند
در نگاه اول قطعاََ Elden Ring با Dark Souls نقطه اشتراکات متعددی دارد. بازی تمی اپیک دارد، شخصیت اصلی داستان با اصطلاحی خاص خطاب میشود و گیمپلی نیز شکل و شمایلی مشابه دارد، اما وقتی وارد جزئیات میشویم تحولات در تار و پود اعمال شدهاند. وقتی شما در هر نقطه از المانهای اساسی یک بازی، جزئیات را تغییر دهید، مطمئناََ با اثر و حس و حالی متفاوت روبهرو خواهید شد، چرا که جزئیات کلی واحد را تشکیل میدهند.
شاید عدهای فراموش کرده باشند سولزلایک زیر-ژانری است که با Demon’s Souls متولد شد. این طبیعی است که Elden Ring از قوانین و طبیعت ژانر سولز-لایک پیروی کند. پتانسیلها برای گسترش و تکامل این ژانر وجود دارد و طبق صحبتهای سازنده، Elden Ring با چنین هدفی مراحل توسعه را طی میکند. شما نمیتوانید با تغییر سبک و ژانر، به تکامل یک ساب ژانر (زیر ژانر) ادامه دهید.
جادوی فرام سافتور: تغییر در جزئیات برای رسیدن به تحول
هر استودیوی صاحب نام در صنعت بازیسازی یک نقطهی قوت اصلی دارد که شاید استودیوهای دیگر از چنین خلاقیتی بیبهره باشند. فرام سافتور چه در زمینهی طراحی زیبایی شناختی محیط و شخصیتها و چه در بخش طراحی نقشه، هاب و سیستم مبارزات در قالب یک نقش آفرینی میتواند تحولاتی ایجاد کند که در گیرایی و حس و حال بازیباز نفوذ کنند.
Dark Souls ،Bloodborne و Sekiro: Shadows Die Twice سه IP مختلف توسعه یافته توسط فرام سافتور هستند که درست همانند Elden Ring با نگاهی سطحی میتوان آنها را در گیمپلی مشابه دانست، به خصوص دوبازی اول. سری Dark Souls از دید سیستم مبارزه نگاهی کاملاََ دفاعی (Defensive) دارد، به شکلی که بازی بابت صبر کردن به شما پاداش میدهد. شما در بسیاری از مبارزات با باسها باید صبر کنید، از دشمن دور شوید و در زمان مناسب ضربه خود را وارد کنید.
بازی Bloodborne از رویکرد دفاعی فاصله میگیرد و این اتفاق با تغییر در جزئیات رخ میدهد. فرام سافتور با کم اهمیتتر و متعادلتر کردن خط استامینا، حذف سپرها و تعیین سرعت مورد نیاز برای سلاحهای مختلف، رویکردی دفاعی-هجومی (Defensive-Offensive) را پیش گرفت. از طرفی سلاحهای تریک (Trick Weapons) و پر شدن خط سلامتی با ضربه وارد کردن در مدتی محدود نیز هم گیمپلی را تحول دادند و هم حس و حال ترس (Horror) را به اثر اضافه کردند.
در نهایت آخرین ساختهی این استودیو یعنی Sekiro: Shadows Die Twice به سمت یک رویکرد کاملاََ هجومی (Full-Offensive) میرود. به وضوح میتوان دید که کارگردان اثر میخواهد هر چه از Dark Souls یاد گرفتهاید را فراموش کنید. بازیبازان سری Dark Souls اصولاََ در اولین تجربهی خود از Sekiro، بارها شکست خواهند خورد. دلیل آن است که پاداش در صبر کردن نیست پاداش در رفلکس و واکنش به جا و مناسب است. گیمپلی بازی شما را به رویکرد هجومی و ریسک کردن تشویق میکند. جاخالی دادن به اندازهی Dark Souls و Bloodborne کارا نیست.
مقایسهی سه IP منتشر شده از سمت فرام سافتور نشان میدهد که این استودیو مهارت خاصی در تحول بازیها از طریق جزئیات دارد. همیشه برای رسیدن به موفقیت نیاز ندارید که کل مسیر طی شده را کنار بگذارید، آگاهی و خلاقیت حول بخشهای مختلف یک پروژه میتواند شما را به نتیجهای نو برساند. این نتیجهی نو حس و حالی متفاوت به گیمر القاء خواهد کرد.
تغییرات اعمال شده در گیمپلی Elden Ring
قبل از هر چیزی جهان آزاد بودن عنوان Elden Ring یک تغییر کوچک نیست، بلکه یک تحول عظیم ساختاری به شمار میرود. در بند بند المانها باید تغییرات اساسی اعمال شود تا یک بازی در قالب دنیایی بزرگ به طور هماهنگ لذت بخش باشد. بنابراین وقتی در مورد دنیای باز این اثر صحبت میکند، باید بدانید که این یک تغییر کوچک نیست بلکه شامل گسترهای از تحولات میشود. اگرچه دنیای این اثر طبق صحبتهای تیم فرام سافتور، برداشت آنها از یک اثر جهان آزاد است و نباید انتظار تقلید از سایر آثار را داشته باشیم.
مخفیکاری
ما هیچگاه شاهد المانها و سیستم مجزای مخفی کاری در سری Dark Souls نبودهایم. شما میتوانستید در بخشی مشخص پشت سر دشمنان حرکت کنید، اما سیستم مخفیکاری طراحی شدهای وجود نداشت. بازی Elden Ring شامل سیستم مخفیکاری مشابه Sekiro میشود و این المان در آزادی عمل بازیباز نقش اساسی دارد. با توجه به دنیای بزرگ بازی، شما میتوانید با مخفیکاری از رویاروییهایی سر باز بزنید. به طور حتم المانهای مخفی کاری در سطح یک اثر مخفیکاری طراحی نشده اند، اما ویژگی جدیدی به شمار میرود که دست بازیباز را باز خواهد گذاشت.
پیشرفت سیستم مخفی کاری Elden Ring نسبت به Sekiro، این است که در شب یا مناطق مهآلود مخفیکاری بهتر جواب میدهد.
استامینا تاثیر کمتری در مبارزات دارد
در جهت ارائهی یک بازی اکشن و سریع، استامینا در بازی Elden Ring کمتر اهمیت دارد و این تغییر باعث میشود شاهد مبارزاتی سریعتر نسبت به Dark Souls باشیم. به احتمال زیاد شاهد مبارزاتی با سرعت Bloodborne خواهیم بود که شامل قابلیتهای نقش آفرینی عمیقتر میشود.
دکمهی پرش
دکمهی پرش شاید در نگاه سطحی تغییری جزئی نسبت به Dark Souls به نظر برسد، اما در حقیقت این قابلیت دو تفاوت عمده را پدید میآورد. مبارزات با دکمهی پرش حس و حال و متفاوتی به خود خواهند گرفت. در زمان پرش شما میتوانید به دشمنان ضربه وارد کنید و حتی میتوان در زمان پرش از تیر و کمان استفاده کرد. دومین تفاوتی که این قابلیت ایجاد میکند، اکتشاف عمیقتر و دسترسی عمودیتر است. با این رویکرد، میتوان بیش از گذشته انتظار دریافت آیتم و ورود به مکانهای جدید را از دنیای اثر داشت.
همچنین درست مانند بازی Sekiro، با استفاده از دکمهی پرش میتوانید از برخی حملات جان سالم به در ببرید. به طور حتم یک سیستم نقش آفرینی حول این موضوع که با چه سلاحهایی میتوان پرش کرد طراحی شده است.
پرش در سری Dark Souls وجود داشت، اما نه رویکرد اکتشافی عمیقی به آن اختصاص داده شده بود و نه در مبارزات میتوانستید از آن استفاده کنید. بیش از هر چیزی پرش در سری Dark Souls یک رنج و عذاب به شمار میرفت.
جدا از تمامی موارد ذکر شده، آسیب ناشی از سقوط نیز کاهش به خصوصی را به خود دیده است. این موضوع نیز برای رسیدن به اکتشاف عمیقتر و ترغیب بازیبازان به کشف جزئیات مختلف اعمال شده است.
سوارکاری و مبارزات سوارکاری
یکی از نتایج باز کردن جهان یک بازی، طاقتفرسا شدن جابهجایی است. با رسیدن به چکپوینتهای مختلف، میتوان از Fast Travel استفاده کرد، اما در مرحلهی اول، رسیدن به آنها یک مرکب سریع را میطلبد. جدا از این موضوع، میازاکی در مصاحبهی چند ماه گذشته ذکر کرده بود که پیشنهاد میدهد بازیبازان زیاد از سفر سریع یا همان Fast Travel استفاده نکنند، زیرا دنیای بازی ارزش اکتشاف و مشاهده را دارد.
جدای از این که مرکب شما وسیلهای برای جابهجایی به شمار میرود، سیستم مبارزهای نیز حول آن طراحی شده است. سازنده قصد دارد سیستم مبارزهی سوارکاری را با مبارزات پیاده به شکلی قابل ملاحظه ترکیب کند. شما بیشتر زمان خود را پیاده خواهید بود، اما برخی دشمنان عظیم در حالت سوارکاری بهتر از پا در میآیند.
نکتهی جالب توجه این است که اسب شما در خدمت گیمپلی قرار میگیرد. ما مرکب را با نام اسب روحی (Spirit Horse) میشناسیم که میتواند در لحظه محو شود. ترکیب این طراحی با مبارزات به این نکتهی مثبت ختم میشود که مرکب شما جلوی دست و پا نیست و در کمتر از یک ثانیه میتوانید از بالای اسب وارد مبارزه شوید. (یا بالعکس)
مهارتها
در بازی Dark Souls 3 ویژگیای به نام Weapon Art مختص هر سلاح وجود دارد، اما Elden Ring نگاهی دوباره به این قابلیت دارد. حالا شما میتوانید از میان بیش از ۱۰۰ مهارت (Skill) مختلف یکی را برای سلاح خود انتخاب کنید. موضوع قابل توجه این است که مهارتها به هر سلاحی اعمال میشوند. ترکیب این ویژگی با کلاسهای مختلف و مکانیکهایی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، باعث میشود که آزادی عمل افزایش یابد و کلاسها به شکل عمیقتری از هم منمایز شوند.
Spirit Summoning
شما میتوانید بسیاری از دشمنان را پس از مرگشان فرا بخوانید و در مبارزات از آنها استفاده کنید. چنین قابلیتی در سری Dark Souls وجود نداشت، اما حالا شاهد مکانیکی هستیم که میتواند محور اصلی کلاس شما را شکل دهد. شما میتوانید قابلیت مذکور را ارتقاء دهید و روشی از مبارزه با Spiritها را پیش بگیرید. این Spiritها خود انوع گوناگونی دارند؛ عدهای تانک هستند و به شما اجازه میدهند از دور به دشمن خود حمله کنید و عدهای نیز از دور به دشمن آسیب وارد میکنند و شما باید به مبارزات نزدیک روی بیاورید. تلفیقها در بازی حرف اول را میزنند.
ساخت و ساز (Crafting)
Elden Ring برای اولین بار قابلیت ساخت و ساز آیتمها را به فرمول سولز خواهد آورد. بخشی عظیمی از این آیتمها به پر شدن خط سلامتی کمک خواهند کرد، اما میتوان آیتمهای مورد نیاز دیگری را نیز ساخت. جزئیات زیادی در مورد این قابلیت به اشتراک گذاشته نشده است.
ابزار راهنمایی مسیر
مسلماََ زمانی که یک دنیای عظیم در اختیار قرار دارید، باید بتوانید گیمرها متمرکز نگه دارید و از سردرگمی آنها جلوگیری کنید. عنوان Elden Ring بر خلاف بازیهای قبلی این سری، شامل یک نقشه و قطبنما خواهد شد. این نشان میدهد که عظمت دنیای بازی به حدی است که احتمالاََ بدون راهنما در آن گم میشوید. برداشت فرام سافتور از نقشه، چیزی شبیه به سری Assassin’s Creed نیست، بلکه بسیار محدودتر خواهد بود تا همچنان حس کنجکاوی شما را تحریک کند.
Legacy Dungeons
یکی از ویژگیهای مهم بازی Elden Ring با نام Legacy Dungeonها مطرح شدهاند. ما در سرتاسر دنیای بازی شاهد نواحی متنوعی هستیم که با ورود به آنها مسیر درست مانند یک بازی Dark Souls خطی میشود. شاید نام Dungeon کمی گمراهکننده باشد و فکر کنید که همگی این مکانها دخمه یا سیاهچال هستند، اما اینطور نیست. در حقیقت Legacy Dungeonها میتوانند یک مسیر کوهستانی یا قصری باشکوه باشند، منتهی مسیری خطی به شما ارائه میدهند. به عنوان مثال افرادی که به گیمپلی ۱۶ دقیقهای بازی دسترسی داشتهاند، تصویر بالا را یک Legacy Dungeon خواندهاند.
حیات وحش و جهانی پویاتر
بازی نوعی سیستم حیات وحش خواهد داشت که به احتمال زیاد با مکانیک ساخت و ساز عجین شود. به شکلی که با شکار حیوانات مختلف بتوانید آیتمهایی بسازید. عنوان Elden Ring قصد دارد از دنیای ایستای Dark Souls فاصله بگیرد و جهانی پویاتر ارائه دهد، اگرچه نمیتوان تنوعی شدید را انتظار داشت، اما قطعاََ حیات وحش رنگ و لعابی تازه به بازی خواهد داد.
باسهای میدانی (Field Bosses)
باسهای میدانی ویژگی جدیدی است که در بازی Elden Ring وجود دارد. در زمان اکتشاف دنیای بازی، شما رویاروییهای ناگهانی با باسهایی را خواهید داشت که از آنها به عنوان Field Bosses یاد میشود. در زمان مبارزه با این باسها، محیط اطراف شما محدود نمیشود و الگوی مبارزات آنها برای حملهی ناگهانی برنامهریزی شده است. تا به این لحظه از ظاهر ۳ باس میدانی رونمایی شده که در تصویر بالا آنها را مشاهده میکنید. یکی از آنها که به طرح هنری قدیمی بازی مربوط میشود، در دموی ۱۶ دقیقهای نمایش داده شده به رسانههای مختلف حضور داشته است.
تم، تغییرات روایی و شخصیتپردازی
شخصیتها
در سهگانه Dark Souls اگرچه شاهد شخصیتها و باسهای جذاب مختلفی هستیم، اما اکثر آنها تک بعدی هستند یا جاهطلبی آنها محدود و شخصی است. به لطف نویسندگی جورج آر.آر مارتین (George R.R Marting)، در بازی Elden Ring، شخصیتها عمق بیشتری دارند و هر کدام رویکرد و اهداف خاص خود را خواهند داشت، حتی ملینا (Melina) که از نظر ساختار گیمپلی نقش فایرکیپر (Firekeeper) را ایفا میکند، از دیدگاه داستانی نقش مهمی را ایفا میکند. به طور کلی، طبق صحبتهای سازندگان، شخصیتها چند بُعدی شدهاند و شامل لایههای بیشتری میشوند.
به عنوان مثال گادریک (Godric)، باس چند دستی که در تریلر میبینیم، به عنوان شخصیتی رنجور و ضعیف معرفی شده است که از با متصل کردن اعضای موجودات مختلف به خود، قدرت مییابد. حول چنین ویژگیای، لایههای روایتی متعدد شکل گرفته است که رویکردی تازه و عمیقتر برای اثر جدید فرام سافتور محسوب میشود.
داستان
جهان بازی Dark Souls مدتها قبل از ورود گیمر به بازی، دستخوش تغییرات اساسی شده بود و به دنبال زنجیرهای از اتفاقات، حالا با بیغولهها و نفرینی طرف هستیم که بر جهان بازی حاکم است. در سری Dark Souls، اتفاقات لحظهای کم هستند و شما در انتهای بازی جهان اثر را تحت تاثیر قرار میدهید. طبق صحبتهای هیدتاکا میازاکی، بازی Elden Ring بیشتر از قبل یک بازی لحظهای خواهد بود. شما در جهان بازی تاثیر میگذارید و اتفاقات مهم این جهان جلوی چشم شما رخ خواهند داد. تاکید بیشتر روی شخصیتها، ابزاری است که سازندگان در این راه از آن بهره بردهاند.
تم روایی، محیطی و موسیقی
سری Dark Souls به طور خالص تم روایی، محیطی و موسیقی تاریکی دارد که با المانهای حماسی (Epic) ترکیب شده است. در حقیقت تم زیباییشناختی در این سری از هر نظر سعی دارد محیط تاریک اطرافتان را به شما یادآوری کند. اگرچه سری Dark Souls در بخشهای متعددی از بازی قصد دارد محیط باشکوه اطراف را به شما یادآوری کند، اما این موضوع حالا در Elden Ring به تم اصلی تبدیل میشود. در اثر جدید فرام سافتور داستان حول NPCها، باسها و شخصیتهای سلطنتی رخ میدهد. موسیقیها بیش از قبل آمبینت (Ambient) خواهند بود و بیش از پیش عظمت دنیای بازی، سازهها و باسها را به شما یادآور میشود.
Elden Ring پروسه ساخت متفاوتی را سپری کرده است
بر اساس صحبتهای میازاکی، تیم فرام سافتور همیشه عادت داشته است که ابتدا مکانیکهای گیمپلی و جهان بازی را خلق کند و سپس روایتی متناسب در جهان اعمال شود. در قبال Elden Ring، تیم سازنده رویکردی دقیقا متضاد را پیش گرفته است. حالا با بهرهگیری از جورج آر.آر ماریتن، ابتدا داستان بازی و پیشزمینهی آن طراحی شده و سپس فرام سافتور مکانیکها و دیزاین جهان را متناسب با شخصیتها انجام داده است. این رویکرد باعث میشود شاهد تمرکز بیشتر روی داستان و شخصیتها باشیم، اما در هر صورت این یک تجربهی جدید برای فرام سافتور محسوب میشود و باید ببینیم نتیجه چه خواهد شد.
کلام آخر
Elden Ring شبیه به Dark Souls است، در این موضوع هیچ شکی نیست. طرفداران فرام سافتور دقیقاََ همین را میخواهند و وظیفهی تیم سازنده این است که ژانری که به وجود آوردهاند را تکامل دهند نه این که آن را رها کنند. با این وجود، طبق اطلاعاتی که در دست داریم، بازی فراتر از یک Dark Souls عظیم میرود. در تار و پود بازی و جزئیات مختلف تغییراتی به وجود آمده است یا مکانیکهای تازه طراحی شدهاند. از طرفی فرام سافتور عادت دارد که در مورد بسیاری از مکانیکها و قابلیتهای مختلف حرفی نزند تا بازیبازان در نهایت غافلگیر شوند.
موضوعی که در اینجا اهمیت دارد، این نیست که آیا Elden Ring یک Dark Souls دیگر است یا خیر. از اطلاعات منتشر شده میتوان به وضوح متوجه شد که Elden Ring شخصیت و ویژگیهای خاص خود را دارد و میتواند فراتر از یک Dark Souls عظیم باشد. موضوع مهم این خواهد بود که آیا فرام سافتور میتواند در اعمال این جزئیات، ترکیب آنها و ارائهی جهانی جذاب، سربلند بیرون آید؟ آیا اولین جهان آزاد این استودیو به مانند عناوین قبلی آنها در این صنعت تاثیر میگذارد؟ پاسخ این سوالات را ۶ اسفند (۲۵ فوریه ۲۰۲۲) دریافت خواهیم کرد.
Rise Tarnished
پر بحثترینها
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- Red Dead Redemption 2: آیا آرتور مورگان رستگار شد؟
نظرات
همون دکمه ی پرش میتونه به تنهایی سولز رو زیر و رو کنه ، نشون به اون نشون که نصف داج ها در سکیرو با پرش انجام میشد!
اینم میتونه همینطوری باشه
بقیش بماند
اصن همونو داره (داج تو سکیرو) دقت کنی تو تریلر با قسمتش یه رعد و برق میزنه بعد با اسب تازه میپره روش خیلی باحاله
مگه چی گفت که انقدر دیسش میکنید ؟ XD
اثرات فرمانده پر حاشیست
مهم نیست با اینکه از پرش تو مبارزات استفاده میشه یا کلا استفاده شه احتمالا مخالفن
البته از کاربرا فقط امیر نادری این شرایط رو داره
بقیشون سوختن😁
خخخخ
فکر نکنم مثل سکیرو سه متر بپر تو هوا شاید یک آلمان تو گشت گذار تو محیط باشه و تاثیری توی فایت ها نداشته باشه ،البته باز این نظر منه ممکنه اشتباه باشه
اتفاقا اگر پرش کوتاه باشه میتونن حالت کانتر مانند استفاده کنن ، مثلا اگر تو لحظه ی درست بپری دشمن استان میشه
یه همچین چیزی مثلا
نیاز نیست حتما دابل جامپ و شبیه سکیرو باشه
بازی چند ماه دیگه عرضه میشه و ما یه گیم پلی درست حسابی نداریم
یا باید منتظر سرور تست بمونیم یا خودشون قبلش یه گیم پلی طولانی میدن
اون تریلر ۲ ۳ دقیقه ای گیم پلی بازی رو خوب نشون نمیداد
شاید بخاطر این باشه که قراره بازم تاخیر بخوره
متا ۹۱
حتی بیشتر ۹۳ ۹۴
گوتی سال ۲۰۲۲😍😍😍
آره شک نکن که میشه بزا اونا دیس بدن اصلاً اهمیت نداره
متا ۹۲
۸۹
متا چننددد؟؟؟ خخهه
متای این غول میشه ۹۶ تا ۹۷ اگه مطلع نبودی از قدرتش
بله محض آگاهی.
۹۳ تا ۹۵
اتمسفر عالی
دیزاین عالی
داستان عالییییی
گیم پلی خیلی خوب
موسیقی امیداورم خوب باشه
گرافیک زباله =/
همه چیش خوبه گرافیکشم عالیه
بهترین بازی ۲۰۲۲
هرکس این حرفو میزنه یعنی تا حالا سولز بورن بازی نکرده گرافیک چیزی نیست که تو بازی های فرام سافتور روش مانور بدن تمرکز اصلی روی گرافیک هنریه تو طراحی محیط اطراف دارک سولز رو تو هیچ بازی ای حتی با گرافیک بالاتر نمیبینی این حرفت مثل این میمونه بگی چرا فیفا داستان نداره!
چه مثال درشتی
کلا از بازی های فرام سافتور نباید انتظار گرافیک خوب رو داشت.قبول دارم گرافیک بیشتر بازی هاش متوسط یا ضعیفن.
ولی مهم اینه که تو گیم پلی و داستان حرف اول رو میزنن (:
البته اتمسفر عالی بیشتر از همه نیازمند گرافیک خوبه
وقتی گرافیک خوبه اتمسفر بازی عالی میشه ( موسیقی هم بی تاثیر نیست )
ببخشید داداش چی؟ گفتی موسیقی بی نظیر نیست!
شما برو ی سرچ کن توی یوتیوب بعد ببین موزیک بازی الدن رینگ چقدر بازدید زیادی داشته تا الآن فقط یک موزیک از بازی و ببین چنتا لایک خورده رو ویدئو
درضمن دوتا موسیقی داره یکی ماله تریلر سی جی بازی هست و اون یکی هم تریلر گیم پلی. حتماً برو ببین تا متوجه شی موزیک درحد God هست یا چیزی که شما تصور میکنی..
آقای کریمی ببخشید می خواستم بدونم که ما تو سری سولز یه چیزی شبیه پرش داشتیم و خوب بنظرم چندان چیز بدرد بخوری لااقل برای من نبود بنظرتون این پرش الدن رینگ چه کمکی به طی کردن مراحل میکنه و اصلا همچین چیزی خیلی میتونه مهم باشه
همین که بتونی از رو چیزای مختلف بپری و نخوای دورشون بزنی خیلی خوبه
خب اون پرشی که تو سری سولز بود دکمه خاصی نداشت و فقط برای پریدن از گوشه دیوارا بود و تو گیم پلی تاثیر نداشت این مثل سکیرو یه دکمه خاص برای پرش داره که پرششم روبه بالا هست و رو گیم پلی تاثیر داره برخلاف سری سولز که پرش رو به جلو داشت
پرش بخش مهمی از پلتفرمینگ به حساب میاد، بنابراین اگر الدن رینگ قصد بهرهگیری از پرش رو داشته باشه، باید مراحل پلتفرمینگ قدرتمندی در خودش جای داده باشه حالا چه به عنوان مبارزه با یک باس چه به عنوان رد کردن یک بخش از بازی. بنابراین پرش یکی از مهمترین مکانیکها محسوب میشه که از اول تاریخ گیمینگ تا به امروز کاربردی بوده. منتهی سری سولز تاکیدی بر این موضوع نداشتن برای همین هم دکمهای مجزا برای پرش تعبیه نشده بود. الدن رینگ پرش مجزا داره اما باید دید چقدر خلاقانه میتونن از این قابلیت بهره ببرن.
به نظر می رسد گادریک اولین باس فایتی است که باهاش روبه رو خواهیم شد ….من خیلی به این بازی امیدوارم و حس می کنم بهتر از تمام ساخته های قبلی میازاکی خواهد شد… تصور داستانی عمیق تر از بلادبورن .گیم پلی سریعی در حد سکیرو و ساختاری بهتر از دارک سولز واقعا عجاب انگیز است …فقط امیدوارم هرچه زود تر شاهد انتشار اطلاعاتی از بازی باشیم واقعا بازاریابی بازی خیلی آزار دهنده شده
دارک سولز یه بلایی سرم اورد ک حتی جرات نمیکنم اسم سولز بورن هارو بیارم اما به شخصه دو تا بازی ک دوس دارم انجام بدم یکی این هستش یکی سکیرو
مقاله خوبی بود.خسته نباشید.با بعضی جاهاش موافقم با بعضی نه.قبلش اشاره کنم که عاشق بازیای سولز بورن ام.
و اما الدن رینگ بنظرم شاید دارک سولزی عظیم نباشه ولی نهایتا یک بازی به اون شکل که تفاوتای چشمگیری داشته باشه هم نمیشه.اینجور که نشون دادن و گفتن قراره ترکیبی از گیم پلی بازیای قبلی رو ببینیم.مخفی کاریشو از سکیرو داره.بالاتر رفتن سرعت مبارزات رو از بلاد و بیس مبارزاتشو هم از دارک سولز گرفته.در کل تو مبارزات نسبت به بازیای قبل تغییر خاصی نمیبینم(جز مبارزات حین سوارکاریش که فکر نمیکنم زیاد تو بازی اتفاق بیوفتن و محدودن)
اما تو بحث مراحل و دنیا بازی اره.احتمالش زیاده چیز جدید رو کنه فرام سافتور.کاشکی با اینکه بازی اوپنورلد شده اما “کیفیت” طراحی مراحلی در حد دارک سولز یک یا حتی بالاتر رو ببینیم
سلام
سیستم مبارزات از آن دسته سیستمها و ترکیبی از مکانیکها به شمار میرود در عین این که از همه سمت تاثیر میپذیره، در هسته به شدت منزوی و محدوده. مرکز سیستم مبارزه در اکثر بازیها چه شوتر چه مبارزه از نزدیک نمیتونه تحول آنچنانی داشته باشه مگر این که ژانر و تم این محدودیت رو کاهش بده یا این که قصد داشته باشن فرمول رو عوض کنن. قطعاََ فرام سافتور با این اثر قصد دور شدن از مبارزات سولزبورن رو نداره و برعکس قصد تکاملش رو داره. مبارزات بازی در هسته به جز برخورد شمشیر به دشمن یا شلیک که ساختار اصلی به شمار میاد چه تغییر خاصی میتونه به خودش ببینه. شاید حس برخوردها در هر بازی تقویت بشه به لطف پیشرفت انیمیشن ولی از نظر ساختاری تفاوت چندانی وجود نداره.
منتهی بحث اصلی اینه که اعمال مکانیکهای دیگر چجوری در سیستم مبارزه تاثیر خودش رو میذاره. در بحث کمبت (Combat) کوچکترین جزئیات میتونن تحول به وجود بیارن چون این جزئیات مدام تکرار میشن. اول از همه پرش میتونه خیلی مبارزات رو غنیتر کنه و با سلاحها و Skillها ترکیب بشه. دوم همان مهارتها هستند که تاثیر مستقیم داخل مبارزات دارن و نکتهی آخر قابلیتی به نام Guard Counter که برای این زیر ژانر تازه به حساب میاد و در تعادل با Parry قرار میگیره. به محض دفاع کردن ضربهای به حریف وارد میشه. (باید در عمل و گیمپلی دیده بشه)
به غیر از همهی این موارد تاکید شدید بر مبارزات با جادو و ترکیب جادو با سلاح و آیتمها وجود دارن که میتونن غنای بیشتری به سیستم مبارزات دارن. به طور کلی اتفاقا سیستم مبارزات به شدت دست خوش تغییر شده و بیش از این، در یک ژانر تغییر هستهای و محوری جدیدی نمیتونه اعمال بشه، سیستم مبارزات زمانی میتونه آنقدری که در ذهن شما هست تغییر کنه که سبک مبارزات یا شبیه اثری مثل dmc بشه که قصد سازنده نیست و سبک سرعتی با وزن فانتزی به هیچ عنوان در تم نمیگنجه یا به سمت یک نقش آفرینی کلاسیک (CRPG) بره که بازم مقصود سازنده نیست.
از طرفی گفته میشه نوعی سیستم Trick Weapon مشابه بلادبورن در بازی وجود داره که البته شخصا بعید میدونم، باید تا انتشار گیمپلی صبر کرد.
موفق باشید.
توضیحاتتون کامل بود. قانع شدم.
ممنون
و اینکه مثل سکیرو میتونید دشمانرو خسته کنید و با یک ضرب کارو تمام کنید…که فوقولادست..اینکه مبارزات به سکیرو شبیح هستن حداقل واسه من فوقولادست مبارزات سکیرو بهترین نوع مبارازات توی تمام بازیای میازاکی واسه من.
ممنون بابت مقاله جناب کریمی برای یه سری که این بازی رو صرفا همون دارک سولز ولی اوپن ورلد میدونن شدیدا لازم بود نوشتن همچین مقاله ای
گوتی سال ۲۰۲۲ داره میاد اوف😍🤩
۱۰۰/۱۰۰۰ 💎💎👑👑👑
سه تا دارک سولز
یه بلاد
و سکیرو
تلاشمو کردم واقعا. از رو هم نرفتم سراغ همشون رفتم. سراغ دیمن هم می خوام برم به زودی. هر دفعه هم اندازه یه بازی معمولی دیگه وقت روشون می ذارم (دارک اولیه رو سه بار رفتم سراغش). ولی هر دفعه بعد یه مدتی کار به جاهای باریک کشیده می شد و مجبور می شدم ولشون کنم.
خلاصه به عنوان طرفدار زخم خورده این مجموعه خیلی امیدوار بودم که الدن یکم قابل دسترس تر باشه ولی ظاهرا بدتر و پیچیده تر شده.
دستتون درد نکنه آقای کریمی بابت آنالیز ها و مقالات زیبایتون در مورد الدن رینگ که در هر موردی اطلاعات ما را بالا میبرید
به شخصه نظرم اینه نقطه تفاوت اصلی این اثر نصبت به دارک سولز اینه که کلاس هاش بیشتر تاثیر گزار است نسبت به دارک سولز، برای مثل در تریلرها دیدم که کلاس ها مثل سبک مبارزات سکیرو و یا سبک سنگین دارک سولز و یا دور برد و… داشت اما خودم به شخصه در دارک سولز ۳ تفاوت زیادی بجز چندتا کلاس در دارک سولز ندیدم
واقعا مقاله عالی ای بود
باعث شد هایپم چند برابر بیشتر بشه چون همین الانشم ویژگی هایی که دارک یولز داره کاملا به اندازه هست و اگه این موارد اضافه بشن دیگه😍😍😍
گیم پلی اش رو دیدم مخصوصا اون یاکولش خیلی منو یاد شاهکار استاد میازاکی princess mononoke انداخت :)) یادش بخیر
۷ درصد از سهام KadoKawa( شرکت مالک فرام سافتور) توسط تنسنت خریداری شد
مقاله عالی بود .
«هر استودیوی صاحب نام در صنعت بازیسازی یک نقطهی قوت اصلی دارد که شاید استودیوهای دیگر از چنین خلاقیتی بیبهره باشند.»
https://b2n.ir/q02305
این عکس خلاصه شده ی جمله ی بالا هست
اگر فرام سافتور در اعمال این جزئیات سربلند بیرون بیاد میتونم تضمین کنم یکی از برترین اثار تاریخ خلق شده ، کار بسیار چالشی هست امیدوارم موفق بشن ، چقدر هم پست زیبا و عالی مسائل رو توضیح داده 👍👏فن های فرام سافتور در ایران واقعا خوش شانس هستن که ۲ تا از نویسنده های گیمفا بسیار حرفه ایی و مهمتر از اون بسیار با علاقه این اثار رو دنبال میکنن ، اقای کریمی و اقای اقابابایی که جدیدا کم پیداست ….
.
.
دیگه الان مطمئن هستم الدن رینگ هدفش پلیر های بیشتری هست ولی نه به هر قیمتی بلکه با خلاقیت های منحصر به فرد خودشون ، جهان باز شدن بازی و تغییراتی که میخوان صورت بدن باعث شده تجربه کردنش بسیار وسوسه کننده بشه ، امیدوارم نقش افرینی بازی عمق بالایی داشته باشه و ترکیب این با تم بازی میتونه یه بازی فراموش نشدنی خلق کنه ، این از اون بازی هاست که day one تجربه کردنش جزو واجباتِ 😎
کاش فاز اینایی که دیس میدن رو می فهمیدم..
سلام خدمت جناب کریمی
شرمنده شایعه ای شده بود که الدن رینگ تا تابستون تاخیر میخوره خواستم بدونم شما از منبع معتبر شایعه ای یا حتی گزارشی دیده آید یا خیر
چنین شایعهای وجود نداره.
خب خداروشکر
چ شاهکاری بشه. بنظرم با عناوینی مث دارک سولز خیلی فرق دارع همون ی پرش سیستم مبارزاتو سریع تر و هبحانی تر میکنه. بیشتر شبیه سکیرو میتونه باشه
بی صبرانه منتظر این اثر استاد میازاکی هستم امیدوارم به زودی هم زیرنویس فارسی بشه….
این که یه اثر بدین شکل بخواد اوپن ورد بشه ترسناکه گاد آف وار و فاینال فانتزی شاید تنها بازی هایی هستن که از این جون سالم به در بردن
گاد آو وار Open World نیست، صرفاََ محیطهای سندباکس گونه داره.