جیم رایان: مردم خاورمیانه پیش از پلی استیشن هیچ بازی‌ای را تجربه نکرده بودند
جیم رایان: مردم خاورمیانه پیش از پلی استیشن هیچ بازی‌ای را تجربه نکرده بودند
جیم رایان: مردم خاورمیانه پیش از پلی استیشن هیچ بازی‌ای را تجربه نکرده بودند
جیم رایان: مردم خاورمیانه پیش از پلی استیشن هیچ بازی‌ای را تجربه نکرده بودند
جیم رایان: مردم خاورمیانه پیش از پلی استیشن هیچ بازی‌ای را تجربه نکرده بودند
جیم رایان: مردم خاورمیانه پیش از پلی استیشن هیچ بازی‌ای را تجربه نکرده بودند

جیم رایان: مردم خاورمیانه پیش از پلی استیشن هیچ بازی‌ای را تجربه نکرده بودند

ابوالفضل مناف زاده
۱۴:۴۹ ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
جیم رایان: مردم خاورمیانه پیش از پلی استیشن هیچ بازی‌ای را تجربه نکرده بودند

مدیرعامل پلی استیشن یعنی جیم رایان که به اظهارات جنجالی مشهور است، اخیراً ادعا کرده که مردم خاورمیانه پس از عرضه‌ی پلی استیشن اولین بار بازی‌ها را تجربه کردند.

جیم رایان (Jim Ryan) به عنوان مدیر عامل بخش سرگرمی‌های تعاملی شرکت سونی، هفته‌ی گذشته طی مصاحبه‌ای اظهاراتی به زبان آورد که شدیداً مورد انتقاد کاربران خاورمیانه‌ای و روسی پلی‌استیشن و گیمرهای این مناطق جغرافیایی شد.

وی در این مصاحبه چنین گفت که:

یکی از مواردی که من به آن افتخار می‌کنم، این است که ما به نوعی بازی‌ها را در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف در دسترس قرار دادیم. ما در کشورهایی بازار بازی راه انداختیم که بازی در فرهنگشان جایی نداشت. خاورمیانه جایی است که مردم آن پیش از پلی استیشن هرگز بازی نکرده بودند. اسپانیا و روسیه نیز پیش از پلی استیشن از بازار بسیار کوچکی در زمینه‌ی بازی برخوردار بودند. بنابراین، ما بازی را در موقعیت‌های مختلف جغرافیایی پراکنده کردیم.

در متن فوق، وی خاورمیانه را به عنوان منطقه‌ای که پیش از پلی استیشن بازی کردن در فرهنگ آن منطقه جایی نداشت معرفی می‌کند. همچنین، وی صراحتاً اعلام می‌کند که در این منطقه‌ی جغرافیایی، مردم “هرگز بازی نمی‌کردند” و به نوعی حتی نمی‌دانستند بازی چیست. البته، ادعاهای وی در مورد بازار بازی در اسپانیا، روسیه را به جملات فوق بیفزایید تا به کلی این ادعا از ریشه غلط و نادرست باشد.

البته، در حالی که رسانه‌های غربی بنا به دلایل مختلف از جمله نبود اطلاعات کافی در مورد بازارهای بین‌المللی بازی به این موضوع نپرداختند، اما نشریات خاورمیانه و افراد مطرح خاورمیانه‌ای صنعت بازی از جمله رامی اسماعیل (Rami Ismail) از رایان خواستند تا علم خود در این زمینه را افزایش داده و عذرخواهی کند.

در ادامه برخی از توییت‌های کاربران در پاسخ به اظهارات جیم رایان را می‌توانید مطالعه کنید:

رفیق

ما هم همزمان با غرب گیم‌نت و مکان‌های اختصاصی بازی داشتیم و با NES ROM بازی می‌کردیم.

ما مجبور بودیم بازی‌های کرک شده‌ی پلی استیشن را بخریم، زیرا شما در کشور ما آن ها را نمی‌فروختید.

رامی اسمائیل (موسس مصری-هلندی استودیوی بازی‌سازی فلامبر، سازنده‌ی عنوان Serious Sam: The Random Encounter)

اشتباهه، جیم ما در خاورمیانه از دهه ۸۰ در حال تجربه‌ی بازی‌های ویدئویی هستیم. Atari ،NES ،Sega Genesis و بقیه کنسول های بازی را داشتیم.
گفتن اینکه “مردم خاورمیانه تا پیش از پلی استیشن بازی‌های ویدئویی انجام نداده بودند” نشان می دهد که ادعای این فرد چقدر از واقعیت‌ها به دور است.

محمد محمود الشریف (فعال رسانه‌ای در حوزه‌ی سیاست)

اما جالب بدانید که این ادعا در حالی مطرح شد که چندی پیش وبسایت IGN ریزبینانه زمان ورود صنعت بازی‌های ویدیویی به خاورمیانه را واکاوی کرده بود. همچنین، علاقه‌مندان ایرانی بازی‌های ویدیویی نیز آگاه هستند که اولین وسیله‌ی بازی در ایران با نام “تی‌وی گیم شهاب” در دهه‌ی ۵۰ و زمانی که جیم رایان در نوجوانی به سر می‌برد عرضه شده است. در واقع این کنسول‌ها با نام اصلی مگناویس ادیسه از ایالات متحده وارد ایران شدند و سپس شرکت شهاب نیز تصمیم به تولید نمونه‌ی مشابه داخلی ایرانی از آن گرفت.

علاوه بر این، قطعاً بسیاری از افراد ایرانی حتی پیش از زمان خلق شدن برند پلی استیشن سال‌ها اوقات فراغت خود را با کنسول‌های آتاری، سگا و نینتندو گذرانده‌اند و در بین برخی از آن‌ها نیز می‌توان به سهولت گیمرهای حرفه‌ای که برای رسیدن به امتیازهای بالا تلاش می‌کردند را یافت.

اما علاوه بر خاورمیانه، کاربران روسی ResetEra نیز در پیام‌های نسبت به ادعای جیم رایان اعتراض کردند. یکی از این کاربران گفت:

جیم در مورد روسیه نیز کاملاً اشتباه می‌کند. مدت‌ها پیش از پلی استیشن روس‌ها به بازی علاقه‌ی شدیدی داشتند. مردم روسیه بیشتر از رایانه‌های خانگی از C64 گرفته تا PC به جای کنسول‌ها استفاده می‌کردند و البته همواره تجربه‌ی عناوین کرکی در این کشور مرسوم بوده است.

این تصور که بازار بازی‌ها در یک کشور را فقط می‌توان با معیار تعداد فروش کنسول‌ها در آن موقعیت جغرافیایی سنجید کاملاً اشتباه است. اگر اینگونه باشد بازار بازی‌ها در انگلستان در دهه‌ی ۸۰ تقریباً وجود نداشت اما در عین حال بسیار وسیع بود و افراد بی‌شماری C64 ،ZX Spectrum ،Amiga داشتند و روی آن‌ها بازی‌ها را تجربه می‌کردند.

علاوه بر این، کاربران روسی در جواب جیم رایان اشاره کردند که کنسول بازی دندی در این کشور محبوبیت فراوانی داشت. البته، طرح این ادعا از سوی فردی که در مقام مدیر عاملی برند پلی استیشن است بسیار بعید و عجیب بود. در واقع، همه مطلع هستند که بازی جریان‌ساز تتریس برای اولین بار توسط الکسی پاییتنوف (Alexey Pajitnov) در شوروی سابق ساخته شد و این موضوع می‌تواند نشانگر علاقه‌ی مردم این کشور به بازی باشد.

به هر ترتیب، با اینکه صحبت‌های رایان مربوط به گذشته است، اما همانطور که اشاره شد، به عنوان یک مدیر عامل این اشتباه بسیار جدی است و امیدواریم که وی در اسرع وقت توضیحاتی در مورد صحبت‌های خود ارائه کند.

ETERNALMAN

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

جیم رایان: مردم خاورمیانه پیش از پلی استیشن هیچ بازی‌ای را تجربه نکرده بودند
جیم رایان: مردم خاورمیانه پیش از پلی استیشن هیچ بازی‌ای را تجربه نکرده بودند
جیم رایان: مردم خاورمیانه پیش از پلی استیشن هیچ بازی‌ای را تجربه نکرده بودند
جیم رایان: مردم خاورمیانه پیش از پلی استیشن هیچ بازی‌ای را تجربه نکرده بودند
جیم رایان: مردم خاورمیانه پیش از پلی استیشن هیچ بازی‌ای را تجربه نکرده بودند
جیم رایان: مردم خاورمیانه پیش از پلی استیشن هیچ بازی‌ای را تجربه نکرده بودند
جیم رایان: مردم خاورمیانه پیش از پلی استیشن هیچ بازی‌ای را تجربه نکرده بودند
جیم رایان: مردم خاورمیانه پیش از پلی استیشن هیچ بازی‌ای را تجربه نکرده بودند

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

جیم رایان: مردم خاورمیانه پیش از پلی استیشن هیچ بازی‌ای را تجربه نکرده بودند