کار روی پلی استیشن ۵ بلافاصله پس از عرضه پلی استیشن ۴ آغاز شده بود
به گفتهی شاون لیدن (Shawn Layden)، مدیر سابق پلیاستیشن، شرکت سونی کار روی پلیاستیشن ۵ را به محض عرضهی پلی استیشن ۴ آغاز کرده بود.
شاون لیدن طی آخرین مصاحبهی خود، بینش جدیدی در مورد استراتژی نسلی کنسولهای سونی که همیشه در حال پیشرفت است، ارائه داد. طبق گفتهی لیدن، کار توسعهی پلیاستیشن ۵ تقریباً بلافاصله پس از انتشار استیشن ۴ شروع شده بود، این به آن معناست که کنسول پلیاستیشن ۵ احتمالا حدود ۷ سال (از ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰) در حال توسعه بوده است.
این ادعا با گزارشات قبلی مایکروسافت نیز مطابقت دارد که میگوید ساخت و توسعهی فناوری و معماری SSD NVMe ایکسباکس سری X/S حدود ۱۳ سال به طول انجامید. بنابراین به احتمال زیاد سونی برنامههای مشابهی را پشت درهای بسته طراحی کرده بود.
لیدن در پادکست اخیر خود با What’s Up PlayStation، دستورالعمل داخلی سونی را برای توسعه محصول فاش کرد. او در این باره گفت:
شما تقریباً یک روز پس از عرضهی کنسول نسل فعلی، روی پلتفرم نسل بعدی کار میکنید. توسعهی پلیاستیشن ۵ نیز از این قاعده مستثنی نیست و به چندین سال قبل باز میگردد.
شما باید همیشه جلوتر از برنامه باشید. سالها پیش من به عنوان دستیار شخصی آکیو موریتا (Akio Morita)، بنیانگذار شرکت سونی، کار میکردم و یک چیزی که موریتا همیشه میگفت این بود که ” شما باید محصول خود را منسوخ کنید”. اگر خودتان محصول خود را منسوخ نکنید، فردی دیگر آن را برای شما انجام میدهد.
بنابراین به همین دلیل، در لحظهی انتشار یک کنسول، یک تیم در پشت صحنه دارید که بدون توجه به کنسولی که تازه منتشر شده، در حال کار روی نسخهی بعدی آن است. شما همیشه باید یک نسخهی جدیدتر و ضد آخرین محصول خود توسعه دهید.
اگر این صحبتها درست باشد، سونی در حال کار بر روی نسل بعدی پلی استیشن ۵، شاید پلیاستیشن ۵ پرو یا پلیاستیشن ۶ که از تراشه های جدید Zen 3 AMD استفاده میکنند، باشد. البته نمیتوان انتظار داشت که توسعهی این سخت افزار به سرعت پیش برود چرا که کمبود تراشه و قطعات در خطوط تحقیق و توسعه، مونتاژ و تولید مشکل بزرگی ایجاد کرده است.
پر بحثترینها
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- Red Dead Redemption 2: آیا آرتور مورگان رستگار شد؟
- مایکروسافت: هر دستگاهی میتواند یک ایکس باکس باشد
نظرات
این مسئله شاید زیاد عجیب نباشه چون شرکت های مشهور وقتی تکنولوژی جدیدی رو معرفی می کنن، قطعا از چند سال پیشش تقریبا به اون تکنولوژی دسترسی داشتن ولی پر اشکال و برای تولید صنعتی خام پس چند سال طول میکشه تا اون تکنولوژی به ثبات برسه و برای تولید صنعتی آماده بشه. قطعا هماهنگی قطعات و تکنولوژی های جدید کنسول ها یک شبه بدست نیومدن و چه بسا زمان عرضه کنسول های قبلی وجود داشتن.
پس از الان دارن به پلی استیشن ۶ فکر می کنن!
فکر کنم سه تیم شدن یکی روی ps5 pro کار میکنه اون یکی روی کنسول بعدی
یکی دیگه روی نسخه اسلیم!
خیلی حرفه که از زمان عرضه کنسول جدیدت روی کنسول بعدیت که قراره ۷ سال دیگه بیان کار بکنی !
واقعا شاون لیدن رو خیلی قبولش داشتم و دارم
هنوزم که هنوزه با اینکه دیگه تو سونی نیست ولی وقتی آدم باهاش مصاحبه میکنی احساس میکنه یکی از اعضای خود سونیه و داره باهاش مصاحبه میکنن !
چی میشد برمیگشتی سونی 😭
به نظرم من که این دعا کاملآ دروغ هست دلیلهاش هم ایناست
1- معماری zen 2 سال ۲۰۱۹ به بازار اومد معماری قبلیش یعنی zen + سال ۲۰۱۸ اومده بود
2- معماری گرافیکی RDNA 2 هم سال ۲۰۱۹ معرفی شد
3- رم های GDDR6 از سال ۲۰۱۸ به بازار اومدن (از ۲۰۱۶ معرفی شدن)
4- bluetooth 5.2 سال ۲۰۱۹ معرفی شد
5- wi-fi 6 هم سال ۲۰۱۹ معرفی شد
6- SSD های بر پایه pci-e4 از سال ۲۰۱۷ به بعد معرفی شدن
تمام اینا نشون میده این ادعا کاملآ پوچ و بی معنی هست
مگر اینکه سونی به تنهایی تمام موارد بالا رو از سال ۲۰۱۳ به بعد در دست ساخت داشته که کاملآ غیرممکنه
چون همین حالا هم اینارو نمیسازه و فقط از شرکتهای مثل amd میخره
خلاصه که همه چیز رو باور نکنید خیلی چیزا اصلآ دست سونی نیست که از ۲۰۱۳ روش کار کنه
کنسولی که الآ میبینید نهایتآ ۲ سال روش کار شده
شاید قبلش نمونه های دیگه ای ساخته باشن ولی کنسول فعلی بیشتر از ۲ سال کار نداشته
ربطی به مشخصات دقیق سختافزاری نداره چندان. مهندسین کنسولها مرحله ایدهپردازی و انتظارات از کنسول و برنامه نویسی OS و … هم جزو Development حساب میکنن. پروسه ساخت کنسول پلی استیشن ۴، تقریباََ دو سال بعد از پلی استیشن ۳ یعنی سال ۲۰۰۸ آغاز شد و طبق صحبتهای مارک سرنی فقط ۲ سال ابتدایی از این زمان صرف این شد که تحقیق کنن انتظارات از کنسول چیه و قصد دارن چه رویکردی رو پیش بگیرن از نظر محتوا و os. حتما این موضوع پیچیدگیهای خاص خودش رو داره که ما ازش بیخبریم. حتی لایسنسینگ و … هم بخشی از این موضوع به حساب میاد. از طرفی احساس میکنم لاین آپ شرکتهایی مثل انویدیا و amd خیلی وقت پیش مشخص شده شاید تا چندین سال آینده و قوانینی مثل مور کمک میکنه که دقیق بدونن چی در انتظارشونه.
با اینکه اینجوری فکر نمیکنم ولی اگر تا قبلش به صورت تخقیقاتی بوده باشه
ودقیقآ بر میگرده به مشخصات سخت افزاری چون هیچ کدوم از موارد بالا سال ۲۰۱۳ نبودن چطوری میگید ربطی نداره؟!
حتی os و برنامه نویسی هم بدونه اینکه بدونن سخت افزارشون چی هست غیر ممکنه
من هیچوقت کنسول نساختم، منتهی تنها چیزی که من و شما میتونیم بهش استناد کنیم صحبتهای سازندگان هستش، دلیلی نداره در مورد توسعه کنسول دروغ بگن. به غیر از این موضوع این که AMD از یه سری چیزا رونمایی کرده دلیل نمیشه مشخص نباشه Roadmap. کسانی که دخیل در این موضوع هستند اطلاعات بیشتری از شما دارن.
مورد دوم: طراحی UX که میتونن قبل از مهندسی اصلی و Core توسعه انجام بدن؟ این که پنجرهها به چه شکل باشن، Parent control به چه نحوی باشه و تنظیمات و تمها و … این که ارتباطی نداره به توسعه؟ نکنه UI از آسمون نازل میشه
مورد سوم: خودشون توضیح دادن که برنامهنویسی Toolها در کنار سخت افزار سال ۲۰۰۸ آغاز شده. چه دلیلی داره در این مورد دروغ بگن؟ اون زمان هم خیلی تکنولوژیهای سخت افزاری پلی ۴ وجود نداشتن:
http://www.upsara.com/images/x359595_.png
جدا از تمام این موضوعات:
سوال:
Some of the tech in the PlayStation 4 didn’t exist even a few years ago, at least not on a level that made it practical for consumers. When you first started designing the hardware, how did you plan around tech that may not have been available yet?
جواب:
We had six years to make the hardware, and it only takes about four years to do the actual engineering, so we had two years to figure out what we wanted to make the PlayStation 4. And we looked at a huge variety of technologies, including some that were just coming into possibility. In the end we decided that we could hit sort of a sweet spot by working with AMD’s PC technology, the CPU and GPU, and then aggressively enhancing the GPU for that long-term growth.
فکر کنم این جواب کامل شما رو بده. منبع:
https://www.digitaltrends.com/gaming/meet-the-guy-who-engineered-the-playstation-4/
مشکل ترتیب پنجرها و منو ها نیست
مشکل شناسایی سخت افزار توسط نرم افزار هست و بهینه شدن os برای اون سخت افزار
بله طراحی های ظاهری رو میشه انجام داد
ولی مهم زیر اون طراحی هاست جایی که ما هیچی ازش نمیبینیم
مثلآ لود شدن سریع و api هاش بدون ssd های پر سرعت نمیشه چنین api رو طراحی کرد
یا داشبرد 4k رو بدون داشتن سخت افزار نمیشه برایش بهینه کرد
یا quik resume ماکرو باید برای سخت افزار بهینه بشه وگرنه الآ رو pc هم بود
و ……….. خیلی از موارد نسل نهمی
تمام مواردی که بالا گفتم رو از خودم در نیاورمد برای هیت کردن سونی
یه سرچ بزنید تو گوگل همه رو بهتون میگه
اینا فکت هستن نه مثل این اقای شاون لیدن که از سونی انداختنش بیرون حالا میخواد دلشون رو بدست بیاره هر چیزی میگه
اهمیتی نداره این موضوع که شناسایی سخت افزار دو سال ابتدایی انجام بشه. تیم سازنده میتونه دو سال ابتدایی رو به طراحی، لایسنس، چیدن استراتژی و همکاری با AMD بپردازه. ۴ سال اصلی برن سراغ موارد دیگه. اینا حاشیه رفتنه به من چه که کار اصلی رو ۴ سال بعدی انجام میدن؟ من گفتم دو سال ابتدایی به برنامهریزی و … اختصاص داره که مارک سرنی دقیقا همینو گفته.
در هر صورت لینک و نقل قولی از مارک سرنی گذاشتم حرف منو تایید میکنه مبنی بر این که ROADMAPیی ترسیم شده و همکاری با AMD باعث میشه بتونن توسعه رو پیش ببرن. من کاری به شاون لیدن هم ندارم صرفا در این مورد صحبت کردم که نبود تکنولوژی دلیلی بر این نیست که توسعه زودتر آغاز نشده. اگر منطقی داشته باشید و اینقد حرف از فکت میزنید، حتما این مصاحبه رو هم قبول دارید.
باز هم به نظرم درست نیست
دلیل هم دارم واسش ولی اینجا جاش نیست
تنها مواردی که میشه بهش فکر کرد برای این موضوع
2 تاست
1- پروژه تحقیقاتی بود و ۲ ۳ سال اخر عملیاتی بوده
2- تو این مدت نمونه های دیگه ای ساختن که همه کنسل شدن
اگر حرفهای ایشون درست باشه فقط میتونه یکی از موارد بالا باشه
ولی اینکه ps5 فعلی از ۲۰۱۳ در دست توسعه بوده و شده این یه دروغ بزرگه که هیچ کس باور نمیکنه
یعنی شما اینقد خودتو دست بالا میگیری که فکر میکنی همه جز شما حتی مهندس اصلی داره دروغ میگه و هیچ احتمالی نمیدی که در مورد طراحی یک کنسول اشتباه داشته باشی و همه جوانب رو در نظر نگرفته باشی؟
در هر صورت به نظر من به هیچ عنوان دروغ نیست و خیلی محتمله که سریعاََ کار رو پلتفرم بعد رو به صورت تحقیقاتی شروع کرده باشن. به شدت هم قابل باوره.
والا حرف شما متینه ولی الان چه اصراریه که طرف داره حتما <> میگه؟!
شما فکر کردین نسل جدید یه سخت افزار یهو پاپ می زنه بیرون؟!
همون معماری zen 2 که ۲۰۱۹ عرضه شد رو شما می دونین کی روند توسعش شروع شد؟ ناسلامتی نسل جدید یه پردازندست. توسعش حداقل چهار پنج سال طول می کشه. بعد اینکه شما از کجا می دونین که AMD سونی رو چند سال قبل تر از عرضه در جریان توسعه معماری جدیدش نذاشته؟ اصلا شاید حتی همون نمونه های اولیش هم در اختیار سونی بوده. کسی چه می دونه.
در کل این اصرار به <> بودن این صحبت رو نمی فهمم.
مثلمآ دروغ برای تبلیغ زیاده
منم ادمی نیستم که به سادگی باور کنم و اینکه اگر کسی به سادگی باور میکنه به خودش ربط داره نه من
براتون فکت اوردم که بیشتر سخت افزارهای ps5 سال ۲۰۱۳ وجود نداشتن حتی تا ۲۰۱۷ هم هیچ اسمی ازشون وجود نداشته
دیگه قضاوت با خودتون هست نه من
یا من از این حرفها منافع دارم
یا اقای شان لیدن
مثلمآ من با این حرفها هیچ منافعی کسب نمیکنم
ولی شان لیدن و سونی منافع زیادی میبرن
خلاصه که باور کردن و نکردنش دست خودتون هست و بس
مومن نخندون ملت رو
نکته ی اول
zen2 ادامه ی ZEN بود و طراح های سخت افزار باهاش آشنا بودن
نکته ی دو
همونطور ک سونی و ماکرو قبل از معرفی محصول نهایی برای مصرف کننده، نمونه پیش تولید رو برای بازی سازها میفرستن ک با تکنولوژی جدیدشون آشنا بشن و بازی بسازن اینتل و ای ام دی و کوالکام و…. هم قبل اینکه محصول نهایی رو معرفی کنن اون رو ب شرکای سخت افزاری میدن تا آمادگی تولید داشته باشن
تو مابقی موارد هم ک گفتی باز همون داستانه، شما ی مصرف کننده نهایی هستی و قرار نیست قبل از شرکا از چیزی اطلاع داشته باشی
قیاس اشتباه میکنی
نمونه خیلی دم دستی هم elden ring ک من و شما چنتا عکس و تریلر چند ثانیه ای دیدیم ولی چند نفر از خبرنگارا بازی رو تجربه کردن
حالا شما بگو چجوری بازی ک منتشر نشده رو. تجربه کردن؟
نمیخوام این بحث ادامه پیدا کنه. فقط یه چیزی رو بگم و برم 😀 اینکه شما میگی خیلی از تکنولوژیها مثلا تا سال ۲۰۱۹ وجود نداشته، از کجا میدونی؟ شاید اونا هم هیمن تکنولوژیهایی که بهش اشاره کردی رو از ده سال قبلش بهش رسیدن، ولی سال ۲۰۱۹ اومدن تازه به من و تو معرفی کردن. شرکتهای کنسول ساز قطعا با قطعه سازها هماهنگ هستن سر اینجور مسائل وگرنه اینطوری نیست که مثلا سونی بیاد بگه ااااااا ای ام دی الان این کارت گرافیکو معرفی کرد پس منم سریع بهش سفارش بدم بگم منم واسه کنسولم از اینا میخوام 😀
shee@
m2fard@
منم نگفتم خبری نداشتن و اخرین لحظه فهمیدن amd چنین چیزی داره
متن خبر بخون گفته از سال ۲۰۱۳
مثلمآ همکاری هم بوده و نمونه اولیه zen2 سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ ساخته شده
باز هم میشه همون ۲ تا ۳ سال نه ۷ سال
حتی تو این بازه هم amd به سرعت نمیاد نمونه اولیه رو بده به سونی و ماکرو
بگه بیا اینم اولین cpu zen2 داغ از تنور کشیدیم بیرون این پروسه طول میکشه
لطفآ قبل از کامنت دادن به خوبی متن خبر و کامنتهارو بخونید
و اینکه با اکانتهای خودتون نظر بدید اگر چیزی برای گفتن دارین
نکته ی آخر رو اول بگم
با اکانت خودم دارم کامنت میدم
هرکس مخالف شما باشه مولتی اکانتِ؟
نکته ی مجدد ک شما باز پافشاری میکنی و رو ای ام دی گیر کردی
مگه یه کنسول فقط پردازنده داره؟
اتفاقا شما متن رو بخون مجدد
گفته شده روند توسعه نسخه ی ۵ بعد از آغاز فروش نسخه ی ۴ شروع شده
ننوشته ک کل کنسول رو ساختن
روند توسعه هم از ی اتاق فکر با چند نفر تشکیل میشه ک میان با توجه به نقاط قوت و ضعف نسخه ی قبلی نقشه ی راه نسل جدید رو مشخص میکنن
ب طور مثال میگن کنسول جدیدمون باید ازین رزلوشن پشتیبانی کنه
یا نرخ فریم از ی حدی پایین تر نیاد
این میشه آغاز توسعه ی نسل بعدی
بعد میان برای ادن مشخصه ها ی حداقل های سخت افزاری در نظر میگیرن و با شرکا مطرح میکنن و در نهایت ختم ب ساخت سخت افزار میشه
شما میگی زن۲ ۲۰۱۹ معرفی شده در حالی ک کیت های توسعه سخت افزاری پی اس ۵ قبل این تاریخ دست بازی سازا رسیده بود و این یعنی مراحل ساخت سخت افزاری محصول صد در صد نهایی شده بوده
فقط همین قسمت رو برای من توجیه کنید ک چجوری قبل از معرفی سی پی یو های جدید ای ام دی بازی سازا داشتن برای کنسول نهایی بازی میساختن؟
آقای عزیز این سال هایی که شما میفرمایید سال “معرفی قطعات هستن” نه سال اختراع آنها
یکی از مثال ها هواپیما کنکورد(concorde) هست که سال ۱۹۷۶ “معرفی” شد ولی “اولین پروازش” سال ۱۹۶۹ بود ، تازه شاید قطعاتشو از ۱۰ ها سال پیش تهیه کرده بودن
یا جنگنده یوروفایتر تایفون که ۲۰ سال روش کار شده
بین “اختراع” و “معرفی” اختلاف زیاااااادی هست
برای مثال گفتم zen + سال ۲۰۱۸ اومده و zen2 سال ۲۰۱۹
یعنی تفاوت ۱ ساله بینشون هست
بیشتر موارد بالا همینه
شما داری صنعت هواپیما رو تو قرن ۱۹ با صنعت تراشه و قطعات کامپیوتر تو قرن ۲۰ مقایسه میکنی؟!
بله امروز ما اسم ۵ نسل اینده cpu های اینتل رو میدونیم
اما حتی اطلاعات قطعات نسل فعلی و گذشته اینقدر برای اینتل حیاطی هست که هیچ بنی بشری خارج از اینتل ازشون خبر نداره
حتی همین zen2 شرکت amd رو خود amd میسازه و میده به سونی و ماکرو یعنی هیچ کدوم از اطلاعات حیاطیش رو به این ۲ شرکت نداده
خلاصه که دید خودتون رو باز کنید
اگر به اختراع باشه که باید برگردین به قرن ۱۹ شما مهم معرفی هست که شرکتها معرفی میکنن از محصولاتشون برای پیدا کردن مشتری هایی مثل سونی و ماکرو
حالا شاید amd به اینا ۱ سال زودتر گفته باشه
دوست عزیز اقا فرشاد .ببینید کنسول های نسل هشت. از چه سخت افزاری استفاده میکردن درسته amd پس طبیعیه واسه توسعه نسل بعد کنسول بازم سراغ amd برن وحتی مدت ها قبل از معرفی رسمی از یه سخت افزار بهشون اطلاعات اون قطعه رو بدن .خلاصه زیاد اهمیت نداره واسه ما مصرف کننده که اینقدر روش زوم کردی
این مثالی که زدی اصلا کاربردی نیست و نمیدونم اینهمه مثبت چرا گرفتی !!! ای کسانی که مثبت دادین میشه نظر خودتون بنویسن و ما هم بدونیم
وقتی یکی چیزی بگه به بره رو اعصاب بقیه ، هرکی هر جوابی علیه او بده بقیه لایکش میکنن😉
فرشاد اکس مجددا فشار میخورد🤣🤣🤣
کسی فشار میخوره که هیچ دلیل نداشته باشه و فقط توهین کنه
نه مثل من یا اقای کریمی که با دلیل داریم بحث میکنیم
اونایی فشار میخورن که هیچی نمیدونن و نمیتونن از برندشون طرفداری کنن
پس رو میارن به توهین👍
جوابتو در مورد گاد دادم برو بخون
تولید کنسول جدید منوط به محصولات جدید شرکتهایی مثل اینتل و amd هست وقتی این شرکتها از برنامه های ایتده خودشون صحبت میکنن پس ماکرو و سونی هم برنامه خودشون بر این اساس چینش میکنند و گرنه تولید کنسول جدید با تکنولوژی الان اشتباه هست و متطقی نیست.
اگر فکر میکنی لاین آپ amd تا ده سال آینده حداقل مشخص نیست و فکر میکنی این لاین آپ رو با مشتری های اساسی یعنی مایکروسافت و سونی به اشتراک نمیذاره، بنابراین چیزی از تکنولوژی نمیدونی. پیشبینی آینده کار سختی نیست، یک بخش عمده از amd و nvidia به این موضوع اختصاص داره و قوانین زیادی در زمینه پیشرفت تکنولوژی وجود داره که از طریق اون میشه پیشبینی کرد چند سال دیگه در کجا قرار داریم. یکم در مورد قانون Moore هم بخونی بخشی ازش رو متوجه میشی.
اینا خدای تجارتن اونوقت تو ایران طرف پراید میسازه به این فکر میکنه چجوری همینو چهل سال بفروشه
این چیز جدید و یا عجیبی نیست !
همه شرکتهای حوزه فناوری و تکنولوژی وقتی یک محصول رو عرضه کنن در کنار پشتیبانی بلافاصله کار رو نسل بعدش رو شروع میکنن تا رفته رفته سیر تکامل و پیشرفت ادامه داشته باشه .
این شرکتها از چندین تیم توسعه و اختراع متشکل شده و قرار نیست یک تیم همه این کارها رو انجام بده .
واقعا از خود ویژگی های کنسول و دسته نسل نهم سونی می شد فهمید که خیلی روش کارشده مخصوصا دوال سنس
پس الان هم رو ps6 کار میکنن 🤣
من میبینم که تعداد کامنتهای منفی دوستمون خیلی زیاده و کامنتهای مثبت اقای کریمی بیشتر .بنظرم اعضا سایت احساسی کار میکنند در چنین بحثهایی یا باید بیطرف باشی یا اگر متفی میدی باید حداقل در ۲ خط توضیح بدی عزیزم.