نقد و بررسی بازی Tormented Souls؛ بازگشت به ریشههای وحشت بقا
چندی پیش بازی Tormented Souls ساختهی استودیوهای Abstract Digital و Dual Effect توسط PQube Limited برای پلتفرم PC منتشر شد و توانست بین طرفداران ژانر وحشت بقای کلاسیک حسابی سروصدا کرده و از طرف منتقدین نیز مورد ستایش قرار بگیرد. همچنین قابل ذکر است که به تازگی این بازی برای کنسولهای نسل هشتم و نهم از جمله Nintendo Switch نیز منتشر شده است.
در یک دههی اخیر ژانر وحشت، مهمان عناوین مستقل زیادی در کنار فرنچایزهای شناخته شدهی خود بوده و به همین دلیل به یک ژانر محبوب و پرکار تبدیل شده است. البته متاسفانه بسیاری از سازندگان مستقل از فرمولهای تکراری و غیرنوآورانه برای ساخت یک بازی در این ژانر استفاده میکنند و به همین دلیل کمتر شاهد یک بازی شایستهی وحشت بقای مستقل هستیم.
همچنین فرنچایزهای بزرگ مانند Resident Evil نیز با وجود انتشار نسخههای بسیارخوب و شایسته، دیگر آن حس و حال قبل را ندارند و میشود گفت در مواقعی از اصل خود دور شدهاند. به همین دلیل اکثر طرفداران قدیمی، دلتنگ عناوین کلاسیک این ژانر مثل ۳ بازی نخست رزیدنت ایول هستند. حال در این مقاله قصد داریم به بررسی Tormented Souls بپردازیم و ببینیم که دلیل تمایز این بازی با عناوین همسبک خود چیست؟
- داستانی جذاب و روایتی سرگرم کننده
داستان بازی از جایی شروع میشود که کرکتر اصلی بازی، Caroline Walker نامهای مرموز حاوی عکسی از دو دختر دوقلو دریافت میکند و از همان لحظه درگیر اتفاقات عجیبی میشود، به همین دلیل برای پیدا کردن دلیل این اتفاقات، به امارت Winter Lake میرود و به محض ورود به امارت متروکهی Winter Lake توسط شخصی بیهوش میشود.
وقتی او به هوش میآید، کمبودی را در سمت راست صورت خود احساس میکند و درمییابد که چشم سمت راستش را از دست داده و در اتاقی حبس شده است. Caroline بعد از باز کردن قفل درب و خروج از اتاق، شروع به گشت و گذار در امارت میکند و متوجه میشود که بزودی قرار است یک عمل جراحی روی دوقلوها صورت بگیرد.
Caroline در حین تلاش برای پیدا کردن دوقلوها، متوجه میشود که اتفاقاتی ناخوشایند در این امارت درحال رخ دادن است که بسیار پیچیدهتر و خوفناکتر از چیزی هستند که او تصور کرده است؛ عجیبتر این است که این اتفاقات در عین غریبگی، حس آشنایی برای او دارند. کمکم این موضوعات به چیزی فراتر از یک سوال برای او تبدیل میشوند و به همین دلیل او برای معنا بخشیدن به تمام این اتفاقات، باید در دل تاریکیای قدم بگذارد که ممکن است روح و روانش را متلاشی کند.
این خلاصهای مختصر از کلیات داستان بازی بود که در نگاه اول شاید بسیار ساده و یا حتی کلیشهای به نظر بیاید،اما با پیشروی در بازی و خواندن نوشتههایی که در سرتاسر محیط بازی پراکنده شدهاند، داستان بازی مدام معنادارتر و عمق داستانی بازی واضحتر خواهد شد و در نهایت با روایت داستانی روبهرو میشوید که ساعتها شما را سرگرم نگه خواهد داشت.
- ساختاری کلاسیک اما خشک و کم تنوع
گیمپلی بازی کاملا به ساختار کلاسیک ژانر وحشت بقا وفادار است و تمام آن چیزی است که از یک بازی وحشت و بقای کلاسیک تمام عیار انتظار دارید. از زاویه دوربین ثابت تا محدودیت مهمات و اتاقهای سیو و نیاز به یک آیتم خاص برای ذخیره کردن بازی. در طول بازی شما شاهد مکانیزمهای آشنایی از فرنچایزهای بزرگ این ژانر مانند Silent Hill ،Resident Evil و حتی Alone In The Dark خواهید بود. همچنین سازندگان بازی سعی کردهاند بسیاری از این المانها را مدرنیزه کنند تا نسل جدید طرفداران این ژانر نیز بتوانند از آن لذت ببرند.
همینطور این بازی یک سری المانهای مختص به خود را نیز به بازیباز معرفی میکند که باعث جذابتر شدن روند گیمپلی بازی میشود. به عنوان مثال در این بازی سایهها و تاریکی نیز دشمن شما هستند، به همین دلیل در ابتدای بازی فندکی در اختیار شما قرار میگیرد که میتوانید با استفاده از آن از تاریکیها عبور کنید،. اما با وجود تمام این المانها باید بگویم گیمپلی بازی از تنوع بسیار بالایی برخوردار نیست.
در بخش مبارزات نقدهای زیادی به بازی Tormented Souls وارد است؛ از جمله مشکلاتی در هیت باکس دشمنان، تنوع کم تجهیزات و خشک بودن سلاحهای موجود در بازی، اما از آنجایی که این بازی از پشتیبانی مالی یک ناشر بزرگ بهرهمند نبوده و بودجهی کمی در اختیار داشته است، نمیتوانیم از تیم سازندهی بازی خرده بگیریم. به طور کلی گیمپلی بازی لذتبخش است اما در عین حال، از عمق و تنوع زیادی برخوردار نیست.
- خلاقیت در طراحی پازلها
پازلها همیشه بخش مهمی از بازیهای وحشت بقا بودهاند و حتی بسیاری از طرفداران قدیمی، آن را یکی از پارامترهای بسیار مهم عناوین این ژانر میدانند. همچنین پازلها باعث میشوند بازیباز بیشتر درگیر روند پیشروی بازی شده و باید گفت Tormented souls در این بخش بسیار خوب عمل میکند.
شما در طول بازی به پازلهای متنوع و خلاقانهی زیادی برخورد میکنید که حل کردن آنها نیازمند دقت و گشت و گذارهای متعددی در محیطهای مختلف بازی است. همچنین پازلهای این بازی نه تنها چشم و ذهن شما، بلکه حواس دیگری مانند شنیدن را هم به کار میگیرند و قطعا یکی از سرگرمکنندهترین بخشهای بازی محسوب میشوند.
- گرافیک هنری و فنی قابل قبول
میتوان گفت که سازندگان تمام سعی خود را بر اساس بودجهای که در اختیار داشتهاند برای خلق جلوههای بصری خوب به کار گرفتهاند، اما برخی اشکالات در این زمینه وجود دارد که غیر قابل چشمپوشی است از جمله طراحی دشمنان بازی که با وجود ترسناک بودن به سرعت تکراری میشوند و از طراحی یکنواختی برخوردار هستند.
همچنین طراحی چهرهی شخصیتهای بازی از جزئیات زیادی برخوردار نیستند و این برای یک بازی در سال ۲۰۲۱ اصلا قابل قبول نیست.
به طورکلی میشود با مقداری ارفاق گفت بازی از گرافیک قابل قبولی بهرهمند است اما به عنوان یک بازی جدید در نسل نهم انتظار بالایی در این زمینه از آن نداشته باشید.
- اتمسفری از جنس نوستالژی
در زمینهی ساندترک و صداگذاری بازی، Tormented Souls هیچ جایی برای انتقاد باقی نمیگذارد. Tormented Souls از بدو ورود شما به منوی اصلی بازی، شما را مهمان یک ساندترک گوشنواز میکند که بوی نسخههای کلاسیک Resident Evil و Silent Hill را میدهد.
همانطور که قبل تر توضیح دادم این بازی الگوبرداری زیادی از فرنچایزهای بزرگ این ژانر کرده است و این موضوع در طراحی محیط بازی به خوبی به چشم میخورد. برای طراحی کلی امارت Winter Lake، از خانهی مخوف Morton از بازی Alone In The Dark: the new nightmare الگوبرداری شده است. اما نه تنها این موضوع باعث نمیشود که حس و حال اوریجینال بازی از بین برود، بلکه یک چاشنی نوستالژی نیز به بازی اضافه میکند!
صداگذاری کرکترهای بازی با اینکه کمی بیروح است اما از بسیاری از بازی های همسطح خود حرفهایتر انجام شده است و میتواند ارتباط لازم را بین بازیباز و کرکترها برقرار کند؛ اما به طور کلی از نظر شخصیتی، کرکترهای بازی از خصوصیات قابل توجهی برخوردار نبوده و به همین دلیل فراموش شدنی هستند!
به جرات میتوانم بگویم موسیقیها و ساندترک بازی بهیادماندنیترین بخش این بازی هستند؛ قطعات موسیقی در لحظات مناسبی پخش میشوند و هرکدام حس و حال خاص خود را دارند و ترکیب آنها با محیط بازی، اتمسفری مخوف و سنگین و نوستالژیک را به ارمغان میآورد.
- سخن پایانی
به شخصه اعتقاد دارم اگر یک بازی وحشت و بقا را یک بدن تصور کنیم، گیمپلی دست و پای آن، پازلها مغز آن، موسیقی و اتمسفر روح آن و داستان، قلب تپندهاش هستند و در مقیاس کلی باید بگویم Tormented souls از هماهنگی بسیار خوبی در اعضای بدن خود برخوردار است و میتواند یک تجربهی بسیار لذتبخش و نوستالژیک برای طرفداران قدیمی و یک تجربهی خاص و تازه برای اعضای جدید خانوادهی طرفداران این ژانر باشد؛ البته سطح انتظارتان را اصلا در حد یک بازی AAA در سال ۲۰۲۱ بالا نبرید، بلکه بیشتر منتظر تجربهی یک بازی وفادار به سهگانهی نخست رزیدنت ایول و سایلنت هیل باشید.
پر بحثترینها
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ چه انتظاراتی داریم؟
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- شایعات مربوط به حضور God of War در TGA 2024 قوت گرفت [تکذیب شد]
- گزارش: GTA 6 وضوح فوقالعادهای روی پلی استیشن ۵ پرو خواهد داشت
- سازنده STALKER 2 به دنبال بررسی بازخوردها و رفع سریع مشکلات بازی است
- بازی STALKER 2 در عرض دو روز بیش از ۱ میلیون نسخه فروخت
- آیا بازیهای ویدیویی به ما آسیب میرسانند؟
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
نظرات
توو این بازی هیچ دغدغه ایی بیشتر از پیدا کردن آیتم save نیست . حقیقتا موسیقی متنش فوق العاده ست و باعث میشه کنترلر رو کنار بذارید .
موسیقی همیشه فراتر از هر عنصری در صنعت بازی و سینما حرکت میکنه .