نقد و بررسی بازی The Ascent؛ سقوط تکنولوژی
عناوین ایزومتریک از آن دسته بازیهایی هستند که سالهاست حضور فعالی در دنیای گیم داشته و مخاطبان مخصوص خود را دارا هستند و برخی از محبوبترین بازیهای تاریخ از این سبک و زاویه دوربین استفاده کرده و میکنند. امروز در قالب این مقاله به سراغ یکی از جدیدترین آثار ایزومتریک نقشآفرینی رفتهایم که چند وقتی است به طور انحصاری برای پلتفرمهای مایکروسافت عرضه شده است. لازم به ذکر است این بازی از روز عرضه بر روی اشتراک گیم پس نیز قرار گرفته است.
داستان بازی The Ascent از همان ابتدا تا حد زیادی سر راست شروع میشود. بازی در سیارهای به نام Veles جریان دارد. جایی که اکثریت جمعیت این سیاره تمام عمر کارگر و شاید بهتر است بگوییم بردگانی هستند در خدمت Corporation و شرکتهای بزرگی که از آنها بیگاری میکشند و در عوض مزد بسیار اندکی پرداخت میکنند. سیاره Veles پر است از ساختارها و مناطق چند ده طبقه که میزبان هزاران نفر از این کارگران است و مانند همیشه شاهد حضور دو قشر متفاوت هستیم. یک گروه اقلیت ثروتمند هستند و به امکانات فوقالعاده دسترسی دارند و از زندگی خود لذت میبرند و گروه دوم قشر اکثریت هستند که کارگران شرکتهای بزرگ هستند و تمام عمر با حقوق اندک و کار سخت دست و پنجه نرم میکنند.
بزرگترین شرکت و Corporation که دهها هزار کارگر دارد، The Ascent نام دارد. شروع بازی کاملا کلیشهای و تکراری است. در ابتدا باید شخصیت مورد نظر خود را توسط Character Creation خلق کنید و سپس در همان ابتدا ماموریت مییابید تا تعدادی Abomination و ربات از کنترل خارج شده را نابود سازید. بعد از انجام این وظیفه کوتاه و وقتی میخواهید با The Ascent ارتباط برقرار کنید، جوابی دریافت نمیکنید. خبری از ارتباطات، دستورات و پرداخت حقوق نیست. The Ascent به شکل مرموزی ناپدید شده و از بین رفته است. حال از آنجایی که دیگر نه دستورات جدید وحود دارد و نه خبر از دستمزد و حقوق است، شرایط کاملا دگرگون میشود و هرج و مرج اکثریت گروههای کارگران Veles را فرا میگیرد. از طرف دیگر گروههای رقیب سعی دارند از غیبت The Ascent استفاده کرده و در این بین به منفعت بیشتری برسند.
حال تکلیف مشخص است. حل بسیاری از نابسامانیها، رفع مشکلاتی که کارگران با آنها مواجه هستند و صد البته یافتن علت فروپاشی ناگهانی The Ascent.
اسم بازی ایهام جالبی در دل خود جای داده است. از یک طرف The Ascent اسم Corporation اصلی دنیای بازی است و از طرف دیگر معنی عروج و به سطح بالا رسیدن میدهد که اشاره به پیشرفت شخصیت اصلی بازیبازان دارد.
در کل داستان بازی روی کاغذ قابلقبول به نظر میرسد. این طور نیست؟ حقیقت این است که در همان وهلهی اول انتظار خیلی زیادی از داستان بازی وجود نداشت و بیشتر داستان نقش بستر برای گیمپلی و مبارزات را ایفا میکرد. اما مشکل اینجاست که داستان بازی کمی سردرگم و نامشخص است. روایت داستان اصلا سمت و سوی مشخصی به خود نمیگیرد و اکثر اتفاقات بازی نیز صرفا به سادگی به شرکتهای بزرگ ربط داده شده و توجیه میشوند. در واقع خود سازندگان و خود بازی نیز آنچنان به داستان و وقایع اهمیت نمیدهند و در طول روند بازی، اصلا نمیتوانند داستان بازی را مهم جلوه دهند. Objectiveهای داستانی نیز کاملا ابتدایی و مشخص است. به فلان نقطه بروید و فلان گروه را از پای درآورید. به فلان منطقه بروید و کامپیوتر اصلی را هک کنید و غیره.
برخی شخصیتهای دنیای The Ascent از نگارش و پرداخت خوبی برخوردار هستند و خصوصا در کات سینها به خوبی مورد پرداخت قرار میگیرند. اما مشکل اینجاست در نهایت این شخصیتها فقط Quest Giver هستند و معمولا دیگر نقش مهمی در داستان و وقایع ایفا نمیکنند.
در کل باید بگویم داستان بازی میتوانست به مراتب بهتر از پتانسیل سایبرپانکی خود استفاده کند و به شکل عمیقتر و فوقالعادهتری دنیای The Ascent را به برخی شرکتهای امروزی ربط دهد و مهمتر از همه از لحاظ روایت ساختار بهتری داشته باشد. متاسفانه داستان سطحی و کلیشهای یکی از مواردی است که باعث یکنواختی بازی در نیمهی دوم میشود که جلوتر دوباره به آن اشاره خواهم کرد.
گیمپلی و مبارزات بازی تقریبا تمام چیزی که از یک بازی نقشآفرینی ایزومتریک انتظار را دارید را به شما ارائه میدهد. مبارزات سریع، هیجانانگیز و سخت، المانهای مختلف نقشآفرینی، کسب سلاحها و تجهیزات بهتر در قالب Drop Loot و ساختBuild بر اساس Skill Tree و سلاحهای خاص. اگر عناوینی مثل Alienation، Helldivers و عناوین مشابه را تجربه کرده باشید، قطعا اصول کلی سیستم تیراندازی و پیشروی برای شما آشنا خواهد بود.
به لطف تنوع بالای سلاحهای موجود، ساختار اصولی تیراندازی بازی، وجود سیستم کاورگیری و دقت قابلتوجه به جزئیات گرافیکی و فنی، تیراندازی در The Ascent بسیار حس لذتبخشی را به بازیباز منتقل میسازد. سلاحهای مختلف نیز هر کدام حس متفاوتی هنگام استفاده دارند. از شعله افکن و سلاح لیزری گرفته، تا شاتگانهای قدرتمندی که بدن دشمنان را تکه تکه میکند و سلاحهای اتوماتیک آشنا مانند SMG. خوشبختانه گیمپلی بازی از لحاظ فنی نیز عملکرد خوبی داشته و عملکرد هوش مصنوعی بازی سریع، دقیق و مناسب است و بلافاصله پس از مشاهده شما در مناطق ممنوعه، به سمت شما حملهور میشوند.
المانهای نقشآفرینی (که امروزه تقریبا در هر بازی یافت میشوند) تاثیر بزرگی بر چگونگی بازی شما دارند. پس از هر بار لول آپ شدن Skill point دریافت میکنید که با استفاده از آن میتوانید بخشهای مختلف شخصیت خود را ارتقاء دهید و هر بخش ظرفیت ۲۰ Skill point را داراست. در این بخش میتوانید سرعت Reload و Fire Rate سلاحها، میزان و شانس Critical Hit، میزان سلامتی یا Health، میزان Energy و موارد مختلف دیگر را ارتقا دهید. به شخصه پیشنهاد میکنم Reload Speed, Health و Critical Hit را در اولویت ارتقاء قرار دهید چرا که بسیار تاثیرگذار و مفید هستند.
در واقع میتوان گفت انتظاراتی که از بخش گیمپلی، المانهای نقشآفرینی و موارد مشابه داشتیم تا حد بسیار زیادی عملی شدهاند اما متاسفانه برخی موارد دیگر دچار مشکلات گوناگونی هستند.
بزرگترین نقطه ضعف بازی با اختلاف یکنواختی و تکراری شدن آن به مرور زمان و خصوصا در نیمهی دوم بازی است. تقریبا در پنج ساعت اول، بازی تمام المانها، ویژگیها و مواردی که در اختیار دارد را به نمایش گذاشته و بعد از آن دیگر شاهد ویژگی، قابلیت یا نکتهی جدیدی نیستیم. خصوصا اگر بازی را به صورت تک نفره بازی کنید این تکراری شدن و حس یکنواختی بیشتر به چشم آمده و خودنمایی میکند.
پیشتر اشاره کردم که بازی از لحاظ داستانی حرفی برای گفتن ندارد و نبود تعلیق به تکراری شدن بازی دامن زده است. چرا که معمولا عناوینی که داستانی جذاب با تعلیق بالا دارند، حتی اگر گیمپلی جذابی نداشته باشند مخاطب را تا پایان مشتاق نگه میدارند. نکتهای که The Ascent از آن برخوردار نیست.
از طرف دیگر متاسفانه The Ascent از یکی از شایعترین مشکلات عناوین نقشآفرینی ایزومتریک رنج میبرد. پایین بودن تنوع دشمنان. این مورد شاید در دو سه ساعت اولیه به چشم نیاید، اما خصوصا در اواخر بازی بسیار مشهود است. تنوع کم دشمنان بازی به این معنی است که استفاده از قابلیتها و سلاحهای مختلف کاملا انتخابی است و مبارزات بازی عمق و پیچیدگی لازم را ندارند. به نظر میرسد سازندگان بازی یعنی Neon Giant نیز از این نکته آگاه بودند و سعی کردند با قرار دادن تعداد زیادی دشمنان سخت این مسأله را بپوشانند که این راهحل حتی کار را نیز بدتر کرده چرا که در برخی مراحل، خصوصا مراحل پایانی، بازی به شکل عجیبی سخت میشود و تعداد دشمنانی که باید با آنها مبارزه کنید به شکل غیر منطقی زیاد است.
بازی The Ascent از بعد گرافیکی فوقالعاده است. بازی با موتور گرافیکی Unreal Engine 4 توسعه یافته و باید بگویم Neon Giant به شکل فوقالعادهای توانسته از این موتور گرافیکی قدرتمند بهره ببرد. گرافیک هنری بازی بینهایت چشمنواز است. از رنگآمیزی محیط گرفته، تا کیفیت بافتها و تکسچرها و خصوصا طراحی دنیای بازی و سیاره Veles. اگر بازی را بر روی کنسول Xbox Series X تجربه کنید آن وقت است که به جذابیتهای گرافیکی بازی پی خواهید برد.
بخش گرافیکی بازی از حیث نورپردازی یا همان Lighting نیز فوقالعاده عمل کرده و به بهترین شکل ممکن دنیایی سایبرپانکی را به تصویر کشیده است. بدون هیچ شکی گرافیک بازی چه از بعد هنری و چه از بعد فنی کم نقص است. خوشبختانه فریم ریت بازی بر روی کنسولهای سریز کاملا ثابت بر روی ۶۰ است و تجربهای به شدت روان و دلچسب را ارائه میدهد.
معمولا عناوینی مانند The Ascent در بخش صداگذاری و موسیقی به خوبی عمل میکنند و حداقلها را برآورده میسازند. خوشبختانه The Ascent در بخش صداگذاری افکتها، صداهای محیطی و صداهای مرتبط با گیمپلی مثل شلیک گلولهها، عملکرد رضایتبخشی از خود به جای گذاشته و کاملا حس و حال تیراندازی و نبرد را به مخاطب منتقل میسازد.
در مورد موسیقی متن هم باید بگویم آنچنان نکتهی خاصی برای گفتن وجود ندارد چرا که نه با ساندترکی حماسی و فوقالعاده طرف هستیم و نه با ساندترکی ضعیف و ناامیدکننده. در واقع باید گفت در بخش موسیقی و صداگذاری The Ascent انتظارات را به خوبی برآورده ساخته است.
سخن پایانی:
بازی The Ascent هر چند جذاب و سرگرمکننده است و خصوصا به صورت Co-op تجربهای دلنشین و خاطرهانگیز ارائه میدهد، اما متاسفانه بازی از مشکلات بزرگ و کوچک زیادی رنج میبرد. از تنوع پایین دشمنان گرفته، تا یکنواختی بازی در نیمهی دوم و عدم بالانس سختی بازی در برخی مراحل پایانی. اگر از مشترکین گیم پس هستید در تجربهی این بازی شک نکنید اما به یاد داشته باشید که باید انتظارات را در سطح معقول نگه دارید.
نقاط قوت
مبارزات جذاب
تنوع مناسب سلاحها و قابلیتها
اتمسفر فوقالعاده
گرافیک هنری قابلقبول
نقاط ضعف
یکنواختی بازی در نیمهی دوم
داستان ضعیف، سطحی و بیاهمیت
تنوع پایین دشمنان
برخی باگهای فنی
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
درکل ارزش یبار تجربه رو داره روی گیم پس
ازین سبک بازی خوشم میاد
ببخشید ببخشید اسپم :
.
.
.
.
.
.
شما فقط برای Xbox Series X/S بخش گذاشتید تو سایتتون اینجا طرفدار پلی استیشن هم هستا . ما را یادتون نره .
ایکس باکس آخه اصلا خوب نیست فقط گیم پس خوبه . قدرتش هم بالاتره رو کاغذ ولی انحصاری هاش جز گرز آف وار ۵ و فورتزا ۵ خوب نیس اصلا.
خواهش میکنم یه بخش PS5/PS4 هم بزارید و توش راجع به PS5 و PS4 و اخبارش صحبت کنید.
همین نمره هم براش زیادی هست
یوزر اسکور ۱۲ Minutes هم اومد…۴.۵
اگه یوزر اسکور ملاک موفقیته،یوزر لست ۲ هم چندان درخشان نیست.
لست ۲ که اون یوزر اسکور حقش هست. تازه زیادی هست. بنا به دلایلی که اگر بگویم تأیید نمی شود
دلیل نداری وگرنه مطمئن باش تایید میشه. جالبه از نزدیکشم رد نشدی و هی تو همه پست ها یه توهین به لست۲ می کنی. همین شماها از روی عقده و بچگی رفتید به انحصاری شاهکار سونی و پرافتخارترین بازی تاریخ صفر دادید. وگرنه تو نظرسنجی مردمی متاکریتیک لست۲ بهترین بازی شد.
.
تایید لطفا. باید جواب اینو می دادم.
جوابت رو دادم مفصل . ولی تأیید نشد.
انقدر تو پیامت چرت و پرت گفتی که تایید نشده!
نه . بحث اون نیست . شما گفتید :«دلیل نداری وگرنه مطمئن باش تایید میشه» ولی من دلیل دارم و گفتم ولی تأیید نشد. یعنی نقض حرف شما. الان هم دارید متناقض با حرف قبلیتون حرف می زنید.
افرین
حالا بدو برو به بازی صفر بده :snicker:
کلا هیچ بازی حقش صفر نیست هر چقدر هم که بد باشه یا مثل cyberpunk توهین به شعور مخاطب باشه پای ساخت اون بازی کلی وقت و زحمت گذاشته شده . کسایی که صفر میدن به بازی نشون دهنده ی hate الکی هست وگرنه دلیل دیگه ای نمیبینم . دقیقا این رو میشه با نمره هایی که به tlou 2 داده شد به چشم دید . طرف خودش یه character خلق کرده بعد با دلیل قانع کننده ای از بازی خارجش میکنه بعد یه عده میان میگن نه طرف زد مورد علاقه ترین character بازی رو کشت و این حرفا . از اون بدتر بازی که پایان خوب مثل هزاران بازی که هر روز وارد این صنعت میشن نداشته باشه میشه بازی بد , باید همه بازی ها توشون گل و بلبل باشه تا خوششون بیاد . هدف این بازی هم نه انتقام بود بنظرم نه بخشش , هدفش نشون دادن این بود که توی واقعیت همه میتونن اشتباه کنن این اشتباهات میتونه تبعات بدی داشته باشه . همیشه پایان خوشی در انتظار نیست توی واقعیت .
کاملا موافقم :yes:
چقدر قشنگ نوشتی
tzzzt23
جواب دادم مفصل ولی تأیید نشد.
اندکی از آن مغر اک استفاده بنما :talktothehand:
استفاده کردم. اتفاقا شما ها فکر نمی کنید و حرف می زنید
بر عکس اسم پروفایلت یک بار نظر انسانی ندیدم ازت هر بار نظرت رو خوندم حماقت چکه میکنه از اون نظر
ببین یه نظریه جالب در مورد امثال شما هست کسی که تو ۲۰ ۳۰ ساعت بازی لنگ یکی دو تا سکانس چند دقیقه ای هست دو حالت داره یا به شدت تو کفه یا به خاطر سنش تازه با این مسائل اشنا شده و براش عجیبه
کاش بجای این همه نفرت پراکنی بیخود بازی رو تجربه میکردی و لذت میبردی و انقد موفقیت های یه بازی رو به خاطر چند تا صحنه زیر پا نمیزاشتی.
بحث بحث اون چند دقیقه نیست. بحث اثر اون چند دقیقه است. تأثیری که اون دقایق در بازی های آینده خواهند گذاشت بعداً خودش رو نشون می دهد . علاوه بر آن نتیجه ترویج همون چند دقیقه انقراض نسل بشر هست. باید از همین اول سرکوب شود . بماند که حالا هم دیر شده است . ولی ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه هست.
اولا که قرار نیس هر چیزی با این محتویات ساخته بشه نمره تملم و کمال بگیره اگر عقیده شما اینه نمرات و جوایز فقط به خاطر اون چند دقیقس که دیگه حرفیزنمیمونه و هر چی شما بگی من میگم اوکی صحیح..دوم اینکه سرکوب یعنی چی؟.ما زمانی پیشرفت میکنیم البته فرهنگی منظورمه که یاد بگیریم به هر عقیده ای احترام بزاریم حتی اگر بر خلاف و ضد عقیده ما باشه شما گرایشت این نیس اوکی زندگیت رو بکن رو چهجساب و با چه اجازه ای گرایشات یکی دیگه که اصلا به من و شما ربطی نداره به قول خودت سرکوب میکنی..کلا ما تو کار سرکوبیم برا همینه کلا اوضاع فرهنگی و اعتبارمون نو دنیا الان اینه که هستیم
# احترام
منظور از سرکوب در جمله قبلی این بود : جلوگیری از منتشر شدن با هر روشی اعم از آن سرکوبی که فکر می کنید و اعم از حرف زدن با آن ها ، عدم حمایت از آن ها ، نخریدن محتوایی که از آن ها دارند . مثال : یک بازی این محتوا را دارد حالا بخریم یا نخریم؟ چون اگر بخریم فروشش بیشتر می شود می شود حمایت از اون مسائل . خوب من می گم حمایت نکنیم. ولی چی شده ؟ متأسفانه افرادی هم می خرند هم حمایت می کنند هم به اون مسلمون مخالف با اون مسائل دشنام می دهند هم آخر طلبکارند .
فکر کنم متوجه منظورم شده باشید . راستی بهتون پیام خصوصی فرستادم
سلام دوست عزیز بنده با حرفتون تا یه جایی موافق هستم اما ما نباید به هر دین یا گرایشی که خارج از عقل و منطق هست احترام بگذاریم یا از آن حمایت کنیم بلکه باید در مورد اون آگاه سازی کنیم و فرد رو نسبت به چیزی که به اون اعتقاد داره کاملا متوجه کنیم اینکه کسی مجسمه ای می پرسته یا موجودی دیگر یا کسی به این عمل روی میاره منطقی نیست چون آسیب های روحی و مخصوصا جسمی زیادی رو در پیش داره که خطر پزشکی اون میتونه به سلامتی خودش اسیب بزنه البته که این بازی یک اثر بسیار موفق در زمینه کارگردانی و گیم بوده و شکی درش نیست ولی حمایت کردن بیجا از موضوعاتی از این قبیل در هر بازی کار درستی نیست بلکه باید به جای سرکوب کردن یا صرفا احترام گذاشتن شخص رو از معایب کار با خبر ساخت آن هم برای سلامتی و خیرخواهی خودش وی با تشکر
درود بر شما .
مگه برای این بازی هم رفتن از قصد صفر دادن؟
عجب ادمایی پیدا میشن!
چرا به یه همیچن بازی صفر میدن؟ این بازی مگه به چه دستاوردی رسیده که این همه هیتر داره؟چیکار کرده که از قصد اینطوری میکنن؟
عجب بابا!!
من که نگاه کردم،بهش چندین صفر داده بودن.
الان ۴.۷ هست.هرچی ام باشه دیگه لایق صفر نیست.
هر بازی هیتر خودشو داره دیگه.
اره دقیقا… بازی سال شد
خب اون هم نیست
:yes: :yes:
خب اونکه معلومه بخاطر هیترا انقدر کمه و با متا تفاوت داره.
همین که کوجیما بازی رو ستایش کرده واسه من دلیل تجربه کردن هست
۱۲ Minutes ده برابر از این بهتره و لایق نمره ۸۴ هست
۷۹ شده
۱۲ دقیقه رو نزدیک ۸ ساعت بازی کردم نمیگم خیلی فوقالعاده هست ولی بازی کاملا متفاوت با داستان جالبیه که به کسانی که دنبال چالش جدید هستن پیشنهاد میکنم نمره خود من به بازی ۷
اینم از یه شاهکار دیگه ایکس باکس پلی استیشن این نسله باخته از همین الان معلومه با شاهکار هایی که این نسل ایکس باکس داده
بازی قشنگیه ، بازم میگم مخصوص کسایی هستش که از سبک ایزومتریک خوششون میاد ، مثل خودم :inlove: ….
برای من چون یکم تکراری میشه و تو اکثر نقدها هم این ایراد رو گرفته بودن نمره ش دور و بر ۸ هستش ، ارزش یکبار تجربه مخصوصا رو گیمپس رو داره قطعا …..
جناب زاهدی منتظر نقدتون از بازی ۱۲ Minutes هستم البته اگر خودتون نقد کنید
سلام
آره نقد ۱۲ minutes رو هم خودم مینویسم
زمانشو البته نمیدونم.
به به . اشکالی نداره هر موقع اومد منتظریم :rose:
۱۲ Minutes رو تجربه کنید که فوق العاده بود به چشم یه بازی بهش نگاه نکنید یه فیلمی رو در نظر بگیرید که هر لوپش رو اگه درست انجام بدید یه غافلگیری جذاب از داستان رو داره داستانش لایه لایه هست هر چقدر میریید جلو جذاب تر میشه ۴ ساعته بازی تموم کردم اما خیلی خوب ساخته بودن نمرش ۸۵ به نظرم باید میبود
نقد خوبی بود
مرسی