نقد و بررسی بازی Vesper، خلاص شدن با طعم نابودی - گیمفا  
نقد و بررسی بازی Vesper، خلاص شدن با طعم نابودی - گیمفا  
نقد و بررسی بازی Vesper، خلاص شدن با طعم نابودی - گیمفا  
نقد و بررسی بازی Vesper، خلاص شدن با طعم نابودی - گیمفا  
نقد و بررسی بازی Vesper، خلاص شدن با طعم نابودی - گیمفا  
نقد و بررسی بازی Vesper، خلاص شدن با طعم نابودی - گیمفا  

نقد و بررسی بازی Vesper؛ گاهی برای خلاص شدن باید طعم نابودی را چشید

سجاد باقریان
۰۹:۰۰ ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
نقد و بررسی بازی Vesper، خلاص شدن با طعم نابودی - گیمفا  

زیبایی بازی‌های رایانه‌ای به بزرگی آن‌ها نیست، به یک‌سری کلیشه‌هایی که همه از آن صحبت می‌کنند نیست، زیبایی آن‌ها به حس خوبی است که به ما گیمر‌ها می‌دهند، حس خوبی که بعد از تجربه چند ساعت از یک بازی کاری می‌کند که شما پیش خود بگویید :«خدای من، این بی‌نظیر بود!». فرقی نمی‌کند که آن بازی اثر یک کمپانی بزرگ باشد یا یک گروه کوچک که حتی تعداد اعضایشان به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد، تنها چیزی که اهمیت دارد حسی می‌باشد که شما از بازی دریافت می‌کنید و حاضر نیستید آن را با هیچ چیز دیگری عوض کنید. در دنیای بازی‌های ویدیویی لحظه‌ای در حال کشتن هستید و از هیجان ضربان قلبتان را در سینه حس می‌کنید و لحظه‌ای دیگر با یک کات‌سین اشک می‌ریزید و این همان چیزی است که از زیبایی منظورمان می‌باشد، یعنی مجموعه‌ای از حس‌های خوب. امروز در این مقاله به سراغ یک بازی رفته‌ایم که می‌توان صفت زیبایی را به راحتی به آن چسباند، عنوانی به نام Vesper که در سبک پلتفرمر و ماجراجویی می‌باشد و به تازگی توسط شرکت Cordens Interactive برای سیستم عامل ویندوز منتشر شده است. هدف اصلی این شرکت ساخت عناوینی است که با احساسات شما بازی می‌کنند و شعار آن‌ها ساخت رویاهایی است که می‌توان آن‌ها را بازی کرد!

در ادامه به نقد و بررسی بازی Vesper خواهیم پرداخت، عنوانی که شاید کامل و بی‌نقص نباشد، اما قطعا از ارزش تجربه بالایی برخوردار است. اگر به بازی‌های پلتفرمر و ایندی علاقه‌مند هستید، حتما در ادامه همراه گیمفا باشید.

داستان، پروژه‌ای که نتیجه‌اش نابودی است

شما در بازی آینده‌ای بسیار دور را خواهید دید که آن‌گونه تصورش را می‌کنید زیبا و دلنشین نیست، در این دنیا شما تنها ربات‌ها را می‌بینید، حتی حیوانات به شکل و شمایل ربات هستند و این آینده‌ای است که همه انسان‌ها از آن وحشت دارند. ربات‌ها در آن زمان دیگر یک وسیله برای خدمت‌رسانی نیستند، آن‌‌ها همانند انسان‌ها احساسات دارند، درک می‌کنند، امپراتوری خودشان را دارند و از همه مهم‌تر برای منفعت خودشان می‌جنگند.

حال شما در این دنیای آشوب‌زده باید در نقش یک ربات کوچک و بی‌دفاع به نام سون به ماجراجویی بپردازید، ماجراجویی‌ای که قرار نیست به هیچ عنوان ساده پیش برود، شما باید از دست ربات‌هایی که قصد کشتن شما را دارند فرار کنید، تصمیمات دشواری بگیرید و زندگی خودتان را از این وضعیت بحران‌زده نجات دهید. سون یک اندروید کوچک است که پس از شکست خوردن پروژه وسپر و کشیده شدن دنیا به مرز نابودی، برای نجات هم‌نوعان خود به این ماجراجویی خطرناک می‌رود و در این راه به واقعیت‌های زیادی از پروژه وسپر پی می‌برد که قرار نیست به آن‌ها اشاره کنیم، زیرا بیشتر جذابیت داستانی به همین نکات ریز مربوط می‌شود و قرار نیست چیزی در این مقاله برای شما اسپویل شود.

vesper

بازی شروع نسبتا گنگی دارد، اما با پیشروی هرچه بیشتر در بازی اتفاقات ابتدای آن را بیشتر درک خواهید کرد.

شما برای پی بردن به این نکات ریز باید به خوبی دنیای بازی را بگردید، درواقع Vesper یک عنوان کاملا خطی نیست و شما در مواقعی می‌توانید به انتخاب خودتان بین دو مسیر یکی را انتخاب کرده و به پیشروی در آن بپردازید، به این ترتیب در مکان‌هایی که نسبتا دسترسی به آن‌ها دشوار می‌باشد تیکه‌هایی از پازل‌های داستانی قرار داده شده است که با جمع‌آوری آن‌ها به تمامی نکات ریز داستان و واقعیت‌های پروژه وسپر پی خواهید برد. با پیدا کردن این پازل‌ها، یک متنی از صحبت‌های افراد مهم یا اتفاقات برای شما به نمایش در می‌آید که باید آن‌ها را بخوانید، البته متن‌ها بسیار بلند نیستند و اگر اهل مطالعه هم نباشید از خواندن آن‌ها خسته نخواهید شد. این نوشته‌ها در قسمتی به نام Logs ذخیر می‌شوند که بعد‌ها می‌توانید از طریق منو به آن‌ها دسترسی داشته باشید و در صورتی که فکر می‌کنید نکته‌ای را از قلم انداخته‌اید دوباره آن‌ها را خوانده و محتویات هر کدام از لاگ‌ها را به هم ربط بدهید تا به واقعیت‌های بیشتری پی ببرید.

vesper

داستان به همین سادگی برای شما روایت نمی‌شود، شما باید داستان بازی را با کنار هم قرار دادن متن‌هایی از گفت و گو‌ها و واقعیت‌ها کشف کنید.

می‌توان این سبک از روایت داستان را جالب و یونیک دانست، اما به هرحال در این نوع روایت نکات مثبت و منفی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. اول به سراغ نکات مثبت می‌رویم، شما برای پیدا کردن لاگ‌‌ها نیازی نیست که ترتیب خاصی را رعایت کنید، برای مثال شما بدون پیدا کردن ۴ لاگ اولیه یک مرحله می‌توانید پنجمین لاگ را پیدا کرده و محتویات آن را بخوانید، اما قطعا هرکسی دلش می‌خواهد که تمامی آن‌ها را پیدا کند و در این شرایط شما باید آن مرحله را از دوباره بگذرانید، پس بدین ترتیب باید گفت که بازی از ارزش تجربه دوباره بالایی برخوردار است و شما هر بار برای کشف یک قسمت از داستان مرحله‌ای را ریستارت کرده و این بار با دقت بیشتری در محیط بازی به ماجراجویی می‌پردازید. اما بگذارید به سراغ نکته منفی برویم. شما باید محتویات بسیاری از لاگ‌ها را کنار یکدیگر قرار دهید تا برای مثال به یک نکته کلی در داستان برسید، این موضوع می‌تواند برای بسیاری از افراد ناخوشایند باشد و گاهی اوقات کنار هم قرار دادن متن‌ لاگ‌ها در کنار هم اندکی پیچیده‌ و گیچ‌کننده می‌شود.

در مجموع باید عنوان Vesper را از نظر داستانی باکیفیت دانست، شاید موضوع کلی داستان کلیشه‌ای و تکراری به‌نظر برسد، اما نوع روایت آن به گونه‌ای صورت گرفته که گیمر تجربه جدیدی را حس خواهد کرد، یعنی شما باید داستان بازی را خودتان کشف کرده و به موضوعات پیرامون آن پی ببرید، همین نوع روایت باعث شده است تا ارزش تجربه دوباره مراحل بسیار بالاتر برود که این یک نکته مثبت بزرگ برای Vesper محسوب می‌شود.

گیم‌پلی، بقا در دنیای مرده

بگذارید اینگونه بگویم که اگر بازی روند سی دقیقه ابتدایی را پیش می‌گرفت و در آن حد پوچ بود، قطعا Vesper را یکی از بدترین عناوین پلتفرمر در زمینه گیم‌پلی درنظر می‌گرفتم، اما خوشبختانه پس از تقریبا گذشت نیم ساعت از بازی با بخش‌ها و ویژگی‌های جدیدی از گیم‌پلی آشنا می‌شوید که شما را کاملا به گیم‌پلی بازی امیدوار می‌کند. این روند در طول بازی ادامه دارد و در هر مرحله شاهد یک ویژگی جدید هستیم که اندکی تفاوت و تنوع به بازی تزریق می‌کند.  بازی در زمینه گیم پلی بسیار حساب‌شده عمل می‌کند و در عین سادگی حس کامل بودن را به شما منتقل خواهد کرد. مخفی‌کاری و عبور از کنار دشمنان بدون دیده شدن اصلی‌ترین کار شما است، اما گیم‌پلی بازی به همین مخفی‌کاری‌ها خلاصه نمی‌شود و در ادامه به تک تک ویژگی‌های آن اشاره خواهیم کرد.

در دنیای تاریک بازی Vesper، نور یکی از قدرتمند‌ترین منابع انرژی محسوب می‌شود، پس شما با نور و انرژی آن قرار است حسابی سر و کار داشته باشید. تنها چیزی که باعث می‌شود دشمنان شما را ببینند نور است، نوری که از چشمان سون منعکس می‌شود و دشمنان با دیدن آن شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن از بین می‌برند. پس برای پنهان شدن باید در کنار بوته‌ها ایستاده و با فشردن یک دکمه نور چشمان سون را خاموش کنید، در این مواقع دشمنان از کنار شما را نمی‌بینند و می‌توانید خیلی راحت از کنارشان عبور کنید، البته علاوه بر پنهان شدن در بوته‌ها، می‌توانید هنگامی که دشمنان شما را نمی‌بینند به آن‌ها تا حد امکان نزدیک شوید، در این مواقع با برگشتن دشمنان شما دیده نخواهید شد و قادر هستید خیلی راحت از آن قسمت عبور کنید. دشمنان بازی بسیار سر سخت هستند و شما قادر نخواهید بود که با آن‌ها مبارزه کنید، پس اگر توسط رباتی دیده شدید، بهتر است خودتان را بازنده بدانید.

vesper

رد شدن از کنار دشمنان بدون اینکه دیده شوید کار چندان ساده‌‌ای نیست و کوچک‌ترین اشتباه باعث کشته شدن سون می‌شود.

بعد‌ها با پیشروی در بازی شرایطی برایتان پیش خواهد آمد که دیگر نمی‌توانید تنها با یک کلیک و پنهان شدن از شر دشمنان خلاص شوید، بازی در این شرایط سخت خواهد شد و باید از این لحظه به بعد در زمان‌بندی هر کدام از حرکات خودتان کاملا دقت کنید، زیرا تنها یک اشتباه کوچک باعث می‌شود دشمنان شما را ببینند و کشته شوید. دشمنان بازی در کل دو نوع هستند، یکی از آن‌ها رباتی در ظاهر سگ می‌باشد که با دیدن شما به سرعت به سمت شما می‌دود و شما اگر بجنبید می‌توانید از دستش فرار کنید، اما وقتی به شما برسند در یک ضربه سون را به هزار تیکه تقسیم می‌کنند. نوع دیگر ربات‌هایی شبیه به عنکبوت هستند که سلاحی به نام Drive Gun در دست دارند و از راه دور می‌توانند سون را از بین ببرند.

شما بعد از دیده شدن توسط دشمنان می‌توانید فرار کنید، اما این نکته را بدانید که فرار کردن از آن‌ها بسیار سخت است و به همین دلیل ترجیح می‌دهید همیشه در سکوت و بدون اینکه دیده شوید به راه خود ادامه دهید. در اواسط مرحله دوم است که شما به Drive Gun دسترسی پیدا می‌کنید و از این مرحله به بعد اندکی از المان‌های بازی پازل نیز به عنوان Vesper اضافه خواهد شد، یعنی شما باید با استفاده از Drive Gun بعضی از قسمت‌ها را که چینش پازل‌مانند دارند رد کنید، البته این Drive Gun کاربرد‌های زیادی دارد و تنها برای حل کردن پازل‌ها یا باز کردن درها استفاده نمی‌شود. شما با Drive Gun می‌توانید به ذهن دشمن خود نفوذ کرده و آن را کنترل کنید، گاهی اوقات برای باز شدن یک در باید از این روش استفاده کنید، زیرا دسترسی سون به بعضی از مکان‌ها عملا شدنی نیست و باید با کنترل دشمنان آن‌ها را به آن مکان برده و برای مثال دکمه مربوط به باز شدن در را با کمک آن‌ها بفشارید. بعد از اینکه کارتان با دشمنتان تمام شد، با فشردن یک دکمه آن را نابود کرده و دوباره کنترل سون را در دست می‌گیرید.

vesper

می‌توانید برای دسترسی به بعضی از مکان‌ها از دشمنان خودتان کمک بگیرید و با کنترلشان آن‌ها را به آن قسمت منتقل کنید، البته این کار یک گلوله انرژی از Drive Gun مصرف می‌کند.

شما برای استفاده از Drive Gun دارای یک محدودیت هستید، برای هربار استفاده از آن باید انرژی موردنیاز Drive Gun را تامین کنید، بدین ترتیب باید از دکل‌های برق و لامپ‌ها استفاده کرده و انرژی آن‌ها را جذب کنید. بعد از یک‌بار استفاده از Drive Gun نیز انرژی آن تخلیه می‌شود و باید دوباره یک منبع انرژی جدید پیدا کنید، پس بهره بردن از Drive Gun نیز پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و شما نمی‌توانید هرچقدر که دلتان می‌خواهد از وجود آن استفاده کنید، البته در ادامه کارتان سخت‌تر نیز خواهد شد، در ابتدا انرژی‌های ذخیره شده را تا هر زمانی که دلتان بخواهد می‌توانید در سلاح خود ذخیره کنید، اما در اواخر بازی انرژی‌‌های نوری برای همیشه دوام نخواهند آورد و بعد از چندین ثانیه از بین می‌روند، در این بخش از بازی سرعت‌ عمل شما در جابه‌جایی این انرژی‌ها بسیار مورد اهمیت قرار خواهد گرفت، پس به مراتب بازی سخت‌تر خواهد شد. در یکی از مراحل رباتی پرنده همراه شما خواهد شد که انرژی نوری را در خود ذخیره می‌کند و در مواقعی اندکی از سختی کار شما کاهش می‌یابد.

نمی‌توان ایراد خاصی از گیم‌پلی بازی Vesper گرفت و در کل باید گفت که تمامی المان‌های گیم‌پلی و ویژگی‌هایی که سازندگان در نظر داشتند به خوبی در بازی پیاده‌سازی شده است و با توجه به تنوع خوبی که در این بخش شاهد هستید، به سختی از تجربه بازی خسته خواهید شد و حتی در تجربه دوباره آن نیز احساس تکراری شدن نمی‌کنید و لذت خواهید برد.

گرافیک فنی و بصری، سمفونی رنگ‌ها

در این قسمت ابتدا به سراغ یکی از جذاب‌ترین بخش‌‌های بازی می‌رویم، یعنی گرافیک بصری. بازی از نظر بصری یک شاهکار است، بدون شک از دیدن قاب‌هایی که برایتان به نمایش در می‌آید لذت خواهید برد و باید سازندگان را برای خلق چنین زیبایی‌هایی تحسین کرد. استفاده از رنگ‌های مختلف در زمینه تیره باعث شده است که یک اتمسفر سنگین شکل بگیرد که به خوبی آن را حس خواهید کرد. انعکاس دنیا در دریاچه، رنگ‌های جذاب و طراحی‌ کلی ساختمان‌ها، درخت‌ها و … در کنار یکدیگر یک قاب فوق‌العاده زیبا را خلق کرده است که از تماشای آن‌ خسته نخواهید شد. در طول مراحل بارها از بازی‌ کردن دست می‌کشید و از مناظر زیبای بازی اسکرین‌شات می‌گیرید.

drive gun

یکی از اسکرین‌شات‌ها که گوشه‌ای از زیبایی محیط بازی را نمایش می‌دهد.

در سوی دیگر، بازی در زمینه گرافیک فنی نیز قابل‌قبول بوده و با توجه به سبک دو بعدی گرافیک آن، نباید توقع چندانی از آن داشت. به هرحال گرافیک فنی در حدی خوب کار شده است که لطمه‌ای به گرافیک بصری وارد نشود و همه چیز در بهترین حالت به نمایش در می‌آید. انیمیشن‌‌های بازی نیز نسبتا طبیعی کار شده‌اند و حرکت سون، دشمنان و حتی تکان خوردن بوته‌ها طبیعی می‌باشد. نمی‌توان گرافیک فنی بازی را فوق‌العاده دانست، اما درمجموع سازندگان بازی در این زمینه قابل‌قبول عمل کرده‌اند.

موسیقی و صداگذاری، سکوتی کر‌کننده

شاید موسیقی‌های Vesper آن‌گونه نباشند که بخواهید بعد از به پایان رساندن بازی آن‌ها را بارها گوش کنید و ازش لذت ببرید، اما در کل موسیقی‌های بازی از تنوع خوبی برخوردار هستند و به خوبی با محیط بازی هماهنگ می‌باشند، این هماهنگی در شرایط مختلف نیز مشهود است، برای مثال وقتی از دشمنان بازی فرار می‌کنید، موسیقی‌هایی با ریتم تند و هیجان‌انگیز پخش خواهد شد که به خوبی شما را در آن شرایط قرار می‌دهد، یا در مواقعی که اتفاقاتی غمگین رخ می‌دهد، موسیقی‌ نیز ریتمی آرام و غمگین به خود می‌گیرد.

vesper

موسیقی‌ها به خوبی با حال و هوای شرایط مختلف هماهنگ هستند، اما از سوی دیگر صداگذاری بازی ناقص به‌نظر می‌رسد.

شاید بتوان تنها ایراد بزرگ بازی را مربوط به صداگذاری آن دانست، جایی که شما احساس می‌کنید عنوان Vesper ناقص بوده و کامل نیست، صداگذاری بازی حس کامل بودن به شما منتقل نخواهد کرد، صدا‌هایی که می‌شنوید چندان جالب نیستند و خیلی زود افکت‌های مختلف برای شما تکراری خواهند شد.

سخن آخر

بازی Vesper یک عنوان پلتفرمر می‌باشد که در عین سادگی تجربه لذت‌بخشی را برای شما به ارمغان خواهد آورد، بازی به دلیل نوع روایت خاص خودش از ارزش تجربه چند‌باره بالایی برخوردار است و هر دفعه که بازی را از نو آغاز می‌کنید به موضوع جدیدی پی خواهید برد. Vesper در دیگر زمینه‌ها نیز همانند گیم‌پلی و گرافیک عملکرد راضی‌کننده‌ای دارد و نمی‌توان ایراد بزرگی از دل آن‌ها بیرون کشید. در نهایت باید گفت که اگر به دنبال یک بازی پلتفرمر خاص و جذاب هستید، بازی Vesper کاملا مناسب شما است.


نکات مثبت:

  • روایت داستانی خاص که ارزش تجربه چند‌باره مراحل را بالا برده است
  • بازی در زمینه‌ گیم‌پلی دارای ویژگی‌هایی است که در عین سادگی شما را بسیار سرگرم‌ خواهند کرد
  • طراحی و گرافیک هنری فوق‌العاده
  • موسیقی‌های جذاب که به خوبی با اتمسفر بازی و شرایط مختلف هماهنگ هستند

نکات منفی:

  • صداگذاری بازی ناقص به‌نظر می‌رسد

نقد و بررسی بازی Vesper، خلاص شدن با طعم نابودی - گیمفا  

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Vesper، خلاص شدن با طعم نابودی - گیمفا  
نقد و بررسی بازی Vesper، خلاص شدن با طعم نابودی - گیمفا  
نقد و بررسی بازی Vesper، خلاص شدن با طعم نابودی - گیمفا  
نقد و بررسی بازی Vesper، خلاص شدن با طعم نابودی - گیمفا  
نقد و بررسی بازی Vesper، خلاص شدن با طعم نابودی - گیمفا  

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Vesper، خلاص شدن با طعم نابودی - گیمفا