نقد و بررسی بازی Observer: System Redux؛ تکنولوژی ترسناک
استودیوی ایندی بلوبر تیم (Bloober Team) که پیش از این ممکن است شما آن را با بازیهایی نظیر Blair Witch و Layers of Fear شناخته باشید، اکنون دوباره به سراغ یکی از بازیهای قبلی خود رفته تا آن را برای کنسولهای نسل جدید بهینه کرده و تحت عنوان Observer: System Redux منتشر کند. پس اگر کنجکاو هستید که بدانید این نسخه از بازی تا چه حد ارزش خریداری یا تجربه دارد، امروز با من و گیمفا همراه باشید.
خب همانطور که پیش از این نیز گفتم، بازی یک نسخهی بهینه شده برای کنسولهای نسل جدید و رایانههای شخصی است، پس قرار نیست که به نقد تک تک جزئیات بازی بپردازیم و تنها به سراغ تغییرات آن خواهیم رفت. اما بگذارید حرف آخر را همین ابتدا بگویم: اگر حوصلهتان سر رفته و به دنبال یک بازی سبک وحشت با المانهای سایبرپانکی-کارآگاهی هستید، Observer: System Redux میتواند انتخاب بسیار خوبی برای اوقات فراغت شما باشد.
تغییرات بازی در دو حیطهی گرافیک و گیمپلی به چشم میخورند. ابتدا حالت پایهی هر یک را برای شما توضیح میدهم و سپس به پیشرفتها و تغییرات آنها نیز میپردازیم. Observer: System Redux از همان زمان عرضه نیز یک بازی نسبتا خوب بود و در این مورد هیچ شکی نیست. گیمپلی بازی از ۳ بخش مختلف تشکیل شده بود که Observer را نسبت به دیگر عناوین هم سبک خود متمایز میکرد. بخش اول، بخش کارآگاهی و بررسی محیط که البته توسط ابزار آلات پیشرفته انجام میشد. بخش دوم، صحبت کردن با افراد دیگر و گرفتن اطلاعات از این شخصیتها که اکثرا افرادی ناخوشاحوال بودند و مرحلهی سوم، استفاده از قابلیت Leech و نفوذ به خاطرات و ذهن دیگران! خب این بود گیمپلی پایه و آن چیزی که در نسخهی ابتدایی بازی دیدیم. اکنون، سازندگان در Observer: System Redux المان چندان جدیدی به بازی اضافه نکردهاند و از این نظر نمیتوان انتظار چیز خاصی را داشت. با این حال، ماموریتهای جانبی جدیدی در بازی قرار گرفتهاند که ارزش بسیار بالایی دارند … چرا؟ همانطور که گفتم مرحلهی سوم از گیمپلی بازی استفاده از قابلیت Leech بود. این قابلیت این امکان را به شما میدهد که وارد خاطرات و ذهن مردم دیگر شوید. ورود به ذهن دیگران، گاها باعث میشود که شما به کلی تغییر مکان دهید و از محلی به محل دیگر وارد شوید؛ یعنی به محیطی بروید که خاطرات در حال رخ دادن هستند. مراحل فرعی اضافه شده به بازی تنها این قصد را نداشتند که زمان مورد نیاز برای اتمام داستان را زیاد کنند، بلکه اکنون خاطراتی که در طی این مراحل مشاهده میکنید، همگی پیش زمینهی داستانی یا اطلاعات مربوط به محیط بازی را به شما میدهند. در اصل، کسی که این ماموریتها را انجام دهد بیشتر از هر کس دیگری با دنیای بازی Observer: System Redux اشنایی پیدا میکند که این کار سازندگان برای یک نسخهی بهینهسازی شده کاملا قابل تقدیر است. تازه این ماموریتهای فرعی چیزی نیستند که بخواهید در طی ۲ یا ۳ ساعت تمامشان کنید، حدودا ۱۰ ساعت زمان میبرد که تمام این ماموریتها را به اتمام برسانید که واقعا تحسین برانگیز است.
از نکات خوب گیمپلی و تغییرات مثبت آن گفتیم، اکنون گلهای نیز از آن بکنیم. کسانی که نسخهی اصلی را تجربه کرده باشند، میدانند که بازی با وجود این که سیر جذابی را در پیش میگیرد، ولی کل گیمپلی را در همین ۳ بخش خلاصه میکند … حالا با کمی تعقیب و گریز بسیار اندک. روند تکراری گیمپلی در طول بازی اصلا قابل بخشش نبود و متاسفانه این مشکل در Observer: System Redux همچنان وجود دارد و برطرف نشده است.
اما برسیم به مهمترین بخشی که باید در یک نسخهی بهینهسازی شده یا بهبودیافته به آن بپردازیم: گرافیک. گرافیک بازی را مثل همیشه به دو بخش مجزا تقسیم کنیم: بخش هنری و بخش فنی. بخش هنری بازی همانند نسخهی اصلی است و تغییر چندانی نکرده است. اما این مورد به معنای بد یا معمولی بودن گرافیک هنری بازی نیست. Observer: System Redux یکی از درگیرکنندهترین محیطسازیهایی را دارد که در چند ماه اخیر دیدم و به طور قطع هر بازیکنی را میخکوب میکند. بازی از تک تک موقعیتهای مختلف استفاده کرده تا با طراحیهای دارک توام با تکنولوژی، حس ترس و وحشت را به درون بازیکن بیندازد و به خوبی نیز در این کار موفق بوده. این نوع ترس برای من بسیار قابل تحسین است؛ ترسی که بر اساس المانهای روانشناختی انسان باشد و نه با استفاده از زامبی و موجودات چندش. Observer: System Redux در راه رسیدن به انتقال این نوع ترس به بازیکن، به بهترین شکل ممکن عمل کرده است و حتی بدون وجود تغییری نسبت به نسخهی اصلی، طراحی هنری بسیار عالیای دارد.
اما گرافیک فنی بازی! از کجا شروع کنم؟ قابلیت رهگیری پرتو را بگویم؟ پشتیبانی از نورپردازی HDR را بگویم؟ رزولوشن ۴K را بگویم؟ کدام را بگویم؟ تازه این تمام ماجرا نیست! بگذارید از ابتدا و کامل توضیح دهم. خب همانطور که انتظار داشتیم، سازندگان تلاش کردند از تمام پتانسیل نسل جدید کنسولها برای ارتقای گرافیکی بازی استفاده کنند. رایانههای شخصی هم که جای خود دارند و شامل این ارتقای گرافیکی شدهاند. اما چه ارتقای گرافیکی؟ تعدادی را در ابتدای بحث اشاره کردم. بازی اکنون با رزولوشن ۴K اجرا میشود و همین موضوع باعث میشود تا بازی برای کسی که به گرافیک اهمیت زیادی میدهد تغییر زیادی داشته باشد. نورپردازیهای بازی همگی بهتر شدهاند. حتی اکنون نورپردازیهای HDR نیز در بازی وجود دارند که بیش از پیش به جذاب بودن رنگهای داخل بازی کمک میکند. قابلیت رهگیری پرتو را نیز به این نورپردازی HDR اضافه کنید تا متوجه شوید که اکنون فضاسازی بازی به لطف گرافیک فنی در چه سطح بسیار خوبی قرار دارد. از قابلیتهای اضافه شده به بازی که بگذریم، به تکسچرهای بهبودیافته میرسیم. تکسچرهای بازی در نسخهی اصلی نیز بد نبودند، ولی اکنون چیزی بهتر از خوب هستند. انیمیشنهای جدیدی نیز به بازی اضافه شدهاند که به هر چه واقعیتر شدن و القای بیشتر حس وحشت در بازی کمک میکنند. در نهایت، مدلها و افکتهای بازی نیز نسبت به نسخهی اصلی پیشرفت داشتهاند و اکنون در سطحی به مراتب بالاتر از قبل قرار دارند. با تمام این موارد، گرافیک بازی چیزی نیست که بتوان با عناوینی مقایسه کرد که به صورت مستقیم برروی کنسولهای نسل نهم عرضه شدهاند، ولی اصلا شما را ناراضی نگه نمیدارد.
پس بگذارید بازی Observer: System Redux را جمع بندی کنیم. بخش داستانی و موسیقی بازی که نسبت به نسخهی اصلی تغییری نداشتند. گیمپلی بازی المان چندان جدیدی در خود ندارد ولی ماموریتهای فرعی به بازی اضافه شدهاند که حدودا ۱۰ ساعت زمان میبرند و اتفاقا وقایع و داستانهای جالبی را برای روایت دارند. با این حال، حس تکراری شدن گیمپلی پس از مدتی، همانند نسخهی اصلی، به سراغ بازیکن خواهد آمد. گرافیک بازی Observer: System Redux جایی است که بیشترین تغییر را در آن حس خواهید کرد. قابلیت رهگیری پرتو، نورپردازی HDR، رزولوشن ۴K، تکسچرهای بهبود یافته، انیمیشنهای بهینه شده و مدلهای جدیدی که به بازی اضافه شدهاند، همه و همه باعث جذابتر و واقعیتر شدن بازی شدهاند. پس همان حرفی که در ابتدای مقاله زدم را دوباره برای شما تکرار میکنم: اگر حوصلهتان سر رفته و به دنبال یک بازی سبک وحشت با المانهای سایبرپانکی-کارآگاهی هستید، Observer: System Redux میتواند انتخاب بسیار خوبی برای اوقات فراغت شما باشد.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
نظرات
بسیار ممنون. بعد هم عکس نمره بازی بسیار قشنگ و جذاب شده است. متشکر از سایت خوبتون
بازیه death’s door رو هم بررسی کنید