ناگفته‌ها از تریلر Starfield در E3 2021؛ چه نکاتی در مورد این بازی فهمیدیم؟
ناگفته‌ها از تریلر Starfield در E3 2021؛ چه نکاتی در مورد این بازی فهمیدیم؟
ناگفته‌ها از تریلر Starfield در E3 2021؛ چه نکاتی در مورد این بازی فهمیدیم؟
ناگفته‌ها از تریلر Starfield در E3 2021؛ چه نکاتی در مورد این بازی فهمیدیم؟
ناگفته‌ها از تریلر Starfield در E3 2021؛ چه نکاتی در مورد این بازی فهمیدیم؟
ناگفته‌ها از تریلر Starfield در E3 2021؛ چه نکاتی در مورد این بازی فهمیدیم؟

ناگفته‌ها از تریلر Starfield در E3 2021؛ چه نکاتی در مورد این بازی فهمیدیم؟

ابوالفضل مناف زاده
۲۰:۰۰ ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
gamefa starfield

در جریان کنفرانس ایکس باکس و بتسدا در رویداد E3 2021، تریلر In-Engine کوتاهی از بازی مورد انتظار Starfield منتشر شد که شاید در نگاه اول نتوان به تمامی نکات آن پی برد. در نتیجه، تصمیم گرفته‌ایم تا در یک مقاله به موشکافی جزئیات و نکات مخفی این تیزر بپردازیم.

اگر بخواهیم بازی‌های AAA در دست ساخت را کنار یکدیگر قرار دهیم و با در نظرگرفتن میزان بودجه اختصاصی، وسعت پروژه، سابقه‌ی استودیوی سازنده در صنعت بازی‌ها و اشتیاق (هایپ) بازی‌بازان، آن‌ها را به ترتیب فهرست کنیم، قطعاً بازی Starfield از جمله صدرنشینان این فهرست قلمداد خواهد شد؛ بازی که روی تک تک قوانین و بدیهیات رایج در صنعت‌های بازی در دوران قبل از عرضه قلم باطل کشیده و اخبار پیرامون آن بسیار پراکنده و غیر معمول به‌نظر می‌رسد. در واقع، اولین تیزر این بازی که تنها چند ثانیه و به صورت گنگ به معرفی بازی می‌پرداخت، در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و بدون انتشار هیچ خبر و تصویر رسمی دیگر از آن (تا پیش از E3)، شاهد تبدیل شدن آن به یکی از مورد انتظارترین عناوین آینده بودیم. از طرفی دیگر، شروع پروژه‌ی ساخت این بازی برای اولین بار و با ثبت یک نشان تجاری در سال ۲۰۱۳ آغاز شد؛ اما تاد هاوارد (Todd Howard) به عنوان کارگردان افسانه‌ای شرکت بتسدا (Bethesda)، در رویداد E3 2021 جملات عجیبی بر زبان آورد و گفت:

Starfield، اولین آیپی جدید بتسدا پس از ۲۵ سال است. همچنین، ۲۵ سال است که در حال توسعه‌ی این بازی هستیم.

۲۵ سال است که در حال توسعه‌ی Starfield هستیم!

در واقع، زمانی که تاد هاوارد این جملات را بر زبان آورد، بسیاری از افراد چنین تصور می‌کردند که شاید وی از دیرباز آرزوی ساخت یک بازی NASA-Punk را داشته و به نوعی حتی خودش هم در هایپ و جو اطراف Starfield به دام افتاده است. اما، درج جمله‌ی “بیست و پنج سال پس از شروع توسعه” در تریلر رسمی آن و طی رویدادی به بزرگی E3، باعث شد تا ناگهان نگاه همه‌ی بازی‌بازان، کارشناسان و حتی رسانه‌های نه‌چندان مرتبط با صنعت بازی‌ها نیز بیش از پیش به بازی Starfield معطوف شود.

starfield

به هر حال، این ادعا باعث شد تا برداشت‌های مختلفی نسبت به Starfield شکل بگیرد اما، در منطقی‌ترین حالت می‌توان چنین تصور کرد که علاقه‌ی او به ساخت چنین بازی‌ای از ۲۵ سال پیش شکل گرفته است. در واقع، احتمالاً وی در طول این مدت، همواره تصورات و ایده‌های خود را به تنهایی و در سطح آزمون و خطا بر روی تکه کاغذهایی که مدام در حال مچاله شدن بودند پیاده می‌کرده است تا در نهایت، روزی فرا برسد که سخت‌افزارها و کنسول‌های بازی اجازه‌ی عملی کردن ایده‌هایش را داشته باشند.

از طرفی دیگر، هم در سال ۲۰۱۷ و هم در رویداد E3 2021، به سادگی می‌توانستیم ذوق و علاقه‌ی تاد هاوارد نسبت به Starfield را از لحن صحبت کردنش حس کنیم. در نتیجه، زمانی که یک کارگردان با داشتن عناوینی نظیر Fallout و Elder Scrolls در کارنامه‌ی خود از یک بازی چنین تعریف و تمجید می‌کند و اشتیاقش برای عرضه‌ی آن به سادگی از طرز حرف زدنش پیداست، چرا ما بازی‌بازان برای تجربه‌ی آن ذوق و اشتیاق نداشته باشیم؟

اولین تریلر In-Engine از موتور بازی‌سازی Creation Engine 2 

به محض شروع شدن نمایش این بازی در رویداد E3 2021، متوجه شدیم که بالاخره شرکت بتسدا دست از سر موتور بازی‌سازی منسوخ شده‌ی Creation Engine برداشته است و طبق مشاهدات، گویا به قدری شاهد ارتقا یافتن این موتور هستیم که حتی پسوند ۲ را برای آن درنظر گرفته‌اند. البته، شاید برای شما عجیب باشد که موتور Creation Engine یا همان Gamebryo، از بازی Elder Scrolls IV: Oblivion در سال ۲۰۰۶ تا Fallout 76 در سال ۲۰۱۸ توسط بتسدا مورد استفاده قرار می‌گرفته است اما، عرضه‌ی بازی Starfield تنها برای کنسول‌های نسل نهم، تریلر مذکور و اخبار رسمی و غیر رسمی پیرامون این بازی نشان‌دهنده‌ی آن هستند که بالاخره از شر آن موتور باستانی خلاص شده‌ایم و امیدوار به روبرو شدن با یک بازی خوب از نظر بصری و حتی فنی هستیم. از طرفی دیگر، پیش‌تر شایعاتی پیرامون بازی Starfield متتشر شد که نشان از تلاش شرکت بتسدا برای پولیش کردن بی‌سابقه‌ی این بازی برای از بین بردن خاطرات بد عرضه‌ی Fallout 76 دارد.

starfieldناگفته‌ها از تریلر Starfield در E3 2021؛ چه نکاتی در مورد این بازی فهمیدیم؟
ناگفته‌ها از تریلر Starfield در E3 2021؛ چه نکاتی در مورد این بازی فهمیدیم؟starfield

در واقع، چنین تصور می‌شود که شرکت بتسدا با علم به این که تمامی طرفدارانش همچنان نسبت به گرافیک بصری و فنی بازی تردید دارند، با نشان دادن بازتاب نور بر روی اجسام ریز، اشیا‌های کوچک و بزرگ مختلف، نحوه‌ی تابش نور خورشید (یا ستاره‌ی آن سیاره)، تصویر بسته از چهره‌ی شخصیت بازی و چشمه‌ای از طراحی محیط‌های بازی و ربات‌ها، پخش یک موسیقی فوق‌العاده جذاب در تریلر In-Engine بازی Starfield و حتی طراحی یک لوگوی بسیار زیبا، سعی داشت تا به بازی‌بازان این نوید را بدهد که بتسدا برای بخش بصری و هنری این بازی سنگ تمام گذاشته است.

البته، همان‌طور که اشاره شد عرضه‌ی Starfield تنها بر روی کنسول‌های نسل نهمی ایکس باکس می‌تواند مشروعیت بیشتری به این ادعا ببخشد؛ حال آن‌که مطمئناً با یک بازی داستان محور نقش‌آفرینی تک نفره‌ی عظیم روبرو هستیم و جز وسعت و جلوه‌های گرافیکی، دلیل دیگری برای عدم عرضه‌ی آن بر روی کنسول‌های نسل هشتمی وجود ندارد.

starfield

بتسدا با نشان دادن بازتاب نور بر روی اجسام ریز و طراحی با جزئیات اشیا‌های کوچک و بزرگ مختلف، سعی داشت تا خیال بازی‌بازان را نسبت به شرایط گرافیکی بازی آسوده کند.

 

تاد هاوارد: Starfield شبیه به Skyrim اما در فضا خواهد بود

پیش از عرضه‌ی اطلاعات رسمی بیشتر پیرامون بازی Starfield، بسیاری از افراد محتوا و گیم‌پلی این بازی را شبیه به عناوینی نظیر No Man’s Sky یا Subnautica تصور می‌کردند. البته، ادعاهایی نظیر وجود سیستم کرفتینگ و گستردگی جهان بازی از جمله مواردی بودند که ناخودآگاه بازی‌بازان را به یاد عناوین نامبرده می‌انداختند اما، طولی نکشید تا تاد هاوارد بالاخره در مورد گیم‌پلی بازی اظهار نظر کرد. وی در مصاحبه‌ی خود با نشریه‌ی واشنگتن پست، چنین اظهار داشت که Starfield بیشتر شبیه به “Skyrim در فضا است”.

از طرفی دیگر، عنصری که انتظار داریم تا در بازی Starfield به شدت به آن توجه شده و ما را شگفت زده کند و به نوعی آن را از سایر بازی‌های مشابه متمایز کند، داستان بازی است. در واقع، راوی تریلر بازی Starfield، صحبت‌هایی معنا دار در مورد “کلیدی برای باز کردن (مکث چند ثانیه‌ای) همه چیز” و بسیاری از عبارات معنادار دیگر نظیر “ما به ابتدای آخرین سفر بشریت رسیده‌ایم” ارائه می‌کند که باعث می‌شوند تا نظریه‌ی انتخاب داستان‌هایی بر پایه‌ی علم و واقعیت و نه تخیلات برای Starfield قوت یابد.

starfield

راوی تریلر بازی Starfield (با آن لوگوی جالب توجه‌اش)، صحبت‌هایی معنا دار در مورد “کلیدی برای باز کردن (مکث چند ثانیه‌ای) همه چیز” و بسیاری از عبارات معنادار دیگر نظیر “ما به ابتدای آخرین سفر بشریت رسیده‌ایم” ارائه می‌کند که همه و همه باعث می‌شوند تا نظریه‌ی انتخاب داستان‌هایی بر پایه‌ی علم و واقعیت و نه تخیلات برای Starfield بیشتر شود.

همچنین، موضوع خوشایندتر این است که بازی Starfield قرار است تا یک تجربه‌ی مفصل‌تر و جدی‌تر از عناوین مشابه که در سال‌های پیش عرضه شده بودند ارائه کند. در واقع، شما به عنوان بازی‌باز در قالب گروه کاوشگرانی به نام The Constellation باید به جست و جو در اعماق فضا برای تحقق یا کشف هدفی که فعلاً چیزی از آن مشخص نیست بپردازید.

همچنین، این بازی در ۳۰۰ سال آینده روایت می‌شود و با توجه به آزادی عمل‌هایی که نسل نهم در اختیار بتسدا قرار داده است، امیدواریم که با یک بازی جریان ساز نظیر Skyrim یا حتی بهتر روبرو شویم. البته، با توجه به ژانر و لوکیشن بازی، بسیار بعید است که تعداد مکانیزم‌های این عنوان با Skyrim یا حتی Fallout قابل مقایسه باشد و شاید این موضوع Starfield را بیشتر داستان محور و سینمایی کرده و آن را کمی سلیقه‌ای کند.

starfield

در نهایت، این تریلر با روشی جالب و شکستن دیوار چهارم، تاریخ انتشار بازی یعنی ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲ و سپس، انحصاری بودن نسخه‌ی کنسولی آن برای ایکس‌باکس سری ایکس و اس را به اطلاع ما رساند و مطابق معمول در کنار تمامی مواردش، نکات مخفی که به احتمال جریان داشتن بازی Elder Scrolls VI در سرزمین Hammerfal اشاره داشتند را در خود می‌دید.

به هر حال، بازی‌بازان علاقه‌مند به Starfield هر لحظه در حال تلاش برای استخراج نکات مخفی از این تریلر هستند و امیدواریم که نمایش بعدی این بازی، گیم‌پلی و جزئیات مفید بسیار بیشتری را در اختیارمان قرار دهد.

Master

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ناگفته‌ها از تریلر Starfield در E3 2021؛ چه نکاتی در مورد این بازی فهمیدیم؟
ناگفته‌ها از تریلر Starfield در E3 2021؛ چه نکاتی در مورد این بازی فهمیدیم؟
ناگفته‌ها از تریلر Starfield در E3 2021؛ چه نکاتی در مورد این بازی فهمیدیم؟
ناگفته‌ها از تریلر Starfield در E3 2021؛ چه نکاتی در مورد این بازی فهمیدیم؟
ناگفته‌ها از تریلر Starfield در E3 2021؛ چه نکاتی در مورد این بازی فهمیدیم؟
ناگفته‌ها از تریلر Starfield در E3 2021؛ چه نکاتی در مورد این بازی فهمیدیم؟
ناگفته‌ها از تریلر Starfield در E3 2021؛ چه نکاتی در مورد این بازی فهمیدیم؟
ناگفته‌ها از تریلر Starfield در E3 2021؛ چه نکاتی در مورد این بازی فهمیدیم؟

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • amazon گفت:

    با اینهمه تعریفی که از بازی میکنن و با شاهکاری به نام اسکایریم مقایسش میکنن، به شخصه توقعم از این بازی خیلی خیلی رفته بالا. امیدوارم هر چه زودتر یه گیمپلی ازش نشونمون بدن.

  • لوگو چی میگه!
    پ ن: یک سال و چند ماه مونده به عرضه ی بازی اگر تاخیر نخوره (بتسدا معمولا بازیاشو سر موقع ریلیز میکنه، ولو ناقص و داغون مثل فالوت ۴ و ۷۶)، بنابراین بعیده تا ۱ سال آینده گیم‌پلی ببینیم. اگرم نشون بدن قطعاً خیلی تفاوت ایجاد میشه بین اون و نسخه‌ی نهایی.
    ببینیم چی میشه، شخصاً خیلی هایپ این بازی و استاکر و هورایزن فوربیدن وست هستم و چه سالی بشه ۲۰۲۲!

    • من همش احساس میکنم یه بازی بزرگ دیگه توی سال ۲۰۲۲ عرضه میشه ولی هنوز ازش رونمایی نشده :laugh:
      اینکه سازنده ها تمام تخلیات عموم رو برای ساخت بازی به کار نبردن خیلی نکته خوبی هستش فکر میکنم استارفیلد میتونه گیمر رو واقعا در نقش یه فضانورد قرار بده همکاری بتسدا و اسپیس ایکس هم همینو تایید میکنه

      • سر نام کاربریت یه ساعت خندیدم خدایی دمت گرم!
        ببین در مورد حرفت اینکه هر کمپانی از سونی بگیر تا نینتندو و مایکروسافت و حتی استودیوها همه دارن میگن برای ۲۰۲۲ بازی معرفی نشده داریم
        ولی نظر شخصیم اینه که بالاخره یه چیزی به نام بالانس بازی وجود باید داشته باشه. خیال کنین اگر مثلا سونی ۱۰ تا بازی بخواد بده تو یک سال طبیعتاً قدرت خرید گیمرا معطوف میشه به اون بازی که هایپ دورش بیشتره و اون یکی بازیا هرچقدرم موفق باشن بازم آمار فروش خوبی کسب نمیکنن
        به همین دلیل احتمالاً بازیا رو پخش میکنن، این که الان میبینیم همه ریختن ۲۰۲۲ دلیل اینه که عمده ی اینا تاخیر خوردن و افتادن این تاریخ اما فکر کنم لاین آپ ۲۰۲۲ دیگه پتانسیل بازی جدید نداشته باشه.
        بسه دیگه چی میخوایم از خدا!!
        هم مایکروسافت داره خوب عمل میکنه هم سونی قطعاً شک ندارم رویداد عالی برگزار خواهد کرد، هم استودیوها دارن بکوب بازی میدن بیرون و هم زلدا ۲ داریم سال بعد. به نظرم برای حفظ حاشیه‌ی امنیت استودیو ها و جلوگیری از شکست تجاریشون دیگه ۲۰۲۲ بازی ندن بهتره.
        البته، این موضوع در زمینه ی مایکروسافت چندان صدق نمیکنه، چون ۱۰۰ تا بازی هم بده همش میره گیم پس و قرار نیست تو مبلغ خرج شده‌ی گیمرا تفاوت ایجاد بشه و حتی بالعکس، باعث میشه تا افراد بیشتری بیان بخرن اما این موضوع در مورد بازیایی که تو سرویس خاصی قرار نمیگیرن صدق میکنه.
        به هر حال امیدوارم این سال ۲۰۲۲ همینطور که وعده میدن عالی باشه، تهش نشه یه مشت بازی پولیش نشده با بهانه هایی نظیر دور کاری و کرونا و … و بشینیم منتظر آپدیت.

    • mugiwara07 گفت:

      اقای مناف زاده هورایزن ۲۰۲۱ هس یا ۲۰۲۲ ؟ بنظرم اگ ۲۰۲۱ بیاد بهتره ، قطعا اگ ۲۰۲۲ بیاد با این همه گیمی که هس خیلی میره زیر سایه اونا اگ ۲۱ عرضه بشه از شانسای گوتی هم خواهد بود :yes:

    • آقای مناف زاده عکساشو بزارین عکسا 😥 😥 😥

  • Herobrain گفت:

    به به ممنون آقای مناف زاده عالی بود

    بنده به شدت برای بازی هایپم . انقدر هایپم که واقعا نمیتونم توی چند جمله این هایپو توصیف کنم. تصور کنید چندین تا سیاره و قمر که جاذبه های های متفاوت دارن و جنسشون متفاوته و … رو باید بریم کشف کنیم ! اوف واقعا همون چیزیه که من میخوام . اینکه قراره سفر بین سیاره ای توی بازی سخت باشه خیلی منو خوشحال میکنه! چون باید دقیق و برنامه ریزی شده کار کنیم برای سفر

    امیدوارم بازی موفق بشه خیلی منتظرشیم! 🙂

    • قربان شما
      شخصاً هم همینه وضعیتم، سلیقه بنده جوریه که بیشتر میپسندم بازی کنم، مثلا لست ۲ رو من واقعا آخرش ایستاده دست زدم برای نیل درکمن و همه میدونن شخصاً عاشق آنچارتد هستم، اما وقتی گوست آف سوشیما بازی کردم بیشتر حس کردم درگیرم و قدرت انتخاب دارم و می‌تونم به معنای واقعی کلمه “بازی” کنم.
      اون بازیای سینماتیکم لطف و مزیت خاص خودشون رو دارن ها در سبک خودشون جذابن اما سلیقه بنده جوریه که به ازای هر بازی سینماتیک، دوست دارم چندین بازی که بیشتر گیم هستن رو ساعت‌ها آزادانه غرقشون شم و بازی کنم و ترجیح میدم یک خط و دنبال نکنم. مثالای دیگش میشه ویچر و الدر اسکرولز و فالوت و اسسینزکرید والحالا و .
      احتمالاً حالا متوجه شدین که چرا میگم استارفیلد و استاکر ۲ و هورایزن بازیای مورد انتظارم هستن. استارفیلد هم طبعاً جوریه که به سلیقه‌ی من شدیدا خواهد خورد انشالله. بنابراین هایپیم نشستیم ببینیم چی تحویلمون میدن دوستان تو بتسدا

      • farshadx گفت:

        سلیقه من هم دقیقآ همینه
        ولی برای این بازی هنوز هایپ ندارم
        بجاش لحظه شماری میکنم برای الدر اسکرول بعدی
        به نظرم طبیعی هم هست بازی ip جدید و تغریبآ هیچی ازش نمیدونیم
        فعلآ تنها هایپی که براش دارم سابقه سازندهاش هست و موتور جدیدشون
        به نظرم ارتقای خیلی خوبی گرفته امیدوارم اون گرافیک و فیزیک ضعیف بازیهای قبل رو بشوره بره اما من از بتسدا توقع شوکیس گرافیکی ندارم و بیشتر همون داستان و گیم پلی و فضا سازی عالی بتسدارو دوست دارم
        چیزی که بتسدا بهش مشهور هست

  • این بازی قرار متایی اسکایریم تکرار کنه :soldier: همین که در عرض یک هفته ۹ میلیون بازدید داشته نشون میده که چقدر مردم برای این شاهکار هایپ هستن :inlove:

  • در جواب سوال تیتر: هیچی!
    ولی آرزو داریم یه آر پی جی با گیم پلی خیلی عمیق ببینیم.

  • CARNAGE گفت:

    “چه نکاتی در مورد این بازی فهمیدیم؟”
    یک جواب قطعی، این بازی یک شاهکار است

  • اقا. چرا یک نفر توی این سایت کانسپت آرت های رسمی استارفیلد رو نمیزاره، بقیه لذت ببرن. یک هفته گذشت :weep: یا مصاحبه ی تاد هاوارد که راجع harcore rpg بودن استارفیلد نسبت به اسکایریم حرف میزنه

    کلی بحث میشه کرد راجع شون. همون تریلر into the starfield منو ده برابر بیشتر از تیزر E3 هایپ کرد :laugh:

  • Devil گفت:

    کاش بازی یکم دختربچگونه تر بود تا سلیقه بعضیها بخونه 😀 (خنگا متلکه ها)

  • MahyarMsm گفت:

    خسته نباشید اقای مناف زاده
    من که خیلی هایپم براش وقتی تریلر رو دیدم و اینکه دیدم نوشته in-engine فهمیدم بتسدا قراره از نظر گرافیکی بترکونه توی این بازی و موتورش رو حسابی ارتقا داده اینا رو هم ول کنیم با حرفاشون قشنگ دارن نشون میدن که بازی قراره فراتر از یه شاهکار باشه
    اینکه ۲۵ سال تو فکر یه همچین چیزی باشی و حالا داری بازیش رو میسازی عالیه
    استارفیلد بازی هست که دلم میخواد بازیش کنم و برم توی فضا و حسابی حال کنم امیدوارم همه بتونن این شاهکار رو بازی کنن 😀

  • Farid گفت:

    دم شما گرم آقای مناف زاده بابت مطلب
    شخصی سازیش وسیع باشه من باید با شلوار کردی برم مریخو فتح کنم
    تا با شالوار کردی مریخو فتح نکنیم آرام نمیگیگیریم

  • smomahdi گفت:

    به نظر من که ۲۵ سال واقعا سخته باورش
    بیشتر شاید شبیه به سایبرپانک باشه که کار ساختش ۱۱ سال طول کشید ولی بیشتر این زمان صرف توسعه بازی شد و ساخت بازی عملا۴ سال طول کشید
    استارفیلد هم به نظرم همینطوره و ساخت بدنه اصلی بازی و رسیدن به تاریخ گلد شدن بیشتر از شیش هفت سال نباید طول کشیده باشه

    • اقا ساخت بازی بیست و پنج سال طول نکشیده به خدا
      این اولین عنوان جدید بتسدا بعد ۲۵ ساله
      با منطق شما بازی از زمان الدر اسکرولز دگرفال تو ساخت بوده و دوتا کارگردان و موتور بازی سازی عوض کرده! بهش فکر کن smomahdi بهش فکر کن

      • ببین ۲۵ سال در حال توسعه بودن رو خود بتسدا گفته
        اما خب قطعاً میدونیم که این ۲۵ سال تازه ۸ سال آخرش بازی رفت تو مرحله ی کد نویسی
        خود تاد هاوارد میگفت که از ابتدای دورانی که وارد گیم شده همش به فکر ساخت این بازی بوده و همیشه براش برنامه ریزی میکرده و ایرده پردازی میکرده و نقشه میکشیده
        شاید منظورش اینه که ۲۵ ساله داریم میسازیم، ۱۶ سالش بازی تو مرحله ی ایده پردازی و اینا بوده توسط شخص خودش و از ۲۰۱۳ رفته تو فاز پیاده شدن رو موتور

ناگفته‌ها از تریلر Starfield در E3 2021؛ چه نکاتی در مورد این بازی فهمیدیم؟