توسعهدهندگان برای استفاده از پتانسیلهای ایکس باکس سری ایکس به زمان بیشتری نیاز دارند
طبق گفتهی کارگردان بازی The Ascent، توسعهدهندگان برای رسیدن به روش استفاده از تمامی قدرت و پتانسیلهای کنسول ایکس باکس سری ایکس به زمان بیشتری نیاز دارند.
هماکنون کمتر از شش ماه از عرضهی کنسولهای نسل نهمی ایکسباکس سری ایکس و پلیاستیشن ۵ میگذرد و این دو کنسول با سختافزارهای قدرتمند خود توانستهاند تا در کنار ایجاد چالشهای جدید برای سازندگان، کیفیت بصری فوقالعادهای را توسط بازیهای مختلف به بازیبازان هدیه کنند. البته، این موضوع که سازندگان بازیها (به خصوص استودیوهای تردپارتی) همواره پس از عرضهی کنسولهای جدید گاهاً به چند سال زمان برای تطبیق کامل نیاز دارند، انکار ناپذیر است. برای مثال، با اینکه کنسولهای ایکسباکس وان و پلیاستیشن ۴ در زمان عرضهی خود میزبان بازیهایی نظیر Ryse: Son of Rome و Killzone Shadow Fall بودند که از کیفیت بصری و گرافیکی شگفتانگیزی بهره میبردند، اما اکثریت قریب به اتفاق استودیوهای دیگر در استفاده از تمام قدرت این کنسولها به چندین سال زمان نیاز داشتند.
البته، لازم به ذکر است که به دلیل ضعف قدرت پردازندهی کنسولهای نسل هشتم، این دورهی نسبتاً کوتاه (استفاده از تمام قدرت کنسولها) به بازیهای انحصاری و عناوین چند استودیوی صاحب نام از جمله راکستار (Rockstar)، اسکوئر اینکس (Square Enix)، پلیگراند (Playground) و کپکام (Capcom) خلاصه شد. در نتیجه، شاهد انتشار عناوین بسیار زیادی بودیم که کیفیت بصری نسخهی پلتفرم رایانههای شخصی آنها اختلاف غیرمعمول و فراوانی با نسخهی کنسولی آنها داشت. از طرفی دیگر، شرکتهای سونی و مایکروسافت در این برهه اقدام به ساخت یک نسخهی ارتقاء یافته از کنسولهای خود با پسوندهای Pro و X کردند که شاید بهترین استفاده از تمامی قدرت آنها را بازی Forza Motorsport 7 به خود اختصاص داده بود. همانطور که مطلع هستید، این بازی از جمله عناوینی بود که توانست در کنار کیفیت بصری فوقالعادهی خود، با نرخ فریم ثابت ۶۰ در رزولوشن ۴K بر روی کنسول ایکس باکس وان ایکس اجرا شود که به نوعی یک مثال بارز برای استفاده از پتانسیلهای یک کنسول در نسل هشتم کنسولهای بازی قلمداد میشد.
به هر ترتیب، این موارد بیتردید در مورد کنسولهای نسل فعلی از جمله ایکس باکس سری ایکس صدق میکند که که طبق مشخصاتش لقب قدرتمندترین کنسول نسل نهمی را به خود اختصاص داده است. البته، این موضوع فعلاً به مشخصات و اعداد و ارقام مربوط است و برای مقایسه عملکرد این کنسول با پلیاستیشن ۵، ناچار به مقایسهی عملکرد بازیهای مشترک این دو پلتفرم خواهیم بود. بر این اساس، تاکنون برخی از بازیهای بر روی کنسول ژاپنی و برخی دیگر بر روی کنسول ایکس باکس عملکرد بهتری داشتند که البته به موارد بسیار جزئی محدود میشوند. در واقع، بهنظر نمیرسد که سالهای ابتدایی عرضهی کنسولهای جدید بتواند برتری یکی از آنها را نسبت به دیگری اثبات کند و برای سنجش قدرت این کنسولها، ناچاراً باید منتظر دستیابی توسعهدهندگان به تمامی قدرت کنسولها باشیم.
اما بر این اساس و طبق گفتهی کارگردان خلاق بازی The Ascent یعنی آقای تور فریک (Tor Frick) که بنیانگذار استودیوی نئون جاینت (Neon Giant) نیز محسوب میشود، دستیابی توسعهدهندگان به روشی برای استفاده از تمامی قدرت و پتانسیلهای کنسول ایکس باکس سری ایکس به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. البته، وی نیز با تقدیر از استفاده شدن SSDها در کنسولهای جدید، چنین ادعا کرد که این حافظههای پر سرعت باعث شدهاند تا استودیوهای کوچک با بودجههای محدود بتوانند فاصلهی خود را با استودیوهای بزرگتر کم کنند.
من فکر میکنم که برای درک این پیشرفت سختافزاری زمان بیشتری نیاز باشد. در واقع، مدتی طول خواهد کشید که توسعهدهندگان به تمامی قدرت این کنسول جدید دست پیدا کنند. همچنین، بارگذاری سریعتر به توسعهدهندگان این اجازه را میدهد تا بازیهایی یکپارچهتر، غنیتر و با جزئیات و تنوع بیشتری را خلق کنند. در واقع، این موضوع به توسعهدهندگان کوچکتر کمک میکند تا فاصلهی بین عناوین آنها و بازیهای AAA کمتر شود. در نهایت، من بر این باورم که بیش از هر چیز، شاهد تنوع بینظیر بازیها در آینده باشیم و این موضوع ما را شگفت زده خواهد کرد.
بازی The Ascent، در تاریخ ۸ تیر ۱۴۰۰ (۲۹ ژوئیه) برای کنسولهای ایکسباکس وان، ایکس باکس سری ایکس و اس و پلتفرم رایانههای شخصی مبتنی بر ویندوز عرضه خواهد شد.
پر بحثترینها
- ۱۵ بازی که بیشترین حق انتخاب را به مخاطب میدهند
- برترین و داغترین اخبار و حواشی گیمینگ در سال ۲۰۲۴
- گزارش: بازیهای Hellblade 2، Gears of War 1 و Age of Mythology امسال برای پلی استیشن ۵ عرضه خواهند شد
- شایعه: راکستار درحال آمادهسازی یک اطلاعیه جدید است
- سیدی پراجکت همکاری با Sweet Baby را رد کرد: «ما حتی نام آنها را هم نشنیده بودیم»
- گزارش: نسخه پلی استیشن بازی Forza Horizon 5 احتمالا بهزودی منتشر میشود
- RTX 5090 بدون DLSS عنوان Black Myth: Wukong را با نرخ ۲۹ فریم بر ثانیه اجرا میکند
- اشاره سونی به PS6 در ماه گذشته که از چشم همه پنهان ماند؛ عرضه در سال ۲۰۲۸؟
- گزارش: Halo: The Master Chief Collection و Flight Simulator 2024 امسال به PS5 و Switch 2 خواهند آمد
- گیمپلی جدید بازی Black State گرافیک خیرهکننده آن را به تصویر میکشد
نظرات
به نظرم با وجود اس اس دی روی کنسول ها میتونیم انتظار بروز گیم پلی های جدید و سرعتی تر باشیم که قبلا کنسولا نمیتونستن اجراش کنن یه چیزی توی مایه های رتچت اند کلنک ولی خیلی بزرگ تر
مگه پتانسیلی هم داره؟ ?:-)
آره دیگ مگه سرعت اس اس دی ماورا طبیعی نبودش ک میگفتن در کسری از صدم ثانیه همه ی بازارو بالا میاره؟ مگه همون نبود. 😀
چرا داداش دیدیم هم که چقدر روی انحصاری ها جواب داد
واسه اسپایدرمن مایلز مورالز که کمتر از دو ثانیه گیم رو بالا میاورد واسه ایول ویلیاج هم همینطور (البته ایول ویلیاج انحصاری نبود)
اخرین نسل از کنسول ها
از نسل ۱۰ دیگه فقط کلود،با این گرافیکی که بازی ها به هم زدن فقط کلود میتونه انجامش بده و بس
عرض ادب و احترام خدمت جناب آقای ابوالفضل مناف زاده. امیدوارم شب خوبی داشته باشید. گمان نکنم مصاحبه ی فوق به صورت کامل توسط حضرتعالی پوشش داده شده. سوالی که از جنابعالی داشتم این است که استودیوی Neon Giant از موتور بازی سازی UE4 جهت ساخت عنوان فوق استفاده کرده است و با توجه به رونمایی از UE5 توسط شرکت اپیک همزمان با رونمایی از کنسول های نسل نهم ، آیا دوره ی استفاده ی حداکثری از سخت افزار های نسل جدید با موتور چهارم شرکت اپیک تمام نشده ؟ یا گمان می کنید این موتور بازی سازی قدیمی که عمری نزدیک به هشت سال دارد می تواند از تمام توان سخت افزاری کنسول های نسل جدید نیز استفاده نماید ؟
بابت نشر خبر فوق از حضرتعالی کمال تشکر را دارم. پیروز و پایدار باشید.
سلام و شب بخیر
خبر به صورت کامل ترجمه شده مبنع اصلی خبر همین مسائل رو گفتن و ما هم وظیفه داریم مستقیم ارجاع بدیم. اگر مسئله ای وجود داره به متن خبر اصلی و منبع مربوطه
و راجع به سوال دیگرتون، ببینید آنریل انجین ۴ موتوری بوده که باهاش بازی گرز ۵ که فکر کنم جزو ۱۰ ۲۰ تا تاپ ترین گرافیکهایی که تا به امروز دیدم رو ساختن. از طرفی دیگه با توجه به اینکه مدام این انجین در حال آپدیت شدن هست و از همه مهمتر قابل انتقاله رو آنریل ۵، بنابراین سازندگانی که قصد دارند تا ۲۰۲۳ حدوداً بازی بسازن، صرفا روی ۴ بسازن
تا اون زمان هم آشنایی با فن و فنون ساخت بازی برای کنسول های نسل نهم رفته بالاتر، هم اینکه معیارها مشخص شده، هم کاربران کنسولای نسل نهمی به قدری شدن که ارزش داشته باشه فقط بازی نسل نهمی ساخت و هم چیزی از دست ندادن و تمامی تجاربشون قابل انتقال مستقیم هست به آنریل ۵
ببینید یه ایرادی که گرفته میشه از بازی ساز ها اینه که چرا بازی AAA عام پسند صرفاً نسل نهمی نداریم و تا ۲۰۲۲ هم نخواهد آمد چیزی. مثال تا الان یه مدیوم ترسناک داشتیم، یه دیمنز سولز که عامل پسند نیست و گیمرای خاص خودش که هاردکور بازن رو داره و ریترنالم به همین شکل.
واقعاً باید برای سونی تعظیم کرد چون حتی با وجود اینکه فعلاً ریسک این کار رو برای هورایزن نکرده، اما از این نظر که داره رچت و آمار فروشش رو قربانی گیمرهاش و قول هایی که داده میکنه،
چون طبیعتاً این بازی در صورتی که ۵۰ میلیون کنسول پلی ۵ فروخته بشه اگر عرضه بشه، قطعاً آمار فروش خیلی بهتری نسبت به الان داره که مشکل تولید هست. سونی خیلی راحت میتونست تاخیر بزنه بازیای عام پسندشو (کاری که همه استودیوها از دم کردن) و همرو بفرسته زمانی که کنسول های نسل نهمی اشباع شدن
حالا نمیدونم چی شد که صحبتام به اینجا کشید(lol) ولی در مجموع که تا ۲۰۲۳ نباید انتظار تغییر استاندارد از آنریل ۴ به ۵ باشیم به نظر من.
اصلا صحبت درباره قدرت کامل کنسول ها و نتیجه گیری کردن اون به این زودی ها از مسخره ترین چیز هاییه که امروزه شاهدش هستیم، همیشه رسم بوده که وقتی کنسول ها بازی های تماما مختص به خودشون یا به عبارتی مثلا تماما نسل نهمی رو دریافت میکنند میشه شروع کرد به نتیجه گیری کردن توانایی ها و محدودیت های کنسول ها در چه حدیه، ولی متاسفانه الان شاهد جنگ و جدالی بر سر این موضوع هستیم که برخی ها تا یه مقایسه از یه بازی حتی میان نسلی منتشر میشه سریع پرونده یه کنسول رو برای تا آخر نسل میبندن و نتیجه گیری میکنن که مثلا فلان کنسول از اون یکی ضعیف تره و این رو حتی بزرگنمایی هم میکنن و منظورم به یه عده خاصی ختم نمیشه بلکه تمام کسانی که چه سونی فن و چه مایکرو فن بار ها مقایسه ها و نتیجه گیری های بی اساسی رو نشر میدن، بهترین کار اینه که به طور متوسط تا ۲ سال آینده صبر کرد برای یه نتیجه گیری صحیح و مفید :yes: :yes: