توسعهدهندگان برای استفاده از پتانسیلهای ایکس باکس سری ایکس به زمان بیشتری نیاز دارند
طبق گفتهی کارگردان بازی The Ascent، توسعهدهندگان برای رسیدن به روش استفاده از تمامی قدرت و پتانسیلهای کنسول ایکس باکس سری ایکس به زمان بیشتری نیاز دارند.
هماکنون کمتر از شش ماه از عرضهی کنسولهای نسل نهمی ایکسباکس سری ایکس و پلیاستیشن ۵ میگذرد و این دو کنسول با سختافزارهای قدرتمند خود توانستهاند تا در کنار ایجاد چالشهای جدید برای سازندگان، کیفیت بصری فوقالعادهای را توسط بازیهای مختلف به بازیبازان هدیه کنند. البته، این موضوع که سازندگان بازیها (به خصوص استودیوهای تردپارتی) همواره پس از عرضهی کنسولهای جدید گاهاً به چند سال زمان برای تطبیق کامل نیاز دارند، انکار ناپذیر است. برای مثال، با اینکه کنسولهای ایکسباکس وان و پلیاستیشن ۴ در زمان عرضهی خود میزبان بازیهایی نظیر Ryse: Son of Rome و Killzone Shadow Fall بودند که از کیفیت بصری و گرافیکی شگفتانگیزی بهره میبردند، اما اکثریت قریب به اتفاق استودیوهای دیگر در استفاده از تمام قدرت این کنسولها به چندین سال زمان نیاز داشتند.
البته، لازم به ذکر است که به دلیل ضعف قدرت پردازندهی کنسولهای نسل هشتم، این دورهی نسبتاً کوتاه (استفاده از تمام قدرت کنسولها) به بازیهای انحصاری و عناوین چند استودیوی صاحب نام از جمله راکستار (Rockstar)، اسکوئر اینکس (Square Enix)، پلیگراند (Playground) و کپکام (Capcom) خلاصه شد. در نتیجه، شاهد انتشار عناوین بسیار زیادی بودیم که کیفیت بصری نسخهی پلتفرم رایانههای شخصی آنها اختلاف غیرمعمول و فراوانی با نسخهی کنسولی آنها داشت. از طرفی دیگر، شرکتهای سونی و مایکروسافت در این برهه اقدام به ساخت یک نسخهی ارتقاء یافته از کنسولهای خود با پسوندهای Pro و X کردند که شاید بهترین استفاده از تمامی قدرت آنها را بازی Forza Motorsport 7 به خود اختصاص داده بود. همانطور که مطلع هستید، این بازی از جمله عناوینی بود که توانست در کنار کیفیت بصری فوقالعادهی خود، با نرخ فریم ثابت ۶۰ در رزولوشن ۴K بر روی کنسول ایکس باکس وان ایکس اجرا شود که به نوعی یک مثال بارز برای استفاده از پتانسیلهای یک کنسول در نسل هشتم کنسولهای بازی قلمداد میشد.
به هر ترتیب، این موارد بیتردید در مورد کنسولهای نسل فعلی از جمله ایکس باکس سری ایکس صدق میکند که که طبق مشخصاتش لقب قدرتمندترین کنسول نسل نهمی را به خود اختصاص داده است. البته، این موضوع فعلاً به مشخصات و اعداد و ارقام مربوط است و برای مقایسه عملکرد این کنسول با پلیاستیشن ۵، ناچار به مقایسهی عملکرد بازیهای مشترک این دو پلتفرم خواهیم بود. بر این اساس، تاکنون برخی از بازیهای بر روی کنسول ژاپنی و برخی دیگر بر روی کنسول ایکس باکس عملکرد بهتری داشتند که البته به موارد بسیار جزئی محدود میشوند. در واقع، بهنظر نمیرسد که سالهای ابتدایی عرضهی کنسولهای جدید بتواند برتری یکی از آنها را نسبت به دیگری اثبات کند و برای سنجش قدرت این کنسولها، ناچاراً باید منتظر دستیابی توسعهدهندگان به تمامی قدرت کنسولها باشیم.
اما بر این اساس و طبق گفتهی کارگردان خلاق بازی The Ascent یعنی آقای تور فریک (Tor Frick) که بنیانگذار استودیوی نئون جاینت (Neon Giant) نیز محسوب میشود، دستیابی توسعهدهندگان به روشی برای استفاده از تمامی قدرت و پتانسیلهای کنسول ایکس باکس سری ایکس به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. البته، وی نیز با تقدیر از استفاده شدن SSDها در کنسولهای جدید، چنین ادعا کرد که این حافظههای پر سرعت باعث شدهاند تا استودیوهای کوچک با بودجههای محدود بتوانند فاصلهی خود را با استودیوهای بزرگتر کم کنند.
من فکر میکنم که برای درک این پیشرفت سختافزاری زمان بیشتری نیاز باشد. در واقع، مدتی طول خواهد کشید که توسعهدهندگان به تمامی قدرت این کنسول جدید دست پیدا کنند. همچنین، بارگذاری سریعتر به توسعهدهندگان این اجازه را میدهد تا بازیهایی یکپارچهتر، غنیتر و با جزئیات و تنوع بیشتری را خلق کنند. در واقع، این موضوع به توسعهدهندگان کوچکتر کمک میکند تا فاصلهی بین عناوین آنها و بازیهای AAA کمتر شود. در نهایت، من بر این باورم که بیش از هر چیز، شاهد تنوع بینظیر بازیها در آینده باشیم و این موضوع ما را شگفت زده خواهد کرد.
بازی The Ascent، در تاریخ ۸ تیر ۱۴۰۰ (۲۹ ژوئیه) برای کنسولهای ایکسباکس وان، ایکس باکس سری ایکس و اس و پلتفرم رایانههای شخصی مبتنی بر ویندوز عرضه خواهد شد.
پر بحثترینها
- رسمی: Red Dead Redemption در تاریخ ۲۹ اکتبر برای PC عرضه خواهد شد + سیستم مورد نیاز
- نقد و بررسی بازی Silent Hill 2 Remake
- یک روز پس از عرضه Silent Hill 2 Remake طرفداران با ماد CJ از San Andreas را به بازی آوردند
- تاریخچه پلی استیشن؛ تکامل از نوع ژاپنی
- استیم: شما مالک بازی های خریداری شده نیستید
- مدیرعامل Sweet Baby: منتقدان تنوع، برابری و شمول (DEI) ما را آزار میدهند
- شایعه: مایکروسافت فروش Xbox را در عربستان متوقف میکند [بهروزرسانی شد]
- گزارش: Concord به عنوان یک بازی رایگان باز میگردد
- شایعه: ریمستر سهگانه یونان God of War، نسخه Ascension و عناوین PSP در دست ساخت قرار دارند
- توسعهدهنده سابق راکستار: GTA 6 ممکن است در سال ۲۰۲۷ برای PC منتشر شود
نظرات
به نظرم با وجود اس اس دی روی کنسول ها میتونیم انتظار بروز گیم پلی های جدید و سرعتی تر باشیم که قبلا کنسولا نمیتونستن اجراش کنن یه چیزی توی مایه های رتچت اند کلنک ولی خیلی بزرگ تر
مگه پتانسیلی هم داره؟ ?:-)
آره دیگ مگه سرعت اس اس دی ماورا طبیعی نبودش ک میگفتن در کسری از صدم ثانیه همه ی بازارو بالا میاره؟ مگه همون نبود. 😀
چرا داداش دیدیم هم که چقدر روی انحصاری ها جواب داد
واسه اسپایدرمن مایلز مورالز که کمتر از دو ثانیه گیم رو بالا میاورد واسه ایول ویلیاج هم همینطور (البته ایول ویلیاج انحصاری نبود)
اخرین نسل از کنسول ها
از نسل ۱۰ دیگه فقط کلود،با این گرافیکی که بازی ها به هم زدن فقط کلود میتونه انجامش بده و بس
عرض ادب و احترام خدمت جناب آقای ابوالفضل مناف زاده. امیدوارم شب خوبی داشته باشید. گمان نکنم مصاحبه ی فوق به صورت کامل توسط حضرتعالی پوشش داده شده. سوالی که از جنابعالی داشتم این است که استودیوی Neon Giant از موتور بازی سازی UE4 جهت ساخت عنوان فوق استفاده کرده است و با توجه به رونمایی از UE5 توسط شرکت اپیک همزمان با رونمایی از کنسول های نسل نهم ، آیا دوره ی استفاده ی حداکثری از سخت افزار های نسل جدید با موتور چهارم شرکت اپیک تمام نشده ؟ یا گمان می کنید این موتور بازی سازی قدیمی که عمری نزدیک به هشت سال دارد می تواند از تمام توان سخت افزاری کنسول های نسل جدید نیز استفاده نماید ؟
بابت نشر خبر فوق از حضرتعالی کمال تشکر را دارم. پیروز و پایدار باشید.
سلام و شب بخیر
خبر به صورت کامل ترجمه شده مبنع اصلی خبر همین مسائل رو گفتن و ما هم وظیفه داریم مستقیم ارجاع بدیم. اگر مسئله ای وجود داره به متن خبر اصلی و منبع مربوطه
جناب آقای مناف زاده قبلا از پاسخگویی حضرتعالی کمال سپاسگذاری را دارم. پاینده باشید.
و راجع به سوال دیگرتون، ببینید آنریل انجین ۴ موتوری بوده که باهاش بازی گرز ۵ که فکر کنم جزو ۱۰ ۲۰ تا تاپ ترین گرافیکهایی که تا به امروز دیدم رو ساختن. از طرفی دیگه با توجه به اینکه مدام این انجین در حال آپدیت شدن هست و از همه مهمتر قابل انتقاله رو آنریل ۵، بنابراین سازندگانی که قصد دارند تا ۲۰۲۳ حدوداً بازی بسازن، صرفا روی ۴ بسازن
تا اون زمان هم آشنایی با فن و فنون ساخت بازی برای کنسول های نسل نهم رفته بالاتر، هم اینکه معیارها مشخص شده، هم کاربران کنسولای نسل نهمی به قدری شدن که ارزش داشته باشه فقط بازی نسل نهمی ساخت و هم چیزی از دست ندادن و تمامی تجاربشون قابل انتقال مستقیم هست به آنریل ۵
ببینید یه ایرادی که گرفته میشه از بازی ساز ها اینه که چرا بازی AAA عام پسند صرفاً نسل نهمی نداریم و تا ۲۰۲۲ هم نخواهد آمد چیزی. مثال تا الان یه مدیوم ترسناک داشتیم، یه دیمنز سولز که عامل پسند نیست و گیمرای خاص خودش که هاردکور بازن رو داره و ریترنالم به همین شکل.
واقعاً باید برای سونی تعظیم کرد چون حتی با وجود اینکه فعلاً ریسک این کار رو برای هورایزن نکرده، اما از این نظر که داره رچت و آمار فروشش رو قربانی گیمرهاش و قول هایی که داده میکنه،
چون طبیعتاً این بازی در صورتی که ۵۰ میلیون کنسول پلی ۵ فروخته بشه اگر عرضه بشه، قطعاً آمار فروش خیلی بهتری نسبت به الان داره که مشکل تولید هست. سونی خیلی راحت میتونست تاخیر بزنه بازیای عام پسندشو (کاری که همه استودیوها از دم کردن) و همرو بفرسته زمانی که کنسول های نسل نهمی اشباع شدن
حالا نمیدونم چی شد که صحبتام به اینجا کشید(lol) ولی در مجموع که تا ۲۰۲۳ نباید انتظار تغییر استاندارد از آنریل ۴ به ۵ باشیم به نظر من.
جناب آقای مناف زاده متشکرم بابت تمامی نکاتی که ذکر کردید. حال اگر اجازه ای به بنده دهید قلمی بر توضیحات حضرتعالی بزنم. بحث فوق که از جانب حضرتعالی ایراد گردید به دو بخش مختص به موتور بازی سازی UE و عرضه ی عناوین صرفا مختص به نسل نهم توسط ناشرین بزرگ تقسیم می شود. از بخش دوم صحبت های حضرتعالی شروع می کنم. اینکه شما ناشری همچون SIE را برای این مهم مثال زده اید دلیل آن برگرفته از این مهم می باشد که این ناشر خود تولیدکننده ی پلتفرمی است که تا به امروز با توجه به آمار چیزی حدود ۱۰ میلیون PS5 فروخته است. پس طبیعی است که علاوه بر پشتیبانی از کاربران نسل پیشین ( که البته قول هم داده اند ) ، بازی ای در خور تمامی قابلیت های این نسل تحویل کسانی دهند که وارد نسل نهم شده اند. کما اینکه می بینیم اکثر ناشرین بزرگ دست به این کار پر خطر نمی زنند و جامعه ی چند ده میلیونی نسل هشتم را نه هنوز و نه در آینده به این راحتی کنار نخواهند گذاشت. که البته سیاست هر دو ناشر کاملا طبیعی است. برگردیم به بحث اول حضرتعالی ، جایی که عنوان نموده اید موتور بازی سازی UE4 قابل انتقال به UE5 می باشد. خیلی خوب می بود تا توضیحاتی از نحوه ی انتقال و محتوایی که قابل انتقال از UE4 به UE5 می باشد را توضیح می دادید. حضرتعالی عنوان کرده اید که تا سال ۲۰۲۳ سازندگان به توانایی کنسول های نسل جدید پی خواهند برد حال این سوال را اینگونه مطرح می کنم توسعه دهنده ای که تا آن زمان به واقع مشغول به توسعه ی یک عنوان بر روی UE4 بوده چگونه می تواند به راحتی از پس این مهم برآید ؟ اینکه توسعه دهنده ای در حین ساخت یک پروژه ی پر هزینه تصمیم به گذار از نسل قدیمی یک موتور بازی سازی به نسل جدید آن می گیرد کاری است که فقط از معدود توسعه دهندگانی برمی آید که پشت ایشان به ناشر ثروتمندشان گرم است و این اجازه را اول ناشر به آن ها داده است. ( همچون دو استودیوی The Coalition و Ninja Theory )
ختم کلام : سوال هایی که بنده با طرح آن به نوعی حضرتعالی را خطاب قرار دادم اما در اصل روی سخنم با تمام بازی بازان بود صرفا سوال نبود و خود یک جواب بود به سایر دوستان تا بدانند صحبت از نسل های آینده با توجه به عدم گذار از ابزار های نسل فعلی حرفی بیهوده است ( به همین دلیل معتقدم منبع مصاحبه خبر را تقطیع نموده است ) تصمیم برای این که چه عناوینی و چه وقت صرفا برای نسل جدید عرضه شوند تصمیمی است که تماما به ناشر آن عنوان و گستردگی بازار مخاطب هدف آن پلتفرم می گردد.
اصلا صحبت درباره قدرت کامل کنسول ها و نتیجه گیری کردن اون به این زودی ها از مسخره ترین چیز هاییه که امروزه شاهدش هستیم، همیشه رسم بوده که وقتی کنسول ها بازی های تماما مختص به خودشون یا به عبارتی مثلا تماما نسل نهمی رو دریافت میکنند میشه شروع کرد به نتیجه گیری کردن توانایی ها و محدودیت های کنسول ها در چه حدیه، ولی متاسفانه الان شاهد جنگ و جدالی بر سر این موضوع هستیم که برخی ها تا یه مقایسه از یه بازی حتی میان نسلی منتشر میشه سریع پرونده یه کنسول رو برای تا آخر نسل میبندن و نتیجه گیری میکنن که مثلا فلان کنسول از اون یکی ضعیف تره و این رو حتی بزرگنمایی هم میکنن و منظورم به یه عده خاصی ختم نمیشه بلکه تمام کسانی که چه سونی فن و چه مایکرو فن بار ها مقایسه ها و نتیجه گیری های بی اساسی رو نشر میدن، بهترین کار اینه که به طور متوسط تا ۲ سال آینده صبر کرد برای یه نتیجه گیری صحیح و مفید :yes: :yes: