سونی سری مسابقات مشهور بازی‌های مبارزه‌ای EVO را خریداری کرد
سونی سری مسابقات مشهور بازی‌های مبارزه‌ای EVO را خریداری کرد
سونی سری مسابقات مشهور بازی‌های مبارزه‌ای EVO را خریداری کرد
سونی سری مسابقات مشهور بازی‌های مبارزه‌ای EVO را خریداری کرد
سونی سری مسابقات مشهور بازی‌های مبارزه‌ای EVO را خریداری کرد
سونی سری مسابقات مشهور بازی‌های مبارزه‌ای EVO را خریداری کرد

سونی سری مسابقات مشهور بازی‌های مبارزه‌ای یعنی EVO را خریداری کرد

محمد حسین کریمی
۰۲:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
سونی سری مسابقات مشهور بازی‌های مبارزه‌ای EVO را خریداری کرد

ساعاتی پیش سونی اعلام کرد که به همراه یک سرمایه‌گذار با نام RTS سری مسابقات سالانه‌ی عناوین مبارزه‌ای یعنی EVO را خریداری کرده است.

EVO در سال ۱۹۹۶ کار خود را آغاز کرد و حالا به یکی از مهم‌ترین مسابقات سالانه‌ی عناوین مبارزه‌ای در دنیا تبدیل شده است. در طول این سال‌ها سازمان EVO به صورت مستقل فعالیت داشته است، اگرچه افراد زیادی قصد خرید آن‌ها را داشته‌اند، اما حالا یکی از مهم‌ترین شرکت‌های صنعت بازی‌های ویدیویی آن‌ها را تصاحب کرده است.

سونی در متن خبر ملحق شدن EVO به خانواده‌ی پلی‌استیشن اعلام کرد که بنیان‌گذاران EVO یعنی تونی کنن (Tony Cannon) و تام کنن (Tom Cannon) همچنان نقش مهمی در میزبانی و اجرای مراسم ایفا خواهند کرد و از این سری مسابقات جدا نخواهند شد.

سونی سری مسابقات مشهور بازی‌های مبارزه‌ای EVO را خریداری کرد

خریداری یک مسابقه‌ی بازی‌های مبارزه‌ای رویکرد جالبی از سوی سونی به شمار می‌رود، اما دلیل اصلی این استراتژی چیست؟ بر اساس بیانیه‌ منتشر شده از سوی این شرکت، عناوین مبارزه‌ای بر روی پلی‌استیشن از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و بر اساس آمار ارائه شده پیرامون این پلتفرم، در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱٫۱ میلیارد ساعت وقت صرف این آثار شده است. نکته قابل توجه این است که تمامی این عناوین ترد-پارتی هستند و شرکت سونی از زمان انتشار Playstation All-Stars Battle Royale در سال ۲۰۱۲، اثر فرست‌-پارتی مبارزه‌ای نداشته است.

سرمایه‌گذاری در esport برای دوره زمانی کنونی کمی عجیب به نظر می‌رسد. با وجود شیوع ویروس کرونا و قرنطینه‌های سراسری، مراسم‌های حضوری متعددی لغو شده‌اند و به نظر می‌رسد که به طور کلی تمامی مراسم‌های حضوری از جمله مسابقات esport به سمت دیجیتالی شدن می‌روند. پیرامون همین موضوع، مدتی پیش اکتیویژن-بلیزارد (Activision Blizzard) تعداد زیادی از کارکنان خود را در بخش esport اخراج کرد.

جالب است بدانید که سال گذشته EVO در کنار پندمیک با مشکلات دیگری نیز مواجه بود. جوئی کوئلار (Joey Cuellar)، مدیر عامل سابق EVO، در آن زمان متهم به آزار جنسی شد و به دنبال همین موضوع ناشران زیادی از رویداد EVO خارج شدند. در نهایت تمامی مشکلات باعث شد که شاهد لغو شدن مراسم باشیم. شاید مالکین این سری مسابقات به دلیل مشکلات پیش آمده تصمیم گرفته باشند که با قیمتی بسیار پایین‌تر از حد معمول حق و حقوق EVO را بفروشند و سونی از این فرصت استفاده کرده است.

رویداد بعدی EVO در ماه شهریور (آگست) سال جاری به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. تا به این لحظه اعلام شده است که عناوین Tekken 7 ،Street Fighter V ،Mortal Kombat 11 و Guilty Gear Strive در مراسم حضور دارند.

همچنین سری Smash Bros نیز معمولاََ در این سری مسابقات حضور دارد، اما نمی‌دانیم عدم دسترسی بازی‌بازان پلی‌استیشن به این اثر تداخلی در حضور آن به وجود خواهد آورد یا خیر.

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سونی سری مسابقات مشهور بازی‌های مبارزه‌ای EVO را خریداری کرد
سونی سری مسابقات مشهور بازی‌های مبارزه‌ای EVO را خریداری کرد
سونی سری مسابقات مشهور بازی‌های مبارزه‌ای EVO را خریداری کرد
سونی سری مسابقات مشهور بازی‌های مبارزه‌ای EVO را خریداری کرد
سونی سری مسابقات مشهور بازی‌های مبارزه‌ای EVO را خریداری کرد

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • در مورد این خرید و چرایی این تصاحب:
    سونی اگرچه فرست‌پارتی مبارزه‌ای نداره، اما همیشه در این زمینه قراردادهای مختلفی با کپ‌کام و آرک سیستم منعقد کرده و برای این ژانر اهمیت زیادی قائل هستش، دلیلشم ساده‌اس آمار نشون میده فقط در سال ۲۰۲۰ تقریباََ ۱٫۱ میلیارد ساعت وقت صرف این آثار شده. (تنها بر روی پلی استیشن ۴)
    بازی‌های آنلاین، شوتر و حتی آر پی جی مخاطبین زیادی بر روی پی سی و موبایل دارن، اما تنها ژانری که بیش از ۹۰ درصد مخاطبینش کنسول گیمر هستن ژانر مبارزه‌ای هستش و ایجاد یک فضای مناسب برای طرفداران این ژانر یکی از استراتژی‌های اصلی سونی بوده و از این به بعد قوی‌تر به این موضوع خواهد پرداخت. تا حالا دقت کردین که پلی‌استیشن هر هفته در توییچ رویداد Mortal Kombat 11 برگزار می‌کنه؟ این موضوع خیلی وقته جریان داره و سونی قصد داره استحکام بیشتری به وجود بیاره.
    مطمئناََ از این به بعد شاهد همکاری‌های قوی‌تر سونی با ناشرهای بزرگ عناوین مبارزه‌ای خواهیم بود و اصلا بعید نیست که یکی از این استودیوهای مستقل (مثلا آرک سیستم) توسط سونی خریداری بشه برای ثبات بیشتر و داشتن یک اثر فرست پارتی مبارزه‌ای.
    به طور خلاصه از اونجایی که قشر بازی‌بازان عناوین مبارزه‌ای اکثراََ کنسول گیمر هستند، سونی قصد داره پلی‌استیشن رو به بهترین پلتفرم تجربه‌ی عناوین مبارزه‌ای، به خصوص بازی‌های مبارزه‌ای متناسب با esport تبدیل کنه و حتماََ در آینده عناوین مبارزه‌ای بیشتر و بهتری برای این پلتفرم عرضه میشه. این موضوع هم در ذهن داشته باشید که سال گذشته مایکروسافت پلتفرم esport با نام smash.gg رو خریداری کرد و این نشون میده esport درآمدزا و با اهمیت هستش. همچنین evo اگرچه در حال حاضر بر روی بازی های مبارزه‌ای تمرکز داره، اما سونی می‌تونه رویداد رو تکمیل کنه و به سمت شوتر اول شخص و عناوین ورزشی هم ببره. امیدوارم تحلیل کامل باشه.

  • Ellie williams گفت:

    چند سال پیش توی همین سری سر یکی از مسابقه های استریت فایتر یکی از دستگاه های ps4 کرش کرد آبروی سونی رفت :rotfl:

    • مهدی گفت:

      شاید تنها دلیل خرید ps4 برای دوستام استریت فایتر ، سول‌کالیبر و مورتال کامبت بود خیلی حال میده البیه برای pc هم خوبه ولی روی کنسول یک چیز دیگست یک سوال دسته دوال شاک ۴ رو pc جوابه ( میشه درباره دوال سنس و دسته xbox هم بگید )

  • Ninja theorey گفت:

    من بارها به خودم گفتم چرا ماکرو اکو سیستم خودشو درست نمیکنه مثالش همین بازیهای مبارزه ای هست .ماکرو هم باید همین مسابقات بسازه با جایزه های رقم بالا احتماش خیلی کمه موفق بشه ولی باید شروع کنه

  • The Cat Lady گفت:

    سونی باید یه استودیوی فایتینگ ساز باتجربه بخره و نسخه ی بعدی PlayStation All-Stars بسازه تا جای Smash تو Evo رو بگیره.

  • با احترام به نظر آقای کریمی بنظرم جیم رایان اومده برندplaystaitionنابود کنه و این مسائل در تاریخ دنیا تجارت سابقه دار هست ،ولی بخاطر حساسیت و ناراحت نشدن علاقه مندان پلتفرمها رقیب بازگو و یادآوری نمی کنم
    خرید بی جهت درصد کم اپیک
    خرید های میلیاردی استودیوها و استریمرها انیمه که راحت به اندازه خرید یه ناشر بزرگ بود
    نابودی japan sudio
    قرارداد موقت با ترد پارتیها
    زدن انحصاریها روی پلت فرم ویندوز به بهانه کسب بودجه
    عدم توجه به خرید سهام یا امتیاز با استدیو ها مستعد مثل بلو پوینت و کوجیما پروداکت و koei recmoو کوانتیک دریمز
    و منفعل شدن از اکثر ایونتها بزرگ که سونی همیشه بزرگ ترین قرفه را در آنها داشت مثلe3وtgsو..
    و امروز یه خرید غیر منطقی دیگه

    • Reciver گفت:

      شما بهتر است به فکر زندگی خویش باشید تا تخیلات در مورد یک شرکت بزرگ و تیم مدیریتی پیشرفته و با دانش‌.جالب است چند خبر خوانده اید و الان فیلسوف شده اید ایا ما این همه تحلیل گر و دانشمند و مغز متفکر داشته ایم و خبر از آن نداشتیم عجب جالب است آن کشور که اقتصادش فقیر ترین است تحلیل گرانش همه فیلسوف ترین هستند. عجب دنیایی شده است.

    • Souls game گفت:

      جیم رایان رییس سونی نیست
      کرانچی رول هیچ دخلی به پلی استیشن نداره
      بقیه بخش ها در مورد این تصمیم گرفتن
      اینو بفهمید و به همه چیز گیر ندید

    • منم مدیریت مدیران قدیمی رو بیشتر ترجیح میدم ولی چند مورد توضیحات شما زیاده‌رویه:
      ۱- عدم حضور داخل E3 اصلا کار اشتباهی نبود، نه تنها VIEWهای مراسم‌های اختصاصی سونی کم نبود بلکه بعضاََ بیشتر از e3 مخاطب جذب میشد. چرا سونی باید در e3 حضور پیدا می کرد وقتی خودش همونقدر view میگیره و بازاریابی میشه؟ می دونستید ورودی بهe3 برای یک کنفرانس کامل بیش از ۱۰۰ هزار دلار هستش؟ و هیچ منفعتی نداره وقتی همونقدر بازاریابی رو می تونی به صورت مستقل دریافت کنی. سونی هیچ ضربه‌ای نخورد با عدم ورود به E3 اتفاقا کار درستی انجام داد و حالا دیگه شرکت های دیگه هم در این مراسم شرکت نمی کنن.
      ۲- در مورد خرید استودیو زود قضاوت نکنید، یکی دو استودیوی خوب حتماََ خریداری شده یا و به وقتش خریداری میشه. مخصوصا بلوپوینت گیمز. سازنده ریترنال هم باید نتیجه کارش دیده بشه.
      ۳-خرید کرانچی رول احتمالاََ تصمیم جیم رایان نبوده
      ۴- شما فکر می کنید این خریدها بی جهته. حتماََ پشتش فکر بوده، یه سازمان بزرگ نمیاد ۱٫۱ میلیارد دلار رو بی جهت خرج کرانچی رول کنه. اینا تصمیم های بیزنسی هستش وشرکت های برای بقاء و سود بیشتر باید انجام بدن. همشون هم مبتنی بر برنامه‌ریزی های آینده شرکت هاس حتما این خرید رو در راستای یک سری فعالیت‌های آینده انجام دادن. شاید خریدها جنبه بازاریابی و ایجاد شور و شوق بین بازی‌باز ها رو نداشته باشن اما کسب و کار رو بهبود می دن. به عنوان مثال همه به این موضوع توجه کردن که سونی ۱٫۹۳ درصد از کادوکاوا رو خریده و همه مسخره کردن که چرا به این روش خرید می کنه، اما کسی توجه نکرد که این خرید پیرامون “پیمان اتحاد” بین دو کمپانی شکل گرفت و حالا ارتباط ها و منابع روشن و تر و نزدیک‌تر انجام میگیره. کرانچی رول هم برای ادغام با پلتفرم سونی یعنی فانیمیشن خریداری شد و کنترل بسیار بالاتری رو برای پخش و توزیع انیمه به سونی میده و تقریباََ بازار رو برای سونی انحصاری می کنه.

      ولی همونطور که قبلا گفتم با عمل نکردن به شعارها (ما به نسل ها اعتقاد داریم)، ازبین بردن japan studio و همچنین تصمیم بین نسلی کردن horizon و god of war موافق نیستم مخصوصا اگر سانتا مونیکا و گوریلا مجبور به این کار شده باشن. همچنین دوست ندارم جیم رایان روی صحنه رویداد ها ظاهر بشه بهتره شوهی یوشیدا این کار رو انجام بده و جیم رایان فقط کنترل بیزنس رو برعهده بگیره.

    • Sina_2081 گفت:

      به جای اینکه روی هوا فقط حرف بزنی ، لطفا با دلیل برای تک تک مواردی که گفتی بگو که چرا این قراردادها مشکل داره ؟
      ۱ – خرید سرویسهای انیمه اصلا ربطی به پلی استیشن نداره که کار جیم رایان باشه (و بنظرم سرمایه گزاری بسیار خوبیه)
      ۲ – خریدهای بی جهت از اپیک گیمز : شما که در زمینه اقتصاد حرفه ای هستی میشه بگی چه مشکلی در این قرارداد هست؟
      ۳ – عدم توجه به امتیاز استودیوهای مستقل : شما از کجا میدونی در زمینه کاری انجام نشده ؟ اصلا از کجا میدونی این استودیوها حاضر به فروش باشن ؟
      ۴- منفعل شدن از مراسمهای بزرگ : کدوم مراسم ها دقیقا ؟ امسال که تمام شرکتها رویداد خودشون رو داشتن و تنها مراسمی که سونی نبود e3 2019 بود که هنوز شان لیدن رییس بود و با توجه به اینکه چیزی برای نمایش وجود نداشت چرا باید الکی شرکت میکرد ؟
      ۵ – و دلیل شما برای غیر منطقی بودن خرید evo چیه ؟
      من خودم هم از جیم رایان به اندازه شان لیدن خوشم نمیاد اما در طول یکسال گذشته که رییس بوده ، موفقیتهای فوق العاده ای برای پلی استیشن بوجود آورده .

    • همینکه سونی با ثبات ترین دوران خودش را طی می کند خود حکایت از مدیریت صحیح می دهد ، فقط پول نقد سونی در آخر گزارش سه ماهه سال ۲۰۲۱ به بالاترین حد خود یعنی ۴۴ میلیارد دلار رسیده . نگران نباشید بلوپوینت که همین الانشم لو رفته خریده شده فقط منتظر اعلام در شرایط مناسب است و من معتقدم در حال آماده شده برای خریدن اسکوئر انیکس برای حفظ منافع پلی استیشن در بلند مدت خواهد بود

    • به یا رو وقت بدید اوکی الان نمیشه گفت خوبه یا نه باید صبر کنید زمانه که مشخص میکنه انقدر زود قضاوت نکنید

    • NEON گفت:

      (Solid snake forever) یعنی تو خوشت نمیاد که یک بازی قشنگ از سونی بیاد رو PC?? یک شایعه ایی پخش شد که تو همین سایت هم خبرش اومد و کلی کامنت دادن همین احتمال اومدن گوست اف سوشیما و گاد ۴ بود تو خداییش خوشت نمیاد رو PC بیاد والا من دوس دارم بیاد تا این شاهکار رو تجربه کنن

  • Reciver گفت:

    شما کی هستید که بخواهید از همه چیز در دنیا خبر دار شوید؟کاربری ساده به دنبال چه چیز ما که مانده ایم!

  • سونی رسما ارک سیستم سازنده guilty gears رو بخره ، می‌تونه موفقیت evo رو تضمین کند چون اگر مثلاً super smash Brosبخاطر این خرید توسط سونی خارج شود ممکن باعث کاهش بیننده شود . به علاوه بشدت منتظر نسخه جدید playstation all stars battle royale 2 هستم که با آی پی های جدید سونی مخلوط شده باشه و شخصیت های گوست آف سوشیما ، اسپایدرمن ، هورایزون ،دث استرندیگ و.. باشند خیلی جالب میشه

  • MS GAMER گفت:

    evo خیلی معروفه باو تو یوتوب اگر مسابقات بازی های مبارزه ای رو دنبال کنی حتما به اسمشبر میخوری

سونی سری مسابقات مشهور بازی‌های مبارزه‌ای EVO را خریداری کرد