روند توسعهی پروژهی Gaia استودیوی EA Motive پس از سالها لغو شد
به تازگی شرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts) در خبری رسمی و ناگهانی اعلام کرد که روند توسعهی پروژهی بلندپروازانهی Gaia توسط استودیوی EA Motive پس از ۶ سال لغو خواهد شد و دیگر ادامه نخواهد یافت.
در حالی که بسیاری از بازیبازان استودیوی EA Motive را با ساخت بازی خوب Star Wars Squadrons میشناسند اما این تیم خلاق به مدت ۶ سال در حال توسعهی یک پروژهی بسیار بزرگتر و جاهطلبانه تحت عنوان رمزی Gaia بود. شرکت الکترونیک آرتس در جریان رویداد EA Play سال گذشتهی میلادی به این پروژه اشارهای کرد و اظهار داشت که بازیبازان قرار است با عنوانی کاملا جدید با مکانیسمهای منحصر به فرد روبهرو شوند. همچنین شرکت الکترونیک آرتس در ادامه توضیح داد که ایدهی ساخت این عنوان بسیار بلندپروازانه و ابتکاری به شمار میآید و به بازیبازان قدرتهای زیاد جهت خلاقیت و تصرف در گیمپلی را خواهد بخشید.
پروژهی Gaia برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ میلادی به بازیبازان نشان داده شد و در همان زمان شرکت الکترونیک آرتس اعلام کرد که جید ریموند (Jade Raymond) سرشناس که پیش از این در توسعهی مجموعههای Assassin’s Creed و Watch Dogs نقش داشته است، وظیفهی نظارت بر روند توسعهی آن را بر عهده خواهد داشت. در نهایت این بازی در رویداد EA Play سال ۲۰۲۰ میلادی حضور کوتاهی داشت و به نمایش چندین بخش هنری کوتاه از بازی پرداخته شد.
با این که از پروژهی Gaia اطلاعات بسیار اندکی در دست بود اما کاملا نشان میداد که یک بازی کاملا متفاوت برای الکترونیک آرتس به حساب میآید و قرار است از تکنولوژیهای فوق پیشرفتهی کنترل فیزیکی اشیاء و فناوریهای هیجانانگیز در گیمپلی خود بهره ببرد. در نهایت لورا میل (Laura Miele)، رئیس بخش استودیوهای الکترونیک آرتس اظهار داشت که روند توسعهی پروژهی Gaia بدون استفاده از تکنولوژیهای نسل بعدی امکانپذیر نبود. از همین رو بسیاری از هواداران بیصبرانه منتظر اعلام اخبار و جزئیات بیشتر از این بازی منحصر به فرد بودند.
متأسفانه، امروز آقای Jason Schierer از مجلهی بلومبرگ (Bloomberg) گزارش داد که روند توسعهی پروژهی Gaia پس از حدود شش سال به صورت رسمی متوقف شده است و قرار نیست در آینده ادامه یابد. به نظر میرسد شرکت الکترونیک آرتس کاملا برنامههای خود را با تغییرات اساسی همراه کرده باشد و مجبور به گرفتن تصمیمات دشواری شده است. این شرکت بزرگ پیش از این در خبری تاسفبار اعلام کرد که استودیوی بایوور (Bioware) دیگر به بازسازی عنوان Anthem نخواهد پرداخت و این پروژه نیز به حال خود رها میشود. حال به نظر میرسد پروژهی Gaia نیز از به سرنوشت بازی Anthem دچار شده است.
طبق گزارش Schreier، استودیوی EA Motive از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی با دردسرهای فزایندهای روبهرو شده بود. پس از تعطیلی استودیوی بایوور مونترال (Bioware Montreal) که بعد از شکست بازی Mass Effect: Andromeda رخ داد، استودیوی EA Motive از تمامی کارمندانی که اخراج شده بودند دعوت به همکاری کرد و آنها را در مجموعهی خود جای داد. این استودیو همچنین بسیاری از توسعهدهندگان ارشد Star Wars Battlefront 2 که با استودیوی دایس (DICE) همکاری میکردند را نیز جذب نمود. حال آقای Schreier معتقد است که استودیوی EA Motive با این اقدامات قصد گسترش تیمهای خود و تشکیل گروهی قدرتمند از سازندگان را داشته اما به علت تفاوتهای فرهنگ کاری رخ داده، مشکلات داخلی بسیار زیادی در مجموعهی مذکور ایجاد شدهاند و این کشمکشها در نهایت به تعطیلی پروژهی Gaia توسط شرکت الکترونیک آرتس منجر شده است.
پروژهی Gaia به نظر میرسید یک عنوان بزرگ و هیجانانگیز برای استودیوی EA Motive به شمار آید و از دست دادن حق توسعهی آن پس از سالها بدون شک برای تیم توسعه نا امیدکننده خواهد بود. با این حال، استودیوی EA Motive همچنان به عنوان یک توسعه دهنده به فعالیت خود ادامه خواهد داد و قرار است در روند ساخت بازیهای دیگر مشارکت داشته باشد. شرکت الکترونیک آرتس در روزهای گذشته تصمیمات بزرگ و غافلگیرانهی بسیاری را گرفته است که شامل توقف کامل ساخت پروژهی Gaia، حذف بخش سرویسهای زندهی بازی Dragon Age 4 و توقف کامل بازسازی عنوان Anthem میشوند.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
وقتی میخوای لقمه بزرگتر از دهنت برداری :-/
سلام، تشکر
ea داره تغییرات بزرگی رو توی کمپانیش میده
از لغو کردن چند تا بازی تا خریدن استودیو و همین طور توجه به بازی های آنلاین رایگان و تاسیس استودیو و …
سلام
بنظر میاد یکم توجه روی عناوین داستان محور بیشتر شده ولی برای من هنوز تصمیمگیری زوده و نمیدانم مثلا حذف بخش آنلاین Dragon age بخاطر کرونا و تأخییر کمتر بوده یا نه. ولی EA حتی روزهای بدش هم کلی خوبی داره و تو همین نسل کلی بازی خوب منتشر کرده.
در پناه خدا