بیمعرفت، فراموشکار، تشنه برای تخریب و به زیر کشیدن هر ساختار و شرکت و شخص موفق (حتی اگر بهترین خاطراتمان را ساخته باشد)، دنبالهرو، محتاج تایید بقیه. اینها خصوصیات خیلی از ما گیمرها و عمدهی جامعهی بازیبازان امروز است. البته باید پا را فراتر بگذارم، زیرا میتوانم حتی بگویم اینها خصوصیت انسان امروز است که خیلی وقت است در مرداب شبکههای اجتماعی و فضای مجازی غرق شده است و خبر هم ندارد. تا وقتی که زیاد بازی Cyberpunk 2077 را تجربه نکرده بودم، نمیتوانستم زیاد با قطعیت در موردش صحبت کنم، ولی حالا اوضاع فرق کرده و ۷۰ ساعت است که مشغول تجربهٔ این بازی هستم و هر ۴ پایان آن را تجربه کردم و خیلی چیزها را در موردش فهمیدم. فقط در این حالت است که کسی میتواند در مورد این بازی حرف بزند؛ پس لطفا وقتی هنوز بازی را اجرا هم نکردهاید، در موردش نظر و فکت منتشر نکنید و ذهن دیگران را خراب نکنید. من همیشه سمت کسی هستم که حقش خورده شده و در حقش بیانصافی شده. اتفاقی که این روزها به لطف کلی گیمر جوگیر که یککلاغ چهلکلاغ میکنند، زیاد میافتد. بازی باگ و مشکل فنی دارد؟ بله در زمان انتشار داشت و زیاد هم داشت، ولی همین الان ۹۵ درصد آنها دیگر نیستند. هنوز یک ماه هم نگذشته که میبینیم دیگر خبری از آن مشکلات عظیم نیست، مشکلاتی که هر کداممان یک چیزی رویش گذاشته بودیم و برای دیگری تعریف کرده بودیم. میدانید الان چه مانده است؟ داستان شاهکار. شخصیتهای شاهکار. طراحی شاهکار نایت سینی، گیمپلی شاهکار، شخصیسازی و ارتقاهای تمامنشدنی، موسیقی و صداگذاری شاهکار و همینطور کیانو ریوز! میدانید چه مانده است؟ یک شاهکار نقشآفرینی که کل بازیهای این سبک باید از آن درس بگیرند و در ادامه، الهامبخش کلی بازی خواهد بود و بدون شک استانداردهای این ژانر را بالا برده است.
تا وقتی که زیاد بازی Cyberpunk 2077 را تجربه نکرده بودم، نمیتوانستم زیاد با قطعیت در موردش صحبت کنم، ولی حالا اوضاع فرق کرده و ۷۰ ساعت است که مشغول تجربهٔ این بازی هستم و هر ۴ پایان بازی را تجربه کردم و خیلی چیزها را در موردش فهمیدم. فقط در این حالت است که کسی میتواند در مورد این بازی حرف بزند؛ پس لطفا وقتی هنوز بازی را اجرا هم نکردهاید، در موردش نظر و فکت منتشر نکنید و ذهن دیگران را خراب نکنید.
پلیاستیشن ۴ من یک دستگاه فت قدیمی است که از اول نسل هشت تا امروز دارد یکضرب کار میکند، ولی به خدا قسم که در این ۷۰ ساعتی که مشغول تجربهٔ سایبرپانک ۲۰۷۷ هستم و آن را با هر ۴ پایانش به اتمام رساندهام، نه شاهد باگ و مشکل بزرگی بودهام، نه ایراد عجیبی که به بازی کردنم ضربه بزند. به خدا قسم که دستگاهم نه صدایی میدهد نه زور میزند که بازی را اجرا کند. اتفاقا از خیلی بازیهای دیگر ساکتتر است. آنقدر حرف شنیده بودم که فکر میکردم نمیتوانم این بازی را حتی ۱۰ ساعت بازی کنم، ولی حالا طوری شده که نمیتوانم این بازی را از بس که شاهکار است رها کنم و قصد دارم پلاتش کنم. کل تجربهٔ من در این بازی به بهترین و بدون مشکلترین شکل ممکن گذشت و حالا فقط میگویم چرا به خاطر مشکل فنی کل بازی را زیر سوال بردیم و خراب کردیم؟ میدانید که عاشق سونی و پلیاستیشن هستم ولی هرگز از بیانصافی نمیگذرم. کار سونی در برداشتن بازی از فروشگاهش یک حرکت جوگیری و احمقانه بود که از طرف سونی شرمآور بود و احسنت به مایکروسافت که چنین حرکات زشت و توهینآمیزی را در حق یکی از مخاطبدوستترین بازیسازان دنیا انجام نداد و یکی از برترین و باکیفیتترین نقشآفرینیهای تاریخ را تنها به خاطر باگ زمان انتشار از فروشگاهش برنداشت. Cyberpunk ۲۰۷۷ حتی از چیزی که قبل انتشار فکر میکردم هم عمیقتر و «عظیمتر» است و درست است که دیگر گرالت نیست، ولی یک شهر بینظیر داریم که ماهها و ماهها داستان برای ما در خودش جای داده است، آن هم داستانهایی با کیفیت سیدیپراجکت.
حالا بعد از ۷۰ ساعت بازی کردن و تمام کردن Cyberpunk 2077 و دیدن هر ۴ پایان آن، اگر بخواهم به این بازی نمره بدهم، امتیاز من ۹۲/۱۰۰ است. فقط همینقدر بدانید که شخصیت جانی سیلورهند خودش به کلیت داستان و شخصیتهای اکثر بازیها میارزد و این شخصیت واقعا شاهکار است، بماند که کل بخشهای دیگر بازی هم شاهکار هستند.
این مقاله، نقد و بررسی بازی نیست، ولی بد نیست تا مواردی را از کلیت گیمپلی بازی برای شما عزیزان بیان کنم تا روند بازی را بدانید و متوجه شوید که چه عنوانی را تجربه خواهید کرد. در همین ابتدای توضیحات گیمپلی باید خدمت شما عرض کنم که حالا بعد از ۷۰ ساعت بازی کردن و تمام کردن Cyberpunk 2077 و دیدن هر ۴ پایان آن، اگر بخواهم به این بازی نمره بدهم، امتیاز من ۹۲/۱۰۰ است. فقط همینقدر بدانید که شخصیت جانی سیلورهند خودش به کلیت داستان و شخصیتهای اکثر بازیها میارزد و این شخصیت واقعا شاهکار است، بماند که کل بخشهای دیگر بازی هم شاهکار هستند. در Cyberpunk ۲۰۷۷ باید شخصیت خود را انتخاب کرده و بسازید که این موضوع در عناوین نقشآفرینی عادی است، ولی نکتهی جالب Cyberpunk ۲۰۷۷ در این بخش، تعداد و تنوع بسیار بالای موارد مختلف شخصیسازی در بازی است که از مدل مو و خالکوبی گرفته تا تعداد بسیار زیادی موارد دیگر را باید برای شخصیت خود تعیین کنید و با این تنوعی که شاهد هستیم، فکر میکنم هیچ دو شخصیتی که بازیبازان خلق کنند، شبیه هم نیستند. در Cyberpunk ۲۰۷۷ شما در نقش شخصیتی به نام V قرار میگیرید که یک مزدور و یک سایبرپانک است و در ازای گرفتن پول کارهای خطرناکی را قبول میکند و شما باید ورژن شخصی خود از V را در بازی خلق کنید. میتوانید بین مرد یا زن بودن او انتخاب کنید. جنسیت او روی برقراری روابط عاطفی در داستان تاثیرگذار خواهد بود.
پلیاستیشن ۴ من یک دستگاه فت قدیمی است که از اول نسل هشت تا امروز دارد یکضرب کار میکند، ولی به خدا قسم که در این ۷۰ ساعتی که مشغول تجربهٔ سایبرپانک ۲۰۷۷ هستم و آن را با هر ۴ پایانش به اتمام رساندهام، نه شاهد باگ و مشکل بزرگی بودهام، نه ایراد عجیبی که به بازی کردنم ضربه بزند. به خدا قسم که دستگاهم نه صدایی میدهد نه زور میزند که بازی را اجرا کند. اتفاقا از خیلی بازیهای دیگر ساکتتر است. آنقدر حرف شنیده بودم که فکر میکردم نمیتوانم این بازی را حتی ۱۰ ساعت بازی کنم، ولی حالا طوری شده که نمیتوانم این بازی را از بس که شاهکار است رها کنم و قصد دارم پلاتش کنم.
برخلاف خیلی از بازیهای نقشآفرینی، در Cyberpunk ۲۰۷۷ لازم نیست که در بخش انتخاب شخصیت، کلاس خاصی را نیز برای وی تعیین کنیم و کلاسهای ثابت و از قبل خلق شدهای در بازی وجود ندارند که موقع ساخت شخصیت از بین آنها انتخاب نمایید. در واقع شما میتوانید در روند بازی و براساس روش بازیتان کلاس خود را خلق نمایید. شما میتوانید در بازی مهارتهای مختلفی را آزاد نموده و از آنها به نفع خود استفاده کنید. مثلا با داشتن مهارتهای بالای engineering، شما میتوانید با سلاحهای اسمارت و نارنجکها بهتر و کارآمدتر عمل کنید و یا با داشتن مهارتهای بالای Crafting، میتوانید انواع و اقسام آیتمها و تجهیزات را حتی در درجهی Legendary که ارزشمندترین آیتمهای بازی هستند، بسازید (میشود گفت کلا چیزی شبیه به سری دوساکس است که میتوانید مهارتهای خود را در راستای روش بازی خود ارتقا دهید، البته بدون شک این موضوع در سایبرپانک خیلی خیلی پیچیدهتر و عمیقتر از دوساکس است و از نظر عظمت قابل مقایسه نیست).
شخصیت خوشتیپ میخواید بیایید پیش خودم!
Cyberpunk ۲۰۷۷ برای هر چیزی یک معنا و دلیل به ما میدهد، حتی برای رابط کاربری بازی. یعنی بیهوده نمیآید بگوید که چون این بازی است، پس باید میزان تیر و مهمات و … را روی صفحه ببینید، بلکه میگوید که اگر این اطلاعات را میبینید، به خاطر سیستم سلاح زیرپوستی است که قرار دادهاید و از طریق ارتباط با پوست دست شما که سلاح در آن قرار داد، به سیستم سلاح شما متصل شده و اطلاعات آن را برای شما روی سیستم اسکنرتان نمایش میدهد. همچنین جالب است بدانید که این سلاح زیرپوستی، آسیب پایهی هر سلاح را نیز مقداری افزایش میدهد. از آنجایی که با یک عنوان نقشآفرینی طرف هستیم، بررسی شرایط محیط قبل از وارد شدن به یک قرار ملاقات خطرناک (مخصوصا اگر پای کمپانیهای نظامی قدرتمند بازی مطرح باشد) و اسکن کردن وضعیت محیطی و راههای ضربه زدن در صورت خراب شدن شرایط و راههای فرار و … ، میتواند بسیار به شما کمک کند. در حقیقت بازی به شما این اجازه را میدهد که در موقعیتهای مختلف، با بررسی شرایط و راهکارها و آپشنهایی که در اختیار دارید، راههای مختلفی را پیش بگیرید. مثلا در یک مقابله، سیستم اکشن و تیراندازی را انتخاب کنید یا با صحبت مشکل خود را حل نمایید و یا حتی برخی مواقع گروهها را بر علیه یکدیگر کنید تا خودتان این وسط جان سالم به در ببرید. افرادی که با آنها سر و کار دارید بسیار خطرناک هستند و به طور کلی زندگی در نایتسیتی اصلا کار آسانی نیست و خطر همیشه همراه شما خواهد بود.
ماشینی خریدم ها!!
Cyberpunk ۲۰۷۷ از لحاظ گیمپلی، یک نقشآفرینی غیرخطی است که از زاویهی دید اولشخص دنبال میشود و مبارزات، یکی از برترین و مهمترین بخشهای بازی هستند. سیستم شلیک سلاحها به همان روش استاندارد شوترهای اولشخص است. همچنین دشمنان در بازی نوار سلامتی دارند و وقتی به آنها شلیک میکنید، اعداد میزان آسیبی که به آنها میزنید را مشاهده میکنید تا به این شکل بتوانید بیشتر با سلاحهای خود و کارآیی آنها آشنا شوید. تعداد خیلی زیادی سلاح مختلف در بازی وجود دارند (مثل Smart Rifleها که گلولههایی شلیک میکند که قابلیت دنبال کردن هدف را دارند) که هر کدام perkهای مخصوصی نیز برای استفاده دارا هستند و همچنین مادهای مختلفی نیز برای شخصیسازی تمام سلاحهای گوناگون در بازی وجود دارند. کیفیت شلیک سلاحها و تیراندازی در بازی به معنای واقعی فوقالعاده و جذاب است و کاملا شما را به درون جو بازی میکشد و با خود همراه میکند. مبارزات بازی شامل یک سیستم خیلی باحال و جذاب هدفگیری ricochet هستند که به شما اجازه میدهد گلولهها را به زاویهای صحیح که اسکنر شما برایتان نشان میدهد، به دیوار بزنید تا در بازگشت، به دشمنانی که پشت کاور هستند بخورد. در واقع شما میتوانید وقتی که روبهروی یک دیوار هدفگیری میکنید، مسیری که گلولهتان طی خواهد کرد را ببینید.
اگه گفتید اسم تروفی به دست آوردن تمام وسایل جانی سیلورهند چیه؟ دقیقا مثل خود بازی.
همچنین با اسکنر جذاب خود میتوانید دشمنانی که پشت کاورها پنهان شدهاند را تشخیص دهید. دنیای بازی به صورت کامل و صد در صد قابل تخریب نیست، ولی پنجرهها و ستونها و بدن شخصیتها و … کاملا قابل خراب کردن هستند. جدا از سلاحهای گرم، در بازی شاهد استفادهی V از سلاحهای سرد بسیار معرکه و خشنی مثل Mantis Blade و انواع کاتانا و … نیز هستیم که واقعا فوقالعاده هستند و میتوانند کاری کنند که کلا سیستم سلاح گرم را بیخیال شوید و بچسبید به سامورایی بودن! برخلاف بازی قبلی این سازنده یعنی شاهکار جاودانه «The Witcher ۳» که نقشهی خیلی صاف و مسطح و اصطلاحا flatی داشت، نقشهی Cyberpunk ۲۰۷۷ پر از بلندیها و ساختمانهای عظیم است که بازی در آنها نیز دنبال میشود و عمق بیشتری به گیمپلی میبخشند. Night City بسیار عظیم و پر از مردم مختلف است و بین بخشهای آن هم هیچ صفحهی لودینگی وجود ندارد. شش منطقهی مجزا و بزرگ در این شهر بینظیر وجود دارند که هرکدام، حال و هوا و تم خاص خود را دارا هستند. Cyberpunk ۲۰۷۷ از نظر طراحی هنری و گرافیکی، به طرز عجیب و غریبی شگفتانگیز است و زمانی که در شهر عظیم نایت سیتی قدم میزنید، آنقدر ریزهکاری و طراحیهای معرکه دیده میشود که تا به حال شهری این چنین پویا و زنده را در هیچ عنوانی ندیدهایم.
Cyberpunk 2077 عنوانی است که هر چهقدر زمان بگذرد و جلوتر برویم، ارزشش بیشتر مشخص خواهد شد و همه خواهند فهمید که سازندگان نابغهی آن چه بازی عظیم و بیمشابهی را خلق کردهاند. اگر علاقهمند به سبک نقشآفرینی هستید، به خاطر حرفهای بیهودهای مثل مشکل فنی خود را از تجربهی Cyberpunk 2077 محروم نکنید، چون دیگر این مشکلات وجود ندارند و کاملا رفع شدهاند، مخصوصا با این آپدیت عظیم ۱۹ گیگی که دیگر همه چیز را درست کرد. پی اس ۴ فت قدیمی من بدون هیچ مشکل و باگ و … این بازی را به سرانجام رساند و حتی یک بار هم اذیت نشدم.
قابلیت تعامل با Night City در بازی شگفتانگیز است. مثلا شما میتوانید با آگهیهای تبلیغاتی و دوربینها و انواع وسایل الکترونیکی و … تعامل کنید. همچنین در شهر دستگاههای فروش مختلفی وجود دارند که داروها و آیتمها و سرویسهای مختلفی را در ازای پول بازی که Eddie نام دارد، به شما ارائه میدهند. تعداد خیلی زیادی NPC و شخصیتهای مختلف در خیابان راه میروند و مشغول کارهای خود هستند و جالب اینجاست که با این که شهر نایتسیتی از لحاظ جمعیت و افراد حاضر در خیابان، خیلی شلوغتر از دیگر بازیهاست، اما شاهد کلی شخصیت تکراری در Cyberpunk ۲۰۷۷ نیستیم و این موضوع، شهر نایتسیتی را بسیار پویاتر و زندهتر و واقعیتر از دیگر شهرها نشان میدهد و قطعا هنگام بازی کردن حس واقعیتری را به ما منتقل میکند. وقتی که در بازی با شخصیتهای غیر قابل بازی یا با همان NPCها حرف میزنید، سیستم انتخاب دیالوگ روی صفحه ظاهر میشود و هر انتخابی که انجام دهید، به سان بازیهای نقشآفرینی، عواقب خودش را خواهد داشت. البته خوب میدانید که در بازیهای سیدیپراجکت، این عواقب و نقش تصمیمها و … ، چندین برابر و چندین رده از دیگر بازیهای نقشآفرینی، بهتر و باکیفیتتر است.
جانی سیلورهند، خفنترین راکاستار دنیا. همه چیز این بازی Breathtaking است.
با انجام فعالیتهای مختلف در بازی، شما Street Cred (جدا از امتیاز تجربه و امتیاز پیشرفت تکی اسکیلها) دریافت میکنید که به شما اجازه میدهد دیالوگهای مختلف در گفتگوها باز کنید و ماموریتها یا تجهیزات سایبرنتیکی جدید بگیرید. در بازی برخی ماموریتهای جانبی تنها در حالتی فعال میشوند که شما حد مشخصی از این Street Cred را داشته باشید. نایتسیتی مظهر واقعی یک شهر باشکوه مخصوصا در شب است و نورهای زیبا و ساختمانهای عظیم و تبلیغات جذاب و اماکن تفریحی، چهرهای بسیار وسوسهکننده به شهر دادهاند و بدون شک بازی کردن در شب بسیار جذابتر از روز خواهد بود. چرخهٔ روز و شب به همراه سیستم آب و هوای کاملا داینامیک نیز در بازی وجود دارند. ماموریتهای بازی حس و حالی کاملا organic و واقعی داشته و حتی فرعیترین ماموریتهای آن، از برترین ماموریتهای دیگر بازیها بهترند. از آنجایی که شخصیت اصلی در واقع یک مزدور است، بیشتر ماموریتها در Cyberpunk ۲۰۷۷ در قالب job یا شغلهای مختلف وجود دارند که میتوانید به روشهای مختلفی آنها را قبول کنید. مثلا میتوانید آنها را از طریق صحبت با fixerها که ماموریتهای مختلفی برای مزدورانی مثل V دارند، قبول نموده و انجام دهید.
این هم از تفنگ هوشمند سخنگو! ساکت نمیشه که!
همچنین ماموریتهای ناگهانی نیز در بازی وجود دارند و ممکن است برخی ماموریتها را به صورت اتفاقی در خیابان قبول کنید و مثلا وقتی میبینید که یک اتفاقی دارد در خیابان میافتد، میتوانید انتخاب کنید که خود را وارد ماجرا کنید یا خیر (با وارد شدن به ماجرا ممکن است یک ماموریت فرعی انتظارتان را بکشد). در بازی میتوانید با وسایط نقلیهی مختلفی در سرتاسر نایتسیتی آزادانه رانندگی کنید که شامل ماشینها و موتورسیکلتها هستند. رانندگی از زاویهی دوربین اولشخص درون ماشین، بسیار جذاب است و نمای داخل ماشین بسیار زیبا طراحی شده است. البته اگر از نمای سومشخص نیز رانندگی کنید، خود ماشین یا موتور جذابی که سوارش هستید، معرکه است و طراحی خیلی فوقالعادهای دارد. البته نباید از طراحی بینظیر و فوق شاهکار شهر نایتسیتی زمانی که در حال رانندگی در شهر هستید، گذشت که به واقع برترین، زندهترین و واقعیترین شهری است که از نظر طراحی تا به حال در دنیای بازیها دیدهایم.
فضانوردی چی میگه!
در بازی با انجام ماموریتها و فعالیتهای مختلف، به سبک اکثر عناوین نقشآفرینی امتیازات تجربه کسب میکنید که از این امتیازات میتوانید در راستای قویتر کردن شخصیت خود استفاده نمایید و آنها را بر روی موارد مختلفی مثل قدرت، هوش، رفلکس، تکنولوژی و بسیاری المانهای دیگر هزینه کنید و در واقع شخصیت خود را در راستای روش بازیتان ارتقا دهید. از نکات واضح در بازی که البته همیشه سیدیپراجکت در این زمینه شهرهی خاص و عام بوده است، خوشسلیقگی طراحان این استودیو است که همواره شخصیتهای بسیار زیبا و جذابی را خلق میکنند و این بار نیز در Cyberpunk ۲۰۷۷، شخصیتهای جذاب و خوشظاهری در بازی هستند (نه در سطح ویچر) و مثل همیشه در بازی، شاهد المانهای «مخصوص» بازیهای این سازنده هم خواهیم بود که دیگر بد و خوب بودنش را به شما و عقیدهٔ شما واگذار میکنم. در واقع، خشونت تنها المان بزرگسالانهی Cyberpunk ۲۰۷۷ نیست. شما میتوانید با خیلی از شخصیتهایی که در بازی میبینید، روابط یک روزهای را فقط جهت تفریح برقرار کنید و محلهای مخصوص بزرگسالان نیز در شهر نایتسیتی وجود دارند و حتی میتوانید برخی سرگرمیهای خاص را ترتیب دهید!
وقتی این عنوان را تجربه کنید و ببینید چه میزان عشق و توجه به مخاطب در آن خرج شده است، واقعا با خود میگویید چرا با این بازی و این شرکت، این رفتار انجام شد. من عضو سیدیپراجکت نیستم و چیزی به من نمیرسد، ولی به عنوان کسی که دهها ساعت بازی را تجربه کردهام و در مرز پلات کردن آن هستم، به گیمرهای کشورم مدیونم که حقیقت را در مورد وضعیت این بازی به شما بگویم و شاید باعث شوم برخی از شما به سراغ این شاهکار بروید و یکی از بهترین تجربههای نقشآفرینی زندگیتان را کسب کنید.
اگر بخواهم یک کلمه در مورد Cyberpunk ۲۰۷۷ به شما عزیزان بگویم، بدون شک آن کلمه، «شاهکار» خواهد بود و شکی ندارم که Cyberpunk ۲۰۷۷ حالا با رفع شدن باگها و مشکلاتش، تبدیل به یکی از برترین بازیهای تاریخ شده است و در آینده، الهامبخش کلی بازی نقشآفرینی خواهد بود. Cyberpunk ۲۰۷۷ بدون شک سبک نقشآفرینی را ارتقا داده است. باگ و مشکل زمان عرضه، نمیتواند کار بینظیری که سازندگان بازی کردهاند را از بین ببرد. بازی آنقدر عظمت و عمق و کیفیت دارد و آنقدر جذاب است که هر مخاطبی را شگفتزده میکند. Cyberpunk ۲۰۷۷ ترکیبی است از داستان و روایتی شاهکار، شخصیتهای بینهایت به یادماندنی و پرداخت شده، انواع و اقسام انتخابها و تصمیمات و شاخههای مختلف داستانی، گیمپلی عمیق با المانهایی که هرگز در یک بازی نقشآفرینی اینقدر پرتعداد و معنیدار نبودهاند، سیستمهای مختلف و متنوع مبارزه و المانهای پرتعداد ارتقا و شخصیسازی و همینطور آزاد گذاشتن کامل شما در انتخاب چندین نوع مختلف پیشروی در بازی است و بدون شک یکی از کاملترین نقشآفرینیهای تاریخ است که تا امروز خلق شده. حالا میخواهید بازی نکرده مغلطه کنید و بگویید فلان و بیسار (البته این فلان و بیسارها هم فقط یک چیز هستند و آن هم مشکلات فنی در زمان انتشار است و بس)، یا این که حرف بنده را بپذیرید. واقعا یعنی یک نفر نمیگوید آقا این داستان و شخصیتپردازی و عمق و طراحی و گیمپلی و صداگذاری و موسیقی و … شاهکار محض هستند؟
یعنی یک نفر نمیگه آقا این داستان و شخصیتپردازی و عمق و طراحی و گیمپلی و صداگذاری و موسیقی و … شاهکار محض هستن؟ فقط چسبیدید به همون مشکلات فنی زمان عرضه؟ همین؟ خب اون مشکلات هم حالا دیگر نیستن. دیگه مشکلتون چیه؟
به عنوان کسی که بیش از ۷۰ ساعت این بازی را تجربه کرده و به پایان رسانده و تمام زیر و بم و ماموریتهای بازی را انجام داده و نقشه را پاکسازی کردهام، صمیمانه به شما میگویم اگر علاقهمند به سبک نقشآفرینی هستید، به خاطر حرفهایی مثل مشکل فنی خود را از تجربهٔ Cyberpunk ۲۰۷۷ محروم نکنید، چون دیگر این مشکلات وجود ندارند و کاملا رفع شدهاند، مخصوصا با این آپدیت عظیم ۱۹ گیگی که دیگر همه چیز را درست کرد. پلیاستیشن ۴ فت قدیمی من بدون هیچ مشکل و باگ و … این بازی را به سرانجام رساند و حتی یک بار هم اذیت نشدم. حیف است یکی از برترین نقشآفرینیهای تاریخ را تجربه نکنید. ناسلامتی منتقدها هم همگی به این بازی نمرات فوقالعاده دادند. اگر میخواهید، به این بازی هنوز بد و بیراه بگویید و … ولی این را بدانید که Cyberpunk ۲۰۷۷ تنها مشکل فنی داشت که حالا آن را هم ندارد و خیلی راحت به شما میگویم این بازی، از نظر عظمت یک بازی نقشآفرینی، یک “ویچر سایبرپانک” است. وقتی این عنوان را تجربه کنید و ببینید چه میزان عشق و توجه به مخاطب در آن خرج شده است، واقعا با خود میگویید چرا با این بازی و این شرکت، این رفتار انجام شد. من عضو سیدیپراجکت نیستم و چیزی به من نمیرسد، ولی به عنوان کسی که دهها ساعت بازی را تجربه کردهام و در مرز پلات کردن آن هستم، به گیمرهای کشورم مدیونم که حقیقت را در مورد وضعیت این بازی به شما بگویم و شاید باعث شوم برخی از شما به سراغ این شاهکار بروید و یکی از بهترین تجربههای نقشآفرینی زندگیتان را کسب کنید. شما در یوتیوب اسم هر بازی را که دلتان میخواهد، حتی بزرگترین بازیهای تاریخ را بزنید و برای باگهایشان جستوجو کنید تا ببینید همهی بازیها بالاخره باگ و مشکل داشتهاند، ولی باگ نباید باعث شود همه چیز بازی را از یاد ببریم و بریزیم سر خالق بازی، آن هم وقتی عنوان باعظمتی مثل Cyberpunk ۲۰۷۷ را برایمان خلق کرده است. Cyberpunk ۲۰۷۷ عنوانی است که هر چهقدر زمان بگذرد و جلوتر برویم، ارزشش بیشتر مشخص خواهد شد و همه خواهند فهمید سازندگان نابغهٔ آن چه بازی عظیم و بیمشابهی را خلق کردهاند. یادتان نرود که سازندهی ویچر ۳ است که این بازی را ساخته.
هر کی این بازی را انجام میده نمی تونه منکر زحمات زیادی که برای ساختش شده بشه منتها این بازی یه عنوان کامل نشده است از یه شرکت سازنده معتبر که بازی زیبای ویچر ۳ را در کارنامه خودش داره. بازی روی PC که تازه میگن نسبت به کنسولها خیلی بهتره بازم سنگین هست و این به تجربه بازی لطمه میزنه. جالبه من با آپدیت ها حتی مشکل دیر لود شدن تکسچرها هم که در ابتدا نداشتم به مشکلاتم اضافه شد. ناهمگونی زیادی بین قسمتهای مختلف شهر نایت سیتی به لحاظ زیبایی محیط بازی وجود داره و بازی در بعضی جاها زیبا ولی در قسمتهایی از محیط بازی چندان زیبا نیست. تراکم NPC ها درش زیاده ولی انیمیشن های خشک و هوش مصنوعی پایین اونها آزاردهنده هست. گیم پلی بازی برای من لذتبخش هست. در کل من امتیاز ۸ به بازی میدم چون انتظار بیشتری از شرکت CDPR داشتم اون هم بعد از این همه سال. این را هم بگم که هر چی از زمان شروع بازی می گذره نظرتون نسبت به بازی بهتر میشه پس یکم بهش فرصت بدین.
سلام به آقای بابایی عزیز مقاله زیبایی بود ازتون تشکر میکنم در مورد cyberpunk من نظری دربارش ندارم چون هنوز تجربش نکردم اما با این مقاله شما و پیشینه سی دی پراجکت که witcher 3 رو ساختن که بعد از skyrim از من نظر بهترین نقش افرینی تاریخ هستش تجربش لازمه در کل بازم بخاطر مقاله تشکر میکنم
وقت همگی بخیر. من به نظر شما احترام میذارم ولی نظر من مخالف اینه که بازی شاهکار یا فوق العادست. من حدود ۱۱۵ ساعت روی کامپیوتر بازی کردم. اول بگم بازی بدی نیست و خوبه ولی اصلا و ابدا شاهکار نیست چون بازی ناقصه. نه راجع به باگ میحرفم نه چیزی. بازی واقعا ناقصه. ۱- تاثیر انتخاب نقش اصلش رو ۱۰ دقیقه اوله. بقیه بازی هیچ فرقی نداره به جز بعضی مکالمات (داستان جدیدی اصلا اضافه یا کم نمیشه بعد ۱۰ دقیقه). ۲- داستان اصلی خیلیییی کوتاههههه. داستان قشنگیه ولی خیلی کوتاه. ۳- بازی ناقصه چون خیلی از کارای بازیهای نقش آفرینی نیست. مثل تغییر مدل مو یا تتو یا تغییر جزییات ماشین یا حتی خونه داخل . هیچکدوم امکان پذیر نیست. ۴- پلیسای بازی که واقعا مسخرن. و همچنین هوش مصنوعی افراد. یه مسیر رو میرن و برمیگردن. همین. راجه به افتضاح بودن اینا اصلا نمیشه حرف زد. ۵- آب و هوا هیچ تاثیری روی مردم و خود شخصیت نداره. ۶- تخریب پذیری محیط روی بعضی دیوارا عالیه ولی روی بیشتر محیطای بازی اصلا تاثیری نداره. مثل ماشین…..
من ویچر بهترین بازی زندگیمه که بالغ بر ۱۰ بار کامل تمومش کردم. این بازی هم از ۱.۵ سال پیش پیشخرید کردم. ولی خیلی از چیزایی که گفتن و یا نشون دادن اصلا تو بازی نیست یا خیلی جزییه.
سایبر بازی خوبیه. ولی اصلا و ابدا شاهکار نیست. اگه قرار بود من امتیازی بدم ۷ یا حداکثر ۷.۵ میدادم.
اگه رو ps4 معمولی قابل اجرا شده که با pro خودم میزنم به قلبش. در خوب بودن کیفیت محتوای بازی که شکی نبود و نیست، فقَط این بهینه سازی بود که ما رو ازین بازی محروم کرد و کلی ضرر به خود سی دی پروجکت زد.
و بازم ممنون از سعید آقابابایی گل و دوست داشتنی که اومد و یه اطلاع رسانی به ماهایی که بازی رو کلا کنار نذاشتیم و دنبال بهبود شرایطش بودیم کرد؛ و یه مقاله ی جذاب رو هم گذاشت تنگش! :yes:
و البته یه تذکر به عنوان کوچکتر به سعید آقابابایی دارم، و اونم اینه که بعد از این همه سال گیمر و منتقد حرفهای بودن، دیگه باید بدونید که طی تجربه ی هر شخصی از یه بازی خاص، ممکنه یسری باگ ها سر راهش قرار بگیرن که سر راه یه گیمر دیگه نبودن! تو این مسئله نباید کسی رو دروغگو خطاب کرد!
من خودم طی اولین تجربه ام در بازی farcry 5 بعد از کامل کردن بیش از دو سوم نقشه که کلی هم طول کشیده بود، به یه باگ بد خوردم که به محض لود شدن سیو بازی میمردم! و عملا بازی برام از دست رفت که خب این رو میشه یه ایراد قابل ذکر و بزرگ دونست؛ ولی همون بازی رو سری بعد که بازی کردم تا پایان بدون مشکل رفتم!
پس تو مسئله ی باگ، هیچ کس نمیتونه خودش رو مدعی صد در صد بدونه، ولی با توجه به اینکه سعید جان مثل خودم تاکید داره که نقشه رو کامل زیر و رو میکنه، تا حد زیادی حرفش در مورد رفع مشکلات فنی قابل قبوله. :yes:
سعید جان بازم خسته نباشید میگم بهت بابت این بررسی به موقع و کاردرست. :rose:
درود بر دوست عزیزم نوید گل. خیلی متشکرم نوید جان. مثل همیشه دیدن نظرت باعث خوشحالیه.
نوید عزیز شما گویا بد متوجه شدی. دروغگو کسیه که بازی نکرده و فکت صادر میکنه وگرنه شاید کسی بازی کرده و خوشش نمیاد مثل خیلی ها که در این پست گفتن.
انشاله بازی کنی و لذت ببری.
آره اونایی که بازی نکرده فکت صادر میکنن که واقعا معضلی شدن، ولی خب خوشحالم که امثال سعید آقابابایی رو تو ایران داریم که ساکت نمیشینه، سوار یه موج خاص نمیشه و میاد تجربه ی خودش از بازی رو به بهترین نحو به اشتراک میذاره.
یعنی من فقط تو قضیه “باگ” گفتم نمیشه به کسی گفت دروغگو، چون هر کسی ممکنه طی تجربه خودش به یسری باگ برخورد کنه یا نه، تجربه همه یکسان نیست.
وگرنه هیترهایی که بازی نکرده حرف میزنن که خب جای دفاع ندارن.
درود به سعید عزیز و گل تشکر بابت توضیحاتِ عالی سعید جان.خسته نباشی بیصبرانه منتظر نقد نسل نهمیه بازی با قلم خودت هستم. واقعیتش من وضعیت فنی بازی از دیجیتال فاندری دنبال میکردم.تو آخرین ویدیویی که کار کرده بودن تو کنسولهای پایه بهبودهای زیادی رخ داده مخصوصا تو image quality و فریم ریت این پیشرفتها در ps4 پایه بیشتر بود نسبت به اکسباکس پایه و همینطور که گفتی سعید جان باگها هم خیلی کمتر شدند. در آینده بازم قرار هست که از این بیشتر پیشرفت کنه منتهی چند ماهی زمان لازم هست که بازی در بهترین حالتش روی کنسولهای نسل هشتمی اجرا بشه.
از (ای کاش زیاد) خوشم نمیاد اما ای کاش cdpr بعد از آخرین تاخیر ،تاریخِ انتشار مشخص نمیکرد.
ایمان جان لست ۲ رو تموم کردم و یه نقد یا بهتره بگم برداشت شخصی هم ازش نوشتم منتظر یه فرصت مناسبم بزارم تو گیمفا ، تو ۲۴ ساعت اینده تو یکی از پست ها کامنت رو میزارم :rose:
ممنونم سعید جان بابت این مقاله زیبا و خیلی به موقع! واقعا خود من با چیزایی که شنیده بودم در مورد بازی کاملا تردید داشتم برای تجربه اش و میگفتم نهایت اگرم بخام بازی کنم یک ساله دیگه باید برم سراغش ولی با مقاله شما خیلی مشتاق شدم که خیلی زودتر از اینا بتونم تجربه ش کنم و ازش لذت ببرم چون به حرف شما کاملا اعتماد دارم مخصوصا اینکه وقتی شما رو یه ps4 فت تجربش کردید و بعد از اپدیت ها مشکلی ندیدید پس دیگه خیالم راحته رو ps5 که تازه تهیه کردم صد در صد خیلی بهتر روون تر اجرا میشه. امیدوارم همه دوستان به حرف شما اطمینان کنن و این شاهکار رو تجربه کنن و نظر شخصی خودشون رو بعد از انجام بازی بدن( نه از روی شایعات و تماشای ویدیوها)
درود بر همه گیمر های عزیز و سعید عزیز آقا نمیدونم چجوریه ولی همیشه ی خدا حرف دل منو میزنی بنده رو pc بازی کردم و پیش خرید هم کرده بودم بازیو و تا حالا حدودا ۱۰۸ ساعت بازی کردم و بازی پلات شده و دارم میچرخم و منم مثل شما هیچ مشکلی از بازی ندیدم
درود بر استاد اقا بابایی
شما در مورد سایبرپانک که از نظر جامعه گیمینگ طر شده است یک نظر متفاوت منصفانه و عالی داشتید
ایا سایبر پانک میتواند جایگاه و یک صندلی در کناره ویچر و والهالا داشته باشد؟
نظرات
هر کی این بازی را انجام میده نمی تونه منکر زحمات زیادی که برای ساختش شده بشه منتها این بازی یه عنوان کامل نشده است از یه شرکت سازنده معتبر که بازی زیبای ویچر ۳ را در کارنامه خودش داره. بازی روی PC که تازه میگن نسبت به کنسولها خیلی بهتره بازم سنگین هست و این به تجربه بازی لطمه میزنه. جالبه من با آپدیت ها حتی مشکل دیر لود شدن تکسچرها هم که در ابتدا نداشتم به مشکلاتم اضافه شد. ناهمگونی زیادی بین قسمتهای مختلف شهر نایت سیتی به لحاظ زیبایی محیط بازی وجود داره و بازی در بعضی جاها زیبا ولی در قسمتهایی از محیط بازی چندان زیبا نیست. تراکم NPC ها درش زیاده ولی انیمیشن های خشک و هوش مصنوعی پایین اونها آزاردهنده هست. گیم پلی بازی برای من لذتبخش هست. در کل من امتیاز ۸ به بازی میدم چون انتظار بیشتری از شرکت CDPR داشتم اون هم بعد از این همه سال. این را هم بگم که هر چی از زمان شروع بازی می گذره نظرتون نسبت به بازی بهتر میشه پس یکم بهش فرصت بدین.
در کل برای ساخت بازی ۴ سال زمان گذاشتن 🙂
ممنون از نظرت 🙂
درود بر شما. خیلی متشکرم که لطف کردید و نظرتون رو نوشتید.
سلام به آقای بابایی عزیز مقاله زیبایی بود ازتون تشکر میکنم در مورد cyberpunk من نظری دربارش ندارم چون هنوز تجربش نکردم اما با این مقاله شما و پیشینه سی دی پراجکت که witcher 3 رو ساختن که بعد از skyrim از من نظر بهترین نقش افرینی تاریخ هستش تجربش لازمه در کل بازم بخاطر مقاله تشکر میکنم
وقت همگی بخیر. من به نظر شما احترام میذارم ولی نظر من مخالف اینه که بازی شاهکار یا فوق العادست. من حدود ۱۱۵ ساعت روی کامپیوتر بازی کردم. اول بگم بازی بدی نیست و خوبه ولی اصلا و ابدا شاهکار نیست چون بازی ناقصه. نه راجع به باگ میحرفم نه چیزی. بازی واقعا ناقصه. ۱- تاثیر انتخاب نقش اصلش رو ۱۰ دقیقه اوله. بقیه بازی هیچ فرقی نداره به جز بعضی مکالمات (داستان جدیدی اصلا اضافه یا کم نمیشه بعد ۱۰ دقیقه). ۲- داستان اصلی خیلیییی کوتاههههه. داستان قشنگیه ولی خیلی کوتاه. ۳- بازی ناقصه چون خیلی از کارای بازیهای نقش آفرینی نیست. مثل تغییر مدل مو یا تتو یا تغییر جزییات ماشین یا حتی خونه داخل . هیچکدوم امکان پذیر نیست. ۴- پلیسای بازی که واقعا مسخرن. و همچنین هوش مصنوعی افراد. یه مسیر رو میرن و برمیگردن. همین. راجه به افتضاح بودن اینا اصلا نمیشه حرف زد. ۵- آب و هوا هیچ تاثیری روی مردم و خود شخصیت نداره. ۶- تخریب پذیری محیط روی بعضی دیوارا عالیه ولی روی بیشتر محیطای بازی اصلا تاثیری نداره. مثل ماشین…..
من ویچر بهترین بازی زندگیمه که بالغ بر ۱۰ بار کامل تمومش کردم. این بازی هم از ۱.۵ سال پیش پیشخرید کردم. ولی خیلی از چیزایی که گفتن و یا نشون دادن اصلا تو بازی نیست یا خیلی جزییه.
سایبر بازی خوبیه. ولی اصلا و ابدا شاهکار نیست. اگه قرار بود من امتیازی بدم ۷ یا حداکثر ۷.۵ میدادم.
موافقم
درود بر شما. خیلی ممنون از نظرتون. بنده هم به نظر شما احترام میذارم و ایرادی نداره اگر نظرمون مخالف هم باشه.
اگه رو ps4 معمولی قابل اجرا شده که با pro خودم میزنم به قلبش. در خوب بودن کیفیت محتوای بازی که شکی نبود و نیست، فقَط این بهینه سازی بود که ما رو ازین بازی محروم کرد و کلی ضرر به خود سی دی پروجکت زد.
و بازم ممنون از سعید آقابابایی گل و دوست داشتنی که اومد و یه اطلاع رسانی به ماهایی که بازی رو کلا کنار نذاشتیم و دنبال بهبود شرایطش بودیم کرد؛ و یه مقاله ی جذاب رو هم گذاشت تنگش! :yes:
و البته یه تذکر به عنوان کوچکتر به سعید آقابابایی دارم، و اونم اینه که بعد از این همه سال گیمر و منتقد حرفهای بودن، دیگه باید بدونید که طی تجربه ی هر شخصی از یه بازی خاص، ممکنه یسری باگ ها سر راهش قرار بگیرن که سر راه یه گیمر دیگه نبودن! تو این مسئله نباید کسی رو دروغگو خطاب کرد!
من خودم طی اولین تجربه ام در بازی farcry 5 بعد از کامل کردن بیش از دو سوم نقشه که کلی هم طول کشیده بود، به یه باگ بد خوردم که به محض لود شدن سیو بازی میمردم! و عملا بازی برام از دست رفت که خب این رو میشه یه ایراد قابل ذکر و بزرگ دونست؛ ولی همون بازی رو سری بعد که بازی کردم تا پایان بدون مشکل رفتم!
پس تو مسئله ی باگ، هیچ کس نمیتونه خودش رو مدعی صد در صد بدونه، ولی با توجه به اینکه سعید جان مثل خودم تاکید داره که نقشه رو کامل زیر و رو میکنه، تا حد زیادی حرفش در مورد رفع مشکلات فنی قابل قبوله. :yes:
سعید جان بازم خسته نباشید میگم بهت بابت این بررسی به موقع و کاردرست. :rose:
درود بر دوست عزیزم نوید گل. خیلی متشکرم نوید جان. مثل همیشه دیدن نظرت باعث خوشحالیه.
نوید عزیز شما گویا بد متوجه شدی. دروغگو کسیه که بازی نکرده و فکت صادر میکنه وگرنه شاید کسی بازی کرده و خوشش نمیاد مثل خیلی ها که در این پست گفتن.
انشاله بازی کنی و لذت ببری.
آره اونایی که بازی نکرده فکت صادر میکنن که واقعا معضلی شدن، ولی خب خوشحالم که امثال سعید آقابابایی رو تو ایران داریم که ساکت نمیشینه، سوار یه موج خاص نمیشه و میاد تجربه ی خودش از بازی رو به بهترین نحو به اشتراک میذاره.
یعنی من فقط تو قضیه “باگ” گفتم نمیشه به کسی گفت دروغگو، چون هر کسی ممکنه طی تجربه خودش به یسری باگ برخورد کنه یا نه، تجربه همه یکسان نیست.
وگرنه هیترهایی که بازی نکرده حرف میزنن که خب جای دفاع ندارن.
مگه غیر از این بود
فقط ی سال دیگه زمان میخواست همین
درود به سعید عزیز و گل تشکر بابت توضیحاتِ عالی سعید جان.خسته نباشی بیصبرانه منتظر نقد نسل نهمیه بازی با قلم خودت هستم. واقعیتش من وضعیت فنی بازی از دیجیتال فاندری دنبال میکردم.تو آخرین ویدیویی که کار کرده بودن تو کنسولهای پایه بهبودهای زیادی رخ داده مخصوصا تو image quality و فریم ریت این پیشرفتها در ps4 پایه بیشتر بود نسبت به اکسباکس پایه و همینطور که گفتی سعید جان باگها هم خیلی کمتر شدند. در آینده بازم قرار هست که از این بیشتر پیشرفت کنه منتهی چند ماهی زمان لازم هست که بازی در بهترین حالتش روی کنسولهای نسل هشتمی اجرا بشه.
از (ای کاش زیاد) خوشم نمیاد اما ای کاش cdpr بعد از آخرین تاخیر ،تاریخِ انتشار مشخص نمیکرد.
ایمان جان لست ۲ رو تموم کردم و یه نقد یا بهتره بگم برداشت شخصی هم ازش نوشتم منتظر یه فرصت مناسبم بزارم تو گیمفا ، تو ۲۴ ساعت اینده تو یکی از پست ها کامنت رو میزارم :rose:
درود به محسن جان
محسن جان بیصبرانه منتظرم :inlove: .
ممنونم سعید جان بابت این مقاله زیبا و خیلی به موقع! واقعا خود من با چیزایی که شنیده بودم در مورد بازی کاملا تردید داشتم برای تجربه اش و میگفتم نهایت اگرم بخام بازی کنم یک ساله دیگه باید برم سراغش ولی با مقاله شما خیلی مشتاق شدم که خیلی زودتر از اینا بتونم تجربه ش کنم و ازش لذت ببرم چون به حرف شما کاملا اعتماد دارم مخصوصا اینکه وقتی شما رو یه ps4 فت تجربش کردید و بعد از اپدیت ها مشکلی ندیدید پس دیگه خیالم راحته رو ps5 که تازه تهیه کردم صد در صد خیلی بهتر روون تر اجرا میشه. امیدوارم همه دوستان به حرف شما اطمینان کنن و این شاهکار رو تجربه کنن و نظر شخصی خودشون رو بعد از انجام بازی بدن( نه از روی شایعات و تماشای ویدیوها)
آقا سعید یکی از اونایی که خیلی دوست داشت سیدی پراجکت زمین بخوره، همین سونیه
درود بر همه گیمر های عزیز و سعید عزیز آقا نمیدونم چجوریه ولی همیشه ی خدا حرف دل منو میزنی بنده رو pc بازی کردم و پیش خرید هم کرده بودم بازیو و تا حالا حدودا ۱۰۸ ساعت بازی کردم و بازی پلات شده و دارم میچرخم و منم مثل شما هیچ مشکلی از بازی ندیدم
ترش=سی دی پروجکد بچ
سلام روی این سیستم میاد؟
Corei5 9400
Rx 580
Ram 16
درود بر استاد اقا بابایی
شما در مورد سایبرپانک که از نظر جامعه گیمینگ طر شده است یک نظر متفاوت منصفانه و عالی داشتید
ایا سایبر پانک میتواند جایگاه و یک صندلی در کناره ویچر و والهالا داشته باشد؟
بدون شک این بازی پر جزئیات ترین بازی دنیای گیم هستش
اصلا این بازی رو از دست ندین
فقط به شرط این که رو یه تی وی یه ۴k بزنید که لذتش چند برابر میشه
این مقاله فقط برای گیمر های کهنه کار و با تجربه قابل درکه !
ممنون آقا سعید :yes:
این بازی خیلی پتانسیل داشت ولی زیر دست مدیر های بی کفایت مرد و نتونست به نظر من شاهکار باشه البته که من خود فن بازی هستم