آنالیز: تحلیل تغییرات سیاست پلیاستیشن در نسل جدید؛ استودیوی مخفی سونی در سن دیگو چه ماهیتی دارد؟
شرکتها در برهههای زمانی مختلف بر اساس طرز فکر مدیران، درجهی موفقیت و اهداف خود سیاستهای گوناگونی را پیش میگیرند و بخش پلیاستیشن شرکت سونی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگرچه موفقیت نسل هشتم پلیاستیشن باعث شده است که در جهت قبلی قدم بردارند و به مانند ایکسباکس تغییرات بنیادین در ارائهی محتوا ایجاد نکنند، اما با این وجود، شاهد یک سری حساسیتها و جهتگیریهای خاص هستیم که در این مقاله آنها را مورد تحلیل و بررسی قرار خواهیم داد. با تحلیل تغییرات سیاست پلیاستیشن در نسل جدید، رویکرد پلیاستیشن در قبال گسترش استودیوهای خود و همچنین بحث جذاب ماهیت استودیوی مخفی سونی در سن دیگو همراه باشید.
تحلیل تغییرات سیاست پلیاستیشن در نسل جدید
مطمئناََ بر کسی پوشیده نیست که شرکت سونی در مورد ارائهی محتوا، همان رویکرد همیشگی خود را حفظ کرده است. آنها همچنان ارائهی بازیهای درجه یک تکنفره را ادامه میدهند و همواره به دنبال داستانهای درگیرکننده با شخصیتپردازیهای دلچسب هستند. اگرچه شرکت سونی و تیم پلیاستیشن به سمت هدف همیشگی خود مبنی بر ارائهی بهترین تجربههای تکنفره حرکت میکنند و در جهتی مشابه قدم بر میدارند، اما این بدان معنا نیست که شاهد یک سری تغییرات در نحوهی رسیدن به آن هدف نیستیم. شاید بسیاری از بازیبازان به این موضوع توجه نکرده باشند، اما در یک تا دو سال اخیر، تیم پلیاستیشن تغییرات مدیریتی به خود دیده است و برخی سلسله مراتب آن با تغییر مواجه شدهاند.
جیم رایان (Jim Ryan) در حال حاضر مدیریت پلیاستیشن را در دست گرفته است و در اواسط امسال، هرمن هالست (Herman Hulst) هدایت استودیوهای پلیاستیشن را بر عهده گرفت. همیشه با ایجاد تغییرات در مدیریت، برنامهها و خط مشی نیز تحت تاثیر قرار میگیرند و ما باید منتظر یک سری انتخابهای متفاوت نسبت به نسلهای پیش باشیم. اگر فردی ریزبین باشید و با موشکافی کامل اتفاقات درون صنعت بازیهای ویدیویی را دنبال کنید، متوجه خواهید شد که سونی برای رسیدن به هدف همیشگی خود، یک رویهی کاملاََ جدید را پیش گرفته و این موضوع یک سری اثر منفی را به دنبال داشته است. همهی شرکتها در درجهی اول به دنبال سود خود هستند و ماهیت تشکیل یک کمپانی، این است که برای شخص یا سهامداران سود به همراه بیاورد. تفاوت در این است که برخی مدیران قصد دارند با رویکردهای خلاقانه و ارائهی محتویات خاص به این سود دست پیدا کنند و عدهای دیگر از مدیران با دید تجاری و بررسی المانهای کسب و کار به دنبال این هدف هستند.
به طور کلی، تمامی مدیران قبل از جیم رایان نیز تحصیلات بازاریابی و تجاری داشتند و به دنبال همین موضوع با دیدگاههای شدیدتر یا آسانگیرانهتر، به تولید محتوا نگاه میکردند. در این میان یک تفاوت اساسی وجود دارد. قبل از آقای جیم رایان، افرادی مانند جک ترتون (Jack Tretton) عرصهی نمایشها و ارتباطات را خالی میکردند و این وظایف را به افراد محبوبی مانند شوهی یوشیدا (Shuhei Yoshida) محول میکردند، اما در حال حاضر نقش این افراد کلیدی کمرنگتر از گذشته شده است. مصاحبههای اساسی را رایان انجام میدهد و گفتوگوهای یوشیدا با رسانهها، دیگر محدودتر از گذشته شده است.
مطمئناََ جیم رایان در قبال موقعیت شغلی خود توانایی کامل را دارد، اما به نظر میرسد تا حدودی شاهد انحراف هستیم و دیگر آن نزدیکی منحصر به فرد افراد کلیدی پلیاستیشن با طرفداران دیده نمیشود.
نسل جدید با حساسیتهای شدید
پلیاستیشن در اوج محبوبیت و موفقیت قرار دارد و به همین دلیل تیم پلیاستیشن، مدیران برنامهریزی و مدیران اجرایی نسبت به تصمیمات مختلف در قبال تولید محتوا بیش از گذشته حساسیت به خرج میدهند. همانطور که جیم رایان در مصاحبههای خود چندین بار بر این موضوع تاکید کرده است که عناوین پلیاستیشن با بودجههای چند صد میلیون دلاری ساخته میشوند، بنابراین انتظار میرود نظارت بیشتری بر روی آنها صورت گیرد و چراغ سبز دادن به پروژههای مختلف، پروسهی سختگیرانهتری را طی کند. با توجه به رویکردهای اخیر مدیران و موفقیتهای خاصی که در سالهای منتهی به نسل جدید برای سونی رخ داد، انتظار میرود بودجههای کلانی به بازیهای بلاکباستری سینماتیک اختصاص داده شود، اگرچه هر از چندگاهی برخی عناوین هاردکور مانند Demon’s Souls نیز توسعه پیدا خواهند کرد. همچنین مطمئناََ سونی به بازسازی بازیهای مختلف علاقهی بیشتری نشان خواهد داد، چرا که این دسته از بازیها به طور حتم مخاطبین قدیمی را به خود جذب میکنند.
تیم پلیاستیشن به دنبال گسترش پروژههای بلاکباستری خواهد بود و در کنار آن جامعهی هاردکور و قدیمی را فراموش نخواهد کرد، اما از آنجایی که تعداد چراغ سبزهای آنها محدودتر خواهد شد و ایدههای جدید تنها در صورتی تایید خواهند شد که اعتبار بالایی پشتشان باشد، بنابراین انتظار میرود بسیاری از ایدهها تایید نشوند تا محدودهی تمرکز همان پروژههایی باشند که صدها میلیون دلار خرج برداشتهاند. به عبارت دیگر، احتمالاََ در ادامهی نسل نهم کمتر شاهد پروژههای کوچک خلاقانهای مانند Rain ،Journey ،puppeteer و Playstation All Stars Battle Royale باشیم. اخیراََ بسیاری از توسعهدهندگان از استودیوهای مختلف سونی مانند ژاپن استودیو (Japan Studio) و ناتیداگ (Naughty Dog) جدا شدهاند که ممکن است دلیل اصلی این موضوع، عدم تایید برخی ایدههای خاص آنها باشد. با وجود اینکه تغییر سیاست سونی میتواند بر روی این موضوع تاثیرگذار باشد، اما با اطمینان کامل نمیتوان این تئوری را تایید کرد.
تغییر در سیاستهای سونی نه نشانهی بدی است و نه صرفاََ رویکردی مثبت را نشان میدهد. اگر طرفدار عناوین سینماتیک پرخرج و منتظر عناوین بلاکباستری هستید، بنابراین در ادامهی این نسل، بیش از گذشته با این دسته از بازیها مواجه خواهید شد، چرا که پلیاستیشن قصد دارد در بازههای کوتاه مدت پروژههای با کیفیتی تولید کند و تمامی تمرکز خود را بر روی تولید بازیهای مشهور بلاکباستری مانند Spider-Man ،Uncharted و Ghost of Tsushima بگذارد. در کنار این عناوین، بعضاََ شاهد آثار هاردکور و بازسازیهای اساسی نیز خواهیم بود، اما احتمال دارد که در این میان به بازیهای بدیع و خلاقانهای که بعضاََ قصد دارند در خلاف جهت استانداردهای همیشگی حرکت کنند، آسیب جدی وارد شود.
مبحث خرید استودیوهای مختلف از سوی شرکتهای مطرح برای بسیاری از بازیبازان از جذابیت زیادی برخوردار است، اما شرکت سونی در این زمینه رویکردی هیجانانگیز اتخاذ نکرده است و کاملاََ مطابق پتانسیلها و تواناییهای خود این کار را انجام میدهد. طرفداران انتظار دارند که ناگهان خبر خرید یک شرکت بزرگ از سوی سونی منتشر شود، اما به احتمال زیاد چنین اتفاقی رخ نخواهد داد، زیرا سونی یک رویکرد مدیریتی کاملاََ متفاوت را پیش گرفته است. اگر به خریدها دقت کرده باشید، شرکت سونی و تیم پلیاستیشن نه تنها به سراغ شرکتهای بزرگ نمیرود، بلکه تا زمانی که بر سر چندین پروژهی مختلف با یک استودیو همکاری نداشته باشد، آن را خریداری نخواهد کرد. اینسامنیاک گیمز (Insomniac Games)، آخرین خرید آنها، یک مثال واضح برای این استراتژی است. سونی نقدینگی زیادی در دست دارد و به راحتی میتواند با شرکتهای نسبتاََ بزرگ نیز وارد مذاکره شود، اما چنین رویکردی با سیستم مدیریتی آنها هماهنگ نیست. مدتی پیش جیم رایان در مورد رویکرد گسترش استودیوهای داخلی گفته بود:
ما دوست داریم که کمی متنوعتر و خاصتر نسل جدید را پیش بگیریم و راهی پیدا کنیم که با توجه به نیاز مخاطبین، محتویات و تجربیات مختلف ارائه دهیم. کلید اصلی رسیدن به نیازهای مخاطبین این بوده است که در طول این سالها، استودیوهای داخلی پلیاستیشن را به قدرت مطلق تبدیل و آنها را با تجهیزات جدید و به روز مجهز کنیم. یک شبکه از استودیوها باعث میشوند بازیهای عالی ساخته شوند. ما به صورت مخفیانه و با سکوت مطلق بر روی استودیوهای خود سرمایهگذاری کردهایم. این سرمایهگذاری مداوم بوده و در طول سالهای متمادی رخ داده است.
جملهی طلایی او در مصاحبهای مشابه نقل قول زیر است:
سونی به صورت پایهای و سازمانی قابلیتهای استودیوهای خود را رشد خواهد داد. ما به شکل “ترکیب و ادغام انتخابی” قابلیتهای استودیوهای داخلی خود را شکوفاتر از قبل خواهیم کرد.
سخن بالا با صراحت کامل استراتژی سونی در مورد گسترش استودیوهای پلیاستیشن را توضیح میدهد. تیم پلیاستیشن و مدیران تصمیمگیرندهی آن، دو شیوهی متناسب با قابلیتهای “استودیوهای جهانی پلیاستیشن” را برگزیدهاند. اولویت آنها ادغام و ترکیب خواهد بود، این بدان معنا است که اعضای کلیدی و با تجربهی ناتیداگ، ساکر پانچ (Sucker Punch) و یا سانتا مونیکا (Santa Monica) پس از کسب تجربهی لازم و آشنا شدن با محتویات مورد نیاز پلیاستیشن، به استودیوهای تازهکار منتقل خواهند شد تا پایههای مستحکمی را برای این استودیوها بنا کنند. مطمئناََ این افراد رهبری بخشهای خاصی از استودیوی جدید را در دست خواهند گرفت تا نیروهای تازهای تربیت شوند. سونی در نظر دارد که این روال برای سالها ادامه پیدا کند و تجربیات نیروهای خود را به افراد دیگر انتقال دهد. این رویه باعث میشود به طور مداوم شاهد تربیت نیروهای خلاق باشیم و حتی اگر اعضای کلیدی ناتیداگ یا استودیوهای دیگر جدا شوند، همچنان افرادی هستند که بتوانند جای آنها را پُر کنند. اولویت دوم سونی در زمینهی گسترش استودیوها، خرید سازندههای میانرده خواهد بود. بعید است که آنها سراغ شرکتهای بزرگی مانند بتسدا (Bethesda) بروند، اما انتظار میرود به صورت نامنظم، چند سالی یکبار استودیوای میانرده (از نظر وسعت و ارزش مالی) در سطح اینسامنیاک گیمز خریداری کنند.
ساختار توسعهی بازی در میان استودیوهای پلیاستیشن
ساختار توسعهی بازیها و پروژههای مختلف در میان استودیوهای پلیاستیشن کمی با دیگر شرکتهای بزرگ تفاوت دارد. باید به این موضوع اشاره شود که بسیاری از ناشران بزرگ برای توسعهی عناوین وسیع و مهم خود از منابع برونسازمانی استفاده میکنند، چرا که سطح عظیم آن پروژه باعث میشود تمامی استعدادها و امکانات لازم برای ارائهی یک اثر کامل موجود نباشد. به عنوان مثال، استودیوی ۳۴۳ اینداستریز از حمایتهای استودیوی بزرگی با نام اسپراسافت (Sperasoft) برخوردار است و توسعهی برخی قسمتهای پروژه توسط آنها انجام میشود. این قضیه برای سونی نیز صادق است با این تفاوت که آنها مالک بسیاری از این استودیوهای حمایتی هستند. از آنجایی که اکثر عناوین انحصاری پلیاستیشن نیازمند انیمیشنهای پیچیده هستند، بنابراین آنها استودیوهای حمایتی را در اختیار دارند که صرفاََ انیمیشنها و تریلرهای سینماتیک بازیهای بزرگ را توسعه میدهند.
در حال حاضر تیم پلیاستیشن شامل چند استودیوی خاص میشود که به دلیل نقش حمایتی خود، کمتر شناخته شدهاند. استودیو حمایتی اصلی آنها با نام Visual Arts Services Group برای مدت زیادی میشود که در شهر سن دیگو فعالیت دارد و در طول این سالها، بر روی پروژههای مخلتفی مانند سری The Last of Us، سری Uncharted، بازی Ghost of Tsushima، عنوان God of War و اکثر بازیهای انحصاری سونی که از سال ۲۰۰۷ منتشر شدهاند کار کرده است. در کنار این تیم، ۵ استودیوی حمایتی دیگر با نامهای Sony San Mateo، Sony XDEV، Sony Malaysia Art & Animation و Sony SN System نیز وجود دارند که از زمان تاسیس، به تمامی پروژههای استودیوهای اختصاصی سونی کمک کردهاند. به عبارت دیگر، بر خلاف بسیاری از ناشرین بزرگ، سونی نیاز ندارد که برای دریافت خدمات و منابع به استودیوهای انیمیشنسازی یا صدابرداری خارجی مراجعه کند، چرا که در نقاط مختلف جهان این استودیوها را تاسیس کرده است، اما بسیاری از آنها گمنام هستند.
مهمترین استودیوی حمایتی سونی Visual Arts Services Group نام دارد که شامل استعدادهای بسیاری میشود. آنها نقش بسیار مهمی را در طراحی انیمیشنهای عناوین انحصاری سونی ایفا میکنند و از سال ۲۰۰۷ فعالیت خود را گسترش دادهاند. همانطور که میدانید شرکت سونی در شهر سن دیگو آمریکا یک استودیوی مخفی را تاسیس کرده است. این استودیو ارتباط تنگاتنگی با تیم Visual Arts Services Group دارد و این ارتباط ما را به بخش پایانی مقاله میرساند.
استودیوی مخفی سونی در سن دیگو چه ماهیتی دارد؟
در سالهای اخیر، شرکت سونی سن دیگو را به یکی از محوریترین شهرهای تولید محتوا تبدیل کرده است و در حال حاضر تیمهای مختلفی از سوی آنها در این منطقه فعالیت دارند. تیم SIE San Diego Studio برای مدت زیادی مشغول به توسعهی سری MLB Show بوده است که البته به دلیل عدم محبوبیت بازی در ایران، نام این استودیو را کمتر شنیدهایم. همانطور که در قسمتهای قبلی متذکر شدم، استودیوی دیگر Visual Arts Services Group نام دارد که برای سایر تیمهای بزرگ مانند ناتیداگ، سانتا مونیکا، ساکر پانچ و بسیاری از استودیوهای دیگر (حتی خارج از زیرمجموعهی سونی) نقش کمکی را ایفا میکند. دو استودیوی یاد شده در طول این سالها بر روی عناوین زیادی کار کردهاند. استودیوی اول همچنان به توسعهی سری MLB میپردازد و تیم دوم نیز در کنار چند استودیوی حمایتی دیگر (که یکی از آنها در مالزی مستقر است)، وظیفهی خود را در زمینهی انیمیشنسازی برای استودیوهای بزرگتر ادامه میدهد. در این میان، یک استودیوی مخفی نیز وجود دارد که شرکت سونی هیچگاه به صورت رسمی از آن پردهبرداری نکرده است.
با توجه به اطلاعاتی که بدست آوردهام، استودیوی مخفی سن دیگو از نظر تیمی و نیروی خلاق ارتباطی با SIE San Diego Studio ندارد، اما میتواند یک تیم مجزا با تجهیزات و مکانی مجزا در محل استقرار آنها به شمار رود که البته صحت این ارتباط به طور دقیق مشخص نیست. نکتهی جالب ماجرا این است که استودیوی مخفی یا رونمایی نشدهی سن دیگو ارتباط نزدیکی با Visual Arts Services Group دارد و به طور مستقیم با نیروهای خبرهی انیمیشنسازی آنها کار میکند. ارتباط میان دو استودیو تا حدی است که طبق گفتههای مایکل مامباور (Michael Mumbauer)، رهبر تیم Visual Arts Service Group، میتوانیم استودیوی مخفی سن دیگو را یک شاخهی دیگر از Visual Arts Service Group بدانیم.
تیم جدید تشکیل شده در سن دیگو که سونی از انتشار اطلاعات بیشتر پیرامون آن خودداری میکند، در حال حاضر یک پروژهی AAA اکشن-ماجراجویی در دست ساخت دارد. بر اساس برخی گزارشها، این تیم بر روی یک نسخهی جدید از سری Uncharted کار میکند، اما این موضوع توسط منابع داخلی معتبر تایید نشده است. هفتهی گذشته جزئیاتی از سوی مایکل مامباور منتشر شد مبنی بر این که دو پروژهی بازسازی تمام عیار (Remake) نسخهی اول Uncharted و God of War توسط این استودیو مراحل ساخت را طی میکردهاند، اما بنابر دلایلی نامشخص، هر دو پروژه لغو شدند. در حال حاضر استودیوی مذکور بر روی یک پروژهی جدید کار میکند و البته برای توسعهی این پروژه، تعداد زیادی از نیروهای خبرهی استودیوهای ناتیداگ و سانتا مونیکا به این تیم پیوستهاند. این دقیقاََ همان شیوهی گسترش “ترکیب و ادغام” را به ما نشان میدهد. ما نمیدانیم که در نهایت با یک فرنچایز جدید روبهرو خواهیم شد و یا این که نسخهی جدید یک سری بازی مشهور توسط آنها مراحل ساخت را طی میکند.
شاید نکتهی پایانی که قصد دارم در مورد استودیوی Visual Arts Service Group و تیم مخفی سن دیگو بیان کنم برای بسیاری از طرفداران پلیاستیشن جالب باشد. در ابتدا باید بدانید که شرکت سونی بر روی استودیوهای جانبی خود مانور زیادی نمیدهد، اما شاید بتوان یکی از دلایل اصلی کیفیت خارقالعادهی عناوین انحصاری آنها را این استودیوها دانست. ۶ تیم یاد شده از افراد حرفهای تشکیل شدهاند که وظیفهی اصلیشان این است که بار زیادی را از دوش استودیوهای اصلی پلیاستیشن بردارند و صد البته مهمترین آنها Visual Arts Service Group است. این تیم تا مدتی پیش توسط مایکل مامباور مدیریت و رهبری میشد. آنها در کنار ساخت انیمیشنها و کمک در برخی زمینههای بصری، تریلرهای سینماتیک رونمایی و یا تیزرهای مختلف را نیز تولید میکنند. به طور کلی تیم آنها در زمینهی انیمیشنسازی تبحر خاصی دارد و به همین دلیل برای مدت زیادی ایدهی ساخت انیمیشن بر اساس بازیهای مختلف پلیاستیشن در این استودیو مطرح شده بود. مامباور برای مدتها ایدهی خلق جهانی به هم متصل از شخصیتهای محبوب پلیاستیشن را در ذهن داشته است که در قالب کامیک، انیمیشن، فیلم و سریال مطرح شود، دقیقاََ به مانند دنیاهای مارول (Marvel) و دیسی (DC). متاسفانه چنین ایدهای به تایید سونی نرسید و آنها ترجیح دادند به صورت خارجی این کار را انجام دهند و در حال حاضر شبکههایی مانند HBO برایشان محتوا تولید میکند.
پر بحثترینها
- کامنتهای هفته ۲۸؛ هیتلر: The Last of Us Part 2 بهترین بازی تاریخ است
- کامنتهای هفته ۲۹؛ بَک تو بَک
- تریلر جدید فصل دوم سریال The Last of Us شخصیت ابی را نشان میدهد
- شایعه: کنسول نسل بعدی Xbox در سال ۲۰۲۶ با نام Xbox Prime عرضه خواهد شد [بهروزرسانی شد]
- کارگردان Alan Wake 2: رمدی میخواهد نسخه اروپایی ناتی داگ باشد
- کانیه وست، رپر آمریکایی اعتقاد دارد که The Last of Us: Part II بهترین بازی تاریخ است
- ۱۵ بازی بزرگ خاطرهانگیز گیمرهای ایرانی
- کلیپ جدید Assassin’s Creed Shadows با محوریت پارکور
- از کنترلر جدید Xbox با طرح DualSense رونمایی شد
- مهمترین آمار و ارقام صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۴
نظرات
“اما اگر طرفدار پروژههای خلاقانه و آثاری هستید که حاصل جرقهی ذهنی یک کارگردان خاص هستند، بنابراین شاید چنین پروژههایی در نسل بعد کمتر دیده شوند”
نمیدونم با چه منطقی این حرف زده شده
تا الآن اتفاقا این قضیه بیشتر از همیشه بوده
عرضه رایگان fallguys روی plus همزمان با لانچ جهانی
destruction allstars و bugsnax که اتفاقا باز هم روز عرضه روی پلاس هستن
این وسط توجه هم به آیپی هایی مثل sackboy و astrobot شده
ساخت و عرضه رایگان fallguys و bugsnax و destruction allstars روی plus همزمان با لانچ جهانی به خاطر شوهی یوشیدا هست چون بخش مربوط به همکاری با استودیوهای مستقل رییس اش یوشیدا شده دوتای این بازیها تمام انلاین هستند و بخاطر این حرکت یوشیدا فال گایز که ترکوند destruction allstars هم احتمالا مثل فال گایز بازی انلاین موفقی میشه و کلی یوزر سمتش میرن اما هیچ کدوم از این بازیها پروژه خلاقانه و آثاری که حاصل جرقه ی ذهنی یک کارگردان خاص باشد نیست منم با آقای کریمی موافقم یوشیدا یه زمانی میگفت ما بازیهای میسازیم مثل لست گاردین که سودی برامون ندارن اما به بالا بردن کیفیت برند امون کمک میکنند بعد از قطع همکاری سونی با فومیتو اوئدا افسانه ایی که بازیهای خاصی مثلShadow of the Colossus و The Last Guardian برای سونی ساخته میشه فهمید که سونی بیشتر به سمت بازیهای بلاک باستری رفته و از ساخت بازی های خاص از کارگردان های خلاق فاصله گرفته . فومیتو اوئدا کسیه که میازاکی آثارشو با الهام از بازیهای این نابغه ساخته کم کسی نیست و الانم بازی بعدیش ناشرش اپیک هست و مولتی پلتفرمه
تنها دلیلی که سونی داره این استدیو رو مخفی میکنه اینه که دارن یه پروژه مهم و اشنا رو میسازن که پلی استیشن اصلا نمیخواد به بیرون درز کنه خبرش
چی میشه اگ بگن استرلی تو این استدیو داره انچارتد میسازه :inlove:
امی هنینگ و استرلی با هم چطوره ?:-) ارزو بر جوانان عیب نیست 😀
خیلی جالب بود مرسی
سونی در نظر دارد که این روال برای سالها ادامه پیدا کند و تجربیات نیروهای خود را به افراد دیگر انتقال دهد. این رویه باعث میشود به طور مداوم شاهد تربیت نیروهای خلاق باشیم و حتی اگر اعضای کلیدی ناتیداگ یا استودیوهای دیگر جدا شوند، همچنان افرادی هستند که بتوانند جای آنها را پُر کنند.
در ضمن شما هایی که میگین چرا یه سری از سونی جدا میشن خب این طبعیه اولا هیشکی تعهد نداده تا اخر عمرش برای سونی کار کنه در ضمن خب جدا بشن انگار تو دنیا دیگه هیچ کس نیست که بیاد و جای اونا رو پر کنه
استودیوی مخفی سونی در سن دیگو در واقع همون استدیو انشتیتو برای سونیه
خدا نکنه زبونتو گاز بگیر 😀
چه مقاله کاملی :yes: :yes: :yes: :yes:
.
اتفاقا خودم در مورد wwise سوالاتی داشتم ؛ قرارداد ها چجوریه استاد کریمی؟
گیرز ۵ و۴ قسمت آخر هیلو و …… همگی از تکنولوژی wwise استفاده میکنن ؛ سونی چه سودی دریافت میکنه از قبال این تکنولوژی ؟
.
در مورد sn system ؛ این استودیو مربوط به بخش آنلاین مثل ps plus و ps now مربوط نیست؟ البته جسارت نباشه ؛ بنده فقط به دلیل علاقه خیییییییلی زیاد به مبحث استودیو ها و جمعیت و ….. مشتاقم
.
.
در مورد استودیو ها کاملا حق با شماست ؛ از نظر وسعت و جمعیت رشد چشمگیری داشتن ؛ ۳ استودیو ناتی داگ و گوریلا و ژاپن جمعیت بالای هزار نفر دارن ؛ از طرفی خیلی از استودیو ها چند تیمه شدن ؛ مثل سانتامونیکا و ساکرپانچ و اینسامنیاک ؛ به شخصه بنده معتقدم که سونی نیازی به شرکت بزرگی برای خرید مثل بتسدا نداره ؛ کوجیماپروداکشنز و بلوپوینت ؛ بهترین انتخاب ها هستن ؛ شاید در آینده نه چندان دور سونی موزیک و سونی پیکچرز قصد خرید کادوکاوا رو داشتن و به واسطه اون ؛ فرام سافتور هم زیر مجموعه پلی استیشن میشه
عزیز من لینکدین همه آمارها رو میذاره
هیچ استودیو xbox و ps هزار نفر کارمند ندارند
ناتی داگ ۴۵۹ کارمند داره
https://www.linkedin.com/company/naughty-dog/about/
گوریلا هم نزدیک ۴۰۰ کارمند داره
https://www.linkedin.com/company/guerrilla-games/about/
در جریان هستی که آخریب باری که لینکدین ناتی داگ آپدیت شده چه زمانی بوده؟!!! سال ۲۰۱۳
.
گوریلا هم دست کمی نداره ! ۲۰۱۸ استودیو جدیدش ۳۵۰ نفر کارمند گرفت همراه با طراح ارشد رینبو ؛ اگه اشتباه نکنم ۲۰۱۷ خود استودیو نقل مکان کرد به یه جای عظیم
آخریب = آخرین
دقیقا کجا لینکدین سال ۲۰۱۳ اپدیت شده؟
واقعا اگر منبع داری بده
میترسی ضایع بشی؟ نه استودیوهای xbox هم اعضاشون توی همین رنجه
هیچ جا معتبر تر از لینکدین نیست. توی سایت ناتی داگ هم همین قدر اعضا هست
اگر حرفت درسته لطفا اثبات کن :-))
ببخشید ولی آخرین پست ناتی داگ واسه سه روز پیش هست :-))
سونی برای من یاد آور بهترین خاطرات ثانیه های عمرمه
خیلی کنجکاوم بدونم.
این استودیو مرموز داره چیکار میکنه.
ظاهرا سونی مثل همیشه میخواد غافلگیرمون کنه :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:
فکر کن یهو متال گیر ریمک یا بهتر از اون ریمک انچارتد یا بهتر از اون ریمک کیل زون یا دیگه بهتر از همه ریمک سایلنت هیل رو معرفی کنه
طبق مصاحبه ها و اخبار و شایعات ؛ احتمالا ریمیک آنچارتد ۱ دارن میسازن
بسیار سپاس گذارم از شما اقای کریمی بابت این مقاله ی مفید
عالی بود، خدا قوت.
مقاله بسیار جالب و قابل استفادهای بود، از زحمات شما ممنونم
همیشه به این موضوع فکر میکردم که چرا من حس میکنم جنس خیلی از آثار سونی توو زمینهی انیمیشن با کمپانیهای دیگه فرق داره و با این مقاله جذاب به خیلی از جوابام رسیدم…
به نظرم تنها نکتهی منفی که برای سونی توو ذهنم هست در قبال بازیهاش….موضوع زود معرفی کردن آثارش بود که به نظر میرسه به این موردم رسیدگی شده و دیگه بیشتر از ۲ سال قرار نیست انتظار بکشیم…
چیزی که به نظرم به سونی خیلی کمک میکنه تا فشار به تیم توسعه کمتر بیاد…همین سکوت خبری هستش که جلوی خیلی از اتفاقاتو میگیره…
و مورد آخر
در مورد سندیگو…پروژهای که دارن روش کار میکنن یکی نیست و به نظرم دو تا اثرو دارن جلو میبرن و مثل همیشه ژاپناستدیو هم کمک به سزایی قطعا بهشون میکنه..
میشه گفت یک آنچارتد و یه آیپی اورجینال
امیدوارم جیمرایان و هرمنهالست قدر جایگاهشونو بدونن و تصمیم اشتباهی نگیرن
با تشکر از شما خیلی مقاله ی خوب و جالی بود
تصحیح میکنم *جالبی
البته این نکته رو هم در نظر بگیرید که سونی به غافلگیری هایش معروف است یه جا خونده بودم که در پشت پرده خرید کرانچی رول توسط سونی از وارنر برادرز ، یه پیشنهادهایی هم برای خرید شاخه بازی این شرکت داده اند . و پولش را هم تماما دارند
خرید کرانچی رول ؛ از بودجه سونی موزیک و سونی پیکچرز بود
.
خرید سهام اپیک هم از بودجه سونی مادر
.
پلی استیشن میخواست شرکت leyou بخره با ۱.۱ میلیارد دلار که تنسنت گند زد بهش ؛ با توجه به این موضوعات ؛ تخمین زده میشه که پلی استیشن بیش از ۲ میلیارد دلار پول نقد در دست داره ( به جز هزینه ساخت بازی و حقوق و …. )
قبلا سونی بازی هارو مخفی و بدون خبر میساخت الان استودیو میسازه
خیلی ممنون از آقای کریمی عزیز بابت مقاله.نسل پیش رو برای پلی استیشن به شدت هیجان انگیزه.از جهتی استودیوهای داخلی بسط داده شده ان و در نتیجه هم عناوینشون زودتر به سرانجام میرسن و هم بازی های بیشتری رو تولید میکنند و از جهت دیگه شاهد آی پی های جدید هم خواهیم بود.
مقاله به شدت جالبی بود. :yes:
به عنوانِ گیمر و سونی فن به شدت لذت بردم.
با تشکر از محمد حسینِ عزیز و گل :heart: .
دلم dead space میخاد