افتضاح فضایی/نگاهی به Dead Space 3 از زاویه ای دیگر
این یک نقد و بررسی رسمی از گیمفا نیست بلکه نگاه به عنوان Dead Space 3 از زاویه ای کاملا متفاوت با آنچه در نقد و بررسی اصلی گیمفا به نام “بقا به سبک نسل کشی” نوشته ی بهزاد شعبانی و نمره ی ۳۹/۴۰ است،روایت میشود.در ادامه نقطه نظر یک مخالف آخرین قسمت عنوان Dead Space را مطالعه خواهیم کرد.
گویی دیگر برایمان عادت شده است که EA فرانچایز های قدرتمند خود را طی چند شماره به نابودی بکشد. هرچند که خیلی از بازی های مورد علاقه مان در این سال ها را به نوعی مدیون EA هستیم اما این موضوع نمیتواند باعث شود که از این شرکت به خاطر سیاست های سودجویانه اش دلخور نباشیم. در این سال ها خیلی از ip هایی که این شرکت منتشر کرده است سقوط زیادی از لحاظ امتیازات دریافتی از منتقدان داشته اند. نمونه های آن از Dragon Age گرفته تا مدال افتخار و Army of two همه گواهی بر این مدعا هستند. اما آخرین قسمت از سریال خودزنی های EA به قسمت سوم از سری “هوای مرده” برمیگردد جایی که میانگین امتیازات بازی در متا کریتیک که در شماره ی دوم ۹۰ بوده است را به عدد ۷۸ رسانده است.
در این نوشتار قصد نداریم به نقد و بررسی بازی Dead Space 3 بپردازیم و قصدمان از نگارش این مطلب بررسی نکاتی است که شاید پشت نام بزرگ بازی پنهان مانده اند و به طور کلی میخواهیم بررسی کنیم که چه دلایلی باعث شده اند Dead Space 3 بازی خوبی نباشد.
گرافیک مبتذل!
بله درست خوانده اید! من گرافیک مبتذل را به گرافیکی میگویم که سعی میکند با زرق و برق زیاد و نوپردازی های فریبنده ضعف های عدیده خود را بپوشاند. به نظر میرسد موتور پایه استدیو Visceral علی رقم اصلاحات زیاد و تغییر نام کهنه است و این ها بیشتر یک مانور تبلیغاتی بوده است. کیفیت بافت ها در بازی فاجعه ای است که سعی شده با نورپردازی های غلیظ و فریبنده توجه مخاطب را از آن سلب کند. تقریبا تمامی آبجکت های بازی کیفیت بافت مطلوبی ندارند و دشمنان که در کنار مشکل ضعف تکسچر ها، بازی از ضعف شدید طراحی هم رنج میبرند واقعا نمیدانم سازندگان بازی چگونه به این نتیجه رسیده اند که دلقک هایی که طراحی کرده اند باعث ترس مردم خواهند شد. مشکل بعدی گرافیکی بازی که باز هم پشت زرق و برق آن پنهان مانده طراحی شخصیت ها است که در نگاه اول خوب و تحسین برانگیز به نظر میرسد اما وقتی در آن دقیق تر شویم مدل سازی عروسکی و مصنوعی شخصیت ها ، باعث از بین رفتن حس نزدیکی به آن ها میشود و این موضوع کاملا در خصوص “آیزاک” صدق میکند و با آن چهره ی عروسکی و خشک او تا آخر بازی نتوانستم احساس نزدیکی و سمپاتی ایی را با اوحس کنم.
ترفند های تکراری
مشکل دیگری که اکثر بخش های بازی از آن رنج میبرند ترفند های تکراری سازندگان برای ترساندن و بالا بردن آدرنالین در مخاطب است که دیگر تاثیر گذاری خود را به کل از دست داده اند. ترفند ظاهر شدن یک نکرومورف به یکباره به شدت نخنما شده و دیگر باعث ترس و حتی ذره ای واکنش هیجانی نمیشود و ترفند سوخته ی سریع شدن دشمنان و دویدن آن ها به سمت شما، آشکارا در RE شکست خورده است و با این وجود سازندگان به تکرار آن اصرار ورزیده اند. بازی ایی در این سبک رسالتش ترساندن مخاطب است که گویی “هوای مرده ۳ “آن را فراموش کرده است. Dead Space 3 به سیستم ساخت اسلحه نیاز نداشت، به دویدن نکرومورف ها نیاز نداشت،به قابلیت مضخرف CO-OP نیاز نداشت. این بازی فقط ترس لازم داشت و بس. سازندگان انقدر سرگرم اجرای سیاست های جذب مخاطب حداکثری EA شده اند که فراموش کرده اند رسالت Dead Space 3 از ابتدا چه بود.
چرخ های مرده
اما گل سرسبد افتضاحات Dead Space 3 برمیگردد به سیستم بسیار ضعیف کاور گیری اش و مبارزاتی که با انسان ها میکنید. قبل از اینکه به ضعف کاورگیری بازی بپردازیم بیایید کمی در خصوص نفس درگیری با انسان ها در بازی تامل کنیم. این مسئله بدون هیچ شکی به فضاسازی بازی ضربه ی سنگینی وارد کرده است. ودر صورتی که نکرومورف های دلقک مانند بازی و غافلگیری ها نخ نمای آن هم توانسته باشند تا حدودی جو سبک ترس را به مخاطب القاء کنند مبارزات که در لابه لای بازی با انسان ها دارید همان یکم جو ترس و سنگین بازی را هم از بین میبرد.اما میرسیم به اعصاب خرد کن ترین بخش بازی که سیستم مضحک کاور گیری آن است . این سیستم تقریبا در بازی ناکارآمد و انقدر نشانه گیری در آن بد قلق است که خیلی وقت ها قید کاور گرفتن را مثل من میزنید . هرچند این موضوع که هوش مصنوعی جلبک وار انسان ها در نزدیک شدن بیش از حد به شما هم در این موضوع بی تاثیر نیست. به نظر میرسد پایه ی هوش مصنوعی مزدواران همان هوش مصنوعی نکرومورف ها باشد.این درگیری ها بدون هیچ شکی برای جذب مخاطبان بیشتر به بازی اضافه شده است و انقدر اضافه و تحمیلی به نظر میرسد که باعث نابود شدن همه ی ریز نکات مثبت سایر بخش ها میشود. کاش دوستان Viscreal متوجه میشدند کسی که به سراغ Dead Space 3 میرود توقع دیدن “چرخ های جنگ” ندارد . تب کاورگیری مدت هاست که در تمامی سبک ها مانند سرطان رشد میکند و در حالی که خیلی از بازی ها نیازی به این سیستم ندارند به تقلید از بازار این سیستم را به بازی الحاق میکنند و آن جاست که کاورگیری نه تنها جذاب نیست بلکه ملال آور هم میشود.
سخن آخر…
Dead Space 3 بازی بود با پتانسیل بسیار بالا که پشتوانه اعتبار و محبوبیت شماره های قبل میتوانست یکی از بهترین های امسال باشد اما با سیاست های سودجویانه EA و اشتباهات بسیار Visceral به یکی از نا امید کننده ترین بازی های امسال بدل شده است. سقوط آزاد بیش از ۱۰ عددی امتیازات بازی در متاکریتیک اتفاق تلخی برای این سری خوش ساخت بود هرچند شاید میانگین امتیاز ۷۸ برای بازی هم زیاد باشد و بخشی ازآن را مدیون اعتبار بازی های گذشته ی این سری باشد. سخن آخر اینکه Dead Space 3 بازی بدی است هرچند طرفداران بسیاری به خصوص در ایران برای خود دست و پا کرده است اما حقایق تلخ شماره ی سوم بازی بیشتر از آن است که بشود از آن چشم پوشی کرد.
دوستان Visceral، کمی ترس لطفا….
پر بحثترینها
- اینترگلکتیک، کانکورد، ناتی داگ؛ در اتاق فکر سونی چه میگذرد؟
- گزارش: طراحی سختافزار پلی استیشن ۶ برخلاف نسل بعدی ایکس باکس، به پایان رسید
- حساب توییتر پلی استیشن باعث ترند شدن دوباره Bloodborne Remake شده است
- یوشیدا: Horizon Forbidden West در حد انتظارم نفروخت
- یوشیدا: اگر خواهان بازی های انحصاری جدید PS5 هستید، بهتر است از ریمسترها حمایت کنید
- منبع داخلی: PS6 در سال ۲۰۲۷ عرضه خواهد شد + اطلاعات بیشتر
نظرات
HAHAHAHAHA عالی بود مقالتون 😀
((مشکل گرافیک بازی که پشت زرق و برق آن پنهان میشود))
به نظرم این یه شیوه ی نوین بازی سازیه بااین قسمت مخالفم :no:
ولی با بقیه کاملا موافقم :yes: :yes: 😀
باتشکر فراوان از آقادانیال زحمت کش :yes: :yes: 🙂
آقای شایان فارسی مطلب رو نوشتن بالای مقاله اسمشون هست :\
:sidefrown: :sidefrown:
پس باتشکر ازآقاشایان
ببخشید یاعوض شد یامن حواسم نبود ?:-) ?:-)
با گرافیک موافقم
با ترفند های تکراری تا حدودی موافقم ترفند ها تکراری بود ولی باز هم ترسناک بودن
ولی زیاد مقاله رو نمیتونم قبول کنم چون نظر من چیز دیگه هستش :yes:
نه برای من آخرای بازی(تقریبا آخرا)کشتن این موجودات مثله کشتن مرغ بودوهیچ ترس
و جذابیتی نداشت 😀 😀
اقا دانیال چرا خبر بازی ایرانیه رو حذف کردی اخه چرا
ما ایرانیا که هممون نابغه ایم!! :shutmouth:
من که از بازی خوشم اومد و اگه بخوایم گیر بنی اسرائیلی به بازی بگیریم خب بله شما حق دارید! :yes:
به نظر من مدال اونقدراهم بدنبود که وحشیانه کوبوندنش و بلک آپس فضایی شد بهترین شوتر امسال 😐
بهترین شوتر borderlands 2 شد ! :yes:
به هر حال عضو کاندیدا مگه نبود؟خدایی آرش کدومشونو قبول داری؟
اگه EA امسال گند زد پس چرا MW 2012 تو لیست گندکاریاش نیست؟
امسال تا اینجا که با کرایسیس۳ گند زده EA :no:
اصن مشکلات اقتصادی اروپا روی مهربونی و نمره دادن به بازیا تاثیر گذاشته! 😐
نمی دونم چی بگم …ولی مدال افتخار خیلی بازی ضعیفی بود :smug:
من تازه گرفتمش اصلا هیچ جذابیتی نداره …و نمیشه به عنوان یک بازی ترسناک یا امثال اون بهش نگاه کرد :دی…coop جالبی هم نداره …
از دید بنده هم بازی بسیار بدی من خودم گول نمره ای که گیمفا داه بود رو خوردم ولی بعد از بازی کردن متوجه شدم چه بازی ضعیفیهو دیگه ترسی هم وجود نداشت گیم پل تکراری و خسته کننده و ترسی که جاش رو به سختی بی مورد و مبارزات کشکی داده بود جمعا بازی افتضاحی بود
گرافیک که قابل قبول بود………….
سیستم کاور گیری هم خوب بودش….بهتر از بازی های دیگه هستش که طرف پشت دیوار کاور میگیره:با توپ تانک هم میزنی هیچیش نمیشه…. 😎
ترسش هم منطقی بود….با توجه به این که من dlc بازی رو انجام دادم…اگه مثل dlc تمام بازی رو درست میکردند بهتر بود…..
فکر کنم دوستمون با یه بازیه دیگه اشتباه گرفته…. 😀
_______________________________________________
چرا یکی از مشکلات بسیار زیاد کریسیس۳ حرفی نمیزنه؟؟؟؟ :pissedoff: :reallyangry:
باگ داشت در حد مشکلات ایران………….. 😛
نه رفیق اشتباه نکردم حالا اینکه نظر شما چیز دیگه ای اصلا هدف مقاله همین بوده که نظرات مثبت و منفی جمع بشن و درنهایت این تضارب آراء بتونه تحلیل درستی رو از بازی DEAD SPACE 3 به ما بده
فقط یه کمی نسبت به این نوشته خودت فکر کن………گرافیک مبتذل!(با توجه به عنوان های دیگه) :heh: :heh: :heh:
کجا باگ دداشت کریسیس۳؟؟؟؟من یدونه باگ هم ندیدم والا.
در مورد ای نبازی هم اره ولی گرافیکس خوب بود گیم پلی هم خوب بود فقط اصلا ترناک نبود ولی در کل بهترین نسخه همون نسخه۲بود به نظرم هم ترس داشت هم هیجان و هم………
امید وارم در نسخه بعدی این عنوان مشکل ترسش برطرف شه یه فکری به حالش کنن.
مقاله جالبی بود ولی خیلی گیر های الکی گرفتی بابا رحم داشته باش. :yes:
فن بازی در نیار دیگه..منطقی باش!!!!!!!!!! :evilgrin:
در ضمن کریسیس۳ اون چیزی که انتظارش رو داشتم نبود….. :no:
😉 😉 😉