آنالیز: پنج گام سوگ | چرا Silent Hill 2 یکی از بهترین بازیهای وحشت بقای تاریخ است
برای تیم سایلنت (Team Silent) و شرکت سرگرمیهای کامپیوتری کونامی (Konami)، ساخت یک دنباله برای Silent Hill حرکت کاملا منطقی و قابل انتظاری به نظر میرسید. Silent Hill هم تحسین منتقدان را برانگیخته بود و هم فروش بسیار خوبی را تجربه کرده بود. روند توسعهی Silent Hill 2 در سال ۱۹۹۹ آغاز شد و در سال ۲۰۰۱ شاهد عرضهی بازی برروی پلیاستیشن ۲ بودیم. Silent Hill بازی خوبی بود، اما شاهد هیچکس تصور نمیکرد که دنبالهی این بازی، به یکی از خاصترین و بهترین تجربههای تاریخ بازیهای ویدیویی تبدیل شود و داستانگویی وحشتناک را برای تمامی فرمهای سرگرمی تدریس کند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی برخی از نقاط قوت این بازی بپردازیم و ببینیم که چرا Silent Hill 2 بعد از این همه سال، درخشان مانده است. طبعا دنبالهی این مقاله حاوی اسپویلر برای تمام داستان است.
روایتی متفاوت از داستانی آشنا
داستانگویی محیطی ابدا کانسپت جدیدی نیست، اما اینکه عنوانی مانند Silent Hill 2 در سال ۲۰۰۱ به مخاطبان خود اعتماد کرد تا از طریق بررسی اطراف خود به داستان پی ببرند و با شخصیتها همذاتپنداری کنند، حقیقتا امری خارقالعاده است. بازی با تصویری از جیمز ساندرلند (James Sunderland)، پروتاگونیست داستان، آغاز میشود که در آینه زل زده است. سپس میفهمیم که او به تازگی نامهای از مری (Mary)، همسر مرحومش، دریافت کرده است که ظاهرا به او میگوید که هنوز در Silent Hill منتظر اوست. این گونه است که سفر بازیباز به درون این شهر مرموز آغاز میشود و اینجا است که سازندگان بدون روایت دیالوگمحور، بازیباز را ترغیب میکنند تا با دقت به جزئیات، حقیقت را برملا سازد و متوجه ربط المانهای مختلف داستان شود.
جنایات و مکافات
قضیه از این قرار است که جیمز همسرش را کشته است، چرا که همسر او به بیماری لاعلاجی مبتلا بوده است و جیمز از طرفی میخواهد او را از این درد خلاص کند، اما از طرف دیگر از استرس به وجود آمده از این شرایط خسته است. بیدلیل نیست که Silent Hill 2 با الهام از رمان مشهور داستایوفسکی یعنی جنایات و مکافات نوشته است. مهم نیست که جیمز با چه نیتی همسر خود را کشته است، او هنوز هم شایستهی مجازات است و هدف اصلی روایت هم نه فقط برملا کردن حقیقت، بلکه پرسیدن این سوال است که آیا جیمز شایستهی بخشش هم هست یا خیر. داستان بازی از این جهت بازیبازان را با دوراهی اخلاقی مواجه میکند که هر کس بنا بر تجربههای زندگی خود، پاسخ متفاوتی به آن خواهد داشت.
انتظارات واژگون
Silent Hill 2 از طرفی در بر هم زدن انتظارات مخاطب بسیار موفق است. در ابتدا همه چیز مانند فیلمهای ترسناک معمول هالیوودی به نظر میرسد و انگار جیمز یک آدم به شدت بدشانس است که در شهری پر از ترسهای ماورالطبیعه گیر افتاده است. او فقط میخواهد که همسر به ظاهر مردهاش را پیدا کند. اما هر چه بیشتر در داستان پیش میرویم متوجه میشویم که ماریا (Maria) فقط بازتابی از مری نیست و اتفاقات وحشتناک شهر هم فقط به دنبال متوقف ساختن قهرمان از رسیدن به هدفش نیستند. در نهایت هیچ چیز آن طور که انتظار دارید پیش نمیرود و پایانبندی بازی هم بسیاری را غافلگیر خواهد کرد.
هیچکاک، کروننبرگ، لینچ
طراحی و کارگردانی هنری Silent Hill 2 هنوز هم تکرار نشده است و آن مه غلیظ که بازیباز را تمام مدت در بر گرفته است یکی از اتمسفریکترین صحنههای تاریخ بازیهای ویدیویی را به وجود آورده است. تیم توسعهی بازی الهام زیادی از کارگردانان افسانهای مانند آلفرد هیچکاک (Alfred Hitchcock)، دیوید لینچ (David Lynch) و دیوید کروننبرگ (David Cronenberg) گرفته است و حتی ردپای طراحان مانگایی همچون جونجی ایتو (Junji Ito) و داجیرو موهوروشی (Daijiro Mohoroshi) هم در بازی دیده میشود. محیط Silent Hill 2 به ترکیب کمنظیری از حس درماندگی و کنجکاوی میرسد. اگر چه خیابانهای شهر پر از وحشت هستند و انگار هر لحظه میخواهند که شما را خفه کنند، اما همزمان هم انگار شما را در آغوش میکشند تا هر چه بیشتر در آن غرق شوید.
احساس درماندگی
بازیهای Resident Evil قدیمی با ترکیب کنترلهای دشوار و مهمات محدود، حس وحشت بقا را به خوبی به بازیباز منتقل میکردند و در واقع دویدن موثرتر از درگیری بود. Silent Hill 2 پا را از این هم قراتر میگذرد و در حالی که حرکت و مبارزه سخت و رباتیک هستند، بازی دشمنان نامیرایی مانند Pyramid Head را هم به جان شما میاندازد. همچنین برخلاف Resident Evil، عذاب اصلی جیمز چیزی نیست که بتوان به آن شلیک کرد. به لطف احساس درماندگی که اتمسر بازی را پر کرده است، Silent Hill 2 هر لحظه ممکن است که شما را خرد کند یا با مانعی غیرمنتظرهای رو به رو شوید و این یعنی وحشت بقا.
مه نامحدود
پلیاستیشن ۲ حتی در زمان خودش هم محدودیتهای سختافزاری واضحی داشت، اما تیم سایلنت به طرز جالبی از این محدودیت به سود خود استفاده کرده است. مه غلیظ Silent Hill 2 همه چیز را در بر میگیرد و باعث میشود تا نتوانید آن چه که تنها چند متر جلوترتان هست را ببینید. استفاده از این مه نه تنها به اتمسفر بازی کمک کرد، بلکه باعث شد تا با کاهش Draw Distance فشار کمتری به سختافزار پلیاستیشن ۲ وارد شود. همچنین بازیبازان دیگر نمیتوانستند تا با سرعت زیاد به جلو بروند و مجبور بودند تا اطراف خود را بررسی کنند. رادیوی بازی هم نشاندهندهی اصرار توسعهدهندگان به سرعت کند بازی بود. به طوری که اگر دشمنان نزدیک شما بودند، صدای وزوزی از رادیو پخش میشد و باعث میشد تا شما هوشیار شوید و با احتیاط بیشتری جلو بروید.
نمادگرایی
هر جنبه از Silent Hill 2، قسمت کوچکی از داستان جیمز ساندرلند و گناهی که مرتکب شده است را روایت میکند. نمادگرایی به وضوح در جهنم شخصی جیمز دیده میشود و واضحترین آن هم Pyramid Head است که در نهایت مشخص میشود ساختهی ذهن خود جیمز بوده است، چرا که جیمز خود را شایستهی مجازات میبیند. Silent Hill در واقع بازتاب احساسات تاریک هر فرد است که برای مجازات کردن آنها طراحی شده است. Silent Hill 2 چندان برروی گذشتهی شهر و فرقهای که در آن بوده است تمرکز نمیکند، هر چند که طراحی Pyramid Head به مانند جلادان آن فرقه است. در عوض Silent Hill در این بازی به آینهای به درون روح هر فرد تبدیل میشود. البته نباید طبیعت شوم شهر را هم فراموش کرد که وحشت و اندوه درون هر فرد را به چیزی خارجی تبدیل میکند.
هیولاهای شخصی
طراحی هیولاهای Silent Hill 2 به زبان ساده نمادین هستند و هر کدام بخشی از تاریکترین احساسات جیمز را بازتاب میدهند. البته هر چند Pyramid Head به خاطر بازاریابی و بحثهای خارج از هنر در دنبالهها و حتی فیلم Silent Hll: Homecoming هم دیده میشود، اما همه میدانند که او متعلق به Silent Hill 2 است. این فهرست فقط منحصر به Pyramid Head هم نیست و طراحی مانکنهای بازی که در واقع چهار پای متصل به هم هسنتد یا پرستارهای کلهحبابی همگی بسیار دلهرهآور هستند. این هیولاها توانستهاند که آزمون گذر زمان را با سربلندی پشت سر بگذارند و بازیهای ترسناک امروزی هم در کمتر مواقعی میتوانند در حد و اندازهی آنها ظاهر شوند.
موسیقی متن
موسیقی متن Silent Hill 2 هم مانند تمام بخشهای دیگرش بینظیر است. آکیرا یامائوکا (Akira Yamaoka)، آهنگساز بازی، به خوبی متوجه جهت هنری بازی شده است و با وجود اینکه موسیقی بازی باعث افزایش حس وحشت میشود، اما هنوز هم یک نوع عشق غمانگیز در موسیقی بازی وجود دارد. قطعهی Theme of Laura به خوبی نمایانگر این دوگانگی است و یامائوکا سه روز کامل را صرف نوشتن این قطعه کرده است. سکوت بازی هم بعد کاملا جدیدی را به موسیقی اضافه میکند و باعث افزایش انزوا و غم درون آن میشود. یامائوکا یک افسانه است و Silent Hill 2 به خوبی چرایی این مهم را نشان میدهد.
کدام پایان؟
در نهایت هم به پایانبندی بازی میرسیم. داشتن چندین پایان متفاوت در یک بازی آن زمان هم ایدهی چندان جدیدی نبود و حتی در اولین Resident Evil هم شاهد آن بودیم. اما این نحوهی پایان بازی است که بازیباز را تا مدتها سردرگم رها میکند. در واقع هیچ کدام از پایانها، این احساس غم و پشیمانی را به سرانجام خوبی نمیرسانند. در یک پایان شاهد خودکشی جیمز هستیم و در دیگری جیمز با ماریا شهر را ترک میکند که یعنی او محکوم به تکرار این چرخه است و هرگز درس خود را نمیآموزد. پایانهای شوخطبعانهای هم در بازی وجود دارند. مثلا در یک پایان میفهمیم که یک سگ مسئول تمام اتفاقات بازی بوده است و در یکی دیگر از پایانها هم یک UFO جیمز را میدزدد. خب، چرا که نه؟ پایان Silent Hill 2 ترکیبی از احساسات مختلف است و کمتر بازی میتواند مانند آن را ارائه دهد.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
به قهقرا و فرا تر از ان
کونامی مرده خودش خبر نداره اگه سیاست های چرا ea در باره فیفا نبود کونامی کلا تا الان ورشکست میشد
هزار حیف واقعا، من هر موقع اسم کونامی میاد اعصابم خورد میشه، این همه آیپی فوق العاده داره الکی خاک میخوره…
شما فکرشو بکن، نسل نه تا چیزایی که الان میدونیم، شوتر سوم شخص مخفی کاری شاخصی نداریم، اسپلینترسل که دیگه هیچ، متال گیر هم که اینجوری شد، نسل هشت هم بازی خیلی خوب تو این سبک MGSVPP بود و بقیه خیلی چنگی به دل نمیزدن، نسل هفت خیلی نسل خوبی برای شوتر مخفی کاری بود ولی الان 😥 😥
انقدر دلتنگ کستلوانیا هستم که نگو :-((
.
خداکنه این ip دوباره احیا بشه :-((
امیدوارم حداقل سونی بلوپوینت رو بخره، بده MGS4 و MGS3SE ریمیک کنه، دلم لک زده برای سالید اسنیک و بیگ باس
سونی بلوپوینت رو خریده فقط رسما اعلام نکرده
مگه میشه کمپانی به این کاردرستی رو ول کرد
الان سونی اینسامنیاک رو بااین همه استعداد خریده و ببین ۲۰میلیون فروخت مطمئن باش مایل مورالز هم خوب میفروشه نسخه دومش هم میسازن انحصاری ps5و کلی بیشتر میفروشه
تنها راهکار اینکه سونی بیاد آی پی متال گیر و سایلنت هیل و کسلونیارو از کونامی بخره و مجدد ریمیک کنه و احیا کنه
تصور ریمیک سایلنت هیل ۲با حس ترس هپتیک فیدبک و صدای نویز رادیو و ناله ترسناک و کشیده شدن ساتور کله هرمی روی زمین با تمپست۳بعدی و گرافیک نسل نهمی باداستان فوق العاده روی ps5 چ شوووود
کلا اکثر شرکتا تو نسل ۷عالی بودن ولی تو نسل ۸گند زدن مثال هاش یوبی سافت(پرنس پرشیا اسپلنت سل درایور ریمن بیاند گاد اند اویل کجان؟) راک استار (منظورم از نظر انتشار بازی تو نسل ۷جی تی ای iv ردد۱ جی تی ای وی تو نسل ۸فقط ردد۲ ) کونامی (pes 2013 کسلوانیا لرد اف شادو۱ متال گیر سالید سایلنت هیل کجان؟ ) بتسدا (اسکایریم فال اوت ۳ ابلویون تو کل نسل ۸یه فال اوت ۴با فاجعه ۷۶ ) ناتی داگ ( انچارتد۱و ۲و۳و لست اف اس ۱ تو یه نسل ) سانتامونیکا (گاد اف وار ۱و۲و۳ کلا یه گاد اف وار تو نسل ۸) ۲کی گیمز(بایوشاک ۱و۲و۳ تو نسل ۷ ) کلا تمام کمپانی ها نسبت به نسل ۷افت محسوس داشتن
بیاند و درایور نسل شیش بودن
توکی هم پنجاه تا بازی داد نسل هشت هم
این لینک واسه مستر ریس هایی که قصد ارتقا دارن …..amdو اپل فقط توی کنفرانس های خودشون پیشتازن https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/graphic-card/31401-review-average-6800-xt-vs-geforce-rtx-3080
من که خودم الان ۲۰۷۰s سفارش دادم.. ولی اگر قرار بود بین rtx 30 و rx6000یکو انتخاب کنم همیشه انتخابم با انویدیاس
پیشرفت amd هم باعث پیشرفت nvidia میشه و بالعکس
در مورد اینکه به بنچمارک های amd نمیشه اعتماد کرد درسته.. کلا amd استاد اغراق کردنه!!
مبارک باشه چن خریدی؟من شدیدا منتظرم از aorus موجود بشه با قیمت معقول…شاید از بیرون دادم اوردن
تشکر داداش.. ایشالله شما ۳۰۹۰ بخری
من ۲۰ تومن خریدم مدل gigabyte gaming ox
شما سری auros rtx30 میخوای بخری یاسری ۲۰؟؟چون تو فروشگاه ها نگاه کردم موجود بود مدل ۲۰
اگرهم سری ۳۰ میخوای تا جایی که یادمه auros master 3070 قیمتش ۳۰ بود و سری ۳۰۸۰ حدود ۳۸ میلیون
Ps5 حدود ۱۷ هیجده میلیون بود
“چرا Silent Hill 2 “یکی از بهترین” بازیهای وحشت بقای تاریخ است”
شرمنده ولی از نظر من و خیلی های دیگه سایلنت هیل۲ بهترین بازی سایکو هارر تاریخه و هر بازی هم که بخواد تو این سبک باشه باید از SH2 الگو بگیره
:yes: :yes: :yes:
منظورت سروایور هانره (وحشت بقا ) اوژان جان ولی من فکر میکردم رزیدنت اویل ۱قبل از سایلنت هیل وحشت بقا رو اختراع کرد؟
منظورشون سایکالاجیکال هارر بود( ترس روانشناختی) که منم با نظرشون موافقم
چه اسمای میگن بازی ترسناک تموم شد رفت دیگه بقیه اضافه کاریه
بله رزیدنت۱ پایه گذار عناوین مدرن وحشت بقا بود با اینکه قبلش بازیای دیگه ای مث کلاک تاور اینکارو انجام دادن ولی رزیدنت بود که به اوج رسوند این سبکو
من منظورم وحشت روانشناختی بود که هیچ بازی به گرد پای سایلنت هیل هم نمیرسه
درواقع یه جورایی ژانر و هدف سایلنت هیل با رزیدنت اویل فرق داره
باتشکر از مقاله.
با اینکه بازی سایلنت هیل یک و دو و پایانهای عالیشون جزو برترین تجربه هامن (بقیشون اصلا در حد یه S.Hمنوراضی نکردن)،اما بااختلاف فاحش سری Fatal Frame که درسالهای ۲۰۰۱-۲۰۰۳-۲۰۰۵ برایPS2منتشر شد(دوتاش هم برای نینتندو انحصاریهFF:Maiden of black waterو
FF:Mask Of The Lunar Eclipse که تجربه نکردم)بلایی سر آدم میاره که گمونم هیچ گیمی در سبک وحشت وبقای روانشناسی تابه حال برسرکسی نیاورده.از داستان بازی بگیرید تا موسیقی و نحوه مبارزاتش بادشمنان وباسهای فوق العاده اش تااتمسفر بازی که فراتر از چیزهاییه که توقعشو داریم.سریFF چیزی در درونش داره که اگر کسی بازی نکرده باشه بعیده مفهوم ترس اونم از نوع ژاپنیش رو به درستی درک کنه.
کاش هیچ کس الگو نگیره و همه برن سراغ خلاقیت اولین بار سایلنت هیل هم از ادبیات هارر ژاپنی الهام گرفت درست مثل خیلی از بازی ها . کاش یکی هم بیاد از فیلم درخشش استنلی کوبریک که اونم از یه کتاب که اسمش یادم نیست الگو گرفته بود الهام بگیره . میگن قراره سایلت هیل با شینجی ایتو همکاری کنه اینو تو یه جایی شنیدم . دوستان برید کتابای ایتو رو بخونید من دو ماه پیش خوندم همه برگام ریخته . در ضمن جناب اوژان سایکو هارر هایی قوی تر از سایلنت هیل هم هست فقط به اندازه اون معروف نبودن و سازندش کله گنده ای به نام کونامی نبوده . الان دارک سولز یک وقتی باید کلی راه بری تا برسی به بون فایر از صدتا سایکو هارر بدتره .
دمتون گرم بابت مقاله خیلی جالبتون. من اولین بار که رفتم پایانم اونی بود که جیمز خودشو میندازه تو دریا غرق شه.بعدا رفتم کارایی که باید میکردی رو دیدم خیلی عجیب بود میگفتم من اینهمه کار کردم :hypnotized: کلا تو این بازی اونقدر ترسو حس نکردم به این دلیل که احساس خطر نمیکردم بچه ها یادشون باشه سایلنت هیل کلا از خون و تیر کم نمیزاره بره گیمر ولی اون خفقان اتمسفر واقعا کار خودشو فوق العاده انجام میداد. اونجایی که نیم ساعت با پله و اسانسور و چاله میری تو زمین من هرچقدر بیشتر میرفتم نفسم سنگینتر میشد.
با اختلاااااااف بهترین بازی ترسناک عمرم بود :inlove:
.
خیلی خوشحالم که بیشتر اعضای تیم سایلنت مهاجرت کردن به استودیو ژاپن و اونجا تیم سایرن رو تشکیل دادن
Silent Hill 2 و سری لست آف آس و سه گانه بایوشاک از نظرم جلوه ی واقعی هنر روایت داستان هستند ! فوق العاده نمادین ، پیچیده به همراه مضامین فلسفی و تاریک . نسخه دوم سایلنت هیل فراتر از یه بازیه و از نظرم یک اثر هنری هست . چه خاطراتی با این بازی داشتم و دارم ، هنوزم که هنوزه بازیش می کنم و لذت می برم . فکر کنم بالای ۱۵ بار بازیش کردم در طول عمرم ! (( ارزش تکرار بالایی برای بنده داره )) هر بار هم شیفته اتمسفرش شدم ، فضاسازی این بازی هیچ وقت تکراری نمیشه واسم. به امید ریمیک این بازی یا ساخت یه سایلنت هیل جدید در خور نام این سری …
پ.ن : ایستراگ خفن در آسترو 😎 :
https://uupload.ir/files/jnr2_screenshot_۲۰۲۰۱۱۲۱-۰۱۳۴۱۱_youtube.jpg
با تشکر از جناب بوالحسنی خیلی جالب بود
با اجازه از شما من این رو شاهکار ترین وحشت روانشناختی مینامم همونطور که دوست عزیز اوژان گفتن
البته هر کسی نظری داره و نظر همه محترمه
.
.
.
.
.
.
.
با اجازه از شما یک خبری رو به خدمت دوستان و شما و نویسندگان عزیز دیگه برسونم :
Moore’s law is dead یوتیوبر معروف که گاد ۲۰۲۱ رو پیش بینی کرد به بلوپوینت تبریک گفته و گفته که waiting on the next Solid game you are working on با همین املا و خیلی میگن بلوپوینت روی ریمیک متال گیر سالید کار میکنه :
https://s17.picofile.com/file/8414771068/20201121_112514.png
خیلی ممنون از شما
امیدوارم حقیقت داشته باشه، اگه رسمی شد همتون آدرس بدید شیرینی میفرستم برا همه کاربرا
وااااااااااو :doh: :doh: :doh: ایشالا
شیردوشی دیگری در راه است ……
ممنون از این انتخاب مقاله . هیچ وقت نمیشه بی اعتنا از این مقاله ها گذر کرد چون خودش یه زندگی بوده . :yes: :heart:
عالی. بسیار عالی
اسپم
میخوام xbox one s تعویض کنم با نینتندو سوییچ
یا بفروشم
مغازه ای ( شیراز یا بوشهر ) یا سایتی که بفروشم یا تعویض کنم اگر میدونین برام بگین
۰ | ۰
شیراز طرفای خیابون برق و ذوالنوار هست، یکی هم خیابون داریوش هست آدرس دقیقشو نمیدونم سرچ کنی میاد
من بازیو تجربه نکردم ولی عموم قبلا بازی میکرد به بازیش نگاه میکردم خیلی ترسناک بود واقعا
از این سری فقط سه نسخه ی اول رو کامل بازی کردم و به نظرم نسخه ی اول و دوم فوق العاده بودن (و نسخه ی سوم هم یک بازی متوسط و یا معمولی بود بیشتر در مقایسه با این دو تا).
بازی های قدیمی کلا یک تم خاصی داشتن مخصوصا از نظر محیط ها که همون ها باعث میشد بازی تو ذهن بازیکن بمونه.ولی بازی های جدید اکثرا اینطور نیستن و همه دنبال اینن که یک چیزی شبیه به واقعیت بسازن.برای من اون تغییر محیط ها و محیط های عجیب و غریب این سری یک جذابیت خاصی داشت.
یک بازی مستقل هم بود به اسم Cry of fear که برای من خیلی حس و حال این سری رو داشت با اینکه از نظر گیم پلی خیلی سریع تر بود نسبت به این سری ولی محیط ها تاحدودی تم همین سری رو داشت.
کلا در کل تاریخ بازی های ویدیویی و در هر مجموعه یا هر چیز دیگری همیشه یه عده بازی ها تونستن جز برترین های تاریخ (منظورم واقعا برترین هستش میدونید منظورمو) بشن که در اکثر مواقع شاید دیگه هیچوقت شاهد بازی ای دیگر مانند انها نباشیم
سلام ببخشید میخواستم بدونم بازی ویچر ۳ میشه ص.ح.نه هاشو ندید یا نه یعنی مثل دراگون ایج اگه میخواستی و مثلا یه دیالوگی را نمیگفتی هیچ اتفاقی نمی افتاد ویچر هم همینه ؟ و مس افکت چطور مس افکت ص.ح.نه داره یا نه ؟
مس افکت صحنه نداره ولی اتفاقاتی تو بازی میافته :rotfl:
دیگه نمیتونم بهتر از این توضیح بدم
تو ویچرم فکر کنم اگه اسپیسو بزنی اسکیپ میشه
تجربشو نداشتم
حیفه