بیهدف اما لذتبخش | نقد و بررسی بازی Kill It With Fire
حتما تا به حال زیاد پیش آمده است که در خانه خود نشستهاید و ناگهان میبینید یک عنکبوت، مارمولک یا هر خزنده دیگری روبه روی شما در حال رژهرفتن است. جدای از حسی که به شما در آن لحظه دست میدهد باید قبول کرد چنین صحنهای برای هیچکس خوشایند نیست. چه کسی دوست دارد مداما عنکبوت و حشرات و خزنده در اتاقش زندگی کنند و این طرف و آن طرف بروند؟ یا مثلا چند نفر را میشناسید که حیوان مورد علاقهاش عنکبوت است و با آمدن نام آن ذوق میکند؟ حتی اگر با عنکبوتها میانه خوبی دارید، کشته شدن آنها هم چندان ناراحتتان نخواهد کرد. حال اگر به شما بگویم همین حرفهایی که گفتم شده است دستمایه تعدادی بازیساز برای ساخت یک بازی متعجبتان میکند؟ خب باید بگویم همینطور است و بازی Kill It With Fire چنین موضوعی را دنبال میکند.
Kill It With Fire اولین بازی استودیو Casey Donnellan Games LLC است که با همکاری Tiny Build منتشر شده است. طبیعتا اولین تجربه هر استودیو با نهایت پتانسیل آنها فاصله زیادی دارد و اصلا نمیتوان از بازی اول فهمید فلان استودیو در آینده حتما موفق خواهد شد یا خیر; اما میتوان فهمید که این استودیو استعداد ساخت بازی و توانایی ساخت عناوین خوب را در آیندهای نزدیک خواهد داشت یا بهتر است مسیر خود را از این صنعت جدا و وقتش را تلف نکند. Kill It With Fire عنوانی است در سبک شوتر اول شخص که نه آمده استاندارد جدیدی تعریف کند نه داستان زیبایی را بگوید، آمده تا سرگرمتان کند و کمی تنفرتان از این موجودات موذی را روی نمونههای مجازی خودش حالی کند. با نقد و بررسی این بازی همراه گیمفا باشید.
داستان بازی اصلا مورد قابل اشارهای ندارد و طبیعتا در چنین عنوانی اصلا نباید دنبال داستانسرایی باشید. قضیه از این قرار است که شما در نقش فردی با اسم انتخابی خودتان برای یک کمپانی پاککننده و خدماتی کار میکنید. این کمپانی بر خلاف روند معمول دیگر همصنفانش از وسایل پاککنندگی متفاوتی استفاده میکند و به جای آب و جارو و دستمال باید شاتگان و یوزی دست بگیرید و به جنگ عنکبوتها بروید! مشخص است تا همینجا متوجه شدهاید صحبت در مورد شخصیتپردازی و این مسائل برای چنین عنوانی شبیه به یک شوخی است و کسی هم چنین انتظاری از چنین بازی کمحجم و مختصری ندارد.
ساختار گیمپلی بازی بسیار شبیه به عناوین Old-School مثل Painkiller و Doom است. بازی از ابتدا تا پایان شامل ۸ استیج اصلی و چند استیج فرعی است. در مراحل اصلی تنها کاری که باید بکنید کشتن عنکبوتها و به آتش کشیدن آنهاست. هر اتاقی که وارد میشوید در انتهایش یک در قفل وجود دارد; این در قفل تنها با کشتن تعداد مشخصی عنکبوت در آن محل باز میشود و سپس وارد اتاق بزرگ بعدی میشوید و به همین صورت تا پایان. کشتن دشمنان و نبرد با آنها اصلیترین و تنهاترین هدف شما در بازی است و تا به تعداد منشخصی عنکبوت کشته شده نرسید، نمیتوانید وارد اتاق بعدی شودید.
نکته بسیار خوب بازی تطابق محیط و گیمپلی آن است. شما در ابتدا وارد خانهها و محیطهای کوچک میشوید اما طولی نمیکشد که ماموریتهایی را در باغها، دفاتر و ساختمانهای بزرگ و فروشگاهها دریافت میکنید که چالش بازی را بسیار بیشتر هم میکند. هر یک از محیطهای بازی قابلیت تعامل بالایی دارند و میتوانید از محیطهای شلوغ بازی وسایل زیادی را برای کشتن عنکبوتها بردارید و در کنار سلاحهای گرم خود از آنها بهره ببرید. ماموریتهای بازی در کنار کشتن خالص، شامل کوئستهای فرعی هم میشود که تنوع بخش خوبی هستند. مثلا در قسمتهایی باید آیتمهایی را اسکن کنید یا به یک ترتیب خاص، تعدای وسیله را در محلی بچینید تا پازلی را برای باز شدن یک در حل کنید. هرچند در نهایت بازی به تکرار دچار میشوذ و این مورد واقعا اجتناب ناپذیر است.
سلاحهای بازی بیش از چیزی که فکر کنید عجیب هستند. در ابتدای بازی شما یک Clipboard دارید که ماموریتها رویش نوشته شده و میتوانید از آن به عنوان سلاح سرد هم استفاده کنید که اتفاقا دمیج بدی هم وارد نمیکند. یا میتوانید با ماهیتابه که بهترین سلاح سرد بازیست بر سر عنکبوتها بکوبید و آنها را له کنید و یا تعدادی بطری نوشابه و یک اسپری مو را تبدیل به Flamethrower کنید و دشمنان را به آتش بکشید. خلاقیت سازندگان در طراحی بازی واقعا عالیست.
گرافیک بازی واقعا چشمنواز و زیباست و مانند یک تابلوی نقاشی کارتونمانند است. نگاه کردن به تکسچرها و محیطها اصلا چشمتان را خسته نمیکند و استفاده از رنگهای شاد، روح مناسبی را به بازی بخشیده و اصلا شما را آزرده نمیکند. از بعد فنی هم بازی هیچ مشکلی ندارد و کمترین افت فریمی در طول بازی مشاهده نشد. صدای اشیاء و اندک قطعات موسیقی استفاده شده بسیار خوب و طبیعی است، اما مشکل آنچاست که تعداد قطعات کم هستند و گاها شاهد تاخیر در صدای سلاحها هم هستیم. امیدواریم با به روزرسانیها این مشکلات برطرف شود و تجربه خوشایندتری از بازی داشته باشیم.
اگر بخواهیم روی بعد فنی بازی بیشتر ریز شویم،باید به بهینه بودن عالی بازی در کنار حجم بسیار کم آن اشاره کنیم که نشان از توانایی بالای سازندگان در این امر دارد. درست است بازی چندان تکسچر پیچیده یا نورپردازیهای سنگین ندارد و نمیتوان آن را دستاورد بزرگی در بعد تکنیکی دانست، اما این مقدار بهینه بودن را در کمتر بازی میتوانیم ببینیم. Kill It With Fire عنوانی است که تنها برای تجربهاش نیاز به یک PC دارید،فارغ از مشخصات آن.
Kill It With Fire بازی طولانی نیست و طی چند ساعت هم به راحتی به پایان میرسد. اما قیمت پایین آن در کنار ایده خوب و اجرای نسبتا مناسب و لحظات خندهدار و سرگرمکننده ای که برایتان میسازد، احتمالا ارزش یک بار بازی کردنتان را خواهد داشت. این روزها که بازی بزرگی عرضه نمیشود، تجربه این بازی میتواند برایتان سرگرمکننده باشد.
پر بحثترینها
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
- کارگردان Silent Hill 2 Remake از علاقه خود به ساخت یک بازی در ژانر وحشت با اقتباس از Lord of the Rings میگوید
- شایعه: Xbox در سال ۲۰۲۵ بازیهایی خواهد داشت که هنوز رونمایی نشدهاند
- فهرست نامزدهای بهترین بازی های سال ۲۰۲۴ گیمفا
- ۱۰ بازی ناامیدکننده سال ۲۰۲۴
نظرات
سلام خدمت همه گیمفایی های عزیز ببخشید که اسپم میکنم میخواستم به من یه انجمن یا تاپیک و غیره معرفی کنید که بتونم سوال های خودم درباره گیم های مختلف بپرسم برای مثال نحوه بازی کردن با دوستان در پابجی و غیره اگه میشه بهم کمک کنید ممنون
معمولا بازی ها به خصوص این جور بازی ها تو تلگرام گروه دارن که به کانال همون بازی مربوطه
یه سرچ بزن معمولا پیدا میشه
کانال پیدا کنی گروه هم پیدا می کنی
ممنون آقا مجید
ممنون واسه نقد عالیتون آقای رضایی :heart: