وبسایت متاکریتیک بخشی از سیاستهای نمرهدهی بازیبازان را دچار تغییر کرد
به نظر میرسد وبسایت متاکریتیک (Metacritic) تصمیم گرفته است بخشی از سیاستهای مربوط به نمرهدهی بازیبازان به یک بازی ویدئویی را در جهت افزایش اعتبار آن، تغییر دهد. در ادامه همراه گیمفا باشید تا به جزئیات تکمیلی این خبر بپردازیم.
طبق سیاستی که به تازگی وبسایت متاکریتیک پیادهسازی کرده است، از این پس بخش نمرهدهی کاربران به یک بازی ویدئویی، ۳۶ ساعت پس از انتشار رسمی بازی در دسترس قرار خواهد گرفت، تا بازیبازان فرصت کافی برای تحلیل بازی و تصمیمگیری نهایی را داشته باشند. اگرچه وبسایت متاکریتیک اعلام کرده که مدتها در حال بررسی این موضوع به کمک دادههای چندین سالهی این وبسایت و همینطور کارشناسان و منتقدین این حوزه بوده است اما احتمالاً اتفاقاتی که برای بازی The Last of Us Part II افتاد، باعث شده است که این وبسایت هرچه سریعتر این تغییرات را اعمال کند. در ادامه شما میتوانید بخشی از صحبتهایی که نمایندهی متاکریتیک با وبسایت گیماسپات (GameSpot) داشته است را مشاهده کنید:
اخیراً ما تغییراتی را برای بخش بازیهای ویدئویی خود ایجاد کردهایم که امکان ثبت بازخورد کاربران برای یک اثر را ۳۶ ساعت پس از انتشار رسمی آن عنوان فراهم خواهد کرد تا از این موضوع مطمئن شویم که بازیبازان توانستهاند زمان مناسبی را قبل از ثبت دیدگاه خود، در بازی سپری کنند.
این تصمیمی است که وبسایت متاکریتیک پس از بررسی دادههای چندین ساله و همینطور مشورت کردن با متخصصین صنعت بازیهای ویدئویی اتخاذ کرده و یک تصمیمگیری بدون بررسی و شتابزده نبوده است.
بنابراین دو عنوان Ghost of Tsushima و Paper Mario: The Origami King اولین آثار صنعت بازیهای ویدئویی هستند که این سیاست بر سر آنها پیادهسازی شده است؛ البته هردوی این عناوین، هماکنون در وبسایت متاکریتیک برای نمرهدهی دردسترس کاربران قرار دارند.
حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا این تغییرات باعث خواهد شد تا نمرات منطقیتری از سوی بازیبازان در وبسایت متاکریتیک ثبت شود یا خیر. نظر شما در رابطه با این اقدام وبسایت متاکریتیک چیست؟
پر بحثترینها
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- چرا GTA IV بهترین ساخته راکستار است؟
- استراتژی ریسکی Xbox که ۱۰ سال آینده آن را تعریف خواهد کرد
- کارگردان Silent Hill 2 Remake از علاقه خود به ساخت یک بازی در ژانر وحشت با اقتباس از Lord of the Rings میگوید
- Indiana Jones and the Great Circle بهترین بازی سال Gamescom از دید مخاطبین شد
- شایعه: Xbox در سال ۲۰۲۵ بازیهایی خواهد داشت که هنوز رونمایی نشدهاند
- بنیانگذار ناتی داگ دلیل فروش استودیو به سونی را توضیح میدهد
- توسعه دهنده Stalker 2: فعلاً برنامهای برای پورت PS5 نداریم
نظرات
:yes:
واقعا تغییر خیلی خوبیه
یارو تا حالا دستش به شوک پلی استیشن نخورده دو قدم الی رو تکون بده بعد میاد نمره الکی میده که یوزر اسکور پایین بیاد :yes: :yes:
با ۱۲۸ هزار ثبت رکورد نمره یوزر دست لست هست 😀
اندازه کل بازیای گنده نسل بهش نمره دادن 😀
یه چیز دیگه اینه طرف میتونست همونجا و همون لحظه بدون بازی کردن بره صفر بده
الان ۳۶ ساعت صبر میکنه بعد میره صفر میده :rotfl:
ولی هیچ اهمیتی نداره مهم نمره منتقدا هست
متا باید یه فکری به حال اون سایتایی بکنه که میان به گوست سوشیما ۹.۵ میدن به لست ۶ 😐
چند تا؟!!!
Are you kidding me?!
به نظر من نه نمره منتقد ها ارزش داره و نه نمره بازیکن ها ، تنها نمره درست ، تجربه شخصی خود آدم هست
دقیقا :yes:
اگه قبل لست ۲ این تصمیمو میگرفتن خیلی بهتر بود…
اما بازم اونی که میخواد خراب کنه ۳۶ ساعتم صبر میکنه…
باید یه کار دیگه بکنن!
حسابای کاربری متاکریتیک رو به PSN وصل کنن و هرکی که تروفی پایان بازی رو کسب کرده بود اجازه ی نمره دهی بدن… حتی برای پلتفرمای دیگه!
:yes:
تغییر خوبیه ولی اصلا کافی نیستش،اونایی که بخوان ریویو بمب کنن،واسشون فرقی نداره،همون لحظه انتشار بازی اینکار رو انجام بدن یا ۳۶ ساعت بعد اون
سر قضیه TLOU 2 هم خیلی از طرفدار ها واقعا ناراضی بودن از اتفاقات بازی و سر همون هم خیلی از هیتر های بازی و فنبوی های پلتفرم های رقیب،خودشون رو به جای فن ناراضی جا زدن و یکجورایی از یک پوشش واسه کار خودشون استفاده کردن و بازی ریویو بمب شد
بهترین کار اینه که متاکریتیک کاربر ها رو مجبور کنه وقتی میخوان به یو بازی رای بدن،اول به پروفایل PSN یا…خودشون اون اون اکانت رو متصل کنن و بعد چک بشه که بازی تو لیست پروفایلشون هست و حتی تو درجه آخر تروفی تموم کردن بازی رو گرفتن و بعد بتونن نمره بدن
فقط حیف که TLOU 2 این وسط قربانی شدش
لست بیشتر مشکل متعلق به خودش و داستانش بود
الآن یوز گوست ۹٫۱ در حالی که متاش ۸۳ 🙂
براساس منطق بعضی ها باید الان بگیم یوز بی ارزشه و فقط متا مهمه ?:-) ?:-) ?:-)
نظر شما چیه اقای قانع پسند
دوست عزیز داستان بازی هیچ مشکلی نداره، بررسی و نقد داستان بازی به صورت موشکافانه خیلی جاها انجام شده، داستان صرفا بیش از حد بار غم درش سنگینی میکنه و خیلی ها تحمل این حجم از پوچی و ناراحتی و غم رو ندارن، برای پی بردن به حرف من میتونید به همون ریویوهای ۰ در متاکریتیک مراجعه کنید که یه حجم عظیمی ازشون بابت اتفاقات بازی عصبانی و ناراحتن، یه حجم خیلی خیلی زیادشون هم اصلا بازیو به اتمام نرسوندن، هنوزم که هنوزه فقط ۴۸ درصد افرادی که بازیو دارن به اتمام رسوندنش
ای خدا
چه عجب
بلاخره یه نظر منطقی دیدیم
گل فرمایش کردین دوست عزیز
با اینکه حرفتونو رد نمیکنم ولی اصلا منطقی نیست.
اسپویل GOT
.
.
.
.
کجای چند سیزن اول دیدی ریویو بامب بشه. نمره اپیزود رد ودینگ چنده؟ یا مثل اینکه بگی نمره ی سیزن اخر کم شده به خاطر مرگ های “غم انگیزیه” که تو اپیزود اخر بود |:
موضوغ گات کاملا متفاوته, ما با یه سناریوی آبکی که کل اتفاقات فصلای قبل رو بی معنی مسکرد مواجه بودیم
در حالی که در لست با سناریویی بیش از حد مرتبط با نسخه اول و نتایج یسری اعمال مواجه بودیم که کاملا وقتی تکه های پازل کنار هم قرار میگیرن معنا پیدا میکنن
بنظرم قیاس این دو کاملا اشتباست چون لست مشکلی نداره و افراذ ناراضی علنا اعلام میکنن که دلشون نمیخواست سرنوشت شخصیتای مورد علاقشون به این شکل باشه
واااای چقدر بازی پوچی و نااراحتی و غم داره نمی تونم تحمل کنم واااای….
اسپویل
.
.
.
.
.
.
.
.
.
یه مرحلش بود باید ۸ ساعت باید بازی کنی کله هدفت تو اون ۸ ساعت اینه که بری یه اره پیدا کنی
اونم کله گیم پلی بازی تو این ۸ ساعت یکیه هی هر طبقه ۱۰ تا زامبی تو فضای بسته میکشی میری طبقه پایین بیمارستان دوباره ۱۰ تا دیگه دوباره طبقه پایین
این قدر این هشت ساعت پوچی و غم بود ادم نمی تونه تحمل کنه واقعا راس میگی ۸ ساعت هدفت این باشه بری یه اره پیدا کنی وااای چقدر غم انگیز….بعد خیلی جالبه بعد از ۸ ساعت بلاخره اره پیدا میکنی دختررو نجات میدی دو ساعت بعد دختر یه تیر میخورخ توسط یه ادم سر راه میمیره(میدونم میخواستم با ابی و لو یه چیزی شبیه الی و جویل درست کنن تو این مرحله ولی اینقدر کارکتر دولوپمنتشون بد بود نمیشد اصلا نزدیک اونا)
لست ۲ رو استودیو درجه یک سونی درست کرد و گوست رو استودیو درجه سوم
لست ۲ از همون حرف های اول هیتر ها معلوم بود فشار شدیدی داره به بعضی ها وارد میکنه
تا متاش رو دیدن دیگه زدن به سیم اخر
دیدی کفتار ها با شنیدن غرش شیر چجوری عصبی میشن؟
داستان اینا هم همینه
البته بعضی ها واقعا بر اساس داستان رای دادن
درور بر شما کاربر عزیز گیمفا. دربارهی این اقدام وبسایت متاکریتیک؛ من فکر میکنم این اقدام سادهترین و البته هوشمندانهترین کاری بود که این وبسایت میتونست در جهت کاهش جوهای ناگهانی و به واسطهی اون تصمیمگیریهای دور از منطق برخی از بازیبازان صورت بگیره.
اما مطمئناً این اتفاق کافی نخواهد بود. به عقیدهی بنده کار سختتری که این وبسایت باید اون رو انجام بده تا بتونیم یه ارزش کامل برای نمرهی میانگین کاربران قائل بشیم و اون رو یه معیاری در کنار نمرهی منتقدین برای یک اثر به حساب بیاریم، وصل کردن حساب متاکریتیک کاربران به اکانتهای پلیاستیشن، اکسباکس، نینتندو، استیم، اپیک و… هست تا اینجوری فقط افرادی که بازی رو خریداری کردن بتونن به بازی مثلاً بعد از ۳۶ ساعت نمرهی مد نظرشون رو بدن. اما مطمئناً این کار خیلی وقتگیر و سخت خواهد بود و زحمت زیادی روی دوش تیم متاکریتیک خواهد گذاشت و به همین دلیل عملی شدنش خیلی بعیده. اما مطمئناً این تنها اقدامی خواهد بود که بعد از اتفاق افتادنش میتونیم به یوزر اسکور هم به چشم یک میانگین کاملاً معتبر در کنار میانگین نمرات منتقدین نگاه کنیم.
دقیقا بنظرم بهترین کار همینه
و اینکه هر وقت با جیمیل جدید میان چون اینطوری طرف با ۱۰ تا اکانت رای نده
هر وقت که باید به حساب پی اس ان یا هرچیه دیگه وصل بشه
فقط بشه از اون حساب psn یه بار رای داد
یعنی مثلا من نوعی یه حساب psn دارم به اسم x که مثلا گوست رو داخلش دارم وصل میکنم به ۵ تا از جیمیلام
با یکیشون میرم رای میدم مثلا ۸ به بازی
بعد برم با جیمیل بعدیم هم بخوام رای بدم سایت نزاره اینکارو بکنم
اینطوری بنظرم دیگه عالی بشه
درود بر شما آقای قانع پسند،کاملا حرفای شما صحیح هست،
کاملا باهاتون موافقم،واقعا نظر سنجیده و به جایی بود،که البته ایده عملی شدن وصل شدن متاکریتیک،به psn و ایکس باکس کار سختیه
بله یوزراسکور میتونه معتبر باشه،ولی بازیهای مثل تلو۲ رو باید از این قاعده فاکتور بگیریم،به دلیل اینکه ،وقتی بازی که هنوز فقط چندین روز از انتشارش گذشته بود،تعداد رأی های کاربرانش میشه به اندازه بازی که دو سال پیش منتشر شده،خب این دیگه معلومه که هیترهای این بازی با اکانت های فیک اومدن یوزراسکور رو خراب کردن، و جالبش اینجاست رأی های منفی زمانی داده شده بود،که فقط ۰٫۱ درصد افرادی که بازی رو خریده بودن،تروفی اتمام بخش داستانی رو گرفتن،یعنی بیشتر افراد،یا بازی رو تموم نکردن،و کاملا إحساساتی نظر دادن،و یا اینکه از هیترها بودن،با چندین اکانت فیک نمره منفی دادن،
با تشکر از آقای قانع پسند،بابت پوشش خبر
باید نمره اونایی که واقعا بازی کردن از نمره اونایی که معلوم نیست جدا بشه. اینطوری راحتتر میشه مقایسه کرد کی راست میگه.
واقعا کاره درستی کردن دیگه این فنچول منچولا نمیان الکی نظر بدن. لست۲ واقعا بچه بازی نظر داده بودن
حرف رو باید با طلا نوشت
بخدا لست محدودیت سنی بالایی داره
جای بچه ها نیست
بازیساز نمیتونه چون تو روحیه لطیفی داری و از خون میتلسی کل روند بازیشو. تغییر بده
تقصیر خودمونه تمام فیلم هامون آخرش عروسبه و به خیر و خوشی تموم میشه اما دنیای واقعی …
حرفات راجب لست ۲ رو قبول دارم ولی داداش داری اشتباه میزنی ۹۰ درصد فیلم های ایرانی اصلا تموم نمیشن همون وسط داستان فیلم رو کات می کنن :rotfl:
آره واقعا بچه بازی نیست که اصلا خشونت بازی خیلی بالاست بدرد بچه مچه ها نمیخوره.ناراحتیم نداره
مشکل اون نیست،مشکل اینه که نیم ساعت بعد عرضه بازی ۰ داده،یا برعکس ۱۰ داده
بله چون متای بازی ۹۴ شده . هر بازی استانداردهایی داره تو بخش گیمپلی واقعا حرفه ای کار شده. همچنین صدا گذاری. شخصیت پردازی. گرافیک.خشونتو که دیگه نگم برات. همینا و جمع کنی از ۱۰ میزنه بالا
چطور از ۱۰ میزنه بالا؟
بازی از نظر کاربر بر اساس
-داستان(!)
-شخصیت پردازی
-موسیقی
و در آخر – گرافیک
نظر شما هم قابل احترامه. من به شخصه اول گرافیک جذبم میکنه بعد گیمپلی و موسیقی و… الان که اینارو نوشتم یاد گاد اف وار افتادم واقعا استادانه ساخته شده
هر کسی
به هر بازی
صفر بده
بچست
پس اون روس هایی که به کالاف صفر دادن همه بچه ان 😐
سر یوزر اسکور لست اگه واقعا این کارشون در واقع انقلاب بود و میخواستن به نوعی دید جدید برای نقد رو بیارن و معیاراشونو بالا ببرن اون موقع درست بود ولی دیدم چند جا طرف میخواسته بکوبه به شاهکار بودن داستان رد دد اشاره کرده 😐 در صورتی که رد دد داستانش ضعیف و لست متوسطه چون دقیق میتونم بگم چند جا گرفته و البته ایرادات کارگردانی فجیعی هم داره
اسپویل
.
.
.
.
.
.
رد دد هم همینطور که دوباره رفتم یه قسمتو چک کنم یه قاب درست هم نداشت یا تو رد دد ۱ موقع پایان از شخصیت منفی داره کلوز آپ میگیره خب یعنی داریم شوخی میکنیم دیگه این کجاش شاهکاره الان رد دد ۲ که هیچی یه شوخیه واقعا کل بازی با یه آدم احمق بی اراده طرفیم که تو توهمش قانون داره بهشون نزدیک میشه و دارن شکارشون میکنن در حالی که ۴تایی میرن یه شهرو میکشن ۲ تایی یه گروهو میزنن ۲ نفر میمیرن این بنده خدا میگه our time has past و این جور مزخرفات یا رابطه پدر پسری داچ و آرتور که شوخیه واقعا داچ ۲تا احمق منفعل پیدا کرده که فقط بلدن تیکه بندازن خب برادر من خداوکیلی اینا اگه شوخی نیست پس چیه
ادلن نه دلست داستانش متوسطه نه رد دد ضعیف.هر دو یسری جاها مشکل دارن(هیج بازی یا کتاب یا داستاتی نیست که بی مشکل باشه حتی تو واقعیت یه موقع هایی اتفاقاتی می افته که به دور از منطقه).
اسپویل
.
.
.
.
.
.
رد دد یه مشکلاتی داشت مثلا نوع کشمکش ارتور و مایکا اخرای بازی غیر منطقی میشه و ارتور از لحاظ منطق باید یه شکی بکنه.ولستم مثلا یه جاش بود که مل میاد اکواریوم اونجا خلی غیر منطقیه یه زن باردار اون مسیره سختو چطور میخواسته بره
با همون قایق که lev فرار کرده بود از راه دریا اومده بود
خطر اسپویل
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
نه برادر من رد دد که وضعش خیلی بدتره میتونم یه طومار بنویسم وضع لست بهتره میتونم از کارگردانی بازی بگم به خدا از سینما خیلی چیز زیادی نمیدونم ولی حاضرم شرط ببندم با هرکی تو این سایت بحث کنم بحثو میبرم چه لست چه رد دد ۱ یا ۲ لست یه چند تا سکانس داره واقعا فوق العادن اینجا قشنگ نمیتونم بحث باز کنم رد دد هم سکانسای خوب زیاد داره ولی هیچ کدوم از شخصیتا به جز داچ که اونم نصفه نیمست در نمیان داستان یه ایرادات فجیعی داره خنده دارن
ببین من با بیس اثر مشکل ندارم ولی من برای مثال پایان لستو میبینم میگم باشه به شخصه من ابیو ببخشم ولی الی چی خود نیل دراکمنم میدونسته مصاحبشو بخون میگه تسترا بازی کردن نفهمیدن چرا الی ابیو بخشیده ما هم فلش بک جوئل رو اضافه کردیم به خدا شوخی داره میکنه این کجاش شاهکاره برادر از نظر سینمایی هم یادم نیست زیاد باید دوباره نگاه کنم کارگردان اصلا طرف جوئل نیست و شوخی داره میکنه موقع مرگ جوئل یه لحظه فقط جوئل رو میگیره بعدش کلا با ابیه موقعیم که نورا داره به جوئل توهین میکنه کلوز آپه شاته بعدی که از الیه از پشت نورا شوخیه دیگه برادر من از یه طرف نمیخوای بازیکن سر مرگ پدر ابی باهاش همذات پنداری بکنه و کشش نمیدی که این به نظرم خوب بود از یه طرف داری کلوز میگیری و کلا با طرفی خب شوخیه دیگه اگه نیست به من بگو چیه همه tilt down هایی که میکنه اشتباهه این شد شاهکار 😐
کامنت زیریم قبل خوندن این نظر گوهربارته.اولا یه جوری میگی با ابیه انگار اولین کسی هستی ک متوجه شدی دراکمن طرفدار ابیه.در مورد مرگ اول جوئل تمام نماهایی ک میبینیم در واقع pov الی از جوئل.ما باید هرچی ک الی میبینه رو ببینیم.در مورد نورا هم نوشتی کلوزاپ دوست فرمال من شما هنوز نما ها رو بلد نیستی بعد تحلیل میکنی؟نورا و الی جفتشون مدیوم شات هستن و چون در حال گفتگو پس نماهای اورشولدر میده.کل پلات ابی هم ب خاطر اینه که بازیکن باهاش همذات پنداری بکنه برگ برنده اش هم همون مرگ پدرشه بعد تو برداشت کردی دراکمن نمیخواسته کشش بده؟کل ۱۰ ساعت با ابی کش دادنه.نمای tilt down دیه چی میگه این وسط؟؟؟چ کار داری میکنی با خودت 😀 .در مورد این نما و عملکردش و اشتباه بودنش تو بازی توضیح بده.من تو اخرین پستی که در مورد داستان لست رفتن یه صحبتی با نویسنده مطلب داشتم اونجا موضع خودم نسبت به بازی مشخصه و گفتم که با توجه به همین فرم میشه فهمید موضع کارگردان و نویسنده چیه.
خطر اسپویل
.
.
.
.
.
.
.
عزیز فقط یه نمای pov داره بقیش کلا با ابیه حتی قبلش که جوئل رو میگیرن دوربین میاد رو ابی کلا دوربین با قاتله وارد داستان ابی هم میشیم داره کلوز میگیره میتونی نگاه بکنی سر نورا هم عزیز من فقط اون نمای توهین رو گفتم که الان یادم اومد مدیوم کلوزه نمای بعدی از الی اورشلده بعدش میگی کل پلات ابی برای اینه که همذات پنداری بکنیم و برگ برندش هم پدرشه؟شوخی داری میکنی دیگه؟بله سر نجات دادن گورخر و رابطه فرا انسانی پدر و دختر معصوم و مظلوم خیلی نابود شدم چه برگ برنده زیبایی بود واقعا اشکمو دراورد 😐 :rotfl: نکنه شما دوست فرمال من از کلوزآپی که از ابی گرفت احساساتی شدی و شاید همونقدر رابطه بی معنی برای شما کافی بوده
tilt downهم ۳ جا یادمه ۲تا غلط یکی درست که توضیح میدم
۱.صحنه دار زدن ابی از شروعش که داره درختارو نشون میده مکث شدیدی هم میکنه و دوربین دیر میاد پایین یعنی چی آخه؟داری فضا میسازی؟لا به لای درختا خبریه ما بی خبریم؟
۲.ابی و لو سوار قایقن دوربین داره ساختمنارو میگیره بعد میاد پایین خب یعنی چی؟از زاویه دید کیه؟چیو داره میگیره؟
۳.آخری هم صحنه ای که ابی و لو دارن از اون منطقه اسمش فکر کنم بهشت بود یادم نیست دقیق خارج میشن سوار قایق میشن یه کات میزنه دوربین داره اون منطقه که تو آتیشه رو میگیره که درسته و حالا دقیق یادم نیست این یکی tilt down بود یا نه ولی درست بود.
حالا اگه دارم نماها رو مثلا از چپ به راست یا راست به چپ بالا پایین و اینارو اشتباه میگم به بزرگی خودت ببخش نماها دقیق یادم نمونده ایرادات دیگه هم داره چه کارگردانی چه در روایت که دوست داشتی بحث میکنیم
عجب داستانی شده..
ولی درکل داستان لست ۲ شاهکار هم نباشه(که از نظرم هست)خیلی خوب که هستش و خیلی هم پرمفهومه و نیاز درک بالایی داره چون یک داستان معمولی و ساده نیست برخلاف داستان لست ۱ که ساده بود و مستقیم اما این پیچ و خم زیادی داره و به راحتی نمیشه بهش انتقاد کرد..
بله بیس چیز بدی نیست منم گفتم متوسطه چون بعضی چیزا نگرفته ایرادات کارگردانی رو کار ندارم مشکل اصلی از پرداخت کمه که اگه ۲،۳ ساعت به بازی اضافه میشد تبدیل میشد به یه داستان خوب ولی متاسفانه دراکمن با توجه به گفته خودش هیچ علاقه ای نداشته بخشش یا ول کردن یا هرچیزی که اسمشو بذاریمو بهش پرداخت کنه و حتی اون فلش بک آخر بازی که فوق العاده بی معنیه
بعد عزیز این مفهومی که میگی تا بهش پرداخته نشه در نمیاد نمیدونم چه مدیه همه دنبال اینن با دیالوگ که بدون عمل هیچی در نمیاد و با نماد خودشونو راضی بکنن داخل پست فارکرای هم گفتم خوبه که بازی عین فیلم پلتفرم باشه استاید هم همه لایک کردن خب معلومه دیگه با چی طرفیم این اساتید پایتخت هم شاهکار خطاب میکنن واقعا انتظاری نمیشه داشت
کامنت اولم دیرتر از این کامنت تایید شد امیدوارم الان ک تایید شده بری اونو بخونی.شما دوست سینمایی من کاملا از ماجرا پرتی.اولا من خودم ب شدت با بازی و ابی مشکل دارم ب خاطر همین فرم.ماجرای ابی و برگ برنده هم که کنایه گفتم.مشکل من با شما بی سوادی سینماییته ک مشخص حاصل خوندن مطالب کانال های تلگرامه نه خوندن مطالب جدی.بازهم میگم برو نظرم رو تو مطلب مقایسه داستان لست ۱و۲ رو بخون.منم همونجا توضیح دادم ک چرا دراکمن طرف ابیه.پس تیکه هات ک فکر کردی بازی رو فهمیدی و من نفهمیدم رو در نظر نمیگیرم.در مورد نمای جوئل خودت داری جواب خودتو میدی ولی چون صرفا میخوای پیروز بحث بشی حواست پرت شده.با من موافقی ک داریم نقطه نظر الی رو میبینیم ولی بقیه اش با ابیه؟در صحنه اول دوربین ب اندازه از جوئل و ابی دوره.زمانی نزدیک میشه ک وارد داستان خود ابی میشه ک از نظر من داستان ابی برای سمپات باهاش کافی نیست چون از اونور بوم میوفته.در مورد تیلت ها.اولا تیلت ب عنوان نمای معرف شناخته میشه دوست خوب من.ینی دقیقا برای معرفی فضا و لوکیشن.صحنه اولی ک میگی دقیقا نقشش همینه و چونکه تو صرفا تنها فهمت از دوربین وابسته به شخصیت بودنه متوجه نمیشی.چون فکر میکنی تمام نماهایی ک مامیبینیم باید ب یک شخص محدود باشه.در مثال یکت دوربین اول روایت گر فضاس.دیر میاد پایین هم ب خاطر همین.مکث دوربین نشانه تاکید بر فضاس.اینجا داره چ کار میکنه؟دقیقا همین کارو و در حدمت فضاسازی گوتیک سکانسه.این از مثال اول.
مثال ۲٫این نما بعد از یک کات اتفاق میوفته و نشون دادن ساختمان ها ب منظور تغییر لوکیشن و زمانه.بتو توضیح مثال یک گفتم ک چون صرفا دکوپاژ رو محدود ب کاراکتر میدونی ن فضا و موقعیت همچین برداشت هایی میکنی.
۳٫تیلت نبود pan ب چپ بود دوست عزیز و چون یادت نیست میبخشمت.در اخر هم باز هم میگم من با لست مشکل دارم خودم دوست خوبم اما مشکل هایی ک شما داری میگیری مشکل نیست و اتفاقا در خدمت همون محتواس.فرم با نا خوداگاهی مولف کار داره پس وقتی یک نما مخالف محتوا یا متنه باید ب فرم استناد بشه.تا اینجاش باهاتم و من هم بر خلاف تیکه تو فرمال نیستم اما فرم رو میشناسم و همچنان هم دارم سعی میکنم بشناسم اما نماهایی ک انتخاب کردی مخصوصا در مورد ردد ب خاطر عدم اشناییت با مبحث به بیراهه رفتی.فیلم خوب ببین نقد خوب بخون تا تکنیک ها و عملکردش رو بشناسی.موافق بحث کردن هستم و ادامه هم میدم
بله درسته عزیز گفتم که سواد سینماییم ناچیزه نزدیک به هیچه ادعایی هم در مناطقی که نفهمیدم ندارم راستش درسته هیچ وقت جدی دنبالش نرفتم و این جلوی بحث جدی رو میگیره و کم میارم درست میفرمایید
ولی عزیز تنها فهمم از دوربین مربوط به شخصیت نیست و نماها هم توضیح میدم
درباره داستان و سمپاتیک بودنه دراکمن نسبت به ابی باید تو بازیدرست روایت بشه که خب خود شما هم قبول کردی انجام نشده که مشکل از روایته
۱.خب فرضا این مکث طولانی هم که میگید درست و من بلد نباشم اینا مگه نباید به خدمت کاراکتر در بیاد؟خب در نمیاد فرضا اگه تریلر ۲۰۱۷ رو ندیده باشی و ابی اونجا بمیره هیچ حسی به آدم دست نمیده و مخصوصا تو سینماتیک ها ابی رو حس نمیکنیم در صورتی که بعدش اون فضا وقتی استاکرا میان ساخته میشه
۲.راستش الان که گفتی بعد کات بود به شک افتاده صحنه درست یادم نیست که دفاعی ندارم
تو بحث رد ددم به طور کلی باهاش مشکل دارم به نظرم هیچ شخصیتی ساخته نشده بعضیا که خیلی مسخرن واقعا مثل خانم ادلر که حال آدم واقعا بهم میخوره
داچ هم نصف نیمه دراومده چون نویسنده نمیدونه میخواد چیکار بکنه انقدر به داچ علاقه دارن طی حرکت غیر حرفه ای آخر سر باس فایت میشه مایکا که خیلی مسخرست واقعا باز اگه یه داستانی بود که از اول مایکا rat بود و اینا سر این بد بیاری میاوردن یه چیزی ولی خود میلتون میگه بعد گوارما گرفتنش که خیلی مسخرست بعد اون اصلا اتفاقی نیفتاد که مایکا بخواد چیزی رو لو بده و بدترینشم آرتور مورگانه
در کل اگه سایت یه بخش مجادله درست و درمون داشت کاربرا نقد میکردن بهتر بود
در باب نکته ۱:بله فضاسازی در خدمت کاراکتر باید بشه باهات موافقم.یکی از نکات فضاسازی مربوط به کاراکتر و بعد مخاطب(بیننده یا پلیر) میشه.سوالی که طرح کردی مربوط به کاراکتر میشه اما جوابی که میدی مربوط ب مخاطبه.جمله ات رو یه بار دیه بخون.جلوتر اومدی و از فضا عبور کردی و ب موقعیت رسیدی و بله فضا باعث خلق موقعیت میشه اما در مورد انچه ک هست بحث کنیم ن درمورد انچه ک باید میبود.”فرضا اگه تریلر ۲۰۱۷ رو ندیده باشی و ابی اونجا بمیره هیچ حسی به آدم دست نمیده” پس تریلر ۲۰۱۷ رو دیدی و ب نظرم معتقدی این سکانس ب صورت مستقل در اومده اما تو خود اثر خیر.خب ب نظرت با توجه ب توضیحم از این صحنه تو کامنت قبلی ب نظرت فضا همچنان ساخته نشده؟؟گفتی ک حرکت دوربین اشتباه بوده ساخته نشده الان میگی شاید دوربین درست باشه ولی در خدمت کاراکتر نیست.واقعا نیست؟؟برخورد ابی در این سکانس تا قبل از پایین اومدن از دار واقعا ترسه نمیدونم چرا معتقدی در خدمت کاراکتر نبوده.ب میزانسن دقت کن…اتش…بارون…جنازه ب دار اویخته شده و بعد خود وضعیت ابی. این از در خدمت کاراکتر بودن در مورد در خدمت مخاطب بودن هم ک مخاطب صرفا تو این سکانس حتی اگه ندیده باشه تریلرو به دنبال “چه میشود” نیست بلکه میپرسه “چگونه ازاد میشه” و تمام هدف این سکانس همینه ک اتفاقا این یکی از سکانس هاییه ک تو ایجاد “احساس” موفقه اما تو سکانس های کلیدی من هم مثل تو معتقدم “در نیومده” چونکه دیه حتی اون چگونگی هم برای مخاطب(امثال من و تو) دیه مسئله نیست.
در باب مورد ۲:تو نظر پایین تر در مورد ردد نوشتم.در مورد ادلر تا حدودی باهات موافقم ک انگاری نقشش صرفا همون تیپ مورد علاقه این روزاس “زنی خفن و مستقل ک ب دنبال انتقامه” ولی خب بازم وضعیتش از خیلی از کاراکتر های دیه بهتره و ب نظرم صرفا در حد یه کاراکتر مکمل و فرعی ک در خدمت ارتور و بقیه شخصتیاس خوبه.در مورد سکانس اخر و حرکت داچ این شروع داچ جدیده.یک فرد بی ثبات و دیوانه و تئوریسن ک معتقده نماینده مبارزه با نظام کاپیتالیسمه.در مورد مایکا هم ک میگی بعد گوارما شده ادم میلتون.ب نظرت همین کافی نیست؟؟؟سراشیبی داچ از کی شروع میشه؟؟گوارما..مایکا میشه دست راست داچ در نبود مهره ای مثل هوزا.هوزا بود ک جلوی نقشه های احساسی و احمقانه داچ رو میگرفت مثل نقشه سرقتش از بانک سنت دنی ک هوزا نقشه درست حسابی کشید.پس هوزا حذف میشه داچ ک وابسته ب هوزا بوده بعد از تمام این اتفاقات رو میاره ب نقشه های احمقانه ابکی با تشویق های مایکا.مثل کشتن اون سرمایه داره و سرقت از قطار.اولین کمپشون بعد از گوارما هم مایکا لو داده بود. در مورد پیشنهاد اخرت هم موافقم و قشنگه مثل سایت giant bomb ولی میدونیم ک این اتفاق نمیوفته
دیدی مل چطوری میپره؟
خیلی عجیب بود واسم آخه زن حامله چطور میتونه این کارا رو بکنه
عزیزی که نظراتو تایید میکنی خیلی ممنون این اسپویل رو گذاشتی خداوکیلی حواسم نبود وگرنه رعایت میکردم شرمنده دوست عزیز خسته نباشید
داداش تو رو خدا نکن این مقایسه ها رو الان فن بوی ها میان میریزن اینجا.داستان رد دد ضعیفه؟اگه اینو بخوایم بهش بگیم ضعیف که اصلا تمام بازی های دیگه رو باید داستانشون رو اصلا داستان حساب نکنیم.اگر بحث سر ریز شدن روی هر چیزی باشه از توش ایراد در میاد
بله برادر من داستان ضعیفه ولی من یه پست دیگه هم گفتم زیر ۹ حقش نیست چون فیلم نیستش که بازیه ما در اون محیط به طور کامل قرار میگیریم جوانب زیادی واسه بررسی داره بازی عالیه داستان سطحشو آورده پایین من به شخصه از داستان حفره دار gta v دفاع میکنم چون روایت احمقانه و خنده داری داره که اونو میپوشونه ولی رد دد شخصیت اصلی هی میگه دیگه دوران ما تموم شده و دنبالمونن و از این مزخرفات و ده ها مشکل دیگه خب این شخصیت اصلیو چجوری باور کنم رابطه پدر و پسری که وجود نداره رو چجوری باور کنم مسخره بازیه دیگه برادر من
Amir
ببین حرفتو میفهمم.اما با این دید بخوای ببینی همین گاد او وار سرتاپاش مشکله.یه جاهایی باید ساده تر نگاه کرد.ما هیج اثری نداریم که از لحاظ منطق بی ایراد باشه.اما پایان دلست کاملن مشخص بود و اگه بخوایم بگیم فلش بکا بدن خب این یک نوع روایته و نمیشه خورده گرفت بهش.اما یسری مواردی که گیر دادی واقعا چرت و پرته.اون صحنه دار زدن ابی اون فضا سازی داره انجام میشه و واقعن هم موفقه.
گاد او وار یه مقدمه ساده و خوبه تازه اونجا ریتم کندی که داره کاملا درسته ولی تو لست ریتم کند کششو ایجاد نمیکنه البته شاید برای یکی دیگه فرق داشته باشه مثلا من روزی ۱۰ ساعت رد دد میزدم رفیقم ۴ ساعت میگفت کشش نداره که این به نظرم ایراد محسوب نمیشه
عزیز من با پایان لست اگه روایتی وجود داشت مشکلی نداشتم دراکمن دوست داره الی رو بکشه جوئل رو زنده بکنه ولی با یه سیر منطقی
من راستش تو تموم مدتی که با ابی بودم خیلی بیشتر از آرتور مورگان باهاش همذات پنداری کردم داستانش چیز خاصی نبود و واقع گرایانه بود به نظرم ولی این وسط دید الی چی میشه؟هیچی
دراکمن عزیز با خودش گفته خب اینا که ۱۰ ساعت باهاش بودن دیگه باهاش مچ شدنو الی هم ولش کن کی اهمیت میده یه فلش بک میندازیم تنگش یه گیتارم تو مزرعه ول میدیم برن نماد بازی کنن
اون بحث دار زدن ابی هم نگفتم کل بخش مشکل داره میگم از کارگردان بعیده یه همچین ایراداتی در صورتی که بازی چند تا سکانس داره واقعا عالین خب اینا بده دیگه عزیز این بی توجهی اذیت میکنه اون قسمتم گفتم از درخت داشته میگرفته چه فضایی ایجاد میکنه واقعا؟ با بعد سکانس مشکلی ندارم اتفاقا یه فضای مهیب خوبی بعدش ایجاد میکنه خیلی لذت بخشه
در کل اگه وقت بیشتری میذاشتن رو داستان خیلی بهتر در میومد اون فلش بک آخر واقعا یه توهین بود اگه خود کارگردان دفاع میکرد، که کار درستی کرده تو مصاحبه اعلام کرده اشتباهشو
از نظر من داستان رد دد ردمپشن ۲
معمولی بود
روایت خیلی خوبی داشت درحد نسخه اول لست آف آس
با پدیده ای مواجه ایم ک از یک جمله بندی ساده عاجز است اما به صورت جدی در حال نقد فرمال کات سین های بازی های ویدیویی است.شما مشخصه نه دانش سینمایی داری و نه چیزی از دکوپاژ و زبان دوربین میدونید.صرفا با دیدن برنامه سینمایی “هفت” و یا خوندن و دیدن نقدهای فراستی متوهم شدی و فکر کردی فرم رو شناختی و استفاده از جمله معروف “داریم شوخی میکنیم دیه” خودش مشخص میکنه چقدر شیفته منتقد نامبرده هستی.اما اگر به جای فراستی دیدن کمی وسترن و فیلم کلاسیک میدید تا فرم رو بفهمی از دیدن کلوزاپ انتاگونیست شوک زده نمیشدی.کمی فورد و هاکس ببین و در اخر لئونه بعدش برو کات سین های ردد رو تحلیل کن برامون.مثلا لئونه معروف به گرفتن کلوزاپ از شخصیت هاس حتی منفی ها و نقش کلوزاپ به معنی ایجاد سمپاتی با کاراکتر نیست دوست فرمال من.کلوزاپ تکنیکی است برای نزدیک شدن به حس کاراکتر و شناختش نه ایجاد سمپاتی و یا اونجوری ک تو برداشت کردی همراه بودن کارگردان با کاراکتر هچکاک بارها تو روانی از نورمن بیتس کلوزاپ میگیره و همین طور کورساوا هم.در مورد قاب درست نداشتن هم اگه میتونی قاب درست بستن رو برامون توضیح بده و بگو با توجه به میزانسن و کمپوزیسیون رنگ و نور و …. در موقعیت های مختلف باید چه جور دکوپاژ کرد تا کیف کنیم.شما دوست عزیز این جمله “نزدیک بودن دوربین به کاراکتر نشانگر همراه بودن کاراکتر با اون هست” رو شنیدی بعدش متر برداشتی اومدی داری با توجه ب فاصله دوربین از کاراکترها میسنجی کارگردان با کی سمپاته با کی انتی سمپات عجب!!!! قبل از این باید نقش خود دوربین رو هم بفهمی که ب خاطر طولانی شدن کامنت نمینویسم.امیدوارم با خوندن این متنم من رو در لانگ شات قرار ندی
اون قسمت از حرف در مورد هفت و فراستی رو کاملا درست میگید و جمله فراستی هم درسته چیزی که در نیاد و به آدم حس نده شوخیه دیگه :smirk: بعد برادر من کی ادعای منتقد بودن کردم بالا هم در جواب کامنت یکی از دوستان گفتم با همین سطح ناچیزی که بلدم متوجه اشتباهات شدم و بعدش عزیز ادگار راس رو خداوکیلی داری با نورمن بیتز مقایسه میکنی؟به قول دوست مشترکمون شوخی داری میکنی دیگه :-/ :rotfl: وقتی شخصیت ساخته نشه کلوز آپ چه معنی ای میده؟ بعد من فقط پایانشو گفتم بقیش یادم نیست مشکل اصلی اکثر فیلمایی که دیدم یا بازیهایی که تموم کردم داستان حفره داره نکنه شما ندیدن گروهی که دنبال دار و دسته داچن رو نقطه قوت میدونی و تحت تعقیب بودنشونو باور میکنی؟ از اول تا انتهای آرتور مورگانو میشه تحلیل کرد که چه فاجعه ایه
۲ تا ویژگی از شخصیتای رد دد بگو ببینم کدوم شخصیتن شاید شما دانش شدیدا بالایی داری من نمیفهمم آخه جالبه حسی که افراد عامه دریافت میکنن شاید با حسی که شما استاد گرامی دریافت میکنین فرق داره
رد دد یه فجایعی توش هست که به چیزی بیشتر از شوخی تبدیل نمیکنه
شایدم داستان فقط با حفره حس منتقل میکنه هرچی حفره بیشتر بهتز :-/ :rotfl:
اولا نقل قولتون از فراستی مثل برداشت هاتون از فرم کاملا بی ربط بود.بحث ما سر چیز دیگه است.شما متوجه حرف های ساده و روان من نمیشید بعدش از فرم میخواید ب محتوا برسید؟؟؟؟دلیل اوردن نام بیتز ب جهت گوشزد کردن اشتباه شما از مفهوم تکنیک های استفاده شدس.شما از کلوزاپ و فاصله دوربین ب کاراکتر حرف زدی من هم برات توضیح دادم ک کلوزاپ چ کارکردی داره با توجه ب نقش خود دوربین . بیتز رو مثال زدم و گفتم ک هیچکاک هم برای نزدیک تر شدن ما ب کاراکتر منفی اش از کلوزاپ استفاده کرده.شما متوحه این موضع نشدید و کاراکترها رو باهم مقایسه کردید در همین حد سطحی.”وقتی شخصیت ساخته نشه کلوز آپ چه معنی ای میده؟” منظورت ادگار راسه یا کلی؟؟در مورد راس نظری ندارم اما ب ضورت کلی دوست عزیز استفاده از کلوزاپ در جهت ساخت شخصیته ن از پس ان.ینی اینکه استفاده میشه تا کاراکتر ساخته بشه ن اینکه خب کاراکتر ساخته نشده کلوزاپ بی معنی.نکته بعد شما از یه جهت کلوزاپ رو نمای نزدیک بودن کاراکتر ب کارگردان معرفی میکنی بعدش الان داری در مورد شخصیت پردازی حرف میزنی؟؟؟؟منسجم نبودن در بحث هم یکی دیگه از خصوصیات شماس.ما داشتیم در مورد لست حرف میزدیم شما کات زدی ب ردد.
“شما ندیدن گروهی که دنبال دار و دسته داچن رو نقطه قوت میدونی و تحت تعقیب بودنشونو باور میکنی؟ “این هم یه نمونه اش.بحث قبلی رو شهید میکنی و یه بحث جدیدی ک اصلا در موردش صحبت نکردیم رو میکشی وسط.از لست ب ردد میپری از فرم ب محتوا.تمام بند دیگه نوشته ات هم همینه.افراد عامه خطاب کردن دیگران هم نشان از زاویه دید بالا ب پایینت داره ک غلطه چیز خوبی نیست.خطاب کردن من هم ب عنوان استاد هم میزارم ب حساب بامزه بودنتون و ناتوان بودن از بحث کردن منسجم.در ثانی من مثل شما موجزگو نیستم ک با شمردن ۲ تا ویژگی بگم کدوم شخصیتن پس میام و ضد تز قبلیت در مورد شخصیت ارتور شروع میکنم.معتقدی ارتور منفعله.چرا چون واکنشی نشون نمیده.شما مسئله ارتور رو متوجه شدی؟؟؟ارتور درگیر یک چیستی بزرگ شده.من کی ام؟؟چ کار کردم؟؟؟چ کار باید بکنم؟؟؟؟شما اگه در مورد اگزیستالیسم اطلاعاتی داشتی ک قطعا ندارید ب این برداشت سطحی منفعل بودن ارتور نمیرسیدی.اولین ویژگی ارتور “وفادار بودن” بود در ابتدای بازی ک با روند داستان ب “شک در وفاداری” و بعد شک در همه چیز میرسی.داچ برای ارتور نماینده تفکرشه.داچ رو ایدئولوژی در نظر بگیر یا عقیده و ارتور رو معتقد ب این باور.حالا اینکه داچ چ بوده و چ شده ایا این چیزی ک در انتها میبینیم بوده یا ن یه بحث دیگه است.ارتور در مورد این ارمانی ک چندین ساله باهاش بوده ب شک میوفته و کشکمش درونی اش شروع میشه.رفتار ارتور در گوارما.واکنشش نسبت ب قتل برونته(چون دکوپاژ دوست داری یادت بیاد اون سکانسو و تحلیلش کن چون کلوزاپ هم داره ک خوراک خودته)و پرخاشش نسبت ب مایکا و مخالفتش با اون و همچنین صحبت کردن با داچ و مخالف بودن باهاش ک در نهایت منجر میشه ب اسلحه کشیدنش رو داچ و مایکا(اما انگاری شما اینا رو ندیدی و گیر دادی ب اینکه مثلا هی برادران هویسر دارن با ما شوخی میکنن دیه چرا دوربین داره کلوز اپ اسب داچ رو میده؟)اینها تنها بخش های کلی از برداشت من از متن و فرمه ردد۲ هستش ک نمیدونم.نظرت در مورد فجایع ردد هم لابد حاصل همون دانش سینماییته.تمام بحث من در ابتدا با تو در مورد تفسیرت از تصویر بود و ن فرم.شما جتی این هم متوجه نشدی و فکر کردی من موافق لست ۲ و دراکمنم.میبینی حتی در درک جملات من هم دچار مشکلی حالا منتظرم ببینم برداشتت از این کامنت چیه.راستی شما انقدری تحت تاثیر فراستی هستی ک رسما در کالبدش هبوط کردی دوست عزیزم و ب جای اینکه ببینی فراستی چی میگه صرفا گرفتار اکتش شدی.پیشنهاد میکنم برنامه شب های سینما رو هم ببینی و مجله فرم و نقدش رو هم بخونی و کتاب های تالیفیش مثل دیالکتیک نقد و لذت نقد رو بخونی ک البته نیزا ب پیش نیاز داره
عزیز من خودم میگم سواد سینماییم ناچیزه بعد بیام نگاه بالا به پایین داشته باشم؟من هیچ ادعایی ندارم البته تو کامنتام متوجه شدید حافظه ی دقیقی از نماها ندارم…به شخصه به بحث کردن علاقه دارم به نظرم بحث جذابیه و اگه گیمفا میتونست در قالب آیتم به کاربرا وقت بده تا بحث بکنن خوب میشد.
این آیدی تلگرام منه بیکار هم هستم علاقه داشتید بحث کنیم وقتم آزاده @amirrezaboroomand عکس پروفایلمم الیه یا اگه گیمفا گروهی داره لطفا لینک بفرستید کاربران هم شرکت کنن
واقعا اینجا سخته چت کردن یه قابلیت وویس هم کنار کامنت بود عالی بود
نگاه بالا به پایینتون رو ب خاطر عامی خطاب کردن دیگران ب کار بردم.من هم از این بحث لذت بردم و قطعا ادامه بحث رو در تلگرام در اولین فرصت ادامه میدیم
واقعا کار خوبی کردن. برای مثال انقدر به لست ۲ نمره بد دادن که مجبور شدن با اکانت های فیک و ۱۰ دادن های فیک جبران کنن. کلا درسته همه شاکی بودن از لست۲ ولی تو حقش اجحاف شد.
جدیدا به اسم فن چه تابلو تخریب میکنن..
بابت ده هایی که داده شد مدرکی داری که جعلی بودن؟؟!!
من بابت صفرای الکی که دادن و میگم الکی بوده مدرک دارم..
چون تو پیاسان جایی که مشخصه اون شخص لست۲ تهیه کرده ۴/۵ از ۵ نمره بهش دادن…
میدونم که چقدر سخته شرایطی که داری…مثل بقیه جعلیای سایت یه اسم سونی یا یه عکس الی میزنیدو شروع به تخلیه عقدههاتون میکنید….
چه بخوای چه نخوای لست۲ ترکوند…جوری که هیتاش کسالت پیدا کردن و ۴۸ ساعت رفتن زیر پتو…
متا ۹۴ گرفته و توو پیشفروش تاریخ سونی رکوردشکنی کرده و توو فروشم که داری میبینی…
آخه چرا ما فورزا رو دوست داریم و شما انقدر لست۲ کابوستون شده(مثل پارت یک)؟؟؟؟!!
ببخشید اقای بوارو اگه قضیه هیترا و فن ها رو میگی چرا گاد اف وار مشکلی نداشت یا قبل اون لست اف اس ۱ بوی افتضاح سونی داره خفتون میکنه چرا حواستون نیست اگر
(یوزر اسکور زولا با لست اف اس و یکیه بازم حرف واسه گفتن داری اقای فن )
چون سر گاد آف وار و امثالهم بعضیا فشار نخورده بودن
اگه افتضاح به این متا و این فروشه
پس مایکرو که….
هیچی ولش
تو توهم خوش باش
به قول دوستی
#هیترا_نمیگیرن
بوی افتضاح سونی!!!
اینجوری بگو…سونی داره با انحصاریاش ما رو خفه میکنه…
در مورد لست یک….
لست یک کی فکر میکرد تبدیل به سه آیپی اصلی سونی بشه اون زمان؟؟؟
گاد افوار دست روی مواردی که لست۲ گذاشت،گذاشته بود..؟
فقط یکی از چندین موضوع جنجالی که ناتیداگ روش دست گذاشت استدیو ناکاربلد گذاشته بود الان با خاک یکسان شده بود…
میدونم چیزایی که میگم فقط مصرف انرژیه الکیه…
ببین…ایکس۳۶۰ بهترین نسل مایکرو بود…سرویسای مایکرو عالی هستن….فورزا پرچمدار ریسینگ نسل۸ هستش…نینتندو با سوییچ ترکونده…سونی توو زمینه عناوین انحصاری به معنای واقعی ترکوند…ملاک ارزش صنعت گیمو میتونی توو بایوشاک و متالگیر و گاد و هیلو و ویچر و لست دید..
اینا فکته…
اینا حقیقته
اینا واقعیه
حالا امثال تو هی هیت کنین..حقیقت تغییر نمیکنه..
به والله که به گاد آو وار هم اون زمان بعضیا گیر میدادن.یسریا که میگفتن چرا انقدر تغییر کرده.یسریا به اون درخت اول بازی گیر میدادن.یسریا هم که
اسپویل
.
.
.
.
.
به داستان گیر دادن و میگفتن شبیه ساز پخش کردن خاکستر.
.
.
.پایان اسپویل
خلاصه که هیتر جماعت به هر چیزی که فکرشو کنی گیر میده.
۱۰ های الکی هم خیلی تابلوئه
طرف میاد میگه هرکی زیر ۱۰ بده هیتره
خب اون فیک نیست؟
یا یکی تو دو جمله میگه شاهکار نسل ۸ هرکی بد بگه هیتره
خب اینا معلومه الکی نمره ۱۰ دادن فقط
الان داشتم متاکریتیک کرک داون ۳ رو میدیدم بازم ۱۰ های الکی بود
PSN هم میشه حتی بازی رو نخرید و نمره داد
So_nyis_thebest9@
همه شاکی بودن؟کی گفته؟والا تا اونجایی که من دیدم از بین اون کسایی که واقعا فن بازی بودن و ذهنشون باز بود ی سری خزعبلات رو برای خودشون دیکته نکرده بودن ۹۰ درصدشون راضی بودن!
تقریبا همیشه افرادی وجود دارند که خوششون نیاد و این امر طبیعیه.هیتر ها که بحثشون مشخصه ۹۹ درصدشون که اصلا بازی نکردن.یسریا هم که خوششون نیومده.و یسریا دیگه که اصلا بازی اول هم براشون یک بازی معمولی بود و حالا این دو دستگی هیتر و فن های واقعی این موقعیت رو براشون فراهم کرد تا بیان بتوپن به بازی.
واسه یه هیتر ۳۶ ساعت با ۳۶ روز و ۳۶ ماه هیچ فرقی نمیکنه . اون بازم بدون دیدن حتی کاور بازی میره یه ۰ میده
بقول دراکمن
لعنت بر هیتر ها
دقیقا لعنت بر هیترها. واقعا
میدونی چیه همون دراکمن تو لایو استریم گفت فن ها اصلا اهمیتی ندارند!
bobbyhandsome@
میدونم سخته واقعا……خودتون هیچ بازی ای ندارید که انقدر جنجال و موفقیت داشته باشید مجبورید بیاید وقتتونو اینجا بذارید.ایشالا مایکرو هم یروز ی بازی خوب میده.
اونی که میگه بازی شعار زدست کلا بازی نکرده بازی اصلا دور اینا نمیچرخه
چون گاد رو مسائل حساس دست نزاشت
چون ناتیداگ همزمان روی چند تا موضوع جنجالی دست گذاشت
چون ۲ ساعت اول اتفاقی توو بازی افتاد که همهی گیمرا شوکه شدن..((حاضرم قسم بخورم ۸۰٪ کسایی که اون لحظرو تجربه کردن یا از بازی اومدن توو منو یا استاپ کردن گیمو بعد از شوک و گیج شدن و اشکریختن و دوباره وارد شدن))
چون ویدیو قبل عرضه لیک شد.
چون هیچ گیمی تا این حد واقعی و دارک نبود..خیلیا اصلا توقع نداشتن
چون خیلیا زیر غم داستان له شدن.
چون ده بیست برابر گاد یوز خورد
رکورد اصلا زد
لستافاسپارت۲ ساختارشکنی کرد…تبعاتشو به جون خرید…پر حاشیهترین عنوان نسل شد..پر بحثترین عنوانی بود که من توو عمر گیمریم دیدم…
دراکمن توو قصش قمار کرد و نترسید…داستان کلیشهای تعریف نکرد…سختترین و ارزشمندترین راهو انتخاب کرد…
کوجیما توو گیمپلیش قمار کرد…حملههایی که بهش شد…اما دیدیم فقط بعد از چند ماه چقدر نظرات تغییر کرد..بیشترین جایزههای سال۲۰۱۹ جمع کرد
کوریبارلوگ توو ساختار و سبک بازیش قمار کرد و بهترین انتخابو کرد و انگار گاد از همون اول باید اینجوری میبود
گوریلیا روی تغییر سبکش و تمش قمار کرد و شد یه عنوان شاهکار.
میدونم که اینارو میدونی..اما میگی که یه چیزی گفته باشی
این قدر خودتو عذاب نده برادر با بازی حال کردی دمت گرم نمیخاد سر هر پست به کسانی که خوششون نیومده از بازی اینقدر حمله کنی و دائم طومار بنویسی.
تعداد کسانی که حال نکردن با لست ۲ خیلی بیشتر از اونیه که شما بخای قانعشون کنی همشون هم بقول خوشگلا هیتر نیستن. نه فقط لست ۲ بلکه گوست سوشیما هم سونی فنا همین بساطو دارن در میارن برادر به گفتن شما و دونفر دیگه بازی بد که خوب نمیشه!!!
حرفت درست
ولی داستان کلیشه ای تعریف نکرد؟؟
کل داستان کلیشه است
خدمت شما بگم که عزیز
گاد پر امتیاز ترین بازی متاکریتیک بود از نظر یوزر اسکور
همین هیترها اینو دیدن در فاصله کمتر از دو روز حدود ۷۰۰ تا نمره صفر براش ثبت شد یهویی که رتبه اول نباشه فقط
واسه همه بازی های سونی بری نگاه کنی این هیتر ها هستن
یوزر اسکور های صفر رو فقط نگاه کنی خندت میگیره
واسه لست ۲ ولی هر کدومشون رفتن صد تا اکانت ساختن که فقط به بازی صفر بدن
تو همین سایت خودمون طرف اعتراف کرد که چنتا اکانت ساخته و به بازی صفر داده
برا کسی که پر از عقده و حرص و ناامیدی هست و اینها رو میخواد با نمره کم دادن به انحصاری کنسول رقیب، سرکوب کنه؛ فرقی نداره که یک ساعت پس از انتشار صفر بده یا ۳۶ ساعت بعد
مخصوص هیترای همین سایت ک رفتن یوزر اسکور لستو بیارن پایین که بنظر کم هم نمیان
واقعا یه مشکل اساسی هستش خیلی بازهای بزرگ قربونیش شدن
چه فرقی میکنه…اونی که میخواد بره به لست۲ صفر بده ۳۶ساعت منتظر میمونه بعدش صفرو میده…
باید مشخص بشه که من این بازیو تهیه کردم…مخصوصا مخصوصا برای عناوین انحصاری…چون مولتی برای همه هستش و از نظر هیت قابل مقایسه با یه انحصاری نیستش…
در کل…بعد از ارزیابیای زیاد واقعا خسته نباشن..
فقط خواستن یه کاری کرده باشن تا بیشتر از این ارزش یوزاسکوز توو گل نره…
لعنتی وقتی هیته لستم میکنن سایت متاکریتیک سیاستشو سر این عنوان تغییر میده…
#عظمت
درود بر شما
این مسعله برا بازی های مایکروسافت هم صدق میکنه و حتی نینتندو
شاید یادتون نیاد ولی زمان halo 5 خیلی ها ریختند و بهش صفر دادند
درسته که تعداد یوزر ها پایینه ولی من خودم یادمه خیلی از هیتر ها ریختند سرش
و اینو یاد داشته باشید که هیتر برای یک محصول نیست برای هر محصول موفقی چندین هیتر وجود داره
اصلا بخش نمره دهی بازی باز ها باید حذف بشه من با نمره همون منتقداش خرده حساب قدیمی دارم :laugh: چه برسه به یوزر ها ،،،، جمع کن این سایت تو بابا مسخره کردی ما رو الکی گیمر ها رو چند دسته کردی ،،، دلت میاد گیمفای خودمون :inlove:
ایده خوبی هست،ولی
یوزراسکور جدیدا به خاطر هیترها،اعتبار چندانی نداره،متاسفانه یه نمره شده بود مکانی برای عقده خالی کردن بعضی از افراد که در دنیای گیم افکارشون پر از نفرت و حسادت هست،و اون نفرت نمیزاره حقیقت و زیبایی بازی و داستانش
رو ببینن،
انصافا گیمرها باید به خودشون افتخار کنند،که بازی مثل لست اف اس ۲ با اون داستان ابرشاهکار رو تجربه میکنند،تا وقتی که افرادی خارج از حوزه صنعت گیم،ازشون خواست چند تا بازی با داستان شاهکار براشون نام ببرن،با افتخار یکی از اونا لست اف اس ۲ باشه،
برای بار پنجم داستان رو دارم جلو میبرم،گیم پلی بازی واقعا جادویی هست،هیچ وقت تکراری نمیشه،یه نقد خلاصه هم از تجربم توی پست های بعدی ایشالا برای دوستان میزارم،
ایشالا یه پولی برای همه برسه،که بتونیم،گوست رو هم تجربه کنیم
:rose:
کار بسیار خوبی ان[ام دادن
یوزر اسکور بازی ۹٫۱ هست الان که بسیار عالیه
گرچه صرفا این نمرات یه دید کلی به مخاطبی که قصد هزینه کردن برای بازی رو دارن میدن
متاسفانه الان باز شاهد افرادی خواهیم بود که میان میگم متا مهمه نه یوزر، تا دیدمون رو نسبت به مسائل باز نکنیم در هیچ زمینه ای رشد نمیکنیم، اینها صرفا نمود کوچکی از رفتارهای غیر عاقلانه ی ما در زندگی روزمرمون هستن
در کل امیدوارم هممون زمان بیشتری رو صرف مطالعه و تفکر کنیم و از حرف های بیهوده دوری کنیم
Reason عزیز و دوست داشتنی
به نظرم این حرکتی که الان در سایت متاکریتیک زده شده
یه راه حل ساده و سطحیه
این یه مشکل ریشه داره و باید از ریشه حل شه
مهم نیست چن بار میوه های یه درخت رو بکنی
تا سال بعد بازم در می آد
موافقم دوست خوبم، قطعا نمیتونه کامل جلوگیری کنه ولی خب یه درصدی تاثیر خواهد داشت
خیر !! فقط وقتی میشه که یک سیستم یکپارچه مثل اکانت گوگل وجود داشته باشه که همه جا میشه لاگین کنی
بعد به عنوان گیمر با اون اکانت تو متاکریتیک لاگین میکنی و اونجا ثبت شده باشه که شما مثلا حداقل ۲ ساعت بازی کردی بعد امکان رای دادن داشته باشی
وقتی گاد که اونم بازی انحصاری بالای ۹۰ میشه پس حتما اونی زیر پنج میشه ایرادی داره در کل
باریکلا به ghost tshima بعد اینهمه بازی جرند برند یه بازی واقعی اومد واقعا خسته نباشن نه اینقد الکی ادعا کردن نه هایب الکی ولی ی شاهکار واقعی دادن فقط ساکر بانج برجم بالابا تشکر
ایده خیلی خوبیه بنظرم چون خیلیا اون اتفاق شوکه کننده و مزخرف ۲ ساعت اول تلو ۲ رو دیدن اومدن نمره پایین دادن
در ضمن متاکریتیک داره یواشکی نمرات تلو ۲ رو پاک میکنه.از ۳.۴ رسیده به ۵.۵
مزخرف؟الان دو ساعت اول بازی مزخرف بود؟
نمیگم دوساعت اول مزخرف بود.
اسپویل
.
.
.
.
.
.
.
.
دارم میگم وقتی جوئل و تامی به ابی کمک کردن ولی با اینحال ابی زد جوئل رو کشت اون موقع دلیلش معلوم نشد و همین مسئله از دید خیلیا مزخرف بود که بدون هیچ دلیلی جوئل کشته شد و رفتن ۰ دادن به بازی.منظورم رو بد مطرح کردم من
یذره بهتر میشه ولی بازم اگه بخوان review bomb کنن این کار رو انجام میدن.
گیمفای عزیز یک انتقاد ازت دارم.تقریبا چند وقتیه که یک مقدار خبر ها دیر پوشش داده میشه یا کلا پوشش داده نمیشه.امیدوارم رسیدگی بشه.گیمفا در قلب من و خیلی فن ها جای مخصوصی داره.ممنون از زحمات تمامی کادر گیمفا.
این حرکت بسیار خوبیه برای جلوگیری ازنظر دهی تو خالی یه عده هیتر
کسی ک به یه عنوانی نمره میده باید اونو تجربه کنه
والا برای یکی مثل من مهم نه متا هست نه یوزر اسکور
تو این چند ساله تعداد بازی ها کم شده و بازی های تاپ ۱۰۰% بازی می شوند ، دیگه مثل صنعت فیلم یا موسیقی نیست که بین صدها و هزاران گزینه انتخاب کنی
فرقی برای وضعیت داغون یوزر اسکور متاکرایتیک نمی کنه
اینجور پستها میشه حدس زد آخرش بحث رو به لست دو میکشونه.
همین هیترای سایت سر گاد انقدر بازی رو میکوبیدن یا سر لست یک همینطور اما الآن میگن اونا مشکلی نداشتن ولی این مشکل داره.
به هر حال این سیاست هم فکر نکنم جلوی چیزی رو بگیره چونکه یه نفر برام توضیح داد فقط منتظر بوده نمره صفر به بازی لست بده واقعا خیلی تعجب کردم، وقتی بهش گفتم چرا ایشون خیلی راحت بهم گفت بدم میاد از ناتی داگ، البته نه من ایشونو میشناختن نه اوشون :laugh:
فقط با یکی از دوستاش راجب این بازی صحبت میکرد و منم وارد بحث شدم. به هر حال اینا فقط خودشونو گول میزنن و هیچ وقت از گیم لذت نمیبرن. وقتی ما برای سومین بار داریم لست بازی میکنیم اینا میان لست دو رو هیت میزنن 😎
یادمه روز دوم انتشار است همون sara گفته بود چون بازی فقط برای یک پلتفرم منتشر شده بود رفتم صفر دادم اما سونی پول داده بود نشه بیشتر از ۴ تا صفر داد
حالا ایمان آوردید که #اکس_فنا_نمیگیرن
یا شاید بتونن یه کاری کنن که موقع ثبت نام اکانت live یا psn یا استیمت رو لینک کنی و وقتی میخوای به بازی نمره بدی این چک کنه که رو اکانتت این بازی هست یا نه
بالا بردن نمره بازی بزور
به نظر من که فقط اونهایی که بازی رو خریده باشن و حداقل ۲ تا ۵ ساعت(میتونه برای هر بازی متغییر باشه) بازی کرده باشن باید نمره بدن حالا شما اصلآ بزار ۱ هفته بعد از انتشار وقتی همه میتونن رای بدن احمقانه است
استیم دقیقآ همینجوری هست فقط کسایی که بازی رو تهیه کردن و حداقل ۲ ساعت بازی کردن میتونن مثبت و منفی بدن و جمع این مثبت منفی ها نمره بازی میشه تو این زمینه استیم خیلی عالی کار کرده
برام سوال شده بود فنا چجوری میتونن از داستان ابرشاهکار لست۲ دفاع کنن که واقعا جالب بود یکی میگه داستان غم انگیزه تحمل ندارن مردم یکی میگه دست رو حاشیه گذاشته و از این قبیل حرفا
خطر اسپویل
.
.
.
.
.
.
.
لست۲ ایده داستانی جذابی داره اما آقا دراکمن بت دوستان و اون یکی نویسنده یه تنه این ایده جذابو به فنا میدن
مشکل لست اتفاقایی که توش میوفته نیست (گرچه همونم خیلی جاها منطقی نیس مشکل داره) مشکل اینه لست۲ ابرشاهکار شخصیت پردازی نداره حتی برا شخصیتی مثل جوئل که بازی اول کلشو اختصاص میده به شخصیت پردازی این آدم تو این بازی حتی از npc ها هم شخصیت پردازی بدتری داره
بازی صرفا اومده یه سری شخصیت خلق کرده که بیاد از انتقام و اثراتش بگه اما به حدی شخصیت پردازیا و روایت احمقانس که نه میشه همذات پنداری کرد با شخصیت ها نه رفتارشون توجیحی داره نه پایان فاجعه بازی این وسط تنها چیزی که ار دستشون در رفته yara و lev هستن که از لحاظ داستان روایت و شخصیت پردازی از کل بازی بالاترن حتی مرگ یارا به مراتب اثر گذاریش بیشتر از مرگ جوئله
مشکل اینه نویسنده ها بازی حتی درک درستی از انتقام چیزی که راجبش داستان نوشتن ندارن!
و وقتی میگین داستان لست۲ شاهکاره مثل اینه بگیم فصل۸ بازی تاج و تخت شاهکاره و پایانش بهترین پایان!
Hold the door
باشد.شما درکتون درسته.
یه تست هوش واسه تجربه دلست باید میزاشتن که هر کسی بازیش نکنه
اسپویل
.
.
.
.
.
.
قطعا درسته باید تست هوشی باشه که هرکسی اینجوری دفاع نکنه از داستانی که انقدر ضعیفه
داستانی که هسته اش انتقام و ۲ روی سکه یک انتقامه اما به طرز شدیدا احمقانه ای با بخشش تموم میشه انتقام موضوعیه که شروعش دست شماست اما وقتی شروع کردید یه چرخه باطل از کارهای نفرت انگیزو شروع کردید که این چرخه تا وقتی یکی از طرفین از بین نره تموم نمیشه و اونم انتقامی که این بازی داشت روایت میکرد وقتی که شما تو جایگاه الی رسما جنایت میکنید اما الی ذره ای انسانیتشو تا دقایق آخر بازی از دست نمیده حتی درگیری های ذهنی الی و نشون نمیده یا احساس گناهی که داره که مشکلی داره با کارایی که کرده که یکی از اون کارا فقط کشتن یه زن حاملس
از اونور داستان ابی داستان بازپسگیری انسانیت از دست رفتشه که باز با رسیدن به lev و یارا منطقی تر میشه درگیری ذهنیشو حداقل نشون میده ما میبینم احساس گناه ابیو حس میکنیم که همون ابیم وقتی خشونت و نفرت جلو چشممو میگیره باز به مسخره ترین شکل ممکن میبخشه که مراتب منطقی تر از بخشش الیه اونم بعد از ۲ساعت آخر بازی
همین ایده انتقام تو سری خدای جنگ هست اونجا نشون میده چجوری کریتوس ذره ذره از انسان به ماشین کشتار تبدیل میشه و در ریبوت به تکامل میرسه اونجا کریتوس متحول نمیشه یهو کسیو نمیبخشه جنایات و کاراش کابوس هاشن دست آخر نمیاد بگه زئوس کل خاندانمو کشتی منم خاندانتو حالا برابریم پس صلح!
یا تو نسخه ریبوت بالدور تا آخرین لحظه از مادرش متنفره و نمیبخشه این کریتوسه که میاد با کشتن بالدور این چرخه رو متوقف میکنه
این نکته ای بود که نویسنده ها بازی نه تنها درکی نداشتن بلکه نادیده گرفتن مثل شمایی که صرفا طرفداری میکنی یا فنی
نکته بعدی باز هسته و محرک داستان راجب انتقامه پس وقتی بازی بسازی که من باید ۲۵ ساعت توش دنبال خون خواهی باشم باید منم همذات پنداری کنم با شخصیت داستان وقتی میخوای جوئل ک یکی از آیکون های صنعت گیمه و عامل محرک داستان رو حدف کنی یا بکشی باید جوری از همه لحاظ چ روایت چ شخصیت پردازی اینارو کنار هم بچینی که از مرگش ناراحتو خشمگین شی نه اینکه بگی مرد که مرد همین سناریو برا پدر ابی و جسیم هست من چطوری میتونم شخصیتی که کلن ۱۰دقیقه بیشتر ندیدم و تو داستان نبوده مرگش برام مهم باشه یا ناراحتم کنه
ایده داستانی لست۲ ایده جذاب و جالب و پر بحثیه اما چیزی که باعث میشه شکست بخوره با کله اینکه جدای شخصیت پردازی روایت داستان و نحوه افتادن اتفاقا ها هم ضعیفه و افسوس میخورم واقعا بازی که انقدر از بقیه لحاظ قوی و حتی میشه گفت بی نقص کارکرد از لحاظ داستانی فاجعه عظیمی بود
من حس میکنم شما بازیو خودت انجام ندادی و صرفا چیزایی که شنیدی رو داری بازگو میکنی، چون درگیری های ذهنی الی بعد از هربار جنایتش به طرز واضحی توی یه کاتسین نمایش داده میشه
ضمنا جول شخصیت پردازی نداره؟ لست ۱ کلا بر مبنای ساخت الی و جول و رابطهی بینشون بود، فقط اینکه جول شخصیتش اونقدی خوب پرداخته شده که شما تو ذهنت میتونی مثل یه انسان واقعی تصورش کنی
منم حس میکنم نسخه اشتباه لست۲ رو دانلود کردم!
اسپویل
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
همونجور گفتم بازم میگم لست۱ داستانش قشنگ بود چون شخصیت پردازی جوئل و الی قوی بود اما مشکل لست۲ اینه که حتی به شخصیت پردازی لست۱ خیانت کرده الان دقیقا جوئل چه شخصیت پردازی داشت؟ صرفا چندتا فلشبک میشه شخصیت پردازی؟
حتی همونارم در نظر بگیریم صحنه های آخر بازی اولش میومد باز آدم احساس بیشتری پیدا میکرد
ضمن اینکه تو هر کاتسین درگیری ذهنی الیو نشون میده؟
ممنون میشم شما که بازی کردی بگی کجای بازی جز همون یه صحنه کشتن مل که باعث میشه به طرز خیلی قشنگی نقشه مخفیگاهشم جا میزاره چیز دیگه ای نشون میده؟
یهو کات میخوره چند ماه جلوتر و جوری زندگی میکنه انگار نه انگار اتفاقی افتاده کجا ما تحول این شخصیتو میبینیم دقیقا یا پشیمونی شو؟ کسی که یه زن حاملرو کشته
حتی به قدری بی تاثیر بوده که باز میره اون سر آمریکا برا گرفتن انتقامش!
اصلا شما که بازی کردی بگو دقیقا کجای بازی ما تحول شخصیتی الیو دیدیم که یهو بخشنده میشه تهش؟
درست میگی من بازی که شما کردیو نکردم ظاهرا تو بازی شما این مشکلات نیست که خب خوش به حالت این نسخه خاص ویژه رو هم بده مام بازی کنیم از داستان بازی لذت ببریم
به نظرم علاوه بر این میتونستن یه کار خیلی مهم تر هم انجام بدن.شما وقتی تو سایت howlongtobeat میخوای تایمی که پای یه بازی گذاشتی تا تمومش کنی رو ثبت کنی که وارد میانگین گیری بشه،باید اکانت استیم خودتو یا پی اس ان یا هرچیز دیگه رو به سایت نشون بدی و بهش متصل کنی تا سایت مطمئن بشه که تو اون بازی رو خریدی و حرفت دروغ نیست.به نظرم این کار جدیدی که متاکریتیک کرد اگه با این ویژگی ترکیب میشد اعتبار یوزر اسکور تا حد خیلی خیلی زیادی بالا میرفت
کلا ب نمره هیچ اهمیتی نمیدم
اگه همه مثل تو بودن الان این بحثا نبود
همش الکی سره متا بحث میکنن
فدا