چرخ دنده های تاکتیکال! | نقد و بررسی بازی Gears Tactics
![gears tactic min چرخ دنده های تاکتیکال! | نقد و بررسی بازی Gears Tactics - گیمفا](https://gamefa.com/wp-content/uploads/2020/07/gears-Tactic-min.jpg)
دنیای گیم پر شده است از انواع و اقسام عناوین بزرگ و کوچک مختلف در ژانر های گوناگون. از عناوین چند صد میلیون دلاری AAA ناشران بزرگ گرفته، تا آثار مستقلی که با تکیه بر عنصر خلاقیت و نوآوری، سعی در جذب مخاطب و کسب موفقیت دارند. طبیعتا اقبال عمومی و استقبال بازیبازان، از عناوین اکشن و جذاب بیشتر است از بازیهای داستان محور یا ژانر های خاص. یکی از این ژانر های خاص، عناوین Turn-based Tactical هستند که با تلفیق المان های استراتژیک و مدیریتی، با عناصر اکشن و مبارزه ای، سعی در ارائه تجربه ای تلفیقی در دنیای بازیهای ویدیویی دارند. این دسته عناوین بسیار خاص پسند تر هستند و به طور عمومی با اقبال قابل توجه مخاطبان مواجه نمی شوند. دلایل پرشماری نیز برای این اتفاق وجود دارد. این بازیهای تاکتیکال اغلب ریتم بسیار کند و آهسته ای دارند، نیازمند صبر و دقت بسیار بالایی هستند و برای لذت بردن از آنها باید از سطح بالایی از جزییات بازی باخبر بود. بنابراین این عناوین برای همگان انتخاب مناسبی به شمار نمی روند…
با توجه به مقدمه بالا، احتمالا حدس زده اید که مقاله امروز، مربوط به یکی از این عناوین تاکتیکال نوبتی است. عنوان Gears Tactics که این بار اتفاقات دنیای Gears را به جای قالب Third Person Shooter, در قالب یک عنوان Turn-based Tactical به مخاطبان عرضه داشته است. با نقد و بررسی اجمالی این عنوان، با من و گیمفا همراه باشید…
در عناوین Turn-based Tactical, معمولا داستان نقش آنچنان کلیدی را ایفا نمی سازد و بیشتر پرداخت شخصیت های اصلی و فرعی بازی است که نمود بیشتری پیدا می کند. از لحاظ خط زمانی، وقایع Gears Tactics قبل از نسخه اول اتفاق می افتد. جایی که پدر Kait Diaz یعنی Gabe, مأموریت می یابد تا دانشمندی را از بین ببرد. اتفاقات و فعل و انفعالات بعدی نیز بیشتر نقش Filler داستانی برای طولانی تر شدن Campaign را دارند و آنچنان نکته خاصی برای گفتن وجود ندارد.
درست است که بازیهای نوبتی تاکتیکال، بیشتر به واسطه گیم پلی متفاوت و استراتژیک و المان های شخصی سازی خود شناخته می شوند و لزوما برای لذت بردن از این چنین عنوانی، حضور داستانی چندلایه و جذاب ضروری نیست، اما نکته ای که وجود دارد این است که این بازی نام فرانچایز بزرگ XBOX یعنی Gears را یدک می کشد بنابراین منطقی است سطح توقعات از بازی بالاتر باشد. شاید اگر این عنوان به عنوان اثری مجزا عرضه می شد، می توانستیم مشکلات آن را بیشتر چشم پوشی کرده و سطح توقعات را پایین تر بیاوریم.
مشکل داستان بازی این است که آنچنان هدف مشخصی را دنبال نمی سازد و یک چرخه پرتکرار از Objective های یکنواخت و تکراری است و آنچنان شاهد خط داستانی و پیشروی نیز نیستیم. از طرف دیگر شخصیت پردازی شخصیت های بازی نیز اصلا تعریفی ندارد و به صورت کاملا سطحی انجام شده است.
برویم سراغ هسته اصلی بازی که همان گیم پلی و مبارزات است. اگر تا به حال عناوین مشابه مانند XCOM را تجربه کرده باشید، پس چیزی برای تعجب و گیج شدن وجود ندارد. شما به صورت نوبتی به مبارزه و پیشروی می پردازید و با تحلیل شرایط لحظه ای، به افراد خود دستورات مختلفی مانند جابه جایی، حمله، عقب نشینی و…. را صادر می سازید. البته یک نکته بسیار جذاب در این بازی وجود دارد و آن این است بر خلاف دیگر عناوین نوبتی تاکتیکال، بازیبازان می توانند به جای دو حرکت، سه حرکت در هر نوبت انجام دهند. شاید در دید اول این مزیت آنچنان نکته خاصی در بر نداشته باشد، اما به لطف همین حرکت و Action اضافه، ریتم مبارزات و پیشروی به مراتب سریع تر از بازیهای مشابه شده است و مدت مبارزات نیز کمی متعادل تر شده است. این ریتم تند تر باعث می شود مخاطب خستگی کمتری را در بلند مدت تجربه کند.
دیگر نقطه قوت گیم پلی بازی، طیف وسیع و رضایت بخش آیتم ها، تجهیزات، مهارت ها و قابلیت هاست که این عمق بالا در شخصی سازی و Customization, هم برای افرادی که عاشق شخصی سازی هستند فوق العاده لذت بخش است، و هم اینکه باعث شده مخاطبان بتوانند هر چه بیشتر به شخصی سازی کارکترها و اتخاذ استراتژی درست تر بپردازند و با برنامه تر به پیشروی دست بزنند.
البته گیم پلی و جریان بازی فقط به نکات مثبت خلاصه نمی شود. متاسفانه شاهد تنوع پایینی در طراحی مراحل، Objective ها و Side Quests ها هستیم که این تنوع پایین، پس از گذشت مدتی بازی را بسیار یکنواخت و تکراری ساخته و لذت بازی را کاهش می دهد. از طرف دیگه مراحل بازی نه تنها تنوع زیادی ندارند، بلکه از جوانب مختلف نیز بسیار شبیه هستند که این مسأله نقطه ضعف دیگری به شمار می آید.
در پایان باید اشاره کنم نبود بخش چند نفره و Multiplayer, تصمیمی بسیار عجیب و غیرمنطقی از سمت سازندگان به شمار می آید چرا که بازی کاملا پتانسیل یک بخش چند نفره جذاب و رقابتی را دارا بود و عدم استفاده از این فرصت، تصمیم سازندگان بازی را زیر سوال می برد چرا که وجود بخش Multiplayer نه تنها می توانست جذابیت ها و چالش های بازی را چندبرابر سازد، بلکه گزینه های بیشتری برای لذت بردن از بخش های مختلف بازی را در اختیار مخاطبان قرار می داد.
![۱۶ ۳۰ ۵۰ gears tactics vanguard چرخ دنده های تاکتیکال! | نقد و بررسی بازی Gears Tactics - گیمفا](https://gamefa.com/wp-content/uploads/2020/07/16-30-50-gears-tactics-vanguard-e1593950695873.jpg)
دیگر نقطه قوت گیم پلی بازی، طیف وسیع و رضایت بخش آیتم ها، تجهیزات، مهارت ها و قابلیت هاست که این عمق بالا در شخصی سازی و Customization, هم بزای افرادی که عاشق شخصی سازی هستند فوق العاده لذت بخش است، و هم اینکه باعث شده مخاطبان بتوانند هر چه بیشتر به شخصی سازی کارکترها و اتخاذ استراتژی درست تر بپردازند و با برنامه تر به پیشروی دست بزنند
سخن پایانی:
بازی Gears Tactics, با وجود یکسری نقص ها و کمبود های کلی، به لطف برخوردار بودن از استانداردها و اصول کلی عناوین نوبتی تاکتیکال، برای آن دسته افرادی که به این نوع بازیها علاقه دارند می تواند انتخاب مناسبی به شمار آید. هر چند نمی توان از این بازی به عنوان اثری فوق العاده یا درجه یک یاد کرد… با این حال تجربه آن خالی از لطف نیست.
پر بحثترینها
- نقدها و نمرات بازی Avowed منتشر شدند
- آیا ایده ساخت Intergalactic از زمان عرضه The Last of Us وجود داشته است؟
- شاید عرضه Xbox Series S یک اشتباه بود
- نگاهی به منابع الهام بازی مورد انتظار Intergalactic استودیوی ناتی داگ
- کارگردان Assassin’s Creed Shadows: بازیکنان اگر بیشتر با یک شخصیت بازی کنند، چیز زیادی را از دست نمیدهند
- مایکروسافت نسبت به سونی بازیهای بیشتری برای پلی استیشن ۵ در سال ۲۰۲۵ منتشر میکند
نظرات
بازیه جذابی ب نظر میرسه با توجه به سبکش
انتظار بیشتری ازش داشتم
ولی درکل درحد جعبه اس از جعبه انتظار شاهکار نمیشه داشت
گیرز فقط اون زمانی ک ۳گانه اصلی اومد
انصافا مایکرو باید به خودش بیاد دیگه
این بازی ها واقعا تاثیری تو فروش ندارن
ولی خب بازی aa هستش و نباید از این بیشتر انتضار داشت
نمره ۸۰ تا ۸۵ برای بازی های aa واقعا خوبه و علاوه بر اینکه میگید متای بازی پایین هست که درست هم میگید ولی باید توجه داشته باشید بازی های aa همینقدر پتانسیل دارن دوست عزیز و تا حدی از پسش بر اومده این شرکت ولی خب بازم میگم مایکرو سافت باید و نباید های زیادی رو واسه نسل ۹ مجبوره انجام بده
میشه بگی از کجا میدونی بودجه بازی پایینه و ایندی عه؟
منبع
بازیش که خیلی خوب بود ولی تو این سبک حتی xcom هم شاهکار نبود .
بنظرم سخت گرفتی
گرز۵ بازی خوبی بود ولی گرز اف وار خوبی نبود
گرز اف وار بعدی قطعا شاهکار میشه
xcom enemy whithinرو بازی کن ببین چ شاهکاریه
من با اکس کام علاقه مند این سبک شدم
جوری ک روی ویتا گوشی پلی۳و پلی۴ تمامی نسخه هارو رفتم
اینجا هم نقد رو دیر گذاشته شد و هم نمره خیلی پایینه.
حداقل میخواید در حد نمره متا باشه بهش ۸۰ بدید
😐 😐
مگه قرار بود در حد متا باشه؟
با تمام احترام به آقای زاهدی به نظرم این عنوان حداقل امتیاز ۸۰ رو داشت.
خدا کنه تو رویداد جولای کوالیشن ی تریلر از gears 6 بده.
داستان جای خیلی بدی تموم شد.
اسپویل
.
.
.
فرض کن کیت و مارکوس برن انتقام JD رو از ملکه لوکاست ها بگیرن.
و اون وسط هم اتفاقات هیجان انگیز بیفته.
و بتونیم کنترل مارکوس رو دست بگیریم.
اصلا دلم نیمومد که JD رو بکشم و مارکوس رو ناراحت ببینم 😥
.
.
پایان اسپویل
WOOOWWWW
اونم رو unreal engine 5 و گرافیک که WOOOOWWWW
اخ اسپویلت رو حواسم نبود خوندم
این در حالی بود که می خواستم هفته دیگه بخرمش
ببخشید باید ی خطر میزدم اولش.
دست خودته ک زنده بمونه یا نه
اسپویل
.
.
.
.
.
.
.
.
چرا jd رو کشتی؟ من del رو کشتم. اصلا دلم نمیومد پسر مارکوس کبیر رو بکشم
.
.
.
.
اسپویل
.
.
.
.
.
.
مادر کیت بیشتر از ۵ ثانیه هم وقت نمیده.
خودم هم دفعه اول JD رو کشتم ولی برا بار بعد هر دفعه Del رو کشتم.
ولی Del واقعا همراه خوبی بود.
مخصوصا Jack که دیگه کار رو واسمون easy کرده بود.
این پیش زمینه آخر داستان نشون میده که مارکوس و کیت تو قسمت بعد به دنبال انتقام از ملکه لوکاست ها اند.
حیف بود. اما دلم نیومد کله ی کچل jd و اون ریش خفنش رو ول کنم :heh: :heh: :heh:
بازی قشنگی بود ولی مشکل تکراری شدن بدجور توی ذوق میزنه
این بازی تو سبک خودش بی همتاست. نمرات بالای این سبک دست xcom بود که الآن دست گیرز هم هست
اکس کام متاش بالاتره و محبوبیتش بیشتره
:rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
واو چقد بازی خفن و نابی
۱۰ روز دیگه با گوست زخمیتون میکنیم :laugh:
“تو سبک خودش”
در کل gears های خوبی رو شاهد بودیم
براستی یه دنیا ممنون برای نقد و بررسی بسیار خوبتون
اصلا از این نوع بررسی ها خوشم نمیاد مثل این میمونه بگی چرا اویل۷ دوربینش اول شخصه در حالی که همه اویل ها سوم شخص بودن دو نمره کم چرا از شخصیت های اصلی کسی نیست این ایتن کیه از کجا اومده چه شخصیت پردازی ضعیفی دو نمره دیگه کم و به یکی از بهترین بازی ها نمره ۶ بدی فقط چون ناشر سعی کرده با استفاده از نام فرنچایز پر مخاطب خودش مشتری بیشتری جذب کنه !!! کاری که همه انجام میدن و تا موقعی که بازی خوب میسازن از نظر من هیچ عیبی نداره اگر گیرز تاکتیک یک بازی بد بود میتونستم بپذیرم که بله برای جبران کمبودها اومدن از نام گیرز سو استفاده کردن اما حالا که بازیش خوبه دلیلی بر این سخت گیری نمیبینم.
به نظر منم بازی بدی نیست