نبرد بزرگان | مواردی که نسخهی بعدی Battlefield در رقابت با Call of Duty به آنها احتیاج دارد
سری بازیهای Battlefield را بدون شک میتوان یکی از بزرگترین مجموعههای سبک شوتر اول شخص دانست. فرنچایزی که اگرچه هر ساله شاهد عرضه شدن نسخهی جدیدی از آن نیستیم اما بدون شک میتوان آن را یکی از سودآورترین و پرفروشترین سری عناوین تاریخ صنعت بازی دانست. یکی از مجموعههایی که میتوان آن را رقیب چندین سالهی Battlefield دانست بدون شک سری Call of Duty است. رقابتی که میتوان نتیجهی آن را تبدیل شدن سبک شوتر اول شخص به عنوان یکی از محبوبترین سبکهای صنعت بازی دانست. اگرچه در زمان تولد سری Call of Duty، اکثر بازیبازان رقیب اصلی این فرنچایز تازه نفس را سری Medal of Honor میدانستند زیرا بازی Battlefield مسیر و اهداف متفاوتی را برای خود در پیش گرفته بود. سالهای زیادی تنور رقابت سری Call of Duty و Medal of Honor داغ بود اما سرانجام با رو به افول رفتن سری Medal of Honor و در نهایت بسته شدن استودیوی سازندهی این فرنچایز محبوب در سال ۲۰۱۳، رقابت بین این دو سری قدیمی نیز برای همیشه به تاریخ پیوست. اگرچه در سالهای آخر عمر Medal of Honor به قدری این مجموعه از دوران اوج خود فاصله گرفته بود که تعداد زیادی از طرفداران حتی قبل از آن سالها رقیب اصلی Call of Duty را سری Battlefield میدانستند، علیرغم تفاوتهایی که میشد به وضوح میان این دو فرنچایز مشاهده کرد. اما در سال ۲۰۱۳ بود که رقابت بین این دو سری با انتشار دو بازی Battlefield 4 و Call of Duty Ghosts به اوج خود رسید. در آن سالها کلکلها و گفتگوهای بسیاری میان طرفداران این دو بازی به وجود آمد؛ از ویدئوهای مقایسهی گرافیکی بین این دو عنوان گرفته تا مبارزهی رپ میان طرفداران آنها. اگرچه در این بین همچنان افرادی بودند که اعتقاد داشتند مقایسهی بین این دو سری از پایه و اساس اشتباه است. همانطور که گفته شد سال ۲۰۱۳ را میتوان دورهی اوج این مقایسهها دانست، زیرا سال بعد از آن و با عرضه شدن دو بازی Call of Duty Advanced Warfare و Battlefield Hardline این دو فرنچایز به کلی مسیر خود را از یکدیگر جدا کردن. بازی Call of Duty Advanced Warfare اولین بازی از این سری بود که در آیندهی دور جریان داشت و همینطور بازی Battlefield Hardline اولین بازی از این مجموعه بود که از فضای جنگهای نظامی فاصله گرفته بود و به موضوع مبارزات میان پلیسها و خلافکاران میپرداخت. این دو بازی حتی شبیه عناوین قبلی سری خود نیز نبودند چه برسد به آنکه بخواهند با یکدیگر مقایسه شوند. اما هر طور که بود در نهایت شرکت اکتیویژن (Activision) تصمیم گرفت تا دوباره مجموعهی Call of Duty را به زمان حال و سری Modern Warfare برگرداند، زیرا طرفداران پس از سپری کردن سالهای متوالی در جنگهای آینده و از یک طرف جنگهای جهانی اکنون خواهان یک بازی شوتر با روایتی در جنگهای مدرن امروزی بودند. طبق اطلاعاتی که اخیراً سازندگان Battlefield منتشر کردهاند، نسخهی بعدی این سری که با نام Battlefield 6 در میان طرفداران شناخته میشود، قرار است طی نیم سال دوم سال مالی آینده یعنی حدوداً در بازهی زمانی پاییز سال ۲۰۲۱ تا زمستان سال ۲۰۲۲ برای کنسولهای نسل نهم منتشر شود. حال ما در این مقاله قصد داریم به چالشهایی که بازی ۶ Battlefield در پیش روی خود دارد پردازیم و ببینیم که استودیوی دایس (DICE) چه کارهایی را باید انجام دهد تا بتواند در رقابت با بازی بسیار محبوب Call of Duty Modern Warfare و همینطور نسخههای بعدی آن، موفق ظاهر شود. در ادامه با من و گیمفا همراه باشید تا نگاهی دقیقتر به این موضوع داشته باشیم.
استودیوی دایس در میان بازیبازان به عنوان یک استودیوی بسیار توانا در ساخت عناوین شوتر شناخته میشود. اگرچه تعدادی از بازیهای این استودیو همچون Star Wars Battlefron در زمان عرضه با انتقادات بسیاری از سوی طرفداران و منتقدین رو به رو شد، اما تمامی این انتقادات به سیاستهای اشتباه ناشر آن یعنی شرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts) برمیگشت و موضوعی که منتقدین و بازیبازان بر آن اتفاق نظر داشتند بینظیر و کم نقص بودن گیمپلی این عنوان بود؛ اما پرداختهای درون برنامهای در نسخهی دوم Star Wars Battlefron به حدی رسیده بود که تاثیر مستقیمی در گیمپلی بازی میگذاشت و عملاً شرکت الکترونیک آرتس با این کار خود باعث از بین رفتن زحمات چندین سالهی سازندگان آن شد. اگرچه مدتی بعد این شرکت متوجه سیاستهای غلط خود شد و سعی کرد تا حد امکان این مشکلات را برطرف کند اما تجربهی آغازین بسیار بد این بازی در زمان انتشار، مطمئناً هیچگاه از ذهن بازیبازان و منتقدین پاک نخواهد شد. موضوعی که میتوان آن را به خوبی در سری Battlefield و Battlefront مشاهده کنیم، تجربهی سینمایی است که این عناوین در اختیار بازیبازان قرار میدهند؛ نبرد در مقیاس عظیم ، هرج و مرج و در عین حال ایجاد تعادل میان تمامی آنها از جمله مواردی است که به هرچه بیشتر غرق شدن بازیباز در درون نبردهای بازی کمک میکند و میتوان گفت استودیوی دایس در این زمینه بینظیر است.
قبل از اینکه بازیهای بتلرویال بتوانند به این حد از شهرت دست پیدا کنند، این سری Battlefield بود که همواره در زمینهی نبردهایی در مقیاس عظیم، نقشههای بزرگ و همینطور تعداد زیاد بازیبازان همزمان در یک نقشه یکه تازی میکرد. این درحالی است که اکنون، بازیهایی همچون PUBG ،Fortnite ،Apex Legends و Call of Duty: Warzone تمامی این موارد را در مقیاس عظیمتری به بازیبازان ارائه میکنند. اگرچه بازی Call of Duty: Modern Warfare جدا از بخش بتلرویال خود که با اسم Warzone شناخته میشود، دارای یک مد با نام Ground War نیز است که نبردها و نقشههای عظیمتری نسبت به آنچه که در سری Battlefield شاهدش بودیم را به بازیبازان ارائه میدهد و این تنها یکی از چندین و چند مد بخش چندنفرهی این عنوان است.
عناوین Call of Duty: Modern Warfare و Warzone مطمئناً بزرگترین رقبای پیشروی Battlefield 6 خواهند بود. اگرچه ما در سال آینده Call of Duty 2020 را خواهیم داشت اما طبق شایعات قوی این عنوان قرار نیست همانند Call of Duty: Modern Warfare به جنگهای مدرن بپردازد که تا حدودی راه خود را از بازی Battlefield 6 جدا میکند. سری Call of Duty سالهاست که پرچمدار بازیهای شوتر اول شخص است و استودیویی که بخواهد به خود جرأت ساخت یک شوتر اول شخص را بدهد باید تا حد امکان فاصلهی ایمنی خود را از بازی Call of Duty حفظ کند زیرا در غیر این صورت بازیبازان دلیلی برای خرید آن نخواهند دید. اما میتوان گفت تنها فرنچایزی که در این مقایسهها کمر خم نمیکند سری Battlefield است. حال ما به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا مقایسهی بین Battlefield 6 و بازی Call of Duty: Modern Warfare نه تنها به ضرر این بازی نخواهد بود بلکه برای آن منافعی را به دنبال خواهد داشت.
موضوعی که قاطعانه میتوان در رابطه با آن صحبت کرد، این مورد است که دو بازی Call of Duty: Modern Warfare و Call of Duty: Warzone هنگام عرضهی Battlefield 6 همچنان در دورهی حیات خود به سر میبرند. موردی که سازندگان این دو عنوان از ابتدا برروی آن تأکید داشتهاند، پشتیبانی پر قدرت و طولانی مدت از دو بازی Call of Duty: Modern Warfare و Call of Duty: Warzone است که تا کنون نیز توانستهایم به معنای واقعی کلمه پشتیبانی پر قدرت را در این دو عنوان مشاهده کنیم. اگرچه فروش سری Call of Duty از ابتدا تا کنون به قدری زیاد بوده است که حتی ضعیفترین نسخههای این سری نیز برای چندین سال، تعداد بازیبازان همزمان آن، از بسیاری از عناوین تازه عرضه شده بالاتر میماند. حال بازی Call of Duty: Modern Warfare ویژگیهایی در خود دارد که میتواند سرورهای بازی را نه تنها تا زمان عرضهی Battlefield 6 بلکه برای بیش از ده سال مملو از بازیباز نگه دارد. این عنوان پرفروشترین بازی در کل تاریخ سری Call of Duty است؛ همچنین در کنار آن، بازی دارای محتویات و بخشهای بسیار زیادی حتی نسبت به نسخههای گذشتهی خود است و همچنان قرار است تا مدتها برای آن محتویات تازه عرضه شود و در آخر هم قابلیت بازی میان پلتفرمی (Cross-Play) برای اولین بار در تاریخ این مجموعه در این عنوان وجود دارد که تمامی بازیبازان Call of Duty: Modern Warfare را چه برروی کنسولهای نسل هشتمی و چه برروی رایانههای شخصی به یکدیگر متصل میکند که در آینده، بازیبازان کنسولهای نسل نهمی نیز به آن اضافه خواهند شد.
مطمئناً اوضاع از همیشه برای بازی Battlefield وخیمتر است. بازی Call of Duty: Modern Warfare اکنون دارای نقشههای بزرگیست که در آن بازیبازان پرشماری را در مقابل یکدیگر قرار میدهد. در کنار آن، این بازی به واسطهی بخش Warzone، اکنون دارای یکی از قویترین و یا میتوان گفت قویترین بخش بتلرویال در میان تمامی عناوین منتشر شده است. اگرچه بازی Battlefield مطمئناً میتواند تجربهی سینماتیکتری (منظور از تجربهی سینماتیکتر تجربهای است که بیشتر بازی باز را در خود غوطهور کند، همانطور که قبلتر توضیح داده شد) به بازیباز ارائه دهد؛ این موضوعی است که از ابتدا در سری بازیهای Battlefield وجود داشته است؛ اما موضوع اصلی اینجا است که در مقطع کنونی تمامی این برتریها تنها همانند یک بستهی افزودنی و بزرگتر، آن هم تنها برای بخشی از بازی Call of Duty: Modern Warfare به نظر میرسند؛ نه یک بازی مستقل که بتواند حرفی در برابر سری Call of Duty برای گفتن داشته باشد. بازی Battlefield V نیز شامل یک بخش بتلرویال میشود. اما متأسفانه این قسمت بسیار دیر و با محتویات بسیار کمی عرضه شد و از همه مهمتر هیچ پشتیبانی خوبی از آن صورت نگرفت. این درحالی است که بخش Warzone بازی Call of Duty: Modern Warfare در بهترین زمان ممکن برای این عنوان منتشر شد و نه تنها تلاش بیهودهای از سوی سازندگان نبود، بلکه باعث عمق بخشیدن به بازی و همچنین جذب مخاطبان و بازیبازان دیگر به سمت خود شد. و اما راه چاره چیست؟ چه مسیری را بازی Battlefield 6 باید در پیش بگیرد تا بتواند دوباره حرفهای بزرگی در برابر سری Call of Duty برای گفتن داشت باشد؟ در ادامه به یک سری از مهمترین این موارد اشاره خواهیم کرد.
یکی از مواردی که سازندگان Battlefield 6 باید از آن نهایت بهره را ببرند، قدرت بسیار بالای کنسولهای نسل نهمی است. اگرچه سری بازیهای Battlefield همواره از ابتدا، جزو پرچمداران عرصهی تکنولوژی و گرافیکی بودهاند اما مطمئناً بازی Battlefield V از لحاظ عملکرد فنی در زمان خود به هیچ وجه به پای نسخهی سوم و چهارم این سری نمیرسید. در کنار این مورد، بازی Battlefield 6 باید از افکتهای بسیار پیشرفتهی صوتی و همینطور افزایش مقیاس نبرد بهره ببرد و از همهی این موارد مهمتر، آن است که این بازی باید از فرمول و روش مختص به خود برای پیادهسازی آنها استفاده کند و گیمپلی و اکثر مکانیزمها را دوباره پایهریزی کند تا بتواند همانند قبل پر قدرت در مقابل رقیب همیشگی خود ظاهر شود. همچنین اگر قرار است این بازی دارای حالت بتلرویال باشد و بتواند به خوبی از پس رقابت با بخش Warzone بازی Call of Duty بر بیاید، سازندگان باید بتلرویالی را در بازی خود به وجود آورند که امضای Battlefield در آن حضور داشت باشد تا بتواند همانند گذشته، نسل جدیدی از بازیهای چندنفره را به وجود آورد. همچنین موضوع دیگری که سازندگان باید به آن توجه کنند این مورد است که نباید تمرکز خود را تنها برروی فضاسازی بگذارند. سری بازیهای Battlefield اگرچه دارای فراز و فرودهایی میان چند نسخهی آخر خود بوده است اما همواره در این زمینه یک سر و گردن از تمامی عناوین دیگر سبک شوتر اول شخص بالاتر بوده است. بالگردها و هواپیماهایی که از بالای سر شما عبور میکنند، انفجارها و وسایل نقلیهی عظیمالجثهی نظامی که همچون یک زلزلهی هفت ریشتری باعث به لرزه درآمدن زمین زیر پایتان میشود، شلیک توپخانهها، لحظات حماسی که بازیباز در دقایقی از بازی رقم میزند و دهها مورد دیگر، همگی از مواردی بودهاند که همواره باعث غرق شدن بازیباز در میدانهای نبرد بازی Battlefield میشدند. با این حال این دو نکتهی طلایی است که باعث میشود بازی Battlefield 6 بتواند دوباره در برابر سری Call of Duty قد علم کند: اول، انتخاب مکان و زمان درگیر کننده و بدون تاریخ مصرف برای پیاده کردن رخدادهای بازی و دوم، ایجاد مکانیزمهایی نوآورانهای که به یک امضاء دوباره برای این سری تبدیل شود.
ابتدا به زمان و مکان (که در زبان انگلیسی اصطلاحاً به آن Setting میگویند) نسخهی ششم بازی میپردازیم. اگر بخواهیم نگاهی مختصر به زمان و مکان وقوع بازیهای شوتر اولش شخص بیست سال گذشته بیندازیم، با نکتهی جالبی رو به رو میشویم. دوران اوج و تحول بازیهای شوتر اول شخص را میتوان سالهای آغازین قرن بیست و یکم میلادی دانست؛ زمان تولد بازی Call of Duty و رقابت تنگاتنگ آن با بازی Medal of Honor که هردوی آنها در دورهی جنگ جهانی اول و دوم جریان داشتند. تحول بعدی در سال ۲۰۰۷ و با عرضه شدن بازی Call of Duty 4: Modern Warfare رخ داد. این بازی چنان تغییرات عظیمی در سبک خود ایجاد کرد که باعث شد سازندگان برای مدتی هم که شده، از ساخت شوتر اول شخص در دوران جنگهای جهانی دست بکشند و به جنگهای مدرن روی بیاورند. چند سالی به همین صورت پیش رفت تا اینکه جنگهای مدرن هم وارد حالت یکنواختی شدند و آنجا بود که سازندگان تصمیم گرفتند تا پا را از جنگهای مدرن فراتر گذاشته و وارد جنگهای فرامدرنی شوند! ابرسربازهایی که چند برابر سربازان معمولی سرعت دویدن و قدرت پریدن داشتند؛ سلاحهایی که اکنون به جای گلوله از آنها لیزر شلیک میشد؛ هواپیماهایی که جای خود را به فضاپیماها داده بودند و… این ایده در ابتدا با استقبال خوبی از سوی طرفداران مواجه شد ولی طولی نکشید که همانند سالهای قبل، بازیبازان از این جو و فضاها نیز خسته شدند. در اینجا بود که سازندگان متوجه شدند وقت آن رسیده است که به ابتدای این حلقه بازگردند. و در این مقطع، زمانی بود که ما شاهد خلق شدن بازی Battlefield 1 بودیم. این بازی توانست با استقبال بسیار خوبی از سوی بازیبازان و منتقدین رو به رو شود و متای بسیار عالی ۸۹ را برروی کنسول پلیاستیشن ۴ به ثبت برساند. در سمت دیگر نیز شرکت اکتیویژن قرار داشت که نتوانسته بود به موقع خواستهی آیندهی بازیبازان را پیشبینی کند و بازی Call of Duty: Infinite Warfare به بدترین و یا حداقل یکی از بدترین تجربهها در میان طرفداران این سری تبدیل شد؛ در حالی که به اعتقاد بسیاری، بهترین روایت بین Call of Duty هایی که در آینده جریان داشتن متعلق به همین بازی بود اما زمانی این عنوان منتشر شد که دیگر طرفداران از شوترهای فضایی خسته شده بودند. در نهایت همانطور که انتظار میرفت، سال بعد از آن، شرکت اکتیویژن بازی Call of Duty: WWII را منتشر کرد که اگرچه نمرات این بازی برروی کنسول پلیاستیشن ۴، تنها دو عدد از بازی Call of Duty: Infinite Warfare بالاتر بود، اما اکنون در نزد طرفداران به عنوان یک بازی محبوب یاد میشود. شاید بتوان وضعیت بازی Battlefield V را نیز تا حدود زیادی مشابه بازی Call of Duty: Infinite Warfare دانست. اگرچه این بازی از مشکلات بسیار دیگری نیز رنج میبرد اما یکی از مشکلات آن به این موضوع برمیگشت که در آن زمان، طرفداران اشتیاقی که برای بازیهای Battlefield 1 و Call of Duty: WWII داشتند را دیگر برای این بازی نداشتند و چیزی که اوضاع را از این هم برای Battlefield V بدتر میکرد آن بود که این عنوان اصلاً توانایی انتقال حس بودن در جنگ جهانی دوم به بازیبازان را نداشت؛ انگار که در حال تجربهی یکی از بستههای الحاقی بازی Battlefield 1 بودیم. البته که این موضوع عجیب هم نبود زیرا استودیوی دایس برای ساخت Battlefield V تنها دو سال فرصت داشت و اضافه بر آن، این تنها بازی در دست ساخت استودیوی دایس نبود. آنها در سال ۲۰۱۷ نیز بازی Star Wars Battlefront II را منتشر کردند. به همین دلیل فرصت آنچنانی برای تغییرات اساسی در بازی Battlefield V به وجود نیامد و این عنوان به صورت غیر قابل انکاری حسی همچون بازی Battlefield 1 را به بازیبازان انتقال میداد. همانطور که گفته شد در مقطع کنونی اکثر بازیبازان دوباره به سمت جنگهای مدرن روی آوردهاند. همچنین یکی از موضوعاتی که اکنون بازیبازان به آن تمایل بیشتری پیدا کردهاند، سطح واقعگرایی در بازیها است که استودیوی اینفینیتی وارد (Infinity Ward) این موضوع را به خوب درک کرد و ما در بازی Call of Duty: Modern Warfare شاهد واقعگرایانهترین Call of Duty چند سال اخیر بودیم. خوشبختانه موضوع واقعگرایی از مواردی است که بازی Battlefield در اکثر اوقات در آن حرف اول را زده است و در صورت توجه به آن، میتواند به بهترین نحو در بازی Battlefield 6 پیادهسازی شود.
به همین دلیل محتملترین و معقولانهترین حالت برای بازی Battlefield 6 آن است که روایت این بازی همچون Battlefield 3 و Battlefield 4 در زمان جنگهای مدرن جریان داشته باشد. یکی از موضوعاتی که در بازی Call of Duty Modern Warfare به وضوح دیده میشود، علاقهی بسیار بازیبازان در استفاده از سلاحهای واقعی و مشاهدهی مکانها و درگیریهایی است که میتوانند مشابه آنها را در دنیای اطراف خود مشاهده کنند؛ و این موضوع احمقانه به نظر میرسد که بازی Battlefield 6 دوباره بخواهد به جنگهای تاریخی همچون جنگ جهانی دوم بپردازد؛ مخصوصاً که پیادهسازی ابعاد و حس واقعی جنگ جهانی دوم بسیار سخت و تقریباً غیر ممکن به نظر میرسد. زمان آینده نیز همانطور که گفته شد، مقطعی است که اکنون، دو بازی Battlefield و Call of Duty به تازگی از آن گذر کردهاند و بعید به نظر میرسد تا زمان انتشار بازی Battlefield 6، نظر بازیبازان در رابطه با آن تغییر آنچنانی کرده باشد. اگرچه در ابتدا به نظر میرسد این موضوع به ضرر بازی Battlefield 6 تمام خواهد شد، زیرا آن را در مقاسیهای مستقیم و رو در رو با بازی Call of Duty Modern Warfare قرار میدهد، درست همانند آنچه که در سال ۲۰۱۳ میان دو بازی Battlefield 4 و Call of Duty Ghosts شاهدش بودیم. با این تفاوت که این بار در مقابل بازی Battlefield 6 یک رقیب بسیار قدرتمندتر قرار دارد. اما این مقایسه میتواند به یکی از بزرگترین امتیازات این بازی تبدیل شود؛ اگر به قدر کافی ویژگیهای هیجانانگیز و متفاوت نسبت به بازی Call of Duty Modern Warfare داشته باشد و این مکانیزمها و امکانات به قدر کافی نوآورانه و جذاب باشند میتوانند به سرعت طرفداران بازی Call of Duty Modern Warfare را برای لذت بردن از تجربهای متفاوت به سمت خود جذب کنند و با یک تیر، دو نشان بزند؛ راضی کردن طرفداران قدیمی خود و جذب طرفدارانی که به حد زیادی از تجربهی بازی Call of Duty Modern Warfare لذت بردهاند.
همانطور که گفته شد، سری مجموعهی Battlefield همواره در زمینهی واقعگرایی، تخریب پذیری محیط، صداگذاری و ایجاد اتمسفر سنگین به بهترین شکل عمل کرده است. این ویژگیها مواردی هستند که همواره برای استودیوی دایس از اولویتهای بازی بوده است، به طوری که با عرضه شدن نسخهی جدید این سری، بازیهای شوتر اول شخص دیگر با الگو قرار دادن آن چند سطح در این زمینهها ارتقاء پیدا میکنند. بازی Call of Duty Modern Warfare دارای یک گیمپلی بسیار متعادل، درگیر کننده و شدیداً اعتیاد آور است اما سری بازیهای Battlefield همواره تمرکز بسیار برروی ایجاد حس غوطهور شدن داشته است و در این زمینه تجربهای بسیار خاص و کمیاب را در میان دیگر عناوین شوتر چندنفره به بازیبازان انتقال میدهد چه برسد به بازیهایی مثل Call of Duty که دارای سبک شوتر سرعتی هستند. استودیوی دایس برای اینکه بتواند به طور کامل حس یک بازی نسل نهمی را به بازیبازان ارائه دهد، باید سطح جدیدی از تخریبپذیری را وارد بازی Battlefield 6 کند. اگرچه تخریب پذیری بازی Battlefield V تقریباً در سطح نهایی خود، تمام نقشهی بازی را با خاک یکسان میکرد، اما مطمئناً ساختمانهایی از جنس بتن، با ارتفاعی دهها و یا بعضاً صدها متری تخریب پذیری بسیار متفاوتی نسبت به خانههای آجری و چوبی خواهند داشت که با توجه به قدرت بسیار بالای CPU کنسولهای نسل نهمی، این امر تا حد زیادی قابل پیادهسازی خواهد بود. اگرچه تخریبپذیری برای بازیها همانند یک شمشیر دو لبه عمل میکند که اگر سازندگان نتوانند به خوب آن را در بازی خود پیادهسازی کنند، باعث ضربه خوردن به گیمپلی بازی خواهد شد. خوشبختانه استودیوی دایس تبحر بالایی در این زمینه دارد اما همانطور که گفته شد، چیزی که در اینجا اهمیت دارد، افزایش ابعاد تخریب پذیری محیط، در بازی Battlefield 6 است. همچنین این تنها بخش تخریب پذیری بازی نیست که نیاز به افزایش ابعاد خود دارد. بازی Battlefield 6 باید در زمینهی وسعت میدان نبرد که شامل تعداد بازیبازان و اندازهی نقشههای بازی میشود نیز تغییراتی را در خود ایجاد کند و بتواند در عین حال آن سرعت گیمپلی بازی که همواره در سری بازیهای Battlefield حضور داشته است را در خود حفظ کند. همانطور که گفته شد، بازی Battlefield 6 اکنون در برابر خود عناوین بتلرویالی را میبیند که همگی این عناوین دارای ابعاد بزرگی هستند و به همین دلیل باید بتواند مانند همیشه پرچم خود را در این زمینه بالا بگیرد؛ و اما بزرگترین چالش سازندگان برای حفظ جذابیت بازی در عین افزایش ابعاد خود، ایجاد حس یکپارچگی، درون نبردهای بازی است. حتی در بهترین عناوین سری Battlefield نیز در اکثر اوقات این حس در بازیباز ایجاد میشد که تنها میتواند در بخشی از نقشهی بازی تاثیر گذار باشد و در بهترین حالت نیز هیچگاه نخواهد توانست به صورت تک نفره نتیجهی مبارزه را به نفع گروه خود تغییر دهد. اگرچه این مورد تا حد بسیار خوبی نسبت به عناوین چندنفره با ابعاد گسترده در بازیهای گذشتهی Battlefield قرار داده شده بود اما تا پیادهسازی ایدهآل آن فاصلهی زیادی دارد. این مورد نیز یکی از موضوعاتی است که مطمئناً سازندگان تمرکز ویژهای برروی آن خواهند گذاشت.
اینها مواردی بودند که اگر استودیوی دایس در هنگام ساخت نسخهی بعدی Battlefield به آنها توجه ویژهای داشته باشد، مطمئناً دوباره در آینده شاهد جدال پرقدرت این سری و مجموعهی Call of Duty خواهیم بود و چه چیز در صنعت بازی برای طرفداران سودمندتر از رقابت میان شرکتها خواهد بود؟
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
نظرات
تا اینجای مقاله واقعا عالی بوده دمتون گرم
به نظر من این موضوع رو باید تغییر داد به
مواردی که Call of Dutyو Battlefield باید برای رسیدن به Doom در خود لحاظ کنند
دووم پدر خوانده شوتر اول شخصه اینا یه مشت زورگیر سر کوچن با یه بشکن دووم غیب میشن
:rotfl: فروش cod mw حدود ۱ میلیارد دلار بوده
میشه لطفا بگی doom چقدر فروخته که کالاف و بتل باید بهش برسن؟
درکل مقایسه doom کار اشتباهیه چون کلا از ریشه باهم فرق دارن
منم هر سال یه نسخه عرضه کنم فروش کلش به بیش n میلیارد میرسه
دوست عزیز ، من از اون موقعی که بچه بودموps1داشتم خودمو با doomخفه میکردم
واقعا آخه چی فک کردی نوشتی codاز doomبهتره چون فروش بیشتری داره،هممون مثال معروف پراید و لامبورگینی میدونیمو بلدیم پس خواهشا یکمی فک کنیم۲۰۱۶ doom همین الانشم بهتر ازcod mw4هست( یک و دو و سهmw رو کاری ندارم) اما نسبت بهmw4خیلی بهتره در تمام زمینه ها فقط کافیه ی مقایسه بشن تا codmw4از لحاظ گرافیگ برنده شده
البته این اصلا مقایسه ی خوبی نیست چون تنها شباهتشون شوتر بودنه و حتی توی نوع شوتر هم با هم فرق دارن پس وقتی از چیزی خبر نداریم صحبت نکنیم بهتره برا همه
به خاطر دور شدن از بحث اصلی هم از آقای قاننع پسند عزیز و همی شما خوانندگان عذر میخوام
من کی گفتم cod از doom بهتره؟ من کی مقایسه شون کردم؟ من گفتم مگه doom چی داره که از نظر موفقیت که cod باید بهش برسه؟ فروشش هم تضمینی بر موفقیتشه
خوبه من حتی کامنت های پایین تر نوشتم cod رو با بتل هم نباید مقایسه کرد که شماها ور میدارین با doom مقایسه ش میکنین اصلا این کار از پایه و اساس اشتباهه و مقایسه ش خنده داره
دوست عزیز نوشتیdoomچقدر فروخته که بخواهد به doom برسه برداشت من این بود که دووم اونقدر بیارزشه که به اندازهی codنیست واین یعنی مقایسه ی این دو
اگر من منظورتون رو اشتباه فهمیدم و بد برخورد کردم ببخشید.
دووم ۱ تو زمانی که ویندوز ۹۸ برا pc اومده بود از خود ویندوز ۹۸ بیشتر فروش داشت تو غیبتش cod و battle معروف شدن که اونا هم باز از halo الهام گرفتن تو زمان ps2 و xbox هیچ بازی به اندازه هیلو آنلاین خوبی نداشت فروشش هم که برا یه بازی انحصاری خودش جوابگو بتلفیلد تو شوتر ها چهارمه
doom
halo
cod
battlefield
دووم که سلطان شوتره، ولی مقایسه سبکی که دووم ارائه میده با چیزی که در bf و cod شاهدیم زمین تا آسمون تفاوت داره، مقایسشون از پایه غلطه انقدرم دلیل داره که نمیشه تو یه کامنت توضیح داد :yes: :yes:
فقط در یک کلام بگم تنها شباهت اینا فقط اول شخص بودنشونه، غیر از این تو بزرگ ترین و ریزترین موارد موجود باهم فرسنگ ها تفاوت دارن :yes: :yes:
مقاله خوبی بود اما علت مقایسه bf6 با cod mw رو متوجه نشدم!
تا پاییز ۲۰۲۱ ما دو تا کالاف دیگه داریم و طبق تجربه یک کالاف که میاد سرورای قبلی خالی میشه چه برسه به دو تا کالاف 😐 شاید گفتن پشتیبانی میکنن ولی پشتیبانیشون احتمالا تا یکسال بیشتر نیست چون اگر کالاف سال ۲۰ رو مال treyarch بدونیم و ۲۱ رو هم اگه sledgehammer بده بیرون ۲۲ قطعا مال iwه و اونا باید دیگه تمرکزشونو بذارن برای ساخت کالاف جدید پس نمیرسن از mw پشتیبانی کنن. ولی پشتیبانی از warzone حالا حالا ها ادامه داره چون بصورت رایگان و مستقل عرضه شد و خوب تونست پلیر جمع کنه که اصن اکتیویژن احتمالا یک تیم مستقل میذاره فقط برای پشتیبانی از وارزون
در کل بتل۶ هرسالی که منتشر بشه با کالاف همون سال مقایسه میشه و این از قدیم هم همینطوری بوده از mw3 و bf3 بگیر تا همین bfv و bo4
چیزی که قطعیه گرافیک فوق العاده بتلفیلد بعدیه :yes:
باقی موارد رو باید صبر کرد و دید…
گیم پلی و گان پلی از گرافیک مهم ترن. گرافیک تا ی حدی مهمه برای مثال تو بازی r6 هیچکس به گرافیک توجه نمیکنه همه بازی رو میندازن رو low تا fps بیشتری بگیرن. از جمله خودم که سیستم خیلی خیلی قوی تری دارم نسبت به نیاز بازی هم میزارمش رو low حتی بهترین پلیرهاش هم این کارو میکنن از جمله king georg ( اگه درست گفته باشم) خلاصه گرافیک هم تا حدی مهمه نه اینکه منظورم این باشه که بازی اگه گرافیک ماینکرافت داره مهم نیست
بتل اگه میخواد موفق شه باید یھ بخش داستانی تمام و عیار بسازھ
بخش داستانی هیچ تاثیری روی بتلفیلد نداره هیچ کس بتلفیلد رو نمیخره که بره ۴ ساعت داستانی بازی کنه،بتلفیلد بازی آنلاینه و اگر میخاد موفق بشه باید برگرده به نسخه های سوم و چهارمش چون بهترین تجربه شوتر مولتی رو نسخه های ۳ و ۴ داشتن
ممنون بابت مقاله
من خودم یکی از طرفدارای کال هستم که احترام زیادی برای بتلفیلد قائلم
اما خب بخش داستانی کال اف چیزی بود که همیشه سرتر از بتلفیلد و اگه فاقد بخش داستانی بود کال اف سالها محو شده بود.اما اکتی به این بسنده نکرد سعی کرد تو بخش انلاین هم حرفی واسه گفتن داشته باشه که میشه گف از بلک اپس های جدید فهمید که تلاش زیادی برای جذاب کردن یه بخش مولتی داشت و کم کم داشت پیشرفت میکرد تو این قسمت برخلاف بتل که فقط داشت روی بخش انلاین کار میکرد و یه قسمت داستانی بسیار که چ عرض کنم فرا ابکی تحویل گیمر میداد حالت یه بخش تمرینی بود.
حقیقتا تا قسمت ۴ بتلفیلد هیج بازی شوتری تو بخش انلاین برام جالب نبود با احترام به تمامی قسمت ها مولتی قسمت ۴ واقعا زیبا کار شده بود خیلی خیلی سرگرم کننده بود.
حالا نمیدونم درسته یا نه ولی قطعا با این حالت eaپیش بره با اون سیاست ایرانی پسندش قطعا ضربه بدی به این مجموعه وارد میکنه
خسته نباشید اقای قانع پسند لطفا بیشتر مقاله بنویسید :yes:
برای بهتر شدن بتلفیلد باید :
احترام به مشتری (مهم ترین)
استفاده از تجربه های قبل
استفاده از قدرت نسل ۹
ارائه داستانی خوب در کنار بخش انلاین
استفاده از دوره زمانی مناسب
گرافیک عالی صدا گذاری خوب تخریب پذیری و …
سلامت باشید سعید جان :heart:
چشم. حتماً سعی میکنم فعالیتمو در این زمینه افزایش بدم
گان پلیش هم باید سریع تر کنن
بنظرم بتل تو مولتی خفنه
کالاف تو داستانی
و از این نظر به هم نمیرسن
نه، cod تو هر دو تا زمینه برتره. فقط battlefield 1 تونست به cod خیلی نزدیک شه تو هر دو زمینه که با اومدن battlefield v و cod mw ، دوباره اختلافشون زیاد شد و cod در حال حاضر همچنان پر فروش ترین و محبوب ترینه
سبک ها خیلی باهم متفاوته و کاملا سلیقهایه نمیشه گفت کدوم تو مولتی بهتره،من خودم طرفدار سبک شبیه ساز جنگ های بزرگ تو بتلم
مود ground war توی cod دقیقا همینه دیگه ساختنش تا رقابت مستقیم کنن با بتل البته درست میگی همچنان بعضی موارد سلیقه ایه نمیشه حکم کلی صادر کرد
مود ground war خیلی مود خامی هست در مقایسه با کانکوعست بتلفیلد و اصلا در حد و اندازه کانکوعست بتلفیلد نیست. برا کسی ک بتل رو بخاطر کانکوعستش بازی میکنه گراند وار کالاف مثل یک شوخی میمونه
من به شخصه cod mw رو بازی نکردم ولی طبق چیزی که از سرچ هام فهمیدم اینکه مود ground war بتلفیلد نیست،فقط کالافه با مپ بزرگ تر و پلیر بیشتر و به نظرم درست هم هست چون شما اگر بتلفیلد ۳ یا ۴ رو بازی کرده باشی قطعاً متوجه تفاوت بین دوتا بازی میشی،واضح ترین تفاوتش هم اینکه برگ برنده هر تیم تو بتلفیلد به خلبان های جت هلیکوپتر و تانکشه و پرو ترین پلیر ها همیشه خلبان ها هستن اما فکر نکن اصلا این بخش از گیم پلی توی کالاف باشه درسته؟تفاوت دیگه ش هم در هسته بازیه که کالاف همیشه شوتر آرکید بوده و بتل همیشه شبیه ساز
در هر صورت مقایسه بتل و کالاف کار اشتباهیه
بنظر من تو این کالاف جدیده تقریبا همه چی از بتل بهتر هستش. من مولتی بازی میکنم خیلی هم حال میده
ممنون از آقای قانع پسند بابت مقاله والا مقایسه این ۲ عنوان یجورایی از نظر من به طور کل اشتباه کلا در همه بازی های شوتری که ساخته چیزی به اغراق وجود داره و دوست دارن از کاه کوه بسازن مثلا به همین سادگی یه سربازی ساده تونسته این همه سال تو نسخه های ولفنشتاین به تنهایی یه ارتش رو به طور کامل شکست بده حالا دختراش اومدن که این خودش خزعبل بودن و آبکی بودن داستان رو نشون میده در مورد بتلفیلد هم همین موضوع صدق میکنه من نمیدونم چه صیغه ای که این سازندگان بازی اسرار به این دارن که نیرو های خودشون رو ضعیف نشون بدن و ثابت کن نیرو های مثلا آمریکا با رشادت و سخت کوشی به موفیقت رسیدن ولی اصن سعی نکردن این لالو های بازی یکم واقع گرایی نشون بدن حتا بتلفیلد حالا باز قسمت ۴ بد نبود از این نظر ولی بتلفیلد وان و وی واقعا از این نظر انگار داشتن ایستگاهمون رو میگرفتن محیط های جنگی هر دو عنوان بی نظیر بود پتانسیل اینو داشت که بیشتر روش مانور بدن ولی کمبود مراحل داستانی و نبود یه داستان خوب گند زد به هر دو نسخه در مورد کال آف دیوتی از همون قدیم تا الان اوضاع شاید از نظر گرافیک و چهره پردازی بهتر نبود که خداروشکر الان درست شده ولی از نظر واقع گرایی کال همیشه حرف اول رو میزده چرا چون تمام نسخه ها حداقل تعداد نیرو ها برابر بودن یا اگه دقت میکردید به محیط اطراف وقتی یه نیرویی مجدد یه نیروی دیگه جاشو پر میکرد و صحنه خالی نمیشد خلاصه در کل بتل نیاز داره به نظرم مثل کال ۲ گروه کار کنن روش یه گروه برای بخش مولتی و آنلاینش و یه گروه به صورت تخصصی فقط فقط روی بخش داستانی وگرنه از نظر گرافیک همین الان بتل ۴ روی تنظیمات Very High چیزی از مدرن وارفار فعلی کم نداره
بخش اول نظرت توصیف ۹۹.۹۹ درصد فیلمای اکشن و قهرمانانه ی هالیوده
راز موفقیت کالاف و بتل تو جنگ های چریکی هست.نمونه اش بتل ۴ و کالاف mw3.
مدرن وارفر ریبوت واقعا دست نیافتنی.
چند سال قبل بازی بتل v را بازی کردم. بازی خوبی اما خیلی فاصله داره تا به کلاس کالاف برسه.
کالاف قله رفیع سبک شوتره.
یه سوال دووم بازی کردی؟
بتلفیلد اگر میخاد موفق بشه یا باید بتلفیلد ۴ یا ۳ رو ریمستر کنه یا بتلفیلد ۶ با همین تم و حال و هوا بده،به نظر من تجربه داستانی هیچ تاثیری روی بتلفیلد نداره و اگر کاملا حذفش کنن هم حتی بهتره،تمام حس بتلفیلد به جنگ های بزرگ و جنگ افزار هاشه مثل جت و هلیکوپتر و همچنین تخریب پذیری محیطش
برای مقاله اول فوق العاده بود احسنت.آرزوی موفقیت دارم. :yes: :yes:
خوشحالم که خوشتون اومده. البته بیس این مقاله با توجه به یک منبع خارجی نوشته شده و من سعی کردم بهش کمی پر و بال بدم. خیلی ممنون از لطفتون :heart:
بتلفیلد واقع گراییش کجا بود.
بتلفیلد هیچوقت دنبال ساخت یک شبیه ساز یا حتی یک شوتر تاکتیکی هم نبوده و بازی کاملا کژوال هست و خود دایس هم می دونه که اکثرا دنبال همچین بازی هایی هستن و مطمنا نمیاد بازی رو تبدیل به یک شبیه ساز مثل arma و squad و غیره بکنه.
ملت تو این بازی میرن تو شکم دشمن که با بیل ناکارش کنن.واقع گرایی کجا بود.
این بازی خیلی هنر به خرج بده باید بیاد یک مقدار رو صداگذاری کار کنه.صداگذاری بتلفیلد ۵ تقریبا هیچ تصویری از محیط بهت نمیداد و واقعا چیز عجیبی بود.کال او دیوتی نسخه ی آخر از این نظر بهتر از نسخه های قبل شده بود و این هم مطمنا همینطور میشه.دایس معمولا یکسری چیز ها رو تو زمینه صداگذاری همیشه از بقیه بهتر کار می کرد و فقط بتلفید ۵ معلوم نبود که چرا یک همچین چیز عجیبی در اومده بود.
بخش داستانی هم که برای این سری اصلا جواب نمیده هر چی بسازن ملت بعد نیم ساعت انجام دادنش میران سراغ مولتی پلیر و کلا بتلفیلد ۲ هم چیزی به اسم داستان نداشت ولی از نظر خیلی ها هنوز هم بهترین نسخه ی این سری هست.
کلا با اینکه معرفی هم نشده ولی به نظر احتمال موفقیت بازی بالاست و به نظر دوباره میخواد یک تغییر تم بده وبیاد سراغ جنگ مدرن و اون هم خودش یک دلیل میشه برای موفقیتش.
دوست عزیز واقع گرایی در این بازی خیلی بالاست فقط که در کالاف زیاد هست نردبان رو بدون دید شدند دست طی می کنه سینه خیز رو مثل راه رفتن عادی طی می کنه هر وقت در modern warfare 2019 ساختمان رو از بین بردی پیام بده چیزی که دلیس توانسته در سال ۲۰۱۴ به دست آورد سازندگان کالاف هنوز هم آن را به دست آورده نتوانستن
گیم پلی battlefield تکنیکی هست بر خلاف کالاف که سرعتی هست که به واقع گرایی بازی کمک می کنه در مورد صدا گذاری بگم battlefield 4 خیلی صدا گذاری واقعی دارد صدا اسلحه های داخل بازی تفاوت چندانی با صدا واقعی ندارد شبیه سازی جنگ در battlefield خیلی شبیه یک جبهه جنگ واقعی هست چیزی که در کالاف به ندرت دیده می شود
من کلا حرفی از کال او دیوتی نزدم و اون بازی هم مثل بتلفیلد به هیچ وجه ” شبیه ساز ” نیست و سازندش هم دنبال ساخت همچین چیزی نبوده و نیست.
شبیه ساز بودن و تاکتیکی بودن بازی هم کلا هیچ ارتباطی به دیده شدن دست و یا تخریب پذیری نداره.منظور از شبیه ساز چیز دیگه است وگرنه کرایسیس هم یکی از بهترین انیمیشن های اول شخص رو داشت و یا red faction که همه چیز رو تخریب می کرد و هیچکدوم هم شبیه ساز نبودن.
گیم پلی بتلفیلد هم به نسبت بازی های شبیه ساز بیش از حد سریع هست.نمیگم سریع میگم به طرز وحشتناکی سریع هست !..کافیه یک نگاه به بازی های شبیه ساز نظامی مثل ARMA و Squad بندازید یا حتی red orchestra و rising storm.
تو هیچکدوم از این بازی ها هیچکسی در حال دویدن بیخود دور نقشه نیست و همه دنبال یک جا برای مخفی شدن هستن چون برخلاف بتلفیلد که شاید مجبور باشی ۱۰ تا گلوله برای کشتن یک نفر شلیک کنی (که این خودش شلیک از فاصله دور رو مشکل می کنه و کمک می کنه به همین قضیه مثل اسب دور مپ دویدن) تو بازی های شبیه ساز نهایت ۲-۳ تا گلوله کار رو تموم می کنه و کسی جرات نداره جایی باشه که دیده بشه.
حالا اگر کشته هم بشی تو این بازی ها ممکنه کلی تو راه باشی نمونه اش هم همون ARMA که شاید ۱۰-۱۵ دقیقه تو راه باشی که فقط با هلی کوپتر به جایی که باید برسی و بازی یک جورایی مجازاتت می کنه برای کشته شدن که بیخود کشته نشی و یا همراه تیمت باشی همیشه.
در صورتی که بتلفیلد تمام تلاشش رو می کنه که جلوی بازیکن رو برای کمپ کردن بگیره و یا اون RPG هاش که کنار پای طرف بزنی فقط یک مقدار خودنش کم میشه حالا همون کار رو تو Rising storm 2 انجام بدی یک اتاق رو می بینی همه داخلش تیکه تیکه شدن چه خودی و چه دشمن.بتلفیلد نه تنها شبیه ساز نیست بلکه به هیچ وجه بازی تاکتیکی هم نیست.که البته این دلیل بر بودنش هم نیست و از اول همین بوده و هیچوقت هم کسی حرف از شبیه ساز بودن بتلفیلد نزده.
ps4 pro و xbox one x از الان قیمتش شده بین ۹ تا ۱۰ میلیون. دیگه خدا میدونه قیمت ps5 و xbox X series چند هست.
بتلفیلد تو بحث فروش و داستان همیشه عقبه
“باید” نوشت:
((مواردی که نسخهی بعدی Call of Duty در رقابت با Battlefield به آنها احتیاج دارد.))
عالی بود اقای قانع پسند لذت بردیم :heart: .به شخصه هیچ وقت بخش داستانی بتلفیلد برام مهم نبوده فقط بخش مولتیش دایس باید کلا بی خیال بخش کمپین بشه و کل تمرکزشو بزاره رو قسمت مولتی خیلی از طرفدارای بتلفیلدم همینو میخوان
خیلی ممنون آرمان جان. من تا حدودی با شما مخالفم. فکر میکنم یه بخش داستانی خوبه که به بخش چند نفرهی یک بازی روح میبخشه. بازی باید بتونه یک مجموعهی کامل باشه؛ درست مثل COD MW 2019. حتی اگر شده یک بخش داستانی دو سه ساعته
بنظرم باید مثل بتل ۴ روی به جنگ های مدرن بیاره
بتلفیلد باید بتلفیلد بمونه! شبیه ساز جنگ تمام عیار باید بشه و حالت بتل رو یال رو کنار بزاره!!! به لطف نسل نه و پتانسیل استدیوی دایس
امیدوارم بهترین و بزرگ ترین شبیه ساز جنگ بازی های ویدویی رو تو بتلفید نسل بعد ببینم همونطوری که دایس قول داده یه الگو میشه برای بازی های بعد از خودش!
بتلفیلد که در رقابت با کال آف برندست ، باید یه چیزی بسازه که در رقابت با بتل ۱ برنده باشه که بعید میدونم.
بتل ۱ انقدر خوبه که هیچی نمیتونه جایگزینش بشه.