اکسباکس سری اکس از فناوریهای Nanite و Lumen به صورت کامل پشتیبانی میکند
به گفتهی تیم سوینی (Tim Sweeney)، مدیرعامل اپیک گیمز (Epic Games)، موتور بازیسازی Unreal Engine 5 برروی هر دو کنسول نسل بعد عالی خواهد بود.
از هفتهی قبل که یک دمو از Unreal Engine 5 منتشر شد، توجهات بسیاری به این موتور بازیسازی جلب شده است. دیدن بخشی از تواناییهای کنسولهای نسل بعد بسیار هیجانانگیز است؛ اما سوالاتی هم ایجاد میکند. یکی از این سوالات این است که آیا دموی نمایش داده شده روی اکسباکس سری اکس هم قابل اجراست؟ با اینکه هنوز پاسخ روشن و کاملی برای این سوال ارائه نشده است؛ تیم سویینی مدیرعامل اپیک گیمز، در حساب کاربری توییتر خود از پشتیبانی کامل اکسباکس سری اکس از فناوری Lumen و Nanite خبر داد. پیش از این هم یکی از سخنگویان اپیک گیمز در مصاحبه با Kotaku، اعلام کرد که با وجود اینکه پلیاستیشن ۵ پلتفرم هدف Unreal Engine 5 است، این موتور و تمام امکانات اساسی آن برای اکسباکس سری اکس هم در دسترس است. در ادامه، صحبتهای این فرد را مشاهده میکنید:
دمویی که روز چهارشنبه نمایش دادیم، توسط پلیاستیشن ۵ اجرا شد؛ چراکه این کنسول پلتفرم هدف ما برای این تجربه بود. Unreal Engine 5، با تمام فناوریهای اصلی مانند جلوههای ویژهی Niagara، فیزیک و تخریب Chaos، هندسهی مجازی Nanite و نورپردازی Lumen، برای اکسباکس سری اکس هم در دسترس خواهد بود.
هنوز هم ابهاماتی در این صحبتها وجود دارد و اپیک گیمز اشارهای به توانایی اکسباکس سری اکس در اجرای دموی مذکور نکرده است؛ اما پشتیبانی این موتور گرافیکی با فناوریهای اصلی از کنسول نسل بعد مایکروسافت، خبر خوبی محسوب میشود. در ضمن، به تازگی فیل اسپنسر هم به تمجید از این موتور بازیسازی پرداخته است. در انتها متن توییت تیم سویینی را مشاهده میکنید:
دموی نماش داده شده از Unreal Engine 5 حاصل سالها بحث بین سونی و اپیک در مورد آیندهی گرافیک و معماری حافظهها است.
فناوریهای Nanite و Lumen به صورت کامل برروی هر دو کنسول پلیاستیشن ۵ و اکسباکس سری اکس پشتیبانی میشوند و بسیار عالی خواهند بود.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
نظرات
خدایش قبول دارین بعد از حاشیه های این چند روز اخیر یه اتفاقاتی این وسط افتاده بود تا اسمی از رقیب سونی نبرن
حالا بعد مدتی لب به حرف زدن کردن و یه جای کار میلنگه
نه به اون همه پز دادن به ssd سونی نه به الان که میگه روی ایکس هم همونه روی پی سی هم همونه
فقط جنبه تبلیغاتی برای سونی داشت که نگاها رو سمت خودش بیاره
” Unreal Engine 5، با تمام فناوریهای اصلی مانند جلوههای ویژهی Niagara، فیزیک و تخریب Chaos، هندسهی مجازی Nanite و نورپردازی Lumen، برای اکسباکس سری اکس هم در دسترس خواهد بود”
در دسترس بودن یک حرفه اینکه یک کنسول بتونه ازش استفاده کنه یک حرف دیگه
دمت گرم که تبلیغ xbox رو میکنی، مرسی، همینطور ادامه بده
من مدیر عامل سایپا هستم قصد دارم تو رو مسئول فروش و بازاریابی کنم خیلی تحلیل هات تحصصی هست مطمئنم میتونیم با همکاری هم فراری رو هم زمین بزنیم
اخه کله فنجونی چی میگی واس خودت
خوبه یه کم منطق چاشنی حرفات کنی
دیگه نمیتونن چطور ماس مالیش کنن
اپیک گندی زده که با لودر هم نمیشه جمش کرد
همش یه توطئه بود برای ضربه زدن به سخت افزار رقیبش و جنبه تبلیغات برای سونی داشت
و با روش تبلیغاتی یه جوری به مخاطب رسوندند که فقط پلی ۵ میتونه اجراش کنه نه پی سی و نه سری ایکس
چه ربطی داره.توهم زدی؟ مگه خیلی عجیبه یه دمو رو بر اساس یه کنسول اجرا کرذن؟ داره خیلی راحت میگه فناوری های جدیدی که روی پلی ۵ هست روی اکس باکس سری اکس هم اجرا میشه.این فهمیدنش اینقدر سخته که همچین چیزایی نبافی؟
خندت نگرفت از اینی که پی سی هم نمیتونه اجرا کنه؟ ادمی که خوابه رو نمیشه بیدار کرد.حدس میزنم اینا هم نفهمیدی
جالبه اساسین والهالا گفتن حداقل ۳۰ فریم روی ۴k میده، همه گفتن بازم ۳۰ فریم، فیل اسپنسر دروغگو و …
بعد “دمو”، گیم هم نه ، یک “دمو” اختصاصی ساختن رو ۲k ران شد و ۳۰ فریم تازه ray تریسینگ آف بوده! همه جیغ و هورا کشیدن و ستایش کردند همچین سخت افزاری رو!!
قضیه چیه واقعا؟بگین ما هم بدونیم
دادش آخه ما ادعایی رو قدرت نداریم شما راه افتادین هی ۱۲>۱۰ میکنین
صرفا شوخی بود به دل نگیرین 😀 :laugh:
اول اینکه کامنتت اسپمه ربطی به موضوع پست نداره
دوم مسخره کردن و خنیدن کاره جالب و پسندیده نیست
سوم هر عملیی عکس العملی داره تو دنیا
چهارم
فقط یک ادم معلوم الحال میتونه چندتا اکانت بزنه و توهین کنه به همه
و همرو دعوا بندازه
فقط یه ادم بیکار میتونه این همه وقتشو بزاره و یک ودیو درست کنه ………
حالا میفهمم چرا اونا پیشرفته ترن چرا اونا کنسول میسازن و ما نه
چون کسانی هستند که خود تحقیری دارند…
کسایی که معلوم نیست با خودشون چند چند هستند
اینکه یک کنسول داری دلیل بر این نیست بقیرو مسخره کنی!!!
شاید تو تربیت بعضی ها کوتاهی شده !!!
لطفا تایید شه خواهشن بزارید کسانی که جو سایتو بهم میریزن بخودشون بیان
آدم خوبه از خودش شروع کنه…
دلیل اینکه ما الان توی این نقطه هستیم…اینایی که شما گفتی هم هست اما اینکه یه نفرو مقصر بدونیم اشتباس..
هممون اندازه خودمون مقصر حال و روز قسمت کامنتا هستیم..
خودت..
خودم..
هممون.
یه مدرک بیار اینی که گفته در دسترسه اما نمیتونه استفاده کنه حقیقت داشته باشه؟
از تعصب سونی دیگه حرفا عادی سازمدگان دمو هم نمیتونین بفهمین.
امیدوارم پروژه the initiative با این موتور گرافیکی آغاز بشه.
Perfect dark 2 با این موتور گرافیکی و اعضای سازنده چی بشه.
فک کنم بازیشون اماده اس یا تقریبا اماده اس و با همون انریل ۴ ساخته شده انگار
“بازیشون آماده اس یا تقریبا آمده اس”
?:-) ?:-) ?:-)
داداش این استودیو سال ۲۰۱۸ تاسیس شده و همینجوری داره نیرو جذب میکنه.
حالا اگه بگیم بازیشون از ۲۰۱۹ در حال ساخت بوده،برای تحویل دادن یک شاهکار حداقل ۲ ۳ سال وقت نیاز دارند.
خب داداش من تازه سال ۲۰۲۱ انریل۵ عرضه میشه در حالیکه فیل اسپنسر گفته این استودیو در حال کار بر روی بازی های قدیمی و جدید هست یعنی کارشون خیلی وقته شروع شده
تصور اینکه نابغه های صنعت بازی، دورهم جمع بشن و استودیو the initiative رو تشکیل دادن، مو به تن آدم سیخ میکنه !!!
دمت گرم فیل اسپنسر
دمت گرم برای کنسول قوی و شاهکار xbox series X
زود قضاوت نکن بزار بازی بدن بیرون بد ازشون تعریف کن هیچکی هم فکر نمیکرد خط داستانی the last of us اینقدر بد باشه ولی دیدی چی شد ؟
Unreal Engine 5 هنوز عرضه نشده – فقط یه دمو ازش نشون دادن ولی پروژه the initiative چند ماهه شروع شده.
بازی های ساخته شده با Unreal Engine 5 احتمالا سال ۲۰۲۳ به بعد عرضه میشن.
بخشی از مطالب یکی از سایت های همسایه:
“در این گفتوگو، کیلی تلاش خودش را کرد تا تیم سویینی (Tim Sweeney) و دیگر اعضای تیم را تحت فشار بگذارد و بپرسد که آیا آنریل انجین ۵ به همان خوبی و زیبایی که روی پلی استیشن ۵ اجرا شد، روی ایکس باکس سری ایکس هم اجرا میشود یا خیر.
اما سویینی در این پرسش و پاسخ با وجود اینکه بارها قابلیتهای پلی استیشن ۵ را به عنوان کنسولی که مشابهش قبلتر دیده نشده، ستایش کرد، خود او تیمش از به زبان آوردن اسم ایکس باکس هم خودداری کردند و ترجیح دادند از جملات کلیتری چون «ما میخواهیم آنریل انجین ۵ روی همه پلتفرمها خوب باشد» استفاده کنند. فکر کنم در این بین فقط یک بار سویینی نتوانست جلوی خودش را بگیرد و اسم اکس باکس را به زبان آورد که آن هم اطلاعات مهمی را در بر نداشت.”
.
دوستان ما که اصلاااا نفهمیدیم اپیک با سونی قرارداد داره؛ شما هم سعی کنید به رو خودتون نیارید! :laugh:
خودت خواستی فن بوی
منتظر باش به زودی حالت گرفته بشه :rotfl: :rotfl: :rotfl:
جعله داداش؟
داداش اینی که ریپلای کردی جعله اون کامنت بالایی اصلیه 😐 :laugh:
از کیفیت عکسا مشخصه کدوم جعلیه
درست کنید این سیستمو بخدا خسته شدیم 😕
البته فک کنم تو مصاحبه ها گفته بودن که رابطه تنگاتنگی با سونی دارن و با هم دارن همکاری میکنن
اره منم خوندمش
حالا که گند اپیک اومده بالا نمیدونستن چیکار کنن
حالا اومدن گفتن برای همه یکسانه
و این قضیه به جلوه اپیک ضربه میزنه که انقدر یکجانبه اومد صحبت کرد
حالا قشنگیش اینه استدیو هاس بزرگ موتورهای خودشون رو دارن و دارن موتور خودشون رو تقویت میکنن برای نسل بعد نه انجین ۵
دمت گرم سونی همه دنیارو خریدی با همه قرارداد بستی خدا کنه باعث سکته جوونای ایرانی نشه این کشور نیم جمعیت فقط زنده موندن که بخورن و نفس بکشن عقل و منطق تعطیله فقط تعصب بخاطر هیچ و پوچ
خخخخخخ
اخه کی میاد از انجین ۵ استفاده کنه
خوبه اسپنسر فقط اسم نینجا تئوری رو اورد
یعنی استدیو های اصلیش موتورهای خودشون رو دارن
حتی سانتا و ناتی داگ هم نمیان از این موتور استفاده کنن چون موتور مخصوص خودشون رو دارن
همین بازی شبیه ساز پرواز مایکروسافت موتور مخصوصی براش درست کردن
برید با همون انجین حال کنید همش واس خودتون
مایکروسافت یه غول نرم افزاره هنوز انقد بدبخت نشده کاسه گدایشو به اپیک دراز کنه
بحث ما اینه از روی عقدهای رقابتی سعی کردن از پلتفرم های دیگه چیزی نگن تا به نفع سونی باشه
خیلی هم عالی
نسل بعد شاهد گرافیک های ب مراتب بهتر و بالاتری هستیم
این دمو روی سریز ایکس صدرصد رزولوشین بیشتر و فریم بیشتر میده و پشتیبانی از ری ترسینگ….
به هر حال انشالله هر گیمری بتونه کنسول مورد علاقشو بگیره و لذت ببره…
Me Xbox :heart:
خب چی شد تهش دیدیم که هردو کنسول از تمام امکانات این موتور استفاده میکنن …. خیلی خنده دار بود که یکسریا فکر میکردن
این مخصوص به یک کنسوله و هنوز هیچی نشده همه چی رو تموم شده حساب کردن !!! نه عزیزم شرکت پول پرستی مثل اپیک به فکر هیچکس نیست اونا فکر پولن البته بازم باید صبر کرد و دید که روی PC چی در میاد Unreal 5 با ۴ تا عکس دادن هیچی رو نمیشه ثابت کرد اینا یکسره از موتور های بازی سازی رونمایی میکنن ولی اخرش بازم کرای انجین از همه قوی تره و ریلستیک تر و از همه مهمتر بهینه تر از همه البته به دست کرایتک فقط .. در هر صورت منتظرم ببینم کدوم یکی ازین بازی ها به کرایسیس ریمستر خواهد رسید از نظر گرافیک
تا نریم داخل گیم و خودمون به شخصه گیم پلی رو تجربه نکنیم هیچ چیز ثابت نمیشه به نظر من تا الان رد دد ۲ پرچم دار گرافیک هستش بجز مشکلات داغونی که رو پی سی داشت گرافیکش انگار از نسل الان جلوتر بود
بازم میگم کار کرای تک توی گرافیک بهتره نسبت به باقی من تقریبا تمام بازی هارو تجربه کردم روی اخرین حدش و بازم این گیم اخری که انلاین پلی میدم Hunt Showdown به نظرم خیلی واقعی گرایانه تر . کاملا بهینه و اصلا یک چیز دیگست اونم رو یک ۹۷۰ ۴ گیگ !! هروقت همچین کاری تونستن بکنن در حد اینا اون زمان گل کاشتن
نیازی به تایید نبود واقعا معلوم بود پشتیبانی میکنه : )
دیگه هرچیزی که بتونه ps5 پشتیبانیش کنه صد در صد SX هم میتونه، ولی برعکسش فک نکنم 😉
بسیار عالی واقعا شگفت انگیزه
شک ندارم که ایکس باکس سریس ایکس
ستون های صنعت گیم به لرزه در میاره
Power your dreams :inlove: :inlove: :inlove:
اینو به نیسنده هاییه فن بویی بگین که مقاله مینویسن کاملا یک جانبه
نمیدونم مدیریت چجور جازه توهین به شعور خواننده هارو میده که اینچنین نویسنده هایی که تو دوران کودکی هنوز بسر میبرنو تایید میکنه
کامنت منطقی مینویسی اصلا زیر اون پستا تایید میشه بعد پاک میکنه نویسنده ؟!!!!!
خیلی جالبه خیلی
من دیگه به گیمفا برنمیگردم
:no: :no:
تصور کن روی xbox series X با ۳ ترافلاپس قدرت بیشتر، چقدر خفن تر و معرکه تر خواهد بود !!!
دمت گرم فیل اسپنسر برای این کنسول قوی و شاهکار
بی صبرانه منتظریم
توضیحات کلی برای دوستان در مورد این دمو UE5
در ابتدا قرار بوده این دمو بعد از رونمایی از PS5 در GDC 2020 برای تمام خبرنگار های که در مراسم شرکت می کنن داخل غرفه سونی روی DEVKIT های PS5 قابل بازی باشه
متاسفانه GDC کنسل شد و برنامه های سونی به هم ریخت
این دمو روی devkit های قدیمی ps5 با کیفیت ۱۴۴۰P 40 فریم اجرا شده قرار بوده برای خبرنگار ها روی کنسول قابل اجرا باشه فریم روی ۳۰ قفل کردن
تمام ویژگی های ۵ Unreal Engine بر روی تمام پلتفرم های مختلف با کیفیت های مختلف بسته به قدرت سخت افزاری و سرعت SSD قابل اجراست
فناوری Nanite و کیفیت تکسچر ها و تعداد triangle وابستگی زیادی به سرعت SSD
حدس می زنن حجم این دمو ۱۰۰ ها گیگ باشه اگه این دمو با این کیفیت با تکسچر های ۸K و میلیارد ها triangle بر روی روی devkit های قدیمی ps5 اجرا شده به خاطر معجزه SSD که توان انتقال اطلاعات با سرعت متوسط ۹ گیگابایت بر ثانیه داره
احتمالا این دمو بر روی سری X هم قابل اجراست اما به خاطر SSD حدود ۱۸۷ درصد کندتر و ۴٫۸ گیابایت بر ثانیه است امکان انتقال تکسچر ها با کیفیت نداره و این دمو با گرافیک پایین تری روی سری X اجرا می شه
این دمو بر روی PC هم قابل اجراست اما بنا به سرعت SSD کیفیت تکسچر ها و triangle پایین تر میاد
البته سری X با توجه به ۱۵ درصد قدرت بیشتر احتمالا به همین نسبت با رزولوشن ۱۶۰۰P توانای اچرای این دمو داره
رزولوشن ۱۶۰۰P
یا گرافیک بهتر
کدوم انتخاب می کنید ؟
———–
Lumen در واقع همون ray tracing نرم افزاری که بدون هسته های RT بر بروی دستگاه های مختلف اجرا می شه
هدف این دمو نمایش قدرت Lumen بود سخت افزار های هسته RT ندارن امکان اجرای نورپردازی های خارق العاده هست
این دمو بدون استفاده از قدرت هسته های ری تریسینگ PS5 اجرا شده به همین علت اعلام کردن این دمو ray tracing نداره
اگه از قدرت هسته های ری تریسینگ PS5 استفاده می کردن به جای Lumen از ray tracing استفاده می کردن احتمالا ۴K 30 فریم اجرا می شد
برای اطلاعات بیشتر می تونید به حساب توییتر تیم سوئینی مراجعه کنید
آقا هنوز معلوم نیست نتونه روی XSX با همون کیفیت اجرا بشه. هیچ منبع رسمی اعلام نکرده با فیدلیتی پایینتری اجرا میشه روی سری ایکس. متن بایاس شده ننویس خواهشا.
اقا شما منبع رسمی بیار که سری ایکس رزولوشن بیشتری نسبت به ps5 میده ؟ خب این جزء بدیهیات هست که رزولوشن سری ایکس بخاطر قدرت پونزده درصدی بیشتر حدود ۲۰۰p بیشتره . حالا سرعت دو و نیم برابری ssd هم این برتری داره که دوستمون بهش اشاره کرد جزء بدیهیاته
شما منبعی برای این حرفات داری؟
هر کسی هر ادعایی کرد که نمیشه گفت فکت که شما نوشتی و خودتم حکم میدی.برعکس حرفت گفته شده تمام تکنولوژیهای بکار رفته روی ایکس باکس سری ایکس هم اجرا میشود.کی گفته؟شرکت اپیک سازنده دمو.
بدیهیات که دیگه منبع نمیخواد این گیمپلی دمو بیلیون ها پالیگان داره و همه تکسچرهاش ۸k بوده که برای انتقال اونا به رم و gpu به یک hyper ssd نیازه این دمو اگه بخواد روی سری ایکس اجرا بشه باید از رزولوشن تکسچرهاش کم کنند مثلا بجای ۸k بشه ۴k و همینطور باید تعداد پالیگان هاشو به شدت کم کنند تا ssd سری ایکس بتونه اونو به موقع به رم و gpu انتقال بده و در اون صورت قابل اجراست ولی گرافیک و جزییات کمتری داره و رزولوشن کلی قابل اجرا هم یه ۲۰۰p بیشتر میده بخاطر قدرت پونزده درصدی بیشتر
رفیق چی میگی واس خودت
چند چندی با خودت
خداوکیلی این ssd رو انقدر بزرگ نکنین
۸k کجا بود دوست عزیز
جالبه خود اپیک گیمز گفت سونی بیشتر جاهاش رو با کیفیت ۴k نمایش داده نه همشم
این حرفا رو از کجات اوردی
و جالبه هنوز نمایشگری برای کیفیت ۸k نساختن
این دمو فقط جنبه تبلیغات داشت برای سونی که تاثیرشم گذاشت
فقط خواست جلو رقیب کم نیاره
مجبوری وقتی از چیزی سر در نمیاری درباره ش اظهار نظر کنی کجای صحبتای این دوستمون گفت این دمو با رزولوشن ۸k اجرا شده و نیاز به نمایشگر ۸k داره ؟ این دوستمون میگه که همه ی تکسچرهای اجرا شده توی این دمو ۸k بوده که اینو خود اپیک گیمز و دیجیتال فاندری تاییدش کردند
خخخخخ
فیلم تخیلی زیاد میبینی فکر کنم
میسپارمت به همون منطقت ولی خدایش اینارو جایی نگو ابروت میره
هنوزم روی حرف خودتی ؟ میگم خود اپیک گیمز و دیجیتال فاندری تایید کردند که رزولوشن تکسچرهای این دمو ۸k بودند چرا اینقدر مقاومت میکنی راحت بگو اشتباه کردم انسان جایزالخطاست
برو تو گوگل سرچ کن
تکسچر چیست
رزولوشن تکسچر چیست
SSD که سرنی ساخته معجزه ایه که باید یه مقاله کامل بنویسم شاید متوجه بشی
خلاصه اش می شه با وجود SSD و I/O شگفت انگیز PS5 محدودیتی در حجم رم نداره به صورت مجازی ۸۲۵ گیگ رم داره
بازیساز ها علاوه بر ۱۶ گیگ رم میتونن از هر حجم باقی مانده از SSD صد گیگ ۲۰۰ گیگ به عنوان VRAM استفاده کنن
و اینم میدونی سرعت رم ایکس از پلی ۵ بیشتره
و اینم بدون پلی۵ فقط ۱۲ گیگ در اختیار بازیساز میده نه ۱۶ گیگ کامل
زیاد محاسباتت جور درنمیاد
رم سری ایکس ده گیگ با سرعت داره که در اختیار gpu قرار داره و شش گیگش سرعتش خیلی خیلی پایینتر از ps5 هستش از این شش گیگ دو و نیم گیگ در اختیار سیستم عامل دستگاه قرار داره و سه و نیم در اختیار cpu و سایر بخش های دستگاه قرار داره ps5 هم ۱۶ گیگ رم یکپارچه با سرعت ۴۴۸ داره که هنوز معلوم نیست چقدرش در اختیار سیستم عامله . چرا وقتی اطلاعاتت اینقدر پایینه سعی میکنی درباره ی سخت افزار دو تا کنسول نظر بدی به همون کار همیشگیت یعنی ترول کردن ادامه بدی سنگین تری اگرم خواستی سخت افزاری ترول کنی همون با اعداد دبستان ترول کن مثلا بگو ۱۰<۱۲
۱-کار SSD فقط ریختن دیتا روی رمه نه پردازش چند ظلعی و تکسچر
۲-سرعت رم قابل مقایسه با SSD نیست
۳-CPU و GPU اطلاعات رو از رم می خونن و پردازش می کنن نه از SSD
۴-یک ترابایت رم هم داشته باشی تاثیری تو سرعت اجرای پردازش نداره
۵-برای انتقال چند ظلعی و تکسچر ۸k یک هارد معمولی هم کفایت می کنه
۶-اینقدر خودتون رو گول نزنید و خودتون رو کوچیک نکنید
اون کسی که داره خودشو گول میزنه شما هستی دوست عزیز . اطلاعات شما از همین یک جمله اتون معلوم میشه که میگید برای انتقال چند ضلعی و تکسچر ۸k یک هارد معمولی هم کفایت میکنه عزیز شما اصلا میدونی حجم تکسچر ۸k چند برابر تکسچر معمولیه . شما میدونید که توی این دمو بیلیون ها پالیگان یا همون چند ظلعی استفاده شده و میدونید که این بیلیون ها پالیگان حجم خیلی وحشتناک بالایی دارند یک هارد معمولی یک گیگ داده رو در مدت زمان سی ثانیه به رم میرسونه ولی ssd سونی ۹ گیگ داده رو ظرف یک ثانیه به رم میرسونه دقت کن ۹ گیگ در یک ثانیه کجا یک گیگ در سی ثانیه کجا این اختلاف رقم وحشتناکه . هیچکس نمیگه ssd قراره چیزی رو پردازشش کنه یا ssd قراره نقش رم رو بازی کنه هر چند خود مایکروسافت میگه ما از ssd به عنوان یه رم کم سرعت هم استفاده میکنیم و داده هایی که اکثر اوقات توی بازی ازشون اسنفاده میشه رو از ssd به gpu فرا میخونیم که این کاملا منطقیه و احتمالا سونی هم اینکارو میکنه در اخر اینو بهت میگم اگه یه gpu صد ترافلاپس هم قدرت داشته باشه اما داده های با کیفیت(تکسچرهای با رزولوشن خیلی بالا و بیلیون ها پالیگان) به موقع بهش نرسن چی رو میخواد پردازش کنه gpu که نمیتونه خودش داده برای خودش برسونه
من واضح گفتم دوست من
در مورد سطح اطلاعات بنده هم بهتره قضاوت نکنید
یک هارد معمولی هم میتونه چنین کاری بکنه البته با زمان لودینگ بیشتر
اون صحنه دمویی که می بینید حداقل ۴۰۰ گیگابایت برثانیه داره پردازش میشه(پهنای باند رم PS5)! بعد شما فکر میکنید SSD با سرعت ۵ گیگابایت بر ثانیه اون وسط چیکار می تونه بکنه؟! اگر هم کاری بکنه باعث ایجاد گلوگاه میشه
البته با ترفندهایی میشه پرفورمنس رو بهتر کرد که اونهم در حد چند درصده
سایت همسایه یه زومکست داره درباره سخت افزارهای نسل بعد کنسول ها . حدود بهمن ماه این زومکست ضبط شده و بیرون اومده یعنی قبل از اینکه مشخصات دو کنسول معرفی بشه پس خبری از فن بازی هم توش نیست برو اون زومکست رو ببین توش به این نکته اشاره میکنه که خود شرکت amd دو تا کارت گرافیک ورک استیشن با قدرت یکسان و برابر ساخته و روی یکیشون دو ترا ssd گذاشته و روی اون یکی ssd نذاشته و از هارد معمولی روی سیستمش استفاده میکرده بعد اومده آزمایش های مختلفی روی این دو تا کارت گرافیک ورک استیشن با قدرت یکسان انجام داده سه تا دمو روی این دو کارت اجرا کرده و به صورت لحظه ایی مقایسه اشون کرده اول اومده یه دمو با تکسچرهای ۸k رو روی هر دو کارت رندر کرده اون کارتی sdd داشته جزییات خیلی بیشتر و بهتری داشته و همچنین این دمو روی کارتی که ssd نداشته افت فریم شدید و سکته و لگ داشته این از این . بعد اومده یه دمویی با دویست و پنجاه میلیارد پالیگان به صورت ریل تایم روی هر دو سیستم رندر کرده اون سیستمی که کارت دارای ssd داشته خیلی راحت و عالی این دموی با دویست و پنجاه میلیارد پالیگان رو اجرا کرده اما اون سیستمی که کارتش ssd نداشته و از هارد معمولی روی سیستمش استفاده میکرده ارور داده و اصلا دمو روش بالا نیومده . زومکست خیلی جالبیه خودت برو ببینش کلی چیز یاد میگیری
اینم بگم سرعت خام ssd سونی ۵٫۵ گیگابایت بر ثانیه هست که با فشرده سازی کراکن به ۹ گیگابایت بر ثانیه میرسه یعنی ۹ گیگ دیتا رو در یک ثانیه به رم انتقال میده مسلما این سرعت رام نشدنی ssd معجزه میکنه
https://www.youtube.com/watch?v=9dEsTiOeMQ4
https://www.youtube.com/watch?v=4SZkcmUW1w0
اینهم تست عملی توی بازی ها
با در نظر گرفتن اینکه هارد معمولی حدود ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه سرعت داره ولی SSD بالای ۱ گیگ سرعت داره یعنی ۱۰ برابر
خب بحث ما سر نسل بعدیه که همه سیستهما SSD دارن فقط سرعتشون کمی فرق داره(دو برابر کجا و ۱۰ یا ۲۰ برابر کجا)
با اختلاف سرعت ۱۰ برابری اختلاف فریم حدود ۱ درصد دارن
فکر میکنید با اختلاف سرعت دوبرابر بین اکس باکس و PS5 چه اختلاف فریمی خواهیم داشت؟!
حدود نیم درصد!
حالا در نظر بگیرید حدود ۳ ترافلاپش اختلاف به علاوه پهنای باند رم بیشتر اکس باکس رو که حدود ۱۰۰ گیگابایت بر ثانیه اختلاف سرعت دارن!
اشتباهت شما و این تیم هم همین بود که SSD روی pc رو ضعیفتر میدونید
تویتهاشون رو اگه دنبال کنی متوجه میشی
گیم فا پوشش نداد ولی یکی از کاربرها بهشون گفتن روی pc الآ SSD با سرعت ۶ گیگ داریم
طرف جواب داد منظورم این بوده که مسیر ssd سونی نزدیکتر :rotfl: :rotfl: :rotfl:
خودشون میگن کیفیت ۱۴۴۰P بوده شما میگی ۸k؟!
در حال حاضر هیچ ssd در بازار با سرعت ssd سونی وجود نداره قسمت جالب قضیه هم اینجاست این سرعت وحشتناک تازه سرعت خامه و با معماری خاص ssd سونی و I/O فوق العادش سرعتش دو برابر میشه و کارایش بیشترم میشه و در ضمن شما که فرق رزولوشن تکسچر(۸k) و رزولوشن کلی اجرا شده (۱۴۴۰p) رو نمیدونید چه اصراری دارید که توی بحث نظر کارشناسی بدید
ssd نمیتونه گرافیکو بالا ببره داش چه برسه گرافیک ۸کی شاید بافت ها و لودینگو بالا ببره ولی دیگه گرافیک زیادیه خود مارک سرنی گفته ما با یک تکنولوژی میخایم رم اصلی رو با استفاده از ssd کمبود های رم رو برطرف کنیم برید اونو بزرگش کنید ssd کار کارت گرافیکو انجام نمیده اینقدر تخیلیش نکنید همینطور هم ۲ ترافلاپس برتری مطلق به xsx نمیده فوقش تو بعضی بازی ها فریم بهتری بده کنسول های نسل بعد انحصاری میخان که هممون میدونیم سونی تو جیبش کارت های رو نشده زیادی داره
دوست عزیز کجای صحبتای ایشون گفته شده ssd توان پردازشی داره؟ حرف ایشون خیلی قابل فهمه این دوستمون میگه سرعت دو و نیم برابری ssd ps5 نسبت ssd سری ایکس باعث میشه ssd سونی بتونه تکسچرهایی با رزولوشن بیشتر و همچنین پالیگان های خیلی بیشتری رو به رم و gpu انتقال بده که تعداد پالیگان بیشتر گرافیکو بالا میبره و رزولوشن بالاتره تکسچر هم جزییات بافت ها رو بالا میبره شما اشتباهتون اینجاست رزولوشن کلی قابل اجرا رو با رزولوشن تکسچرها اشتباه گرفتید
رفیق ssd فقط سرعت دادها رو زیاد میکنه
و وقتی به جی پی یو میرسه برای پردازش و این جی پی سو هستش که مشخص میکنه جزییات رو نشون بده
شما هسته مرکزی رو ول کردین رفتین چسبیدین به ssd که فقط کارش سرعته
و جالبه اینو بدونی جی پی یو و رم ایکس رقمش از سونی بالاتره
و وقتی ۵۲ واحد محاسباتی ایکس میاد وسط چون cuهای بیشتری داره باعث جزییات بیشتری میشه و عملکردش هم در ریتریسینگ بهتره
ببین gpu سری ایکس ۱۲ ترافلاپس قدرت داره رم سری ایکس ده گیگش از رم سونی سرعت بیشتری داره ولی شش گیگش هم سرعت خیلی پایینتری نسبت به رم سونی داره مشکل میدونی کجاست مشکل اینجاست که تو فکر میکنی من قصد دارم قدرت پونزده درصدی بیشتر سری ایکس رو انکار کنم که اصلا اینطور نیست من خودم میگم gpu سری ایکس پونزده درصد قویتره و به واسطه این پونزده درصد حدود ۲۰۰p رزولوشن بیشتری توی بازی ها میده اما توی گرافیک و جزییات ps5 بخاطر ssd سریعتر دست بالا رو داره و ساز و کارشم چند بار برات توضیح دادم که چرا این اتفاق میفته برو یه بار دیگه بدون تعصب بخونش قطعا متوجه ش میشی
با یه مثال ساده و معروف میخوام برات توضیح بدم که نقش ssd توی بالا بردن گرافیک و جزییات چیه . قبل از توضیح بزار یکم از اهمیت پالیگان ها برات بگم ببین تمام چیزهایی که ما توی بازیها میبینیم از چند ضلعی ها یا مثلث ها ساخته شده که بهش میگن پالیگان . شما اگه گیمر قدیمی باشی و بازیهای قدیمی رو بازی کرده باشی میدونی اون قدیما پالیگان های استفاده شده توی بازیها بشدت کم بود و همون باعث میشد گرافیک خیلی پایین باشه مثلا شما نسخه های قدیمی بازی هیتمن رو بازی کن کله ی کچل شخصیت اصلی بازی چند ضلعیه . بعد هر چه جلوتر اومدیم این تعداد چندظلعی ها بیشتر شده و باعث شده دیگه ما چند ضلعی رو حس نکنیم در صورتی که همه ی چیزهای که توی بازی ها قرار دارند از چندظلعی ها ساخته شدن ولی چون تعدادشون خیلی بالا رفته دیگه چندظلعی نبینیم . پس تا اینجا نتیجه گرفتیم هر چه تعداد پالیگان ها بیشتر باشه گرافیک بیشتر میشه حالا مثال را برات میزنم فرض کن ما میخوایم یه دیوار بسازیم یه بنا داریم که روی دیوار قرار داره و آجر ها رو روی هم میزاره و سیمان روش میریزه این بنا نقش gpu رو داره و کاری که انجام میده یعنی گذاشتن آجرها روی هم و سیمان ریختن روش هم میشه کار پردازش gpu . حالا ما یه کارگر داریم که پایین دیوار ثابت وایستاده و کارش اینه از اون پایین آجر پرت میکنه برای بنا . این کارگر نقش رم رو داره . حالا ما یه کارگر دیگه داریم که مدام در حال حرکته با سرعت زیاد آجر رو از فضای اطراف اون دیوار برای کارگری که زیر دیوار وایستاده میاره این کارگر دوم که کارش اوردن آجر برای کارگر اول هست نقش ssd داره و آجرها هم نقش پالیگان رو دارن الان به اهمیت اون کارگر دوم (ssd) پی میبریم اگه این کارگر دوم (ssd) سرعت دو و نیم برابری داشته باشه مسلما تعداد آجرهای (تعداد پالیگان های) بیشتری رو برای کارگر اول (رم) میفرسته و کارگر اول (رم) اون پرت میکنه برای بنا(gpu) تا پردازش کنه
همش تبلیغات بوده تا بر روی گرافیک پایین ps5 سر پوش بزارن.
اپیک گیمز اینقدر پول داره که محتاج چند میلیون پول سونی نیست که بیاد انجینشو روی پلتفرم ضعیف نشون بده همون طوری که انریل انجین چهارشو روی یک pc قوی اجرا کردند تا اوج قدرت انریل انجین چهارشو به نمایش بزارن الانم بخاطر hyper ssd که توی بازار pc ازش نیست اومدن انجین جدیدشونو روی ps5 اجرا کردند تا به بواسطه این hyper ssd اوج قدرت انریل انجین پنجو نشون بدند
فعلا که چیزی در چنته نداشت تا سخت افزارشو نشون بده
سونی مجبور شد دست به دامن اپیک بشه
و لازم به ذکر که خود همون اپیک گیمز گفت انجین ۵ رو سونی کامل ۴کی اجراش نکرده بعضی جاهاش افت داشته
فکر کنم کلا بی اطلاعی از جریانات اپیک
رفیق بزار یه چیزی بهت بگم تقریبا دو یا سه سال پیش بود یه پی سی قدرتمند رو دیدم که بازی کرایسیس رو با ۴۰۰ فریم اجرا کرد
چیزی که کنسول های نسل ۹ حتی در خواب هم نمیتونن ببینن و میخوام اینو بهت بگم تعریف های اپیک فقط جنبه تبلیغات داشت و فقط بازار گرمی بود و اگرم مایکروسافت هم بود همین کار رو میکرد که جلوی رقیبش کم نیاره بلاخره یه ساله دارن دم از قدرت میزنن و باید یه گرافیک نسل ۹ نشون بدن به مخاطب
من حرفی از سونی نزدم مسلما هیچ شرکتی به ماست خودش نمیگه ترشه . من یه سوالی ازت دارم اپیک چرا حاضر شده انجین اشو روی پلتفرم ضعیفتر اجرا کنه? بخاطر پول؟ دلیلش چی بوده اگه میشو اینو قشنگ توضیح بدی ممنونت میشم
خود طرف میگه ما با سونی همکاری داریم شما میگی نه چیزی بینشون نیست؟