لذت واقعی بازی چندنفره |نقد و بررسی It Came From Space and Ate Our Brain
همیشه بازیهای آرکید با دوربین ایزومتریک برای ما خاطرهانگیز و دلچسب بوده است. از آن قدیمها در زمانهایی که همه دلخوشیمان آتاری و PS1 بود تا به امروز که با وجود تمام پیشرفتهای گرافیکی که صنعت هنر هشتم کرده است، همچنان این بازیها بازار خودشان را دارند و محبوب دلها هستند. این بار با نقد و بررسی یکی دیگر از عناوین این سبک نزد شما آمدهایم تا اسم این عنوان هم ناگفته نماند و بتوانید این بازی زیبا را تجربه کنید و با آن آشنا باشید. در این سبک بازیها همواره گیمپلی حرف اول و آخر را میزند و بقیه ارکان مانند داستان و گرافیک تنها مانند ادویهجاتی که به غذا اضافه میشوند، میتوانند مزه و تجربه آن عنوان را بهتر و خاطرهانگیزتر بکنند;مگرنه اصل کار همان گیمپلی است که در ذهن بازیباز خواهد ماند.
در ۲۸ژانویه امسال عنوانی در این سبک توسط Triangle Studio ساخته و توسط All in منتشر شد. عنوان It came From the Space And Ate OurBrains که از قضا نام طولانی هم دارد و شاید بسیاری از طرفدارانش هم از نامهای مختصر خودساخته برای بیان نام بازی استفاده کنند! این عنوان همانطور که گفته شد در سبک Arcade و با دوربین ایزومتریک عرضه شده و بنابراین باید گیمپلی خوبی از آن ببینیم. اما واقعا اینگونه است؟ با وجود Arcade Shooterهای با کیفیت اخیر، آیا این بازی جایی در برنامه ما خواهد داشت یا خیر؟ با گیمفا و من همراه باشید.
گفتیم اصل و رکن این بازیها گیمپلیشان است; اما راستش را بخواهید سال ۲۰۲۰ و با وجود پیشرفت زیاد این دست از بازیها دیگر نمیتوان تنها به ارائه کلیات قانع و سازندگان باید موارد دیگری هم در کنار گیمپلی درگیرکننده به بازیهای این سبک اضافه کنند. داستان خاصی در بازی وجود دارد و تمام بازی در گیمپلی و تا حدی گرافیک خلاصه میشود و باقی موارد از جمله داستان کاملا در حاشیه قرار میگیرند.
گیمپلی بازی با دوستان و به صورت ۴ نفره بسیار لذتبخش است و یک تجربه بسیار ناب برای شماست. اگر بخواهید بازی را تنها هم بازی کنید مشکلی ندارد فقط حواستان باشد در این صورت بازی را فقط روی درجه سختی آسان یا متوسط طی کنید و درجات بالاتر به صورت Solo تقریبا مراحل غیرممکنی دارند. بخش Campaign بازی شامل ۶ مرحله است و هر مرحله دارای یک Safehouse است که به نوعی نقطه شروع و پایان مرحله است. مرحله از آنجا آغاز و در یک Safehpuse دیگر به پایان میرسد. تقریبا در طول مراحل، صدایی به جز شلیک تفنگتان نمیشنوید و خارج از آن هم یک موسیقی یبا نواخته میشود که کاملا با حس و حال بازی همخوانی دارد. البته در حین مراحل هم موسیقی پخش میشود اما آنقدر صدای کشت و کشتار بالاست که بعید است بتوانید به آن دقت زیادی کنید.
بخش Campaign بازی شامل مراحل سقف،کلینیک،کوچه،فاضلاب،غار و کنار رودخانه میباشد و ویژگی مشترک هر کدام کشتن تعدادی دشمن و سپس تلاش برای رسیدن به خانه امن بالاتر است. در هر خانه امن شما میتوانید اسلحه بخرید یا اسلحه خود را Upgrade کنید. تا حد زیادی میتوانید سلاحهای خود را ارتقا دهید و واقعا هم در عملکرد آن تاثیر قابل توجهی دارند. علاوه بر بخش کمپین بازی دارای ۱۲ مرحله Survival هم هست; تفاوت این دو بخش، Waveگونه بودن بخش Survival است و شما تنها باید تا جایی که میتوانید برابر موج دشمنان مقاومت کنید. تنوع سلاحهای بازی هم واقعا خوب است و مشکلی ندارند. تنها باید بدانید وقتی تنها بازی میکنید یا با کسی، بیشتر با چه سلاحی عادت دارید و از همان بیشتر بهره ببرید چون بازی روند بسیار سریعی دارد و به شما فرصت انتخاب طولانی مدت سلاح را نمیدهد.
احتمالا تنها مشکل گیمپلی بازی، تکراری شدن روند بازی است که در اثر تکرار زیاد مراحل اتفاق میافتد; سازندگان در آینده باید با زیادکردن تعداد نقشهها به کارایی و آینده عنوان خود رسیدگی کنند.
گرافیک بازی بسیار هنری و چشمنواز است. در بسیاری از اوقات، شما محو ترکیب رنگهای روشن و تاریک میشوید و به سازنده این صحنات زیبا آفرین میگویید. رنگهای گرم در بازی بسیار استفاده شده و صحنات روشن بازی مانند یک بوم نقاشی است و واقعا زیبا طراحی شدهاند. در قسمتهای تاریک صفحه بیشتر رنگهای تیره و مرده را شاهد هستیم که این ترکیب رنگ زیبا یک تضاد هنری بسیار خوب را پدید میآورد. قطعا اگر بازی داستان داشت این موارد هم معنای خاصی به خود میگرفتند. فریم ریت بازی بسیار پایدار است و لحظهای افت در آن جایی ندارد. باگ و لگ گرافیکی هم خوشبختانه دیده نمیشود.
موسیقی و صداگذاری بازی در حین انجام مراحل، اکثرا خلاصه میشود به گلولههاش شلیک شده از سمت تفنگ و در مراحل اکشن به ندرت شاهد یک موسیقی زیبا و هیجانانگیز هستیم. در صحنات آرام بازی و خارج از درگیریها یا در درگیریهای نه چندان شلوغ، موسیقیهای بسیار خوبی نواخته میشود که به واقع باعث آرامش روح میشوند و چقدر خوب است وقتی تعدادی از موسیقیهای یک عنوان تا این حد قابل قبول و عالی باشند.صداگذاری افکتهای شلیک و پرش و…هیچ مشکلی ندارد و صدایی که از کاراکترها هم خارج میشود در حد یک بازی Arcade بسیار خوب است.
بازی it came from space and ate our brain را اگر بازیهای این سبک را دوست دارید حتما تجربه کنید، اما اگر علاقهای به این بازیها ندارید و توقع یک بازی کاملا متفاوت از بازیهای این مدلی را دارید، همین الان بدانید که این عنوان چیزی نیست که بتواند توقعات شما را برآورده کند. اما در نگاه کلی بازی گیمپلی زیبایی دارد و میتواند به همین بهانه هم که شده چندین نفر را دورهم جمع کند و یک بازی خوب را به طور دسته جمعی تجربه کنند.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ چه انتظاراتی داریم؟
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- گزارش: GTA 6 وضوح فوقالعادهای روی پلی استیشن ۵ پرو خواهد داشت
- سازنده STALKER 2 به دنبال بررسی بازخوردها و رفع سریع مشکلات بازی است
- بازی STALKER 2 در عرض دو روز بیش از ۱ میلیون نسخه فروخت
نظرات
من همیشه بازیارو با پسرعموم یا دوستام پلی میدم. پسرعموم و من انگاری علایقمون رو کپی پیست کردن از رو هم. این بازی هم فکر کنم گزینه خوبی برای کو اپ افلاین باشه
سلام به همه ی دوستان.
من تا امروز رد دد آنلاین با V پی N بازی می کردم ولی امروز بطور کاملا اتفاقی بازی رو بدون اون اجرا و راحت بازی کردم. بعد چند ساعت متوجه شدم که V پی N فعال نکرده بودم. حالا اومدم اینجا خبر بدم که دوستانی که علاقه دارند این بازی رو به صورت آنلاین بازی کنند، یه امتحانی بکنند تا شاید این مشکل برای اون دوستان هم حل شده باشه. درضمن اینترنتی که باهاش بازی می کنم، اینترنت همراه اول هستش.
موفق باشید.
خیلی ممنونم اقای رضایی عزیز
به نظر که بازیه جذابی میاد ولی با مشکلاتش سخته کنار اومدن مثلا نبودن داستان و تکراری شدن بازی مخصوصا دومی