سازندگان Star Wars Jedi: Fallen Order دلایل خود را برای استفاده از موتور آنریل به اشتراک گذاشتند
از دی ماه سال گذشته و همزمان با معرفی اولیهی Star Wars Jedi: Fallen Order بود که شایعات بسیاری حول محور این اثر و موتور توسعهی آن به گوش رسید. تا قبل از معرفی رسمی بازی در E3 2019 و ارائهی اطلاعات رسمی از سوی سازندگان این عنوان، بسیاری بر این باور بودند که اثر مورد نظر از موتور فراستبایت (Frostbite Engine)، موتور انحصاری شرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts)، بهره میبرد اما پس توضیحات سازندگان، مشخص گشت که Fallen Order از موتور اختصاصی شرکت اپیک گیمز (Epic Games)، یعنی موتور بازیسازی آنریل (Unreal Engine) استفاده میکند. حال اعضای استودیوی ریسپاون (Respawn) دلایل خود را برای اتخاذ تصمیم مورد نظر با طرفداران به اشتراک گذاشتند.
دو قسمت اصلی از مجموعهی Titanfall و همچنین عنوان Apex Legends، سه اثر که طی پنج سال گذشته توسط ریسپاون توسعه یافته و عرضه گشتهاند، از موتوری توسعه یافته بر پایهی موتور سورس (Source Engine) شرکت ولو (Valve) بهره میبردند. دلایل تصمیم استودیوی ریسپاون برای استفاده از این موتور و عدم بهرهگیری از موتور اختصاصی شرکت الکترونیک آرتس این بود که در هنگام توسعهی این آثار، روابط میان استودیوی ریسپاون و شرکت الکترونیک آرتس در حد همکاری بوده است و با توجه به این موضوع که موتور فراستبایت تا قبل از خرید رسمی استودیو توسط الکترونیک آرتس در دسترس بوده، اما تیم ریسپاون تصمیم به استفاده از موتوری گرفتند که با آن آشنایی بیشتری داشتند.
حال طی مصاحبهی جدیدی که از سران این استودیو به عمل آمده است، آنها توضیح دادند که به مانند دلایل فوق، در هنگام آغاز پروژهی Star Wars Jedi: Fallen Order قرار داد خرید این استودیو توسط الکترونیک آرتس نهایی نشده بود و استودیو این آزادی عمل را در اختیار داشت تا با هر موتوری که صلاح است، بازی خود را توسعه دهد.
ساخت بازی تنها به موتور مورد استفاده مربوط نمیشود. شما میتوانید با هر موتوری که در اختیار دارید، یک بازی عالی را توسعه و به بازیبازان ارائه دهید.
کارگردان این عنوان، استیگ آزموسن (Stig Asmussen)، افزود:
هنگامی که توسعهی Star Wars Jedi: Fallen Order آغاز شد، تنها من برروی بازی کار میکردم و در آن زمان نیز روابط ما با الکترونیک آرتس به صورت مشارکتی بوده و موتور فراست بایت تنها یک گزینه اختیاری در میان تعداد زیادی از موتورهای بازیسازی محسوب میشد. به همین دلیل تصمیم گرفتم تا از موتور آنریل برای توسعهی این عنوان استفاده کنم.
وی ادامه داد:
با موافقت دیگر اعضای استودیو، تصمیم بر این شد تا از چهارمین نسخه از موتور آنریل در توسعهی Fallen Order بهره ببریم زیرا از گذشته نیز با این موتور آشنایی گستردهای داشتیم و اینکه انتخاب دیگر موتورها نیز باعث میشد تا دست به تحقیقات و آموزشهای مختلفی یزنیم که میتوانست در روند توسعهی بازی اخلال ایجاد کند.
رئیس استودیوی ریسپاون، وینس زامپلا (Vince Zampella)، نیز در ادامه توضیح داد:
ما با موتور سورس شرکت ولو رابطه خوبی داشتیم اما این موتور تنها عملکرد مناسبی را در بازیهای اول شخص از خود به نمایش میگذارد، به همین دلیل و با بررسی و درخواست اعضای تیم توسعه دهنده، تصمیم گرفتیم تا از موتور آنریل برای توسعهی Star Wars Jedi: Fallen Order استفاده کنیم.
متاسفانه طی سالهای گذشته مشکلات بسیاری را در موتور بازیسازی فراستبایت شرکت الکترونیک آرتس از قبیل عدم بهینهگی تا باگهای نسبتا زیاد شاهد بودهایم. مخصوصا پس از عرضهی عنوان Mass Effect Andromeda به نظر رسید که این موتور بازیسازی به هیچ وجه مناسب عناوین سوم شخص نیست. حتی زمانی که بازی Dragon Age Inquistion نیز با موتور فراستبایت عرضه گشت، بسیاری به این باور رسیدند که فراستبایت هیچ عملکرد خوبی را در عناوین سوم شخص ارائه نمیدهد.
با توجه به سابقهی موتور فراستبایت در بازیهای سوم شخص، به نظر میرسد که استودیوی ریسپاون با انتخاب آنریل ۴، بهترین تصمیم را برای توسعهی اثر پیش روی خود اتخاذ کرده است. البته این احتمال وجود داشت که با تاخیر در روند آغاز توسعهی Fallen Order و بعد از نهایی شدن قرار داد با الکترونیک آرتس، ریسپاون مجبور به استفاده از فراستبایت در آخرین محصول خود بشود.
Star Wars Jedi: Fallen Order در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۹۸ (۱۵ نوامبر ۲۰۱۹) برای کنسولهای پلیاستیشن ۴ و اکسباکس وان و همچنین پلتفرم رایانههای شخصی عرضه میگردد.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
خوشحالم که با فراستبایت نساختنش
فراستبایت خوبه ها ولی…
اقا واسه بتلفیلد که انقد باگ داره خوبه برید بسازید
برو تو تلگرام بهشون بگو زیبای خفته :laugh:
کار خوبی چون موتور بهینه ای
و ولکان رو هم ساپورت میکنه
بهترین کارو کردن
دلایل قانع کننده ای اوردن.
تمامی موتور های نام برده خیلی خوب هستن مثلا فراست بایت گرافیک فوق العاده ای داره
“بسیاری بر این باور بودند که اثر مورد نظر از موتور فراستبایت بهره میبرد”
آخه کی ریسپاون از فراستبایت استفاده کرده که این دومیش باشه؟ همه میدونستن از فراستبایت استفاده نمیکنه مسئله واضحی بود.
ولی قطعاً از نظر گرافیک و جلوه های بصری در سطح پایین تری از بتل ۵ قرار میگیره.
نمی دونم چرا تقریبا هیچ شرکت بزرگی از موتور Cry Engine استفاده نمی کنه؟
اونم موتور خیلی قدرت مندی قیمتش هم تقریبا مثل آنریل هست.
تنها به یک رسپاون توی استودیوهای EA امید داشتیم که انگار خودشون هم اقرار می کنند با خریداری شدن، به فنا خواهند رفت و استفاده از انجین احمقانه فراست بایت، برای عناوین آینده شون کاملا اجباری خواهد بود!
جدی Apex Legends با source ساخته شده؟ برم یوتیوب ببینم چقدر پیشرفت کرده :inlove:
صحبت های زامپلا درسته این موتور مدت طولانیه که واسه اول شخص توسعه پیدا کرده باید خیلی روش کارکنن تا واسه سوم شخص هم مناسب باشه هرچند اگه امکانش بود من فراست بایتو به موتورای دیگه ترجیح میدم (فقط در حوزه عناوین PC و نبود کرای انجین و نه پلتفرمای دیگه)
Stig Asmussen کارگردان God of War 3?