نظر سازمان بهداشت جهانی در رابطه با اختلالات بازیهای ویدئویی اعلام شد
سازمان بهداشت جهانی، طی جلسهای که امروز در مقر سازمان ملل در ژنو برگزار گشت، با برپایی رائگیری، اقدام به تصویب لایحهی «طبقهبندی یازدهم بیماریهای بینالمللی» کرد که بخش اعظمی از این لایحه، حول محور ناهنجاریهای ناشی از بازیهای ویدئویی قرار دارد.
هفتهی گذشته، طی مصاحبه با یکی از اعضای تیم اصلی تحقیقات سازمان بهداشت جهانی، تائید شد که این سازمان قصد تصویب لایحهای حول محور «ناهنجاریهای بازیهای ویدئویی» را دارد. این لایحه که «طبقهبندی یازدهم بیماریهای بینالمللی» یا به اختصار ICD-11 نام دارد، طی جلسهی امروز سازمان بهداشت جهانی با حضور ۱۹۴ نفر از اعضای این مجمع، به رائگیری گذاشته شد. این لایحه با موافقت اعضای این مجمع، به تائید رسید.
در این لایحه، اعتیاد آوری بازیهای ویدئویی مورد تائید و نشانههای آن به سه بخش زیر تقسیم شدند:
- عدم داشتن کنترل برروی زمان شروع و پایان بازیهای ویدئویی
- در الویت قرار گرفتن بازیهای ویدئویی نسبت به کارهای روزانه و امور زندگی شخصی
- پایفشاری نسبت به ادامهی روند انجام بازی بدون در نظر گرفتن تاثیرات منفی و مخرب آن برروی ذهن و جسم فرد
براساس اطلاعاتی جدید، تنظیم کنندگان این لایحه، سال گذشته نیز اقدام به ارائه لایحهی مورد نظر به سازمان بهداشت جهانی کرده بودند که با مخالفت این سازمان همراه شد اما پس از یک سال، خود سازمان بهداشت جهانی با ترتیب دادن تحقیقاتی حول محور ناهنجاریهای بازیهای ویدئویی و با انتخاب تنظیم کنندگان لایحهی سال گذشته به عنوان محقق، تصمیم به اجرائی کردن آن گرفت. با تائید این لایحه، قدرت بسیاری در دست این سازمان قرار گرفته است تا بر شیوهی توسعه و کنترل بازیهای ساخت ناشرین بزرگ نظارت و در صورت نیاز، تغییری در آن ایجاد کند. این لایحه بر اساس بررسیهای محققین و کارشناسان حوزههای بازیهای ویدئویی، روانشناسی و روانپزشکی از سرار جهان تنظیم و ارائه گشته است.
در این لایحه، بیشتر به موضوع اعتیاد آوری بازیهای ویدئویی، مخصوصا بازیهای آنلاین پرداخته شده است. بحث بر سر موضوع به رسمیت شناختن اعتیاد آور بودن بازیهای ویدئویی، بیش از یک دهه است که در میان جامعهی بازیبازان، پزشکان و سیاست مداران، صورت میگیرد. در سال ۲۰۱۷، داگلاس جنتایل (Douglas Gentile)، روانشناس از دانشگاه ایالت آیووا، طی مصاحبهای اعلام کرد که اگر بازیهای ویدئویی، بخش زیادی از زندگی شخصی فردی را تشکیل دهند و به نوعی این بازیها تبدیل به دغدغهی اصلی وی گردند، آن فرد به این محصولات، اعتیاد پیدا کرده است.
طبقهبندی بازیهای ویدئویی به عنوان یکی از عوامل بیماریها و ناهنجاریهای ذهنی و روحی توسط سازمان سلامت جهانی، میتواند قدم بزرگی بر تائید این موضوع که بازیهای ویدئویی باعث بروز اعتیاد، خشونت و ناهنجاریهای روحی،جسمی و روانی برروی انسان میگردند، باشد.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
نظر سازمان جهانی بهداشت بدرد خودش میخوره!
فکر می کنم اکثر کسانی الان عصبانی شدن زیر ۱۸ سال سن دارند این لایحه رو تو ایران ندادند سارمان جهانی بهداشت داده ی عده دانشمند
برو باو
اینجوری حساب کنی همه چی اعتیاد آوره که : ))
عدم داشتن کنترل برروی زمان شروع و پایان کلاس های مدرسه
در الویت قرار گرفتن درس و مدرسه نسبت به کارهای روزانه و امور زندگی شخصی
پایفشاری دیگران نسبت به ادامهی روند انجام تحصیل بدون در نظر گرفتن تاثیرات منفی و مخرب آن برروی ذهن و جسم فرد
امیدوارم یه نظری هم به مدرسه ها کنن :dazed:
هنوز فرهنگ جا برا پیشرفت داره :yes:
قشنگ یاد فیلم هایی میوفتم که تعدادشون هم زیاده و توش یه آدم که خودش آخرت دیوونه ست رو میذارن مسئول تیمارستان.
یه عده رو که مطمئنا نه گیمر هستن نه میدونن بازی چی هست گذاشتن واسه صدور یه همچین لایحهای، خب معلومه تهش همچین غلطی رو میکنن.
ببینید حرف من درسته یا نه؟ من میگم کلا هر تفریح و سرگرمی که اینطوری از کنترل خارج بشه اعتیاده؛ آخه این بیشعورا باید اسم بازیهای رایانهای رو اینجوری خراب کنن؟؟؟!!!
شما اصن بگو کتاب خوندن، شما اصن بگو با دوستان اجتماعی گشتن، شما اصن بگو ورزش، هر کدوم ازینا هم که از حد خارج بشه، مثلا طرف سر کارش نره که بخواد باز با رفقاش خوش بگذرونه، ول کن خوندن کتابش نشه یا فوتبال بازی کنه خب مخربه دیگه. هر کسی هم یه تفریحی داره.
خب آدم بی اطلاع، اگه میخوای اعتیاد اعلام کنی بگو هر تفریحی که ازین حدود خارج بشه اعتیاده. دیگه این واقعا مسخره ست که فقط اسم بازیهای رایانهای رو این وسط خراب کنی، در حالیکه من خودم و شما هم حتما کلی دوست و آشنای گیمر دارید که کار و زندگیشون سر جاشه و از خیلیای دیگه دارن سالمتر زندگی میکنن. نمیگمم نیست، ولی حداقل من دور و بر خودم کسی نمیشناسم که به این حد رسیده باشه که زندگیش رو برای گیم خراب گرده باشه!! ولی سر تفریحات دیگه چرا سراغ دارم.
گلللللللل گفتی حرفتد باید با الماس نوشت :rose: :rose: :rose: :heart: :heart: :heart: :heart:
ممنون، لطف داری رفیق. ❤️
دقیقا :yes:
حرفتو باید طلا نوشت :yes: :rose:
خیلی حال کردم داداش.
محبت داری داداش. ❤️
فکر کنم حرف اکثر گیمرا تو این پست همین بود.
جدا خوب گفتی :yes:
مخلص :rose:
اولیو دومی :yes:
همش یه مشت حرف مفت و بیهوده از یه مشت آدم نفهم و بی مصرفه. توی دنیایی که این همه کار کثیف توش به شیوه های مختلف انجام میشه انجام گیم نتنها موجب اختلال نمیشه بلکه از نظر من باعث میشه که طرف یه سری از کارهای پر خطر و مضر دیگه آدم نره به خصوص بین سن ۱۸ تا ۲۳ یا ۲۴ سال
باید میگفتن بازی های افلاین خیلی حساب نمیشن چون هم تایم رو میفهمی هم هر وقت بخوای میای بیرون اصلش بازی های انلاین اعتیاد اورن هر چقدر بیشتر بری بیشتر جذبش میشی ولی مساله اینه که ادم خودش ظرفیتش چقدره همین شبکه های اجتماعی هم زیاد بشینی پاش معتاد میشی بهش اون سه مورد هم بیشتر توی نوجوون ها دیده میشه چون وقت ازاد زیاد دارن و میتونه وابستگی ایجاد کنه که اونم بعد از یه سنی هر کسی مجبوره بازی کردنو کم کنه تا به بقیه کارهاش برسه ولی بنظرم باید پدر مادر ها رسیدگی کنن روی بچه هاشون توی سن کم تا بعدا تو سن بلوغ وابسته نشن به بازی ولی هنوزم بنظرم بازی کردن یه تفریح سالمه اگه خیلی جدی نگیریش
خیلی جالبه
آدم کشی میشه٫٫مافیا های بزرگ میزنن یه شهرو میترکونن٫٫الکی با همه مینجنگن٫٫و در نهایت چون زورشون نمیرسه مثل همیشه میندازن گردن دیگران
الآنم ماشاالله ماشدیم جانی روانیو معتاد جهان 🙁
متاسفام
در رد کردن نشانه های گفته شده:
۱. کسی که برای اولین بار بازی میکند هم نمیتواند وقت خود را کنترل کند (پس غیر عادی نیست)
۲. گیم خودش یکی امور زندگی گیمراست (پس شما اگه همکارتون بهتون زنگ بزنه نباید جواب بدید چون اولویت با غذا خوردن است… چی شد؟)
۳. پافشاری امری بسیار عادی است، در صورت رعایت فاصله با مانیتور یا تلوزیون شاهد آسیب جسمی نیستیم، در رابطه با آسیب روانی اگر فرد از قبل دچار مشکل نباشد اتفاق خاصی نمی افتد ( فوقش میره سایتو با VPN آباد میکنه)
والا این سه مورد رو که واقعا راست میگه . اما من ضررش رو به جون خریدم . هر چی میخواد بشه . همه سرگرمیم همینه فقط .
تنها دلگرمی من اینجا الان بازیه که خب اعتراف میکنم بهش اعتیاد هم دارم ولی اگه بازی کنار بزارم باید به چی اعتیاد پیدا کنم ?:-)
کنچیرو بجای مقاومت داره از این لایحه حمایت میکنه. بی مصرف جدیدا حرف بیخود زیاد میزنه. سونی فن ها باید برن ضد عملکردهاش و صحبت هاش اعتراض کنن. اینجور که این عقب افتاده داره شرکت رو مدیریت میکنه نسل بعد پلی استیشنی نخواهد بود. همه ی زحمات دوازده سیزده سال اخیر تیم پلی استیشن بعد از لانچ افتضاح PS3 رو داره به فنا میده. ای کیو هشتاد نمیدونه که بخاطر بخش گیمنگه که سونی تو این چندسال اخیر سودآوری داشته.
اتفاقا گیم باعث میشه اگه طرف مشکل یا ناراحتی داره داخل گیم تخلیه بشه اینی که از طریق گیم
به مواد مخدر و قتل رو بیارن ربطی به گیم نداره و این فرد مشکل روانی داره که شکل گیریش به احتمال ۸۵٪ از گیم نیست.
جامعهی گیمر تنها جامعهی متحدیه که زیر بار هر چیزی نمیره
سازمان بهداشت جهانی اگه زیادی دخالت کنه گیمرا صداشون در میاد
متاسفانه این سازمان بهداشت جهانی خیلی قدرت اجرایی نداره ولی مواردی که گفت درسته. تو هر چیزی زیاده روی کنی باعث اختلال، بیماری و ناهنجاری تو این شکی نیست.
حداقل خانواده ها متوجه بشن و جلو آسیب به فرزندشون رو بگیرن.
باشه :yes:
۱۰۰ درصد همین طوره
سلامدبه دوستان
همیشه گفتن ادم چیزیو که نمی دونه دشمنشه
اینا هم چیزی نمیدونن از بازی
با گزینه دوم موافقم
کاش در مورد شرکت های پ.رن هم لایحه میزاشتن پس اونا مخرب نیستن و عامل ناهنجاری نیستن!!!!اینا هم زورشون به دنیای گیم رسیده تو جهان کلی کارهای خلاف و ناهنجار داره رخ میده ولی کسی صداش در نمیاد الان واسه دنیای گیم آستین بالا زدن واقعا که 😐
بعد از یک سال پافشاری اومدن خود همون زباله هایی که درخواست این لایحه رو دادن کردن محقق پرونده. بعد انتظار میرفت که لایحه تصویب نشه؟
به جهنم اصلا ترجیح میدم معتاد به بازی شناخته بشم تا این که بعضی کارهایی که جوانان سالم 😐 انجام میدن رو انجام بدم.
افتخار میکنم که یک گیمر هستم
مهم نیست…
شک نکنین اونایی که این لایحه رو تصویب کردن نوب بودن. ولی خارج از شوخی، مرسی که به فکر مایین. واقعا. این همه بیماری تو دنیا هست، حالا شما اومدی به گیم گیر میدی؟ سوال اینجاست که چرا برای از بین بردن بیماریا دور هم جمع نمیشین لایحه تصویب کنین؟ فقط برای شناسایی؟ فرض بگیریم هم که لایحه شما درست باشه که نیست، کلا صنعت سرگرمی باید از بین بره. آقا هر چی که حال میده بده. این یادتون باشه. خودتون میفهمید چی واستون خوبه چی بده. انگار ما نشستیم اینا واسه ما تعیین تکلیف کنن. بده؟ شما بازی نکن. گرچه بازی هم کنی نوبی میبازی.
من به نظر کسی کاری ندارم ولی به نظر خودم که ۱۸ سال گیمرم میگم خشونت صنعنت بازی خیلی زیاد شده اینهمه خشونت واقعا درست نیست شما ببینین همه بازی شده حمام خون و سر بریدن قطع عضو کردن واقعا سر بعصی بازی ها حالم بهم میخوره قبلن اصلا اینطور نبود الان یه بازی نمیبینین که یه معما درست حسابی داشته باشه یکم بازی های ذهنی و فکری داشته باشه همش بکش بکش اینو بکش اونو بکش اونم به بدترین وضع ممکن هر چقدرم بازی ها قشنگ طراحی شده باشن ولی بسیار خشونت آمیز شده و بنظرم دیگه بازی نیست تبدیل شده به وسیله ای برای ساختن یه عده قاتل و روانی ممکن خیلیا از نظر من خوششون نیاد ولی نسبت به بازی های قدیم مقایسه میکنم نظرمو گفتم و این خشونت ها و صحنه ها بعدا رو مغز آدم تاثیر خیلی بدی میزاره با تشکر
ولی خدایی ناهنجاری های فیلمها ۱۰۰ برابر بیشتر از دنیای گیم هست اینا دارن وقت خدشون رو طلف میکنن. برن سراغ لایحه برای فیلمای مارول که اینجوری دنیارو هخخخ مشنگ فرض کرده.
کسی ازشون نظر خواسته بود؟
پس شما دیگ بازی نکن تا خدایی نکرده مثل ما روانیو معتاد نشی