فوتبال برتر | نقد و بررسی بازی FIFA 12
یکیاز کلکل های بسیار معروف بین بازیباز ها در بیش تر نقاط جهان بر سر این است که FIFA بهتر است یا PES.نظر من را بخواهید تا چند سال پیش،PES تا حدی محبوب تر و سر تر ازرقیبش یعنی FIFA بود.اما در سال های اخیر به خصوص سال ۲۰۱۱،FIFA 11 فراتر از حدانتظار ظاهر شد به طوری که رقیب دیرینه ی خود یعنی PES کاملا شکست خورد .
سازنده : EA Canada
ناشر : Electronic Arts
پلتفرم : PC / PS3 / X360 / Wii / Mac / PS2 / PSP / PSV / 3DS
سبک : Football Simulator
—————————————————————
می توانگفت FIFA 12 انقلابی در بازی های شبیه ساز ورزشی به خصوص شبیه ساز فوتبال ایجاد کردو به همه نشان داد که شبیه سازی یعنی چه! اینجاست که باخود میگوییم این یک فوتبالواقعی است یا مجازی؟! در پایان مطلب پاسخ این سوال را خواهید گرفت.FIFA 12 نسبت به FIFA 11 دچار تغییرات بسیار زیادی شده است به طوری که وقتی FIFA 12 را بازی میکنید،FIFA 11 را از یاد می برید! اولین تغییر اساسی و مهم FIFA 12 مربوط به سیستمدفاعی هر تیم است.تنظیمات کنترلر این عنوان نسبت به FIFA 11 عوض شده (با این حالقابل تغییر است) است.اگه می خواهید FIFA 12 را تجربه کنید باید با تنظیمات مربوط بهخود بازی آن را تجربه کنید.به هنگام دفاع کردن دیگر این طور نیست که بخواهید بافشردن یک دکمه(به عنوان مثال A در X360) هم به مهاجم حریف حجوم ببرید و هم توپ رابگیرید.برای این دو مورد دو تنظیم کاملا جدا و متفاوت تدارک دیده شده است.هنگامیدکمه ی A (در X360) را فشار می دهید،دفاعتان یا هر بازیکن دیگری فقط به سمت آنبازیکن می رود و او را کاملا پوشش می دهد و او را دنبال می کند.برای گرفتن توپ بدونتکل زدن دکمه ای دیگر در نظر گرفته شده است (B در X360 و O در PS3) در حالی کهدارید بازیکن حریف را پوشش می دهید،با زدن این دکمه (البته با زمان بندی درست) میتوانید توپ را از حریفتان بگیرید و اگر زمانبندی مناسبی برای این کار نداشته باشید،این کارتان منجبر به خطا بر روی آن بازیکن می شود.تغییر اسای دیگر در دفاع تیممربوط به قدرت بدنی دفاع و مهاجم می شود.اگر قدرت بدنی مدافعتان کم باشد به هیج وجهنمی تواند بر بازیکنانی مانند Ronaldo غلبه کند و به راحتی توپ را از او بگیرد و برعکس.این تغییر جدید در دفاع،باعث تغییری اساسی در FIFA 12 شده است که البته اینتغییر از تاثیرات Impact Engine بر روی بازی است.می توان گفت تمام تغییرات اعمالشده در FIFA 12 به خاطر وجود Impact Engine است.این موتور باعث بهبود فیزک بازینسبت به قبل شده است و این مشخصه را به بهترین شکل خود رسانده است.این موضوع را میتوان در جای جای بازی مشاهده کرد.توسط این موتور ،مصدومیت ها بسیار شدید تر از قبلشده است به طوری که ممکن است با یک خطای ساده ،بازیکنی به مدت ۳ هفته یا حتی ۳ ماهمصدوم شود و قادر به بازی کردن نباشد.
یکی از نکات قابل توجه در خصوص FIFA 11،برخورد فیزیکی بازیکنان بر سر توپ،با یک دیگر بود.این موضوع در FIFA 12 بهاوج خود رسیده و حتی دروازه بان ها نیز در این درگیری های فیزیکی به خصوص با بازیکنهای سر زن شرکت می کنند که تا قبل از این شاهد چنین ویژگی نبودیم.هوش مصنوعی بازینسبت به FIFA 11 پیشرفت چشم گیری داشته است.این موضوع هم به هوش مصنوعی تیم حریفمربوط می شود و هم به هوش مصنوعی بازیکنان خودی.جای گیری دفاع حریف به هنگام ضربههای آزد عالی است به طوری که کم پیش می آید بتوانید توسط بازیکنان سر زنتان گلبزنید.البته پی بردن به هوش مصنوعی بالای بازی در درجه های سختی بالای بازی مانند Legendary و World Class معلوم می شود ;به طوری که حتی به سختی می توانید دفاع تیممقابل را دریبل و از آنها عبور کنید و هم چنین اوج مصدومیت های بازیکنان در ایندرجه سختی است چرا که در بیش تر مواقع بازیکنان تیم مقابل مجبور به خطا بر روی شمامی شوند.مهاجمان شما نیز در خط حمله و به خصوص هنگام ضربه ی کرنر،جا گیری خوبی میکنند.یکی از نکات مثبت در مورد FIFA 11،تغییر سیستم پاس کاری بازی بود که جلب توجهمی کرد.این سیستم جدید پاسکاری در FIFA 12 هم وجود دارد که دچار تغییرات خوبی شدهاست.انیمیشن های جدید برای پاسکاری بازیکنان در نظر گرفته شده است که به روند بازیسرعت بخشیده است.پنالتی زدن در بازی همانند FIFA 11 است و هیچ تغییری در آن مشاهدهنمی شود.یکی از نکات مثبت بازی که از اثرات Impact Engine نیز محسوب می شود،تواناییهای فردی هر بازیکن است.به عنوان مثال توانایی هایی را که بازیکنی مانندMessiدارد،بازیکنی مانند Van Persiندارد. مثلا ازMessiمی توان برای دریبل کردنبازیکنان حریف و شوت های از راه دور استفاده کرد و یا ازXaviمی توان برای پاسکاریو سانتر کردن و حتی ضربات از راه دور استفاده نمود که این امر باعث شده تا بازیبسیار شبیه به فوتبال واقعی شود.
یکی از بخش های بازی،بخش Career آناست.این بخش نسبت به بخش Career بازی FIFA 11 تغییرات خوبی کرده و البته هوش مصنوعیدر این بخش فوق العاده است که در ادامه به این مسئله خواهیم پرداخت.هنگامی که وارداین بخش می شود با انتخاب یک لیگ و یک تیم وارد می شوید و می توانید در نقش یکبازیکن یا مربی قرار بگیرید.مانند قبل این انتخاب خودتان است که کل تیم را هدایتکنید یا فقط یک بازیکن و یا فقط تیم را مدیریت کنید.هدف کلی این بخش،گذراندن لیگ هرکشور به علاوه ی جام حذفی و بازی های دوستانه و البته جابه جایی هایی بین نیم فصلاول و نیم فصل دوم است که بسته به بودجه ی باشگاه،می توانید بازیکنی را قرض بگیریدو یا بخرید. از تغییرات بسیار مثبت این بخش می توان به هوشمصنوعی تیم های موجود درلیگ اشاره کرد.این یک تجربه ی شخصی برای من در حالت World Class و Legendary نیزهست و برای بسیاری از افراد دیگر نیز اتفاق افتاده است.فرض کنید ۳ بازی آخرتان درلیگ را برده اید و قرار است با تیمی بازی کنید که ۳ بازی قبلی اش را با ۲ باخت و یکمساوی گذرانده است.این تیم هنگام بازی با شما،۲ عمل را بیش تر انجام می دهد; یا بهقدری شما را تحت فشار قرار می دهد که شما به لاک دفاع می روید و تا آخر بازی دفاعمی کنید و یا این قدر دفاع می کند که شما کلافه می شوید!این مکانیزم به قدری پیچیدهو زیبا در بازی پایه ریزی شده است که باعث تعجب مخاطب میشود!بخش آنلاین بازی همچنان زیباست و به قدری شما را سرگرم می کند که ممکن است ۲ یا ۳ ساعت مشغول سر و کلهزدن با دیگر بازیباز ها باشید! از تغییرات به وجود آمده در این بخش می توان به وجودیک Rank برای هر بازیباز اشاره کرد که این رنک با بردن بازی های مختلف بالا می رودو در Leader board بازی نیز نمایش داده می شود و بدین وسیله ،به راحتی می توانیدشاهد پیشرفت یا پسرفتتان در مسابقات باشید.با این حال بزرگ ترین مشکل بازی که در FIFA 11 نیز شاهد آن بودیم،بخش “داوری” بازی است.داوری هم چنان مشکل دارد.در بیش ترنقاط بازی ،داور تصمیمات اشتباهی می گیرد و گاهی همین تصمیمات موجب باخت تیم شما میشود!
بخش صداگذاری بازی هم چنان عالی است.صدای تماشاچیان و سرود هایی کهآن ها برای تیم محبوبشان می خوانند،برخورد توپ با تیرک دروازه، فریادهایی کهبازیکنان بر سر هم می زنند و … همگی با جزییات بسیار زیاد در بازی گنجانده شدهاند.اما مهم ترین تغییر اعمال شده در بازی مربوط به تیم گزارشگری بازی می شود.مفسربازی های قبلی این سری یعنی Andy Gray ـه اسکاتلندی،جای خودش را به Alan Smith دادهاست.Martin Tyler هم در کنار Alan Smith به گزارشگری بازی می پردازد.نکته ی دیگر درمورد گزارشگری بازی،وجود دو تیم گزارشگری در بازی است.تیم اول که شامل Martin Tyler (گزارشگر) و Alan Smith (مفسر)می شود و تیم دوم گزارشگری که شامل Clive Tyldesley (گزارشگر) و Andy Townsend (مفسر) می شود.طرز گزارشگری هر دو تیم گزارشگری با یکدیگر کاملا متفاوت است و البته دیالوگ های موجود در FIFA 12 بسیار گسترده تر است.بهعنوان مثال گزارشگر بازی علاوه بر گزارش بازی،به بیان کردن تاریخچه ای از رقابت هایبین دو تیم در حال بازی و یا اطلاعاتی از ورزشگاه تیم شما و تیم حریف می دهد.گرافیکبازی با این که تغییر خاصی نکرده است،اما هم چنان زیباست.نورپردازی در بازی عالیاست.تغییرات آب و هوایی بازی مانند گذشته در این بازی نیز وجود دارد که بر روی بازیشما نیز تاثیری مستقیم خواهد گذاشت.ورزشگاه ها مانند گذشته عالی کار شده اند و نکتهی مهم تر این که چمن ورزشگاه ها دیگر مانند قبل مصنوعی به نظر نمی رسد ولی با اینحال باز هم جای کار دارد.از تغییرات مهم گرافیک بازی می توان به طراحی چهره یبازیکن ها اشاره کرد.در FIFA 11 شاهد بودیم که طراحی چهره ی بازیکن ها ضعیفاست.سازندگان FIFA 12 در این بخش دقت و حوصله ی بیشتری کرده اند و توانسته اند چهرهی بازیکنان را عینا مانند نمونه ی واقعی بسازند که در این عنوان تا حدودی موفق بودهاند.
FIFA 12 بهترین شبیه ساز ممکن از فوتبال و البته بهترین بازی ورزشی سال ۲۰۱۱ است.بازی در هر بخش پیشرفت چشم گیری (البته به جز گرافیک) داشته است و توانستهبازیباز ها را هم چنان با هوش مصنوعی فوق العاده ی خود راضی کند.اگر مشکلات داوریبازی را در نظر نگیریم ،با یک عنوان فوق العاده روبرو هستیم .و باز هم سوال;آیا اینیک فوتبال مجازی است یا یک فوقتبال واقعی؟!
نکات مثبت: بخش آنلاینبازی،تغییرات چشم گیر در گیم پلی بازی،تیم های گزارشگری بازی،طراحی چهره های بازیکنها بهبود یافته است،بخش Career،بهبود فیزیک بازی
نکات منفی:داوری!
گیم پلی:۹.۵
گرافیک:۹.۵
صداگذاری:۱۰
جذابیت:۱۰
نمره کلی:۹.۸
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات