ماریوی دوست داشتنی | نقد و بررسی بازی Super Mario 3D Land
سقوط در صنعت بازی های ویدیویی امری عادی به حساب می آید. هیچ شرکتی نمی تواند مدعی شود که محصول یا محصولاتش برای همیشه محبوبیت خود را حفظ خواهند کرد؛ مخصوصا اینکه اثری بخواهد چندین سال این سمت را داشته باشد و همچنان به بقای خود در این صنعت عظیم، مفتخرانه ادامه دهد.
سازنده : Nintendo EAD Tokyo
ناشر : Nintendo
سبک : Platforming
پلتفرم : 3DS
————————————————–
سری بازی های Mario از جمله معدود عناوینی هست که تا به حال توانسته نه تنها بیش از دو دهه به بقای خود در صنعت گیم ادامه دهد بلکه هر بار موفق شده محبوبیت خود را فزونی بخشد و نظر بازیبازهای بیشتری را به سوی خود جلب کند. مثل این که رقابت سونیک و ماریو هیچ گاه به پایان نخواهد رسید! پس از این که Sonic Generations توانست پس از چندین سال دوباره با ترکیب کردن گیم پلی سابق و سه بعدی خود دل طرفداران را به دست آورد، حالا نوبت Super Mario 3D Land است که با روند دو بعدی و سه بعدی خود بار دیگر علاقه مندان را مجذوب خود کند.
فکر نمی کنم پرداختن به داستان SM3DL امری لازم و ضروری باشد؛ چون بی شک دیگر همه ی عالم و آدم می دانند که محتوای داستانی این سری بازی چیست و مبنای شروع ماجراجویی ماریو چه می باشد. متاسفانه این بار هم Bowser می آید و پرنسس Peach را می رباید، اما چگونه؟! در یکی از روزها، رعد و برق شدیدی به درخت نزدیک قلعه پرنسس Peach زده می شود و تمام برگ های آن روی زمین می افتد. پرنسس مثل روزهای قبل به بیرون از قلعه می رود تا از سالم بودن درخت Tanooki اطمینان حاصل کند که Bowser از راه می رسد و او را می رباید. روز بعد که ماریو به همراه سه Toads (آن آدمک های کوچکی که روی سرشان قارچ است) به طرف قلعه می رود، نامه ای کنار درخت نظر آن ها را جلب می کند. ماریو نامه را که باز می نماید متوجه می شود بار دیگر Bowser پشت این حادثه بوده است! اکنون این شما در نقش ماریو هستید که باید با گذر از ۸ دنیای مختلف و عبور از مراحل گوناگون خود را به این دشمن دیرینه رسانده و بعد از شکست او پرنسس Peach را نجات دهید.
از داستان بگذریم، آن چه مجموعه ی ماریو را همیشه جزو آثار موفق قرار داده گیم پلی اعتیاد آور آن است نه داستان قدیمی و سرهم بندی شده ی آن! به گفته ی Shigeru Miyamoto، بازی Mario 3D را می توان Mario 2D هم نامید. گیم پلی بازی ترکیبی از Super Mario Galaxy و سوپر ماریوهای کلاسیک دوران کنسول های ۸ بیتی می باشد. تنوع مراحل بسیار بالاست و سازندگان برای آن که خاطره ی خوش نسخه های کلاسیک و دو بعدی این مجموعه را برای قدیمی ترها زنده کنند، بسیاری از مراحل را به صورت خطی و دو بعدی در نظر گرفته اند که طی آن باید ماریو را در مسیر مستقیم و سر راست هدایت کنید و به انتهای مرحله برسانید. بازیباز باید هر مرحله را در مدت زمان مشخصی به اتمام رساند و برای تمام کردن مراحل باید به آن Flagpoleهای معروف در Super Mario Bros رسید. جدید ترین عنصری که به بازی اضافه شده است، حالت Tanooki Mario می باشد. در این فرم وقتی ماریو یک برگ قهوه ای به دست می آورد، ظاهرش تبدیل به یک راکون می شود که با دم آن می تواند دشمنان را به راحتی از بین ببرد. از فرم های دیگری که می توان به آن ها اشاره کرد Fire Mario، Statue Mario، Boomerang Mario، White Tanooki Mario و Invincible Mario هستند که از روی نامشان می توان قدرت های ماریو را در آن فرم حدس زد. مثلا در Boomerang Mario، ماریو قابلیت پرتاب بومرنگ را دارد یا در Fire Mario می تواند به سمت دشمنانش توپ های آتشین پرتاب کند. به مانند شماره های گذشته هم اگر ماریو ضربه ای از دشمنان خود دید سایزش کوچک تر و ادامه دادن روند، کمی سخت تر می شود. هر مرحله معمولا در خود، دو یا تعداد بیش تری ستاره دارد که برای دستیابی به همه ی آن ها باید هر بار مرحله را تکرار کنید، نتیجه ی کامل گرفتن ستاره ها هم، دستیابی به راه های مخفی است. ناگفته نماند که مراحل را هم می توان با دوست همیشگی ماریو یعنی Luigi بازی کرد. کنترل بازی بسیار ساده و روان است. در کنار این کنترل خوب، دوربین نیز از جمله مواردی می باشد که باید از آن تعریف کرد در حالی که همیشه مشکل بزرگ خیلی از بازی های پلتفرمر همین زوایای نامناسب دوربین بوده است.
گرافیک مثل همیشه جزو بهترین هاست. شما به هیچ عنوان نمی توانید کوچک ترین خرده و ایرادی بر آن وارد سازید. با این که خیلی از آبجکت ها در درون بازی ساده هستند و در آن ها جزییات دقیقی به چشم نمی خورد ولی به لطف استفاده از تکسچرهای مناسب و رنگ آمیزی عالی، جلوه ی زیبایی به خود گرفته اند. محیط ها پر از رنگ های متفاوت است، رنگ های شاد و متنوع که باعث می شود احساس آرام بخشی حین بازی داشته باشید. در واقع آن چه که باعث می شود احساس کنید گرافیک بازی بالاتر از یک بازی 3DS به نظر می رسد استفاده ی درست از رنگ و رنگ بندی های هنرمندانه آن است. موسیقی و صدا نه تنها هیچ نقصی ندارند، بلکه جزو نقاط قوت بازی نیز محسوب می شوند. موسیقی ها انصافا بسیار دلنشین و زیبا ساخته شده اند. مخصوصا قطعات بازسازی شده ی نسخه های قدیمی که شنیدن دوباره ی آن ها با این حال و هوای جدید لطف خاص خودش را دارد.
در خاتمه باید اعتراف کرد SM3DL یکی از کامل ترین و بهترین عناوین سبک پلتفرمی است که تا به حال عرضه شده و حیف است اگر 3DS دارید آن را به لیست آرشیو بازی های خود اضافه نکنید و همچنین اضافه کنم که بازی، توسط بسیاری از منتقدان از جمله من، بهترین بازی 3DS امسال بوده است.
نکات مثبت: همه چیز!
نکات منفی: پیدا کردن نکته منفی در سری Super Mario تقریبا کاری غیرممکن است!!!
گیم پلی: ۱۰
گرافیک: ۱۰
صداگذاری: ۱۰
جذابیت: ۱۰
امتیاز فنی: ۱۰
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
نظرات