بازی متری چند؟! | ۱+۵۰ بازی بزرگ از نظر مساحت – قسمت دوم
با پیشرفت تکنولوژی، هر ساله شاهد افزایش اندازه نقشههای بازیها هستیم. مخصوصاً با شروع نسل هشتم و افزایش تعداد بازیهای جهان باز، بیش از پیش شاهد عناوینی با نقشههای بسیار بزرگ بودهایم و شاهد این هستیم که بخش زیادی از بهترین بازیهایی که هر سال عرضه میشوند، از نقشههای بسیار بزرگ بهره میبرند. به همین منظور در این مقاله، به بررسی ۵۰ نقشه بزرگ در بازیها میپردازیم.پیش از شروع مقاله ذکر چند نکته لازم است؛ اول این که ملاک اصلی این مقاله، صرفاً مساحت نقشههای بازیها بوده است و کیفیت بازیها در ترتیب انتخابها نقشی نداشته است. ترتیب عناوین لیست بر اساس مقاله سایت GamingBolt هستند و اعداد و ارقام نیز از روی همین سایت برگرفته شدهاند و اکثراً بر اساس اطلاعات اعلام شده از طرف خود سازندگان بازیها بودهاند؛ اما خود مقاله، به طور کلی ترجمه مقاله سایت مورد نظر نیست و صرفاً در مرتب سازی لیست از این سایت استفاده شده است. نکته دیگری که مد نظر قرار گرفته این است که در این لیست بازیهایی که نقشه مشخصی نداشته و صرفاً از طریق الگوریتمهای مختلف به طور تصادفی نقشهای متفاوت برای هر بازیکن در هر بار بازی تولید میشود نظیر بازیهای سبک Rogue Like یا عنوانی نظیر No Man’s Sky، مد نظر نبودهاند و تنها عناوینی بررسی شدهاند که نقشه مشخص و ثابتی داشتهاند که خود سازندگان آن را به طور دستی یا با الگوریتمهای مختلفی طراحی کرده و جزییات مختلف را در آن قرار دادهاند و در هر بار اجرای بازی، به طور تصادفی نقشه جدیدی تولید نمیشود. در نهایت نیز ممکن است که بسیاری از عناوین باشند که دنیاهای بزرگی داشته باشند و به دلایل مختلفی نظیر نبود اعداد دقیق و یا فراموشی در این لیست قرار نگرفته باشند. با این وجود با تقریب خوبی این لیست اکثر عناوین مهم با دنیاهای بزرگ را شامل میشود.
- Assassin’s Creed Rogue
همان طور که مشخص است، سری Assassin’s Creed و به طور کلی عناوین شرکت یوبی سافت بخش زیادی از جایگاههای فهرست ما را در اختیار گرفتهاند. Assassin’s Creed Rogue، آخرین عنوان این سری در نسل هفتم بود که تقریباً همزمان با عنوان Assassin’s Creed Unity عرضه شد. این عنوان با استفاده از مکانیکهای دریایی مورد استفاده در عنوان Assassin’s Creed IV: Black Flag و پیاده سازی آنها در قالبی جدید و البته ارتباط دادن داستان به Assassin’s Creed Unity، در مجموع عنوان خوبی بود که هر چند نوآوری ویژهای نداشت ولی میتوان آن را حسن ختامی قابل قبول برای این سری در نسل هفتم در نظر گرفت. این بازی مساحتی معادل ۷۰٫۴ کیلومتر مربع داشت که البته دریاها نیز بخش زیادی از آن را تشکیل میدادند. با توجه به این مساحت این عنوان در رتبه بیست و پنجم لیست ما قرار میگیرد.
- Forza Horizon 4
سری عناوین Forza Horizon که در اصل ورژن آرکیدتر و سادهتر سری Forza Motorsport محسوب میشود، همواره در تمامی نسخهها محیطهای بسیار بزرگی را برای بازیکنان فراهم کرده است. البته این بازی از نظر کیفیت گیم پلی نیز همواره جزو عناوین بسیار باکیفیت بوده است و حس رانندگی با ماشینهای مختلف را با دقتی بسیار خوب –البته نه با دقت یک شبیه ساز که باعث تخصصی شدن بازی بشود- ارائه کرده است. شاید به نظر برسد که با توجه به این که مسافتها در چنین بازیهایی به سرعت طی میشوند، ساخت محیطهای بزرگ برای سازندگان خیلی سخت نباشد چون بخش زیادی از این محیطها به طور خیلی دقیق به چشم نمیآیند که البته تا حدی هم درست است اما محیطهای این بازی علاوه بر این که از نظر اندازه بزرگ هستند، کیفیت بسیار بالایی از نظر شادابی و سرزندگی هم دارند. نقشه این عنوان با مساحتی معادل ۷۱ کیلومتر مربع در جایگاه بیست و چهارم فهرست ما قرار دارد.
- The Legend of Zelda: Breath of the Wild
بدون هیچ شک و تردیدی، The Legend of Zelda: Breath of the Wild یکی از بهترین عناوین عرضه شده در چندین سال اخیر است. این عنوان با ارائه دنیایی بسیار پویا، گیم پلی استاندارد و البته معماهای مختلفی که راه حلهای خلاقانه زیادی برای حلشان وجود دارند، قطعاً یکی از بهترین بازیهای ساخته شده توسط نینتندو است. این عنوان از نظر گرافیکی نیز یکی از بهترین عناوین کنسولهای نینتندو محسوب میشوند و با اندکی بازی کردن، بیشک متوجه میشوید که سرزمین Hyrule که در مقابل شما برای گشت و گذار قرار دارد، بسیار عظیم و بزرگ است. این بازی با نقشه ۷۲ کیلومتر مربعی در رتبه بیست و سوم این لیست قرار دارد.
- Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2 را شاید بتوان بهترین بازی ساخته شده توسط راکستار دانست. این بازی تقریباً در تمامی بخشها یک شاهکار محسوب میشود. از داستان سینمایی و شخصیت پردازی و صداگذاری عالی شخصیتها گرفته تا گیم پلی بسیار گسترده و دنیایی بسیار پویا که با گرافیکی فوقالعاده در این بازی به تصویر در آمده است. همان طور که احتمالاً میدانید، دنیای بازی بسیار بزرگ بوده و از نظر مساحتی، با در اختیار داشتن مساحت ۷۵ کیلومتر مربع، تقریباً دو برابر نسخه قبلی این سری وسعت دارد و البته این نقشه بزرگ، با اتفاقات گوناگون و مختلف به شکلی کاملاً شاداب و پویا در مقابل بازیکنان قرار دارد. این عنوان در رتبه بیست و دوم لیست ما قرار دارد.
- Xenoblade Chronicles
سری Xenoblade Chronicles یکی از عظیمترین فرنچایزهایی است که برای کنسولهای نینتندو ساخته شده است و در لیست ما نیز دو بار حضور دارد. اولین حضور این عنوان در لیست ما در رتبه بیست و یکم است. این عنوان با در اختیار داشتن مساحت ۸۰ کیلومتر مربعی قطعاً بزرگترین عنوان کنسول Wii محسوب میشود که در عین حال با ارائه گیم پلیای بسیار خوب در سبک نقش آفرینی یک از بهترین عناوین این سبک نیز محسوب میشود. کمتر کسی انتظار عناوین خیلی بزرگ را از کنسول Wii داشته است اما این عنوان به خوبی نشان میدهد که چنین تصوری اشتباه بوده و روی این کنسول نیز شاهد عناوین بسیار بزرگ بودهایم.
- Assassin’s Creed Origins
Assassin’s Creed Origins بدون شک یکی از بزرگترین عناوین سری Assassin’s Creed محسوب میشود که هر چند از نسخه جدیدتر آن یعنی Assassin’s Creed Odyssey کوچکتر است اما با در اختیار داشتن محیطی بزرگ که بخش زیادی از آن را نیز خشکی تشکیل داده و حضور شهرهای بزرگ مختلف در دنیای آن، قطعاً چالش فنی بزرگی برای سازندگان بازی بوده است که البته آنها به خوبی از پس پیاده سازی آن برآمدهاند. این بازی مکانیکهای جدیدی را وارد این سری کرد که بعضی از آنها در این نسخه پختگی لازم را نداشتند و به علاوه تنوع مأموریتها نیز به اندازه کافی نبود اما ساخت این عنوان شرایط را برای عرضه Assassin’s Creed Odyssey فراهم کرد که یکی از بهترین عناوین این سری بوده است و البته فارغ از این خود Assassin’s Creed Origins هم با وجود مشکلاتی که داشت، در مجموع عنوانی بسیار خوب و باکیفیت محسوب میشود. نقشه این بازی که بخشهای مهمی از مصر باستان را به تصویر میکشید، بیش از ۸۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و از این رو در رتبه بیستم فهرست ما قرار گرفته است.
- Dragon Age: Inquisition
سری Dragon Age بدون شک یکی از مهمترین مجموعه عناوین نقش آفرینی نسل هفتم و هشتم محسوب میشود که با ارائه داستانی فوقالعاده و گیم پلی بسیار خوب، همواره جزو عناوین مطرح این سبک بوده است. البته نسخه دوم این سری نتوانست در حد و اندازه انتظارات ظاهر شود اما BioWare با عرضه Dragon Age: Inquisiton ضعفهای نسخه قبلی را جبران کرد و در ضمن تغییراتی اساسی نیز در کلیات گیم پلی بازی نیز به وجود آورد که شاید مهمترین آنها، ارائه یک محیط جهان باز کامل در این عنوان باشد. البته این بازی از یک دنیای باز بهم پیوسته تشکیل نشده است و در اصل از چندین نقشه مختلف و بزرگ تشکیل شده که در مجموعه مساحتی معادل ۱۱۷ کیلومتر مربع را پوشش میدهند و از این رو با اختلاف قابل توجه نسبت به رتبه بیستم، این عنوان در جایگاه نوزدهم فهرست ما قرار دارد.
- Grand Theft Auto V
بدون شک راکستار یکی از مهمترین سازندگان عناوین جهان باز است و این موضوع به خوبی با حضور عناوین موفق مختلف این شرکت در لیست ما نشان داده شده است. GTA V، بزرگترین عنوان ساخته شده توسط این شرکت است که نقشهای بسیار وسیع با مساحتی حدود ۱۳۰ کیلومتر مربع دارد. نقشهای که البته با مأموریتهای متنوع و پویایی خود، به خوبی نشان میدهد که این شرکت توانایی فوقالعادهای در پیاده سازی عناوین جهان باز دارد. البته توجه کنید که اگر مساحت دریای موجود در بازی را از کل آن کم کنیم، مساحت بخشهای خشکی بازی به عدد ۷۰ کیلومتر میرسد که از این نظر بازی کوچکتر از Red Dead Redemption 2 محسوب میشود ولی از آن جایی که در این لیست ما مساحت کلی نقشههای بازیها را حساب کردهایم، این عنوان در جایگاه هجدهم لیست ما قرار دارد.
- The Witcher 3: Wild Hunt + Expansion Packs
The Witcher 3: Wild Hunt هم قطعاً یکی از بهترین بازیهای صنعت بازیهای ویدیویی است. ترکیب داستان فوقالعاده و دنیایی غنی از ماجراهای مختلف، گیم پلی بسیار خوب در سبک نقش آفرینی و گرافیک و موسیقی عالی در کنار مشتری مداری بسیار بالای استودیوی CD Projekt Red همگی باعث شدهاند که The Withcer 3: Wild Hunt عنوانی فوقالعاده در سبک نقش آفرینی محسوب بشود. دو بسته الحاقی بسیار بزرگ با نامهای Hearts of Stone و Blood and Wine نیز برای بازی عرضه شدهاند که هر یک ساعتها به زمان بسیار طولانی انجام این بازی میافزایند. نقشه بازی از چندین نقشه بزرگ تشکیل شده است که حتی کوچکترین این نقشهها نیز برای ساعتها شما را به خود مشغول خواهد کرد. مجموع مساحت نقشههای بازی اصلی به همراه بستههای الحاقی در کل ۱۳۵ کیلومتر مربع است که این عنوان را در رتبه هفدهم لیست ما قرار میدهد.
- DAYZ
DAYZ عنوانی چندنفره و با محوریت زامبیهاست که پروسه طولانی را در زمینه ساخت طی کرده است و در اواخر سال ۲۰۱۸ سرانجام بعد از مدتها از حالت Early Access خارج شده و به صورت رسمی عرضه شد. بازی هر چند در زمینههای مختلف کاستیهایی دارد ولی در کل کیفیت آن در حدی هست که بازیکنان زیادی را ساعتها به خود مشغول کرده است. نقشه این بازی مساحتی در حدود ۲۲۵ کیلومتر مربع دارد که البته شاید در خیلی از قسمتها از نظر کیفی در حد و اندازه بسیاری از عناوین لیست ما نباشد اما به هر حال به دلیل این مساحت این بازی در رتبه شانزدهم این فهرست قرار میگیرد.
- Assassin’s Creed IV: Black Flag
Assassin’s Creed IV: Black Flag مکانیک مبارزات دریایی را که برای اولین بار در Assassin’s Creed III وارد این سری شد را به عنوان محور اصلی گیم پلی باز انتخاب کرده و شما را در نقش یک دزد دریایی قرار میدهد. این بازی به خوبی توانسته حس و حال یک دزد دریایی را به شما منتقل کرده و در عین حال مبارزات دریایی بازی نیز از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند. ضمن این که خشکیهای زیادی نیز در بازی قرار دارند و گیم پلی مربوط به خشکی نیز مانند عناوین قبلی سری در این نسخه نیز وجود دارد. به دلیل استفاده از محیطهای دریایی وسیع، این عنوان مساحتی در حدود ۲۳۵ کیلومتر مربع دارد که البته هر چند بخش زیادی از محیط بازی از دریاهایی وسیع تشکیل شده ولی سیستم جا به جایی در دریا و مبارزات در آن به خوبی توانستهاند از این محیطهای وسیع در جهت بهبود گیم پلی بازی استفاده کنند. با توجه به مساحت، این عنوان در جایگاه پانزدهم لیست ما قرار دارد.
- Assassin’s Creed Odyssey
بزرگترین عنوان سری Assassin’s Creed، عنوان بسیار موفق Assassin’s Creed Odyssey است. این بازی با استفاده از گسترش المانهای مختلف دنیای Assassin’s Creed Origins و اضافه کردن سیستم مبارزات دریایی از عنوان Black Flag –البته در این جا با فضایی متناسب با دوران تاریخی بازی- توانسته گیم پلی بسیار خوبی را در اختیار بازیکنان قرار بدهد و در عین حال مأموریتهای بازی نیز از نظر تنوع وضعیت بهتری نسبت به نسخه قبلی یعنی Assasin’s Creed Origins دارند و به همین دلیل با عنوانی به مراتب بهتر از آن رو به رو هستیم. محیط این بازی نیز همانند بسیاری از عناوین این سری که در لیست ما قرار دارند، بسیار گسترده بوده و با در اختیار داشتن مساحت ۲۵۶ کیلومتر مربعی، شامل دریاها، در رتبه چهاردهم لیست ما قرار دارد.
- ArmA 3 – Altis
بازی ArmA 3 عنوانی بر مبنای شبیه سازی نبردهای تاکتیکی جنگ با دقت شبیه سازی بالا است. نقشه Altis که مربوط به یک جزیره آتشفشانی در این بازی میشود، با در اختیار داشتن مساحت عظیم ۲۷۰ کیلومتر مربع در جایگاه سیزدهم لیست ما قرار میگیرد. این نکته را در نظر بگیرید که تنها همین یک نقشه از این بازی چنین مساحتی دارد و البته از آن جایی که نقشههای این بازی تقریباً در حکم محیطهایی کاملاً مجزا و غیر مرتبط به یکدیگر هستند، صرفاً یکی از نقشههای این بازی را در این لیست قرار دادیم و مساحت کل را برای این فهرست حساب نکردیم. به هر حال ARMA 3 یکی از بهترین شبیه سازهای نظامی محسوب میشود که با گرافیک خوب و گیم پلی و شبیه سازی دقیق، برای افرادی که به دنبال مطابقت بالا با واقعیت در نبردها هستند، بهترین انتخاب ممکن است.
- Operation Flashpoint: Dragon Rising
عنوان Operation Flashpoint: Dragon Rising همانند بازی ArmA 3 یک عنوان شبیه ساز نظامی محسوب میشود. البته این بازی شاید از نظر کیفی از ArmA 3 نباشد و ضعفهایی داشته باشد ولی با همه اینها عنوان خوبی در سبک خودش محسوب میشود که علاوه بر گیم پلی واقعگرایانه، از گرافیک نسبتاً خوبی نیز بهره میبرد. نقشه بازی ۳۵۰ کیلومتر مربع وسعت داشت و با این مساحت بسیار بالا در رتبه دوازدهم فهرست ما قرار میگیرد.
- Xenoblade Chronicles X
همان طور که گفتیم، دو عنوان از سری Xenoblade Chronicles در لیست ما حضور دارند. نسخه Chronicles X، عنوانی به واقع بسیار بزرگ است که محیطی بسیار گسترده و البته با نقشههایی کاملاً متنوع را در مقابل شما برای کند و کاو و گشت و گذار قرار میدهد. نقشه بازی ۳۹۹ کیلومتر مربع وسعت دارد که عددی فوقالعاده بالا محسوب میشود و در عین حال و فارغ از این نقشه، بازی گیم پلی بسیار خوبی نیز داشت و با توجه به سخت افزار کنسول WiiU از گرافیک بسیار خوبی نیز برخوردار بود. در مجموع و با توجه به این مساحت عظیم، این بازی در رتبه یازدهم لیست ما قرار گرفته است.
۱۰+۱. World of Warcraft with Expansions
حقیقت این است که در لیست ما تقریباً عنوان MMO ای وجود ندارد و دلیل آن نیز این است که تقریباً برای اکثر این عناوین، مساحت دقیق و رسمی از طرف سازنده اعلام نشده و مساحتهای گفته شده برای آنها در سایتهای مختلف، صرفاً از روی تخمین طرفداران به دست آمدهاند. طبیعتاً عناوینی نظیر The Elder Scrolls Online یا The Lord of the Rings Online نیز میتوانستند در لیست ما حضور پیدا کنند اما برای هیچ کدام از آنها آمار رسمی وجود ندارد. به عنوان مثال در بعضی از تخمینها مساحت The Lord of the Rings Online، حدود ۸۰ هزار کیلومتر مربع هم عنوان شده است اما با بعضی از محاسبات دیگر، به وضوح عدد بسیار کوچکتری به دست آمده است. به همین جهت ما به نمایندگی از عناوین MMO مختلف در این لیست World of Warcraft را قرار دادیم. مساحت نسخه اولیه این عنوان با یکسری تخمینها مبتنی بر راه رفتن در سرتاسر سرزمین، تقریباً ۲۰۰ کیلومتر مربع عنوان شده است که اگر به طور تقریبی فرض کنیم از آن موقع تاکنون بازی حدوداً از نظر مساحت دو برابر شده باشد، به عدد ۴۰۰ کیلومتر مربع میرسیم و از این رو این عنوان را در جایگاه ۱+۱۰ قرار دادیم. نکته واضح این است که قطعاً World of Warcraft نقشه بسیار بزرگی دارد اما به دلیل این که آمار رسمی از این عناوین MMO وجود ندارد، این بازی در لیست ما در جایگاه ۱+۱۰ قرار گرفته است.
- Ghost Recon: Wildlands
Ghost Recon: Wildlands اولین عنوان از سری Ghost Recon بود که به صورت جهان باز ساخته شد و البته یوبیسافت برای ایجاد محیطی بزرگ برای این بازی سنگ تمام گذاشت و این بازی بزرگترین عنوان اکشن ساخته شده توسط یوبیسافت محسوب میشود. بازی دنیای بسیار بزرگی را در مقابل شما قرار میداد که میتوانستید به صورت تکنفره یا چندنفره به انجام مأموریت در آن بپردازید که البته تجربه چندنفره بازی کیفیت بهتری از حالت تکنفره آن داشت. مأموریتهای بازی بعد از مدتی تکراری میشدند ولی در کل بازی و مکانیکهای آن در حدی خوش ساخت بودند که حاضر باشید مراحل مختلف آن را ادامه دهید و با وجود این که بازی تا حدودی تکراری میشد ولی در مجموع با عنوان خوب و باکیفیتی رو به رو بودیم. مساحت نقشه بازی ۴۴۰ کیلومتر مربع بود و البته این مساحت بزرگ با گرافیکی بسیار زیبا همراه شده بود که لذت گشت و گذار در این نقشه را بیش از پیش افزایش میداد، هر چند در نهایت در بسیاری از قسمتهای نقشه از نظر گیم پلی کار زیادی برای انجام دادن وجود نداشت و میتوان این مورد را یک ضعف برای بازی به حساب آورد. به هر حال این عنوان نیز با مساحت بسیار عظیم خود، در جایگاه دهم لیست ما قرار میگیرد.
- Burnout Paradise
شاید باورکردنی نباشد که این عنوان ریسینگ که در سال ۲۰۰۸ عرضه شد، یکی از بزرگترین نقشههای دنیای بازیها را داشته باشد اما به هر حال استودیوی Criterion با ساخت این بازی در سال ۲۰۰۸، یکی از بزرگترین بازیهای ریسینگ تاریخ بازیهای ویدیویی را عرضه کرد که هنوز هم بعد از این همه سال، در لیست بزرگترین نقشهها، در رتبه زیر ۱۰ قرار گرفته است. فارغ از دنیای بسیار بزرگ بازی، گیم پلی این عنوان نیز بسیار خوب و لذت بخش بود که با تحسین منتقدان نیز رو به رو شد و در سال ۲۰۱۸ نیز نسخه ریمستر شده آن برای کنسولهای نسل هشتم و PC منتشر شد. با این وجود متأسفانه برای این سری هیچ گاه دنباله درخوری ساخته نشد و تنها بعد از این نسخه، بازیای با عنوان Burnout Crash! از این سری برای کنسولهای نسل هفتم منتشر شد که اصلاً در حد و اندازه این نسخه نبود و حتی مدتی بعد برای پلتفرم همراه iOS نیز منتشر شد. به هر حال با همه این صحبتها، Burnout Paradise با نقشهای با مساحت ۵۱۸ کیلومتر مربع، در رتبه نهم لیست ما قرار میگیرد.
- True Crime: Streets of LA
بازی True Crime: Streets of LA، در سال ۲۰۰۳ و به تقلید از سری GTA که در آن سالها با عرضه GTA III و GTA: Vice City به شدت محبوب شده بودند عرضه شد و البته در نهایت از نظر کیفی، اصلاً در حد و اندازه دو بازی فوق نبود. با وجود این که در نهایت از نظر نمرات، با عنوان متوسط رو به بالایی طرف بودیم، اما بازی قطعاً در یک زمینه فوقالعاده عمل کرده بود و آن هم این که True Crime: Streets of LA با در اختیار داشتن مساحت ۶۲۲ کیلومتر مربعی، تقریباً کل فضای شهر لسآنجلس را در بازی شبیه سازی کرده بود و به همین دلیل در جایگاه هشتم لیست ما قرار دارد.
- Just Cause 1 & 2 & 3 & 4
تمامی نسخههای سری Just Cause عناوین بسیار بزرگی هستند و به دلیل این که هر چهار نسخه مساحتی در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر مربع را در مقابل بازیکنان قرار میدهند –البته با اختلافات اندک بین نسخههای مختلف- از این رو مشترکاً در رتبه هفتم لیست ما قرار دارند. هسته اصلی گیم پلی بازی بر اساس ایجاد آشوب، انفجار و نابودی در ابعاد بزرگ است و تمامی نسخههای این سری نیز در این زمینه عملکرد خوبی دارند البته از نظر کیفی این سری پستی و بلندیهای زیادی را طی کرده و بعضی از نسخههای آن از نظر کیفی در سطح خوب و بعضی نیز در سطح متوسطی قرار داشتند. مثلاً نسخه چهارم این عنوان از لحاظ فنی مشکلات بسیار بیشتری نسبت به نسخه سوم دارد که باعث میشود در کل و با وجود بهبود بعضی از مکانیکهای گیم پلی، با توجه به یکسری از ضعفها و در کل عدم پیشرفت قابل توجه نتواند از نظر کیفی در حد نسخه سوم ظاهر شود؛ اما در کل این سری یکی از بزرگترین نقشهها را در دنیای بازیهای ویدیویی در اختیار دارد.
- Test Drive Unlimited
Test Drive Unlimited یکی از بهترین بازیهای ریسینگ در زمان خود محسوب میشود که با ارائه گیم پلی آرکید استاندارد به همراه گرافیک خوب در زمان عرضه از جمله عناوین موفق ریسینگ سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ محسوب میشود. با این وجود یکی از بارزترین مشخصههای بازی، نقشه فوقالعاده بزرگ آن است که بعد از این همه سال همچنان در میان بزرگترین نقشههای بازیهای ویدیویی قرار دارد. نقشه این بازی ۱۶۰۰ کیلومتر مربع وسعت داشت که حتی امروزه نیز محیطی بسیار بزرگ و عظیم محسوب میشود.
- Final Fantasy XV
عنوان Final Fantasy XV بیشک یکی از طولانیترین پروسههای ساخت را در صنعت بازیهای ویدیویی دارد. بازی در ابتدا در سال ۲۰۰۶ و تحت نام Final Fantasy Versus XIII در دست توسعه قرار گرفت و پس از فراز و نشیبهای فراوان در طول توسعه و عرضه چندین نسخه دیگر از این سری در خلال ساخت این عنوان، در نهایت با عنوان Final Fantasy XV و در سال ۲۰۱۶ برای کنسولهای نسل هشتم و در سال ۲۰۱۸ برای PC منتشر شد. این عنوان با ارائه گیم پلی خوب و گرافیک فوقالعاده یکی از بهترین نسخههای این سری است و در مجموع عنوانی موفق و بزرگ محسوب میشود. طبیعتاً با توجه به این زمان طولانی، انتظار داریم که با بازی بزرگی طرف باشیم و همین طور نیز هست و بازی با داشتن مساحت ۱۸۱۳ کیلومتر مربع، قطعاً یکی از بزرگترین بازیهای ویدیویی در کل تاریخ است و در فهرست ما در جایگاه پنجم قرار دارد. علاوه بر آن این دنیای بزرگ علاوه بر گرافیک فنی بالا و مساحت بالا، از نظر بصری نیز تنوع بالایی داشت که باعث میشود با عنوانی بسیار خوب از نظر گرافیکی طرف باشیم.
- The Crew
عنوان The Crew و نسخه بعدی آن که در جایگاه بعدی این لیست قرار دارد، با هدف شبیه سازی نسبتاً کاملی از نقشه ایالات متحده آمریکا ساخته شدهاند و هر چند در بعضی زمینههای گیم پلی و تنوع نقصهایی داشتند ولی قطعاً به این هدف به خوبی دست یافتهاند. بازی در اصل در مقیاسی کوچک، تمام خاک اصلی ایالات متحده آمریکا و جادههای آن به جز منطقه آلاسکا را شبیه سازی کرده است. مساحت نقشه این بازی ۴۹۲۰ کیلومتر مربع است و طبیعتاً با توجه به این اندازه، به درستی در یکی از بالاترین جایگاههای دسته بندی ما قرار گرفته است.
- The Crew 2
بزرگترین بازی یوبی سافت، The Crew 2 است که در سال گذشته میلادی عرضه شد و نقشه ایالات متحده آمریکا را در ابعادی بزرگتر و این بار با مساحت ۵۷۰۰ کیلومتر مربع به تصویر کشیده است. با توجه به این که این بازی علاوه بر خودرو امکان استفاده از قایق و هواپیما را نیز به شما میدهد، گیم پلی به مراتب متنوعتری نسبت به The Crew دارد و هر چند همچنان نیز انتقادهایی در بعضی زمینهها به آن وارد است اما در کل با عنوان باکیفیتی رو به رو هستیم که نقشه ایالات متحده را با جزئیات قابل توجهی به تصویر کشیده است.
- Fuel
بازی Fuel که در سال ۲۰۰۹ عرضه شد، عنوانی بسیار جاهطلبانه بود که فضای مسابقهای و رانندگی را در دنیای جهان باز پساآخرالزمانی به تصویر میکشید. به دلیل همین جاهطلبیها، بازی در کل به موفقیت بزرگی دست نیافت و به اعتقاد منتقدین بسیاری از مکانیکهای ریسینگ در این بازی آن طور که باید به خوبی پیاده سازی نشده بودند. با این حال این بازی یکی از بزرگترین دنیاها را در میان تمامی عناوین دارد. مساحت نقشه بازی ۱۴۴۰۰ کیلومتر مربع است که به راحتی این عنوان را در جایگاه دوم لیست ما قرار داده است.
- The Elder Scrolls 2: Daggerfall
۱۶۱۶۰۰ کیلومتر مربع! بله شاید باورنکردنی باشد ولی دومین نسخه سری The Elder Scrolls که در سال ۱۹۹۶ عرضه شد، با اقتدار به جایگاه نخست تکیه زده است و بعید است که به این زودیها از این جایگاه پایین بیاید. عدد ۱۶۱۰۰۰ کیلومتر مربع برای یک بازی به قدری بالا است که با هر معیاری که آن را بسنجید، عددی فوقالعاده بزرگ محسوب میشود. البته سازندگان در اصل در روند ساخت بازی از یک الگوریتم Procedural Generation برای تولید این نقشه استفاده کردهاند اما توجه کنید که بازی با یک نقشه ثابت عرضه شده است که برای همه بازیکنان یکسان است و صرفاً در روند ساخت آن از الگوریتم تصادفی برای تولید آن استفاده شده و پس از تولید نقشه، سازندگان جزییات بسیار زیادی را به هر کدام از بخشهای بازی افزودهاند و با ایجاد شهرها و سیاهچالهای مختلف و قرار دادن دشمنان گوناگون در این نقشه، یک بازی کاملاً بزرگ را ساختهاند که البته نقشه آن بسته به نقطه بازیکنان به صورت تصادفی ساخته نشده و در کل یک نقشه ثابت و واحد برای بازی وجود دارد. بعید است که حتی خود Bethesda بتواند به این زودیها رکورد این بازی را جا به جا کند و این عنوان قدیمی با اقتدار عظیمترین بازی کل تاریخ بازیهای ویدیویی است.
در نهایت و پیش از پایان این مقاله باید به دلیل عدم حضور No Man’s Sky در لیست اشاره شود. هر چند در حقیقت میتوان گفت که این بازی ۱۸ کوینتیلیون سیاره -یعنی ۱۸ با ۳۰ صفر در مقابل آن- دارد اما واقعیت این است که این تعداد سیاره بر اساس الگوریتم Procedural Generation و بر اساس موقعیت این سیارات در کل نقشه بازی ایجاد میشوند. هر چند در مجموع میتوان گفت که این نقشه ثابت است اما این نقشه را حتی خود سازندگان بازی نیز به طور کامل ندیدهاند و اگر قرار باشد با این توجیه این عنوان را در لیست قرار دهیم، باید تمامی عناوین با نقشه تصادفی را که در ابتدا بر اساس یک Seed مشخص نقشه تصادفی را تولید میکنند در این لیست قرار دهیم در حالی که این نقشهها اساساً توسط یکسری الگوریتم و بدون هیچ گونه دخالت دست تولید میشوند. در عوض در بازی The Elder Scrolls 2: Daggerfall که در لیست وجود دارد، هر چند نقشه در ابتدا به صورت تصادفی در استودیوی سازنده ایجاد شده اما بعد به طور ثابت در بازی قرار گرفته و سازندگان روی همان نقشه کار کردهاند و موارد مختلفی را در آن تغییر دادهاند و این طور نیست که صرفاً یک الگوریتم کل نقشه بازی را بدون دخالت انسانی تولید کرده باشد. از این رو این The Elder Scrolls 2: Daggerfall در لیست ما قرار دارد اما عنوانی نظیر No Man’s Sky، خیر.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
بیشتر عناوینی که ذکر شده رو تجربه کردم، اما تنها و تنها عنوانی که منو غرق در خودش کرد ویچر بود. بعضی وقتها سوار رُوچ میشدم و میزدم به دل طبیعت، طبیعت مظلوم و گاهاً بی رحم و وحشی، دنیای مرموز و شگفت انگیز که همیشه یه لحظه ای برای شگفتی داشت، وقتی بارون میزد… وقتی با هیولاهای مرداب میجنگیدم، وقتی صدای موسیقی حماسی لآی لآی… میومد، حس میکردم گرالت منم، دو سه ساعت میچرخیدم و میدیدم ساعت چهار صبحه و من هنوز گرالت موندم، گرالتی که صبح ساعت هفت باید بیدار بشه بره سرکار 🙂
کامنتت هم مثل اسم قشنگت ، هنریه . باید حتما این بازی رو تجربه کنم با وجود اینکه rpg باز نیستم تعطیلات عید رو با این بازی خواهم گزاراند. مرسی فرهاد
همون بهتر که no man’s sky رو تو لیست نزاشتید
نقشه تولید شده با الگوریتم که هنر نیست هرچقدر هم که میخواد بزرگ باشه
نقشه بایدتک تک محل هاش هوش طبیعی یک انسان روش کار کرده باشه و طراحی اش کرده باشه مثل tlou و ویچر
با اینکه tlou 2 کپی برداری از یک محیط واقعی ه نقشش ولی فوق العاده است
همینطور starbound و darksiders 2 تو لیست نبود ولی باید باشه.
سلام فرهاد جان
منم باهات موافقم ویچر دنیای عجیبی داره که به یرز شگفت اوری منو جذب خودش میکنه و انقد سرگرمم میکنه که اصلا گذر زمانو حس نمیکنم این لعنتی عالیه
من هنوز که هنوزه دارم بسته الحاقیش رو تموم میکنم تازه اونم بعد یه سال چون خیلی اروم من میرم جلو و این تنها بازیه که دوست دارم تموم نشه و فک کنم من تنها کسی باشم که بازی اصلیو انقد طول داده باشه(شایدم نباشم؟)
موفق باشی
Farhad نازنین
بسیار کامنتت زیبا بود
به نظرم بهترین کامنتى بود که تو این سایت دیده بودم
مثل یه شعر خوب ، لطیف ، زیبا ، تاثیر گذار
حیفم اومد صفحه رو ببندم ، بدون اینکه یه زنده باد جانانه بهت بگم
پاینده باشى
به نظرم Daggerfall رو نباید تو این لیست می آوردید. چون اکثر مناطق نقشه به صورت procedural ایجاد میشن.
وسعت فقط اسکاریم و فالوت.
اینکه یه نقشه بزرگ فقط با جنگل و صحرا و… پر کنن خب سخته ولی نه به اندازهی کاری که اسکاریم و فالوت انجام میدن، یعنی نقشههاشون پر هست از مکان ها و لوکیشن هایی که بعضی هاشون به تنهایی یه نقشه ی بزرگ دارن.
بتسدا یکی از تاریخ سازان صنعت گیم
مطمئنا همینطوره.
من با شما موافقم و همیشه گفتم که بیدستا بهترین و بزرگترین نقشه رو میسازه :yes:
ولی یه سوالی دارم ؟ پرا فاینال فانتزی ۱۲ رو نمیبینیم ؟ مگه غیر از اینه که تو زمان خودش هم بسیار طولانی و بسیار بزرگ بود ؟ اون وقت اسکایریم با اون همه قار و دخمه و محیط بزرگ و تونل تو زمینی و شهر های دوروین چندمه ؟
مقاله از نظر من عالیه اما رتبه بندیش بی اعتباره 😐
😐
فکر کنم این مقاله بیشتر وسعت نقشه ی اصلی رو مد نظر قرار داده و محیط های درونی بازی رو کاری نداشته. در ضمن بعضی از نقشه ها مثل نقشه ی اساسینز که خب بیشترش آب هست و اصلا تنوعش قابل قیاس با اسکاریم و فالوت نیست. شما چه صد کیلومتر آب ببینی، چه هزار کیلومتر، این اصلا تأثیری تو گیم پلی نداره.
بهرحال مخصوصا شما دوست عزیزم که pc باز هستی میدونی که اسکاریم رو نمیشه کل وسعتش رو کشف کرد و مخصوصاً با مادها که دیگه جهان بینهایتی میشه واسه خودش.
مپ crew واقعا بزرگ بود و واقعا جایگاه سه تای اولو داشت
اما متاسفانه با عنوان اول اشنایی ندارم و نظری ندارم
مقاله عالی بود :yes: 😀
یوبیسافت و راکستار واقعا توی بوجود اوردن دنیا های عظیم کارشون حرف نداره یعنی اگه این دو ناشر نبودن ما هم نبودیم
دقیقا 😉
راک که کارش درسته هیج
یوبی هم هر ایرادی ازش بگیریم توی جهان باز و پویا رو دست نداره 😯
عظمت مصر و یونان را فوق العاده به تصویر کشید 🙂
من خودم واقعا از اودیسی لذت بردم ولی از بایک زیاد خوشم نیومد
من که هرچی پایین تر میومدم , دهنم هم بازتر میشد :/ آخری رو دیدم دیگه نزدیک بود با صندلی بیفتم پایین! ایول به بتسدا ! فقط مطمعن هستم که هیچ کس فکرشو هم نمی کرد که جی تی ای بالاتر از رددد و تو رتبه ۱۸ ام قرار بگیره 🙂
بازم میگم این تست درایو لعنتی رو بازی کنید که خییییلی خوبه!!!
خیلی ممنون بابت مقاله!
ولی gta sa از gta v بزرگتره سه تا شهرو چند تا روستا
بازی ویچر ۳ احتیاجی به کلمات و توصیف های من نداره ولی واقعا حتی زیباترین کلمات هم در برابر عظمت این بزرگوار و پروتاگونیست اصلی هم سر فرود می اورند و قابل توصیف این بازی نیستن پس یا علی :inlove: :inlove: :inlove: :rose: :rose: :heart: :heart: :star: :star: :star: :rainbow: :rainbow: :yes: :yes:
بسیار عالی مقاله زیبایی بود
برای مقاله هایی بعدی بنظرم یه ۱۰۰ برتر از ۱۰۰ بازی برتر تاریخ گیم بنویسین و در چندین قسمت روی سایت بزارین مثل کاری که ign کرد اما اینبار به سلیقه گیمفایی !
حماسه ی Breath of the Wild
بدون شک بهترین بازیه جهان باز برای من زلدا بود
هر جایی که به چشم میاد میتونید برید، از لب کوه های اتشفشانش تا نوک هـ قلعه ی هایرول… سیستم climbimg اش که از هر چیزی میتونستید برید بالا انقلابی بود تو بازی های جهان باز و خیلی لذت بخش بود… نینتندو با این زلدا دوباره نشون داد که دود از کنده بلند میشه… زلدا بازی ای هست که میبرتتون به دوران بچگی ای که بازی کردن فقط لذت خالص بود
حرف زیاد میتونم بزنم از زلدا ولی به این جمله بسنده میکنم که خیلی قشنگ جهان زلدا رو تعریف میکنه که چجوری غرقتون میکنه تو دنیاش
Never in a game before have I felt this lost. Never have I felt so small
کاملا موافق هستم.من محیط The Legend of Zelda: Breath of the Wild رو از Witcher 3 بیشتر دوست داشتم و کلا یازی عالی بود.به Witcher 3 به دلیل انقلابی بودنش با اون بزرگی حتما ۱۰ از ۱۰ میدم ولی هرجور حساب می کنم باید به zelda امتیاز بیشتری بدم.محیطش با اختلاف بهترینه.نکات مثبت مشترکی بین مپ های این دو بازی هست که این هارو از بهترین ها کرده ولی zelda خیلی لذت بخش تره.همه هم بهش ۱۰ دادن چون واقعا بی نقصه. به همه توصیه میکنم بازیش کنن(برای پی سی پورت شده)
درود
زلدا واقعا استاندارد های جهان باز رو به کلی تغییر داد… فکر نکنم جهان بازی به این خوبی بیاد تا یه مدت
چون لینک با جهان بازی هم در ارتباط بود و جهانش فقط برای نمایش نبود و روی شخصیت لینک تاثیر میذاشت بر خلاف جهان بازهای دیگه
البته یه نکته فقط برای pc پورت نشده اون شبیه سازه
دوستان لازمه که یه چیزی رو اینجا متذکر بشم خواهش میکنم این کامنت رو تایید کنید
اینطور که پیداست یک نفر منو جعل کرده و داره به اسم من کامنت های چرت و پرت و توهین آمیز میذاره اگر هر کامنتی با این الفاظ بی معنی دیدید بدونید که من نیستم نمیدونم والا چی بگم خدا خودش بزرگه یعنی یه نفر چقدر باید عقده ای باشه که یه همچین کار کثیفی انجام بده از مسئولین محترم سایت خواهش میکنم رسیدگی کنن
دوستان لطفا دقت کنید این فردی که کامنت های بیجا میذاره من نیستم
(خواهش میکنم تایید کنید)
داداش شما اصلا طرز کامنت گذاشتنت و ادبت مشخصه و هیچکس شما رو اشتباه نمی گیره فقط من تعجبم از اون شخص جاعلی که واقعا … اصلا هیچی نمی شه گفت
داداش امیدوارم از گیمفا نری چون گیمفا به کاربرای خوب و با شخصیتی مثل تو نیاز داره نذار بدخواهانت برنده بشن :rose: :rose:
اونی که میگی Only-Sony = General RAAM اینه الان به دلیت میشن دوتاییشون نترس
در واقع واسه منم جعل ساخته
آدرس IP طرف و ایمیلش شناسایی شد دوست عزیز، سعی بر این هست که نظراتش تایید نشه. چنین مواقعی خواهشن اول به من گزارش بدین.
دارید اشتباه میکنید نقشه رد دد از gta v خیلی بزرگتره من خیلی جا ها هم شنیدم ?:-)
سلام.
در متن هم ذکر شده که اگر آب ها (دریای اطراف Los Santos) را در GTA V حساب نکنیم، مساحت آن کوچک تر از RDR 2 است ولی با احتساب این آب ها، مساحت آن بزرگ تر از RDR 2 است و آز آن جایی که این مناطق نیز به طور کلی قابل بازی بودند، در مساحت حساب شده اند.
با تشکر.
درسته ولی تو رد دد هم اب هست هر چند سخت شنا کردن ولی خب با رمز و مود میشه شنا کرد و اینجوری خیلی پهماور میشه
در مساحت RDR 2 هم آب ها حساب شدند چون به هر حال قایق هم در بازی هست که باعث می شه این بخش ها هم کاملا قابل بازی محسوب بشن؛ اما مساحت آب های اطراف Los Santos که بعضی هاشون شاید خیلی هم استفاده نشده باشند ولی به هر حال قابل بازی هستند، در کل زیاد بوده و باعث شده مجموع مساحت خشکی و آب GTA V، بیش تر از مجموع مساحت خشکی و آب RDR 2 باشه.
فهمیدم ممنون بابت توضیحتون :yes:
سلام اقا سعید من در رابطه با پست قبلی تون در مورد نمره ایی که به dmc5 دادید واقعا تعجب کردم چون خود شما به بازی god of war 4 نمره ۱۰ دادی و بعد به خدای سبک هک اند اسلش نمره پایین تر میدین گاد در مقابل گیم پلی دویل می کرای رنگ میبازه ممنون لطفا تایید کن
خوب گاد ۴ هک اند اسلش کامل نبود بلکه ادونچر و نقش آفرینی هم بهش اضاف شده بود اما وقتی از رد دد به خاطر باگ نمره کم شده انتظار داری از dmc که میگن بخشی که با شخصیت v هستی به بازی نمیخوره و زودتر میخوای ازش بگذری نمره کم نشه
سلام و درود. ئتئت مبارزات V خیلی زیبان خیلی چالش بر انگیز و سر گرم کننده هستن. وقتی کسی میاد کنارت و باهاش اشنایی نداره میگه چرا اینجوری فرار میکنه برا همین اقای اقابابایی گفت به DMC نمیخوره ولی خوب دیگه به دست استاد ایتسونو سان این فرد به DMC اضافه شد.
راستش خیلی ممتع و سر گرم کنندس ولی بقول دوستان کاش DLCش میکردن خیلی بهتر میشد هم برای نمره بازی و هم برای خود شرکت.
سلام و درود. دادا GOW اگشن ادونچر هست و در سبکش سلطنت کرد دیگه روی هک اند اسلش تمرکز نداره یک بازی اکشن ادونچر هست و با مبارزاد هک اند اسلش ساخته شده خیلی عالیه
اقا منظورم اکسن ادونچر فنسینگه ونه شوتر :rose: :heart:
ممنون بابت مقاله جناب نامجو عزیز راستش حدود ۱۰ روزی میشد که red dead رو تهیه کردم و واقعا میخواستم بدونم نقشه بزرگی داره یا خیر که خوب به لطف زحمات شما و دوستان فهمیدم :yes:. شخصا بازیهایی که درای کوئست های زیاد تو نقشه هستن( مثل ویچر یا فار کرای) رو بیشتر از محیط بزرگ و تو خالی دوست دارم ?:-)
سلام و عرض ارادت خدمت همه دوستان..
ممنون میشم که راهنمایی بفرمایید سیستم چه بازیهایی رو میکشه..
رم ۸٫٫
گرافیک GTX650
Cpu xeon x3440
فک میکردم جاست کازوز بزرگ ترین باشه
Starbound و darksiders 2 رو یادتون رفت.
اقا star citizen کجا قرار میگیره پس؟
اون اخری غول بود