نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا
نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا
نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا
نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا
نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا
نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم

سعید آقابابایی
۱۷:۳۰ ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا

در طول این سال ها اگر یک چیز را در مورد صنعت و هنر بازی های رایانه ای خوب فهمیده باشیم این است که خرج هزینه هنگفت برای ساخت یک بازی رایانه ای، “هرگز” دلیلی قطعی بر موفقیت یک بازی چه از نظر تجاری و چه از نظر هنری نیست و باید گفت “هزینه زیاد” برای ساخت یک بازی، نه صرفا فاکتور لازم است و نه کافی. در حقیقت نقش فاکتورهایی مثل خلاقیت و تکیه بر فرمولی موفق (با اضافاتی جدید) خیلی خیلی پررنگ تر از هزینه هنگفت برای ساخت بازی هستند. اما این موضوع را اشتباه نگیرید با این که هزینه سنگین برای ساخت یک بازی اگر در دستان تیم درستی قرار بگیرد آن وقت است که نتیجه اش هم به اندازه همان سرمایه هنگفتی که خرج شده است، ارزشمند می شود. در واقع تصور کنید یک تیم نابغه با ۱۰۰ میلیون دلار بودجه و یک تیم نابغه با ۲ میلیون دلار بودجه بازی بسازند. خب قطعا اگر هم هر دو شاهکار شوند اما حتی نمی توانید میزان بزرگی و موفقیت و صحبتی که در صنعت بازی و بین بازیبازان راجع به آن شاهکار ۱۰۰ میلیون دلاری می شود را با بازی کوچکتر مقایسه کنید. می دانید مثالش چیست؟ Celeste شاهکار کم هزینه بود و God of War و Red Dead Redemption 2 هم شاهکارهایی با هزینه بالا (البته رد دد ۲ خیلی خیلی هزینه بیشتری داشته است). هر ۳ این شاهکارها هم کاندید بازی سال شدند. اما آیا اصلا می توانید میزان صحبتی که در مورد شگفت انگیز بودن موفقیت گاد آو وار و رد دد۲ در دنیا مطرح می شود را با Celeste مقایسه کنید؟ آیا اصلا نزدیک هم هستند؟ اصلا در همین سایت ما یا هر سایت دیگری در دنیا تعداد اخبار و مقالات و ویدئوها در مورد گاد او وار یا رد دد۲ چند ده برابر اخبار و مقالات و.. در مورد Seleste است؟ در واقع از گاد او وار و رد دد ۲ به عنوان “غول های” تاریخ بازی ها یاد می شود و از Celeste به عنوان یک شاهکار مستقل. دلیل این هم به خاطر همان هزینه هنگفت ساخت بازی است.

بگذارید یک سوال بپرسم که شاید تا حالا به صورت سطحی فکر می کرده ایم جوابش برعکس است ولی وقتی به آن فکر کنیم می بینیم اینطور نیست. ساخت یک بازی عالی و موفق وقتی پول بیشتر داشته باشید راحت تر است یا وقتی پول کم داشته باشید؟ خیلی از ما می گویم خب پول بیشتر دستمان را باز تر می کند و راحت تر است. اما آیا می دانید که در واقع برعکس است؟ ساخت یک بازی موفق و شاهکار با بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری “خیلی خیلی خیلی” سخت تر از یک بازی موفق پیکسلی است زیرا برای آن بازی مستقل شما هیچ فشار و ناشر تحت فشار گذارنده و طرفداران دیوانه با انتظارات سر به فلک کشیده و کلی دوربین که کلا روی شما زوم باشند و ترس از تعطیل شدن استودیو و ده ها المان دشوار کننده کار را ندارید. می نشینید و با تیمتان یک گوشه بازیتان را می سازید و بعد هم با آن به عنوان یک بازی گوگولی ناز کوجولوی مستقل که بودجه زیاد نداشته است رفتار می شود و کلی عشق به سمتش سرازیر می شود و همه چیز به خوبی و خوشی تمام می شود. در حالت بد قضیه هم بازی آن قدر کم خرج بوده که با همان کمی فروش هزینه خودش را در آورده و تازه در هم نیاورد استودیو تعطیل نمی شود. اما وای به روزی که مثلا ویسرال گیمز باشید و بخواهید دد اسپیس ۳ بسازید یا کریستال داینامیکس باشید و بخواهید شدو او تومب ریدر بسازید و با الکترونیک آرتز و دیگر غول های این صنعت طرف باشید. بودجه تان ۱۰۰ برابر بیشتر است ولی کارتان هم ۱۰۰ برابر سخت تر است و انتظارات هم ۱۰۰ برابر بالاتر است و نمرات هم ۱۰۰ برابر سختگیرانه تر است! آیا دقت کرده اید که در سال های اخیر چقدر بازی مستقل با متای نزدیک ۹۰ و بالای ۹۰ می بینیم ولی چقدر بازی AAA با متای بالای ۹۰ را کم می بینیم  و وقتی می بینیم برایمان خاص و جذاب است! اگر بگویند فلان بازی مستقل متایش شده ۹۳ میگوییم خب “دم سازنده اش گرم” ولی اگر بگوییم God of War متایش شده ۹۳ یا رد دد ۲ شده ۹۷ کلی شوق و ذوق می کنیم و برایمان خاص است و انگار کمی عجیب! در حالی که بر اساس قانون نوشته بودجه، قاعدتا باید وقتی بودجه بیشتر است و دستتان بازتر است، راحت تر موفق شوید و امتیاز متای آن بازی کوچک که بالای ۹۰ است باید برای ما خیلی خاص تر و عجیب تر باشد تا متای بالای ۹۰ یک بازی ۱۰۰ میلیون دلاری. اما خب وقتی هم که بازی ۱۰۰ میلیون دلاریتان موفق شود و شاهکار شود آن وقت دیگر دنیا برای شماست و سودتان هم همان ۱۰۰ برابر آن بازی کوچک با قیمت ۱۰ دلاری می شود. این موضوع نیاز به کلی صحبت و بحث دارد که به زودی در یک مقاله جداگانه به آن خواهم پرداخت ولی امروز این مقدمه ای بود برای موضوع اصلی لیست مقاله ما که بر اساس “هزینه ساخت و تولید بازی ها” است. لیستی که باز هم به ما نشان می دهد که بودجه زیاد وقتی شکست بخورد چه شکست بدی می خورد و وقتی شاهکار تحویل دهد چه کار خواهد کرد! لیستی که می گوید پول زیاد هرگز دلیل موفقیت یک بازی نیست اما اگر در زمان صحیح در دستان صحیح قرار بگیرد تبدیل به چه عناوینی خواهد شد.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا

ساخت یک بازی موفق و شاهکار با بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری “خیلی خیلی خیلی” سخت تر از یک بازی موفق پیکسلی است زیرا برای آن بازی مستقل شما هیچ فشار و ناشر تحت فشار گذارنده و طرفداران دیوانه با انتظارات سر به فلک کشیده و کلی دوربین که کلا روی شما زوم باشند و ترس از تعطیل شدن استودیو و ده ها المان دشوار کننده کار را ندارید. می نشینید و با تیمتان یک گوشه بازیتان را می سازید و بعد هم با آن به عنوان یک بازی گوگولی ناز کوجولوی مستقل که بودجه زیاد نداشته است رفتار می شود و کلی عشق به سمتش سرازیر می شود و همه چیز به خوبی و خوشی تمام می شود. در حالت بد قضیه هم بازی آن قدر کم خرج بوده که با همان کمی فروش هزینه خودش را در آورده و تازه در هم نیاورد استودیو تعطیل نمی شود. اما وای به روزی که مثلا ویسرال گیمز باشید و بخواهید دد اسپیس ۳ بسازید یا کریستال داینامیکس باشید و بخواهید شدو او تومب ریدر بسازید و با الکترونیک آرتز و دیگر غول های این صنعت طرف باشید. بودجه تان ۱۰۰ برابر بیشتر است ولی کارتان هم ۱۰۰ برابر سخت تر است و انتظارات هم ۱۰۰ برابر بالاتر است و نمرات هم ۱۰۰ برابر سختگیرانه تر است!

در حقیقت در این مطلب دو قسمتی قصد داریم تا به ۱۵ عدد از عناوینی که با سنگین ترین هزینه های تمام شده ساخت و تولید (ساخت بازی و مارکتینگ و …) عرضه شده اند، اشاره کنیم و آن ها را همراه شما برشماریم تا بیشتر با مبالغ سنگینی که دارند در این صنعت از سال ها قبل جابجا می شوند آشنا شویم و بدانیم که مثلا فلان بازی که ما نشسته ایم پایش و داریم بازی می کنیم میلیون ها دلار برایش هزینه شده است تا اکنون با چنین کیفیتی در اختیار ما باشد.. عناوینی که به واقع حیف است اگر بازیباز بوده و آن ها را تجربه نکرده باشید. به مانند همیشه و در مقالات ۱۰ برتر و ۲۰ برتر و … قبل از شروع این مطلب باید نکاتی را ذکر کنم که از شما عزیزان خواهشمندم آن ها را مطالعه نمایید تا شک و شبهه ای برای شما دوستان پیش نیاید. البته این بار این نکات متفاوت از همیشه هستند زیرا دیگر این بار قضیه نظر شخصی و لیست های مختلف در دنیا و.. مطرح نیست و این لیست بر اساس لیست جهانی رسمی که در آن هزینه های ساخت و تولید بازی ها اعلام شده است به نگارش در آمده. در واقع رتبه بندی و ترتیبی که در این لیست برای بازی های مختلف لحاظ شده است ابدا شامل نظر شخصی نویسنده نبوده و معیار و میزان واضح و مشخصی برای درست بودن آن وجود دارد زیرا پای سلیقه مطرح نیست. شاید در رده بندی های بازی ها در مقالات ۱۰ برتر مختلف در دنیا از آن جایی که سلائق و علائق با هم متفاوت است، هر فرد بر اساس تجربه و خاطراتی که دارد جایگاه ها را تعیین می کند و خیلی وقت ها هر شخصی از هر بازی که بیشتر از آن خاطره داشته باشد و به آن علاقمند باشد، آن را بالاتر قرار بدهد، اما در این مطلب اوضاع کاملا متفاوت است و این لیست را در هر منبع موثقی در دنیا در مورد هزینه ساخت بازی ها خواهید یافت. پس می توانید تا این مطلب را به عنوان یک مقاله رسمی و جهانی ۱۰ برتر که البته مثل همیشه به همراه آن برخی از خاطراتتان را مرور خواهید کرد نگاه کنید. با بیان این نکات اگر تا کنون به خواندن مقاله ادامه داده اید از شما دعوت می کنم تا در ادامه مطلب قسمت دوم و پایانی “پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای” با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

۷ –  Halo 2

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا

Halo 2

هزینه نهایی: ۱۲۰ میلیون دلار

هزینه ساخت در سال ۲۰۱۹ (بر اساس inflation یا تورم): حدود ۲۱۲ میلیون دلار

سازنده بازی:  Bungie

ناشر بازی:  Microsoft Studios

ژانر:  First Person Shooter

پلتفرم های مقصد:  Xbox و Microsoft Windows و (Xbox One (MCC

سال انتشار: ۲۰۰۴

امتیاز متا: ۹۵/۱۰۰

 اگر تمام افراد حاضر در صنعت بازی در دنیا قرار باشد لیست برترین های مایکروسافت را بنویسند تقریبا با قاطعیت می توان گفت در تمام آن ها  یک نسخه از Halo در صدر لیست قرار خواهد داشت و این فرنچایز بی تردید بهترین و باکیفیت ترین سری بازی های مابکروسافت است. حماسه Halo با عنوان Halo: Combat Evolved آغاز گردید و با هیلو ۲ و بازی های بعدی کامل و کامل تر شد. البته قطعا عاشقانی که سال هاست با نسخه های مختلف نام عظیم Halo زندگی کرده اند خیلی بیشتر از من شایستگی نظر دادن در مورد این سری را دارند اما یک چیز را خوب می دانم و آن هم این است که Halo یکی از معتبرترین و اصیل ترین فرنچایزهای بازی و برترین شوتر اول شخص کنسولی تاریخ با یکی از محبوب ترین پروتاگونیست های تاریخ و همین طور یکی از دوست داشتنی ترین شخصیت های مونث تاریخ بازی های رایانه ای است. از نظر هزینه ها بازی هیلو ۲ برترین عنوان این سری محسوب می شود که هزینه هایش هم انصافا عالی جواب داد و به نوعی میخ هیلو را بر این صنعت کوبید و جا پایش را جاودانه کرد. بازی Halo 2 که در ژانر شوتر اول شخص قرار دارد با هزینه ای در حدود ۱۲۰ میلیون دلار توسط استودیو بانحی ساخته شد و کمپانی مایکروسافت در سال ۲۰۰۴ آن را انحصارا برای پلتفرم ایکس باکس منتشر نمود تا یکی از پرهزینه ترین و محبوب ترین و باکیفیت ترین بازی های تاریخ در اختیار علاقمندان قرار بگیرد. سپس در سال ۲۰۰۷ بود که نسخه رایانه های شخصی بازی نیز عرضه گردید و در نسل هشتم هم این بازی از طریق کالکشن مسترچیف در اختیار علاقمندان قرار گرفت. اگر بخواهیم هزینه تمام شده برای تولید این بازی را به تفکیک بیان نماییم باید گفت هزینه “ساخت و توسعه” بازی ۴۰ میلیون دلار و هزینه های “مارکتینگ” آن ۸۰ میلیون دلار بوده است. اگر بخواهیم هزینه ساخت بازی Halo 2 را بر اساس فاکتور اقتصادی inflation (تورم) بسنجیم و در واقع هزینه ساخت آن در سال ۲۰۰۴ را به هزینه ساخت آن در سال ۲۰۱۹ تبدیل کنیم، Immortal با هزینه ۲۱۲ میلیون دلار در سال جاری ساخته شده است و یا بهتر است این طور بگویم که اگر Halo 2 هم اکنون در سال ۲۰۱۹ ساخته می شد هزینه ساخت آن برابر با ۲۱۲ میلیون دلار بود.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا

حماسه Halo با عنوان Halo: Combat Evolved آغاز گردید و با هیلو ۲ و بازی های بعدی کامل و کامل تر شد. البته قطعا عاشقانی که سال هاست با نسخه های مختلف نام عظیم Halo زندگی کرده اند خیلی بیشتر از من شایستگی نظر دادن در مورد این سری را دارند اما یک چیز را خوب می دانم و آن هم این است که Halo یکی از معتبرترین و اصیل ترین فرنچایزهای بازی و برترین شوتر اول شخص کنسولی تاریخ با یکی از محبوب ترین پروتاگونیست های تاریخ و همین طور یکی از دوست داشتنی ترین شخصیت های مونث تاریخ بازی های رایانه ای است.

واقعا وقتی فکر کنید می بینید که هزینه کردن ۱۲۰ میلیون دلار برای عنوانی در سال ۲۰۰۴ چقدر عظیم و وحشتناک است! اکثر بازی های قبلی و بعدی لیست در همین سال های اخیر و بعد از ۲۰۱۰ بوده اند ولی سال ۲۰۰۴ هزینه کردن ۱۲۰ میلیون دلار واقعا هنگفت است. در واقع این عنوان از لحاظ هزینه ساخت در سال ۲۰۱۹ چهارمین بازی پرهزینه تاریخ است. یکی از جنبه های عالی سری هیلو (و بالطبع عنوان هیلو ۲)، علاوه بر گیم پلی شاهکار و بی نظیر، این است که جنبه های احساسی و شخصیت پردازی داستان این سری نیز هرگز از جنبه های اکشن آن کمتر و ضعیف تر نیست و بار احساسی فوق العاده ای به عناوین اکشن و پر از هیجان فرنچایز بی نظیر هیلو بخشیده است. در واقع باید بگوییم یکی از اصلی ترین دلایل موفقیت بازی های هیلو داستان آن و پرداختن به رابطه  Master Chief و Cortana است که نشانگر این موضوع است که عشق هیچ حد و مرزی ندارد و انتهایش مشخص نیست. علیرغم تمام مشکلات و سختی ها مستر چیف و معشوق هوش مصنوعی گونه و هولوگرافیک او هیچ گاه هم را رها نمی کنند. حتی در سخت ترین و حساس ترین و پیچیده ترین شرایط و موقعیت ها نیز این دو نفر بیشتر یکدیگر را شیفته خود می کنند. یک هوش مصنوعی مونث باید خیلی خیلی عمیق و قدرتمند طراحی، خلق و شخصیت‌ پردازی شده باشد تا در میان کلی شخصیت‌ های زن واقعی بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد”. Cortana یک هوش مصنوعی چند وجهی بی‌نظیر و بسیار قدرتمند در قالب ظاهری یک خانم زیبا و آبی‌رنگ است که همواره یار، همدم و راهنمای Master Chief بوده است و شاید به نوعی بهترین و مورد اعتمادترین همراه و همکار وی نیز محسوب می‌ شود. Cortana تمام خصائص انسانی و احساسی را داراست و به واقع با شخصیت‌ های انسانی واقعی هیچ تفاوت بارزی را نشان نمی دهد. ترکیب یک اسپارتان قدرتمند و فوق العاده جذاب با یک هوش مصنوعی توانمند و همه کاره، ترکیب بسیار جذابی است که فقط از ذهن نویسندگانی قدرتمند و با ذوق بر می آید. صحبت از مسترچیف شد و مگر می شود در مورد این اسپارتان قدرتمند حرفی نزد. شخصیت Master Chief یکی از نمادها و اسطوره های دنیای بازی های رایانه ای محسوب می شود که خاطرات بسیار بسیار شیرینی را برای ما رقم زده است و بی شک در قلب تک تک بازیبازانی که عناوین Halo را تجربه کرده اند جای گرفته است. وی در همان بازی اول خیلی زود پتانسیل بالای خود برای تبدیل شدن به یکی از محبوب ترین شخصیت ها در تاریخ بازی های رایانه ای را نشان داد و به سرعت تبدیل به محبوب قلب بازیبازان و دوستداران سری هیلو گردید که روز به روز بر تعداد طرفداران آن افزوده می شد.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا

واقعا وقتی فکر کنید می بینید که هزینه کردن ۱۲۰ میلیون دلار برای عنوانی در سال ۲۰۰۴ چقدر عظیم و وحشتناک است! اکثر بازی های قبلی و بعدی لیست در همین سال های اخیر و بعد از ۲۰۱۰ بوده اند ولی سال ۲۰۰۴ هزینه کردن ۱۲۰ میلیون دلار واقعا هنگفت است. در واقع این عنوان از لحاظ هزینه ساخت در سال ۲۰۱۹ چهارمین بازی پرهزینه تاریخ است.

 این شخصیت بزرگ و قدرتمند تا به امروز در بازی های Halo: Combat Evolved, Halo 2, Halo 3, Halo 4 و Halo 5: Guardians به عنوان شخصیت قابل بازی حضور داشته است که از بین این بازی ها، ۴ بازی نخست سری در مجموعه زیبای Halo: The Master Chief Collection قرار گرفته اند و در واقع تنها عنوان Halo 5: Guardians است که در این کالکشن ارزشمند جای نگرفته که البته با توجه به نسل هشتمی بودن این بازی طبیعی هم هست. در این عناوین بارها و بارها شاهد قدرت نمایی های شگفت انگیز وی در مقابله با لشکری از دشمنان مرگبار سری هیلو یعنی کاوننت ها بوده ایم و او در بین اسپارتان ها که همگی جزو برترین و قدرتمندترین مبارزان هستند، یک رهبر و یک الگو به شمار می رود و ابهت خاصی بین آن ها دارد. طراحی ظاهری Master Chief و زره و کلاه زیبایش و این که تاکنون وی را بدون کلاه مشاهده نکرده ایم و صورت تقریبا ناشناخته ای دارد (تقریبا هیچ گاه Master Chief را بدون زره و کلاه سبزرنگش ندیده ایم)، مزید بر علت شده اند تا وی با ابهت تر، مرموز تر و قدرتمند تر نیز به نظر برسد و هر دشمنی در سری هیلو از نام وی هراس دارد و با شنیدن نام Master Chief لرزه بر اندامشان می افتد. شخصیت Master Chief آن قدر بزرگی و ابهت دارد که وقتی قرار باشد یک کالکشن یا مجموعه از برترین و بزرگترین سری انحصاری مایکروسافت یعنی Halo ساخته و منتشر شود، نام آن مجموعه را با استفاده از نام این اسپارتان محبوب و به افتخار او که یکی از نمادها و اسطوره های صنعت گیم است، Halo: The Master Chief Collection قرار دهند. یک ابرسرباز فوق العاده قدرتمند که هم از لحاظ بیوشیمیایی و هم سایبرنتیکی تقویت شده و بسیار دوست داشتنی است و خاطرات خیلی شیرینی را برای ما در یکی از برترین فرنچایزهای شوتر اول شخص تاریخ، رقم زده است و بی شک در قلب تک تک بازیبازانی که عناوین Halo را تجربه کرده اند جای گرفته است. Halo 2 بعد از انتشار از لحاظ بازخوردهای منتقدین و طرفداران نیز رویایی عمل کرد و توانست تا از منابع و مجامع معتبر گیمینگ دنیا امتیازات بی نظیری را دریافت نماید که این امتیازات نهایتا منجر به کسب امتیاز متای شگفت انگیز ۹۵/۱۰۰ گردید که واقعا یک امتیاز رویایی و شاهکار محسوب می شود و این بازی را تبدیل به یکی از برترین های تاریخ کرد. بدون شک برای کسانی که نتوانسته اند به هر دلیلی عناوین این سری مثل هیلو ۲ را تجربه کنند بهترین فرصت، تجربه مجموعه ریمستر شده Halo: The Master Chief Collection است که با کیفیت بسیار بهتر شما را با این شاهکارها آشنا می کند. کالکشنی که توسط استودیو ۳۴۳ Industries توسعه یافت و در سال ۲۰۱۴ توسط کمپانی Microsoft Studios برای پلتفرم Xbox One منتشر گردید. در نهایت بازی Halo 2 نام خود را به عنوان یکی از پرهزینه ترین بازی های تاریخ در دفتر بازی های رایانه ای ثبت کرده و این عنوان در لیست ما (که در واقع همان لیست رسمی و جهانی از هزینه های ثبت شده بازی هاست) جایگاه هفتم را به خود اختصاص داده است.

۶ –  Shadow of the Tomb Raider

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا

Shadow of the Tomb Raider

هزینه ساخت: ۱۳۵-۱۱۰ میلیون دلار

هزینه ساخت در سال ۲۰۱۹ (بر اساس inflation یا تورم): حدود ۱۳۵-۱۱۰ میلیون دلار

سازنده بازی:  Eidos Montréal

ناشر بازی:  Square Enix

ژانر:  Action Adventure

پلتفرم های مقصد:  PC, Playstation 4, Xbox One

سال انتشار:  ۲۰۱۸

امتیاز متا: ۸۲/۱۰۰

جالب است که تومب ریدر هم مثل جی تی ای دو نماینده در لیست دارد و شاید اصلا فکر نمی کردم که اسکوئر انیکس در نسل هفتم و اواخر نسل هشتم چنین هزینه مرگبار را برای دو بازی این سری کرده باشد. بازی قبلی که در لیست بود یعنی نخستین عنوان ربوت تومب ریدر، خیلی موفق عمل کرد و فکر میکنم تمام هزینه هایش را خیلی بیشتر برگرداند. اما این گزینه دوم که بازی Shadow of the Tomb Raider است لااقل از نظر نمرات مثل بازی قبلی نبود ولی از نظر فروش هنوز چیز خاصی نمی دانیم و البته بازی هنوز جدید است و خیلی بیشتر خواهد فروخت (مثلا خود من هنوز بازی نکرده ام و البته ذره ای هم برایم مهم نیست که چقدر به این بازی بدو بیراه گفتند چون اگر یک چیز را بدانم این است که متا در سال های اخیر بدجوری شخصی و پولکی و غرض ورزانه و.. شده است و همین اتفاق و خبری که برای بازی Anthem و آن یوتیوبر رخ داد تاییدی دیگر بر این موضوع بود). در این شماره از لیست صحبت از Shadow of the Tomb Raider است. پس از موفقیت نسخه اول ریبوت تومب ریدر و بعد از مدتی سازندگان بازی نسخه دوم این فرنچایز را برای کنسول های نسل هشتم و رایانه های شخصی و ایکس باکس ۳۶۰ با نام Rise of the Tomb Raider معرفی و منتشر کردند. عنوان Rise of the Tomb Raider نیز توانست تا به مانند نسخه قبلی یک بازی فوق العاده عالی و یک تجربه بی نظیر را برای بازیبازان به ارمغان بیاورد. قطعا می دانستیم که پای نسخه سومی هم در میان خواهد بود و این نسخه سوم چیزی نبود جز Shadow of the Tomb Raider. این عنوان که در ژانر اکشن ماجرایی قرار دارد با هزینه ای در حدود ۱۱۰ تا ۱۳۵ میلیون دلار توسط استودیو Eidos Montréal ساخته شد و کمپانی اسکوئر انیکس در سال ۲۰۱۸ آن را برای پلتفرم های Playsastion 4 ,Xbox One و PC منتشر نمود تا یکی از گراف ترین هزینه های ساخت برای یک بازی رایانه ای را شاهد باشیم.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا

Shadow of the Tomb Raider لااقل از نظر نمرات مثل بازی قبلی نبود ولی از نظر فروش هنوز چیز خاصی نمی دانیم و البته بازی هنوز جدید است و خیلی بیشتر خواهد فروخت (مثلا خود من هنوز بازی نکرده ام و البته ذره ای هم برایم مهم نیست که چقدر به این بازی بدو بیراه گفتند چون اگر یک چیز را بدانم این است که متا در سال های اخیر بدجوری شخصی و پولکی و غرض ورزانه و.. شده است و همین اتفاق و خبری که برای بازی Anthem و آن یوتیوبر رخ داد تاییدی دیگر بر این موضوع بود)

اگر بخواهیم هزینه تمام شده برای تولید این بازی را به تفکیک بیان نماییم باید گفت هزینه “ساخت و توسعه” بازی ۷۵-۱۰۰ میلیون دلار و هزینه های “مارکتینگ” آن ۳۵ میلیون دلار بوده است. Shadow of the Tomb Raider بعد از انتشار از لحاظ بازخوردهای منتقدین و طرفداران با این که تقریبا موفق عمل کرد ولی نتوانست تا بازخوردهایی بی نظیر مثل عناوین قبلی این سری کسب کند را و امتیازات آن در بهترین حالت نهایتا منجر به کسب امتیاز متای ۸۲/۱۰۰ گردید که شاید برای بازی های دیگر عالی باشد ولی برای نام بزرگ تومب ریدر و با توجه به نسخه های قبلی آن زیاد موفقیت آمیز نبود. عنوان Shadow of the Tomb Raider نیز به مانند دو بازی قبلی که یکی از برترین گرافیک ها و جلوه های بصری را داشتند، یکی از برترین و چشم نواز ترین عناوین نسل هشتم تا کنون محسوب می گردد و واقعا دنیای بازی زیباست. بازی علاوه بر گرافیک فنی قدرتمند که باعث اجرای روان و بدون مشکل، عدم وجود باگ، فریم ریت ثابت و … شده اند در زمینه گرافیک هنری نیز در سطح فوق العاده بالایی عمل می کند و شاهد یکی از چشم نوازترین و زیباترین دنیاهایی هستیم که بازی های رایانه ای تاکنون به خود دیده است و همچنین یکی از برترین بازی ها از لحاظ گرافیکی در نسل هشتم. کیفیت بافت ها و تکسچرها در این عنوان شگفت انگیز است.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا

یک عزیز عجیب و غریبی می گفت گرافیک این بازی در سطح نسل هفتم و قبل تر است!!! نمیدونم چرا برخی وقتی میخوان یه چیزی رو بکوبن دیگه دروغ هم میگن! یا فکر میکنن مثلا ما نمیبینیم گرافیک بازی رو! آخه چقدر جو؟ بابا خب بازی کلی مشکل داره بگو دیگه. چرا میگی گرافیک قبل نسل هفته!!!

خلق دنیایی بی نظیر و وسیع با تنوع محیط های مختلف و آب و هوای مختلف از جنگلی گرفته تا کوهستانی و…، باعث شده تا بازی جلوه خاص و بی نظیری بیابد. از نظر گیم پلی نیز بازی  Shadow of the Tomb Raider یکی از برترین اکشن ماجرایی های نسل است و شاید از دو بازی قبلی خود امتیازات کمتری گرفت ولی این به خاطر عدم تغییر نسبت به آن ها بود ولی باز هم از نظر گیم پلی اگر حتی مثل دو بازی قبلش هم باشد قطعا یکی از برترین هاست زیرا دو نسخه قبلی واقعا معرکه بودند. Tomb Raider یکی از بزرگترین فرنچایزها در تاریخ بازی های رایانه ای و لارا کرافت نیز محبوبترین شخصیت مونثی است که تاکنون این هنر و این صنعت به خود دیده است. بسیاری از ما بازیبازان قدیمی تر با عناوین اولیه و بی نطیر این سری محبوب بزرگ شده ایم و ساعت ها، هفته ها، ماه ها و سال ها را پای آن صرف کرده ایم و امیدواریم بعد از این ۳ گانه زا هم شاهد عناوین جدید این سری باشیم. در نهایت باید گفت بازی Shadow of the Tomb Raider به عنوان جدیدترین بازی این لیست (که منتشر شده است) نام خود را به عنوان یکی از پرهزینه ترین بازی های تاریخ در دفتر بازی های رایانه ای ثبت کرده است و این عنوان در لیست ما (که در واقع همان لیست رسمی و جهانی از هزینه های ثبت شده بازی هاست) جایگاه ششم را به خود اختصاص داده است.

۵ –  Destiny

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا

Destiny

هزینه نهایی: ۱۴۰ میلیون دلار

هزینه ساخت در سال ۲۰۱۹ (بر اساس inflation یا تورم): حدود ۱۴۸ میلیون دلار

سازنده بازی:  Bungie

ناشر بازی:  Activision

ژانر:  Multiplayer First Person Shooter

پلتفرم های مقصد:  PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One

سال انتشار:  ۲۰۱۴

امتیاز متا: ۷۶/۱۰۰

فکر کنم بانجی کلا دستش به کم نمی رود! ۲ بازی از این ۷ بازی برتر از نظر هزینه ها، توسط بانجی ساخته شده است و البته هر دو هم موفق عمل کرده اند (هم هیلو ۲ و هم Destiny) و هزینه های هنگفتشان را در آورده اند. مخصوصا در Destiny که در این شماره لیست ما جای دارد و فکر کنم ۳-۴ برابر هزینه هاش سود کردند با آن عملیات فروش کثیف. بازی Destiny که در ژانر شوتر اول شخص چند نفره آنلاین قرار دارد با هزینه ای در حدود ۱۴۰ میلیون دلار توسط استودیو بانجی ساخته شد و کمپانی اکتیویژن در سال ۲۰۱۴ آن را به عنوان یک بازی بین نسلی برای پلتفرم های PS3, PS4, Xbox 360 و Xbox One منتشر نمود تا یکی از پرهزینه ترین بازی های تاریخ در اختیار علاقمندان قرار بگیرد. اگر بخواهیم هزینه ساخت بازی Destiny را بر اساس فاکتور اقتصادی inflation (تورم) بسنجیم و در واقع هزینه ساخت آن در سال ۲۰۱۴ را به هزینه ساخت آن در سال ۲۰۱۹ تبدیل کنیم، دستینی با هزینه ۱۴۸ میلیون دلار در سال جاری ساخته شده است و یا بهتر است این طور بگویم که اگردستینی هم اکنون در سال ۲۰۱۹ ساخته می شد هزینه ساخت آن برابر با ۱۴۸ میلیون دلار بود. خوب یادمان است که  نحوه انتشار Destiny یک ننگ بزرگ در تاریخ بازی های رایانه ای بود و سازندگان بازی وقیحانه آن را چند قسمت کرده و چند بار به ما فروختند در حالی که مشخص بود بازی اصلی و اولیه ای که خریدیم کاملا ناقص بود و کمبود محتوا داشت و بعد هم که مسائل تبلیغاتی بازی و .. که در مطلب مربوط به دی ال سی ها و .. برای شما بازگو کردیم.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا

خوب یادمان است که  نحوه انتشار Destiny یک ننگ بزرگ در تاریخ بازی های رایانه ای بود و سازندگان بازی وقیحانه آن را چند قسمت کرده و چند بار به ما فروختند در حالی که مشخص بود بازی اصلی و اولیه ای که خریدیم کاملا ناقص بود و کمبود محتوا داشت و بعد هم که مسائل تبلیغاتی بازی و .. که در مطلب مربوط به دی ال سی ها و .. برای شما بازگو کردیم. در واقع اکتیویژن چون می دانست بازیشان بسیار عالی و جذاب و پرطرفدار است از این مزیت استفاده که هیچ، سوءاستفاده کرده و تا سر حد ممکن بازیبازان را چاپیدند تا هزینه وحشتناک بازی را در آورند. این عنوان سردمدار سوءاستفاده از بازیبازان به خاطر یک بازی زیبا و پر طرفدار بود که زمانی که نسخه اولیه بازی را خریداری می کردید باورتان نمی شد که به این سرعت تمام می شود و باید بعد از آن بسته الحاقی ۲۰-۳۰ دلاری دوم و بعد سوم و … را می خریدید تا تازه این عنوان بشود یک بازی که به آن بگوییم کامل

در واقع اکتیویژن چون می دانست بازیشان بسیار عالی و جذاب و پرطرفدار است از این مزیت استفاده که هیچ، سوءاستفاده کرده و تا سر حد ممکن بازیبازان را چاپیدند تا هزینه وحشتناک بازی را در آورند. این عنوان سردمدار سوءاستفاده از بازیبازان به خاطر یک بازی زیبا و پر طرفدار بود که زمانی که نسخه اولیه بازی را خریداری می کردید باورتان نمی شد که به این سرعت تمام می شود و باید بعد از آن بسته الحاقی ۲۰-۳۰ دلاری دوم و بعد سوم و … را می خریدید تا تازه این عنوان بشود یک بازی که به آن بگوییم کامل، اما این بازی کامل حدود ۱۲۰ دلار برای بازیبازان و طرفداران آب خورد. در حالی که بعد از یکسال نسخه کامل بازی با همه بسته های الحاقی و…. منتشر می شود با همان قیمت یک بازی!! می دانید این یعنی چه؟ یعنی توهین به آن هایی که بازی را اول خریده اند و از آن طرفداری و حمایت کرده اند. یعنی بهتر است صبر کنند و بازی ناقص را نخرند تا مدتی بعد نسخه کامل آن را که با بسته های الحاقی اش تازه شده است یک “بازی”، خریداری کنند و پشت سر هم پول اضافی برای خرید هر مرحله و اسلحه و لباس و … نپردازند و به پای این عمل وقیحانه بانجی و اکتیویژن و یا هر سازنده دیگری که از این روش استفاده می کنند، نسوزند.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا

این هم از جاروی پرنده که هالووین به بازی اضافه کردند!

اما با تمام این حرف ها از یک چیز نمی توان گذشت و باید اعتراف کرد که نسخه کامل Destiny یک بازی در حد یک بازی بی نظیر چند نفره بود و به قدری جذاب و زیبا بود که می توانستید مدت ها و مدت ها آن را تجربه نمایید و در بخش های مختلف آن سرگرم شوید. Destiny بعد از انتشار به عنوان یک بازی آنلاین که همیشه در اول راه مشکلاتی دارند و نمراتشان هم زیاد خوب نمی شود، با این حال از لحاظ بازخوردهای منتقدین و طرفداران تقریبا موفق عمل کرد و توانست تا از منابع و مجامع معتبر گیمینگ دنیا امتیازات نسبتا خوبی را دریافت نماید که این امتیازات نهایتا منجر به کسب امتیاز متای ۷۶/۱۰۰ گردید که البته برای عنوانی که با چنین هزینه سرسام آوری ساخته شده است و نام بانجی را هم پشتش دارد زیاد هم خوب نبود ولی بازی هر چه که گذشت مثل هر بازی آنلاین دیگری بهتر شد و عالی عمل کرد و از نظر فروش هم آن قدر خوب بود که نسخه دوم هم ساخته شد و اکنون هر دو بازی دستینی به عنوان یکی از بهترین و محبوب ترین شوترهای نسل هشتم شناخته می شوند که کیفیت ناب بازی های بانجی را در خود دارند. به هر شکل بازی Destiny نام خود را به عنوان یکی از پرهزینه ترین بازی های تاریخ در دفتر بازی های رایانه ای ثبت کرده است و این عنوان در لیست ما (که در واقع همان لیست رسمی و جهانی از هزینه های ثبت شده بازی هاست) جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است.

۴ –  Star Citizen

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا

Star Citizen

هزینه نهایی: حدود ۱۸۱ میلیون دلار

هزینه ساخت در سال ۲۰۱۹ (بر اساس inflation یا تورم): حدود ۱۸۱ میلیون دلار

سازنده بازی:  Cloud Imperium Games

ناشر بازی:  Cloud Imperium Games

ژانر: multiplayer, space trading and combat

پلتفرم های مقصد: PC

سال انتشار:   انتشار اولیه در سال ۲۰۱۳ با محتوای آلفای Hangar Module

امتیاز متا: ندارد

Star Citizen تنها بازی این لیست است که هنوز به صورت یک بازی کامل لانچ و منتشر نشده ولی نام و هزینه ساخت آن به صورت رسمی در لیست هزینه های عناوین ساخته شده در دنیای بازی های رایانه ای قرار گرفته است. همچنین این بازی تنها عنوان لیست است که با یک کمپین کیک استارتر عظیم و بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار، اکثر هزینه های آن تامین شده است. بازی Star Citizen که در ژانر space trading و combat چند نفره قرار دارد با هزینه ای در حدود ۱۸۱ میلیون دلار توسط Cloud Imperium Games ساخته شده و قرار است توسط همین کمپانی در تاریخی نامشخص برای پلتفرم رایانه های شخصی منتشر شود تا یکی از پرهزینه ترین بازی های تاریخ سرانجام به صورت کامل در اختیار علاقمندان قرار بگیرد. باید گفت این بازی واقعا یک پروژه عظیم و جاه طلبانه و زیباست.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا

این بازی انتفادهای زیادی را نیز از سوی مراجع گیمینگ و بازیبازان و .. به سمت خود جذاب کرد زیرا انگار بی خیال جمع کردن پول برای بازی نمی شدند و با این که در ددلاین نخست خود شکست خوردند باز هم بی خیال این موضوع نمی شدند و حتی مقالاتی خواندم با این تیتر که ” استار سیتیزن! بی خیال پول جمع کردن شو!” همچنین تاخیرهای زیاد بخش تک نفره و .. این بازی را به شرایط خاصی فرو برده است و آخرش هم معلوم نیست چه خواهد شد.

اگر بخواهیم هزینه تمام شده برای تولید این بازی تاکنون را به تفکیک بیان نماییم باید گفت هزینه “ساخت و توسعه” بازی ۱۵۶ میلیون دلار و هزینه های “مارکتینگ” آن ۲۵ میلیون دلار بوده است. این بازی انتقادهای زیادی را نیز از سوی مراجع گیمینگ و بازیبازان و .. به سمت خود جذاب کرد زیرا انگار بی خیال جمع کردن پول برای بازی نمی شدند و با این که در ددلاین نخست خود شکست خوردند باز هم بی خیال این موضوع نمی شدند و حتی مقالاتی خواندم با این تیتر که ” استار سیتیزن! بی خیال پول جمع کردن شو!” همچنین تاخیرهای زیاد بخش تک نفره و .. این بازی را به شرایط خاصی فرو برده است و آخرش هم معلوم نیست چه خواهد شد. روند ساخت این بازی در سال ۲۰۱۱ آغاز شده است و قرار بود تا در سال ۲۰۱۴ منتشر شود ولی اضافه شدن پشت سر هم محتویات مختلف و گسترش یافتن گیم پلی مدام آن را به تاخیر انداخت. Hangar Module اولین محتوای آلفای بازی استار سیتیزن بود که سال ۲۰۱۳ عرضه گردید.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا

روند ساخت این بازی در سال ۲۰۱۱ آغاز شده است و قرار بود تا در سال ۲۰۱۴ منتشر شود ولی اضافه شدن پشت سر هم محتویات مختلف و گسترش یافتن گیم پلی مدام آن را به تاخیر انداخت. Hangar Module اولین محتوای آلفای بازی استار سیتیزن بود که سال ۲۰۱۳ عرضه گردید. سپس دومین محتوای قابل بازی و آلفای این عنوان با نام Arena Commander در سال ۲۰۱۴ منتشر گردید. Star Marine نیز شامل بخش مبارزات شوتر اول شخص بازی استار سیتیزن می باشد که سال ۲۰۱۶ عرضه گردید.  در حال حاضر نیز یک بخش داستانی تک نفره با نام Squadron 42 برای این بازی در حال ساخت و توسعه است.

سپس دومین محتوای قابل بازی و آلفای این عنوان با نام Arena Commander در سال ۲۰۱۴ منتشر گردید. Star Marine نیز شامل بخش مبارزات شوتر اول شخص بازی استار سیتیزن می باشد که سال ۲۰۱۶ عرضه گردید.  در حال حاضر نیز یک بخش داستانی تک نفره با نام Squadron 42 برای این بازی در حال ساخت و توسعه است. در هر صورت و با وجود تمام اتفاقات حول این بازی، عنوان Star Citizen نام خود را به عنوان یکی از پرهزینه ترین بازی های تاریخ در دفتر بازی های رایانه ای ثبت کرده است و این عنوان در لیست ما (که در واقع همان لیست رسمی و جهانی از هزینه های ثبت شده بازی هاست) جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است. امیدواریم تا سرانجام شاهد انتشار کامل و نسخه نهایی این بازی باشیم زیر خیلی ها به آن امید بالایی دارند.

۳ –  Star Wars: The Old Republic

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا

Star Wars: The Old Republic

هزینه نهایی: بالغ بر۲۰۰ میلیون دلار

هزینه ساخت در سال ۲۰۱۹ (بر اساس inflation یا تورم): حدود ۲۲۳ میلیون دلار

سازنده بازی:  BioWare

ناشر بازی:  Electronic Arts, LucasArts

ژانر:  MMORPG

پلتفرم های مقصد:  PC

سال انتشار:   ۲۰۱۱

امتیاز متا: ۸۵/۱۰۰

مطمئن هستم که گیمرهای کمی قدیمی‎تر و علاقمند به نقش آفرینی و همچنین دوست داران سری استاروارز، بازی زیبای Satarwars: Knights of the Old Republic و داستان ها و شخصیت های جذاب این سری و گیم پلی بسیار متنوع آن را خوب به یاد دارند. حتما به خاطر دارید که اتفاقات و داستان‎ های بازی محبوب Star Wars: Knights of the Old Republic که به طور بی نظیری توسط بایوویر قدرتمند خلق شده بود چگونه بازیبازان را شبفته خود خود کرده بود و نامش را به عنوان یکی از قدرتمندترین عناوین نقش آفرینی در دفتر تاریخ بازی های رایانه ای به ثبت رساند. شاید می گویید سری استاروارز از محبوب ترین فرنچایزها در تاریخ در سینما است و نه در بازی های رایانه ای، اما قضیه سری Satarwars: Knights of the Old Republic کاملا از دیگر عناوین که نام استاروارز را یدک می کشند جداست  و تنها نگاه کردن به امتیاز متای رویایی ۹۴ برای Star Wars: Knights of the Old Republic کافیست تا سطح کیفیت این سری را متوجه شوید. به هر حال وقتی این سری بی نهایت محبوب سینما، در بازی های رایانه ای نیز حضور یافته است (آن هم با چنین کیفیتی)، تمام طرفداران بیشمار آن در سینما اگر در حوزه بازی نیز فعال باشند به همان اندازه بازی آن را نیز دوست دارند. با موفقیت عناوین این سری الکترونیک آرتز و بایوویر تصمیم گرفتند تا عنوانی چند نفره نیز بر اساس دنیای این سری خلق کنند و به این شکل بازی Star Wars: The Old Republic متولد شد که موضوع این شماره از لیست ماست.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا

امتیازات بازی نهایتا منجر به کسب امتیاز متای ۸۵/۱۰۰ گردید که واقعا هم برای عنوانی با این سبک معرکه است. این موفقیت بالا و متای ۸۵ برای یک بازی در این سبک تنها یک دلیل می تواند داشته باشد و آن هم کیفیت بالای این عنوان و این سری است وگرنه منتقدان زیاد به بازی هایی ساخته شده از فرنچایزهای سینمایی روی خوشی نشان نمی دهند.

در واقع Star Wars: The Old Republic که موضوع این شماره از لیست ماست، نسخه MMORPG بر اساس دنیای Knights of the Old Republic بود که اتفاقا عالی هم عمل کرد ولی خب هزینه وحشتناکی هم داشت. بازی Star Wars: The Old Republic که در ژانر MMORPG قرار دارد با هزینه ای بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار توسط استودیو BioWare ساخته شد و کمپانی های الکترونیک آرتز و لوکاس آرتز در سال ۲۰۱۱ آن را انحصارا برای رایانه های شخصی منتشر نمودند تا یکی از پرهزینه ترین و البته محبوب ترین بازی های تاریخ در اختیار علاقمندان قرار بگیرد. اگر بخواهیم هزینه ساخت بازی Star Wars: The Old Republic را بر اساس فاکتور اقتصادی inflation (تورم) بسنجیم و در واقع هزینه ساخت آن در سال ۲۰۱۱ را به هزینه ساخت آن در سال ۲۰۱۹ تبدیل کنیم، Star Wars: The Old Republic با هزینه ای حدود ۲۲۳ میلیون دلار در سال جاری ساخته شده است و یا بهتر است این طور بگویم که اگر Star Wars: The Old Republic هم اکنون در سال ۲۰۱۹ ساخته می شد هزینه ساخت آن برابر با ۲۲۳ میلیون دلار بود. وقایع بازی که در دنیای خیالی سری جنگ ستارگان رخ می دهد داستان مدتی بعد از صلح پرتنش بین Sith Empire و the Galactic Republic را در قالب یک بازی MMORPG روایت می کند. سری Star Wars: Knights of the Old Republic و عناوین مختلف بر پایه آن از جمله Star Wars: The Old Republic عناوینی هستند که عاشق آن ها می‌شوید زیرا یکی از برترین و پرداخت شده ترین داستان‌ها و برخی از دوست‌داشتنی‌ترین و به یاد ماندنی‌ترین شخصیت‌ها را در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای را در خود جای داده است. حتی اگر یک ساعت این بازی ها را انجام می دادید چیزی پیدا می کردید که عاشق آن شوید. چالش فوق العااده ای در مبارزات بازی نهفته است، جایی که باید با دقت تمام مبارزات و حملات خود را برنامه‌ریزی و استراتژی‌هایی را برای چگونگی شکست دادن دشمنانتان طراحی کنید و  این تمرکز کامل شما را نیازمند است.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا

Star Wars: The Old Republic نسخه MMORPG بر اساس دنیای Knights of the Old Republic بود که اتفاقا عالی هم عمل کرد ولی خب هزینه وحشتناکی هم داشت. بازی Star Wars: The Old Republic که در ژانر MMORPG قرار دارد با هزینه ای بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار توسط استودیو BioWare ساخته شد و کمپانی های الکترونیک آرتز و لوکاس آرتز در سال ۲۰۱۱ آن را انحصارا برای رایانه های شخصی منتشر نمودند تا یکی از پرهزینه ترین و البته محبوب ترین بازی های تاریخ در اختیار علاقمندان قرار بگیرد.

Star Wars: The Old Republic بعد از انتشار از لحاظ بازخوردهای منتقدین و طرفداران نیز بسیار عالی و موفق عمل کرد و توانست تا از منابع و مجامع معتبر گیمینگ دنیا امتیازات بسیار خوبی را دریافت نماید که این امتیازات نهایتا منجر به کسب امتیاز متای ۸۵/۱۰۰ گردید که واقعا هم برای عنوانی با این سبک معرکه است. این موفقیت بالا و متای ۸۵ برای یک بازی در این سبک  تنها یک دلیل می تواند داشته باشد و آن هم کیفیت بالای این عنوان و این سری است وگرنه منتقدان زیاد به بازی هایی ساخته شده از فرنچایزهای سینمایی روی خوشی نشان نمی دهند. شاید محبوبیت سری استاروارز در دنیای سینما حتی قابل مقایسه نیز با بازی های رایانه ای نباشد اما در هنر هشتم نیز عناوین سری های شاهکاری مثل Satarwars: Knights of the Old Republic با قدمت و سابقه بسیار زیاد وجود دارند که در دل بازیبازان جا خوش کرده اند و تجربه ای لذتبخش و به یادماندنی را برای ما رقم زده اند تا همیشه از آن ها به نیکی یاد شود و  هر گاه که صحبت از برترین عناوین و فرنچایزهای نقش آفرینی در تاریخ بازی های رایانه ای باشد نام سری زیبای Satarwars: Knights of the Old Republic نیز شنیده خواهد شد. در نهایت بازی Star Wars: The Old Republic نام خود را به عنوان یکی از پرهزینه ترین بازی های تاریخ در دفتر بازی های رایانه ای ثبت کرده است و این عنوان در لیست ما (که در واقع همان لیست رسمی و جهانی از هزینه های ثبت شده بازی هاست) جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

۲ –  Call of Duty: Modern Warfare 2

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا

Call of Duty: Modern Warfare 2

هزینه نهایی: ۲۵۰ میلیون دلار

هزینه ساخت در سال ۲۰۱۹ (بر اساس inflation یا تورم): حدود ۲۹۲ میلیون دلار

سازنده بازی: Infinity Ward

ناشر بازی:  Activision

ژانر:  First Person Shooter

پلتفرم های مقصد:  PC, Playstation 3, Xbox 360

سال انتشار:  ۲۰۰۹

امتیاز متا: ۹۴/۱۰۰

Call of Duty یعنی یکی از ستون های صنعت بازی های رایانه و هر چه هم که در سال های اخیر فراز و نشیب داشته باشد آن قدر عظیم و بزرگ است که باز هم از تمام بازی ها بیشتر بفروشد و محبوب تر باشد. حتی همان طور که قبلا نیز گفته ام و حتما می دانید، خیلی از زمان ها فروشنده های بی اطلاع از بازی ها در کشورمان، از انواع بازی های سبک شوتر اول شخص نظامی با نام کال اف دیوتی یاد می کردند و در حقیقت این بازی تبدیل به معنای سبک اول شخص نظامی شده بود. این فرنچایز آن قدر تاریخچه و پیشینه قدرتمندی دارد که هیچ گاه نمی توان آن را کوچک شمرد و بدترین عنوان های آن از بیشتر بازی های شوتر اول شخص زمان خودش برتر است و البته که محبوب تر هم هست. بسیاری از بازیبازان مخصوصا در کشور ما به خاطر Call of Duty بود که بازیباز شدند. به این خاطر که در زمان انتشار Call of Duty آن قدر صحبت از آن مطرح می شد و همه جا حرف یک شوتر نظامی عالی بود که خیلی آدم ها برای این که فقط ببینند این بازی چیست که این قدر از آن تعریف می شود، سراغ بازی کردن Call of Duty رفتند و آن قدر لذت بردند که جذب دنیای بازی های رایانه ای شدند و در حقیقت تبدیل به گیمر گشتند. افسانه این سری با بازی Call of Duty آغاز شد و همه فهمیدند که یک فرنچایز بزرگ متولد شده است. Call of Duty در سال ۲۰۰۳ بود که توسط استودیو اینفینیتی وارد ساخته و توسط کمپانی بزرگ Activision (که البته از بعد از انتشار سری ندای وظیفه بسیار بزرگتر و معروف تر شد) منتشر گردید و در طول ۱۴ سال تا به امروز، این سری موفق شد تا خود را به عنوان یکی از محبوبترین و پرفروش ترین فرنچایزهای تاریخ بازی های رایانه ای مطرح کند. اگر بخواهیم در تمام این سال ها و از بین شاهکارهای پرتعداد این سری بزرگ، از بهترین و محبوب ترین و قدرتمندترین آن ها یاد کنیم قطعا از تمامی افراد حاضر در صنعت گیم یک نام را خواهیم شنید و آن هم سری Modern Warfare است. ۳ گانه ای که بازی نخست آن توسط Infinity Ward ساخته و در سال ۲۰۰۷ منتشر گردید و امتیاز متای بی نظیر ۹۴/۱۰۰ که نشان دهنده یک عنوان شاهکار است را به خود اختصاص داد و نسخه دوم آن که در این لیست صحبت از آن است، یک کلاس آموزشی برای بازیسازان بود که چطور باید یک دنباله و نسخه دوم بسازند.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا

اگر Call of Duty: Modern Warfare 2 هم اکنون در سال ۲۰۱۹ ساخته می شد هزینه ساخت آن برابر با ۲۹۲ میلیون دلار بود و از این نظر پرهزینه ترین بازی تاریخ به حساب می آید. در واقع اگر هزینه ساخت بازی ها را بر اساس سال جاری و با فاکتور تورم حساب کنیم این بازی پرهزینه ترین بازی تاریخ است و در رتبه اول لیست قرار می گیرد ولی با توجه به این که در این لیست بر اساس هزینه خرج شده برای بازی (حالا در هر سالی) عناوین را رتبه بندی کرده ایم  Call of Duty: Modern Warfare 2 در رده دوم جای گرفته است زیرا این لیست بر اساس واقعیات و “هزینه های انجام شده” است و نه این که “اگر” فلان بازی امسال ساخته می شد چقدر هزینه داشت.

بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 که در ژانر شوتر اول شخص قرار دارد با هزینه ای در حدود ۲۵۰ میلیون دلار توسط استودیو اینفینیتی وارد ساخته شد و کمپانی اکتیویژن در سال ۲۰۰۹ آن را برای پلتفرم های PC, Playstation 3 و Xbox 360 منتشر نمود تا یکی از پرهزینه ترین و باکیفیت ترین و دوست داشتنی ترین بازی های تاریخ در اختیار علاقمندان قرار بگیرد و البته یکی از گراف ترین هزینه های ساخت برای یک بازی رایانه ای را شاهد باشیم. اگر بخواهیم هزینه تمام شده برای تولید این بازی را به تفکیک بیان نماییم باید گفت هزینه “ساخت و توسعه” بازی ۵۰ میلیون دلار و هزینه های “مارکتینگ” آن ۲۰۰ میلیون دلار بوده است. در واقع با موفقیت بی نظیر نسخه اول مدرن وارفیر، اکتیویژن سر کیسه را برای اینفینیتی وارد شل کرد و نسخه دوم این سری از جهتی می تواند پرهزینه ترین بازی تاریخ باشد. بگذارید بگویم چطور. اگر بخواهیم هزینه ساخت بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 را بر اساس فاکتور اقتصادی inflation (تورم) بسنجیم و در واقع هزینه ساخت آن در سال ۲۰۰۹ را به هزینه ساخت آن در سال ۲۰۱۹ تبدیل کنیم، Call of Duty: Modern Warfare 2 با هزینه ۲۹۲ میلیون دلار در سال جاری ساخته شده است و یا بهتر است این طور بگویم که اگر Call of Duty: Modern Warfare 2 هم اکنون در سال ۲۰۱۹ ساخته می شد هزینه ساخت آن برابر با ۲۹۲ میلیون دلار بود و از این نظر پرهزینه ترین بازی تاریخ به حساب می آید.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا

مرحله ای که هرگر از ذهن هیچ شخصی در تمام دوران بازیباز بودنش پاک نخواهد شد و به معنای واقعی غمگین بود و البته نبوغ آمیز برای احساساتی کردن بازیبازان

در واقع اگر هزینه ساخت بازی ها را بر اساس سال جاری و با فاکتور تورم حساب کنیم این بازی پرهزینه ترین بازی تاریخ است و در رتبه اول لیست قرار می گیرد ولی با توجه به این که در این لیست بر اساس هزینه خرج شده برای بازی (حالا در هر سالی) عناوین را رتبه بندی کرده ایم  Call of Duty: Modern Warfare 2 در رده دوم جای گرفته است زیرا این لیست بر اساس واقعیات و “هزینه های انجام شده” است و نه این که “اگر” فلان بازی امسال ساخته می شد چقدر هزینه داشت. Call of Duty: Modern Warfare 2 بعد از انتشار از لحاظ بازخوردهای منتقدین و طرفداران نیز بسیار عالی و شگفت انگیز عمل کرد و توانست تا از منابع و مجامع معتبر گیمینگ دنیا امتیازات بی نظیری را دریافت نماید که این امتیازات نهایتا منجر به کسب امتیاز متای شاهکار ۹۴/۱۰۰ گردید و یکی از برترین بازی های تاریخ را به بازیبازان معرفی کرد. Call of Duty: Modern Warfare 2 داستانی فوق العاده عالی و زیبا را با گیم پلی شاهکار و بی نظیر خود ترکیب کرده بود تا یکی از برترین شوترهای اول شخص تاریخ خلق شود. همه چیز در این بازی فوق العاده است و هر بازیبازی که حتی علاقمند به این سبک نباشد را نیز به خود علاقمند می کند. قطعا عجیب نبود که در نسل هشتم شاهد ریمستر شدن Call of Duty: Modern Warfare برای پلتفرم های نسل هشتم بودیم و امیدواریم که این اتفاق برای نسخه دوم و سوم نیز رخ دهد و شاهد انتشار این ریمسترها یا ریمیک ها برای پلتفرم های نسل جاری هم باشیم. در نهایت بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 نام خود را به عنوان یکی از ۲ بازی پرهزینه تاریخ در دفتر بازی های رایانه ای ثبت کرده است و این عنوان در لیست ما (که در واقع همان لیست رسمی و جهانی از هزینه های ثبت شده بازی هاست) جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

۱ –  Grand Theft Auto V

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا

Grand Theft Auto V

هزینه نهایی: ۲۶۵ میلیون دلار

هزینه ساخت در سال ۲۰۱۹ (بر اساس inflation یا تورم) حدود ۲۸۵ میلیون دلار

سازنده بازی:  Rockstar Studios

ناشر بازی:  Rockstar Games

ژانر:  Action Adventure Open World

پلتفرم های مقصد:  PC, Playstation 3, Xbox 360 ,Playstation 4, Xbox One

سال انتشار: ۲۰۱۳

امتیاز متا: ۹۷/۱۰۰

 Grand Theft Auto V تاریخ بازی های رایانه ای را تکان داد و چنان انفجار عظیمی با انتشارش به وجود آورد که تنها و تنها از راک استار ساخت چنین بمبی بر می آید که زلزله ای ۹۷ ریشتری ایجاد کند! اصلا این راک استار واقعا کمپانی عجیبی است. محال است لیستی از برترین های تاریخ وسط باشد و یکی دو بار نام راک استار و محصولات بی نظیرش را در بین برترین ها نشنویم. عناوین این شرکت همگی شاهکارند و بس. کلا راک استار شاهکار ساز است و گویا که بلد نیست چیزی جز شاهکار بسازد! مخصوصا وقتی که فرنچایزی به نام Grand Theft Auto مطرح باشد، محال ممکن است که نام این فرنچایز تاریخ ساز، جنجالی، محبوب و عظیم را نشنیده باشید. در این مطلب نیز ۳ شماره از ۱۵ بازی لیست عناوین راک استار هستند و تازه باید ۴ تا باشند (زیرا به احتمال فراوان و شاید باید بگوییم صد در صد رتبه اول این لیست اکنون به Red Dead Redemption 2 تعلق دارد ولی از آنجایی که چیزی به جز گمانه زنی در مورد بودجه ساخت این بازی در اینترنت در دسترس نیست و راک استار هیچ اعلام رسمی نداشته است بنابراین این بازی را در لیست قرار نداده ایم تا لیست کاملا رسمی و جهانی باشد). بی شک گل سرسبد عناوین شرکت راک استار سری عناوین Grand Theft Auto است که با هر شماره، دنیا را به تسخیر خود در آورده است و با جدیدترین شماره خود یعنی نسخه پنجم و بخش شاهکار آنلاین این بازی، رکورد فروش در تمام حوزه های مدیا و سرگرمی از هالیوود گرفته تا… را زد و لقب پرفروشترین مدیای دنیا را از آن خود کرد.  به واقع چه حرفی می توان در مورد Grand Theft Auto V زد؟ چه چیزی می توان گفت که هزاران بار نشنیده باشید و چه در مورد شاهکار بودن این عنوان بگوییم که برای همگان “اظهر من الشمس” نباشد؟ عناوین Grand Theft Auto همواره از نظر تجاری و محبوبیت و امتیازات موفق بوده اند و توانسته اند حس و حال قرار گیری در زندگی یک گانگستر واقعی را به بازیباز منتقل می کند آن هم بدون هیچ سانسوری و به صورت کاملا واقع گرایانه که بازیبازها هیچ گاه نمی توانند در دنیای واقعی تجربه کنند. گانگسترها آدم می کشند، پلیس می کشند، قاچاق می کنند و … که همه این موارد در بازی های این سری وجود دارد. اکثریت قریب به اتفاق عناوین این فرنچایز بی نظیر به مانند نسخه پنجم، بسیار بسیار موفق بوده اند و همان طور که قبلا نیز خدمت شما عرض کرده ام وقتی به لیست فروش بازی ها نگاه می کنیم می بینیم که مثلا نسخه پنجم این سری بعد از چندین سال هنوز بین پرفروش ترین بازی های کشورهای مختلف است که این واقعا عجیب و شگفت انگیز است.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا

عناوین این شرکت همگی شاهکارند و بس. کلا راک استار شاهکار ساز است و گویا که بلد نیست چیزی جز این بسازد! مخصوصا وقتی که فرنچایزی به نام Grand Theft Auto مطرح باشد، محال ممکن است که نام این فرنچایز تاریخ ساز، جنجالی، محبوب و عظیم را نشنیده باشید. در این مطلب نیز ۳ شماره از ۱۵ بازی لیست عناوین راک استار هستند و تازه باید ۴ تا باشند (زیرا به احتمال فراوان و شاید باید بگوییم صد در صد رتبه اول این لیست اکنون به Red Dead Redemption 2 تعلق دارد ولی از آنجایی که چیزی به جز گمانه زنی در مورد بودجه ساخت این بازی در اینترنت در دسترس نیست و راک استار هیچ اعلام رسمی نداشته است بنابراین این بازی را در لیست قرار نداده ایم تا لیست کاملا رسمی و جهانی باشد)

در این شماره لیست نیز صحبت از همین نسخه پنجم است که در واقع برترین بازی تاریخ از نظر هزینه های انجام شده به حساب می آید. بازی Grand Theft Auto V که در ژانر اکشن ماجرایی جهان آزاد قرار دارد با هزینه ای در حدود ۲۶۵ میلیون دلار توسط راک استار ساخته شد و همین کمپانی در سال ۲۰۱۳ آن را برای پلتفرم های Playsastion ۳ ,Xbox ۳۶۰ منتشر نمود تا یکی از پرهزینه ترین و البته شاهکار ترین بازی های تاریخ را شاهد باشیم. سپس در سال های بعد و نسل هشتم نسخه های مربوط به رایانه های شخصی و پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان این شاهکار نیز عرضه گردید و به همان بی نظیری نسخه نسل هفتم و حتی برتر عمل کردند. اگر بخواهیم هزینه تمام شده برای تولید این بازی را به تفکیک بیان نماییم باید گفت هزینه “ساخت و توسعه” بازی ۱۳۷ میلیون دلار و هزینه های “مارکتینگ” آن ۱۲۸ میلیون دلار بوده است. اگر بخواهیم هزینه ساخت بازی Grand Theft Auto V را بر اساس فاکتور اقتصادی inflation (تورم) بسنجیم و در واقع هزینه ساخت آن در سال ۲۰۱۳ را به هزینه ساخت آن در سال ۲۰۱۹ تبدیل کنیم، Grand Theft Auto V با هزینه ۲۸۵ میلیون دلار در سال جاری ساخته شده است و یا بهتر است این طور بگویم که اگر Grand Theft Auto V هم اکنون در سال ۲۰۱۹ ساخته می شد هزینه ساخت آن برابر با ۲۸۵ میلیون دلار بود. بازی Grand Theft Auto V علاوه بر این که یکی از برترین بازی های تاریخ است، یکی از بهترین عناوین از لحاظ مقدار و کیفیت محتوا نیز هست. این بازی مقدار محتوای شگفت انگیزی داشت که می توانست ساعت ها و هفته ها و ماه ها شما را به خود مشغول کند و تازه این فقط بخش داستانی این عنوان بود. بخش آنلاین بازی که دیگر برای خودش دنیایی جداست و محتوای آن، سال ها و سال ها می تواند کاری کند که شما از این بازی دلزده نشوید.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا

Grand Theft Auto V نام خود را به عنوان پرهزینه ترین بازی تاریخ در دفتر بازی های رایانه ای ثبت کرده است و این عنوان در لیست ما (که در واقع همان لیست رسمی و جهانی از هزینه های ثبت شده بازی هاست) جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است که البته دیدن نام جی تی ای در هر لیستی در جایگاه نخست یک موضوع طبیعی است، حتی اگر لیست پرهزینه ترین بازی هاری تاریخ باشد. مطمئن باشید اگر این لیست تبدیل به پرفروش ترین بازی های تاریخ هم بشود باز هم شاید جی تی ای در جایگاه اول آن باشد و راک استار همیشه هزینه های هنگفت می کند و به جایش سود هنگفت هم تحویل می گیرد زیرا می داند چطور هزینه کند.

باید گفت Grand Theft Auto V مصداق بارز یک بازی بدون نقص بود و در هر زمینه ای که فکرش را بکنید یک الگو برای بازیسازان مخصوصا در سبک جهان آزاد و سندباکس محسوب می شد. همه چیز در این عنوان در بالاترین سطح کیفیت قرار داشت و اوج لذت ممکن از یک بازی را به بازیبازان منتقل می کرد. Grand Theft Auto V جدا از گرافیک شاهکار و داستان و روایت بی نقص و صداگذاری و موسیقی بی نظیر، در زمینه تیراندازی و گان پلی و کاورگیری نیز فوق العاده عالی عمل کرده است و مبارزات خیابانی بسیار جذابی را برای ما رقم می زد. سیستم تیراندازی بازی بسیار روان، نرم و خوش دست بود و شلیک با تک تک سلاح ها در بازی لذت خاص خودش را داشت هر چند که باید به این نکته نیز اشاره کرد که سیستم شلیک و گان پلی این عنوان تا حدی نیز حالت آرکید دارد که البته این اصلا یک ضعف نیست زیرا که این بازی هرگز یک بازی “شوتر سوم شخص” محض نبوده است و تنها سیستم مبارزات آن است که در این سبک دنبال می شود و از دوربین روی شانه هنگام نشانه گیری ها استفاده می کند. Grand Theft Auto V بعد از انتشار از لحاظ بازخوردهای منتقدین و طرفداران نیز فراتر از شگفت انگیز عمل کرد و توانست تا از منابع و مجامع معتبر گیمینگ دنیا امتیازات رویایی را دریافت نماید که این امتیازات نهایتا منجر به کسب امتیاز متای بی نظیر ۹۷/۱۰۰ گردید تا تبدیل به یکی از چند بازی برتر تاریخ شود. در انتها باید بگویم بازی Grand Theft Auto V نام خود را به عنوان پرهزینه ترین بازی تاریخ در دفتر بازی های رایانه ای ثبت کرده است و این عنوان در لیست ما (که در واقع همان لیست رسمی و جهانی از هزینه های ثبت شده بازی هاست) جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است که البته دیدن نام جی تی ای در هر لیستی در جایگاه نخست یک موضوع طبیعی است، حتی اگر لیست پرهزینه ترین بازی هاری تاریخ باشد. مطمئن باشید اگر این لیست تبدیل به پرفروش ترین بازی های تاریخ هم بشود باز هم شاید جی تی ای در جایگاه اول آن باشد و راک استار همیشه هزینه های هنگفت می کند و به جایش سود هنگفت هم تحویل می گیرد زیرا می داند چطور هزینه کند.

در انتهای این مطلب توجه شما را به برخی نکات مختلف و کوتاه در مورد این لیست جلب می کنم:

  • به احتمال فراوان و شاید باید بگوییم صد در صد رتبه اول این لیست اکنون به Red Dead Redemption 2 تعلق دارد ولی از آن جایی که چیزی به جز گمانه زنی در مورد بودجه ساخت این بازی در اینترنت در دسترس نیست و راک استار هیچ اعلام رسمی نداشته است بنابراین این بازی را در لیست قرار نداده ایم تا لیست کاملا رسمی و جهانی باشد. احتمال بسیاری وجود دارد که با توجه به بودجه ای که برای جی تی ای ۵ صرف شده، برای Red Dead Redemption 2 بالای ۳۰۰ میلیون دلار هزینه شده باشد.
  • در این لیست بر اساس هزینه خرج شده برای بازی (حالا در هر سالی) عناوین را رتبه بندی کرده ایم و  Call of Duty: Modern Warfare 2 در رده دوم جای گرفته است، زیرا این لیست بر اساس واقعیات و “هزینه های انجام شده” است و نه این که “اگر” فلان بازی امسال ساخته می شد چقدر هزینه داشت. در غیر این صورت بر اساس فاکتور تورم بازی مدرن وارفیر باید در رتبه نخست لیست باشد.
  • با وجود در اختیار داشتن برخی از بزرگترین و محبوب ترین عناوین تاریخ و چند بازی سال و برخی از پرفروش ترین بازی های AAA تاریخ، هیچ عنوان انحصاری شرکت سونی در این لیست وجود ندارد که نشان از قدرت و تبحر استودیوهای این شرکت دارد که با هزینه کمتر از پرهزینه ترین عناوین دنیا، بازی هایی را می سازند که بعضا مثل God of War در رقابت برترین بازی سال غول عظیمی مثل Red Dead Redemption 2 را شکست می دهد و بازی سال می شود.
  • یوبیسافت کمپانی است که بیشترین فرنچایز AAA فعال را در این سال ها داشته و هیچ شرکتی اندازه این کمپانی در سال بازی های AAA بسیار بزرگ و عظیم که چندین سال هم حمایت می شوند و کلی دی ال سی هم برایشان می آید نداشته است ولی هیچ عنوانی از این کمپانی در لیست پرهزینه ترین ها قرار ندارد و این نکته جالبی است.
  • کمپانی های عظیم راک استار، اکتیویژن و الکترونیک آرتز هر کدام ۳ بازی در این لیست دارند که نشانگر قدرت و توان مالی آنها در ساخت عناوین مختلف است که گاهی هم ممکن است شکست سختی بخورند مثل بازی ددپول.
  • کمپانی اسکوئر انیکس با دو عنوان تومب ریدر در لیست حضور دارد و شرکت های مایکروسافت و دیزنی و Cloud Imperium Games و Realtime Worlds هم هر کدام یک بازی در این لیست دارا هستند.
  • یک سوم بازی های این لیست یعنی ۵ عدد از پرهزینه ترین بازی های تاریخ در سال ۲۰۱۳ عرضه شده اند.
  • استودیو بانجی دو بازی از ۱۵ عنوان پرهزینه تاریخ را ساخته است.
  • همین ۱۵ بازی لیست حدود ۲۱۰۰ میلیون دلار یا ۲ میلیارد دلار هزینه داشته اند.

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا
نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا
نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا
نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا
نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • MetallicA گفت:

    عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقا سعید آقابابایی گل
    چه خوب موقعی اومد، دقیقا سه دقیقه بعد از انتشار مطلب! یکم خوندم و گفتم تا یادم نرفته یه کامنت بذارم و برم ادامه مقاله
    مقاله خیلی کاربردی شد سعیدجان دستت درد نکنه، منتظر اون یکی مقاله که قول دادی هستم

  • shayanchayjan گفت:

    سونی نشون داده با هزینه کمتر میشه بهترین بازی هارو ساخت.
    بخش spec ops مدرن وارفیر۲ خیلی خوبه سخت و نفس گیر و جذاب

    • cv1989 گفت:

      بیشتر هزینه که اینجا اعلام شده در واقع هزینه تبلیغات
      هزینه ساخت Call of Duty MW2 تنها ۵۰ میلیون دلار و ۲۰۰ میلیون دلار صرف تبلیقات شده
      اما بازی های سونی تبلیغات کمپین تبلیقاتی عظیم ندارن و با تریلر های شاهکار و کنفرانس های بی نظیر به مخاطب معرفی می شن
      مثلا کمپیت تبلیقاتی HALO 5 حدود ۱۰۰ میلیون دلار برای مایکروسافت هزیته داشت

      نکته دوم اینکه سونی بیشتر بازی های خطی ساخته هیچوقت بازی های عظیم و پرخرجی مثل GTA V نساخته

      • shayanchayjan گفت:

        درباره gta v که حسابش جداست فکر نکنم که خود راکستارم انتظار این فروشو داشت هیلو۲ mw2 اینا چی؟ اینام خطین

      • ghost.007 گفت:

        😐 😐 😐 میشه بپرسم این امار و ارقام رو از کجا آوردی؟ ۵۰ میلیون دلار هزینه ساخت ۲۰۰ میلیون دلار تبلیغات!!!! هزینه تبلیغات بیشتر از هزینه ساخت بوده؟؟؟!!!!!! اون بازی به اون فوق العاده ای هم مولتی داشت هم spec ops هم سینگل که هرسه تا رو باهم دیگه تو بازیا کالاف الان نمیتونی ببینی الان یا کالاف بدون داستانه یا داستان ۲ ۳ ساعتی میدن بیرون تهش!و اینکه mw2 اینجایه نشون میده که کالافایه بعدی هیچکدوم اندازه mw2 هزینه ساخت نداشته حتی الان که هزینه ساخت بازیا بیشتر شده ولی کالافی به mw2 نرسید و فقط یه چرتی میساختن میدادن بیرون که فقط پول بگیرن همین تبلیغات کالافایه الان به مراتب خیلی بیشتر از mw2 اون زمان بود کالاف از mw بود که دیگه کالاف شد نه اینه تا قبلش بد باشه ولی تا قبلش پرفروش ترین بازی سال نمیشد از mw بود که تازه شروع اوج کالاف بود

  • بسیار عالی بود آقای آقابابایی
    ولی به نظر من هنرمند واقعی تو این عرصه اونی هست که بتونه بدون این همه بودجه یه بازی با کیفیت بسازه نه اونی که میلیونی خرج می کنه

  • ShadoWWolf2 گفت:

    خسته نباشید آقای سعید آقابابایی مقاله ی زیبا و خواندنی بود :heart: :rose:
    خیلی دوست دارم بدونم راکستار کبیر برای شاهکار نسل هشتم red dead redemption 2 چقدر خرج کرده چون به قدری این بازی عظیم و پر از جزییات هستش که فکر نکنم حتی در نسل نهم کمتر بازی بتونه از ۲۰۰۰ فرسخی این شاهکار ناب راکستار رد بشه،راکستار فقط بازی نمیسازه عشق خلق میکنه به معنای واقعی کلمه زندگی میسازه :heart: :heart:

    • pc and ps4 گفت:

      بازیایه استودیو هایی مثل راکستار بازیی هایی برای نسل ها هستند.شما الان برو gta iv بازی کن کلی حال میکنی با اینکه قدیمیه

    • Max.level گفت:

      با کامنتت یه دنیا حال کردم داداش واقعا راکستار بازی نمیسازه، عشق میسازه و زندگی و خاطرات نابی که هیچوقت از یاد نمیرن رد دد ۲ بهترین بازی زندگیم، ساخته راکستار کبیره :heart: :heart:
      بله رد دد ۲ اینقدر پرجزئیاته و وسیع که نمیشه بهش بازی نسل ۸ گفت این بازی نسل ۹ بود و زودتر از هر عنوان دیگه ای این رو معنا کرد :yes: :yes:
      هر چی از عشقی که دارم به این ابرشاهکار بگم کم گفتم :rose: :rose:
      واقعا با تک تک کلمات شما موافقم داداش :yes: :yes:

      • ShadoWWolf2 گفت:

        من مخلصتم داداش گلم :heart: :rose:
        Red dead redemption 2 قطعاً یکی از برترین بازی های تاریخه…به قدری سطح این بازی بالاست که واقعاً نمیشه نسل هشتی بهش گفت و باید نسل ۹ تمام عیار حسابش کرد…بخوام از عظمت این عنوان بگم خودش یک کتاب میشه،در این کامنت قطره ای از اقیانوس با عظمت جهان این بازی میشه بیان کرد.
        یک چیز دیگه هم خیلی میخوام بدونم اینه:
        !!!Where is GAAVVVVVIN :laugh:

  • lordhossein گفت:

    درود بر اقا سعید عزیز یه سوال دارم میشه راهنماییم کنین چه طور و با چه معلوماتی میشه درباره بازی های ویدیویی نوشت میشه همین جا هم که شده در غالب کامنت یه توضیحی بدین و اگر شد انشالله یه مقاله ایی هم در این باره بعدا زحمتشو بگشین که بسیار عالی و درباره مطلبم که مثل همیشه عالی و البته راک استار که همیشه خرج زیادی پای بازیاش میکنه و نمونشم همین جی تی ای ۵ که هنوز هم بعد از شیش سال توی جدول فروش هفتگی انگلستان هست

    • MetallicA گفت:

      دوست عزیز من تاحالا دستی توی مقاله گیمینگ نوشتن نداشتم ولی درکل اگه شما میخوای یه نقد یا یه مقاله بنویسی باید به همه یا حداقل اکثر جوانب کلی اون مورد توجه داشته باشی؛ مثلا توی گیم هنرهای زیادی با هم ادغام شدن ولی اصلا لازم نیست که نویسنده کاملا عمیق اون‌ها رو برسی کنه و اینکه بعضی وقتا فقط مثل یه مخاطب حرفه‌ای درباره یه بخش اون نظر بدی کفایت میکنه، کما اینکه مثلا موسیقی اون اثر هرچقدر هم ضعیف و سطحی باز هم عالم خودش رو داره و کاملا میشه تخصصی واردش شد و این درحالیه که معمولا منقدان حوضه گیم حتی به سبک موسیقی‌های اون اثر اشاره نمیکنن و فقط میگن با اتمسفر همخونی داره و زیبا و خلاقانه هستن. این در مورد اطلاعات که پرسیدید، درباره چگونه نوشتن هم شما به راحتی اجرای اون اثر رو مشخص میکنی (میتونی برای احاطه بیش‌تر یه نمونه از همین مقاله‌های آقای آقابابایی رو با دقت بخونی) و بعد اون اجزا رو مورد برسی قرار میدی؛ مثل گرافیک هنری و فنی، گیم پلی، موسیقی و… زمان نوشتن هم من همیشه میگم آدم باید خودش باشه، همون‌طور که آقای آقابابایی کاملا خودمونی صحبت میکنن ولی حتما نباید به این شکل باشه اگه شخصیت اون فرد این نوع نوشتن رو نمی‌طلبه. امیدوارم کمکت کرده باشم ، موفق باشی

  • AXEL STONE گفت:

    سلام و درود فراوان بر اقای اقابابایی عزیز خسته نباشید :rose: :heart: مرسی بابت این مقاله که واقعا حاوی اطلاعات خیلی خوبی هست هنوز هم دارم میخونم و ادامه میدم خوندنش رو که واقعا عالیه.
    باز هم مرسی از دست گلتون :rose: :heart:

  • هیلو و کال آف فراتر از فوق العاده بودن!
    دقیقا وقتی که اسم modern warfare 2 اومد, ماموریت no russian اومد تو ذهن من که محشر بودددد! هیلو ۲ رو هم بعد این که ۳ اشو بازی کردم , بازیش کردم که مثل ۳ اش یه شاهکار تمام عیار بود (هرچند از همون هیلو ۳ عاشق مسترچیف شدم :heart: ) هزینه ی کال آف رو هم میدونستم ولی هیلو رو نه! آخه ۲۰۰۴ و این همه هزینه!!!!!!!!!
    shadow of the tomb raider هم تا الان که ۴ ساعتشو پلی دادم خیلی خوب بوده و کامل کننده شاهکار rise of the tomb raider …
    از این سه تا که بگذریم , سلطان بازی های تاریخ یعنی gta v میاد که واقعا بهترین بازی عمر من و خیلی های دیگه بوده…این بازی رو باید زندگی کنی !‌ آخه مگه میشه یه بازی اینقدر خوب باشه!‌ نزدیک ترین بازی به زندگی. همون چیزی که انسان دوست داره بازی باشه . یه زندگی دیگه که توش هر کاری دلت خواست بکنی و راکستار این قابلیت رو بهمون داد و قراره حتی بهترشو توی ۶ اش بهمون بده…
    Love u Rockstar :rose:
    مقاله فوق العاده بود.خسته نباشید و خیلی ممنون!

  • legendboy گفت:

    ممنون بابت مقاله
    از بین این ۷ بازی فقط تومب رایدر و دستینی نتونستن آنچنان انتظارات رو برآورده کنن وگرنه مابقی جزو بهترینا هستن
    استار سیتیزن هم که فعلا همه مارو گذاشته سر کار !
    حرف از الد ریپابلیک شد یادی کنیم از بایوور که از الد ریپابلیک و مس افکت و درگون ایج رسیده به اندرومدا و انتم !
    امیدواریم به روزای اوجش برگرده

  • Y PS گفت:

    خسته نباشی آقا سعید :yes:
    تو این لیست عجیبترین مورد Shadow of Tomb Raider هستش…با اون همه هزینه فقط یه بازی متوسط ساختن!
    سعیدجان شدیدا منتظر قسمت جدید راهنمای دارک سولز ریمستر هستیم…تسریع بفرمایید لطفا 😀

  • Sir Sonic گفت:

    البته خب اینا بازی هایی هستند که هزینه هاشون معلوم اند
    خیلی از بازی های بزرگ هزینه هاشون اعلام نمیشه
    به طور مثال اکثر انحصاری های بزرگ سونی و عملاً همه انحصاری های نینتندو هیچ وقت میزان هزینه شون مشخص نمیشه

  • postman گفت:

    آقای آقابابایی حس میکنم یک مقدار در رتبه بندی ها و محاسبات اشتباه کرده باشید. برای برخی عناوین هزینه ی ساخت و تبلیغات رو گذاشتین و برای برخی دیگه فقط هزینه ساخت رو گذاشتین و رتبه بندی کردین. هزینه ی ۲۶۵ میلیون دلاری gta به همراه هزینه ساخت و تبلیغاتشه ولی هزینه ای که برای دستینی زدید فقط هزینه ساختش بود. با هزینه ی تبلیغات به رقم ۵۰۰ میلیون دلار میرسیم و دستینی رتبه اول رو به خودش اختصاص میده

  • pink panther گفت:

    تشکر بابت این مقاله ی زیبا
    باعرض پوزش بابت اسپم
    دوستان من میخواستم برای پی اس ۴ هارد اکسترنال بخرم
    اول اینکه بهترین و سازگار ترین مدل هارد برای پلی ۴ چیه
    دوم اینکه چند جا خوندم میگن ممکنه بعد چند بار خاموش روشن کردن کنسول بازیای روی هارد پاک بشه و خود هارد هم بسوزه
    این حرف راسته ؟

    • عرض به خدمتت که وقتی هارد میخوای بخری باید به این توجه کنی که مثل هارد اینترنال کنسول نمیشه ازش کار بکشی یعنی مثلا ۲۴ ساعت نمیشه به کنسول وصل باشه (عمرش خیلی میاد پایین) و بازی ها از روی هارد اکسترنال در کنسول بارگذاری بشه برای مثال شما یک بازی رو تموم میکنی میخوای یه بازی دیگه بریزی کنسولت جا نداره اون بازی هایی که تموم کردی و نیاز بهشون نداری ولی فکر میکنی در آینده ممکن هست حوس کنی بازیشون کنی انتقال میدی به اکسترنال و کنسولت رو خالی میکنی برای بازی جدید که میخوای بریزی در کنسولت پس نتیجه میگیریم که از هارد اکسترنال فقط برای انتقال دیتا بازی و نگه داری از اونها استفاده کن اگر این کار رو بکنی به هیچ عنوان هارد و دیتا مشکلی براشون پیش نمیاد و مدت بسیار طولانی میتونی ازش استفاده کنی.این یه نکته؛نکته بعدی اینه که وقتی هارد رو وصل میکنی به کنسول کنسول فرمتش میکنه و توسط هیچ دستگاه دیگری قابل خواندن نیست تا اینکه دوباره با کنسول فرمتش کنی نکته بعدی اگه محدودیت بوجه داری ونمیتونی هارد ۳یا ۴ ترابایتی بخری حداقل هارد ۲ ترابایتی تهیه کن و در مورد سوالت در مورد اینکه چه مدل هایی خوب هستن و سازگاری خوبی دارن میتونم بهت هارد Seagate Expansion 2B Portable رو پیشنهاد بدم خودم هم بیش یک ساله که گرفتمش تا الان که هیچ مشکلی نداشته وسرعت خوبی هم داره مثلا یک بازی با دیتای حدودا ۵۰ گیگ ۱۵ دیقه زمان میبره تا انتقال کامل دیتا از کنسول به هارد اکسترنال انجام بشه امیدوارم کمکی کرده باشم موفق و پاینده باشید.

      • MetallicA گفت:

        داچ یه سوال، من شنیدم هاردهای سیگیت رو یهو بکشی از دستگاهی که بهش وصله (سیف ریمو نکنی) آسیب میبینه، درسته؟

        • خب عزیز باعث اتصالی میشه و جریان الکتریسیته آنطور که باید با اصول از هارد خارج نمیشه.سیگیت برند به نامی هست و آمار خرابی کمتری در جهان داره نسبت به بقیه برند ها. احتمال آسیب داره ولی خیلی احتمالش کمه و به قول خودمون کار یه دفعه میشه باید احتیاط کرد و فقط مختص به سیگیت نیست و ممکن هست برای هر هاردی اتفاق بیوفته باید برای تمام برند ها حتی اونایی که ذکر شده ضد شوک هستند رعایت بشه و safe remove بشه موفق و پاینده باشید.

  • خب چیزی بیش از تشکر کردن از سعید جان نمیشه در باکس کامنت نوشت.

  • DevilneverCry گفت:

    دستینی یکی از بهترین بازیهای MMOبوده که کردم،با نسخه دومش نشون داد که میتونه معرکه باشه

  • a.r.t گفت:

    وقتی shadow of tombrider رو بازی کنید میفهمید چرا بهش بد و بیراه میگن
    گرافیک و داستان بازی متوسطه اما گیمپلی بازی خنده داره. چند تا دشمنو یک جا چیدن بدون کوچک ترین چالشی میکشیشون. درخت مهارت های بازی هیچ کاربردی نداره چون اصلا موقعیت پیش نمیاد از مهارت ها استفاده کنی.بازی های ۱۰ سال پیش طراحی مراحلش به شدت بهتره. کلا اگه ۵ ساعت در سخت ترین درجه بدون حساب میان پرده ها طول بکشه. تمام شخصیت ها هم غیر لارا نچسبن.
    خیلی باهاش مهربون بودن این نمره رو بهش دادن
    دم یوبیسافت گرم بازی میسازه مثل assassin’s creed black flag با اون دنیای عظیمش خیلی به صرفه و اقتصادی
    هر سالم چندتا open world میده آدم کیف میکنه

  • hamid619 گفت:

    آخ چه صحنه ای از مدرن ۲ گذاشتید یاد گست بیچاره افتادم جلوی چشمام کشتنش تو قسمت سوم هم یوری و سند من رو کشتن کاپیتان موند و حوضش

  • peen گفت:

    سلام و خسته نباشید خدمت اقا سعید عزیز عالی مثل همیشه
    باید بگم هنوز که هنوزه تابو شکن تر از مرحله no russian(کشتار فرودگاه)در بازی مدرن وارفر ۲ ندیدم

  • shayanchayjan گفت:

    دوستان تو mw2 سرنوشت ماکاروف چی شد؟ فقط اگه تو mw3 ادامه داره نگین

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    ممنون بابت زحمتی که کشیدین تنها کسی هستین تو منتقد ها که دیدگاهش به ویدیو گیم مثل گیمر های قدیمی میمونه و این برا من خیلی با ارزشه که بدونم خلاصه یه منتقد هست تو ایران که حرفاش با ارزشه چون الکی و سر سری نظر نمیده و درک درستی از رسالت ویدیو گیم داره اینو خصوصا گیمر های قدیمی راحت تشخیص میدن … بر قرار باشین.

  • مرسی از استاد آقابابایی ❤️❤️❤️
    Gta v بیشترین خرج بهترین فروش…

  • Ali khosravi گفت:

    استاد جهان باز ساختن راک استاره بقیه اداشو در میارن.

  • Black Lung گفت:

    ببخشید من بازی کالاف دیوتی همین نسخشو بازی کردم اما… این مرحله فرود گاه را نداشت! 😐 :-(( 😥

  • mūnchild گفت:

    cod mw2 و mw3 شاهکار بودن هیچ موقع فراموش نمیکنم لذتی که ازشون بردم

  • پین هد گفت:

    GTA V از اون بازی هایی هست که حالا حالا ها تکراری نمیشه.

نبرد سنگین‌وزن‌ها! | پرهزینه ترین عناوین در تاریخ بازی های رایانه ای – قسمت دوم - گیمفا