دیوید جف: بازی‌های AAA در حال نابودی هستند - گیمفا
دیوید جف: بازی‌های AAA در حال نابودی هستند - گیمفا
دیوید جف: بازی‌های AAA در حال نابودی هستند - گیمفا
دیوید جف: بازی‌های AAA در حال نابودی هستند - گیمفا
دیوید جف: بازی‌های AAA در حال نابودی هستند - گیمفا
دیوید جف: بازی‌های AAA در حال نابودی هستند - گیمفا

دیوید جف: بازی‌های AAA در حال نابودی هستند

آرین مرادی
۲۳:۰۰ ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
دیوید جف: بازی‌های AAA در حال نابودی هستند - گیمفا

اگر جزو طرفداران سبک هک‌ اند اسلش هستید، به احتمال زیاد اولین نسخه از یک سری شاهکار به نام God Of War را تجربه کرده‌اید. دیوید جف (David Jeff) که وظیفه‌ی کارگردانی هنری نسخه‌ی دوم را نیز بر عهده داشت، به رک و راست بودن و داشتن زبانی تند مشهور است. اکنون این کارگردان اعتقاد دارد که نسل بازی‌های AAA در حال نابودی است.

آقای دیوید جف در ویدئویی به مقایسه‌ی عناوین AAA در گذشته و حال حاضر می‌پردازد و در همین حین بیان می‌کند که این بازی‌ها دچار روند تکراری و خسته کننده‌ای شده‌اند. او از ساخته‌ی موفق استودیوی ناتی داگ (Naughty Dog) مثال می‌زند و با نشان دادن تصاویری از نسخه‌ی اول و چهارم بازی چنین می‌گوید:

خب ما اکنون شاهد تصاویری از بازی Uncharted 1 هستیم. به گیم‌پلی بازی توجه کنید، بسیار روان و عالی. و … حالا چه چیزی می‌بینیم؟ بله ! این بازی Uncharted 4 است. ولی گیم‌پلی چه فرقی با نسخه‌ی اول دارد؟ ما از یک عنوان جدید انتظار نوآوری داریم نه یک ریمستر و بازسازی! گیم‌پلی بازی دقیقا همان چیزی است که در نسخه‌ی اول دیدیم تنها کمی بهبود یافته‌تر. تنها تفاوت نسخه‌ی چهارم و اول که به چشم می‌آید، گرافیک خارق‌العاده‌ی نسخه‌ی چهارم است. ولی فقط همین! قبول دارم که داستان بهتر شده، گیم‌پلی بهبود یافته و گرافیک حرفی برای گفتن به جا نمی‌گذارد ولی با تمام این حرف‌ها، اصلا شاهد تغییر چشمگیری که ما را هیجان‌زده کند نیستیم. ممکن است برای شما همین موارد مهم باشد و در این صورت من اصلا حرفی ندارم ولی برای فردی مثل من، قضیه تفاوت دارد. برای کسی که سری Uncharted را با نسخه‌ی چهارم آغاز می‌کند، این بازی یک شاهکار است ولی برای کسانی مثل من که از نسخه‌ی اول آن را تجربه کرده‌ایم، بازی حرف جدیدی برای گفتن ندارد. این اشکال فقط برای عنوانی مثل Uncharted نیست. همین مشکل برای بسیاری از عناوین AAA وجود دارد. دقیقا به همین دلیل است که من از پروسه‌ی ساخت بازی‌های AAA کناره‌گیری کرده‌ام. من قصد توهین به سازندگان این عناوین را ندارم. آن‌ها بسیار تلاش می‌کنند و تلاششان قابل تقدیر است ولی نسخه‌ی جدیدی که برای یک بازی می‌سازند، همان چیزی است که ما قبلا نیز تجربه کرده‌ایم. این روند تکراری شدن برای سری بازی‌‌هایی مانند FarCry و یا Gears of War نیز پیش آمده است. من این بازی‌ها را مثال می‌زنم چون جزو طرفداران آنان هستم و تمامی نسخه‌های منتشر شده را تجربه کرده‌ام. در حیطه‌ی سینما، اگر شما دومین نسخه از یک فیلم را تنها با پیشرفت جلوه‌های ویژه و بدون هیچ نوآوری تولید کنید، قطعا آن فیلم شکست خواهد خورد. ولی نمی‌دانم چرا در حیطه‌ی صنعت بازی‌های رایانه‌ای این امر توسط بازی‌بازان در نظر گرفته نمی‌شود. این حرف‌ها نظر شخصی من است و ممکن است نبود نوآوری در بازی‌های عصر حاضر اصلا برای شما مهم نباشد ولی برای من این امر یک مورد مهم و اساسی محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد که در این رابطه اختلاف عقیده‌ی بسیاری وجود دارد. شما کاربران گیمفا در این مورد چه نظری دارید؟ آیا بازی‌های AAA واقعا به سمت تکراری شدن و نهایتا نابودی پیش می‌روند؟

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

دیوید جف: بازی‌های AAA در حال نابودی هستند - گیمفا
دیوید جف: بازی‌های AAA در حال نابودی هستند - گیمفا
دیوید جف: بازی‌های AAA در حال نابودی هستند - گیمفا
دیوید جف: بازی‌های AAA در حال نابودی هستند - گیمفا
دیوید جف: بازی‌های AAA در حال نابودی هستند - گیمفا
دیوید جف: بازی‌های AAA در حال نابودی هستند - گیمفا
دیوید جف: بازی‌های AAA در حال نابودی هستند - گیمفا
دیوید جف: بازی‌های AAA در حال نابودی هستند - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • PERSIAN NAZI گفت:

    از نظر من خرج زیاد مهم نیست بلکه بهینه خرج کردن مهمه .باید پول جوری هزینه بشه که به شکست نخوره چه از لحاظ کمیت و چه از لحاظ کیفیت .ما بازی داریم که با ۶۵۰ هزار دلار ساخته شده و چیزی بیش از ۲۶ میلیون نسخه فروخته و بازی داریم میلیونها دلار هزینه داشته و فروشش افتضاح بوده

  • اینکه تمام فرانچایزهای فعلی ما تکرار مکررات شدن که حقیقته همه هم قبول دارن دلیلش هم تمام شدن ایده هاست
    دیگه ایده ای نمونده که تا به حال ازش استفاده نکرده باشن
    نه الان بلکه در نسل های بعد هم این تکرار ها پا برجاست چون ایده ای نمونده همه فرمول ها به کار گرفته شده از هر کدوم از این فرمول ها و ایده ها انواع و اقسام بازی در سبک های گوناگون ساخته شده

    • punisherking گفت:

      به نظر من مخصوصا بازی، ایده هیچوقت تمام نمیشه فقط باید خلاق باشند
      من مطئنم تا اخر عمرم چیزای مختلف خواهم دید

    • Unbalance گفت:

      نه بحث تموم شدن ایده نیست
      بحث اینه ملت رابطشون با تغییر چجوریه؟؟ شما تغییرو برمیتابی خودت؟ خودم خیلی وقتا نه. خیلیامون نه!
      همونایی که میگفتن ac تکراریه چیه هر سال یه چیز میده سر این دو نسخه آخر دارن داد و بیداد میکنن که ای هوااااار این بازی ac واقعی نیست و اینا….
      ما خودمون تغییرو برنمیتابیم

      ولی در هر صورت آینده کاملااااا متقاوته مطمئنم!! یعنی جا میخوریم از میزان تغییرات

  • Oracle گفت:

    در اینکه آنچارتد شاهکاره شکی نیست.
    ولی این مورد رو من همیشه میگفتم حالا منکه با نسخه ۲ مقایسه کردم همه هجوم میاوردن ک الا بلا هرچی ما بگیم.
    حالا دیگه سازنده های خود عناوین AAA سونی اینو گفته من دگ چیزی نمیتونم بگم.حرفاش قابل تامل هستش.
    نکته جالب اینه که سازنده گاد بوده اما راجب آنچارتد نظر داده.

  • ahkratos3 گفت:

    به نظر من کاملا حرفه بی معنی ای میزنه….یه بخش خیلی مهم این بازی ها داستانشون هستش که آدم همیشه دوست داره بدونه آخرش چی میشه یعنی با این که از یک فیزیک و گیم پلی تقریبا تکراری در بازی استفاده شده باشه بازم انگار یه فیلم جدید و جذاب رو داری می بینی که صد البته گرافیک زیبا و چشم نواز تری داره…اگه دقت کنید کال آف دیوتی از خیلی قدیما میشه گفت کمترین تغیرات رو داشته ولی همیشه سری MW مورد ستایش قرار گرفته و اونم به خاطر شخصیت پردازی عالی و داستان زیباش بوده بیشتر…یا مسلا همین
    red dead 2..با این که گیم پلیش اونقدر هم خفن نیود از اونطرف داستانش انقدر زیبا بود که اشکتو چند جاش در می آورد و خب این یه بازی ای میشه که ادم تا سال ها یادش نمیره تجربشو.

  • کاملا با ایشون موافقم
    به نظر من از نسخه ی دوم به بعد، آنچارتد تو زمینه ی گیم پلی با افت مواجه شد ولی کمتر مورد انتقاد قرار گرفت
    ایمی هنیگ میتونست نسخه ی چهارم رو یه تکون اساسی بده که متاسفانه از تیم خارج شد

  • Reason گفت:

    حرفشون کاملا درسته
    تنها بازیایی که تغییرات شگرف درشون دیده میشه در حال حاضر گاد و رد دد و ماریو هستن،سایر بازیها تماما از ضعف در نوآوری در گیمپلی رنج میبرن،گرچه خودم شدیدا با سری آنچارتد خاطره دارم و از گیمپلیش لذت میبرم،ولی خب اگر در بازیها نوآوری و تنوع به کار بره شاهد نتیجه‌ی چندین برابر بهتر خواهیم بود

  • Y PS گفت:

    آقای جف نسخه جدید God of war تغییر نداشت؟! بازی با حفظ هسته مرکزی یعنی کریتوس ، به طور کامل تغییر کرد.
    این همه بازی داستان محور جدید رو نمی بینید؟! هورازیون زیرو داون ، اسپایدرمن و…
    شاهکار جدید راکستار یعنی Red dead redemption 2 باعث تکامل بازی سازی شده.
    در آینده هم بازی هایی مثل لست ۲ ، سایبرپانک و death stranding رو خواهیم داشت.
    انچارتد ۴ فقط گیمپلی رو بهبود داده بود درسته ولی انتظار تغییر سبک بازی منطقی نیست…این همه بازی آنلاین محور هر سال تکرار سال قبل هستن…تکرار برای خیلی از بازیا بوده و هست…شما حالا یادت افتاده؟
    به نظرم آقای دیوید جف یه مقدار ناراحتی و دلخوری دارن وگرنه از نظر من صحبت هاشون منطقی نیست

    • Sir Sonic گفت:

      حالا دلست ۲ رو بریز دور
      چون نمایش خاصی نداشته که بگیم چقدر فرق کرده با نسخه ی قبلی
      دو تا از بازی هایی هم که گفتی نیومده نمیشه نظر داد
      با گاد و ردد ۲ الان کل سیستم AAA ها نجات پیدا کردن؟؟ تازه گاد که بیشتر پیچید تو فرمول بقیه انحصاری های سونی
      ما داریم در مورد ابعاد خیلی گنده ای از بازی ها صحبت می کنیم…

      • noobmaster69 گفت:

        لست نمایش خاصی نداشته؟!!!!!!
        همین dodge و خوابیدن و رد شدن از فضاهای باریک و کلت با خفه کن و تیر انفجاری و قایم شدن تو برگا و… میفهمی چه قدر تنوع تو بخش گیم پلی اضاف میکنه :-/ 😕 😐
        واقعا باید بگم wtf?!?!??!?!?

  • خداییش راست میگه من از دوران سگا تا الآن گیمرم و به جرات تا حالا نسل هفتم بهترین دوران گیمریم بوده چون همه چیز جدید و جذاب بود و البته متفاوت
    نسل هشتم کلا همون نسل هفتم با گرافیک بهتره والسلام

  • mehrdadPS گفت:

    با بعضی حرفاش تا حدودی موافقم مثل کمبود نوآوری البته نه کاملا ولی با بعضی مخالفم مثل مقایسه با صنعت سینما .
    در ضمن نو آوری تو بازی مثل gow که کاملا مشخصه و این بازی تو هر ضمیمه ای کلی تغییرات کرده تازه شرکتی مثل سونی تو این نسل بازیهای AAA نسخه اولیه کم نساخته مثل bloodborne ، horizon zero down و … که هر کدوم واقعا عالی با کلی نوآوری بودن
    در ضمن بازی داستان محوری مثل سری uncharted خوب تو هر سری یه داستان کاملا متفاوت نسبت به نسخه قبلی داره و به عنوان مثال تو اخرین بازی این سری شاهد نوآوری‌های بودیم مثل وجود اسلحه صدا خفه کن و …

  • amir2hashmati گفت:

    تمام نگرانی اکثر ما اینه بازیها از نسل نه اکثرا انلاین بشن دیگه بازی داستانی خیلی کم داشته باشیم همین سونی هم حسم بهم میگه نسل بیشتر بازیاش انلاین بشن مایکروسافت که سیاستش معلومه اونم از نسل بعد میره تو کار انلاین.اینجوری خیلی بد میشه واقعا از لذت گیم خیلی کم میشه :struggle:

  • farshadx گفت:

    خوب بازیکن های جدید هم زیادن که نسخه های قبلی خیلی از این بازیهارو بازی نکردن
    ولی به نظر من بازیها دارن از داستان محوری و افلاین به سمت انلاین چند نفره میرن
    معنیش مرگ بازیهای داستانی نیست ولی تعدادشون کمتر میشه نسبت به بازیهای انلاین چند نفره
    در کل کم رنگ تر میشن

  • Su35.Flanker گفت:

    این حرف ایشان تا حدودی درسته واقعا بعضی عناوین انگشت شمار هستند که در خلال نسخه های بعدی جهش بزرگ ایجاد کردن اینجا باید به کار کورلی بارلوگ و سونی و سانتا مونیکا که با نسخه اخر گاد کردند افتخار کرد. چنان تغییری دارند که اننقدر عمیق بود شاهد حتی در اینده نزدیک دیگه شاهد نباشیم..انصافا جهش نسخه اخر و تغییرات مثبت اون چنان عمیق بود که برای بحث های این چنین فقط بشه این ابر شاهکار رو مثال زد.

  • Godofwar0385 گفت:

    خوب با کمال احترام به اقای جف خالق بهترین بازی عمرم باید بگم حرف شما درسته انچارتد یا گیرز تغییر چندانی نداشته جز مواردی که گفتی ولی چرا به گاد جدید که ۹۹درصد تغییر داشته گیر دادی و گفتی من تجربش نکردم و نمیکنم و علاقه ندارم ببینید دوستان همیشه افرادی هستند که ساز مخالف میزنند اگه یه بازی تغییر کرد گیر میدن اکه نکرد بازم‌گیر میدن بارها گفتم‌ کلا گاد مخصوصا سه گانه بهترین تجربه ی عمر من بوده ولی از گاد جدیدم با افتخار حمایت کردم

    • سلام علیرضا
      دیوید جفی با بارلوگ درباره‌ی این موضوع صحبت کرد، گفت برام سخته بخوام گاد جدید رو بازی کنم و بارلوگم گفت درکش می‌کنه
      البته تعریف و تمجید هم کرد و گفت بازی فوق‌العاده‌ایه
      توی سایت‌ها این خبر یکم بازتابش تند بود، وگرنه اصل ماجرا این نبود که جفی ناراضی باشه
      حتی جفی زمان عرضه‌ی اسنشن ایده داده بود که یه همراه می‌تونه در کنار کریتوس باشه و در گاد جدید هم آترئوس در کنار کریتوس حضور داشت

      • Godofwar0385 گفت:

        به سلام امیر جون گل گلاب
        والا در مورد جف که دیگه کاملا منو شما میشناسیمش و من همیشه بخاطر خلق خدای هک اند اسلش ستایشش میکردم شایدم خبر بد نوشته شده بود یا به قول شما تند وگر ن بارلوگ و جف همکارای بسیار خوبی بودن اتفاقا ایده ی یه بچه اگه مال جف بوده که دیگه عالی :yes:

  • ی مهره تاریخ مصرف گذشته بعدانقراضش هرچقد که میخواد حرکت بره فایده ای نداره درمورد کلیف بی و دیوید جفی همین مورد صدق میکنه
    ناتوانی این سازنده ها برای تطبیق باوضع جدید عامل زدگی شون شده ازصنعت

  • خب هر شرکتی که قدرت نداره هر نسخه تغییرات زیاد اعمال کنه. اصلا فوق‌العاده سخته. عنوان درجه یک یعنی هر نسخه بهتر بشه تغییرات خوب و درست حسابی هم اعمال کنه میشه ابر شاهکار. ابر شاهکار بودن هم همینش سخته مگه ما چندتا ابر شاهکار داریم. خدایی گیرز از نسخه اول تا آخر همین کاور گیری بوده و شلیک کردن با وجود کیفیت بالای این سری چیز جدیدی نداشته. مس افکت دو و سوم به، آخرین نسخه گاد ، دارک سولز دو یا بایوشاک این ها از نظر عناوینی هستن که هر نسخه از نو زاییده شدن.

  • Parsa.jm.jr10 گفت:

    اگه اینجوری بازی های انلاین هم همه شبیه هم هستن .

  • Mikasa گفت:

    گیم پلی عوض میکنن شما دادتون در میاد (نمونش گاد آف. وار امسال)
    گیم پلی ثابت میمونه شما دادتون در میاد(نمونش آنچارتد)
    یهو راحت کنین بگین مال سونی خار داره دیگه چرا بهونه میارینD:

  • Roham گفت:

    حرفاش تا یه جا هایی درسته و بی ربط هم نمیگه ولی خدایی دیگه درحال نابود شدن نیس 😐

  • X1 no PS4 yes گفت:

    من هر ۳ نسخه Uncharted رو ps3 بازی کردم برای من فوق العاده بود تجربه هر ۳تاش. شاید برای خیلی از دوستان
    ۲ Uncharted بهترین نسخه رو ps3 باشه ولی من نسخه ۳ بیشتر دوست داشتم.
    ۴ Uncharted من باهاش زندگی کردم. همه چیه این بازی برای من تازه و لذت بخش بود.
    uncharted lost legacy برای من معجون۲,۴ uncharted بود و یاز هم برای من لذت بخش و جذاب بود.
    David Jeff بابت ساخت ا ی پی GOW تو قلبم جا داره اما به نظر من وقتی نمیتونی ایده جدید داشته باشی یا چیزی که بتونه خاص یا نو باشه یا همون چیزای تکراری که تو بازیها میبینه به یک شکل دیگه اما جذاب برای گیمر باشه پیاده کنه بهتره از اون صنعت کناره گیری کنه.
    ۱۰۰%دیوید جف اگه ایده خوبی داشت الان باید با سونی یا هر شرکت دیگه ای همکاری میکرد حتی اگه میخواست ۱بازیه مستقل باشه.

  • postman گفت:

    گر تو بهتر میزنی بستان بزن.
    مگه خودت کارگردان این جور بازیا نبودی؟ خب اگر خودت ایده ی جدید و بکری داری چرا به جایی معرفی نکردی که پیاده سازیش کنی؟
    شما که با نسخه ی اول گاد آو وار خودت رو ثابت کرده بودی. قطعا ایدتو به یه ناشر میگفتی در نظر گرفته میشدی. خب شما بیا و یه بازی بساز که کاملا متفاوت باشه

  • NFrealmusic گفت:

    والا با هر منطقی بخوایم حساب کنیم UC4 بهترین تو سری هست و از همه جهات نسبت به نسخه های قبلش پیشرفت داشته مخصوصا تو گیمپلی تغییرات هم کاملا چشمگیر و انقلابی بود :yes:
    ولی حرفش درمورد سری FC تا حدودی درسته مثلا نسخه ۴ پیشرفتی نسبت به نسخه ۳ نداشت همون نسخه ۳ بود با گرافیک بهتر و محیط متفاوت تر

  • PlayStation 5 گفت:

    خوب یه وری تو اگه عرضه داشتی میساختی
    از اون شاهکار DTD که ساختی با متا ۴۰ حالا اومدی زرم میزنی 😐
    یعنی چندش تر و حال به هم زن تر از امثال این خودشن از یه جایی به بعد هیچی نشدن حالا فاز سخنوری برداشتن :rotfl: :rotfl: :rotfl:
    مردک با Drawn to Death ابرو سونی و سونی فنو برده حالا حرفم میزنه

  • Alucardba گفت:

    چی بگم
    ولی فکر نکنم همچین اتفاقی بیفته

  • Roohi.PS گفت:

    هم با حرفاش موافقم,هم مخالفم!!!
    نمیشه این وصله رو به همه بازیا چسپوند!
    درسته اکثر بازیها اینطور هستند ولی یه سری بازی مثل گاداف وار,اسسین جدید,لست اف اس و…نواوری داشتن و گیم پلی بازی تغییرات بسیاری داشتند!!!
    لست پارت دو درسته هنوز نیومده اما از تریلر خفنش کاملا مشخص بود چه تغییرات چشم گیری داشته 😉 🙂

  • Clara گفت:

    خیلی جالبه همین آقای دیوید جف با نهایت احترامی که براشون قایلم مگه نمیگفت که گاد ساخته بارلوگ رو بازی نمیکنه چون سبک ش به مزاق ش خوش نیومده؟ !
    آقای دیوید جف میتونه شباهتی بین سه گانه گاد و اسنشن با گاد ps4 در زمینه گیمپلی پیدا کنه؟!
    دقیقا همون چیزی که میخواد ((نوآوری)) پس چرا خوشش نیومده؟
    با تمام احترامی که به ایشون برای ساخت گاد ۱ و ۳ قایلم ولی حرفاشون متناقضه

  • Clara گفت:

    کلا دوستان وقتی یه فرنچایز قراره ادامه پیدا کنه همش یه گروه هستن که هم خدا رو میخوان هم خرما هم میخوان بازی به ریشه هاش وفادار باشه و نامش رو به درستی به یدک بکشه هم انتظار دارن نوآوری و خلاقیت و تفاوت در گیمپلی رو شاهد باشند و بنده خدا سازنده که نمیدونه چیکار کنه در کل من با حرفای آقای دیوید جف مخالفم چون خود ایشون هم تمام نسخه های گادی که ساختن تفاوت آنچنانی در گیمپلی نداشت ولی همگی شاهکار ن و قطعا معیار برای سنجش صرفا این نیس که چرا تغییرات گیمپلی به اندازه کافی نیس

  • mahdi.r گفت:

    با تمام احترامی که برای این فرد قائلم باید بگم هیچکدوم از حرفاشو قبول ندارم
    آنچارتد همیشه هم طرفدارای قبلیشو راضی نگه داشته هم طرفدارای جدیدشو من اصلا نومید نشدم

  • نظر ایشون متینه 😎
    ولی اتفاقا شما از نسخه جدید یه فرنچایز انتظار اینو دارین که به ریشه هاش وفادار بمونه و یه رنگ و بویی از گیمپلی نسخه های قبل داشته باشه تا شما حین تجربه کردنش احساس کنین دارین اون سری رو بازی میکنین نه چیز دیگه ای رو ! 😯
    اگرم دنبال سبک دیگه از گیم پلی هستید میرید سراغ یه سری دیگه .
    نمونه ی بارزش سری dark souls هست که شما چه نسخه اول رو بازی کنی چه نسخه سوم احساس میکنی توی یه دنیا هستی و لذتش هم به همینه .
    و شخصا اگر نسخه ی بعدی هر کدوم از فرنچایز های مورد علاقم بخواد حال و هوا و گیم پلیش عوض بشه ترجیح میدم به عنوان یه سری جدید معرفی بشه .
    و اساسا مقایسه ی فیلم سینمایی با بازی که هر دوتا باید تو نسخه های جدید تِمشون عوض بشه بنظرم اشتباهه.
    من حاضرم با گرافیک و داستان جدید هزار بار دیگه توی گیمپلی عناوینی مثل Witcher_Dark Souls_AC_FAR Cry و …
    غرق بشم :chic:

  • Only-Sony گفت:

    سونی سلطان صنعت گیم هست :inlove:

  • Mr Hill93 گفت:

    تغییر یک فرانچایز‌ به طور کلی اون طور که باید هیجان انگیز باشه نیست و هرکسی ام کوری بارلوگ نیس که ریسک کنه کلی حرف بشنوه تا با ی تغییر‌ اساسی چه تو دوربین بازی چ تو داستان و … تغییرات انجام بده
    خیلی از سازنده ها ریسک پذیر‌ نیستن
    حتی همین راکستار‌ هم ریسک پذیر‌ نیست بخریم واقع گرا باشیم و فن بازی و بزاریم کنار اگه جهان پویای رد دد و فعالیت های مختلفش نبود متای بازی زیر‌ ۷۰ میشد به خاطر داستان ابکی و ابگوشتی و کلیشه اییش که وسطای بازی میفهمی. ادم بده قصه کی هست و اخر بازی چ اتفاقی میوفته

  • mo1234 گفت:

    گیم پلی uncharted 4 همان uncharted 1 است ؟؟؟؟ داداش چی زدی ؟؟

  • با دیوید جف مخالفم. سری آنچارتد هر نسخه از نسخه قبل از هر نظر بهتر شد و درسته تو نسخه ی سوم نتونست خیلی توقعات رو بر آورده کنه ولی تو نسخه ی چهارم با تمام تغییراتی که ازش انتظار میرفت ظاهر شد و این سری رو با شکوه به پایان رسوند.
    واقعا uncharted 4 درس بازیسازی تو نسل هشتم بود و گرافیک و گیم پلی و داستان این سری رو از هر جهت به تکامل رسوند.
    بازی حرف جدیدی واسه گفتن ندارد؟!!

  • 13eauty گفت:

    من خودم کاری به حرفای این اقا ندارم ولی ی مشکل اساسی دارم اینه که خیلی بازیا برام تکراری شدن. همیشه دنبال چیزای جدیدم حالا عنوان بزرگی باشه یا کوچک. دو بعدی باشه یا نه فرقی نمیکنه

  • Heydar M-A گفت:

    من با نظر ایشون مخالفم
    به نظرم همین پیشرفت های یک بازیه که اون رو موفق میکنه نه تغییر بنیادی در سبک و گیمپلی
    همین گاد اف واری که ایشون ساختن رو مثال میزنیم پایه گیم پلی گاد ۱ و ۳ کاملا به یک شکله ولی همه قبول دارن که نسخه ۳ بهترینه چون نقص های قبلی ها رو نداره و پیشرفت کرده

  • sorena گفت:

    برای من سوال شد که تو فیلم ها چیکار میکنن که تو بازی ها نمیکنن ؟ نه واقعا معروف ترین فیلم ها چه تفاوتی با نسخه ی قبلی دارن ؟ جز همون مواردی که خودش شمرده،بهبود بهبود و بهبود. انچارتد،گیرز و غیره کلا چیکار میتونستن بکنن جز بهبود همون چیزایی که مناسب این سبک هاست؟ یعنی ایشون نتونسته تفاوت های عمده آنچ و چهار با سه نسخه ی قبل رو ببینه ؟ سوالی پیش میاد که نوآوری یعنی چی،مثلا جز اون کارای نویی که تو آنچ چهار کرده بودن چکار میکردن که همزمان به تجربه ی این سبک هم آسیب نمیزد! بعضی سبک ها رو نمیشه تغییر داد،با منش ایشون باشه ریسنگ و بازی های ورزشی ووو باید کلا جمع بین برن پی کارشون 😐

  • Cell گفت:

    😐 با این که بهم ریخته و سردرد دارم بازم ساین شدم که بگم اشتباه میزنی دیوید جف خیلی برای شما ارزش قائل هستم ولی دلیل نمیشه چون بازی God of war شما از روند کلاسیک خودش به سبکی مدرن تغییر کرد توقع داشته باشی همه بازی‌ها تغییر پیدا کن ۱۰۰% داستانی بوده که سانتا مونیکا شما رو کنار گذاشته …. :yes:
    :yes: زمان PS3 ما هم با uncharted و کارگردانی ایمی هینگ شروع کردیم ایشون و ناتی داگ استارت یکی از بهترین عناوین صنعت گیم رو زدن در واقع نسخه ۱ دست گرمی بود برای شروع نسل با نسخه ۲ ایمی هینگ و بروس استرلی شاهکار کردن تیم ناتی داگ از هیچی کم نذاشت استفاده از هسته های پردازنده PS3 برای رسیدن به اون کیفیت مثال نزدنی بود و نسخه ۳ ایمی هینگ و جاستین ریچموند کارگردان بودن که اونم عالی ولی نسخه ۲ یه پله بالاتر بود در نسخه ۴ یا آخر تیم ناتی داگ و نیل دراکمن و
    بروس استریلی یه پله صنعت گیم رو ارتقا دادن از گرافیک بگیر تا صدا گذاری شخصیت ها و گیم و داستان شاهکار کردن نولان نورث و تروی بیکر که ترکوند بهترین صدا گذاری شخصیت ممکن :no: .حالا دیوید جف دوست نداره بازی AAA بسازه یا در توانش نیست خوب اون یه حرف دیگه :no:
    سخن پایانی
    :yes: ای کاش تمام تکرار ها مثل تکرار سری uncharted باشه تکرارهای که اشک من رو در آورد تکرار هایی پر از هیجان و ماجرا جویی تکرارهایی با عشق تکرارهای که آخر راه تبدیل به شاهکار شدن تکرارهایی که صنعت گیم باید اونو الگو قرار بدن تکرار های پر از فراز و نشیب و احساس
    تکرارهایی که شاید شما دیوید جف باید سرلوحه کارتون قرار بدید :yes:
    تکرارهای های که در قلب و مغزم هک شدن
    شخصیت ها ی سری انچارتد
    نیتن دریک :heart:
    ویکتور سالیوان :heart:
    النا فیشر :heart:
    سم دریک :heart:
    همه ماندگار شدن و میراثی بزرگ از صنعت گیم هستن :yes:

  • pouriyagamer گفت:

    با نظر انچارتدش مخالفم چون انچارتد چهار بهبود های زیادی داشت چون ناتی داگ زمان انچارتد ۴ به پختگی خاضی رسیده بود
    یه ذره تند گفت ولی درو غ هم نگفت
    مثلا همین call of چه تغییری کرده تو این چند سال هیچی
    گیم پلیش همونه یه battle royal اضافه کرده
    بهبود که هیچی ضعیف هم شده
    یا farcry 4 گیم پلیش خداییش انچنان تغییر نکرده بود
    تفاوت گیم پلی رو تو بازی های سونی و راکستار میشه دید فقط یه نمونش هم la noire
    یا god of war3 ,وقتی هر boss میکشتی یه اسلحه جدید بهت میداد
    مثلا ولفنشتاین ۲ دوسش داشتم ولی با wolfenstein a new order تو گیم پلیش هیچ تفاتی ندیدم

  • S.IOWA گفت:

    والا نمیدونم چی بگم از وقتی گاد جدید رفت تو اوج این کلا سیستمش بهم ریخت اون از گاد که سبک قدیمی خودشو قبول داره و این نسخه رو جالب نمیدونه این هم که میگه ریمستر و بازسازی خب چندچندی با خودت 😐 دیوید کارگردان بزرگیه دیدشم نسبت به گیم با گیمرها فرق میکنه ولی من خودم آنچارتد رو از یک شروع کردم بازی کردن وقتی قسمت چهارم رو پلی دادم واقعا لذت بردم ولی جدی این بازسازی نیس یعنی همه چیز un1 با ۴ یکیه :\ من ک اصلا اینجوری فکر نمیکنم درباره Farcry درست میگه ولی اونا ن !
    امیدوارم هدفش ازین حرفا چیزی غیر از این مسائل نباشه :yes:

  • Nima.1371 گفت:

    دیوید جون حرفت درسته تا حدودی اما خوب یسری فرنچایز ها مجبورن به ریشه هاشون پایبند باشن.شما انتظار داری تو نسخه ی چهارم انچارتد نیتن دریک اژدها سوار شه یا باس های دارک سولز رو شکست بده؟خوب داستان و ژانر بازی اجازه ی هر تغییری رو نمیده.مگر اینکه فرنچایزها مرتبط به هم نباشن.نسخه ی ۱ یچیز باشه نسخه ی ۲ یچیز دیگه.مثلا مث بتل یا کالاف که میتونن تو گذشته و حال و اینده باشن که بازم چون شوتر های نسبتا واقع گرایی هستن خیلی نمیتونن نواوری به همراه داشه باشن.

  • واقعا حرف بدون پایه و مبهمی هست شما همین انچارتد نسخه چهار رو نمیخواد با نسخه یک مقایسه کنید با همین نسخه سومش مقایسه کنید می‌بینید کلی نوآوری داشته از پیشرفت داستانی بگیر تا مراحل اکشن و اضافه شدن قلاب و حل معما های پیچیده تر و… شما کافی خلاف این حرف رو با بازی های راک استار و سانتا مونیکا و ناتی داگ و بازی لست و سی دی پراجکت رد اثبات کنید همین بازی رد دد ۲ نسبت به نسخه یکش کلی نوآوری داشته از غذا خوردن و خوابیدن و سیگار کشیدن و حموم رفتن بگیر تا تمیز کردن اسلحه و ریتم داستانی و… الکی که نیست نمره اش ۹۷ شده یا حتی همین گاد که اومد کلا بازی رو کوبوند از نو ساخت کوری بارلوگ

  • Be taraf گفت:

    برای کسی که سری Uncharted را با نسخه‌ی چهارم آغاز می‌کند، این بازی یک شاهکار است ولی برای کسانی مثل من که از نسخه‌ی اول آن را تجربه کرده‌ایم، بازی حرف جدیدی برای گفتن ندارد.
    واقعا حرفاشو خیلی قبول دارم مثل یه بیطرف حرف میزنه

  • saeed_nl70 گفت:

    اونوقت همین آقا بخاطر تغییر گاد آف واره جدیید هنوز بازی رو تجربه نکرده!!
    این چه توجیحی بود آخه

  • punisherking گفت:

    دقیقا منم همین حرف رو داخل گیمفا یه ماه پیش تو یکی از پست های گیرز ۵ زدم گفتم گیرز ۵ رو خدا کنه عجله ای نسازند از گیرز ۴ که هیچ پیشرفتی نداشت ناامید شدم همه منفی بارونم کردند
    از نظر من سری اولش چالش های جالبی داشت و نباید هی اونا رو تکرار میکردند
    مثلا تام رایدر هم بازی کردم سه تا نسخه اش هم عین هم بود
    من خودم از بازی های انلاین خوشم میاد ولی شاید خیلی ایرانیا از این حرفم بدشون بیاد چون با هوش مصنوعی بازی می کنم حال نمی کنم مگر اینکه بازی مثل lou با هوش مصنوعی فوقالعاده به ادم حال بده یا باس های دارک سولز و کلی بازی دیگه هم هست که هممون باهاشون خاطره داریم
    اوایل با کانتر و دوتا حال میکردم الان با فورتنایت حال می کنم چون هر هفته با اپدیت های منظم و اسلحه های جدید تو رو هی به چالش با بقیه بازیکنان میکشه و وقتی مثل من بتونید هر دست بالای ۱۲ تا کیل بگیرید خیلی بهتون حال میده ولی حداقل ۶ ماه باید وقت بزارید مهارتتون بالا ببرید وگرنه بدترین بازی عمرتون میشه چون یه نفرم نمی تونید بکشید مگر اینکه تا اخر بازی کمپ کنید دوم بشید یا شانسی فوقش با ۴ تا کیل برنده بشید که اونم حال نمیده

  • sam09ft گفت:

    “در حیطه‌ی سینما، اگر شما دومین نسخه از یک فیلم را تنها با پیشرفت جلوه‌های ویژه و بدون هیچ نوآوری تولید کنید، قطعا آن فیلم شکست خواهد خورد”
    تفاوت اینجاس که تو بازی خیلی بیشتر درگیر قضیه میشی تا فیلم
    مثلا رد دد میتونی ساعت ها فقط بدون ادامه دادن روند داستانی بازی بی هدف بچرخی و لذت ببری
    از طرفی تکراری شدن مخصوصا برای بازیهای سالیانه کاملا درست
    وقتی یه بازی شاهکار حداقل ۳-۴ سال یه بار بیاد لذت بخش تر میشه
    ac odyssey رو به خاطر نمرات خوبش رفتم بازی کنم ولی خیلی شبیه به origins بود و پیشرفت هاش در حدی نبود که بتونه کاملا راضی کننده باشه (شخصی)
    ولی رد دد و گاد رو بعد از سالها بازی کردم و انتظارش و دانلودش و … همه لذت بخش بود
    ولی تصور اینکه بخواد سالی یه رد دد بیاد هر چقدر هم راک استار فوق العاده باشه بازم ازاردهنده اس

  • سه ساعت شروع اولیه بازی انچارتد ۴ باعث شد خوابم بگیره از بس که هیچ هیجانی نداشت تو اون ۳ ساعت فقط به بچگی و رفتن زیر اب و همسرداری نیتن دریک میپردازه اما انچارتد د لاست لگسی یک شاهکار ماجراجویی فوق العاده بود سه بار تمومش کردم با سه درجه سختی متفاوت کلا خیلی لذت بخش بود برعکس انچارتد ۴ که به شدت خسته کننده بود…ولی واقعا نیتن دریک سلیقه بسیار ضعیفی داره یعنی النا فیشر جذاب تر از کلویی فریز بود که رفت باهاش ازدواج کرد به شخصه یک تار موی کلویی جونم رو به صد تا النا فیشر نمیدم

  • دقیقا موافقم. و همین هم دلیلی هست که از هیچ بازی لذت نمیبرم نسبت به گذشته. شاید باور نکنید ولی تمام بازیهارو همون روز انتشار میگیرم چه واسه ایکس باکس و یا پلی ۴, ولی تا الان هیچکدومو بازی نکردم چون دقیقا همین احساس رو دارم و مثل گذشته بازیها لذت بخش نیستن. و همه بازیها هم متاسفانه یک راه و روش تکراری رو دارن میرن و از سبک خودشون فاصله میگیرن. البته روش جدید برای اینکه یک تغییر جدید در اون بازی بحساب میاد جالبه ولی فقط لحظه ای هست و دوباره بازیباز رو متقاعد میکنه که این بازی اونی که بود نیست و همین مسئله خودش بازیباز رو دلسرد میکنه.
    من به شخصه از بازی god of war جدید خوشم اومد، ولی اگر از کسانی باشید که از نسخه اولش با این بازی بودن قطعا بین این دو سبک، همون سبک ابتدایی رو میخواین. باور کنید با اینکه نسخه جدیدش رو تموم هم کردم و خوشم اومد ولی باز دلم بازی god of war میخواست، یعنی عین سه نسخه اول و آدم متوجه میشه که این سبکها تکراری هستن و عین هم و اصلا اون لذت نسخه های اول رو نتونستن منتقل کنن.
    الان به هرکی بگی tomb raider، یاد نسخه های ابتدایی میفته نه جدید. و God of war مارو میبره به همون نسخه های اول سری. Uncharted همینطور gears و خیلی از بازیهای دیگه عین مساله براشون صدق میکنه.
    بعضی شرکتها هم رو میارن به آنلاین که روش جدیدتری رو بیارن و اونا هم شکست خوردن. معلوم نیست بکحا میخواد ختم بشه حتی ممکنه طبق این پیش بینی بازیهای AAA به پایان خودشون دارن میرسن!!!

  • black.flag گفت:

    پیشنهادش برای انچارتد چیه؟ سبک بازیو عوض کنن که دیگه انچارتد نیست اصلا حرفشو قبول ندارم

  • فرشاد گفت:

    آقای جفی عزیز سلام یه عنوان یه گیمر باهات صحبت میکنم دوست عزیز یا گیم نساز یا اگه میخوای حرف بزنی یه ذره مزه کن چیزی رو که میخوای بگی در اینکه گیمپلی بازی تغییر نکرده درست اما دلیلی هم برای تغییر گیمپلی بوده درست آیا من اینطور فکر نمیکنم بازیکن ها هستن که باید در زمینه بخصوص نظر بدن نه شما سازنده گرامی اینکه فارکرای و گیرز آف وار یا بقیه عناوین تغییری نمیکنن چون بازیکن هاشون به اکثریت خواهان داستان پردازی قشنگ تر – گیمپلی روانتر – گرافیک بیشتر – و پیشرفت در مراحل و طولانی شدنشون هستن نه تغییر گیمپلی الان شما که از گیمپلی شاکی هستی آیا اومدی به ناتی داگ ایمیل بزنی بگه آقا اگه گیمپلی رو اینجوری کنید بهتره یا اصن هرجا خوشت نیومده به کسی حرفی زده اما بازیکن ها مثل شما نیستن روزانه هزاران ایمیل هست که به شرکت های سازنده بازی فرستاده میشه و سازندگان هم تمام سعیشون رو میکنن هم از نظرات استفاده کنن و هم فکر های خودشون رو پیاده کنن کسی میاد از بازی های بزرگی مثل گیرز آف وار و فار کرای و آنچارتد ایراد میگیره که بعد از گاد آف وار عناوین مختلف و تاپی رو ارائه داده باشه نه شما که صرفا واسه خودنمایی اونم به خاطر اینکه هیچ شرکتی حاضر نیست باهات قرارداد ببنده و خودت خودت رو بازنشست کردی میای این حرفا رو میزنی

  • Hala madrid گفت:

    وقتی فورتنایت میشه بهترین بازی سال چه انتظار دیگه ای دارین؟خب یه سازنده میبینه بازی آنلاین خوب میفروشه میگه بیخیال بخش داستانی

  • بابا این از جای دیگه ناراحته اومده خودشو خالی کنه

    باشه انچارتد یک و چهار مثل همن

    اصن تو خوبی من بدم :laugh:

  • Kazuhira گفت:

    با نظر استاد موافقم … فعلا ایده ای با پتانسیل بالا وجود نداره … استودیو بزرگی مثل رمدی با تلفیق بازی با سریال نتونستند موفق بشند اما حالا شما بازی های بتل رویال رو ببین… توسط چه استودیو هایی ساخته میشن … معنی AAA داره از بین میره… امیدوارم یه اثری مثل Lord of the Rings معرفی بشه که یه جون تازه ای به بخش کمپین بازی ها بده از همه نظر پیشرفت و نو آوری …. مگه چه قدر گذشت از زمان Gears of war 1 و RE 4 ، همون عناوینی که با نوآوری های بلکم ساده و کوچیکشون تغییرات بزرگی رو برای ما به وجود آوردند…
    پ.ن: دوستان استاد از GeoW یاد کردند نه GoW ?:-) ?:-) 😉 😉 😉

  • amin گفت:

    ایشون یه جا گفتن گاد اف وار جدید رو دوست نداشتن ،خب گاد اف وار جدید ریبوت بود و کاملا متفاوت با گاد های قبلی،یعنی اون تغییر عمده رو دوست نداشته،حالا میگه انچارتد رو هم دوست نداره چون به ریشه هاش پایبند بوده و انتقلابی توی گیم پلی نبوده و عمیق شدن داستان و شخصیت و بهبهود وحشتناک گرافیک اصلا مهم نبوده 😐 ماذا فاذا واقعا

  • من واسه این که خلاف این حرف این آقای بازنده رو اثبات کنم باید یه مثال ساده بزنم آیا عاشقای فوتبال از دیدن فوتبال خسته میشن؟ مگه همش غیر اینه که باید توپ داخل دروازه قرار میدی بالا صد سال همین بوده و هست ولی هنوز تازگی داره گیم هم واسه گیمرا همینه

  • نمیتونم بگم با نظرشون کاملا موافقم اما تا حدودی بهشون حق میدم و قابل بررسیه:
    – اولین بحثی که وجود داره اینه که یک سری خاص بازی به طور مثال Assassin’s Creed هسته اصلی گیم پلی و داستان اون ها شامل چه چیزهایی میشه. خب برای طرفدارای این سری اولین چیزهایی که به خاطرشون میاد یک گیم پلی مخفی کاری که بیشتر به اکشن تمایل داره، ماموریت های اصلی با بیس جنگ اساسین و تمپلار و ماموریت جانبی داستان محور، و یه سری collectibles و چنتا برج برای آزاد سازی نقشه. من چند وقتیه فرصت بازی ندارم و نسخه ها جدید رو بازی نکردم اما از ACIIو Brotherhood تا Black Flag واقعا تو چند مورد از این شاخصه های اصلی پیشرفت قابل توجهی دیدیم؟ که بازیباز رو مجبور میکنه که به طور مثال چارتا پر جمع کنه یه لباس آزاد شه یا از این فعالیت ها. نمیگم این چیزها بده اما تو ۵-۶ نسخه پشت هم بیشتر بوی تکرار میگیره. تلاش یوبیسافت فقط تو یه سری مورد خاص مثل دریانوردی برای عمق دادن به گیم پلی قابل تحسینه اما تو باقی موارد هیچی. کار اشتباه یوبیسافت هم تزریق این عناصر به بازی های دیگه مثل Far Cry بود که کار رو بدتر کرد (البته خود Far Cry هم قابل بررسیه).
    بخوام یه مورد کاملا موفق از نظر خودم مثال بزنم سری بازی Batman Arkhamعه، هسته اصلی از Arkham Asylum تا Arkham City کاملا حفظ شده اما آنچنان تغییرات به بازی عمق داده که بوی تکرار نمیده ( و میبینیم که بعد نسخه Arkham City این سری هم تو نسخه های بعدی به فنا رفت).
    البته داستان هم تا حد زیادی تاثیر گذاره هرچند هم داستان با گیم پلی در ارتباطه هم گیم پلی با داستان، خودم از سری Arkham نسخه Origins رو واقعا دوست دارم اونم بخاطر داستانش که از ۳ نسخه دیگه بهتر بود بنظرم. اما داستان فقط مخاطبای تازه کار رو راضی میکنه نه طرفدارای قدیمی رو.
    – این چیزها باعث شده به جز چند IP پرفروش دیگه به بازی ها آنلاین نزدیک تر شیم و الان موفقیت بازی هایی مثل Dota Fortnite PUBG قابل توجیه عه

  • Max.level گفت:

    خوب خیلی خوبه که تو این جور پستا بعضیا اون روی خودشونو اینکه فقط فن نما هستن رو میشه وقتی کسی میاد به ایشون آقای دیوید جف که از بزرگان این صنعت در گذشته بوده و کسی هست که اگر اون نبود گادی هم وجود نداشت حالا یه عده لابد حرف حق به گوششون خورده که اینطوری قاطی کردنو دارن به ایشون توهین میکنن خوب الان کجای حرف ایشون با واقعیت دنیای امروز صنعت گیم در مغایرته؟ :-/ ?:-) حالا خوبه که تو بند بند حرفاش اشاره کرده که این فقط به نوعی نظر شخصیشه و چیزی رو از روی اطمینان نگفته حالا دوستان سونی فن چرا جوش اوردن؟قرار نیست که همه نسبت به یه روند مشخص تو این صنعت یه جور نگاه کنن دیوید جف هم به عنوان کسی که این صنعت بهش مدیونه و یکی از بزرگترین فرنچایز های دنیا رو خلق کرده یه انتقادی هم کرده که من هم به شخصه تا حدودی باهاش موافقم و تا حدی مخالف انگار بعضیا اصلا متوجه صحبت های این بنده خدا نشدن فقط میخوان از زیر حقایق در برن

    باور بفرمایید بنده سونی فنم این هزار بار ولی فن بوی نیستم که بخوام به نسبت هر چیزی که ذره این دید انتقادی به مواردی که مورد علاقه منه واکنش تند و بی اساس نشون بدم :yes: :yes:

  • omidpava گفت:

    شاید از روی دلخوری و ناراحتی که داشته یه چیزی گفته اما واقعا چه تغییری انتظار داشتیم از انچارتد؟ ما فقط یه انچارتد تکامل یافته تر میخواستیم نه یه بازی متفاوت و ناتی داگ هم انجامش داد فقط همین
    اگه هوادارا نو آوری بخوان خب اونو تو یه بازی و ip جدید دوست

  • noobmaster69 گفت:

    درود
    من چون شاخصه‌ای که بیشترین اهمیتو بهش میدم داستانِ کمتر این یکنواختی بازیها رو حس میکنم ولی جدیدا واقعا به همین فکر میکردم که چرا دنیای گیم داره اینطوری میشه اینقد همه چیز شبیه هم شده کالافا و بتلا شدن یه چیز,pes و fifa شدن یه چیز و … کلا چرا اینقدر نو آوری کم شده
    خداییش حرفشم(مثالش)درسته من ‌که خودم یکی از طرفدارای دو آتیشه آنچارتدم متوجه گیم پلی تقریبا تکراری یا حتی رویدادهای تکراری تو بازی میشم و تا حدی میخوره تو ذوقم
    کلا امیدوارم دوباره شاهد خلاقیت و نوآوری سرشار تو گیما باشیم

  • TLoU part two گفت:

    شما فعلا برو یه بازی خوب بساز و استودیوت رو از ورشکستگی نجات بده نمیخواد درمورد آنچارتد حرف بزنی.
    .
    یه زمانی گاد آو وار رو ساختی و معروف شدی ولی بعدش که رفتی و گند زدی معلوم شد شاهکار گاد آو وار بخاطر تیم با استعداد سانتامونیکا بوده نه تو.
    بعد از جدایی از سانتامونیکا ، این استودیو شاهکار گاد آو وار جدید رو با کوری بارلوگ تولید کرد و تو یه بازی معمولی هم نتونستی بسازی.
    .
    اینا حرفایی هست که نیل دراکمن و کارگردان سه قسمت اول آنچارتد باید بهت بزنن ولی نمیزنن.

دیوید جف: بازی‌های AAA در حال نابودی هستند - گیمفا