مسابقات ورزشهای الکترونیک و تاثیرات آن در دنیای امروز
تفریحات و سرگرمی همواره جایگاه خاصی در زندگی بشر در دورانهای مختلف داشته و انسان همواره بخشی از زمان و هزینه خود را به این موضوع اختصاص داده است. با ورود بازیهای ویدئویی عصـر جدیدی از تفریحات نیز بهوجود آمدند به نحوی که هماکنون در هر خانهای حداقل یکی از انواع کنسولهای بازیبههمراه تجهیزات مختلف آن وجود دارد و اعضای یک خانواده زمانهایی را به بازی کردن با این تجهیزات اختصاص میدهند. در کنار این تفریحات، دنیای دیگری نیز وجود دارد که از دل همین تفریحات خارج شده است و پا را فراتر گذاشته و خود را به عنوان یک رشتهی ورزشی با نام ورزشهای الکترونیک یا eSports معرفی کرده است. ورزشهای الکترونیک هماکنون در سـراسـر جهان در کنار ورزشهای محبوبی همچون فوتبال، فوتبال آمریکایی و بسیاری دیگر از رشتههای ورزشی قرار گرفته و بازیکنان و طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است.
به عنوان مثال میتوان از مسابقات بازیهای DOTA2 و League of Legends که جزو پرطرفدارترین رشتههای مسابقات ورزشهای الکترونیک هستند نام برد، این رشته ها با مجموع بیش از ۱۵۰ میلیون نفر مخاطب در صدر رشتههای ورزشهای الکترونیک دنیا قرار دارند؛ مسابقات جهانی رشته DOTA2 جایزهای نقدی بالغ بر ۲۵ میلیون دلار دارد. همچنین شـرکت EA سازندهی سـری بازیهای FIFA طی یک قرارداد با فدراسیون جهانی فوتبال و همچنین راه اندازی مسابقات مهمی برای این رشته در سطح جهانی با عنوان FIFA eWorld Cup در حال گسترش روح این رشتهی ورزشی است که هماکنون برندگان این مسابقه هر ساله در مراسم بالون دور و در کنار بزرگان فوتبال جوایز خود را دریافت میکنند. باشگاههای ورزشی بزرگ دنیا نظیر PSG، Manchester City، Schalke 04، Valencia و … نسبت به ایجاد تیمهای ورزشهای الکترونیک خود اقدام کردهاند.
تاریخچه WESG و نقش ایران در این مسابقات
از سال ۲۰۱۶ رویداد جدیدی با نام (WESG (World Electronic Sports Games زیر نظر شـرکت بزرگ علی بابا در کشور چین راه اندازی شده است و با توجه به حجم بالای جوایز و نیز وسعت برگزاری، تبدیل به یکی از محبوبترین برندهای مسابقاتی حال حاضر در دنیا شده است. این مسابقات از الگوهای ورزشی المپیکی پیروی میکند و بر اساس قوانین تیمها و نفرات شرکت کننده از سوی هر کشور میبایست تابعهی آن کشور بوده و در قالب تیمملی و زیر پرچم آن کشور در مسابقات شرکت کنند.
این مسابقات تحت نظارت شـرکت AliSport چین برگزار میشود که خود یکی از شرکتهای اقماری گروه Alibaba است که بزرگترین بازیگر دنیای تجارت الکترونیک چین است.
وظیفه شـرکت AliSport کمک به ارتقاء ورزش در کشور چین است که با توجه به پتانسیل موجود در رشته ورزشهای الکترونیک و همچنین تواناییهای ورزشکاران چینی در رشته ورزشهای الکترونیک این شرکت اقدام به سـرمایه گذاری در این رشته ورزشی نیز کرده است که حاصل آن شکل گرفتن مسابقات WESG بود. لازم به ذکر است که هماکنون قراردادهای همکاری میان این شـرکت با شورای المپیک آسیا و همچنین فدراسیون ورزشهای الکترونیک آسیا منعقد شده است که به بزرگتر شدن هر چه بیشتر این مسابقات کمک شایانی خواهد نمود.
حال آریو که به عنوان یک سوشال مدیا و فروشگاه عرضه دیجیتالی بازیهای کامپیوتری و موبایلی فعالیت خود را آغاز کرده بود، اکنون به منظور ورود به دنیای ورزش الکترونیک همکاری با مجموعهی برگزار کننده رویداد WESG در ایران را آغاز کرده است که حاصل آن برگزاری اولین دوره آریوکاپ و مشارکت در برگزاری رویدادهای انتخابی WESG است.
در این دوره از مسابقات آریوکاپ با توجه به نزدیک بودن زمان برگزاری مسابقات انتخابی تیم اعزامی به مسابقات ورزش الکترونیک WESG برای معرفی شروع همکاری و آغاز مسابقات آریوکاپ طبق هماهنگیهای صورت گرفته با برگزار کننده رویداد انتخابی WESG ایران، نفرات برتر رشته PES که شامل هشت نفر برتر هستند، به صورت مستقیم و بدون هزینه ورودی به مسابقات فینال راه پیدا خواهند کرد و در لیست ۱۲۸ نفری پایانی این مسابقات قرار خواهند گرفت.
مسابقات انتخابی WESG در رشته PES که در انتهای آذر ماه برگزار خواهد گردید، ابتدا یک سری مسابقات انتخابی استانی خواهد داشت که برای هر استان سهمیه جداگانهای در نظر گرفته خواهد شد که براساس جمعیت و تعداد پلیر های هر استان این میزان سهمیه متفاوت خواهد بود. که در نهایت تعداد ۱۲۸ پلیر از سراسر ایران در یک رویداد حضوری برای انتخاب نماینده شایسته جهت اعزام به مسابقات WESG چین با هم به رقابت خواهند پرداخت. حال در صورتی که بازیکنی موفق به کسب سهمیه از سمت آریو گردد، دیگر نیازی به شرکت در انتخابی استان خود نخواهد داشت و بهصورت مستقیم به جمع ۱۲۸ نفر پایانی مسابقات راه پیدا خواهد کرد.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ چه انتظاراتی داریم؟
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- شایعات مربوط به حضور God of War در TGA 2024 قوت گرفت [تکذیب شد]
- گزارش: GTA 6 وضوح فوقالعادهای روی پلی استیشن ۵ پرو خواهد داشت
- سازنده STALKER 2 به دنبال بررسی بازخوردها و رفع سریع مشکلات بازی است
نظرات
من تو این مسابقات رفتم کلا چرت و وقط تلف کردنه اخرشم برای جایزه دادن میان کوپن میدن و برو بگرد یه جای رو پیدا کن برای خرج کردنش.تو ایران از این فرهنگها نداریم که درست و مثل ادم بیان جایزه بدن و همیشه یه مسخره بازی درمیارن و به هر نحوی شده حذف میکنن تا نماینده خودشون برنده بشه .