ندای وظیفه تیمی | نقد و بررسی Call of Duty: Black Ops 4
همان طور که میدانید، چند روزی است که پانزدهمین عنوان اصلی سری Call of Duty منتشر شده است. این نسخه یکی از پرحاشیهترین نسخههای این سری بوده است و به دلایل مختلف، جنجالهای زیادی در مورد آن پیش آمد. در ادامه به بررسی این عنوان میپردازیم تا ببینیم که در نهایت، حاصل کار سازندگان این بازی در استودیو Treyarch چگونه از آب در آمده است؟
اولین و شاید بزرگترین حاشیهای که پیرامون این عنوان به وجود آمد، حذف بخش داستانی بازی بود. به هر حال این حقیقتی است که این نسخه از Call of Duty هیچ بخش داستانی با عنوان کمپین ندارد و قطعاً اگر شما هم مثل من از افرادی باشید که در نسخههای قبلی ابتدا بخش تکنفره بازی را انجام میدادید، از نبود این بخش بسیار ناراحت میشوید. به هر حال این تصمیمی بوده که طبق گفته سازندگان از ابتدای کلید خوردن ساخت این نسخه گرفته شده و از اول هم قرار نبوده است که چنین بخشی در بازی وجود داشته باشد که شاید دلیل آن هم افت کیفیت شدید داستان سری Black Ops به خصوص در سومین نسخه آن بوده باشد. به هر صورت چه بخواهیم و چه نه، این نسخه بخش داستانی سنتی مطابق نسخههای قبلی ندارد که بیشک باعث ناامیدی تعدادی از طرفداران سری میشود. البته همواره طرفدارانی که به خاطر بخش چندنفره این سری را تهیه کردهاند، بسیار بیشتر از کسانی بوده که در درجه اول به خاطر بخش تکنفره سراغ آن رفتهاند و از این رو احتمالاً تعداد طرفداران قدیمیتر سری، افت خیلی قابل توجهی نخواهد داشت.
البته باید گفت که این طور نیست که بازی هیچ بخش تکنفرهای نداشته باشد. بخشهای کوچکی در مورد پیشینه شخصیتهای بخش مولتی پلیر بازی وجود دارند که داستان قبلی این شخصیتها را روایت میکنند اما به هر حال یکسری بخش گسسته و جدا از هم، به هیچ عنوان جایگزین بخش سنتی کمپین بازی نمیشود.
اما بپردازیم به خود بازی؛ به طور کلی بازی سه بخش اصلی چندنفره، زامبی و Blackout (بتل رویال) دارد اما ابتدا به یکسری تغییرات مکانیزم های گیم پلی بخش چندنفره اشاره کرده و سپس بخشهای جدید این قسمت را بررسی میکنیم. در زمینه گیم پلی کلی این بخش، تغییرات مفید و خاصی روی دادهاند که به شدت به جذابیت بازی کمک کردهاند. اولین موضوع که البته به شدت نسبت به نسخه Black Ops III به چشم میآید، حذف ویژگیهایی نظیر راه رفتن روی دیوار و پرشهای خیلی بلند و مواردی نظیر این است. بازی از نظر کلی هر چند همچنان روان و سریع بوده و سرعت عمل نقش اساسی در آن دارد با این وجود استفاده از این حرکات از بازی حذف شدهاند که با توجه به این که بسیاری از طرفداران بازی هم از وجود این حرکات در نسخه قبلی ناراضی بودند، این موضوع انتخابی درست و منطقی به نظر میرسد. البته در عوض ویژگیهای به بازی اضافه شده که باعث میشوند روند شوتینگ بازی بسیار بهتر شود. در این نسخه تقریباً در هر شرایطی، از راه رفتن و دویدن گرفته تا پرش از روی موانع امکان شلیک کردن وجود دارد. این موضوع باعث میشود که هیچ چیزی وقفهای در روند بازی ایجاد نکند و از طرفی حرکات بازیکنان نیز بیشتر بشود.
تغییر مهم دیگری که در بازی اعمال شده و بسیار هم در روند بازی تأثیر گذار است، حذف قابلیت بازیابی خودکار سلامتی است. در این نسخه، شبیه بخش داستانی Call of Duty: WW2 و برخلاف سایر عناوین سری، شخصیت شما به طور خودکار سلامتی خود را بعد از آسیب دیدن و پنهان شدن در جایی به دست نمیآورد. برای بازیابی سلامتی، قابلیتی در اختیار هر شخصیت قرار دارد که با فشار دادن کلید خاصی، سلامتی شخصیت را بازیابی میکند. این قابلیت هر چند نسبتاً سریع بازیابی میشود و میتوان در فواصل زمانی نه چندان طولانی از آن استفاده کرد، اما در عوض در روند حرکتی شما وقفه ایجاد کرده و باعث کند شدن حرکتتان میشود. از این رو استفاده از این قابلیت نیاز به فکر و تنظیم زمان بیشتری دارد. شاید این موضوع یکی از مهمترین تغییراتی باشد که در روند گیم پلی بازی اعمال شده و نیاز به سرعت بالای تصمیم گیری دارد.
موضوع دیگر در این زمینه گان پلی خوب بازی است. اکثر سلاحها هر کدام حس مخصوص خود را دارند و در این نسخه، سیستم عقب نشینی اسلحهها هم با تغییراتی رو به رو بوده است و عقب نشینی سلاحها، بیشتر قانونمند و دارای الگو و کمتر به شکل تصادفی است. البته طبیعتاً چنین تغییراتی شاید خیلی به چشم نیایند ولی به هر حال باعث میشوند که گیم پلی بازی حس بهتری داشته باشد.
اما برسیم به ویژگیهای خود بخش چندنفره و Multiplayer بازی؛ اولین مورد مربوط به Specialist ها میشود که در اصل کلاسهای شخصیتهایی هستند که آنها را انتخاب میکنید. ده Specialist در این نسخه وجود دارند که ۶ تای آنها در نسخه قبلی Black Ops هم حضور داشتند اما چهارتا در این نسخه به آن اضافه شدهاند و البته طبیعتاً چندتای دیگر نیز در طول زمان و با آپدیتهای مختلف به بازی اضافه خواهند شد. این افراد هر کدام تخصص ویژه خود را دارند و به خصوص در یکسری مودهای خاص بخش چندنفره، به هماهنگی میان اعضای تیم نیاز است. به عنوان مثال شخصیت Torque متخصص کارهای دفاعی و قرار دادن موانع بر سر راه دشمنان است و به خصوص در مواقعی که قصد دفاع از نقطه خاصی را داشته باشید، نقش این شخصیت بسیار پررنگ میشود. در طرف دیگر شخصیتی مثل Ruin قابلیت استفاده از Grappling Hook را برای جا به جایی سریع داشته و امکان استفاده از یک قابلیت سهمگین که آسیب شدیدی به دشمنان اطرافش میزند را داراست. طبیعتاً این شخصیت برای حملات سریع و البته از فاصله نزدیک به دشمنان انتخاب بسیار ایده آلی است. البته خوشبختانه با تغییراتی که گیم پلی داشته، نیاز به بازی تیمی بیشتر احساس میشود و هر چند در بعضی مودهای قدیمی و سنتی بازی، امکان پیشروی صرفاً با قابلیتهای فردی وجود دارد ولی در مودهای جدید این قسمت، هماهنگی میان اعضای تیم ضروری است.
در میان مودهای بخش چندنفره، این نسخه علاوه بر مودهای رایج و معروف سری و سایر بازیهای مولتی پلیر نظیر Team Deathmatch، Kill Confirmed و Domination و… مثل همیشه در این عنوان حضور دارند؛ اما علاوه بر اینها دو مود جدید نیز به بخش چندنفره بازی اضافه شدهاند، Heist و Control.
در مود Heist شما و سایر بازیکنان با مهمات کم و سلاحهای اندکی بازی را شروع کرده و برای پیشروی هر چه بیشتر، باید بستههای پولی را در محیط پیدا کرده و به نقطه مشخصی بیاورید تا با پول آنها بتوانید تجهیزات جدیدی تهیه کنید. نکته مهمی که در مورد این بخش وجود دارد، این است که اگر کشته شوید، تمام راند را از دست خواهید داد و از این رو هیچ کس قابلیت Respawn شدن ندارد. به همین دلیل همکاری تیمی و هماهنگی در این بخش نقش بسیار مهمی ایفا میکند. البته به همین دلیل نبود قابلیت Respawn، عموماً هر راند این بخش نسبت به سایر مودهای بخش چندنفره سریعتر به اتمام میرسد و به نظر من ایجاد کمی تغییر در این بخش برای طولانیتر شدن هر راند میتواند کیفیت آن را بهتر کند. هر چند این بخش به دلیل اهمیت بالای کار تیمی، در مجموع مود جالبی است.
در مود Control، دو تیم حمله کننده و دفاع کننده وجود دارند و یک تیم باید از دو نقطه مشخص در نقشه دفاع کرده و دیگری باید آنها را تصرف کند. کل بازیکنان هر تیم نیز در مجموع ۲۵ بار قابلیت Respawn شدن دارند. با تصرف دو نقطه یا تمام کردن هر ۲۵ قابلیت Respawn شدن دشمن شما پیروز میدان خواهید بود. در این بخش اهمیت کار تیمی و مخصوصاً Specialist های دفاعی بیشتر مشخص میشود.
در کل دو مود جدیدی که به بخش چندنفره بازی اضافه شدهاند، کیفیت طراحی بسیار خوبی دارند و هر چند به نظر مود Heist باید کمی تغییر کند تا راندهای بیشتری داشته باشد اما در مجموع به خاطر تمرکز خوب این دو بخش روی کار تیمی، میتوان آنها را از بخشهای بسیار خوب این عنوان ارزیابی کرد.
در انتها باید به نقشههای بخش مولتی پلیر بازی نیز اشاره کنیم. در حال حاضر ۱۴ نقشه برای این بخش در نظر گرفته شده است و طبیعتاً در طول زمان نقشههای جدیدی برای این بخش عرضه خواهد شد. تنوع نقشهها خوشبختانه بسیار خوب است و چه از لحاظ بصری و چه از لحاظ طراحی مرحله، اکثراً فضای منحصر به فرد و خاص خود را دارند. با این وجود پولی بودن نقشههایی که در آینده عرضه خواهند شد، به خصوص در حالی که سازندگان Battlefield V قصد دارند محتوای بعد از عرضه بازی را رایگان عرضه کنند، این موضوع قطعاً برای Black Ops 4 یک نکته منفی به حساب میآید.
اما بعد از بخش مولتی پلیر باید به بخش زامبی بپردازیم. این بخش شاید در گذشته قسمتی فرعی در این سری به حساب میآمد اما در این نسخه واقعاً به خوبی روی آن کار شده است و به قسمتی بسیار مهم از بازی تبدیل شده است. در نسخه فعلی بازی ۴ نقشه برای این بخش طراحی شده است که البته یکی از نقشهها فقط در دسترس دارندگان Season Pass بازی است اما ۳ نقشه دیگر برای همه در دسترس هستند. دو خط داستانی مجزا در این نسخه وجود دارند که خط داستانی Chaos که شخصیتهای جدیدی دارد، مربوط به دو نقشه IX و Voyage of Despair میشود و نقشه Blood of the Dead ادامه خط داستانی Aether از نسخ قبلی است. خوشبختانه این نقشهها هر کدام فضایی کاملاً متفاوت را ارائه میکنند و گیم پلی خاص خود را هم دارند. در این میان شاید جالبترین این نقشهها، نقشه IX باشد. در این حالت، شخصیتها به یک استادیوم گلادیاتوری در روم باستان رفته و در این محیط باید با زامبیها و هیولاهای مختلف رو به رو شوند. در این بخش هر چند سلاحهای گرم وجود دارند اما در کنار آن استفاده از سلاحهای سرد نیز نقشی اساسی دارد. سلاحهای این بخش تنوع بسیار خوبی داشته و به خصوص بعضی از سلاحها تواناییهای جادویی و عجیب و غریبی دارند که به طور کلی فضای این نقشه را متفاوت و خاص میکنند و بعضی از ابرسلاحهایی با نامهای اسطورهای نظیر Hammer of Valhalla یا Scepter of Ra هم در این بخش یافت میشوند که قدرتهای خیلی عجیب و غریبی به شخصیت شما میدهند. علاوه بر این جدای از استادیوم گلادیاتوری، این نقشه بخشهای دیگری با تم اسکاندیناوی و مصر نیز در خود جای داده است. در نقشه Voyage of Despair شما در کشتی معروف تایتانیک قرار گرفته و باید در کنار مبارزه با سرنشینان کشتی که تبدیل به زامبی شدهاند، به دنبال آیتم خاصی هم باشید. نقشه Blood of the Dead نیز در اصل بازسازی نقشه Mob of the Dead از نسخههای قبلی است که البته خط داستانی Aether نیز در خلال آن ادامه پیدا میکند.
یکی از امکانات جالبی که به بخش زامبی بازی اضافه شده است، امکان شخصی سازی مبارزات است. از موارد معمولی نظیر Friendly Fire گرفته تا قدرت زامبیها و مواردی نظیر بازیابی سلامتی با کشتن هر زامبی در این بخش قابل انتخاب بوده و با تغییر دادن هر حالت، تغییرات خاصی در گیم پلی بازی به وجود میآید که باعث میشود بتوانید با تغییر بعضی موارد، مبارزات بسیار عجیب و غریب و بعضاً خنده داری را ایجاد کنید. در کنار این موارد، سیستم Perk ها و مواردی نظیر این نیز در بازی وجود دارند و البته در بعضی موارد تغییراتی هم داشتهاند. مثلاً در نقشه IX شما Perk خاصی را انتخاب کرده و در جایگاهی که در رابط کاربری با نام Ra یا مثلاً Odin مشخص شده قرار میدهید. حال برای فعال سازی این Perk باید در نقشه بازی به سراغ مجسمههای این شخصیتها بروید تا بتوانید آن Perk را فعال کنید.
بخش دیگری به نام Rush Mode نیز در بخش زامبی قرار دارد که فارغ از خط داستانی آن، به شما اجازه بازی در هر کدام از نقشهها با هدف کشتن هر چه بیشتر زامبیها را میدهد. در این حالت به مرور نقاطی در نقشه توسط بازی مشخص میشود که زامبیها از آن جا هجوم میآورند و شما باید با رفتن به این نقاط، زامبیها را از آن جا پاکسازی کنید. این بخش تا حدودی نقش آشنا کننده شما با نقشههای بخش زامبی را ایفا میکند و میتوانید خارج از بخش اصلی بازی، با این نقشهها به خوبی آشنا شوید.
در کنار این موارد، خوشبختانه زامبیها نیز عموماً هوش مصنوعی قابل قبولی داشته و حرکات احمقانهای که باعث سادگی بیش از حد بخشی از بازی شود، از آنها سر نمیزند. در مجموع و با همه آن چه که گفتیم، بخش زامبی بازی کیفیت بسیار بالایی داشته و مخصوصاً با ایجاد تنوع بسیار بالا در نقشه IX، باعث شده تا این بخش بازی به یکی از بهیادماندنیترین حالتهای زامبی در فرنچایز Call of Duty تبدیل شود. مواردی نظیر وجود سلاحهای عجیب و غریب و قدرتمند در این حالت هم از دیگر دلایلی هستند که نشان میدهند سازندگان به خوبی از پس پیاده سازی این بخش برآمدهاند.
در نهایت به بخش جدید بتل رویال Black Ops 4 یعنی Blackout میرسیم. همان طور که قطعاً میدانید، چند سالی است که به خاطر عرضه بازیهایی نظیر PUBG، بازار بازیهای بتل رویال بسیار داغ است و بسیاری از بازیها به سراغ این سبک میروند. من خودم به شخصه مخالف این جو شدید بازیهای بتل رویال هستم زیرا چنین جوی و سودآوری بازیهای این چنینی بدون هیچ گونه داستان خاصی، باعث میشود که بخشهای هنری صنعت ویدیو گیم تا حدی به حاشیه رانده شوند. با این وجود نمیتوان منکر این شد که طبیعتاً بسیاری از ناشران و سازندگان به این سمت کشیده میشوند و البته عرضه یک بتل رویال خوب طبیعتاً اتفاق منفی محسوب نمیشود.
به هر حال Call of Duty هم به سمت بازار پر رونق بتل رویال کشیده شده است. در بازاری که چندین عنوان اصلی وجود دارد، طبیعتاً به صرف تقلید محض نمیتوان کار خاصی انجام داد و برای موفقیت، باید حتماً تفاوتهایی با سایر عناوین داشته باشید. خوشبختانه بخش Blackout به خوبی موفق به ارائه تجربه منحصر به فرد و خاص خود شده که هر چند به اصول کلی بتل رویال پایبند است اما حس مخصوص خود را دارد.
طبیعتاً خود گیم پلی سریع و خاص سری Call of Duty، یکی از مهمترین عواملی است که باعث میشوند بخش Blackout حس منحصر به فردی را داشته باشد که در سایر بازیهای بتل رویال نیست و البته خوشبختانه همین گیم پلی روان و سریع این سری به خوبی در این فضا قرار گرفته است. در کنار این مطمئناً به خاطر یکسری مکانیکهای خاص بتل رویال، تفاوتهایی هم در این بخش وجود دارد. طبیعتاً به خاطر ماهیت بتل رویال که همه امکانات از طریق خود محیط به دست میآیند، جمع آوری آیتمهای مختلف از محیط و Loot کردن بازیکنان کشته شده، نقش بسیار مهمی در این بخش دارد. از طرف دیگر برخلاف سایر بخشهای این عنوان که بازیابی سلامتی به شکل یک قابلیت ظاهر شده که هر چند ثانیه، بازیابی میشود، در بخش بتل رویال برای بازیابی سلامتی باید آیتمهای مربوطه را جمع آوری کنید که طبیعتاً وجود چنین موردی برای حفظ بالانس بازی کاملاً ضروری است. در غیر این صورت هر نفر میتوانست با چند لحظه مخفی شدن در گوشهای، به راحتی سلامتی خود را بازیابی کند و تا حدی زیادی از بار تهاجمی و سرعت عمل نیز در بازی کاسته میشد.
نکته دیگری که در مورد بخش بتل رویال بازی وجود دارد این است که بخش Blackout فقط جنبه PVP و بازیکن علیه بازیکن نداشته و قسمتهای PVE نیز نقش مهمی در آن دارند. در بخشهایی از نقشه زامبیهایی وجود دارند که اگر به سراغشان بروید و آنها را شکست دهید، عموماً سلاحهای بسیار قدرتمندی را به دست خواهید آورد. البته نکته مهم این است که طبیعتاً این کار ریسک خود را هم دارد و علاوه بر این که ممکن است به دست زامبیها کشته شوید، ممکن است با سر و صدای ناشی از تیراندازی، بازیکنان دیگر را هم به آن نقطه بکشانید که طبیعتاً به ضرر شما خواهد بود.
یکی دیگر از تفاوتهای این بازی با بسیاری از عناوین بتل رویال این است که در این عنوان امکان انجام این بخش به صورت تیمهای چهارنفره هم وجود دارد. بدین شکل برخلاف بسیاری از بازیهای بتل رویال که برای پیروزی نهایی باید آخرین نفری باشید که زنده مانده است، در این جا اگر هر چهار نفر تیم هم زنده بمانند، برنده میشوید و بدین شکل با استفاده از همکاری تیمی میان اعضای گروه، موقعیتهای بسیار مختلفی برای پیشروی در محیط و غافلگیر کردن سایر بازیکنان پیش میآید.
در کنار همه این موارد باید این را هم مد نظر داشته باشید که نقشه بخش Blackout بسیار بزرگ بوده و از تنوع بسیار بالایی هم برخوردار است. از محیطهای جنگلی گرفته تا ساختمانهای در حال ساخت و… در این نقشه یافت میشوند و همین موضوع باعث میشود که انجام بازی در این محیط خسته کننده نشده و البته به دلیل گستردگی بسیار زیاد آن، چیزهای جالب بسیار زیادی برای کشف کردن وجود خواهد داشت. در کنار این امکان حضور ۱۰۰ نفر به طور همزمان در این نقشه وجود داشته و البته هر چند شاید فکر کنید که به دلیل ابعاد نقشه، مدت زیادی بدون هیچ گونه دشمنی سرگردان خواهید بود ولی این طور نیست و عموماً روند گیم پلی طوری پیش میرود که با دشمنان مختلف برخورد خواهید کرد.
با همه این مواردی که در مورد سه بخش اصلی بازی گفتیم، باید گفت که استودیوی Treyarch وظیفه خود را در مورد پیاده سازی درست گیم پلی این سه بخش به خوبی انجام داده است. هر چند به هر حال جای خالی بخش کمپین بازی احساس میشود ولی با این وجود یکسری مأموریت کوتاه تکنفره در بازی قرار دارند و در کنار آن، سه بخش چندنفره، زامبی و Blackout کاملاً خوب پیاده سازی شدهاند و به علاوه به دلیل تفاوتهایی که با نسخههای قبلی وجود دارد، توانستهاند روح تازهای را به گیم پلی این سری که کمکم داشت روند تکراری به خود میگرفت بدمند.
بعد از گیم پلی باید به گرافیک بازی اشاره کنیم. از نظر حال و هوا و اتمسفر، بازی همچنان حس و حال یک Call of Duty را دارد. در بعد فنی گرافیک نیز طبیعتاً بازی بهبودهایی را نسبت به نسخههای قبلی داشته است و مواردی نظیر نورپردازی و سایهها کیفیت بهتری دارند. در کنار این باید توجه کنید که این بازی بخش بتل رویال هم دارد و در حالی که عموم بازیهای این سبک گرافیک خیلی جالب توجهی ندارند، این بازی گرافیک فوقالعاده خیره کنندهای را به خصوص با توجه به ابعاد بسیار بالای نقشه بازی ارائه میکند.
در زمینه پرفورمنس هم عملکرد بازی خوب بوده است. با توجه به گرافیک خوب بازی و با مراجعه به حداقل سیستم مورد نیاز بازی میتوان متوجه شد که بازی قابلیت اجرای روی طیف نسبتاً گستردهای از سیستمها را دارد و با یک سیستم نسبتاً قوی هم میتوان به گرافیک بسیار خوبی دست پیدا کرد. البته طبیعتاً انجام بازی با کیفیت ۴K نیاز به کارت گرافیکهای بسیار قوی نظیر GTX 1080Ti دارد اما انجام بازی روی کیفیت FullHD و با سطح گرافیکی بالا، با کارت گرافیکهای نسبتاً قوی نیز ممکن است. ضمن این که به جز بخش Blackout، سایر بخشهای بازی روی نسخه PC سقف فریم ندارند و در صورتی که کارت گرافیک قوی داشته باشید، میتوانید از فریم ریت بالا در بازی لذت ببرید. بخش Blackout نیز به دلایل فنی، سقف ۱۲۰ فریم در ثانیه را دارد که سازندگان گفتهاند بعد از پایداری کامل سرورها، به عدد ۱۴۴ فریم در ثانیه افزایش خواهد یافت.
در نهایت به موسیقی و صداگذاری بازی میرسیم. موسیقی بازی در کل قابل قبول هستند ولی به هر حال از آن جایی که بازی بخش کمپین ندارد و تمرکز آن روی بخش چندنفره است، صداگذاری اهمیت بیشتری از موسیقی پیدا میکند. در زمینه صداگذاری عملکرد سازندگان بسیار خوب بوده و از صدای اسلحههای مختلف گرفته تا انفجارهای مختلف، همگی به خوبی در بازی پیاده سازی شدهاند و از کیفیت صوتی بسیار خوبی برخوردارند که باعث میشود در مجموع بازی در این زمینه هم نمره قبولی بگیرد.
نتیجهگیری نهایی:
Call of Duty: Black Ops 4 هر چند بخش سنتی کمپین را به طور کلی کنار گذاشته است اما در عوض در سه بخش دیگر بازی یعنی Multiplayer، Zombie و Blackout عملکرد بسیار خوب و قابل قبولی داشته است. تغییرات مختلفی هم در گیم پلی بازی اعمال شده و با این که بازی همچنان حس و حال یک Call of Duty را دارد اما نقش تاکتیک و بازی تیمی در آن پررنگتر شده است. در کنار اینها نقشههای بخش زامبی هر کدام فضای خاص و منحصر به فرد خود را دارند و این قسمت بازی نیز کار خود را به درستی انجام داده است. در کنار همه اینها بخش بتل رویال نیز به خوبی در بازی پیاده سازی شده است. در کل اگر به دنبال یک شوتر اول شخص چندنفره خوب و استاندارد هستید، قطعاً Call of Duty: Black Ops 4 انتخاب مناسبی است.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
نظرات
عجب بازیایه مود زامبیش که یه پا DOOM بتل رویالشم که از PUBG بهتر گرافیکشم خیلی خوبه
به عنوان کسی که بالای ۳۰ تا بازی FPS بازی کرده باید بگم BO4 جزء پنج تا COD برتر مود داستانیم شاید بعدن بهش اضافه بشه
همه بخشا به کنار این گرافیکو از کجا اوردین که تو متن هم ازش تعریف شده؟ گرافیک کالاف کنار بتلفیلد ببخشید شبیه فوشه حتی فانتزی میزنه. مثلا تو بتل ۱ حتی تا رگبرگ گیاها رو هم میتونی ببینی بعد تو کالاف فاقد بافته و انگار فقط رنگش کردن بگذریم… کالاف خیلی فانتزی شده کلا. یه مشکل دیگه متن هم اینکه مبارزات زیر آب خیلی وقته تو کالاف هستن مشخصا تو بلک اوت هم میبودن چیز جدیدی نیست.
کلا اگر از طرفداران بخش داستانی نباشین این نسخه ۱۰/۱۰ عه و لذت بالایی خواهید برد. فکر کنم پرفروش ترین بازی امسال بشه عالمو ادم دارن حرف از بلک اپس ۴ میزنن…
فقط هلمت لول ۳ اونی که یکم پشت تر وایستاده ببینید تو عکس تیتر
تا بشناسید منبع الهام این بازی را
بزرگترین سؤالی که راجع به این بازی پیش میاد اینه که چرا باید اسم پر ابهت و پر خاطره ی BLACK OPS رو دنبال خودش بکشه؟
فکر کن سری که با Viktor Reznov و Frank Woods و Alex Mason شروع شد و توسط David Mason و Raul Menendez و… ادامه پیدا کرد و یکی از بهترین سری های Call Of Duty بود تو سری سومش داستان ضعیفی داشته باشه و حالا حتی داستان هم نداشته باشه!!!!
به کجا دارن میبرن این فرنچایز رو؟
کم مونده Modern Warfare رو هم بزنن خراب کنن.
داستان بلک آپس ۳ فوق العاده زیبا بود ولی پیچیده بود ولی با این حال بازم قابل فهم بود اگه بتونی داستانش رو بفهمی هیچ وقت بهش نمیگی ضعیف. چند ساله هر نسخه از کالاف که بیرون میاد همه بی منطق میکوبنش مثل همین بلک آپس ۳ که داستانش عالی بود ولی بازم کوبیدنش یا نسخه ی Ghosts چیش بد بود داستانش که عالی بود شخصیت پردازیشم عالی بود تنوع مرحله هاشم که خوب بود متاسفانه هر نسخه از کالاف که میاد بیرون اونو با سری شاهکار MW مقایسه میکنن و این کار اشتباهیه. تری آرک برای این نسخه کمپین در نظر نگرفت تا طرفدارا یکم به خودشون بیان مطمعن باش این اولین و آخرین نسخه ی تمام آنلاین کالافه.
من که یک هزاری خرج این نمیکنم و پولارو گذاشتم واسه شاهکار تایفه ی گیم :laugh:یعنیred dead 2 و باهاش قشننننننگ ۷یا۸ماهی زندگی میکنم بدون دغدغه تا اودیسی ارزون شه باگاش برطرف شه بعد شاااااید دلکندم از رد دد خریدمش 😀
ebw این بررسی بازی کالاو هست.شما فکر کردی بررسی بین کالاو و بتل هست؟!!!سری کالاو روی گیم پلی و استوری معروفه طرفداراش هم اصلا گرافیک زیادی نمیخان ب همین گرافیک قانع هستیم.اولویت اول تو شوتر اکشن گیم پلی استوری گرافیک فنی.راستش من خودم چون این قسمت بخش داستانی نداره نمیگیرمش
سلام.
در مورد گرافیک بازی؛ شاید دلیل این که من به نظرم گرافیک بازی خوبه، این باشه که من براساس نسخه PC بازی رو نقد کردم و قبول دارم که در نسخه های کنسولی، گرافیک فنی مشکلاتی داره ولی در نسخه PC این مشکلات به شدت کمتر هستن و در عین حال، بازی روی سیستم های متوسط هم به شکل قابل قبولی اجرا می شه که یعنی از نظر پرفورمنس، وضعیت خوبی داره. ساختار گرافیکی سری بتلفیلد و COD تا حدودی از ابتدا متفاوت بودن و کلا بتلفیلد، شکل واقعی تری داره. شاید این هم یک دلیلی باشه که عموما سری بلتفیلد عناوین سنگین تری از نظر فشار به سخت افزار نسبت به سری COD هستن.
در مورد مبارزه زیر آب هم که من نگفتم که اولین باره اضافه شدن. صرفا چون عکس به نظرم جالب بود، عکس رو گذاشتم و به عنوان زیرنویسش نوشتم.
با تشکر.
ممنون از پاسخگویی اقای نامجو :yes: :yes: اشتباه از من بود که فقط به زیر عکس توجه کردم :yes:
RAZiEL
حتی اگه بحث مقایسه گرافیک دو بازی نباشه و اصن گرافیک برای سری کالاف مهم نباشه، من گفتم که چرا ازش تعریف شده، چه ربطی داره که سری به گرافیک بالا نیاز داره یا نه…
من دارمش بازی جالبیه اما بازم نباید بلک آپس میبود یکم مجموعه ی بلک آپس رو خراب کرد (خیلییییییییی :pissedoff:)
توی بازی gta : sa چون خیلی بهش وابسته شده بودم و فکر نکنم هیچ گیمر قدیمی باشه که حس منو نداشته باشه قشنگ همه شهرو حفظ بودم و هر وقت هنوزم بازیش میکنم یه حس عجیبی بهش دارم و احساس میکنم اینجارو میشناسم و یجورایی شبیه محله خودمه ! این بازی هم یه همچین حسی رو بعد از مدتها بهش دارم ! نمیدونم چرا ولی توی ذهنمه که حتما حتما بخرمش فقط خیلی حیفه توی استیم نیست توی بتل نته 🙁
در کل واقعا دمشون گرم گل کاشتن خدایی خیلی سخته یه همچین فرانچایز بزرگی رو هنوزم سرپا نگه دارن با یا بدون بخش داستانی ! این بازی به هیچ وجه ضعیف نیست بلکه یکی از بهترین شوترهای این نسله !
روز همگی خوش :yes:
” طبیعتاً انجام بازی با کیفیت ۴K نیاز به کارت گرافیکهای بسیار قوی نظیر GTX 1080Ti دارد ”
اونوقت بعضی دوستان فکر میکنند روی کنسولا واقعا با رزولوشن ۴k بازی میکنن :rotfl: :rotfl: :rotfl:
#منطق
تو که بازیش نکردی چطوری بهش حس داری
نسخه بتا رو بازی کردم 😐
تو هم که فقط میخوای بدونی کی بازیش کرده :laugh:
زدن زیر قولشون، اول قرار بود بسته های الحاقی اش رایگان باشه (اول کاری که بازخورد های مثبتی نداشت) ، اما حالا که دیدن محبوبه بسته هاش پولین
من یه سوال دارم خورشید داره بازی 😀
داداش خورشید این بازی خیلی وقته غروب کرده
دمت گرم داداش به عرشه خوش امدی جفتی میترکانیم
ندای دزدیدن ایده
حجمش چن بود؟ 😐
خدایی محتوا مولتی bo4 برای یه بازی ۶۰ دلاری خیلی خوبه
بلک اوت
خود بخش مولتی پلیرش با کلی مود
زامبی مود
اصلا بازیش خدا ولی داداچ دفعه اخرت باشه کال اف رو با DOOM مقایسه می کنی
یعنی ۶۰ دلار بخری بعد برا هر نقشه جدید هم پول بدی برو بابا
من که همیشه کالاف و برا بخش داستانیش بازی میکردم اینم که هیچ
دستتون درد نکنه نقد خیلی خوب و کاملی بود امیدوارم نسخه بعدی هم بتل رویال داشته باشه هم دوباره بخش داستانی رو به بازی برگردونه تا همه طرفدارای بازی راضی بشن .
متاسفم برای این بازی شاید برا بقیه بازی قشنگی باشه اما این ندای وظیفه کجا اون نسخه های قبلیش کجا
اگه Activation یه بازی شبیه ساز پرواز با جنگنده بسازه داستانشم تو مایه های فیلم Top Gun باشه خوبه چون اصلاً بازی درست درمون تو این ژانر نیست
بتونی F-35 توش کنترل کنی خیلی باحال می شه گیمپلیشم واقع گرایانه باشه
این نسخه فقط یه اسکی از رو pubg بیشتر نداره اکثر فروش هاشم بخاطر همین اسکی ه 😐 😐 😐
هییییی ghost بهتر که این روز هارو نبینی
کجاست اون سری کالافه هر نسخش mind blowing تر از قبل بود:cry: :-/
مرسی از مقاله
خدمت دوستان بگم من این بازی رو روی کامپیوترم داداشم رو ترغیب کردم بخره و خرید بنده خدا
منتهی بسیار بی نمک هستش ( بازی انحصاری جعبه نیست بگید داره میکوبه و خودم همیشه طرفدار کال آف بودم و هستم )
یعنی بخش زامبیش که مسخره و بی نمکه
بخش کنترلش رفتم که اصلا هیچکی تو بازی نبود. خودم تنهایی اون کفه
بخش مولتیش هم بتاش رو بازی کردم بد نبود. اگر بتل رویال خوشتون میاد اول شخص؟ شاید این بازی خوشتون بیاد
به اینکه در کل ارزش خرید نداره پولتون رو به …. ندید . نظر شخصیمه
این بازی رو میگیرن واسه بتل رویال و واقعا هم بخش بتل رویالش عالیه
مگه بازی کردی
توی اینستاگرام همه پر شده از این بخش بازی . قبل این فورتنایت پر بود. یوتیوب که بماند.
نکات منفی: نبود بخش داستانی ?:-) :-/
از کی تا حالا نداشتن بخش داستانی ایراد شده؟ پس اورواچ چرا جایزه بهترین بازی سال رو برد؟
قبلا هم اعلام شده بود کمتر از ۳ درصد بخش داستانی کال اف رو تموم کردن, پس برا کسی مهم نیست.
بهتره بازی های رو حرفه ای نقد کنید نه بر اساس سلیقه خودتون,
کمتر از سه درصد تموم کردن!!!من که همه نسخه هاش تموم کردم،شمام که این نسخه رو هیچوقت نمیتونید بخرید پس چرا ازش تعریف میکنید
در کنار گیمپلی لذت بخش چیزی که کالاف رو انقدر محبوب کرد داستان و شخصیت پردازی های فوق العاده مخصوصا mw بود…البته شماهایی که با امثال فورتنایت گیمر شدین هیچوقت اینارو درک نمیکنین
تو اگه گیمر بودی که بخش داستانی رو درک میکردی. تویه نوب هستی که چندش کسی میاد کامنت تو ریپلی کنه :yes:
منم نظر اونو دارم
و خودم هم موافقم که بازی که داستان نداشته باشه مفت نمیارزه و واقعا نمیتونم یه بازی بدون داستان رو تحمل کنم اما وقتی بازی از اول قرار نبوده داستان داشته باشه نباید هم بخاطر نبودش ازش نمره کم بشه
یعنی کالاف از اول داستان نداشته؟
اصلا زمانی کالاف با داستان معروف شد یادته؟
و متاسفانه این یعنی خداحافظی کالاف با بخش داستانی …
بازی با ۴۰ نقد متای ۸۶ گرفته
برای کسانی که به بتل رویال علاقه دارن انتخاب خوبیه واقعا همه از این بخش خوششون اومده.
شخصا منتظر رد دد هستم .
خوشم میاد بازیش محتوایی نداره که بشه نقدش کرد
شما همون Halo رو بازی کنی واست بهتره
اقا انصافا بازییش کردین! نقد کردین. این گرافیکش از فاجعه کم نداره تکسچر ها کلا دیر لود میشه قسمت بلک اوت هم که قربونش برم کلا نابوده گرافیکش دقیقا شبیه PS3 هست الان میان میگن چون مپش بزرگه گرافیکش ضعیفه خب به عنوان مثال مپ های کانکوست بتل هم بزرگ ولی دهنت از گرافیک خوبش وا میمونه
این نسخه از کالاف مخصوص ورزشکارای پولدار اجتماعیه!
:rotfl:
پولدارای اجتماعی که جعبه خریدن
خیلی بازیه خوب و قویهههه حتما پیشنهاد میشه بهتون :inlove: :inlove: :inlove: tnx
به به سناتور جان نبودی این چن وقت؟؟؟ به جان خودم هم نگران تو بودم هم نگران tnx گفتنات. از این به بعد لقبت رو حضرت tnx میزارم.
:rotfl: نوکرتم داداش والا یه مشکلی واسم پیش اومده بود کلا نمیتونستم بیام طرف game و اینا مثل اون باری که تابستون هم واسم مشکل پیش اومده بود 😉 حضرت daysgone 😉 :heart: tnx
بازی بدی نیست برای من که بقیه ی بازیها واجب ترن ولی سال دیگه با تخفیف استیم میخرمش
در یک کلمه میتونم این بازیو وصف کنم (( عشقه :inlove: )) در حدی ک من عاشق این نسخه هستم ب اون اندازه هیچ بازی دیگه ایی رو دوست ندارم
نقد خوبی بود.ای کاش اکتیویژن بخاطر پول سازی بلک اوت،داستان رو فدا نمیکرد :-((
با سلام و عرض ادب به تمامی کاربران گیمفا
ببخشید من با یک بخش نقد و برسی موافق نیستم
گفتید نبود بخش داستانی یک نکته منفی است
ولی مثلا بازی رینبو چون تمامش آنلاینه و آفلاین نداره نمیشه ازش ایراد گرفت یا مثلا اسپایدرمن که بخش آنلاین نداره و ازش نمیتونی به علت نداشتن بخش آنلاین از نمره کم کنید با تشکر فراوان
داداش مثل اینکه یادت رفته که کالاف یعنی چی؟؟؟ کالاف یعنی داستان قوی و شخصیت پردازی های قدرتمند و گیم پلی عالی و کل چیزای دیگه . اصلا کالافی که بخش داستانی نداشته باشه کالاف نیست پشم گوسفند استرالیاییه . ولله
سلام به کاربران عزیز.
من یک توضیحی در مورد نکته منفی بخش داستانی بدم. یک وقتی هست مثلا عنوانی مثل GOW یا Spider Man کلا اصلا از اول تکنفره محور بودن و تا به حال حرفی از مثلا بخش چند نفره (به جز GOW Ascension) نبوده در این سری. خود بازی هم کاملا مبتنی بر یک شخصیته و اصلا بخش چندنفره خیلی معنی نداره. در طرف مقابل بازی مثل Overwatch و Rainbow Six و یا حتی Division هم از اول فقط بخش چند نفره مد نظر سازنده بوده.
اما در مورد سری Call of Duty، تا به حال ۱۴ نسخه اصلی از این سری با بخش داستانی عرضه شدن که هر چند بعضیاشون واقعا کیفیت پایینی داشتن، ولی در عوض مثلا Black Ops 1 و سری MW واقعا داستان های خوبی داشتن. حالا اکتیویژن بعد از ۱۴ نسخه، به دلیل این که خودشون داستان های نسخه های اخیر رو خیلی خوب نساختن و به خاطر همین کیفیت پایین افراد کمی تمومش کردن، کلا بخش داستانی رو از سری که ۱۴ نسخه داستانی داشته حذف کرده و تازه به عنوان نسخه ای از سری Black Ops که در زمان عرضه نسخه اولش به دلیل داستانش کلی سر و صدا کرد، منتشرش کرده. طبیعتا در چنین حالتی نبود بخش داستانی یک ضعف به حساب میاد. ضمن این که بازی یکسری مراحل تکنفره داره که داستان خیلی پیوسته ای ندارن. خب سازندگان اگر کمی بیش تر از وقت این بخش های تکنفره گسسته رو اگر روی یک بخش داستانی می ذاشتن، می تونستن بخش کمپین برای این بازی بسازن که لااقل داستان منسجم داشته باشه. به علاوه ساختار گیم پلی بازی به کل متحول نشده و مثلا نیومدن یک بازی MMO بسازن که نشه کمپین تک نفره براش قرار داد. از این رو به نظرم واقعا حذف بخش کمپین از سری که ۱۴ نسخه با بخش کمپین داره، نکته منفی محسوب می شه.
با تشکر از کاربران خوب گیمفا
اومدم نظراتو بخونم نامید شدم همش دارن غر میزنن اخه وقتی میتونی با دوستات بازی کنی چرا وقتشونو حروم بخش داستانی کنن طببعتا بازی با ادما و رقابت باهاشون خیلی لذت بخش تر از هوش مصنوعیه بتل رویال واقعی یعنی بلک اوت کساییم که میگن از پابجی کپی کرده خوده پابجی از ارما اسکی رفته واسه بتل رویال
شما با دوستات اتل متل تو توله هم بازی کنی حال میده
ولی بخش داستانی شمارو به یک دنیایی میبره که توش تا آخر مرگت یادش میکنی
این فرقشه
داداش من کاری به پلتفرم خاصی نداره خیلی. میگه بتل رویاله این از پوبج بهتره ولی اول شخصه و اگر دوست داشته باشی کلا اینجور بازیا حال میده به اینکه یک نفره مفت گرونه
یک نفره باید یک بازی مثل رینبو اورواچ کانتر و … بازی کنی
تب بتل رویال کال آفم گرفته و بازی تغییر خاصی نداره ولی لذت بخشه و با حذف بخش داستانی تمرکزشونو رو آنلاین بیشتر کردن ولی با این کار روح soup رو آزردن
من که کوچک ترین میلی به تجربه این بازی ندارم . ما در بلک آپس ۲ متوقف شدیم تا یک نسخه با داستانی قوی ( MW4 مثلا ) منتشر کنند
.
.
اکتیویژن با این بازی صنعت گیم رو یک قدم از حالت تعادلش دور کرد … تعادلی که باید بین بازی های داستانی و آنلاین وجود داشته باشه …
امیدوارم سازندگان و ناشران کفه غیر داستانی ترازوی صنعت گیم رو سنگین تر نکنند …
این گیم حتی مفتی هم بدن، انگیزه ای برای بازی کردنش نیست چون بجز اسم CoD هیچی رو از این سری پر شکوه قدیمی یدک نمیکشه…
دله مارو با کاپیتان پرایس خون کردید با این بازیاتون
حیف که کلا آنلاین شده :-/
فکر کن ۷۵۰ تومن پول بازی رو بدی
بعدش ۸۰۰ تومنم پول پلاس یه ساله بدی
تازه بخش کمپین هم نداشته باشه بازی 😐 😐 در کل سرگرم کنندست بازیش ولی اصلا ارزش خرید نداره
به امید موفقیت battlefield v
Battlefield V یا COD BO4 مسئله این است!
ممنون بابت نقد
من که کلا از شوتر خوشم نمیاد فقط ی وقتایی کانتر بازی میکنم امیدوارم طرفدارا رو راضی کرده باشه این نسخه
با تمام احترام به طرفدار های این نسخه و منتقد عزیز، من فکر می کنم این نمره برای این بازی بیش از حد بالاست . با تشکر …❤
با تشکر از امیر مهدی عزیز بابت نقد…این نسخه ی جورایی سوا کننده گیمرهای قدیمی از جدید هست به شخصه تا الان به بخش آنلاین بازی ها نپرداختم و تماما آنلاین بودن این بازی منو به سمت خودش سوق نمیده…نوش جان دوستان آنلاین باز امیدوارم ازش لذت ببرند
نقد خوب و کاملی بود. من از اون دسته طرفدارانی هستم که اولویت اولم کمپین کالافه و وقتی فهمیدم این نسخه کمپین نداره اولش یکم جا خوردم ولی من از اینکه این نسخه تمام آنلاینه اصلا ناراحت نیستم چون یه نسخه ی تمام آنلاین برای کالاف لازم بود. ارزش خرید بالایی داره، هر سه بخش زامبی و بتل رویال و مولتی عالی کار شدن و در کل شاهکاره. نمره هم به نظرم مناسب.
خداییش دیگه شورشو در اوردن دیگه مونده زامبی هم راشو به فیفا یا pes باز کنه