مصاحبه با طراح مراحل بازی Cyberpunk 2077 | صحبت درباره جنسیت، تنوع و گستردگی نایت سیتی و… - گیمفا
مصاحبه با طراح مراحل بازی Cyberpunk 2077 | صحبت درباره جنسیت، تنوع و گستردگی نایت سیتی و… - گیمفا
مصاحبه با طراح مراحل بازی Cyberpunk 2077 | صحبت درباره جنسیت، تنوع و گستردگی نایت سیتی و… - گیمفا
مصاحبه با طراح مراحل بازی Cyberpunk 2077 | صحبت درباره جنسیت، تنوع و گستردگی نایت سیتی و… - گیمفا
مصاحبه با طراح مراحل بازی Cyberpunk 2077 | صحبت درباره جنسیت، تنوع و گستردگی نایت سیتی و… - گیمفا
مصاحبه با طراح مراحل بازی Cyberpunk 2077 | صحبت درباره جنسیت، تنوع و گستردگی نایت سیتی و… - گیمفا

مصاحبه با طراح مراحل بازی Cyberpunk 2077 | صحبت درباره جنسیت، تنوع و گستردگی نایت سیتی و…

مهرداد میرشاهی
۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
مصاحبه با طراح مراحل بازی Cyberpunk 2077 | صحبت درباره جنسیت، تنوع و گستردگی نایت سیتی و… - گیمفا

در جریان رویداد Gamescom 2018، نخستین ویدئو از گیم‌پلی بازی مورد انتظار Cyberpunk 2077 منتشر شد و علاقه‌مندان توانستند برای نخستین بار شاهد جزئیات و ویژگی‌های شاخص ساخته جدید استودیوی محبوب سی‌دی پراجکت رد (CD Projekt Red) باشند.

بازی Cyberpunk 2077 چند سال پیش معرفی شد اما حدود شش سال در سکوتی خبری قرار داشت. در نمایشگاه E3 2018 و در جریان کنفرانس خبری مایکروسافت، این بازی اول شخص و نقش‌آفرینی بار دیگر معرفی شد و تمامی توجهات را به سوی خود جلب کرد. تصمیمات بازی‌باز در طول داستان، تاثیر زیادی برروی ماجراهای این عنوان خواهد داشت. بازی‌بازان گزینه‌های شخصی‌سازی بسیاری خواهند داشت و می‌توانند تقریباً همه چیز شخصیت خود را به خواست خود، طراحی کنند. گردآوری چنین ویژگی‌هایی در محیطی سایبری، اگرچه توانسته هواداران را به ذوق آورد اما نگرانی‌هایی هم ایجاد کرده چراکه گستردگی یک بازی گاهی اوقات منجر به سردرگمی بازی‌بازان می‌شود و نتیجه عکسی خواهد داشت.

در جریان رویداد Gamescom 2018، یکی از خبرنگاران وب‌سایت یوروگیمر موفق شده تا با فیلیپ وبر (Philipp Weber)، طراح ارشد مراحل بازی Cyberpunk 2077 از استودیوی سی‌دی پراجکت رد به گفتگو بپردازد و به اطلاعات و جزئیات جدیدی از این بازی دست یابد. ما در گیمفا تصمیم گرفته‌ایم تا به ترجمه این مصاحبه بپردازیم و آن را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. مصاحبه مورد نظر را می‌توانید در ادامه مطالعه کنید.

واقعاً عالی بود که بار دیگر شاهد این دمو باشم اگرچه تصمیم پایانی آن موجب ناراحتی من شد. بدون اینکه چیزی را فاش کنم، باید بگویم که ما می‌توانستیم انتخاب کنیم که با این گروه خلافکار مبارزه کنیم یا خیر؛ این در حالی است که در دموی نمایش داده شده در E3 2018 تنها به مبارزه با آن‌ها پرداختیم. آن‌ها به جای پیش گرفتن راه خودشان، به ما توهین کردند و ما نیز… به هر حال با آن‌ها مبارزه کردیم. آیا این‌ها تنها گزینه‌های موجود بود یا فقط برای دموی نمایش داده شده منظور شده بودند؟

وبر: دمو در حقیقت یکی از مراحل بازی‌ست که ممکن است شاهد آن باشیم اما احتمالاً تغییرات زیادی در آن اعمال کنیم و شاید گزینه‌‌های بیشتری در اختیارتان قرار دهیم. در بازی نهایی می‌توانید به راه رفتن خود ادامه دهید. هرچند که به عنوان یک طراح مراحل [می‌توانم بگویم که] زمانیکه شما مبارزه را انتخاب می‌کنید، محتوای بیشتری خواهید داشت و شاهد آن باس فایت خواهید بود اما اگر آن‌ها را نادیده بگیرید… چه چیز جالبی می‌توانم در اختیار شما قرار دهم؟ بازی‌بازانی که مبارزه می‌کنند به آن باس فایت دسترسی خواهند یافت. از لحاظ روایت داستان اگر آن شخص هنوز زنده باشد و شخص مهمی نیز باشد، من حدس می‌زنم که در جای دیگری بازخواهد گشت، در حالی که اگر او را بکشید کار او همانجا تمام خواهد شد.

یکی از تغییران این دموی نمایشی این بود که شما در حال حاضر می‌توانید با نسخه مذکر شخصیت V (نام شخصیت اصلی بازی Cyberpunk 2077) نیز بازی کنید. من همیشه علاقه‌ داشتم که ببینم صرف نظر از انتخاب جنسیت شخصیت اصلی بازی شاهد بیدار شدن او در کنار یک مرد دیگر در اول صبح باشم.

وبر: در این دمو دست کم شما همیشه در کنار یک مرد دیگر از خواب بلند خواهید شد، بنابراین ما می‌توانیم انواع مختلفی از رابطه‌های دوستانه که جزوی از این بازی هستند را نمایش دهیم و بازی‌بازان قادر خواهند بود تا نوع شخصیتی که می‌خواهند با آن بازی کنند را به میل خودشان انتخاب کنند.

درست است، همانطور که در اوایل دموی نمایشی این بازی نیز نگاهی اجمالی به بخش خلق شخصیت اصلی [Cyberpunk 2077] داشتیم. این کار چقدر زمان می‌برد؟ آیا نسخه‌ای که ما دیدیم نزدیک به آنچه بود که در بازی نهایی شاهد آن هستیم یا هنوز گزینه‌های بیشتری برای اضافه کردن وجود دارند؟

وبر: من فکر می‌کنم که این بازتاب دهنده قصد ما برای آن چیزی است که می‌خواهیم انجام دهیم اما مطمئناً [این بخش] هنوز در دست توسعه است. من انتظار دارم که تغییرات بیشتری را شاهد باشیم و چیزهای جالب‌تری ببینیم اما من می‌توانم بگویم که این نشان دهنده هدف کلی ما برای آن چیزی است که قصد داریم در نسخه نهایی این بازی در اختیارتان قرار دهیم.

مصاحبه با طراح مراحل بازی Cyberpunk 2077 | صحبت درباره جنسیت، تنوع و گستردگی نایت سیتی و… - گیمفا

من این سوال را پرسیدم به این خاطر که می‌توان با شخصیت مرد یا زن به بازی کردن پرداخت. اگر کسی می‌خواست تا شخصیتی دوجنسه انتخاب کند، چگونه می‌خواستید آن را به تصویر بکشید؟

وبر: می‌دانید، به عنوان یک نمونه از سیستم خلق شخصیت می‌توانید چنین کاری انجام دهید اما نمی‌توان آن را نوعی از جنس «مرد» یا «زن» نامید و تنها «جنس بدن» نام می‌گیرد. سپس بر اساس نوع بدن مرد یا زن، می‌توانید انتخاب کنید که شخصیت شما چگونه باشد.

من در هنگام تماشای دمو این مورد را یادداشت نکردم، اما آیا در حال حاضر آن‌ها تحت لیبل «مرد» و «زن» قرار می‌گیرند؟

وبر: من فکر می‌کنم که در حال حاضر به همین روش عمل کنیم و چیز بیشتری نگوییم. ما اساساً آن را به شما نشان دادیم و شما می‌توانید انتخاب کنید که چه نوع بدنی می‌خواهید و سپس بر اساس آن به طراحی شخصیت خود بپردازید.

اگر فراتر از مباحث علمی بیاندیشیم، آیا می‌توانید ضمایر متفاوتی داشته باشید؟ آیا این گزینه در بازی وجود دارد؟

وبر: صادقانه بگویم که هنوز چیزی در این باره نمی‌دانم. چیزی که می‌توانم بگویم این هست که این مهم بخشی از بازی Cyberpunk 2020 بود ولی اینکه چگونه در بازی Cyberpunk 2077 آن را عملی خواهیم کرد چیزی است که هنوز از آن اطلاعی ندارم. اما قطعاً این قضیه چیزی است که بدان آگاه هستیم.

من مطمئن هستم که بسیاری از طرفداران از این قضیه استقبال خواهند کرد چراکه بالاخره شما شخصیت اصلی دارید که نامش، جنسیتش را مشخص نمی‌کند.

وبر: بله دقیقاً. به همین دلیل ما این نام را انتخاب کردیم چراکه V هم برای مرد استفاده می‌شود و هم برای زن و ما فکر می‌کردیم که این گزینه خوبی است…

… همچنین برای دوجنسه بودن؟

وبر: بله.

یکی دیگر از بخش‌های بزرگ شخصیت شما در یک بازی Pen & Paper، خطر گسترش سایبر پسیوژن است که در نسخه نمایشی به تصویر کشیده شد. آیا این مکانیکی از گیم‌پلی بازی Cyberpunk 2077 است؟

وبر: خب من می‌توانم بگویم که این مهم، بخشی از جهان و بخشی از داستان این بازی است… اما نمی‌توانم بگویم که چگونه برروی بازی‌باز تاثیر خواهد گذاشت. در بازی Cyberpunk 2020 این مکانیک، سیستمی از گیم‌پلی آن بود و اگر زیاد از حد از لباس سایبری خود استفاده می‌کردید به سایبر پسیوژن دچار می‌شدید که در حقیقت همان Game Over شدن بود. این سیستم به همان شکل در بازی ما کار نخواهد کرد چراکه اگر تنها شاهد Game Over شدن باشیم، با خستگی مفرط مواجه خواهیم شد… من [در این لحظه] نمی‌توانم بگویم که ما چطور آن را مدیریت خواهیم کرد اما سایبر پسیوژن قطعاً بخشی از این بازی است.

آیا شما پاسخی برای این سوال دارید و سعی می‌کنید آن را مخفی نگه دارید یا این چیزی است که هنوز در حال تصمیم‌گیری برای چگونگی اجرای آن هستید؟

وبر: ما برای این سوال، پاسخ مشخصی داریم اما من فکر می‌کنم که ما هنوز در مرحله‌ای هستیم که به راه‌های جالب استفاده از آن، بیشتر فکر می‌کنیم. ما یک ایده داریم اما راه‌هایی که این ایده را مناسب می‌سازند، چه هستند؟

مصاحبه با طراح مراحل بازی Cyberpunk 2077 | صحبت درباره جنسیت، تنوع و گستردگی نایت سیتی و… - گیمفا

بازی‌های ویدئویی زیادی با محوریت آینده هستند که درباره آینده‌ای دیستوپیایی و شرکت‌های بزرگِ شرور هستند. کمتر بازی‌ای در ارتباط با ترنس هیومنیسم است. تمرکز بازی Cyberpunk 2077 برروی کدام مورد است؟

وبر: من فکر می‌کنم که بازی ما برروی هر دو مورد به یک اندازه تمرکز دارد. بازی Cyberpunk ما حاوی همه شهر نایت سیتی است. [این شهر] جایی است که بازی Cyberpunk 2020 در آن جریان داشته است، بنابراین ما می‌خواهیم که تمامی آن موارد در این [بازی] نیز وجود داشته باشد. همه آن ویژگی‌هایی که بخشی از Cyberpunk هستند و ما نمی‌توانیم آن‌ها را نادیده بگیریم. سایبرپانک یک ژانر است که همیشه مضامینی سیاسی در خود دارد، مضامینی نظیر اینکه چند فرد بزرگ در جایگاه بالایی هستند و بیشتر مردم نیز پایین این سلسه قرار دارند. شما یکی از مردمی هستید که در جایگاه پایینی قرار دارد. بنابراین برای ما مهم است که چنین شرکت‌هایی را در بازی داشته باشیم تا درباره چگونگی شکل‌گیری جامعه و آینده صحبت کنیم.

اما بخش فردی نیز بخش مهمی برای ماست – زمانیکه بدن خود را تغییر می‌دهید، چطور انسانی هستید؟ به گروه خلافکار داخل دمو نگاه کنید – تمام هدفش این هست که انسانیتش را از دست بدهد و به یک ماشین تبدیل شود. ما تلاش می‌کنیم تا این تم را در هر ماموریت داشته باشیم و از آنجایی که شما می‌توانید انتخاب کنید که چگونه در بازی با آن‌ها روبرو شوید، می‌توانید انتخاب کنید که آیا می‌خواهید با مردم سطح بالا مبارزه کنید یا به یکی از آن‌ها تبدیل شوید.

یکی دیگر از بخش‌های بزرگ فانتزی سایبرپانک، نت‌رانر (Netrunner) است. تا چه حد به بازی‌بازان اجازه استفاده از این ویژگی را می‌دهید؟

وبر: ما سیستم کلاس‌های شناوری داریم که شما می‌توانید مهارت‌های مد نظر خود را از آن انتخاب کنید، بنابراین شما مجبور نیستید که از همان ابتدا کلاس نت‌رانر را برگزینید اما می‌توانید چنین مهارت‌هایی را از طریق درخت مهارت کسب کنید. اگر تمایل به داشتن مهارت‌های فنی هم دارید، می‌توانید آن‌ها را هم داشته باشید. اگر بخواهید بگویید که «بسیار خب، من می‌خواهم Cyberpunk را به عنوان یک نت‌رانر بازی کنم» و تمامی مهارت‌های خود را آنجا صرف کنید، ما می‌خواهیم ماموریت‌های این بازی را به روشی طراحی کنیم که شما حس کنید آن را به عنوان یک نت‌رانر بازی می‌کنید. این موضوع به این روش نیست که یک در را به جای ضربه زدن، با هک کردن باز کنید، خیر. ما می‌خواهیم که این بخش را به شکلی جالب بسازیم که به عنوان یک نت‌رانر راه‌های متفاوتی پیش روی داشته باشید.

بخش فانتزی نت‌رانر این است که آن‌ها می‌توانند از شبکه به عنوان یک جادو استفاده کنند. البته که نخست شما باید به شبکه آنجایی که قرار دارید، دست پیدا کنید اما زمانیکه به آن دسترسی یابید، کنترل آن را در اختیار خواهید داشت. اگر جایی یک تسهیلات امنیتی وجود داشته باشد – نیازی نیست که از برج‌های امنیتی بترسید، تنها کافی‌ست توجه آن‌ها را به دشمنان خود جلب کنید و خودتان گوشه‌ای در امنیت باشید. بنابراین به این روش می‌توانید از این فانتزی بهره ببرید – اما موضوع مهم این است که ما نمی‌خواهیم به وضعیتی برسیم که بگویند «نت‌رانر کسی است که توانایی مبارزه ندارد». ما می‌خواهیم به عنوان یک نت‌رانر مهارت‌های جالبی در اختیار شما قرار دهیم بنابراین اگر مبارزه کردن نیز وجود داشته باشد، می‌توانید از این مهارت‌ها به شیوه جالبی استفاده کنید.

تا چه حد می‌خواهید اجازه دهید که مردم از مهارت‌های خود بهره ببرند؟

وبر: خب در بازی‌های Pen & Paper نقش‌آفرینی بودند افرادی که ظاهرشان را تماماً تغییر می‌دادند و شباهت زیادی به یک اژدها پیدا کرده بودند. انجام چنین کاری برای ما بسیار سخت است… اما می‌خواهیم تا جایی که می‌شود از آن بهره بریم. درست مشابه گروه خلافکار نمایش داده شده در نسخه دمو – شما شاهد مردمی بودید که اندام‌ها و برخی قطعات بدنشان [با اقلام مکانیکی] جایگزین شده بودند؛ مردمی که واقعاً شباهتی به انسان‌ها نداشتند.

مصاحبه با طراح مراحل بازی Cyberpunk 2077 | صحبت درباره جنسیت، تنوع و گستردگی نایت سیتی و… - گیمفا

شما اشاره کردید که همه نایت سیتی در این بازی در دسترس است چگونه می‌توانید آن تنوع محیطی جهان فانتزی The Witcher را به این شهر نیز اضافه کنید؟

وبر: این دمو ماموریت نخست بازی نیست اما تقریباً وقایع آن در آغاز بازی جریان دارد که در محله‌ای به نام واتسون به وقوع می‌پیوندد. ما می‌خواستیم شما را به گوشه‌ای از شهر سوق دهیم و واتسون ناحیه‌ای با فرهنگ‌های متعدد است که مراحل نخست بازی پیش از آنکه شما را به باقی مناطق ببریم، در آن جریان دارد. شهر کاملاً باز است بنابراین می‌توانید به هر جایی که می‌خواهید بروید اما ما می‌خواهیم که روایتی خطی را برای دنبال کردن در اختیارتان قرار دهیم اما اگر از آن خارج شوید، با نام‌ها و مفاهیم جدیدی آشنا خواهید شد. این یک تعادل محسوب می‌شود هم برای بازی‌بازان تازه‌وارد و هم برای علاقه‌مندان عنوان Cyberpunk 2020 تا از آن لذت ببرند.

[نایت سیتی] شهری سایبرپانکی است بنابراین مناطق مختلف آن بسیار با یکدیگر تفاوت دارد. بخش‌های چند فرهنگه در این بازی وجود دارد که کاملاً با ناحیه شرکتی که مملو از ساختمان‌های غول‌آسا و سر به فلک کشیده است، و یا ناحیه Pacifica که پر از خرابه‌ها و اسکلت‌های ساختمان‌هاست که توسط خلافکاران مدیریت می‌شود، تفاوت دارد. شهر بسیار بزرگ و واقع‌گرایانه است اما شما شاهد ناحیه‌های کناری نایت سیتی نیز هستید… من نمی‌توانم با جزئیات بیشتری درباره کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، صحبت کنم اما ناحیه‌های مختلفی در سایبرپانک وجود خواهند داشت که هیچ ساختمان و هیچ جمعیتی در آن مکان‌ها وجود ندارد و می‌توانیم جاهای متفاوتی را به نمایش بگذاریم.

پس وقتی به دیوارهای شهر و یا مرز آن می‌رسید، می‌توانید جلوتر هم بروید؟

وبر: هنوز هم می‌توانید کمی جلوتر بروید… خب، کمی جلوتر هم نه، می‌توانید به راه خود ادامه دهید. البته بعضی جاها محدودیت‌های طبیعی نیز وجود دارد اما تنها شاهد شهر (نایت سیتی) نیستیم.

بازی Cyberpunk 2077 هنوز پلتفرم مقصد و تاریخ عرضه مشخصی ندارد اما پیش‌بینی می‌شود که تا پیش از سال ۲۰۲۱ میلادی شاهد عرضه آن برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان و رایانه‌های شخصی باشیم.

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مصاحبه با طراح مراحل بازی Cyberpunk 2077 | صحبت درباره جنسیت، تنوع و گستردگی نایت سیتی و… - گیمفا
مصاحبه با طراح مراحل بازی Cyberpunk 2077 | صحبت درباره جنسیت، تنوع و گستردگی نایت سیتی و… - گیمفا
مصاحبه با طراح مراحل بازی Cyberpunk 2077 | صحبت درباره جنسیت، تنوع و گستردگی نایت سیتی و… - گیمفا
مصاحبه با طراح مراحل بازی Cyberpunk 2077 | صحبت درباره جنسیت، تنوع و گستردگی نایت سیتی و… - گیمفا
مصاحبه با طراح مراحل بازی Cyberpunk 2077 | صحبت درباره جنسیت، تنوع و گستردگی نایت سیتی و… - گیمفا
مصاحبه با طراح مراحل بازی Cyberpunk 2077 | صحبت درباره جنسیت، تنوع و گستردگی نایت سیتی و… - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • s.a.m گفت:

    سلام خدمت همه دوستای گلم
    با تشکر از آقای میر شاهی عزیز
    من تمام متن رو خوندم و مهمترین بخش های اونو پایین نوشتم برای کسانی که نمیتونن همه ی متنو بخونن
    امیدوارم به درد بخور باشه براتون :
    “” از لحاظ روایت داستان اگر آن شخص هنوز زنده باشد و شخص مهمی نیز باشد، من حدس می‌زنم که در جای دیگری بازخواهد گشت، در حالی که اگر او را بکشید کار او همانجا تمام خواهد شد.””
    +
    “”
    سایبر پسیوژن قطعاً بخشی از این بازی است.””
    +
    “” شما می‌توانید انتخاب کنید که چگونه در بازی با آن‌ها روبرو شوید، می‌توانید انتخاب کنید که آیا می‌خواهید با مردم سطح بالا مبارزه کنید یا به یکی از آن‌ها تبدیل شوید. “”
    +
    “”ما می‌خواهیم به عنوان یک نت‌رانر مهارت‌های جالبی در اختیار شما قرار دهیم بنابراین اگر مبارزه کردن نیز وجود داشته باشد، می‌توانید از این مهارت‌ها به شیوه جالبی استفاده کنید.””
    +
    “”این دمو ماموریت نخست بازی نیست اما تقریباً وقایع آن در آغاز بازی جریان دارد که در محله‌ای به نام واتسون به وقوع می‌پیوندد””
    +
    “” شهر کاملاً باز است بنابراین می‌توانید به هر جایی که می‌خواهید بروید اما ما می‌خواهیم که روایتی خطی را برای دنبال کردن در اختیارتان قرار دهیم اما اگر از آن خارج شوید، با نام‌ها و مفاهیم جدیدی آشنا خواهید شد. این یک تعادل محسوب می‌شود هم برای بازی‌بازان تازه‌وارد و هم برای علاقه‌مندان عنوان Cyberpunk 2020 تا از آن لذت ببرند.””
    +
    “”[نایت سیتی] شهری سایبرپانکی است بنابراین مناطق مختلف آن بسیار با یکدیگر تفاوت دارد. بخش‌های چند فرهنگه در این بازی وجود دارد که کاملاً با ناحیه شرکتی که مملو از ساختمان‌های غول‌آسا و سر به فلک کشیده است، و یا ناحیه Pacifica که پر از خرابه‌ها و اسکلت‌های ساختمان‌هاست که توسط خلافکاران مدیریت می‌شود، تفاوت دارد. شهر بسیار بزرگ و واقع‌گرایانه است اما شما شاهد ناحیه‌های کناری نایت سیتی نیز هستید… من نمی‌توانم با جزئیات بیشتری درباره کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، صحبت کنم اما ناحیه‌های مختلفی در سایبرپانک وجود خواهند داشت که هیچ ساختمان و هیچ جمعیتی در آن مکان‌ها وجود ندارد و می‌توانیم جاهای متفاوتی را به نمایش بگذاریم.””
    +
    “”بعضی جاها محدودیت‌های طبیعی نیز وجود دارد اما تنها شاهد شهر (نایت سیتی) نیستیم.””

  • dark ghost گفت:

    بشخصه با چنین بازیاهایی که در اینده اتفاق میوفته زیاد رابطه برقرار نمی کنم اما قشنگ معلومه بازیه موفقی میشه.

  • cv گفت:

    جامعه غرب به فنا رفته 😐 اخه این چه سوالاتیه :sick:
    در مورد ویژگی های گیم پلی
    نحوه تعامل با npc ها
    تنوع سلاح ها
    تاریخ انتشار
    کیفیت اجرای روی پلتفرم های مختلف
    مدت زمان گیم پلی
    ماموریت های فرعی
    و…….
    مشکل گیمر ها جنسیت :reallypissed:
    یه عده روانی ریختن دارن با فشار بر بازی ساز ها دنیای گیم نابود می کنن :reallypissed:

    • dark ghost گفت:

      یادمه عده ایی از دوستان میگفتند اونجا مثل ما نیستن ندیده باشن :rotfl: :rotfl:

    • Redmond Guys گفت:

      الآن برای چی کامنتم ثبت نشد؟!
      با این حال قصدم Fanboy بازی نبود.
      باز خوبه حداقل تو این موارد CD Project Red حق انتخاب رو به گیمر میده.

    • Redmond Guys گفت:

      cv@ جامعه غرب به فنا نرفته این جامعه کشور های خاورمیانه هست که داره به فنا میره.
      جامعه هدف کشورهای خاورمیانه هستند.

      • Last Of Us گفت:

        داداش این تئوری توطئه مسخره که هم دنیا بیکار بودن نشستن ببینند مارو چه جوری از راه به در کنند رو بریزید دور تورو خدا
        کسی آدم حسابمون نمیکنه تو دنیا. یک سفر برید متوجه منظورم میشید.
        اینا باهاش سرگرممون کردن. :idk:

        • Redmond Guys گفت:

          منظورم فقط ایران نبود. خاورمیانه داره برای جنگ آرماگدون آمد می شه. :bomb: دکمه آتش موشک های حامل کلاهک های هسته‌ایه روسیه، انگلیس، فرانسه، آمریکا و… آمده شلیک اند. خدا بخیر کنه خاورمیانه جدید در راه… :sweat:

        • Pay Station FAN@COD گفت:

          خب عزیز من اونا میخوان تو اینجوری فکر کنی دیگه :-)) :yes: کسی آدم حسابمون نمیکنه خخخخ این چه حرفیه؟! همه ی دنیا از ما میترسه ………این تحریما و بقیه برای چیه؟…..امریکا الان چرخش به وسیله دانشمندای ایرانی میچرخه ……دکتر حسابی و بقیه افرادی که هستن……….اونا میخوان ما مسلمون نباشیم……همه چی برامون عادی شه و….اتفاقا فقط ظاهر اونا خوش نشون میده باطن اونا و زندگی شخصیشون از ما و خیلی های دیگه بدترن……..تو هم خوش باش با این افکارت………..تا افرادی مثل تو هستن جامعه پیشرفت نمیکنه هیچ بدترم میشه

          • Redmond Guys گفت:

            آمریکا چرخش روی دانشمندای ایرانی می چرخه؟!
            من حرفی ندارم. :hypnotized:
            می شه اسم چندتا از این داشمندارو بگی؟

            • Pay Station FAN@COD گفت:

              بابک پرویز، نایب رئیس آمازون.کام استاد وابسته مهندسی برق دانشگاه واشینگتن

              نریمان فروردین رئیس مؤسسه فناوری استیونز و معاون سابق دانشگاه مریلند در کالج پارک

              فضل‌الله رضا استاد سایبرنتیکس

              فیروز نادری (مدیر پروژهٔ مریخ‌نورد ناسا)

              عبدالحسن آستانه اصل (استاد دانشگاه برکلی و محقق چگونگی ریزش برجهای دوقلو در حادثه ۱۱ سپتامبر)

              پرویز معین، استاد مهندسی مکانیک سیالات دانشگاه استنفورد

              پاتریسیا مختاریان، ریاست آموزشی مؤسسه مطالعات حمل و نقل، دانشگاه کالیفرنیا در دیویس.

              مریم میرزا خانی، ریاضی‌دان و استاد دانشگاه پرینستون و برنده مدال فیلدز.

              علی جوان، فیزیکدان، مخترع لیزر گازی، استاد بازنشسته فیزیک مؤسسه فناوری ماساچوست

              کامران وفا، استاد فیزیک دانشگاه هاروارد
              نیما ارکانی‌حامد، فیزیکدان دانشگاه هاروارد

              بهرام مشحون، فیزیکدان دانشگاه میزوری در کلمبی

              فیروز پرتوی اولین رئیس دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی آریامهر

              علی یزدانی استاد فیزیک دانشگاه پرینستون

              شهریار افشار فیزیکدان و کارآفرین ایرانی-آمریکایی

              سیمین نیکبین می‌دانی، نایب پرووست پژوهشی دانشگاه تافتس

              سبا ولدخان دانشمند برجسته زیست‌شناسی مولکولی

              ولی نصر، رئیس مدرسه روابط بین‌الملل دانشگاه جانز هاپکینز

              عباس علیزاده استاد باستان‌شناسی پیش از تاریخ ایران در مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو

              انوشه انصاری، اولین زن گردشگر فضایی
              و میلیون ها نفر دیگه که نمیشه نوشت همه رو

          • Hirbod2568 گفت:

            تورو خدا فکر کن قبل این مضخرفات. لیبی هم تحریم بود پس میترسیدن ازش؟ یا عراق؟ چه ترسی که ۱ هفته ای گرفتنش. دانشمندان ایران؟ میشه بگی ما چی داریم؟ ماشین که کپی، موشک که کپی موشکای شوروی هست، هواپیما که هیچی، انرژی هسته ای که از کره شمالی گرفتن….این توهم خود بزرگ بینی نمیدونم چیه واقعا.

          • Mohamady گفت:

            سه نیم خط اول متنتو خوندم دیگه نخوندم هرکس وضعیت سوریه یا تاریخ اسراییل رو بخونه می فهمه جامعه جهانی رو چی می چرخه ارزش نداره جوابتو بدم

        • Mohamady گفت:

          مگه نمی دونی ی سری مسسات برای اینکار با بوجه مخصوص هست خوشونم گفتن مثلا. بچه شما میشه کارتون بدون سانسور تو ماهواره نگاه می کنه فکر می کنی مشکلی نیشت ولی اگه کسی به وانشناسی کمی بلد باشه می فهمه چه بلایی پشه

    • PS4@PS4 گفت:

      هییییی. راست میگی….

    • Last Of Us گفت:

      ما ایرانیا و مخصوصا مسلمونا عادت داریم بگیم ما خوبیم همه دنیا دارن اشتباه میکنند
      ولی وقتی به امنیت، کار کردن ، زندگی کردن ، دروغ نگفتن ، غیبت نکردن ، دزدی نکردن ، احترام به عقاید همدیگه و ……………… نگاه میکنیم. میبینیم ما هستیم که داریم اشتباه میزنیم. در مورد عادی شدن هم ان شا الله یک پولی از یک جایی بیفته تو بغلتون با دلار ۱۴۸۰۰ امروز برید یک سفر خارجی و میبینید که براتون عادی میشه تو چند روز. تازه برای مایی که ندید بدید هستیم

  • Hala madrid گفت:

    چه شاهکاری از آب در میاد این بازی :inlove:

  • MoonWalker گفت:

    یا ابالفضل گیفت ۱ دلاری استیم ۳۵ هزار تومن
    بخدا قبل عید ۵ دالار ۲۱ هزار تومن بود
    چه خبره آقا

  • PS4@PS4 گفت:

    واقعا بازی باحالیه البته میدونید که تریلره دیگه……… 😉

  • PS4@PS4 گفت:

    هرکی سایبر رو دوس داره یه لایک و هرکی نداره یه منفی. (نظر سنجی خیابانی) 😀

  • هنوز خیلی کار داره تا بهتر بشه

  • vafadar گفت:

    فقط سوم شخص بشه سنگ تموم گذاشته

  • Last Of Us گفت:

    خداییش ما چه گناهی کردیم اینجا به دنیا اومدیم
    دلار ۱۴۸۰۰ که هیچی گفته بودم
    قیمت کنسول پلی ۴ اسلیم ۱ ترا ۴۳۲۰ تومان. البته سایت دیجی کالا با خون باباش میگه ۵٫۴۹۵ تومان :reallypissed: :hypnotized: :sweat:
    قیمت پرو تو دیجی کالا ۶۶۸۶ تومان
    چی میزنه این دیجی کالا؟ چند روز پیش از بقیه ارزون تر میداد؟ امروز اینجوری قاطی کرده؟
    ولی ۴۳۰۰ هم باشه ۱ترا؟ یعنی از پارسال اسفند ۳میلیون روش رفته :hypnotized: :sweat: :pain:
    آب خوردن یا نخوردن مسئله این است

  • DanteofSparda گفت:

    https://www.playstation.com/en-us/network/store/countdown-to-launch/marvels-spider-man/
    رفقای PS fan برن تو این لینک و بعد وقتی از تو بخش giveaway یه ویدیو رو نگاه کنن یه کد برای theme بازی spiderman براشون میده.

  • Darkmax204 گفت:

    دوستان گیم پلی این بازی رو تماشا کردم توی یوتیوب، به این نتیجه رسیدم که این گیم حرام است! :rotfl:

    نه بی شوخی بازی واقعا عالیه ـیه و موفقیت بالایی رو کسب می کنه، البته بیشتر میتونه با فار کرای رقابت کنه تا با رد دد (نظر شخصیه) چون هردو اف پی اس هستن و هردو هم اوپن ورلد
    من دیدم خیلیا (تو گیمفا) اعتراض داشتن که هرجا میزنی دشمنا میمیرن، اینم یه تنوعه. من خیلی خوشم اومد همچین دشمنا رو از پشت دیوار میزد اصن کیف کردم!
    فیزیک بازی کمی مشکل داره (اینو دارم میگم چون خودم تو کار های ۳D و فیزیک فعالیت دارم)، مثلا وقتی اسلاید زد و پاهای اون مرده رو منفجر کرد، بدنش توی هوا موند، گیر کرد- یا مثلا وقتی با ماشین به اون باکسا زد. Gravity خیلی کم بود و اونا آروم میومدن پایین!
    سیستم رانندگی; والا گفتن سرعت حرف اولو میزنه من سرعت زیادی ندیدم، زاویه دید داخل ماشین (اول شخص) هم خیلی پایین بود، بیشتر داخل ماشین مشخص بود تا جاده، سوم شخص هم ارتفاع از زمین خوب بود اما از ماشین زیاد دور شده بود دوربین (یعنی اومده بود عقب) و وقتی ماشین دور زد باز هم دورتر شد و خیلی به سمت چپ رفت. نباید انقدر زیاد باشه

    غیر از این من مشکل خاصی توش نمیبینم و خیلی هم جذابه خودم هم یجور تهیه ـش می کنم اگه تا اون موقع با قیمت رد دد جر نخورده بودم 😥 😥 :rotfl:
    منفجر شدن دشمنا هم منو یاد DOOM انداخت خیلی خوشم اومد

  • Arshia d گفت:

    تاریخ انتشارش خیلی ضد حاله 🙁 😥

  • ghahve گفت:

    آقا یه حسی بهم میگه عرضه این بازی زیادم در زمان دوری نخواهد بود چون به تازگی خیلی خبر درباره ش داره منتشر میشه.خداکنه هرچی زودتر بدنش :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:

  • Majid گفت:

    از سایبر پسیوژن بدم میاد.نمیزاره کل لذت توانایی هات ببری.

مصاحبه با طراح مراحل بازی Cyberpunk 2077 | صحبت درباره جنسیت، تنوع و گستردگی نایت سیتی و… - گیمفا