اشاره و کلیک در جنگل وهم آلود | معرفی و بررسی بازی Nersa
صنعت بازیهای ویدئویی روز به روز قدرتمندتر از قبل شده و در حال پیشرفت است. شرکتها و استودیوهای گوناگون زمان بسیار زیاد و هزینه هنگفتی را به ساخت و تولید و توزیع محصولاتشان اختصاص میدهند و سود مناسبی هم عایدشان میشود. اما تقریبا کل بازار در دست چند کشور محدود است. دیگران اگر چه تلاش میکنند، تا سهمی از آن را از آن خود کنند، اما قابل مقایسه با این دو کشور نیستند، چرا که امروزه ساخت بازی نیازمند تیمی حرفهای و امکانات سختافزاری و نرمافزاری گستردهایست، که فراهم آمدن آنها دشوار و پرهزینه است. اما در این میان دو استثنا هم وجود دارد. یکی بازیها و عناوین مستقل و کوچکی که هر روز جای خود را میان بازیها باز و بازتر میکنند و دیگری هم بازیهای موبایل و گجتهای هوشمند. عناوینی که انصافا دنیایشان با دنیای بازیهای دیگر فرقهای بنیادین دارد. عناوین مختص گوشیهای هوشمند غالبا کمحجمترند، در مدت زمان کوتاهتری به پایان میرسند، گرافیک سادهتری دارند و همچنین گیمپلی و داستان آنها از پیچیدگی کمتری نسبت به عناوین دیگر برخورداراست. در نتیجه این سادهتر بودن افراد بیشتری توانایی ساخت بازی را خواهند داشت و میتوانند ایدهها و خلاقیتهایشان را در این بازار پر از محصول به نمایش گذاشته و بازی خودشان را بسازند.
این مطلب اختصاص دارد به معرفی و بررسی عنوان نرسا (Nersa) که یک بازی میآید و بر روی سیستمعامل اندروید عرضه شده است. بازیای ایرانی که کمی با عناوین موبایل دیگر تفاوت داشته و آیتمهایی دارد که آن را ارزشمند میکند. آیتمهایی که در کمتر عنوان ایرانیای تا به امروز مشاهده کردهایم. در ادامه با وبسایت خبریتحلیلی گیمفا همراه باشید، تا با هم به مرور این موارد و بررسی این عنوان که توسعهدهندهای به نام Mellow Enna دارد بپردازیم.
ابتدا به طور مختصر به بررسی داستان آن خواهیم پرداخت. در یه شب نسبتا سرد پاییزی، آدم رباها پسر ۱۶ سالهای به اسم نِرسا را میدزدند، اما هنگام انتقال او با خودرو، دچار تصادفی شدید میشوند, خودروی آدم رباها از جاده خارج میشود و داخل داخل جنگلای راوسون (Rawson) میافتد. هیچ کدام از آدم ربایان داخل خودرو زنده نمیمانند و در این تصادف جان میدهند ا تنها کسی که از این حادثه جان سالم به در میبرد، نِرسا است،که تمام مدت داخل صندوق عقب حبس شده بوده است . نِرسا خودش را به سختی بیرون میکشد. بعد از اینکه متوجه میشود چه اتفاقی رخ داده است، به این نتیجه میرسد که باید رد لاستیکهای ماشین (علفای له شده) را دنبال کند تا مجددا به جاده برسد. اما اتفاقات آن طور که او انتظار دارد پیش نرفته و او خود را غرق در جنگلی عمیق و بیپایان مییابد. همانگونه که احتمالا به ذهن شما هم رسیده، ایده اولیه داستان بازی، ایده جذاب و هیجانانگیزی است که بستری مناسب را برای روایت داستان فراهم میکند. در مجموع داستان استخواندار و جذاب بوده و روایت مناسبی دارد که در طول زمان به پایان بردن بازی که خیلی زیاد هم نخواهد بود، کاملا جذابیت خود را حفظ خواهد کرد. در این بین افکار شخصیت قابل بازی یعنی نرسا هم به صورت نوشتههایی بر صفحه نمایش نقش میبندند که هم فونت خوبی دارند و به صورتی روان قابل خواندن هستند و هم لحنی صمیمی دارند و باعث همزادپنداری هر چه بیشتر گیمر با بازی خواهند شد.
اما برسیم به بخش اصلی بازی یعنی گیمپلی آن. بازی نرسا عنوانی دوبعدی و اشاره و کلیک است و معماها و چالشهای مختلفی در آن در نظر گرفته شده است. از همان ابتدای بازی که داستان شروع میشود باید به دنبال آیتمهای گوناگون در محیط گشته و آنها را با هم ترکیب نماییم، تا بتوانیم راه خود را در دل جنگل پیدا کنیم. آیتمهایی که به شکلی درست و واقعپذیر در محیط قرار دارند و همچنین ترکیب آنها هم به صورت کامل منطقی صورت میپذیرد. نکتهای که بازی را کمی چالشی و سخت مینماید، پیدا کردن این آیتمهاست که بعضیا به سختی مشاهده میشوند و این گونه نیست که کاملا واضح و بزرگ در صفحه قابل مشاهده باشند. این عامل در گوشیهای هوشمند کوچک میتواند بازی رو کمی سخت نماید، اما به علت جو بسیار خوب و اتمسفر گیرای بازی، نرسا هیچگاه خستهکننده نخواهد شد و با اندکی تلاش میتوان مراحل آن را پشت سر گذاشت. در بخش گیمپلی نرسا به عنوان یک بازی ایرانی گامهای بزرگی را برداشته است و توانسته به عناوین عالی و سلاطین این سبک در جهان نزدیک شود که بسیار جای تقدیر دارد. بازی در موارد بسیاری خلاقیتهای منحصر به فرد خود را دارد که تا کنون در بازی دیگری مشاهده نشده است، از جمله حرکت دوربین در کاتسینها و بازی با نماها و چرخش دوربین بازی که حس و حال گم شدن و گمراه بودن شخصیت اصلی بازی را به خوبی منتقل میکند.
نکته دیگری که در بازی به خوبی پیاده شده طراحی هنری بازی است. اتمسفر گیرا و فضای وهمآلود و ترسناک جنگل همه و همه مدیون طراحی با دقت و پرجزییات بخشهای مختلف جنگل است. طراحی خود نرسا به همراه اجزای دیگر محیط و قرارگیری همه آنها در صفحه نمایشی کوچک کاری بس دشوار است، اما در این عنوان به خوبی صورت پذیرفته است. مورد دیگری که به این فضاسازی خوب کمک کرده است، طراحی هنری خوب تنها مختص به خود بازی نبوده و حتی صفحات لودینگ آن هم زیبا و جذاب طراحی شدهاند. موسیقی این عنوان است، که آن هم مانند تمام بخشهای دیگر بازی، توسط توسعهدهنده آن ساخته شده و به خوبی وظیفه خود را که همان ایجاد هیجان و ترس ناشی از تنها بودن در جنگل است را انجام میدهد. در واقع موسیقی بازی به موقع حس ترس را منتقل میکند و در جای خود هیجان و گاهی هم وهم و به صورتی کاملا حرفهای ساخته شده است. صداگذاری بازی هم خوب کار شده است و در بازی برای تکتک آیتمها صدای مخصوص به خود قرار داده شده است. گرافیک فنی بازی هم خوب بوده و تقریبا در آن باگی مشاهده نخواهد شد، هر چند اگر مواردی هم باشد به وسیله آپدیتهایی که قرار است برای بازی عرضه شود برطرف خواهد شد.
منوی بازی کمی شلوغ است و کار با آن میتوانست راحتتر باشد اما در همان ابتدای بازی توضیحات کاملی برای آن ارائه شده است تا گیمر با مشکلی مواجه نشود. در بازی دو حالت سخت و آسان در نظر گرفته شده است که همگان بتوانند به تجربه آن بپردازند. در حالت نسبتا سخت، سرنخها کم بوده و گیمر راهنماییهای زیادی نیز دریافت نخواهد کرد و خب طبیعتا فکر بازیباز بیشتر درگیر خواهد بود، در حالی که در حالت نسبتا آسان، گاهی نرسا به جای گیمر فکر خواهد کرد و بازیباز بهتر و بیشتر میتواند بر روی داستان متمرکز شود.
در مجموع میتوان نرسا را عنوانی خوب و سطح بالا در سطح بازار ایرانی دانست که ارزش بازی کردن دارد و با توجه به آن که تمام قسمتهای آن توسط یک شخص ساخته شدهاند و کاملا اورجینال هم هستند بسیار ارزشمند است. تمامی بخشهای آن از جمله گیمپلی، موسیقی، طراحی هنری، معماها و صداگذاری بازی به خوبی صورت گرفته است.
دانلود دموی بازی (مرحله ابتدایی)
دانلود What After Read Many Stories، موسیقی تیتراژ پایانی بازی
پر بحثترینها
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
نظرات
آفرین
نه! واقعا آفرین!
صد آفرین! هزار و سیصد آفرین!
در مجموع میتوان نرسا را عنوانی خوب و سطح بالا در سطح بازار ایرانی دانست که ارزش بازی کردن دارد و با توجه به آن که تمام قسمتهای آن توسط یک شخص ساخته شدهاند و کاملا اورجینال هم هستند بسیار ارزشمند است. :pain:
اگه کامنتمو نذارین نامردیه!
امیدوارم تمام بازی ساز های ایرانی بازی هایی ارزشمند در سطح جهانی عرضه کنند
این بازی هم مثل خیلی از بازی های ایرانی دیگه خسته کنندس تنها بازی ایرانی ک خیلی ازش خوشم اومد پسر خانده بود خیلی هیجان داشت
خندمون ننداز
کجاش مصله بقیه بازی های ایرانیه با این همه خلاقیت و گرافیک هنری و چیزای دیگه
وقتی کامل بازی نکردی نگو بده
ما هم شعورمون مخملی نمیدونم اومدی اینو بکوبی بازی خودتو تعریف کنی
قتل در کوچه های تهران ۲ از این خیلی بهتره
فقط یه نفر ساخته؟
آرمین به توچه 😀 😮 :zombiekiller:
به من ۱۰۰ تا کلوچه