نگاهی به ۴ فروشگاه آنلاین بازیهای ویدئویی در دنیا
بهتر شدن زیرساختهای ارتباطی و افزایش سرعت اینترنت منجر به تغییر روال عرضه بازیهای ویدئویی شد و دیسکهای سخت جای خود را به فروشگاههای آنلاین دادند. استقبال مخاطبان از این پلتفرمها باعث شد تا بازیسازان در کشورهای مختلف به فکر راهاندازی فروشگاههای عرضه دیجیتالی بازیهای ویدئویی بیفتند. حتی غولهای بزرگ فناوری نیز در راستای عرضه خدمات مختلف، به سمت این بازار کشیده شدند و سعی میکنند سهمی از این بازار باارزش را از آن خود کنند.
آقای سبزِ بازیدوست
در سال ۲۰۰۹ پال سُلیوک انگلیسی، «پرایزفایت»، پلتفرم آنلاین بازیکردن خود را رها کرد و با همراهی دوستش به سراغ توسعه فروشگاه آنلاین عرضه دیجیتال بازیهای ویدئویی رفت. آنها این فروشگاه را گرین من گیمینگ (Green Man Gaming) نامیدند. این فروشگاه اکنون در بیش از ۱۹۵ کشور دنیا فعال است و به گیمرها بیش از ۶،۶۰۰ نسخه بازی ویدئویی عرضه میکند. نکته جالب در مورد گرین من گیمینگ، جریان درآمدی آن است. این فروشگاه ۹۰درصد از درآمد خود را خارج از انگلستان کسب میکند.
دروازهای برای گیمرها
قضیه از آنجا آغاز شد که یک کاربر آرژانتینی از پارادوکس اینتراکتیو (Paradox Interactive)، ناشر سوئدی بازیهای ویدئویی، در انجمن کاربری این شرکت درخواست خرید بازی کرد. از آن جایی که این شرکت در آن کشور امکان عرضه بازی به صورت فیزیکی را نداشت، لینک دانلودی برای او ارسال کردند تا بتواند بازی را داشته باشد. این خبر به سرعت در بخشهای مختلف آن انجمن چرخید و کاربران بیشتری درخواست دریافت بازی به صورت دانلودی به جای نسخه فیزیکی داشتند. این شرکت سرویس توزیع آنلاینی تحت عنوان پارادوکس آن دمند (Paradox on Demand) به راه انداخت که هنگام اعلام رسمی آغاز فعالیتش در سال ۲۰۰۶ به گیمر’ز گیت (Gamer’s Gate) و بعدها به گیمرز گیت (GamersGate) تغییر نام داد. این فروشگاه اکنون بیش از ۶هزار نسخه بازی ویدئویی به کاربران عرضه میکند و با شرکتهای صاحبنام بسیاری نظیر EA و ۲کی (۲K) و سگا (Sega) همکاری میکند.
هنرهای الکترونیک وارد توزیع میشود
اوریجین محصول کمپانی معروف بازیسازی یعنی الکترونیکس آرتس (Electronic Arts) است. این غول صنعت بازی برای تکیمل فرآیند عرضه بازی و هرچه بهتر کردن تجربه کاربری کاربرانش این فروشگاه عرضه دیجیتال بازیهای ویدئویی را عرضه کرد. اوریجین به کاربرانش ضمانت میدهد که همیشه بتوانند بازی خود را دانلود کنند و همچنین از لحاظ تعداد دانلود محدودیتی نداشته باشند. همچنین اگر کاربری نسخه فیزیکی بازی را بخرد، میتواند کد فروش محصول را در حساب خود در اوریجین وارد کند تا به نسخه دانلودی آن نیز دسترسی داشته باشد.
جنگ به سبک بلیزارد
وقتی بلیزارد بازی دیابلو را در سال ۱۹۹۶ عرضه کرد در کنارش محصولی به نام بتل.نت (Battle.net) را وارد دنیای بازی کرد. در آن زمان این محصول ساده به گیمرها اجازه میداد که با یکدگیر گفتوگو کنن و لیست بازیها را ببینند. با اتصال کاربران به بتل.نت، امکان گفتوگو با سایرگیمرها برایشان فراهم میشد و میتوانید حالت چندنفره دیابلو را در کنار یکدیگر بازی کنند. بلیزارد در سال ۲۰۰۸ نسخه جدیدی از بتل.نت را عرضه کرد و در گزارش سه ماهه سومش در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که اکنون ماهانه بیش از ۴۲میلیون کاربر از خدماتش استفاده میکنند.
هیولا نیز از جمله پلتفرمهای عرضه دیجیتال بازیهای ویدئویی است که کار خود را در ایران آغاز کرده است و تلاش میکند در کنار فروشگاههای بینالمللی بازی، محصولات فاخر ایرانی و خارجی را عرضه کند. بازیهای تحسینشدهای نظیر «مموراندا»، «شمشیر تاریکی»، «این جنگ من» و به زودی «فراستپانک» در هیولا عرضه میشوند که باعث میشود کاربران ایرانی بتوانند بهراحتی به بازیهای خوب و جذاب دسترسی پیدا کنند.
پر بحثترینها
- اینترگلکتیک، کانکورد، ناتی داگ؛ در اتاق فکر سونی چه میگذرد؟
- گزارش: طراحی سختافزار پلی استیشن ۶ برخلاف نسل بعدی ایکس باکس، به پایان رسید
- رسمی: سونی بازی سرویس محور God of War از بلوپوینت و پروژه جدید Bend Studios را لغو کرد
- یوشیدا: Horizon Forbidden West در حد انتظارم نفروخت
- یوشیدا: اگر خواهان بازی های انحصاری جدید PS5 هستید، بهتر است از ریمسترها حمایت کنید
- ۲۰ بازی خاطرهانگیز دیگر برای گیمرهای ایرانی
- گیمپلی جدید بازی Black State گرافیک خیرهکننده آن را به تصویر میکشد
- حساب توییتر پلی استیشن باعث ترند شدن دوباره Bloodborne Remake شده است
- مقایسه آمار فروش پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس/اس تا سال ۲۰۲۴
- بازیهای ماه ژانویه سرویس پلی استیشن پلاس اکسترا و پریمیوم مشخص شدند
نظرات
مدیونید اگه حتی یه لحظه فکر کنید این پست، پست تبلیغاتیه. :laugh:
:rotfl:
واقعا ایکاش تو ایران چیز هایی مثل این و gamespot داشتیم :yes:
gamespot بیاید ایران ببینه اینجا چه بخور بخوریه اونم میزنه تو کار گرون فروشی چون هیچ نظارتی نیست
فکر نمی کنم که هیچ فروشگاه گیمی درست و حسابی و بزرگی باشه که فقط دنبال پشتیبانی از یک کشور باشه.اونهم یک کشور مثل ایران که از نظر گیمی اصلا نمیشه روش حسابی هم کرد.اینجا فقط همون پلتفرم های همراه مثل موبایل مگر اینکه جواب بده که اونهم هیچ تضمینی بهش نیست.
بزرگترین اشتباهی هم که بازیساز های ایرانی می کنن به نظر من همین هست که روی بازار ایران حساب می کنن و یا فقط دنبال بازار ایران هستن.آخرش هم یک call of duty مستقل با بودجه پایین و دو ساعت گیم پلی میدن بیرون.یک نگاه به بازی های مستقل و محبوب تر روی استیم بندازید تا ببینید چه خبره.منظور هم به بازی های خاصی نیست و نمونه اش همون بازی های survival که اکثرا شاید بازی های ساده ای هم باشن ولی از اون طرف فروش بالایی هم دارن.
حالا این فروشگاه کاری به ایران هم نخواد داشته باشه که الان استیم و GOG هست که اصلا نیازی به یک فروشگاه جدید نیست مگر اینکه بخواد سی دی کی و غیره مربوط به همون فروشگاه ها رو بده دست ملت مثل همون G2A و غیره..
در کل امیدوارم که این هیولا هم به یک جا هایی برسه..
«فراستپانک» بازی بسیار جذابیه که تونست از IGN و گیم اسپات نمره ی نه رو بگیره و متای ۸۴ رو کسب کنه. به طرفداران این سبک حتما توصیه میکنم بازیش کنم!
واسه حمایت هم که شده و این که بازی سازان بین المملی به بازار ایران توجه بیشتری کنند (در صورتی که بازی قیمت مناسبی داشت) لطفا اون رو توی هیولا خریداری کنید!
باشد تا رستگار شویم
ببخشید بازیش کنید :silly: 😀