نبرد سخت برای بقا| بررسی بازی H1Z1: King Of The Kill
دو سالی است که سبک Battle Royale با پیشروی PUBG و Fortnite حسابی جای خود را در دل گیمرها باز کرده است. در این سبک به صورت کلی ۱۰۰ تا ۱۵۰ بازیکن در یک محیط بزرگ قرار میگیرند که باید به صورت گروهی یا تکی با یکدیگر با انواع سلاحها مبارزه کرده و در نهایت تیم یا فردی که آخر از همه زنده میماند برنده است. علاوه بر خطر مرگ به دست دیگر بازیکنان خطر مرگ در محیط هم برای بازیکنان وجود دارد; زیرا نقشه هر چند دقیقه یکبار کوچک میشود و بازیکنانی که نتوانند خود را به قسمت سالم نقشه نرسانند و در قسمت در حال تخریب بمانند، قربانی خواهند شد.
قبل از آنکه PUBG تا این حد بین گیمرها محبوب شود و Fortnite به یکی از پرمخاطبترین بازیهای جهان تبدیل شود; عنوانی به نام H1Z1 پرچمدار این سبک بود. بازی که توسط Daybreak ساخته و در سال ۲۰۱۵ به صورت Early Access در استیم به صورت انحصاری برای PC عرضه شد. به دلیل عدم بودجه کافی بازی به مدت ۳ سال به صورت Early Access باقی ماند و به یکی از پرطرفدارترین بازیهای استیم تبدیل شد. ۳ سال بعد، یعنی در سال جاری بازی از حالت دسترسی زود هنگام درامد و به صورت یک نسخه کامل به صورت Free To Play در Steam عرضه شد. با آنکه بسیاری از مشکلات نسخه قبلی در نسخه کامل حل نشده بود، نسبتا با استقبال خوبی از طرف گیمرها مواجه شد. البته ناگفته نماند که تعداد پلیرهای بازی در مقایسه با دو عنوان پرچمدار این سبک بسیار بیشتر از این بازی است. در این نقد باهم بررسی میکنیم که با وجود دوبازی خوب در این سبک H1Z1 ارزش امتحان کردن و خریدن را دارد؟ با ما همراه باشید.
در H1Z1 صد و پنجاه بازیکن بدون هیچ تجهیزی در یک نقشه بزرگ میافتند و باید برای بقا و برنده شدن با یکدیگر مبارزه کنند. به سنت دیگر بازیهای این سبک، H1Z1 شما زا مجبور به جست و جو برای پیدا کردن اسلحه و تجهیزات مختلف مانند مواد منفجره میکند و باید در ایستگاههای گاز، شهرکها و کمپهای بزرگ و کوچک به دنبال اسلحه باشید تا زنده بمانید. ۳ مد Solo، که در آن تک و تنها به میدان نبرد میروید، Duo به صورت دوتایی است و با یکی از دوستانتان به صورت همکاری برای بقا تلاش میکنید و Squad در بازی وجود دارد که به صورت گروه ۵ نفره در بازی مبارزه میکنید. قطعا هم این را میدانید که در بازی هیچ گزینه ای به نام Respawn یا دوباره زنده شدن وجود ندارد و فقط یک جان دارید که این باعث دلهره و هیجان و در عین حال خشنود در هنگام پیروز شدن میشود; مخصوصا اگر با یک Squad و با تاکتیک و استراتژی بازی را ببرید.
اما برای موفق شدن در بازی به چه چیزهایی نیاز دارید؟ در درجه اول باید بسیار جست و جو گر خوبی باشید و صبر و حوصله کافی برای پیدا کردن اسلحه مناسب صرف کنید; سپس Makeshift Armor یا جلیقههای ضدگلوله موقتی که برای چند دقیقه نوار سلامتی شما را دوبرابر میکنند بسیار ضروری هستند. Ointmentها یا پمادهای ضد زخم که برای جلوگیری از خونریزی به آنها نیاز دارید و به نوعی کار همان بانداژ را در Fortnite انجام میدهند. Explosive Arrow ها هم گلولههای منحنی شکل هستند که در صورت شلیک به Squad دشمن تقریبا کار آنها تمام میشود. این ۳ وسیله ضروری را باید با پیدا کردن مواد مختلف و سرهم کردن آنها درست کنید که بسیار شبیه به سیستم Crafting در بازیهای نقش آفرینی است( البته بسیار سادهتر) که قطعا بعد از ساخت وسایل مفید با سیستم Crafting بازی هم کنار خواهید آمد و کارامد بودن آن را درک خواهید کرد.
بین فازهای هر راند زمان زیادی نیست و بازی به سرعت محیط خود را کوچک و کوچکتر میکند هر چند دقیقه یکبار یک گاز مرگبار محیط را فرا گرفته که اگر به موقع خود را به محیط امن نرسانید قطعا کشته خواهید شد. بازی از یک مکانیزم جالب بهره میبرد تا هم بازیکنانی که خواهان درگیری مستقیم هستند راضی شوند و هم بازیکنانی که کشتن از دور را میپسندند با بازی ارتباط برقرار کنند. قبل از شروع راند و در قسمت Warm-up یک نمای کلی از نقشه از بالا نمایش داده میشود و بازیکنان باید انتخاب کنند که در کدام قسمت از نقشه میخواهند فرود بیایند. یک نقشه حرارتی هم تعداد بازیکنانی که در آن قسمت فرود خواهند آمد را نسان میدهد تا بدانید در این قسمت درگیری مستقیم خواهید داشت یا این قسمت خلوت تر است. این کار Tactical Deployment نام دارد که از معدود ویژگیهایی است که بازی را ار PUBG و Fortnite متمایز میکند.
از طرفی برخی مکانیزمهای بازی آزار دهنده و گیج گننده است. به عنوان مثال شما اگر از یک جیپ که با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت میکند بیرون بپرید کوچکترین آسیبی نمیبینید اما مقدار آسیبی که از اسلحههای مختلف به سلامت شما وارد میشود به حد عجیبی واقع گرایانه است. در صورت برخورد گلوله Assualt Rifle با شما نوار سلامتی شما به مرور کم شده و اگر وسایل برای ساختن پمادها را پیدا نکنید طولی نمیکشد تا عبارت You are Died را روی صفحه نمایشگر ببینید; مقداری که این پمادها نوار سلامتی شما را برمیگرداند همواره یکسان است اما مقدار خونریزی شما بر اثر گلولههای مختلف متفاوت است. این مسائل با ذات یک عنوان بتل رویال که هدف اصلی آن سرگرمی به دور از واقعیات است در تضاد است و در این مواقع حس میکنید در حال بازی یک عنوان شبیه ساز نظامی هستید تا یک عنوان بتل رویال.
تنوع کم سلاحها مشکل بزرگی است که در بازی وجود دارد. در بازی شاتگان، ماگنوم،Assualt Rifle و Crossbowهای گلوله انداز به همراه Sniper Rifleها وجود دارند که به صورت کلی راضی کننده هستند اما هیچ اضافاتی نمیتولنید به آنها اضافه کنید تا کمی هم حس شخصی سازی به گیمر القا شود. هیچ دوربین یا دیگر اضافاتی که میتوانند به سلاحها اضافه شوند در بازی نیست و اسلحه بازی یعد از مدت کوتاهی برایتان تکراری خواهند شد.
مد دیگری هم به نام Auto Royale به تازگی به بازی اضافه شده که هم اکنون در فاز بتا به سر میبرد اما قطعا ما را سرگرم خواهد کرد. در این مد ۳۰ تیم ۴ نفره در قالب ۱۲۰ ماشین با یکدیگر مبارزه میکنند. یک بازیکن در نقش راننده و ۳ بازیکن دیگر تیم در نقش تیرانداز در ماشین خواهند بود و امکان ترک ماشین و پیاده شدن هم وجود ندارد. در ضورتی که محیط کوچک شود و شما خود را به منطقه امن نرسانید تمام بازیکنان موجود در ماشین خواهند مرد، البته امکان Revive کردن در داخل ماشین هست و نگران نبود این گزینه در این حالت نباشید. مانند عناوین Twisted Metal اسلحه مختلف و Repair Kit های مختلف روی زمین افتاده اند و با رد شدن از روی آنها این وسایل راEquip خواهید کرد تا راحتتر به ادامه مبارزه بپردازید.
به مانند تمامی عناوین Free To Play بازی از پرداختهای درون برنامهای هم بهره میبرد که البته منحصر به Skinها و وسایل تزئینی است و تاثیری روی گیمپلی بازی نخواهد داشت. همچنین امکان Trade کردن این ایتمها هم با دیگر بازیکنان وجود دارد.
به طور کلی H1Z1 نیازهای شما را برای یک عنوان بتل رویال برطرف میکند و میتواند برای مدتی سرگرم کننده باشد اما به دلیل تنوع کم اسلحهها و وجود تنها یک نقشه در بازی ممکن است بعد از مدتی دلزدهتان کند. فراموش نکنید که این بازی یک عنوان Free To Play است و تجربه آن خالی از لطف نیست.
پر بحثترینها
- ۱۰ بازی ویدیویی با گیمپلی عالی و داستان ضعیف
- ویدیو: Marvel’s Spider-Man 2 در حالت Fidelity ویژه PS5 Pro با نرخ فریم ثابت ۶۰ اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- سونی از ۲۰۲۵ به بعد سالانه بازیهای انحصاری تکنفره بزرگی را برای PS5 عرضه خواهد کرد
- Red Dead Redemption 2: آیا آرتور مورگان رستگار شد؟
- کار ساخت STALKER 2: Heart of Chornobyl به پایان رسید
- ۱۴ دقیقه از گیمپلی Indiana Jones and the Great Circle را مشاهده کنید
- گزارش: ایکس باکس درحال آمادهسازی پیشنمایشهای South of Midnight است
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- مدیرعامل Take-Two نگران عملکرد GTA 6 روی Xbox Series S نیست
نظرات
شاید تنها مشکلی ک میشه ب این بازی گرفت قفل ریجنmatch makingعه.مثلا با این ک پینگ اروپا خیلی پایین تره ولی فقط اجازه بازی رو سرورای اسیا رو میده با پینگ۴۰۰
متاسفانه این بازی حرفی برای مقابله با پابجی و فورتنایت نداره