اگر بخواهید یک لیست از بزرگترین نامهای تاریخ بازیهای ویدیویی دست و پا کنید، چه بازیهایی را در آن قرار میدهید؟! بگذارید حدس بزنم. آنچارتد ۲، هیلو یا شاید هم به GTA علاقه زیادی داشته باشید. اسکایریم؟ سری فورزا یا GT؟ بایوشاکِ کن لوین؟ کدام نسخه از Call Of Duty را در لیست جای دادهاید؟ Resident Evil 4? نه نه صبر کنید! فکر کنم یکی از خوبهایش را فراموش کردم. متال گیر را فراموش کردم. متال گیری که نه بازی بود و نه یک عنوان سینمایی. متال گیر یک بازی ویدیویی در ژانر MGS بود! همان مخفیکاری خاصی که وقتی برای اولینبار روی پلی استیشن ۱ منتشر شد، هیچوقت مثل و مانندش را ندیده بودیم. آیا شما هم میخواهید یا میتوانید آن سری بازی معروفی که میشناختید را کنار بگذارید و جایگاهش را به این شیئی که اکنون روبهروی شماست بدهید؟
معمولاً، کمپانیها و استودیوهای بزرگ را با نام بازیهای بزرگ به یاد میآوریم. ولی سوالی که اینجا مطرح میشود این است که بعد از همه آن اتفاقاتی که برای کونامی افتاد. کونامی را چهگونه بهیاد میآوریم؟
بچرخ تا بچرخیم!!
تقریباً دو سال از حادثه جدایی هیدئو کوجیما، کارگردان قدیمی سری متال گیر و چندین بازی و سری دیگر میگذرد. اتفاقی که چه برای کوجیما، و چه برای دوستداران او اصلاً مطلوب نبود و در نهایت با کشمکشها و درگیریهای مختلف و تئوریپردازیهای بیست و چهار ساعته به پایان رسید. پس از اینکه این جدایی به صورت رسمی اعلام شد، کوجیما مستقیماً به مورد خاصی اشاره نکرد؛ اما به سادگی میتوانستیم از جملاتش، به سرنخهایی از این جریان دست پیدا کرده باشیم:
اگر فقط به دنبال سود باشید، زمانه شما را رها خواهد کرد.
داستان هر چه که باشد، هنوز هم با وجود گذشت دو سال، اخبار خاصی از این جدال منتشر نشده است؛ یا حداقل طرفین قضیه خواهان این امر نیستند. شایعات و گمانهزنیهای زیادی نیز در طول این مدت شکل گرفتند و گفته شدند؛ به طور مثال، مشکل حقوق و دستمزد کوجیما در برههای از زمان مطرح شد. همکاران او از این میگفتند که کوجیما به هیچ وجه نمیتوانست با سیاستهای مالی کونامی کنار بیاید و نمیتوانست آن بازی دلخواه را عرضه کند. در ادامه، گفته میشد که خالق سری متال گیر، هیچ پولی با توجه به سود خالص بازی دریافت نمیکرد و تنها با توجه به موفقیت و یا عدم موفقیت آن، حقوق ثابت میگرفت. از طرفی، لغو Silent Hills نیز بهانه خوبی برای کوجیما شمرده میشد تا از زیر سایه کونامی برای همیشه بیرون بیاید. خروج کوجیما شاید، برای خودِ او، اتفاقی آنچنان دردناک نیز نباشد، چرا که به ظاهر، کار با متال گیر دیگر تمام شده بود و ادامه دادن یک فرانچایز به این صورت، تنها با خلق یک اثر فوق العاده و تکرار ناشدنی ممکن بود، که البته با ماندن او در کمپانی کونامی، بسیار دور از دسترس بهنظر میرسید؛ پس، جدا شدن هیدئو، میتواند تماماً به نفعش تمام شود. حالا او در حال کار بر روی عنوان جدید خود، یعنی Death Stranding است و آنطور که از مصاحباتش پیداست، با گفتههای بالا مشکلی ندارد. حالا، او دیگر نیازی به انجام کارهای خسته کننده و البته سر و کله زدن با مانع بزرگی به نام کونامی، برای ساخت عنوانی که همیشه دوست داشته را ندارد و با توجه به سابقه همکاری قبلی با سونی، پیوستن به کمپانی کنسول قدیمی پلیاستیشن حدس زدنی بود!
حالا که من بیطرف هستم، میتوانم کارهایی را که قصد انجامشان را دارم، با سرعت بیشتری انجام دهم. دیگر لازم نیست که وقتم را جهت ارایههای غیر ضروری هدر دهم. همچنین میتوانم ریسک بیشتری را جهت توسعه پروژه تحمل کنم.
هر اندازه که کوجیما در این طرف به خواستههایش نزدیکتر میشد، کونامی تنهاتر و ضعیفتر از همیشه بنظر میرسید. تا چند سال پیش، حداقل کونامی برگ برندهای بهنام کوجیما در اختیار داشت. برگ برنده بزرگی که در این چند دهه اخیر، نقش بزرگی در ساخت روزهای خوب برای این کمپانی داشت. در نهایت، زمانی که همگی خیالمان از این قضایا راحت بود، کونامی با خیالی ناراحت دست به کاری بیسابقه و غیر منتظره زد؛ معرفی Metal Gear Survive!
همانطور که در پیش نمایش Metal Gear Survive به بررسی دلایل و احتمالات پیرامون ساخت یک بازی جدید با نام متال گیر پرداختیم، شاید بزرگترین مشکل این بازی را خیلیها نامی بدانند که پشت کلمه Survive خودش را پنهان کرده برای تمامی سخنان منتقدان و طرفدارانش. اما اگر فکر میکنید که نمرهای که در پایین صفحه قرار دارد، تماماً بر این اساس چیده شده، سخت در اشتباهید، Metal Gear Survive را باید به سبک خودش بررسی کرد. در ادامه با گیمفا و حسین غزالی همراه باشید تا به بررسی دقیق تک تک ابعاد یک بازی پر سر و صدا و البته پر از حاشیه بپردازیم.
مکانیکهای بقای بازی کلمات اصلی بازی هستند. چیزی که باعث میشود بتوانید بازی را ادامه بدهید. در هر لحظه از بازی، شما طبق دستورات بازی نمیتوانید و نباید به چیز دیگری فکر کنید. قبل از شروع بازی، به همین مکانیکها فکر کنید و بعد از بازی هم همینطور. بازی حداقل در این زمینه، به شما میگوید که وقتی برای تلف کردن وجود ندارد! تشنگی، گرسنگی، خستگی و… . همه این موارد در Metal Gear Survive نقش خودشان را بازی میکنند. اضافه بر اینها، پیدا کردن و ذخیره منابع و ساخت پایگاهها، هربار بازی را جدیتر از قبل نشان میدهند. Metal Gear Survive توسط کونامی توسعه یافته و برای سه پلتفرم PlayStation 4، Xbox One و PC منتشر شده است. موتور استفاده شده در بازی، مثل همیشه فاکس نام دارد. موتوری که به کمک آن، شاهد همان صحنهها و گرافیک زیبای نسخههای قبلی بودیم. معمولاً بازیهای ساخته شده توسط فاکس، از قدرت گرافیکی بسیار خوبی بهره میبرند و خب طبیعتاً شاهد صحنههای زیبا و محیطی زنده با رنگبندی عالی هستیم؛ اما ماجرا در MGS کاملاً متفاوت است! محیط بازی رنگبندی شدیداً خاکستریطوری دارد و ابداً در طول تجربه از آن راضی نبودم؛ رنگهای مرده، هرچند میتوانند برای به تصویر کشیدن جهان آلوده بازی بسیار کارآمد بنظر برسند، اما به هیچ وجه نمیتوانند شما را قانع کنند و یاد آور تصویرسازی بازیهایی از این ژانر باشند. این رنگ بندی اشتباه، در نهایت منجر به خستگی و زدگی شدید شما از محیط و نقشهها خواهد شد.MGS را میتوانید به دو صورت تک نفره و Co-op به اتمام برسانید. اما اگر نظر من را بخواهید، فکر تک نفره تمام کردن بازی را از سرتان بیرون بکشید چراکه در این صورت، علاوه بر خسته شدن، همان لذت خاصی که در گیمپلی بازی وجود دارد نیز تقریباً از بین میرود و بدتر از آن هم مجبور میشوید تا در کنار هوش مصنوعی بازی را به اتمام برسانید! یادمان باشد که این بازی، با تمرکز بر همکاریهای چند نفره ساخته شده و قطعاً از ترکاندن سر زامبیها و بیماران شوربخت به همراه دوستانتان لذت خواهید برد. و یادمان باشد که یک داستان خوب، روایتی تأثیر گذار و عمیق، در کنار آن شخصیتپردازی زیبا و به یاد ماندنی نیاز دارد که MGS هیچکدام را در خود نمیبیند. سرورهای بازی البته اگر کسی را به همراه خود نداشته باشید، کمی در یافتن بازیکن لنگ میزند. معمولاً یافتن بازیکن کمتر از ۳ دقیقا طول میکشد. (توجه داشته باشید که این ۳ دقیقه تنها برای یافتن ۳ نفر صرف میشود!)
داستان بازی، به طور ساده پس از وقایع Metal Gear Solid V: Ground Zeroes روایت میشود. پایگاه مادر به طور کامل در حال نابود شدن است و بیگ باس به همراه کازوهیرا، که افراد خوششانس این ماجرا هستند، فرار میکنند! بر اثر فعل و انفعالات اتمی و البته انفجار وحشتناکی که در آن منطقه رخ داده است، حالا یک سیاهچاله بهوجود میآید و همه چیز را در بر میگیرد. حالا تمامی سربازان به بیمارانی زامبی مانند و عجیب تبدیل شدهاند و شما و همراهانتان وظیفه دارید هرطور که شده از این مهلکه فرار کنید و حالا یه کوچولو هم سر راهتان به پاکسازی منطقه بپردازید (!) از همان ابتدا امکانات چندان زیادی در اختیار ندارید و تازه ماجرا زمانی جالب میشود که گرسنگی، تشنگی و خستگی به جانتان میافتند. اینجاست که منابع مهم میشوند و نقش خودشان را ایفا میکنند. پس از این داستانها، شخصیتی که ساختید به همراه دوستانتان، بایستی به ساخت پایگاه و موارد لازم با استفاده از منابع بپردازند. بخش زیادی از زمانی که در بازی هستید صرف جستجو برای این موارد میشود و خب اندکی ممکن است برای طرفداران «بزن و برو جلو» خسته کننده و نامطلوب باشد، اما هر چه که هست، این المانها در بازی وجود دارند و اتفاقاً لذت خاصی به بازی میبخشند و باعث میشوند تا به چشم یک بازی «جدی» به آن بنگریم. علاوه بر منابع، خستگی و گرسنگی را نیز به دردسرهایتان اضافه کنید تا دقیقاً بدانید دنیای بازی چه آشی برایتان پخته است! اما نگران نباشید! در بدترین حالت باید بیفتید به دنبال حیوانات و شکارچی درونتان را آزاد کنید! و البته این که حواستان باشد که هر شخصیت، دقیقاً مثل واقعیت، دارای استقامت است و اگر بیش از حد بدوید، خسته خواهید شد.
از دیگر مشکلاتی که در طول تجربه Metal Gear Survive ناگهان ظاهر میشوند، هوش مصنوعی دشمنان است! مشکلات هوش مصنوعی اگر چه با حمله دستهجمعی دشمنانتان، آنچنان به چشم نمیآید، اما در نهایت و با دقت بیشتر، متوجه میشویم که آنها اصلا باهوش نیستند و هوش مصنوعی میتوانست دهها برابر بهتر از این باشد. به جز مبارزه نزدیک و یا تیراندازی، امکان استفاده از عنصر مخفیکاری نیز در جریان مبارزات وجود دارد. البته اگر بخواهیم واقعبین باشیم، باید بگویم که مخفیکاری رسماً فقط برای حضور داشتن دکوری وجود دارد. چرا که در بیشتر مواقع، دوستانِ زامبی به صورت دستهجمعی حرکت میکنند. با نگاهی به منوی بازی، میتوان به طور کامل حدس زد که تا چه اندازه پیشروی به منو و فعالیتهایی که قرار است در آن انجام بشود بستگی دارد. با توجه به این مورد، شما اغلب مواقع باید منوی بازی را باز کنید و حسابی به دنبال قراردادهای مفید بگردید! تازه جدای از این دردسر، شلوغی منو را نیز اضافه کنید که جمع دوستان جمع بشود!
مراحل بازی البته جدای از مراحل اصلی که معمولاً در پاکسازی مناطق و فعال سازی یا غیرفعال کردن دستگاه و بدست آوردن آیتمها خلاصه شده، Side Questهای مختلف نیز وجود دارد که باعث تقویت مهارتها و بهدست آوردن آیتمهای بیشتر میشود. اما با تمام این موارد، شاهد نوآوری خاصی در مراحل نیستیم و هر طور که حساب کنیم، تمامی حالات بازی بسیار شبیه یکدیگر هستند. و تنها راه فرار از این مراحل خسته کننده گذراندن تمام لحظاتتان به همراه دوستانتان است! حتی زامبیها (یا بیماران) بازی نیز شبیه به کلیکرها در آخرین ما طراحی شدهاند و اتفاقاً دقیقاً همانند کلیکرها، نابینا هستند و تنها بر اثر وجود صدا تحریک میشوند! سیستم کرفتینگ نیز در بازی وجود دارد و اتفاقاً جذاب و زیبا طراحی شده است. موردی که برای هر بازی بقا، دیگر کاملاً ضروری بنظر میرسد. در جریان بازی، تقریباً هر چیزی که بخواهید را میتوانید بسازید! تیر تفنگ، نارنجکها، اسلحه و… . بازی از همان اول همه چیز را به شما دو دستی تقدیم نمیکند و رفته رفته باید سلاحهای جدیدتر بهدست بیاورید. البته در کنار تمامی این موارد، شاهد وجود سلاحهای سردی مانند تیر کمان هستیم که لذت بازی را دوچندان میکند. خوشبختانه، مورد لذت بخش دیگر در Metal Gear Survive، دفاع کردن است! شما میتوانید از انواع حصار و پایگاه برای جلوگیری از ورود مهمان ناخوانده جلوگیری کنید و حتی تلههای متنوعی وجود دارند تا آنها را به دام بیندازید و البته قلع و قمع کنید. بگذارید برای پایان صحبتهایم به موردی اشاره کنم که شاید، شنیدن آن سخت باشد و حتی فکر کردن به آن نیز احمقانه! برای ساخت شخصیت دوم در بازی باید رسماً ۱۰ دلار پرداخت کنید! بله! درست شنیدهاید! ۱۰ دلار! بحث وحشتناکی که علیالخصوص این روزها در محافل بازیهای ویدئویی مطرح است، ماجرای معروف EA و پرداختهای درون برنامهای ناعادلانه، باید درسی میشدند برای کونامی، شرکتی که نه تنها از بازی با نام متال گیر ناراضی نیست، بلکه اینچنین کار احمقانهای را نیز انجام میدهد! این پایان ماجرا نیست و حتی شاهد آیتمهای بیشتری با قیمتهای عجیب و غریب هستیم! نمیدانم که واقعاً چه در سر دوستان در کونامی میگذرد اما هر چه که هست، اکنون EA باید خیالش راحت باشد! چرا که فهمیده بدتر از او هم وجود دارد!
نگاه گیمفا
حرکتی که کونامی در ساخت Metal Gear Survive از خود نشان داد، میتواند دلایل مختلفی داشته باشد، یک انتقام یا یک برنامه برای سود بیشتر! هر چه که هست، دیگر خبری از داستانهای همیشگی سری در کار نخواهد بود و اینبار باید با ابلهانی بیریخت سر و کله بزنیم! Metal Gear Survive، عنوانی نیست که بتواند دل طرفداران همیشگی متال گیر را بهدست بیارد. واضح است که اینچنین عنوانی، شانس کمی برای زنده ماندن در دل عاشقان کوجیما خواهد داشت. تجربه یک شوتر سومشخص آنلاین در کنار دوستان، تلاش برای زنده ماندن و ترکاندن کله زامبیها با شاتگان، تجربه لذت بخشی است که متاسفانه زیر سایه نام کوجیما، و البته بدتر و بدتر از آن، مشکلات خودِ بازی به شدت گم شده! رنگبندی خسته کننده و مُرده، پرداختهای درون برنامهای که به معنای واقعی کلمه بیشرمانه هستند، مراحل یکنواخت، هوش مصنوعی بد دشمنان و البته بازهم Metal Gear بودن، از مشکلات نه چندان کم بازی است. اگر چه هنوز هم میتوان از بازی لذت برد، اما Metal Gear Survive، از آن دست بازیهایی است که باید منتظر تخفیف خوردنشان باشید!
نظرات
خیلی ممنونم از آقا حسین عزیز بابت مقاله،این نسخه متال گیر یک بازی بسیار ضعیف بود و هیچ شباهتی با نسخه های قبلی نداشت ولی خب نمیشه دیگه زمان رو جابجا کرد فعلا باید برم نسخه ای قدیمی متال گیر رو بازی کنم 😥
سلام بر شما عزیز دل و متشکرم بابت لطفتون و وقتی که صرف کردید.
نقد زیبایی بود 🙂 :yes:
ولی بازی نه 🙁 :no:
🙂 🙂
این نقد خودش متال گیرسالیدی دیگر است!
بسیار زیبا بود آقای غزالی
سلام پوریا جان! خیلی خیلی خوشحالم که لذت بردی و خوشت اومد از مقاله. مرسی بابت مطالعه پوریای عزیز!
کاش ب جا این بازیه مسخره میومد کالکشن نسل قبل و میداد برا این نسل کلی هم فروش میکرد . نقد خوبی بود تشکر از آقا حسین
بله دقیقاً همین اتفاق هم ممکن بود بیفته و امکانش بود. خیلی ممنونم سونی جان لطف داری.
هی چیبگم که کونامی …….توخاطرات ما
یادش به خیر قدیما کنسول وسل نمیشد به نت ماهم از این قرطی بازیا نداشتیم
با pc انلاین بازی میکردیم که اونم از این قرطی بازیا نداشت
اخه چیه این پرداخت درون برنامه ای
از همون اول معلوم بود با نبودن کوجیما عنوان خوبی نمیشه
اینجانب فرهاد شریفات اگر مطلب، یا مقاله ای در رابطه با سری متال گیر مشاهده کنم فقط در صورتی آن را مطالعه می نمایم که آقای غزالی نویسنده آن مطلب باشد و لاغیر (رسمی عرض کردم) 🙂 اما جدا از لوس بازی، آقای غزالی سری متال رو خیلی خوب برای کسی که اطلاع زیادی نداره توضیح میدن، البته همه بچه های نویسنده عالی ن و واقعاً ممنونم که بی منّت زحمت میکشن
فرهاد جان بخدا شرمندم می کنی! عزیز دلی شما! مرسی واقعاً ازت. خیلی خیلی لطف داری در حقم! و اینکه افتخار می کنم واقعا به خودم با این کامنتی که دیدم ازت. دقیقا فرهاد جان. همه بچه های گیمفا عالی هستن و زحمت می کشن. مرسی از وقتی که گذاشتی!
مسخرست… خیلی مسخرست 😐
بازی با اون همه داستان و شخصیت های عالی و فراموش نشدنی رو کنار گذاشت رفت طرف زامبی؟!:| آخه زامبی چرا؟
زامبی تو هر بازی ای جا نداره
مثلا کالاف الان شما یه نسخه بدون زامبی بدن بازی می کنید؟
معلومه نه…
ولی جی تی ای یا متال گیر نباید زامبی بشن
که خب خیالم از جی تی ای راحته XD
من هیچ کدوم از نسخه های metal gear رو تاحالا بازی نکردم ولی فانتوم پین رو حتما برای ps4 میگیرم چون میدونم شاهکاره.ولی حیف.حیف که کونامی قدر کوجیما و محبوبیت metal gear رو ندونست و گند زد به این سری بازی
سپاس بابت نقد جناب غزالی
قربانت عزیز دل. مرسی بابت وقتی که گذاشتی.
از همین ایده ی زامبی ها میشد یه متال گیر خوب و درخور اسم متال گیر درآورد اما انقد دنبال پول درآوردن بودن که این بازی بی کیفیت رو ساختن.
میتونستن واسه ی بوجود اومدن این زامبی ها یه عوامل پشت پرده ای درنظر بگیرن و یه فلسفه پر و پیمون برای انگیزه ی این عوامل بنویسن تا این بازی رو بشه متال گیر دونست.
حسین جان خسته نباشی لذت بردم از نقدت :yes: :yes:
بازم سلام خدمت محمد رضای عزیز! خیلی لطف داری. متشکرم.
ای کاش این بازیو به عنوان یه IP جدید معرفی میکردن نه تحت عنوان متال گیر چون اسم متال هم با این متا خدشه دار کرد کلا کنامی راه بدیو در پیش گرفته یکی متال رو نابود کرد یکی هم سایلنت هیل رو کلا یه pes میمونه براش که اونم فروش چندانی نداره در برابر فیفا
بنطرم این نسخه از بازی موفق نمیشه :no: :no: :no: :no:
درود بر جناب حسین غزالی عزیز نقد فوقالعاده ای بود بهتر بود تیتر هم اینگونه میزدید «هر چه بگندد نمکش میزنند، وای به روزی که بگندد نمک».
و راستی این هم اکانت جدیدم هست و انشالله دیگه اکانت عوض نمی کنم چون یک مشکلی بود برطرف شد.
#RANGO
به به! فایز عزیزم! خوبی؟ سلامتی؟ مرسی واقعا! اره این تیتری که گفتی هم خیلی قشنگه. مرسی واقعا بخاطر مطاله و لطف همیشگیت!
واقعا نقد زیبایی بود ممنون
عزیزی فرزین جان گل! خیلی خوشحالم که خوشت اومده!
اسم بازی خیلی کنایه آمیز هست, شیوه درست نوشتنش اینه : Metal Gear : Trying To Survive.
ممنون بابت مقاله. این رو بی خیال. متال گیر ۳ یکی از بهترین داستان ها رو در دنیای سرگرمی داره و یک بازی همه چیز تمام هست. واقعا خوش به حال ما که در دورانی زندگی کردیم که امثال کوجیما بود تا بازیهاش رو زمان انتشارش تجربه کنیم. یه زمانی به بچم میگم آره…من متال ۳ همون دوره بازی کردم. عجب بازیییییییییی :inlove:
سلامت باشید. آره واقعاً گل گفتید! مرسی.
حیف اسم متال گیر که رو این بازی گذاشتن ، ارزش بازی کردن این عنوان صفر هست …
چرا بازی ها دارن بدتر میشن ؟؟؟؟
میتونستین نمره ی کمتری هم بهش بدین چون لیاقتش بسیار کمتر از۷ هست خوش بینانه بهش نمره دادین
بله درسته! “می تونستیم!” اما نمره ۷ معمولا! برای بازیهایی هستش که با وجود مشکلاتشون میشه ازشون لذت برد. قطعاً میشه از این بازی لذت برد با وجود تمام مشکلاتش و بنده بر این اساس واقعا به این بازی نمره دادم. و بنظرم این نمره کاملا می تونه درست باشه. مرسی بابت دقتت مجید جان عزیز
خیلی ممنون بابت این نقد خوب ، و البته ممنون از کونامی که بالاخره کار خودشو کرد !!
راستش با عرض معذرت میخواستم از دوستانی که توی بحث پی سی و لپ تاپ و سخت افزار اطلاعات بیشتری دارند یه سوال بپرسم ، من یه بودجه در حدود ۳ و ۳۰۰ ، ۴۰۰ دارم و میخوام یه لپ تاپی بگیرم که برای ادیت ویدئو و فتوشاپ و اینطور کارا خوب کارکنه ولی در کنارش گیم ها رو هم بتونم تجربه کنم. میدونم شاید PC به صرفه تر باشه ولی حمل و نقل و لپ تاپ بودنش خیلی کمکم میکنه. اون چیزی که خودم تحقیق کردم تو یوتیوب و جاهای دیگه با این قیمت به این مورد رسیدم : acer aspire 5 A515-51G-81HE مشخصات:
Intel Core i7 8550U
Ram 8GB DDR4 2133MHz
یک ترابایت هارددیسک به همراه ۱۲۸ گیگابایت حافظه SSD
GeForce MX150 GDDR5
که اینو اونطوری که همه جا دیدم همون GT 1030ـه
یک سری ویدئو و بنچمارک از این کارت گرافیک دیدم اکثر گیما رو روی مدیوم میتونه اجرا کنه بعضیارو های و بعضیا رو هم روی لو.
میخوام مطمئن شم با این بودجه مورد بهتری هم وجود داره یا نه، ممنون میشم اگه دوستانی که واردترن مشورت بدن. بازم بابت طرح این سوال اینجا معذرت 🙂
سلام عزیز دل مرسی بابت لطفت. حقیقش اینجا اگر کسی باشه جواب میده ولی خب توی اینترنت از این راهنماهای معتبر زیاد هست و توی پستهای دیگه بپرسید بهتره کلا.
موفق باشید.
راستش سایت یا جای خاصی رو نمیشناختم ولی حق با شماست بازم معذرت :yes:
امتیاز بالایی بهش دادین
سلام خدمت شما. در گیمفا همیشه نشون دادیم که در نقد بازی به متای اون کاری نداریم و به امتیازات بقیه کاری نداریم. می دونید چرا؟ چون اگر ما هم دقیقا بیایم و مثلا امتیاز متا یا زیر اون رو بدیم میشه همین روندی که الان در دنیا می بینید و همه سایت ها صبر میکنن و دو ۳ تا نمره چند سایت معتبر میاد و بعد شروع میکنن کل دنیا نمراتی عین اون یا دقیقا حدود اون رو می دن و به همین دلیل هم مثلا نمره یه بازی عالی مثل لردز او فالن میشه امتیازی که اصلا حقش نیست. ببینید ما مسئولیت داریم که لااقل برای کاربرامون درست و راست حرف بزنیم و وقتی مقاله ترجمه ای نداریم و مقالات حاصل ذهن و قلم خودمونه، نمراتمون هم حاصل ذهن و تجربه و قلم خودمون باشه و اینجوری به شما احترام میذاریم و یه نمره تکراری دقیقا مثل متا رو تحویلتون نمیدیم یا نمیایم توی جو جهانی یه بازی قرار بگیریم و چون همه میگن اشغاله ما هم بگیم اشغاله و چون همه میگن عالیه ما هم کورکورانه بگیم عالیه. بلکه سعی داریم اگر بازی کردیم و دیدیم افتضاحه به نظر خودمون بگیم افتضاحه و اگر دیدیم خوبه به نظر خودمون بگیم خوبه. ابنجوری دینمون به کاربرامون رو ادا میکنیم. تا الان کلی بازی بودن که به خاطر همین نقدهای بدون توجه به متای گیمفا کلی بازیباز ایرانی رفتن سراغشون و بازی کردن و بعد من بازخوردهاشون رو دیدم توی پیام هایی که گرفتم و بهشون ثابت شده که نمره ها چقدر گاها بی معنیه. در مورد این بازی ببینید این دنیا دقیقا دنیای بازی متال گیر ۵ هست که ده ها و ده ها سایت بهش ۱۰ دادن و مطمئنا همه اون ده ها فقط به خاطر داستان که نبوده و به خاطر گرافیک و عظمت دنیا و گیم پلی و تنوع گیم پلی هم بوده. این بازی تقریبا همه اون ها رو داره با این تفاوت که جادوی کوجیما رو نداره و دوم این که اصلا حق نداشت اسم متال گیر رو با زامبی خراب کنه. وگرنه اگه این بازی یه ای پی جدید بود مطمئن باشید که خیلی خیلی خیلی نمراتش بهتر از این بود. نمره ۷ جدا حق این بازی هست و اگر بدون تعصب و .. بهش نگاه کنیم و بازیش کنیم بازی خوبیه. مشکلاتش پولکی بودن کونامی و خریدهای مسخره اس و برخی مشکلات فنی و سوء استفاده از نام متال گیر. وگرنه مشکلات وحشتناکی در بخش گیم پلی و .. نداره که بخوایم بیش از ۳ نمره ازش کم کنیم. میتونستیم بیایم همراه جو بشیم و ۵ تا هم بذاریم روش و اینقدر بد بگیم از بازی که فقط دیگه فحش خواهر مادر نباشه توش. ولی ما منطقی نقد میکنیم و “نمره گیمفا” رو میدیم. نه کپی نمره سایت های معتبر دنیا و همراه شدن با جو های وحشتناکی که بر علیه یک بازی راه می افته. ما سعی میکنیم حقیقت رو بگیم از تجربه ای که از بازی داشتیم و نویسنده این مطلب هم دقیقا در همین راستای سیاست های همیشگی گیمفا عمل کردن و بسیار عالی و به دور از تعصب و اصطلاحا جوگیری نوشتن مطلب رو که اگر کسی خواست بره سراغ بازی بدونه که اقا این بازی از لحاظ گیم پلی بد نیست ها. شاید کسی براش اصلا متال گیر مهم نباشه و بازی خوب و سرگرم کننده بخواد و اونوقت واقعا نامردیه به این بازی زیر ۷ بدیم. در نهایت باید بگم کاربرامون میدونن که هرگز گیمفا نه اسیر جو نمرات یک بازی میشه نه متا رو کپی میکنه. گیمفا نقد و نمره گیمفا رو میذاره برای یک بازی. نمیگیم قطعا نقد و نمره مون بی نقص و درسته ولی لااقل اوریجیناله و مال خودمونه.
احسنت به این دیدگاه
سلامت باشید. خیلی متشکرم از این که محبتتون همیشه شامل حال من و سایت خودتون بوده و هست.
نبود متال گیر بدون کوجیما نیمی از دنیای گیم رو رو هوا نگه میداره!