آمادگی برای سقوط آزاد | اولین نگاه به Metal Gear Survive - گیمفا
آمادگی برای سقوط آزاد | اولین نگاه به Metal Gear Survive - گیمفا
آمادگی برای سقوط آزاد | اولین نگاه به Metal Gear Survive - گیمفا
آمادگی برای سقوط آزاد | اولین نگاه به Metal Gear Survive - گیمفا

آمادگی برای سقوط آزاد | اولین نگاه به Metal Gear Survive

حسین غزالی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۹/۰۸
آمادگی برای سقوط آزاد | اولین نگاه به Metal Gear Survive - گیمفا

سری متال گیر، و هرآن‌چه که حالا از آن باقی مانده و کارگردان کارکشتۀ صنعت بازی های ویدیویی از خودش با آن به جای گذاشته بود، اکنون گویی در آستانه نابودی به سر می‌برد. یک فرانچایزی که کاملاً از نظر تجاری اثبات‌شده است و توسط Konami به کمترین قیمت ممکن فروخته می‌شود و آینده نامشخصی دارد.

حدوداً دو سال پیش بود که هیدئو کوجیما رسماً از کمپانی کونامی جدا شد و اقدام به تأسیس استودیوی خودش کرد. جر و بحثی که میان کوجیما و کمپانی ژاپنی شکل گرفت البته چندان روشن و واضح نبود. بنابراین همین‌قدر که دو طرف مشاجره بعد از سال‌های خیلی زیاد پرونده را به شکل نامنظم و عجیبی ببندند کافی بود. تنش اما بین این دو باقی ماند؛ آن‌قدر که همین چند وقت پیش حتی با وجود گذشت دو سال، باز هم شاهد طعنه‌ها و اشارات تنش‌زا میان این دو بودیم. هر طور که شده، کوجیما این کمپانی را ترک کرد اما مشکل دقیقاً از جایی شروع شد که سری Metal Gear برای همیشه در کونامی جاماند.

آمادگی برای سقوط آزاد | اولین نگاه به Metal Gear Survive - گیمفا

در جریان مراسم گیمزکام بود که کونامی دست به معرفی بازی Metal Gear Survive زد و دقیقاً چیزی را دیدم که حتی یک ثانیه هم حاضر به تصور‌ آن نبودیم. متال گیری که ما می‌شناختیم اثری نبود که اصولاً دست به‌چنین ادا و اطواری بزند. آن هم در چنین موقعیتی. سری متال گیر سالید اگرچه در طول حیاتش چندان از بخش آنلاین بی‌بهره نبود، ولی ذاتاً هرچه ستون داشت، روی پای بخش‌های داستانی ساخته بود. می‌شد چنین آثاری را با پلات‌های معمولاً پیچیده‌ای که داشتند، به‌عنوان چرخ‌های اساسی پیش‌روی ساختاری بازی‌ها در مباحثی که از سینما قرض گرفته بودند دانست. اما وقتی در آن زمان به این فکر می‌کردیم که بازی قرار است به‌همراه المان های بقا و اعضای آنلاینش به‌زیر چرخ برود و ترکیب شود (اگر واقعاً ترکیب شود)، شکی بزرگ در موفقیت این عنوان ساخته می‌شد. این که کار کونامی چه عواقبی در پیش خواهد داشت را بایستی در گذر زمان رفته رفته مشاهده کنیم. کونامی، تقریباً بی ربط ترین مسائل را به یکدیگر گره زده و خیلی سخت است حتی اگر بخواهیم تصور کنیم در پس چهرۀ ناشایست زامبی ها و بیکاران رادیواکتیو بازی، همان معمابازی‌های چندلایه همیشگی باشد. برای طرفداران قدیمی سری اما، بدترین کابوس ممکن این است که کونامی بخواهد مسیر کلی فرانچایز را به سمت و سویی ببرد که حالا می‌بینیم. تغییر مسیری که می تواند برای این‌کمپانی حسابی گران تمام بشود.

Metal Gear Survive بدون شک بازی بی ارزشی نخواهد بود، اما همانطور که گفته شد، این خود کونامی است که ارزش آن را حسابی پایین آورده. بزرگترین مشکل هم دقیقاً همین است! چرا که اگر کمپانی ژاپنی بجای استفاده از نام متال گیر، استارت بازی دیگری را با همین تم و سبک  می زد، ارزش بالاتری به خودش داده بود و حتی توانایی تبدیل شدن به یک عنوان عالی و درجه‌یک را داشت. شخصاً معتقدم که هر اثری ارزش و فلسفه خودش را داراست و اگر آن‌فلسفه تغییر کند، اثر قبلی ارزش خودش را به کلی از دست خواهد داد؛فرض‌ کنید که در Uncharted 5 نیتن دریک موفظ شود تا اسناد و مدارک موجود در آمریکا را به فرانسه بفروشد و بازی ناگهان مخفی‌کاری شود. آن‌گاه اثر قبلی، به هیچ عنوان نمی‌تواند تداعی‌گر چهرۀ قبلی خود باشد. چهره‌ای که سابقاً باعث شده بود همین فرانچایز طرفدار پیدا کند. اینجا هم با همچین موردی طرف هستیم. مشکلی که البته تنها به کونامی هم ختم نمی‌شود. چراکه این روزها، کمپانی‌های بازیسازی بهتر از هرکسی می دانند چگونه باید یک فرانچایز محبوب را به پرتگاه بکشانند. اتفاقی که برای مجموعه‌های زیادی پیش از متال‌گیر افتاد و احتمالاً هنوز هم این زنجیره ادامه پیدا کند.

آمادگی برای سقوط آزاد | اولین نگاه به Metal Gear Survive - گیمفا

فرض‌ کنید که در Uncharted 5 نیتن دریک موفظ شود تا اسناد و مدارک موجود در آمریکا را به فرانسه بفروشد.

خب، حالا که کونامی را دار زدیم و حسابی از خرابکاری هایش گفتیم، ناحقی است اگر از نکات خوب و بد بازی پیش‌‌رو چیزی نگوییم. Metal Gear Survive در واقع سقوط یک اوج‌گیری بلند‌پروازانه بنظر می‌رسد! دیگر، سخت است تصور آن پلات‌بازی‌های همیشگی اما همانطور که گفته‌ شد، اگر کونامی این‌بازی را جدای از نام و مجموعه متال‌گیر می‌ساخت، می‌توانستیم انتظار یک بازی مناسب و در ساده‌ترین حالت، یک آنلاین متوسط یا خوب را داشته باشیم. اما فارغ از این‌‌‌بحث، اگر پوسته‌ی آلوده‌ای که ما هم‌اکنون روی Metal Gear Survive پوشاندیم را کنار‌بزنیم، این بازی چگونه بنظر‌ خواهد رسید؟

متال‌گیر و زامبی‌کشی؟ زامبی‌کشی و متال‌گیر؟!

بدون هیچ شکی می‌گویم که دردناک‌ترین قسمت این مقاله برای من همینجاست. و همچنین قرار بود تا آن پوسته‌ی آلوده‌ی بدبینی را کنار‌ بگذارم(!) اما نمی شود! هربار که می‌خواهم این‌کار را بکنم، ناگهان به یاد تریلر وحشتناکی می‌افتم که سه‌شبانه روز پی‌ِ آن کابوس می‌دیدم. ولیکن باید به قولم عمل کنم و آن پوسته‌ی تیره را کنار بزنم. خب بگذارید در همین ابتدا تکلیفم را با مسئلۀ آنلاین بودن بازی مشخص کنم که بعدها مشکلی پیش نیاید؛ این‌بازی نیازمند اتصال دائمی به‌اینترنت است. و از آن‌جا که اینترنت کوچک‌ترین مشکل بازی است، تا حد زیادی اصلاً نباید نگران اتصال و کیفیت سرورها باشید. یعنی در بهترین حالت، بدترین مشکل بازی صرفاً اتصال به سرورها یا کیفیت اینترنت حساب می‌شود.

حالا با‌توجه به نیاز شدید بازی برای اتصال به‌اینترنت، مجموعاً تجربه ما از‌ بازی به شکلی ثابت و تعریف شده خواهد بود. که با توجه به بازی های مشابه، یا بازیباز می‌تواند به‌همراه دوستان به میدان نبرد برود و یا اینکه قرار است به تنهایی با یک لشکر از دیوانگان بیمار (و بیکار!) مقابله کند. نیاز دائمی برای‌اتصال به‌شبکه نوید بخش یک‌ رقابت آنلاین مبتنی بر‌مهارت فردی و یا همکاری تیمی را می دهد. در زمینه هسته اصلی بازی و گیم‌‌پلی، گقتنی است که تعدادی از سازندگان بازی های قبلی این سری در ساخت نسخه جدید نیز نقش داشتند و از این رو، شاید هنوز هم بتوانیم لااقل از لحاظ آن‌چه که در مکانیک‌ها می‌بینیم شاهد رگه‌هایی از عناوین گذشته سری باشیم. این‌یعنی مخفی کاری های بنیادین بازی،  به علاوه مکانیزم های خوبی که توسط او به بازی اضافه شدند هنوز هم وجود دارند و به احتمال زیاد، هسته بازی دچار تغییر بسیار بزرگی نخواهد شد.

آمادگی برای سقوط آزاد | اولین نگاه به Metal Gear Survive - گیمفا

برای عموم بازیکنان، Metal Gear Survive بدون شک بازی بی ارزشی نخواهد بود، اما همانطور که گفته شد، این خود کونامی است که ارزش آن را حسابی پایین آورده. بزرگترین مشکل هم دقیقاً همین است. چرا که اگر کمپانی ژاپنی بجای استفاده از نام متال گیر، استارت بازی دیگری را با همین تم و سبک می زد، ارزش شخصیتی بالاتری به خودش داده بود و حتی توانایی تبدیل شدن به یک عنوان عالی و درجه‌یک را داشت.

با‌ مراجعه به‌ حرف‌هایی که درباره گیم پلی و هسته‌ی اصلی بازی زدیم، می‌توان Metal Gear Survive را چیزی شبیه‌ به بخش آنلاین بازی‌های قبلی مجموعه درنظر داشت. از طرفی، با تغییرات اخیر در استودیوهای کونامی باید انتظارات بیشتری از این بازی داشت. زیرا تمام تمرکز سازندگان روی همین رقابت آنلاین بوده و قطعاً از این حیث شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در بازی خواهیم بود. از آنجا که قرار است تا بیماران مفلوک و بدبخت بازی را به بدترین شکل ممکن به درک بفرستیم، می‌توان پیش‌بینی کرد که گیم‌پلی دستخوش تغییراتی ریزی بشود. اما پایه و اساس کار براساس گیم‌پلی Metal Gear Solid V شکل گرفته باشد. این یعنی همان گیم‌پلی پاسخگویی که سابقاً بود به‌علاوه عناصر کوآپ. تقریباً همین موارد هم هستند که می توانند بازی را یک تجربه تحت شبکه باکیفیت نشان بدهند. ترکیب مکانیزم های مثبت گیم پلی نسخه های پیشین به همراه مکانیزم های جدید استخراج شده از بازی های آنلاین، می تواند حسابی به کمک دستپخت جدید کونامی برای عاشقان این قبیل بازی ها بیاید.

ماجرای بازی از جایی کلید می‌خورد که ناگهان حفره های تخیلی عجیبی بالای سر شخصیت‌های تریلری ما ظاهر می‌شوند و دنیای بازی، پرمی‌شود از خطرات دیوانه وار و البته ارتش بیمار (و مثل همیشه بیکار!) قدرتمندی که به خون بازیکنان تشنه اند. در‌میان این‌‌همه اتفاقات وحشتناک، تنها پنج‌نفر از سربازانی که در Motherbase کار می‌کردند زنده ماندند و بازی، شما را در نقش یکی از این پنج‌‌نفر قرار می دهد. پنج‌نفری که باید مقابل یک لشکر بی‌رحم ایستادگی کنند و اینجاست که بازی تازه شروع می‌شود! موجودات جدید و مرگبار، سلاح‌ها و مپ‌های مختلف، از جمله مواردی هستند که به بازی اضافه شدند تا چالشی برای بازیکنان ایجاد شده باشد. همین عوامل، می توانند نقش مهمی در تنوع داشتن بازی ایفا کنند و تأثیرگذار ظاهر شوند. البته اگر لوت باکس‌ها و سیزن پس‌ها همانطور که به جان بازی‌های مورد انتظارمان افتادند، به جان این بازی نیز نیفتند. بحثی که این روزها و با انتشار عنوان مورد انتظاری همانند Starwars Battlefrount II حسابی گُر گرفت و داغ تر شد و جنجال‌های زیادی به راه انداخت.

آمادگی برای سقوط آزاد | اولین نگاه به Metal Gear Survive - گیمفا

ماجرای بازی از جایی کلید می‌خورد که در آسمان (!) ناگهان حفره های نورانی عجیبی به‌وجود می‌آیند و دنیای بازی، پرمی‌شود از خطرات دیوانه وار و البته ارتش بیمار و قدرتمندی که به خون بازیکنان تشنه اند. در‌میان این‌‌همه اتفاقات وحشتناک، تنها پنج‌نفر از سربازانی که در Motherbase کار می‌کردند زنده ماندند و بازی، شما را در نقش یکی از این پنج‌‌نفر قرار می دهد. پنج‌نفری که باید مقابل یک لشکر بی‌رحم ایستادگی کنند و اینجاست که بازی تازه شروع می‌شود!

کمپانی ژاپنی برای ساخت این عنوان، بازهم به موتور فاکس روی آورد که خب از لجاظ گرافیکی می تواند برای طراحی چهره کارآمد ظاهر شود. همانطور که در سری بازی های PES همواره چهره پردازی‌های خوب بازیکنان را شاهد بودیم. اما برای طراحی محیط و گرافیک فنی بازی، نیازمند بروزرسانی و اصلاحات بیشتری است. موتور فاکس، مدت‌هاست که در بازی‌هایی مثل PES و حتی خود MGS استفاده می‌شود و اگر سازندگان زحمتی برای پیشرفت این مهم نکشند، مطمئناً Metal Gear Survive ضعف آشکاری از نظر کیفیت گرافیکی با دیگر عناوین حال‌حاضر پیدا می‌کند.  موردی که باید به آن بسیار امیدوار بود، خلاقیت سازندگان بازی است! در چندین سال اخیر، بازی‌های زیادی در این سبک و سیاق عرضه شدند. بعضی، موفق و قدرتمند به میدان آمدند و برخی با شکستی تلخ به خانه برگشتند. هرچه که باشد در تاریخ بازی‌ها چنین بازی‌هایی به تعداد زیاد انباشته شدند و تنها چیزی که می‌تواند این بازی را از گم شدن در میان سیل عظیم این عناوین نجات دهد، رویکردهای مناسب و قابل اتکاتر است. ولیکن همانطور که قبلاً گفته بودیم، پس از داشتن یک ایده خوب و مناسب، پیاده کردن صحیح آن ایده در بازی خودش یک مسئله کاملاً جداگانه با چالش‌ها و پستی و بلندی‌های جداگانه است.. چه بسیار بازی هایی بودند که علی‌رغم ایده‌های اولیه مناسبی که داشتند، به یک محصول شکست خورده تبدیل شدند. در نهایت، اگر بخواهم جمله‌ای بگویم که پرونده Metal Gear Survive بدون پوسته‌ی بدبینی (!)  را ببندم، باید بگویم که این بازی، نمی‌تواند یک محصول دگرگون و خیلی شاخص باشد. تازه اگرهم سازندگان قید خلاقیت را بزندد (که در اکثر موارد همین می شود) این اثر در بهترین حالت می تواند یک عنوان سرگرم کننده باشد. آن هم برای طرفداران بازی‌های co-op اینچنینی، نه طرفداران قدیمی‌تر سری.

آمادگی برای سقوط آزاد | اولین نگاه به Metal Gear Survive - گیمفا

با اینطور خلاقیتی طرف هستیم ما!

این روزها، از هر کسی بپرسید چند فرانچایز نابود شده را نام ببرد حداقل یکی دوتایی‌اش را کامل و دقیق برایتان توضیح می دهد. فرانچایزهایی که زمانی به دلیل اتکای خود به رویکردهای موفق اولیه محبوب شده بودند، از آن‌ها کنار می‌کشند و اکنون، حسابی منفور و نامطلوب تلقی می شوند. بادی که انگار می‌خواهد مجموعه متال‌گیر را هم با‌خودش همراه کند و ببرد. Metal Gear Survive گویی می خواهد خودش را در سریع‌ترین زمان ممکن به پایین ترین رتبه بندی بازی‌ها برساند. به همان نقطه اول؛ جایی که بازی‌ها با ترکیب چند مکانیک ابتدایی تبدیل به یک بازی می‌شدند. کونامی اگرچه که به‌شکلی واضح با ساخت این بازی در راه جدا کردن مجموعه از مسیر سابقش است، بازهم بدون‌شک با یک بازی بی‌ارزش و بی‌محتوا طرف نخواهیم بود. ولی اتفاقی که به‌دست او رقم خورد، می تواند برایش هزینه سنگینی داشته باشد و البته طرفداران این مجموعه را برای همیشه ناامید کند. باوجود تمام این موارد، حتی اگر کونامی یک بازی قابل قبول و سرگرم کننده را تحویل بازیبازان بدهد، بازهم فروش و موفقیت این عنوان در ابهام کامل قرار دارد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آمادگی برای سقوط آزاد | اولین نگاه به Metal Gear Survive - گیمفا
آمادگی برای سقوط آزاد | اولین نگاه به Metal Gear Survive - گیمفا
آمادگی برای سقوط آزاد | اولین نگاه به Metal Gear Survive - گیمفا
آمادگی برای سقوط آزاد | اولین نگاه به Metal Gear Survive - گیمفا
آمادگی برای سقوط آزاد | اولین نگاه به Metal Gear Survive - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

آمادگی برای سقوط آزاد | اولین نگاه به Metal Gear Survive - گیمفا
آمادگی برای سقوط آزاد | اولین نگاه به Metal Gear Survive - گیمفا