[سینماگیمفا]: انسان و انحطاط وجودی او | سبکشناسی و تحلیل آثار دیوید کراننبرگ (قسمت دوم)
دیوید کراننبرگ، در دو فیلم ابتدایی خود – استریو و جنایتهای آینده – محافظهکاری شدیدی منباب ارائهی محتوای رئال و ملموس قابلفهم نشان داد و پس از مدتی غوطهوری در دنیای بیزمان و بیمکان سورئال، وارد دورهی دوم فاز فیلمسازی خود شد. دورهای که برخلاف دورهی نخست، حاوی مضامین و درونمایهی شدیداً افراطگرایانه بود و این محتوای افراطی و رادیکال، از دو حیث خودش را نشان میداد؛ نخست اینکه، خشونت و مسائل جنسی برخلاف دورهی قبل، دیگر در بطن یا لفافهی روایت داستان، به شکل زیرپوستی و محتاطانه ارائه نمیشد بلکه به صریحترین شکل ممکن، این خشونت مزمن و تهوعآور و مضامین، همچون تیغی برهنه و بُرنده به چشم تماشاگر فرو میگشت و دومین مسئله نیز این بود که کراننبرگ دیگر سعی نمیکرد که پشت مضامین پیچیدهی روانکاوانه و مباحث مربوط به روانشناسی پنهان شود و باواسطه، سعی کند ماهیّت و ذات بشریت را مورد نقد و موشکافی قرار دهد بلکه با جسارتآمیزترین و بیپردهترین وضعیت ممکن، انسان و ماهیّت او را به تصویر میکشید و با نگاهی انتقادی، وضعیت او را مورد واکاوی قرار میداد.
لینک مطلب: انسان و انحطاط وجودی او | سبکشناسی و تحلیل آثار دیوید کراننبرگ (قسمت دوم)
با تلگرام سینماگیمفا (سینما فارس) اخبار روز سینما را دنبال کنید.
پر بحثترینها
- کانیه وست، رپر آمریکایی اعتقاد دارد که The Last of Us: Part II بهترین بازی تاریخ است
- کامنتهای هفته ۲۸؛ هیتلر: The Last of Us Part 2 بهترین بازی تاریخ است
- کامنتهای هفته ۲۹؛ بَک تو بَک
- سازندگان Astro Bot امید زیادی به Intergalactic دارند
- دل نوشتههای یک گیمر خسته؛ نگاهی به حواشی پیرامون The Witcher 4
- گزارش: کنسول جدید کشور روسیه توانایی رقابت با ایکس باکس و پلی استیشن را ندارد
- توسعهدهنده Witcher 4 به استفاده از بات برای کنترل جنجال پیرامون شخصیت سیری متهم شد
- تحلیلگر: آینده درخشانی در انتظار Xbox خواهد بود
- گپفا ۲۷؛ پنج بازی برتر شما در سال ۲۰۲۴
- کارگردان Alan Wake 2: رمدی میخواهد نسخه اروپایی ناتی داگ باشد
نظرات