تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی PUBG روی پلتفرمهای مایکروسافت
مقایسه فنی و گرافیکی و بررسی فنی بازیهای مختلف برروی پلتفرم های گوناگون، همیشه جذابیت خاصی برای بازیبازان دارد. بررسی عملکرد بازی ها و چگونگی اجرای آن ها برروی پلتفرم های مختلف، نه تنها باعث میشود تا جزئیات منحصر به فردی را کشف کنیم، بلکه میتوانیم با آگاهی فنی بیشتری به تجربه بازی مورد نظر بپردازیم. با قسمتی جدید از سری تحلیل فنی با گیمفا همراه باشید.
عنوان PlayerUnknown’s Battlegrounds بدون شک بزرگترین پدیده سال ۲۰۱۷ و البته یکی از بزرگترین پدیدهها در چند سال اخیر در صنعت بازیهای ویدیویی محسوب میشود. این عنوان اکشن چند نفره تقریبا هیچ ایده جدیدی ندارد؛ به این معنی که بازیبازان یا به صورت اول شخص یا سوم شخص وارد نقشه میشوند و با ریختن برنامه و هوشمندی، سعی در نابود کردن تیم حریف دارند. با این حال، در چند ماه گذشته تعداد بازیبازان PlayerUnknown’s Battlegrounds روز به روز بیشتر شده و هر روز اخبار و حواشی بیشتری از آن به گوشمان میرسید. این بازی با جذب بازیبازان بسیار و طرفداران بی شمار، رکورد های بزرگی را پشت سر گذاشت و روز به روز بزرگتر شد.
با وجود گیمپلی فوقالعاده سرگرم کننده و جذاب PlayerUnknown’s Battlegrounds، در این مطلب اصلا قصد پرداختن به این موضوع را نداریم و میخواهیم این عنوان را از نظر فنی و گرافیکی بررسی نماییم. PlayerUnknown’s Battlegrounds به طور واضح یک شاهکار گرافیکی نبوده یا استایل بصری خاصی ندارد اما وقتی یک بازی توسط بازیبازان بسیاری تجربه میشود و به شدت نام آن روی لبها میافتد، نمیتوان از بررسی همه جانبه آن گذشت.
ذکر این نکته لازم است که در این مطلب قصد داریم بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds را به صورت بصری و فنی روی پلتفرم های مایکروسافت، یعنی ایکسباکس وان، ایکسباکس وان ایکس و رایانه های شخصی بررسی نماییم. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.
با وجود کنسولهای میان نسلی، سازندگان و توسعه دهندگان در برخی مواقع دست بازیبازان را کمی بازتر میگذارند؛ به عنوان مثال به آن ها اجازه میدهند برای دریافت نرخ فریم بیشتر، محدودیت نرخ فریم را حذف کرده یا بین رزولوشن بیشتر و نرخ فریم بالاتر یکی را انتخاب نمایند. این موضوع سریعا ما را به یاد تجربه عناوین مختلف روی پلتفرم رایانههای شخصی میاندازد که بازیبازان میتوانند به راحتی و به دلخواه عناصر و موارد بصری و گرافیکی را کنترل نمایند. حال، در PlayerUnknown’s Battlegrounds اتفاق جالبی رخ داده و میتوانیم در نسخههای کنسولی نیز منوی تنظیمات گرافیکی بازی را مشاهده نماییم. با این که در نسخههای ایکسباکس وان و ایکسباکس وان ایکس عملا نمیتوان این موارد را تنظیم کرد و اسلایدر ها تنها برای دکور هستند، اما نکته مثبت اینجا است که میتوانیم ببینیم بازی روی هر کدام از کنسولهای نام برده شده، با چه درجهای از گرافیک و جلوه های بصری اجرا میشود.
حال، بیایید ببینیم در منوی تنظیمات گرافیکی نسخه ایکسباکس وان استاندارد چه چیزی دیده میشود. طبق اطلاعات این منو، نسخه ایکسباکس وان با رزولوشن ۱۹۲۰x1080 اجرا میشود که طبق بررسی های انجام شده کاملا درست است. تا این جای کار همه چیز درست و طبیعی به نظر میآید اما وقتی سطح گرافیک بازی را در منو مشاهده میکنیم، این درجه روی Very Low تنظیم شده است؛ به این معنی که PlayerUnknown’s Battlegrounds روی کنسول استاندارد با حداقل کیفیت و جزئیات به اجرا درمیآید. با این حال، پیشنهاد میکنم در قضاوت عجله نکنید زیرا این موضوع باید به صورت دقیق بررسی شود. زمانی که PlayerUnknown’s Battlegrounds را روی پلتفرم رایانه های شخصی با تنظیمات Very Low اجرا میکنیم و آن را رو در رو با نسخه ایکسباکس وان مقایسه مینماییم، متوجه میشویم که یک سری شخصی سازی مهم در نسخه وان معمولی صورت گرفته است و در واقع سطح گرافیکی بازی، دقیقا Very Low نیست. حال، بیایید موارد ریز را با هم مقایسه کنیم؛ در زمینه Draw Distance یا دورنمایی، مشاهده میشود که نسخه ایکسباکس وان حتی از درجه Very Low نیز پایین تر میآید زیرا سطح جزئیات در دوردست ها بسیار کم شده و مناظر بسیار بدی را مشاهده میکنیم؛ این در حالی است که در مقایسهای دیگر، مشخص میشود کیفیت بافتهای بازی و همچنین سیستم Shading (شامل نورپردازی و ambient occlusion) در نسخه وان استاندارد نسبت به درجه Very Low بالاتر بوده و از کیفیت بیشتری برخوردار هستند. با این حال، نمیتوان گفت که نسخه ایکسباکس وان یک نسخه خوب در زمینه بصری یا حتی عملکرد است و انتظارات واقعا بیشتر از این حد بود.
اما از کنسول قدیمی مایکروسافت که فاصله بگیریم، به کنسول میان نسلی این شرکت، یعنی ایکسباکس وان ایکس میرسیم که بالاترین قدرت پردازشی و محاسباتی را بین همه کنسولهای تاریخ دارد. همان گونه که سازندگان روی ایکسباکس وان استاندارد ما را ناامید کردند، در اینجا نیز با دیدن نسخه ایکسباکس وان ایکس ناامید میشویم؛ در منوی تنظیمات گرافیکی این نسخه از بازی گفته شده که PlayerUnknown’s Battlegrounds با رزولوشن ۳۸۴۰x2160 روی این کنسول قدرتمند اجرا میشود و همچنین سطح گرافیکی و بصری آن روی Medium تنظیم شده است؛ با این که سطح گرافیکی Medium ناامید کننده به نظر میرسد، اما باز هم سطح گرافیکی شخصی سازی شده را مشاهده میکنیم. بیایید این سطح شخصی سازی شده را بررسی کنیم؛ زمانی که نسخه ایکسباکس وان ایکس را با نسخه رایانه های شخصی با رزولوشن ۴K و سطح گرافیکی Medium به صورت رو در رو مقایسه میکنیم، متوجه میشویم که به طور کلی سطح نسخه اون ایکس بالاتر است. کیفیت بافت ها یک سر و گردن در نسخه وان ایکس بالاتر بوده و همچنین سایهها و افکت ambient occlusion در مرتبه بالاتری قرار دارد. با این حال، گرافیک نسخه ایکسباکس وان ایکس در مواقعی حتی از حالت Medium نیز پایین تر میآید؛ به عنوان مثال anti aliasing درکمال تعجب سطح پایین تری دارد و همچنین در بحث Draw Distance، پیشرفت ها نسبت به نسخه ایکسباکس وان معمولی بسیار کم و نا محسوس هستند. همه اینها باعث میشوند تا به طور کلی بگوییم هر دو نسخه ایکسباکس وان و ایکسباکس وان ایکس پتانسیلی بیش از این داشتند و قطعا کم کاریهایی در رابطه با پورت بازی روی کنسول های مایکروسافت انجام گرفته است.
در مرحله بعدی قصد داریم تا دو نسخه کنسولی را کنار به کنار هم بررسی نماییم. با وجود توضیحات ارایه شده و تمام نا امیدیها در مورد مسائل بصری، تفاوت بین دو نسخه کنسولی بسیار زیاد است. اولین تفاوت بزرگی که در هنگام تجربه بازی به چشم میآید، فاصله بین کیفیت بافت ها در بازی است؛ به این صورت که بافتهای زمین یا بافتهای روی سطوح مختلف فاصلهای به اندازه یک نسل با هم دارند و این نکته بزرگی است. علاوه بر این، anti aliasing، کیفیت سایهها، پسا پردازش (post processing) و عناصر دیگر، همگی در نسخه وان ایکس پیشرفت بسیاری نسبت به نسخه استاندارد کردهاند. اگر بخواهیم خیلی سرراست سخن بگوییم، PlayerUnknown’s Battlegrounds یک بازی بسیار پرتقاضا است و شاید این مقدار تقاضا نسبت به جلوه های بصری کلی بازی با عقل جور در نیاید. این طور که اعلام شده، برای اجرای بازی روی ایکسباکس وان معمولی ۵ گیگابایت از مموری کلی کنسول استفاده شده و این در حالی است که در نسخه وان ایکس، این عدد به ۹ گیگابایت میرسد؛ به این معنی که افزایش کیفیت بافتهای بازی و موارد دیگر به شدت بازی را پرتقاضا کردهاند و این موضوع کار را حتی برای بازیبازان رایانه های شخصی نیز سخت میکند زیرا همه یک کارت گرافیک GTX 1070 یا Titan XP در اختیار ندارند. بد نیست اشاره کنیم که یک سری افکت مانند Lens Flare یا افکت آب نیز در نسخه وان ایکس پیشرفت های خوبی را به خود دیدهاند و از طرفی افکتهایی مانند افکت آتش به صورت ثابت باقی ماندهاند.
اما در آخر میخواهیم به سراغ این موضوع برویم که نسخه ایکسباکس وان ایکس تا چه حد به نسخه رایانههای شخصی (درجه نهایی) نزدیک است. قطعا با توجه به توضیحاتی که ارایه شد، نسخه وان ایکس هنوز آن طور که باید به نظر نمیرسد و تفاوت هایی مانند کیفیت بافتها (بین Ultra و High)، میزان anti aliasing و… بین آن ها وجود دارد اما با وجود همه ضعف ها، این نسخه بهترین راه برای تجربه بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds به حساب میآید چرا که برای تجربه این عنوان روی پلتفرم رایانه های شخصی با این سطح جزئیات و نرخ فریم مطلوب، بودجهای قابل توجه نیاز است. در آن طرف نسخه ایکسباکس وان استاندارد بسیار ضعیف ظاهر شده و نه تنها از نظر بصری غیر قابل قبول است، بلکه از نظر فنی و عملکرد نیز مشکلاتی دارد و نمیتواند همیشه بازی را با نرخ فریم ۳۰ بر ثانیه اجرا نماید. یک موضوع دیگر که اشاره به آن ضرری ندارد، اضافه کردن یک مود ۶۰ فریم بر ثانیه برای PlayerUnknown’s Battlegrounds است؛ از آن جایی که بازی به صورت چند نفره است و مدت زمانی که بازیبازان برای تجربه آن صرف میکنند، معمولا بسیار زیاد تلقی میشود، سازندگان میتوانند یک حالت با رزولوشن پایین تر و نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه به بازی اضافه نمایند (حداقل روی وان ایکس) تا تجربه PlayerUnknown’s Battlegrounds بهتر و ماندگار تر شود. البته این نسخهای که دیجیتال فاندری آن را بررسی میکند، نسخه دسترسی زودهنگام بوده و به احتمال زیاد در نسخه نهایی بازی، سازندگان سعی میکنند تجربه فنی و بصری بهتری را به بازیبازان این عنوان محبوب ارایه نمایند.
امیدوارم از این قسمت از سری تحلیل فنی لذت و نهایت استفاده را از آن برده باشید. شما میتوانید برای بررسی دقیق و موشکافانه عملکرد نسخه بازسازی شده بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds برروی پلتفرم های ایکسباکس وان، ایکسباکس وان ایکس و رایانه های شخصی، ویدیوی تحلیلی زیر را که به وسیله دیجیتال فاندری تهیه شده است، تماشا و دانلود نمایید (واضح است که تنها مشاهده ویدیو با بالاترین کیفیت ممکن باعث فهم دقیق موضوعات فنی این سری میشود):
پر بحثترینها
- رسمی: Death Stranding Director’s Cut برای ایکس باکس عرضه شد
- ۱۰ بازی ویدیویی با گیمپلی عالی و داستان ضعیف
- آیپی Death Stranding دیگر متعلق به سونی نیست
- ویدیو: Marvel’s Spider-Man 2 در حالت Fidelity ویژه PS5 Pro با نرخ فریم ثابت ۶۰ اجرا نمیشود
- دیجیتال فاندری: پلی استیشن ۵ پرو نمیتواند برخی بازیها را با نرخ فریم ۶۰ اجرا کند
- دیجیتال فاندری: کیفیت Horizon Forbidden West روی PS5 Pro معادل با قویترین رایانههای شخصی است
- سونی از ۲۰۲۵ به بعد سالانه بازیهای انحصاری تکنفره بزرگی را برای PS5 عرضه خواهد کرد
- کار ساخت STALKER 2: Heart of Chornobyl به پایان رسید
- ۱۴ دقیقه از گیمپلی Indiana Jones and the Great Circle را مشاهده کنید
- گزارش: ایکس باکس درحال آمادهسازی پیشنمایشهای South of Midnight است
نظرات
یه خسته نباشید جانانه به اشکان عزیز :yes: :yes:
بازی کلا بعد از اپدیت های اخیر خیلی بهتر شده به خصوص نرخ فریم
در بحث گرافیک نسخه وان معمولی که فاجعه هست و اختلافش با وان اکس فاحش هست ولی بین وان اکس و PC که هر دو ۲۱۶۰P اجرا میشن تقریبا اختلاف ناچیزه و مطمئنن با اپدیت های بعدی VS نزدیک تری بین PC و وان اکس خواهد بود
مطمئنی اختلافشون ناچیزه ؟ یکم رو اون تصویر آخر بیشتر زوم کن دقیقا به اندازه ی ۲-۳ سطح تنظیمات گرافیکی اختلاف دارن.
توی همون عکس اخر هم دقت کن
“نسخه ایکسباکس وان ایکس با تمام ضعفها و مشکلاتش، به نسخه رایانه های شخصی نزدیک است و شاید با بهینه سازی بهتر سازندگان، نزدیک تر نیز بشود”
خب من هم در بالا اشاره کردم نسخه اکس باکس تازه منتشر شده و سرشار از مشکلات هست ولی اپدیت های اخیر خیلی روی بازی تاثیر گذار بود
توی اون تصویری هم که در Medium مقایسه کردن شما دقت کن در کل جای کار هنوز داره
دادا من قبلا هم گفتم هیچ وقت نمیشه بازیارو از رو عکس و فیلم تو پلتفرمای مختلف مقایسه کرد باید حتما بازی رو pc و one x تجربه کنی تا تفاوتا رو متوجه بشی
این عکس ها برای زمان قبل از انتشار آپدیت رو خانواده ی اکس باکس ن داداش
بزن Digital Foundry نگاه کن
بازی اصلا سنگین نیست و روی پی سی با سخت افزارهای خیلی ضعیف تر از وان معمولی هم خیلی بهتر از وان اجرا میشه.بازی توی پریویو هستش و با اپدیتای ماهانه هم بهینه تر میشه و هم asset های گرافیکیش ارتقاع پیدا میکنن
اینو دیدم اصلا ترکیدم از خنده خدایی : مشاهده میشود که نسخه ایکسباکس وان حتی از درجه Very Low نیز پایین تر میآید } یا خدااا :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
واقعا بازی انلاین خوبیه متاسفانه بنده علاقه ای به بازیهای انلاین ندارم از الان تا ۲ فرودین باید منتظر بمونم تا گاد اف وار منتشر بشه
حداقل نسخه وان رو با early access کامپیوتر مقایسه میکرد الان بازی کاملو با ناقصش مقایسه کردن
بهش میگن خدای بهینه سازی :rotfl: جالب ترین نکته اینه اپدیت بازیارو Replace میکنه ک کلا بدبختیه هر دفعه بالای ۴ گیگ باید اپدیت کنیم تو همین هفته ۲ تا ۴ گیگی اپدیت داده 😀
داداش الان که وضع شما خوبه ما اون اول بازی کلا ۶-۷ گیگ بود دانلود کردیم هفته بعدش ۵گیگ آپدیت داد
هفته ی بعدش رفیقم بازیو گرفتم و کلا ۷گیگ دانلود کرد :rotfl:
کنسولی که اینو هم نتونه رو الترا اجرا کنه بعد سازنده هاش میگفتن با ۱۰۸۰ti یکسانه :lashes:
بنظر من احمقانه ترین کار صحبت بین مقایسه گرافیک کنسول و pc
من ۳.۵ ندادم گرافیک که با کنسولی که قیمت همه چیزش با دو دسته ۱ تومن از گرافیکم کمتره برابر باشه
قطعا هرگز کنسول به pc نخواهد رسید از نظر گرافیک
حالا هی زور بزنید بگید رو xbox خوبه اخه کجاش خوبه برادر من..
دارم با توجه به علاقه ای که به فورتزا دارم خودمو قانع میکنم که ایکس باکس وان اس بخرم و این اخبارو که میبینم، حتی شک میکنم وان اس بتونه فورتزا ۸ رو با ۳۰ فریم اجرا کنه. چه وضعیه؟ هیچ بازی ای رو از هیچ کنسولی بهتر اجرا نمیکنه! وقتی مقایسه ش با پی اس ۴ استاندارد رو تو بازیا میبینی خنده ات میگیره اصن!
مایکروسافت فقط بسته روی وان ایکس (البته اونم نه کاملا) و هی هم نظر و تز و تعریف میده راجع به “خانواده ایکس باکس”. واقعا تاسف باره.
واقعاً ایکس باکس وان ایکس قوی ترین کنسول تاریخ بشر هست و بازیارو با فاصله بهتر از هر کنسول دیگه ای اجرا میکنه
خودم پیسی بازم و طرفداری از ایکس باکس نمیکنم اما همیشه بد بودن بازی رو یه پلتفرم مشکل از اون پلتفرم نیس مشکل از بهینه سازیه سازندس!این بازی همون موقع که برا پیسی به صورت ارلی اکسس عرضه شده بودن مشکلات فریم زیادی داشت که صدا همرو دراورده بود و رو سیستم های شاخم فریم پایینی میکرفت ولی بعدش درست شد مسلما نسخه ایکس باکسم همینجوربه