تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی PUBG روی پلتفرم‌های مایکروسافت - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی PUBG روی پلتفرم‌های مایکروسافت - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی PUBG روی پلتفرم‌های مایکروسافت - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی PUBG روی پلتفرم‌های مایکروسافت - گیمفا

تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی PUBG روی پلتفرم‌های مایکروسافت

اشکان عالی خانی
۲۳:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی PUBG روی پلتفرم‌های مایکروسافت - گیمفا

مقایسه فنی و گرافیکی و بررسی فنی بازی‌های مختلف برروی پلتفرم های گوناگون، همیشه جذابیت خاصی برای بازی‌بازان دارد. بررسی عملکرد بازی ها و چگونگی اجرای آن ها برروی پلتفرم های مختلف، نه تنها باعث می‌شود تا جزئیات منحصر به فردی را کشف کنیم، بلکه می‌توانیم با آگاهی فنی بیشتری به تجربه بازی مورد نظر بپردازیم. با قسمتی جدید از سری تحلیل فنی با گیمفا همراه باشید.

عنوان PlayerUnknown’s Battlegrounds بدون شک بزرگترین پدیده سال ۲۰۱۷ و البته یکی از بزرگترین پدیده‌ها در چند سال اخیر در صنعت بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود. این عنوان اکشن چند نفره تقریبا هیچ ایده جدیدی ندارد؛ به این معنی که بازی‌بازان یا به صورت اول شخص یا سوم شخص وارد نقشه می‌شوند و با ریختن برنامه و هوشمندی، سعی در نابود کردن تیم حریف دارند. با این حال، در چند ماه گذشته تعداد بازی‌بازان PlayerUnknown’s Battlegrounds روز به روز بیشتر شده و هر روز اخبار و حواشی بیشتری از آن به گوشمان می‌رسید. این بازی با جذب بازی‌بازان بسیار و طرفداران بی شمار، رکورد های بزرگی را پشت سر گذاشت و روز به روز بزرگتر شد.

با وجود گیم‌پلی فوق‌العاده سرگرم کننده و جذاب PlayerUnknown’s Battlegrounds، در این مطلب اصلا قصد پرداختن به این موضوع را نداریم و می‌خواهیم این عنوان را از نظر فنی و گرافیکی بررسی نماییم. PlayerUnknown’s Battlegrounds به طور واضح یک شاهکار گرافیکی نبوده یا استایل بصری خاصی ندارد اما وقتی یک بازی توسط بازی‌بازان بسیاری تجربه می‌شود و به شدت نام آن روی لب‌ها می‌افتد، نمی‌توان از بررسی همه جانبه آن گذشت.

تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی PUBG روی پلتفرم‌های مایکروسافت - گیمفا

PlayerUnknown’s Battlegrounds… عنوانی بسیار محبوب که تبدیل به پدیده سال ۲۰۱۷ در صنعت بازی‌های ویدیوی شد. قطعا در سال آینده میلادی نیز بیش از پیش از این عنوان می‌شنویم.

ذکر این نکته لازم است که در این مطلب قصد داریم بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds را به صورت بصری و فنی روی پلتفرم های مایکروسافت، یعنی ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس وان ایکس و رایانه های شخصی بررسی نماییم. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

با وجود کنسول‌های میان نسلی، سازندگان و توسعه دهندگان در برخی مواقع دست بازی‌بازان را کمی بازتر می‌گذارند؛ به عنوان مثال به آن ها اجازه می‌دهند برای دریافت نرخ فریم بیشتر، محدودیت نرخ فریم را حذف کرده یا بین رزولوشن بیشتر و نرخ فریم بالاتر یکی را انتخاب نمایند. این موضوع سریعا ما را به یاد تجربه عناوین مختلف روی پلتفرم رایانه‌های شخصی می‌اندازد که بازی‌بازان می‌توانند به راحتی و به دلخواه عناصر و موارد بصری و گرافیکی را کنترل نمایند. حال، در PlayerUnknown’s Battlegrounds اتفاق جالبی رخ داده و می‌توانیم در نسخه‌های کنسولی نیز منوی تنظیمات گرافیکی بازی را مشاهده نماییم. با این که در نسخه‌های ایکس‌باکس وان و ایکس‌باکس وان ایکس عملا نمی‌توان این موارد را تنظیم کرد و اسلایدر ها تنها برای دکور هستند، اما نکته مثبت اینجا است که می‌توانیم ببینیم بازی روی هر کدام از کنسول‌های نام برده شده، با چه درجه‌ای از گرافیک و جلوه های بصری اجرا می‌شود.

تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی PUBG روی پلتفرم‌های مایکروسافت - گیمفا

منوی تنظیمات گرافیکی بازی در نسخه ایکس‌باکس وان ایکس که نشان می‌دهد بازی با رزولوشن ۴K اجرا می‌شود اما سطح گرافیکی بازی نسبت به اطلاعات این صفحه دچار تغییرات و شخصی سازی‌هایی شده است.

حال، بیایید ببینیم در منوی تنظیمات گرافیکی نسخه ایکس‌باکس وان استاندارد چه چیزی دیده می‌شود. طبق اطلاعات این منو، نسخه ایکس‌باکس وان با رزولوشن ۱۹۲۰x1080 اجرا می‌شود که طبق بررسی های انجام شده کاملا درست است. تا این جای کار همه چیز درست و طبیعی به نظر می‌آید اما وقتی سطح گرافیک بازی را در منو مشاهده می‌کنیم، این درجه روی Very Low تنظیم شده است؛ به این معنی که PlayerUnknown’s Battlegrounds روی کنسول استاندارد با حداقل کیفیت و جزئیات به اجرا درمی‌آید. با این حال، پیشنهاد می‌کنم در قضاوت عجله نکنید زیرا این موضوع باید به صورت دقیق بررسی شود. زمانی که PlayerUnknown’s Battlegrounds را روی پلتفرم رایانه های شخصی با تنظیمات Very Low اجرا می‌کنیم و آن را رو در رو با نسخه ایکس‌باکس وان مقایسه می‌نماییم، متوجه می‌شویم که یک سری شخصی سازی مهم در نسخه وان معمولی صورت گرفته است و در واقع سطح گرافیکی بازی، دقیقا Very Low نیست. حال، بیایید موارد ریز را با هم مقایسه کنیم؛ در زمینه Draw Distance یا دورنمایی، مشاهده می‌شود که نسخه ایکس‌باکس وان حتی از درجه Very Low نیز پایین تر می‌آید زیرا سطح جزئیات در دوردست‌ ها بسیار کم شده و مناظر بسیار بدی را مشاهده می‌کنیم؛ این در حالی است که در مقایسه‌ای دیگر، مشخص می‌شود کیفیت بافت‌های بازی و همچنین سیستم Shading (شامل نورپردازی و ambient occlusion) در نسخه وان استاندارد نسبت به درجه Very Low بالاتر بوده و از کیفیت بیشتری برخوردار هستند. با این حال، نمی‌توان گفت که نسخه ایکس‌باکس وان یک نسخه خوب در زمینه بصری یا حتی عملکرد است و انتظارات واقعا بیشتر از این حد بود.

تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی PUBG روی پلتفرم‌های مایکروسافت - گیمفا

همان طور که مشاهده می‌کنید، در مواردی مانند دورنماها، نسخه وان استاندارد حتی از حالت Very Low نیز پایین تر است اما در زمینه‌هایی مانند کیفیت سایه ها و بافت‌ها، نسخه ایکس‌باکس وان بهتر عمل کرده است.

اما از کنسول قدیمی مایکروسافت که فاصله بگیریم، به کنسول میان نسلی این شرکت، یعنی ایکس‌باکس وان ایکس می‌رسیم که بالاترین قدرت پردازشی و محاسباتی را بین همه کنسول‌های تاریخ دارد. همان گونه که سازندگان روی ایکس‌باکس وان استاندارد ما را ناامید کردند، در اینجا نیز با دیدن نسخه ایکس‌باکس وان ایکس ناامید می‌شویم؛ در منوی تنظیمات گرافیکی این نسخه از بازی گفته شده که PlayerUnknown’s Battlegrounds با رزولوشن ۳۸۴۰x2160 روی این کنسول قدرتمند اجرا می‌شود و همچنین سطح گرافیکی و بصری آن روی Medium تنظیم شده است؛ با این که سطح گرافیکی Medium ناامید کننده به نظر می‌رسد، اما باز هم سطح گرافیکی شخصی سازی شده را مشاهده می‌کنیم. بیایید این سطح شخصی سازی شده را بررسی کنیم؛ زمانی که نسخه ایکس‌باکس وان ایکس را با نسخه رایانه های شخصی با رزولوشن ۴K و سطح گرافیکی Medium به صورت رو در رو مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که به طور کلی سطح نسخه اون ایکس بالاتر است. کیفیت بافت ها یک سر و گردن در نسخه وان ایکس بالاتر بوده و همچنین سایه‌ها و افکت ambient occlusion در مرتبه بالاتری قرار دارد. با این حال، گرافیک نسخه ایکس‌باکس وان ایکس در مواقعی حتی از حالت Medium نیز پایین تر می‌آید؛ به عنوان مثال anti aliasing درکمال تعجب سطح پایین تری دارد و همچنین در بحث Draw Distance، پیشرفت ها نسبت به نسخه ایکس‌باکس وان معمولی بسیار کم و نا محسوس هستند. همه این‌ها باعث می‌شوند تا به طور کلی بگوییم هر دو نسخه ایکس‌باکس وان و ایکس‌باکس وان ایکس پتانسیلی بیش از این داشتند و قطعا کم کاری‌هایی در رابطه با پورت بازی روی کنسول های مایکروسافت انجام گرفته است.

تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی PUBG روی پلتفرم‌های مایکروسافت - گیمفا

در این نما خیلی راحت می‌توان دریافت که نسخه وان ایکس از درجه گرافیکی Medium بالاتر بوده و به صورت دقیق در متن به این موضوع اشاره شد اما این بهتر بودن در زمینه‌هایی جای خود را به ناامیدی می‌دهد؛ مواردی مانند کیفیت نامطلوب دورنماها یا anti aliasing سطح پایین.

در مرحله بعدی قصد داریم تا دو نسخه کنسولی را کنار به کنار هم بررسی نماییم. با وجود توضیحات ارایه شده و تمام نا امیدی‌ها در مورد مسائل بصری، تفاوت بین دو نسخه کنسولی بسیار زیاد است. اولین تفاوت بزرگی که در هنگام تجربه بازی به چشم می‌آید، فاصله بین کیفیت بافت ها در بازی است؛ به این صورت که بافت‌های زمین یا بافت‌های روی سطوح مختلف فاصله‌ای به اندازه یک نسل با هم دارند و این نکته بزرگی است. علاوه بر این، anti aliasing، کیفیت سایه‌ها، پسا پردازش (post processing) و عناصر دیگر، همگی در نسخه وان ایکس پیشرفت بسیاری نسبت به نسخه استاندارد کرد‌ه‌اند. اگر بخواهیم خیلی سرراست سخن بگوییم، PlayerUnknown’s Battlegrounds یک بازی بسیار پرتقاضا است و شاید این مقدار تقاضا نسبت به جلوه های بصری کلی بازی با عقل جور در نیاید. این طور که اعلام شده، برای اجرای بازی روی ایکس‌باکس وان معمولی ۵ گیگابایت از مموری کلی کنسول استفاده شده و این در حالی است که در نسخه وان ایکس، این عدد به ۹ گیگابایت می‌رسد؛ به این معنی که افزایش کیفیت بافت‌های بازی و موارد دیگر به شدت بازی را پرتقاضا کرده‌اند و این موضوع کار را حتی برای بازی‌بازان رایانه های شخصی نیز سخت می‌کند زیرا همه یک کارت گرافیک GTX 1070 یا Titan XP در اختیار ندارند. بد نیست اشاره کنیم که یک سری افکت مانند Lens Flare یا افکت آب نیز در نسخه وان ایکس‌ پیشرفت های خوبی را به خود دیده‌اند و از طرفی افکت‌هایی مانند افکت آتش به صورت ثابت باقی‌ مانده‌اند.

تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی PUBG روی پلتفرم‌های مایکروسافت - گیمفا

تفاوت بین دو نسخه ایکس‌باکس وان معمولی و ایکس‌باکس وان ایکس بسیار زیاد است و همین نکته باعث می‌شود نسخه وان ایکس به یک اولویت برای تجربه PlayerUnknown’s Battlegrounds تبدیل گردد.

اما در آخر می‌خواهیم به سراغ این موضوع برویم که نسخه ایکس‌باکس وان ایکس تا چه حد به نسخه رایانه‌های شخصی (درجه نهایی) نزدیک است. قطعا با توجه به توضیحاتی که ارایه شد، نسخه وان ایکس هنوز آن طور که باید به نظر نمی‌رسد و تفاوت هایی مانند کیفیت بافت‌ها (بین Ultra و High)، میزان anti aliasing و… بین آن ها وجود دارد اما با وجود همه ضعف ها، این نسخه بهترین راه برای تجربه بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds به حساب می‌آید چرا که برای تجربه این عنوان روی پلتفرم رایانه های شخصی با این سطح جزئیات و نرخ فریم مطلوب، بودجه‌ای قابل توجه نیاز است. در آن طرف نسخه ایکس‌باکس وان استاندارد بسیار ضعیف ظاهر شده و نه تنها از نظر بصری غیر قابل قبول است، بلکه از نظر فنی و عملکرد نیز مشکلاتی دارد و نمی‌تواند همیشه بازی را با نرخ فریم ۳۰ بر ثانیه اجرا نماید. یک موضوع دیگر که اشاره به آن ضرری ندارد، اضافه کردن یک مود ۶۰ فریم بر ثانیه برای PlayerUnknown’s Battlegrounds است؛ از آن جایی که بازی به صورت چند نفره است و مدت زمانی که بازی‌بازان برای تجربه آن صرف می‌کنند، معمولا بسیار زیاد تلقی می‌شود، سازندگان می‌توانند یک حالت با رزولوشن پایین تر و نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه به بازی اضافه نمایند (حداقل روی وان ایکس) تا تجربه PlayerUnknown’s Battlegrounds بهتر و ماندگار تر شود. البته این نسخه‌ای که دیجیتال فاندری آن را بررسی می‌کند، نسخه دسترسی زودهنگام بوده و به احتمال زیاد در نسخه نهایی بازی، سازندگان سعی می‌کنند تجربه فنی و بصری بهتری را به بازی‌بازان این عنوان محبوب ارایه نمایند.

تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی PUBG روی پلتفرم‌های مایکروسافت - گیمفا

نسخه ایکس‌باکس وان ایکس با تمام ضعف‌ها و مشکلاتش، به نسخه رایانه های شخصی نزدیک است و شاید با بهینه سازی بهتر سازندگان، نزدیک تر نیز بشود؛ با این حال نمی‌توان از این فاصله موجود چشم‌پوشی کرد.

امیدوارم از این قسمت از سری تحلیل فنی لذت و نهایت استفاده را از آن برده باشید. شما می‌توانید برای بررسی دقیق و موشکافانه عملکرد نسخه بازسازی شده بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds برروی پلتفرم های ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس وان ایکس و رایانه های شخصی، ویدیوی تحلیلی زیر را که به وسیله دیجیتال فاندری تهیه شده است، تماشا و دانلود نمایید (واضح است که تنها مشاهده ویدیو با بالاترین کیفیت ممکن باعث فهم دقیق موضوعات فنی این سری می‌شود):

دانلود ویدیو با رزولوشن ۲۱۶۰p

دانلود ویدیو با رزولوشن ۱۰۸۰p

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی PUBG روی پلتفرم‌های مایکروسافت - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی PUBG روی پلتفرم‌های مایکروسافت - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی PUBG روی پلتفرم‌های مایکروسافت - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی PUBG روی پلتفرم‌های مایکروسافت - گیمفا
تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی PUBG روی پلتفرم‌های مایکروسافت - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • یه خسته نباشید جانانه به اشکان عزیز :yes: :yes:
    بازی کلا بعد از اپدیت های اخیر خیلی بهتر شده به خصوص نرخ فریم
    در بحث گرافیک نسخه وان معمولی که فاجعه هست و اختلافش با وان اکس فاحش هست ولی بین وان اکس و PC که هر دو ۲۱۶۰P اجرا میشن تقریبا اختلاف ناچیزه و مطمئنن با اپدیت های بعدی VS نزدیک تری بین PC و وان اکس خواهد بود

  • ALI POWER 1382 گفت:

    واقعا بازی انلاین خوبیه متاسفانه بنده علاقه ای به بازیهای انلاین ندارم از الان تا ۲ فرودین باید منتظر بمونم تا گاد اف وار منتشر بشه

  • Smoking Alien گفت:

    حداقل نسخه وان رو با early access کامپیوتر مقایسه میکرد الان بازی کاملو با ناقصش مقایسه کردن

  • بهش میگن خدای بهینه سازی :rotfl: جالب ترین نکته اینه اپدیت بازیارو Replace میکنه ک کلا بدبختیه هر دفعه بالای ۴ گیگ باید اپدیت کنیم تو همین هفته ٢ تا ۴ گیگی اپدیت داده 😀

  • Alireza-spv گفت:

    کنسولی که اینو هم نتونه رو الترا اجرا کنه بعد سازنده هاش میگفتن با ۱۰۸۰ti یکسانه :lashes:
    بنظر من احمقانه ترین کار صحبت بین مقایسه گرافیک کنسول و pc
    من ۳.۵ ندادم گرافیک که با کنسولی که قیمت همه چیزش با دو دسته ۱ تومن از گرافیکم کمتره برابر باشه
    قطعا هرگز کنسول به pc نخواهد رسید از نظر گرافیک

  • حالا هی زور بزنید بگید رو xbox خوبه اخه کجاش خوبه برادر من..

  • دارم با توجه به علاقه ای که به فورتزا دارم خودمو قانع میکنم که ایکس باکس وان اس بخرم و این اخبارو که میبینم، حتی شک میکنم وان اس بتونه فورتزا ۸ رو با ۳۰ فریم اجرا کنه. چه وضعیه؟ هیچ بازی ای رو از هیچ کنسولی بهتر اجرا نمیکنه! وقتی مقایسه ش با پی اس ۴ استاندارد رو تو بازیا میبینی خنده ات میگیره اصن!
    مایکروسافت فقط بسته روی وان ایکس (البته اونم نه کاملا) و هی هم نظر و تز و تعریف میده راجع به “خانواده ایکس باکس”. واقعا تاسف باره.

  • mbox گفت:

    واقعاً ایکس باکس وان ایکس قوی ترین کنسول تاریخ بشر هست و بازیارو با فاصله بهتر از هر کنسول دیگه ای اجرا میکنه

  • SEPEHR.HM گفت:

    خودم پیسی بازم و طرفداری از ایکس باکس نمیکنم اما همیشه بد بودن بازی رو یه پلتفرم مشکل از اون پلتفرم نیس مشکل از بهینه سازیه سازندس!این بازی همون موقع که برا پیسی به صورت ارلی اکسس عرضه شده بودن مشکلات فریم زیادی داشت که صدا همرو دراورده بود و رو سیستم های شاخم فریم پایینی میکرفت ولی بعدش درست شد مسلما نسخه ایکس باکسم همینجوربه

تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی PUBG روی پلتفرم‌های مایکروسافت - گیمفا