تحلیل فنی | آیا MGS V: The Phantom Pain با بهروزرسانی پلیاسیشن۴پرو ارزش تجربه دوباره را دارد؟
بیش ۲ سال از عرضه بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain می گذرد؛ عنوانی تحسین شده و فوق العاده زیبا که یک تجربه نهایی و بسیار لذت بخش را به طرفداران سری متال گیر و البته سبک ماجرایی و مخفی کاری القا میکرد. با وجود تمام موضوعاتی که پس از عرضه بازی پیش آمد (جدا شدن کوجیما از شرکت کونامی و…) و محتواهای مختلفی که در دسترس بازیبازان قرار گرفت، اما سازندگان بازی با عرضه شدن کنسول میان نسلی شرکت سونی، یعنی پلیاستیشن ۴ پرو، هیچ واکنشی نشان نداده و بازی خود را برای این کنسول بهینه نکردند. با عرضه این کنسول میان نسلی، علاوه بر بازی های جدید، بسیاری از بازی های قدیمی و پیشتر عرضه شده نیز برای این کنسول بهینه میشوند تا بازیبازان و کاربران آن، بتوانند با کیفیت گرافیکی و بصری بیشتری به تجربه عنوان مورد نظر بپردازند.
اگر بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain را برروی هر کدام از پلتفرم های پلیاستیشن ۴، ایکس باکس وان یا رایانه های شخصی تجربه کرده باشید، میدانید که بازی با وجود گرافیک و جلوه های بصری زیبا و مطلوب، بسیار بهینه شده است و خروچی عملکرد بی نقصی را ارایه میدهد؛ به طوری که در نسخه پلیاستیشن ۴ بازی شاهد جلوه های بصری سطح بالا و نرخ فریم ثابت ۶۰ بر ثانیه بودیم. همین نکته جای سوال به وجود میآورد که با در نظر گرفتن بهینه بودن بازی و البته دسترسی خوب و نسبتا ساده به موتور بازی، یعنی Fox Engine، چرا سازندگان نسبت به بهینه کردن خود اقدام نکرده بودند.
سرانجام، پس از گذشت بیش از ۲ سال از عرضه بازی و ۱ سال عرضه کنسول پلیاستیشن ۴ پرو، به روزرسانی گرافیکی بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain عرضه شده و میخواهیم با بررسی و نگاه موشکافانه متوجه شویم که آیا این عنوان با بهروزرسانی پلیاستیشن ۴ پرو، ارزش تجربه دوباره را دارد یا خیر.
عنوان Metal Gear Solid V: The Phantom Pain برروی کنسول پلیاستیشن ۴ پرو استاندارد، با رزولوشن ۱۰۸۰p اجرا میشد و با عملکرد خوبی که داشت، جای هیچ گلهای باقی نمیگذاشت. حال، این عنوان برروی کنسول پلیاستیشن ۴ پرو با رزولوشن ۱۴۴۰p اجرا میشود و یک ارتقای مهم در زمینه رزولوشن اجرایی دریافت کرده است. به نظر میرسد این رزولوشن اجرایی کاملا مناسبت سخت افزار پلیاستیشن ۴ پرو است زیرا بسیاری از سازندگان دقیقا همین رزولوشن را برای بازی خود روی پرو انتخاب میکنند. اما قطعا پس از گذشت این مدت از عرضه بهروزرسانی پروی بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain، انتظار داشتیم که به غیر از رزولوشن، موارد اضافی دیگری نیز در جلوه های بصری بازی مشاهده کنیم؛ خب، باید بگویم که خیلی به این موضوع امیدوار نباشید.
زمانی که قصد داریم نسخه پلیاستیشن ۴ پرو را با نسخه پلیاستیشن ۴ استاندارد مقایسه کنیم و آن ها را رو در رو قرار میدهیم، به غیر از رزولوشن اجرایی که در یک نمایشگر ۴K به خوبی مشخص می شود؛ تقریبا هیچ تغییر دیگری به چشم نمیآید. کیفیت بافت ها، دورنما ها، جزئیات محیط و… تماما دست نخورده باقی ماندهاند و کمی ناامید کننده هستند. از طرفی در تحلیل دیجیتال فاندری به موضوع افزایش تراکم گرد و خاک در بازی اشاره میشود که هنوز مطمئن نیستیم به دلیل ارتقای سازندگان است یا تغییر داینامیک و پویای دنیای بازی. شاید بتوان از اندک تغییرات در جلوه های گرافیکی بازی، به سایه ها و بازتاب ها اشاره کرد. سایهها در بازی کمی دقیق تر شدهاند که البته مقدار آن بسیار اندک است. از طرفی، در میان پرده های بازی میتوان افزایش کیفیت بافت ها را مشاهده کرد. اما اگر نسخه پرو را با نسخه رایانه های شخصی مقایسه کنیم چه میشود؟ یابد بگوییم که هنوز فاصله این دو نسخه قابل توجه است و عواملی مانند رزولوشن بیشتر سایه ها و دورنماهای با کیفیت تر، نسخه رایانه های شخصی را نسبت به نسخه پرو برتر میکنند.
بهروزرسانی پلیاستیشن ۴ پرو بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain نسبت به سخت افزار این کنسول قابل قبول است اما این فاصله عجیبی که بین عرضه کنسول و عرضه بهروزرسانی ایجاد شد، کمی انتظار ما را بالا میبرد. همان طور که میدانید، بازی Metal Gear Survive در راه است و به دلیل استفاده از موتور Fox Engine جلوه های بصری کاملا مشابه با The Phantom Pain دارد. خیلی جالب خواهد بود که ببینیم این بازی روی کنسول ایکسباکس وان ایکس چگونه و با چه رزولوشنی اجرا می شود و خلاصه این که چگونه از سخت افزار قدرتمند این کنسول استفاده میکند. در مورد بهروزرسانی پلیاستیشن ۴ پروی بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain باید بگویم که اگر آن را به عنوان بازی رایگان سرویس پلیاستیشن پلاس دریافت کرده اید یا نسخه ای از آن را پیش از این در اختیار داشتید، بد نیست تجربه کوتاه و دوباره ای از آن روی پرو داشته باشید اما در غیر این صورت خیلی روی آن حساب نکنید.
شما میتوانید تحلیل فنی کوتاه دیجیتال فاندری در مورد این موضوع را در زیر دانلود نمایید.
پر بحثترینها
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- Red Dead Redemption 2: آیا آرتور مورگان رستگار شد؟
- مایکروسافت: هر دستگاهی میتواند یک ایکس باکس باشد
نظرات
من فکر نمیکنم ارزش ارتقا به pro رو داشته باشه، همین بخاری خودمون کارش درسته :laugh:
ممنون بابت مقاله
اگر بازی قراره برای pro خریدن ارزش تعیین کنه اونها قطعا God of War و Days Gone و The Last of Us هستن
بنده ۲ سال قبل این بازی رو در ps4 معمولی تموم کردم با خوندن متن وسوسه شدم یه بار دیگه بازیش کنم البته این بار درps4pro تازگیا pro خریدم ( مدل معمولیمو فروختم ۶۰۰ تومن روش ۹۰۰ تومن گذاشتم تونستم pro بخرم )
Metal gear solid phantom pain هنوز هم بهترین عنوان اکشن- مخفی کاری در نسل کنونی هست که به لحاظ امتیاز و کیفیت اختلاف بسیار زیادی با رقبا داره و برتریه اون کاملا محسوسه
Phantom pain با متای ۹۳ و نمره ی کامل از بزرگترین مراجع گیمینگ(gamespot,ign) یکی از بهترین عناوین نسل هشت،و یک الگو در سبک مخفی کاری هست
آها!
به خاطر نمره خیلی خوبه؟
متا مهمه؟
شما بازی کردی اصن اینو؟ نسخه ۳ رو هم بازی کردی ببینی متال گیر ۵ در برابرش جوکه؟
دقت کردی نصف امکاناتی که بازی در اختیارت میذاره بی استفاده ن؟
دقت کردی یه سری مرحله ها تکراری و خیلی خسته کننده ن؟
با پول خیلی راحت میشه نمره رو خرید. با وجود اینکه از این بازی خیلی خاطره دارم، اما به جز در بحث بهینه سازی چندان ارزش دیگه ای براش قائل نیستم. خصوصا برای داستان آبکی و ناقصش.
در ضمن در نظر داشته باشین: کوجیما معصوم نیست که همه کاراش شاهکار و بی نقص باشن هی میگین کوجیما این کوجیما اون و همه مشکلات رو گردن کونامی بندازین بهش فحش بدین.از کجا میدونین همه مشکلات رفتن کوجیما گردن کونامیه و کوجیما هیچ تقصیری نداشته؟
این یه بازیش واقعا مایه آبروریزیه.
بازی خوبی که هست ولی فراموش نشود که قطع به یقین ضعیف ترین و بی حساب و کتاب ترین نسخه ی متال گیر هم هست
بهترین بازی تمام زندگی من سری متال گیر سالید است ،
همه ی نسخه هایش … تمام سری متال گیر … بجز فانتوم پین …
موفق باشید
واقعا تفاوت اصلا مشخص نیست.
خاک بر سر کوجیما و کونامی باهم که این بازی رو نابود کردند هردوهم مقصرت.واقعا فانتوم پین صرفا نون اسم کوجیما رو خورد و این مثه یه اپیدمی شده که به بازی های کوجیما عیبه نمره ی پایین بدن.چپتر دو کاملا تکراری و داستان ناقص بازی این بازی رو در سری متال گیر به یه زباله ی محض تبدیل میکنه.متال گیر چهار و لول دیزاین شاهکارش یا شماره دو کجا این شت کجا.صرفا نون اسم کوجیما رو خورد.فن های اصیل بازی میدونن چی میگم
انچنان که باید روی کنسول پرو با این زمانی که در اختیار داشتن کار نکردن و کم کاری کردن متاسفانه رزولوشن هم انچنان ارتقایی پیدا نکرده و کاریش نمیشه کرد
این بازی مورد علاقه من تو سال ۲۰۱۵ بود، داستانش خیلی بد بود اما بازم ازش به خاطر گیمپلی بینظیرش لذت بردم، واقعا آزادی عمل توی یه بازی مخفی کاری رو به بالاترین حدش رسوند، بطوری که بعد از تموم کردن بازی فکر کردم تمام راه و روش های بازی رو بلدم اما بعدش یکی از دوستانم تمام مراحل رو به روش های دیگه رفت که من تا حلا هیچ کدوم رو ندیده بودم، این اولین بازی بود که به من این حس رو داد که دارم یک عنوان نسل هشتم بازی میکنم، واقعا اگه از عناوین مخفی کاری لذت میبرید این بازی رو از دست ندید
این متال گیر بخاطر فشار های وحشتناک کونامی روی کوجیما جوری شد که طرفدار ها انتظار نداشتن , مثل تبدیل شدن گیم به دو قسمت که درخواست کونامی بخاطر بالا رفتن هزینه ساخت بازی بود یا اوپن ورلد شدن بازی که به نظر من این هم خواسته ی کونامی بود چون الان دوران بازی های اوپن ورلد هست و بس و همه هم برای این سبک بازی ها خرج میکنن پس این هم از کوجیما خواسته شد تا با هر بدبختی توی گیمش اضافه کنه, که نتیحه اش یه محیط نسبتا بزرگ و خالی شد, شخصیت پردازی ضعیف ونوم اسنیک که در ۹۰% مواقع فقط گوش میداد به مکالمات و هیچ صحبتی نمیکرد رو واقعا نمیتونم درک کنم و برای این قضیه تنها چیزی که به ذهنم میرسه این هست که شاید باز هم بخاطر سخت گیری های کونامی که ساخت بازی هر چه زودتر تموم بشه تا بتونن به فروش برسن و خرج ها جبران شه استودیو مجبور شد قید یه سری چیز ها رو بزنه, در مورد کمبود باس فایت ها یا آنتاگونیست به یاد ماندنی هم که یه عده ازش ایراد میگرفتن به نظر من با همین فصل ۳ مطمئنن جبران میشد, در آخر این که تمامی متال گیر های اصلی (۱-۲-۳-۴-Peace Walker) تا قبل از این عنوان شاهکار محض بودن و این قضیه انتظارات همه رو بالا برده بود, هر چند که این نسخه هم عالی بود و واقعا جز ۱-۲ مورد مشکل واقعا بزرگی نداشت بخاطر شاهکار نبودنش مثل نسخه های قبل شدیدا زیر انتقاد و توهین رفت, تا جایی که آدم های لوده و بیخودی مثل کانال بازیخوار تا جایی که تونستن به کوجیما و سری متالگیر توهین کردن و تمامی کسایی که از موفقیت این سری دل خوشی نداشتن با خوشحالی هر چه تمام تر شروع کردن به ایراد گرفتن از این سری و توهین کردن بهش, اگه بحث از ایراد هم باشه بازی مثل The last of us که شاهکار نامیده میشه یک باگ بسیار بزرگی داشت که NPC های بازی هوش مصنوعی ضعیفی داشتن و توسط دشمنان هم انگار دیده نمیشدن, به فرض تو جایی که خود بازیکن باید مخفی کاری میکرد و حواسش کاملا جمع میبود NPC های همراه شخصیت اصلی با خیال راحت شروع به دویدن و جلو رفتن میکردن که برای من گند میزد به جنبه مخفی کاری, ولی من تا الان یک نفر ندیدم بخواد این مشکل رو مطرح کنه و همه این رو انکار میکنن.
(امیدوارم این دفعه دیگه این کامنت من نره برای بررسی)
@sacr1flces
دوست عزیز در مورد باگی که مطرح کردی تو آخرین ما…
این اصلا مسئله ای نیستش که شما انقد بزرگش کنی! هوش مصنوعی بازی بشدت عالی بود چه دشمنا چه افراد خودی و شاید شما یه همچین صحنه ای رو یک الی دو بار در طول یک بازی ای که بیش از ۱۳ ساعت گیم پلی داره ببینی!
اگرم همچین موردی دیده شد که دشمنا افراد خودی مثه الی رو مثلا انگار نمیبینن بخاطر اینه که اشتباه کوچیک و جزعی هوش مصنوعی به قیمت از دست رفتن زحمت شما در امر مخفی کاری تموم نشه…تو انچارتد ۴ ام همین مسعله بود…
واقعا شما فکر کردی واسه ناتی داگ کاری داشته که این کارو انجام نداده یا مثلا خودشون این مسئله رو نمیدونستن که میگی این باگ بازی بوده؟؟! عجبا
به معنای واقعی از این بازی لذت بردم لقب استاد برازنده کوجیماست .
خیر، تجربه دوباره به خاطر پیشرفت نه چندان چشمگیر برای کسانی که یک/چندین بار تجربه کردن نداره
نمیدونم چرا همش از ارتقا به پرو یا ارتقا ندادن به پرو صحبت میشه . ینى فرض شده که همه یه دستگاه تلویزیون فورکى تو خونه هاشون دارن ؟؟!! بابا بحث اصلى ارتقاى تلویزیونه هست نه کنسول خخ
دوستان منی ک با اسپلینتر خیلی حال کردم بنظرتون از اینم خوشم میاد؟
۱۰۰درصد چه بسا بیشتر همون مرحله اول بازی چنان میخکوبت میکنه که نگو و نپرس اما خب نسبت به نسخه های قبلی این سری متاسفانه به نظر من پسرفت بود اما اگر شما تا به حال نسخه های قبل رو بازی نکردی و این اولین متال گیر شماست پس ۱۰۰درصد شما رو راضی میکنه
صدرصد خوشت میاد .حتی میتونم بگم میزنه کنار واست همه ی بازیاتو
من پرو دارم
گرن توریسمو توش فور کی native هست فوق العادست .ولفنشتاین ۲ هم توش ۲k هست بسیار زیباس تو پرو بافت هام بهترن
همین اسلیم خودمون کاملا راضی کنندس