تحلیل فنی | بررسی عملکرد Middle-Earth: Shadow of War برروی کنسولها
مقایسه فنی و گرافیکی و بررسی فنی بازیهای مختلف برروی پلتفرم های گوناگون، همیشه جذابیت خاصی برای بازیبازان دارد. بررسی عملکرد بازی ها و چگونگی اجرای آن ها برروی پلتفرم های مختلف، نه تنها باعث میشود تا جزئیات منحصر به فردی را کشف کنیم، بلکه میتوانیم با آگاهی فنی بیشتری به تجربه بازی مورد نظر بپردازیم. با قسمتی جدید از سری تحلیل فنی با گیمفا همراه باشید.
پس از موفقیت بسیار عالی بازی Middle-earth: Shadow of Mordor در سال ۲۰۱۴، هیچ جای تعجبی نداشت که استویوی Monolith Productions و شرکت برادران وارنر، خبر از ساختن دنبالهای برای بازی با نام Middle-earth: Shadow of War دادند. این بازی به تازگی عرضه شده و مانند نسخه اول، توانسته بازیبازان را به خوبی راضی و سرگرم نماید اما جدا از بدی و خوبی آن، در این مطلب قصد داریم تا این عنوان را از نظر فنی و بصری بررسی کنیم و ببینیم که عملکرد بازی روی پلتفرم ها و کنسولهای مختلف به چه گونه ای است.
استودیوی Monolith برای ساخت بازی Middle-earth: Shadow of Mordor، از یک موتور کاملا جدید و مناسب نسل هشتم کنسول ها استفاده کرده بود که Lithtech نام داشت. این موتور به سازندگان این اجازه را میداد که افکت های گرافیکی پیشرفته ای را وارد بازی کنند یا صحنه های سینمایی با کیفیتی بسازند اما این موتور برای پردازش صحنههای بسیار شلوغ و و پر جمعیت، مشکل به وجود میآورد. سازندگان در Middle-Earth: Shadow of War تصمیم به خلق نبرد های حماسی و بزرگی گرفتند و همین موضوع باعث شد تا موتور قبلی به کلی کنار برود. برای ساخت بازی جدید از موتور Firebird استفاده شده که کار را برای سازندگان راحت کرده است. پیش از این که به سراغ بررسی فنی دقیق Middle-Earth: Shadow of War برویم، اجازه بدهید اشاره کنم که نسخه اول بازی در هنگام عرضه کنسول پلیاستیشن ۴ پرو یک بهروزرسانی گرافیکی دریافت کرد که این عنوان را یک سر و گردن بالا برد و تفاوت فاحشی بین نسخه معمولی و پرو ایجاد کرد. با اشاره به این موضوع، قصد دارم بگویم که سازندگان این سری نشان دادهاند فناوری ها و سخت افزارهای جدید برایشان معنی بسیاری دارد و تا جایی که ممکن است روی آن ها کار میکنند.
با این که تمرکز ما در این مطلب برروی نسخههای کنسولی است، اما بد نیست کمی هم به نسخه رایانه های شخصی اشاره داشته باشیم. به غیر از تمام امکانات و تنظیمات گرافیکی این نسخه، سازندگان دو بسته ویژه را در نظر گرفتهاند؛ یکی از این بستهها، بسته میان پردههای ۴K بازی است که ۲۵ گیگابایت حجم دارد و علاوه بر کاربران رایانه های شخصی، بازیبازان پلیاستیشن ۴ پرو نیز میتوانند آن را دانلود نمایند و بسته دوم، ۱۵ گیگابایت حجم دارد و بافتهای بازی را به صورت ۴K درمیآورد (مخصوص PC). این بستهها باعث میشوند تا عنوانی بسیار زیبا و فراموش نشدنی را تجربه نماییم. طبق محاسباتی که انجام شده، برای اجرای بدون مشکل بازی با بافتهای ۴K، حداقل به یک کارت گرافیک ۸ گیگابایتی مانند GTX 1070 یا R9390 نیاز است که هر کدام باید vRAM بالایی داشته باشند. همین موضوع دلیلی بر آن است که سازندگان به هیچ وجه نمیتوانستند بافتهای ۴K یا حتی نزدیک به آن را به نسخه پلیاستیشن ۴ پرو اضافه کنند. بازی Middle-Earth: Shadow of War برروی کنسول پلیاستیشن ۴ پرو، ۲ حالت فنی و گرافیکی دارد؛ یکی از حالت ها Favor Resolution و دیگری Favor Quality نام دارد. در حالت Favor Resolution، بیشتر روی رزولوشن اجرایی بازی تمرکز میشود و جزئیات کمی کاهش مییابند. رزولوشن اجرایی در این حالت از بازی، به صورت داینامیک و پویا است و در کم تقاضا ترین صحنهها (مانند دوربین روی آسمان) نیز حداکثر به ۱۸۳۰p میرسد. در حالی که این، بیشترین رزولوشن خروجی بازی روی پلیاستیشن ۴ پرو است، حداقل رزولوشن (در صحنه های شلوغ) به ۱۵۱۲p میرسد. با این وجود، شاهد صحنه های زیبا و تصاویر با کیفیتی در بازی هستیم و رزولوشن داینامیک بازی قطعا بازیبازان پرو که نمایشگر ۴K دارند را راضی خواهد کرد؛ مخصوصا این که بازی از همان ابتدا از HDR به طور کامل پشتیبانی میکند و رنگهای بسیار زیبایی را در بازی مشاهده میکنیم. در آخر میتوانیم بگوییم که رزولوشن اجرایی بازی در این حالت به صورت میانگین، روی ۱۶۲۰p است.
موضوع وقتی جالب تر میشود که به سراغ حالت بعدی، یعنی Favor Quality برویم. این حالت گرافیکی قطعا برتری هایی نسبت به حالت قبلی دارد. در حالی که رزولوشن اجرایی در این حالت در همان حوالی ۱۶۲۰p در حال گردش است، شاهد جلوه های بصری با کیفیت تری هستیم؛ به عنوان مثال، دورنما ها (Draw Distance) بسیار با کیفیت تر میشوند، اشکال هندسی بهبود مییابند و کیفیت سایهها افزایش پیدا میکند. درست است که باز هم خبری از آن بسته بافت های ۴K برای بازی نیست اما قطعا تجربه زیبا و فوقالعاده ای را برای ما رقم خواهد زد. در مواردی که به آن ها اشاره شد، قطعا کیفیت بالاتر دورنماها بیشتر به چشم میآید. در حالت Resolution، زمانی که به یک منطقه نزدیک میشوید، کم کم میبینید که اجزای گرافیکی مانند سایهها، جزئیات و… یکی پس از دیگری اضافه میشوند اما در حالت Quality، همه چیز از دور مشخص و واضح است. مورد مهم و ریزی که در نسخه پلیاستیشن ۴ پرو (در هر حالت گرافیکی) دیده میشود، وجود تکنیک Ambient occlusion؛ برای کسانی که با این فناوری گرافیکی آشنایی ندارند، باید توضیح دهم که Ambient occlusion یک فناوری سه بعدی برای ایجاد سایههای واقع گرایانه برروی سطوح مختلف است؛ به این معنی که افتادن سایه روی یک جسم، نسبت به نور آن منطقه و محیط پیرامون، تغییر میکند. وجود این فناوری در نسخه پرو، باعث ایجاد سایههای واقع گرایانهای در گوشه ها و کنج هر سطح و مقطع شده است.
یکی دیگر از نقاط قوت نسخه پلیاستیشن ۴ پرو، وجود Parallax mapping در برخی از نقاط نقشه است. با استفاده از این فناوری گرافیکی، نقشه به صورت برجسته در میآید و جای پای Talion به زیبایی روی برف ها اثر میگذارد. تا این جا هر چه گفتهایم، تعریف از نسخه پلیاستیشن ۴ پرو بازی بوده است اما نسخه پرو و در کل، نسخههای کنسولی، قطعا یک ضعف بزرگ دارند. در طول بازی به سطوحی میرسید که حس میشود کیفیت بافت آن ها اصلا متعلق به این نسل نیست؛ این بافت های بی کیفیت و زشت، معمولا در پایه برجهای دیدبانی دیده می شوند و کاملا شما را متعجب میکنند. درست است که در نسخه های کنسولی انتظار ۱۵ گیگابایت حجم بافت های ۴K (مانند نسخه رایانههای شخصی) را نداریم اما حداقل انتظارمان از این نظر، بیشتر است. شاید سازندگان در آینده یک بهروزرسان برای درست کردن این بافت ها (حداقل روی پلیاستیشن ۴ پرو) منتشر کنند اما فعلا، این یک نقطع ضعف به حساب میآید.
از نسخه پروی بازی که بگذریم، به نسخههای استاندارد پلیاستیشن ۴ و ایکسباکس وان میرسیم. نسخه پلیاستیشن ۴ بازی با رزولوشن ۱۰۸۰p Native اجرا میشود و به از این نظر به مانند نسخه اول بازی است؛ این در حالی است که نسخه ایکسباکس وان به صورت داینامیک بین ۹۷۲p و ۱۰۸۰p در حال حرکت است اما در ۹۰ درصد مواقع روی ۹۷۲p قرار دارد. این مقدار افت در رزولوشن بازی شاید در نگاه اول بی اهمیت جلوه کند اما آن قدری مهم است که در برخی مواقع چمن ها در دوردست، بلوری به نظر برسند یا در دورنماها، تفاوت به خوبی دیده شود. تفاوت ها بین نسخههای استاندارد به همین جا ختم نمیشود و نسخه وان نسبت به نسخه پلیاستیشن ۴، کیفیت سایههای ضعیفی داشته و همچنین Anti Aliasing کمتری دارد. در مورد عملکرد بازی، باید بگوییم که خوشبختانه Middle-Earth: Shadow of War برروی همه کنسول ها با نرخ فریم ثابت ۳۰ بر ثانیه اجرا میشود و تنها در مواقع نبرد های بزرگ و شلوغ، شاید نرخ فریم نسخههای ایکسباکس وان و پلیاستیشن ۴ در حد ۱ یا ۲ فریم افت کند که قطعا مشکلی در بازی به وجود نیاورده و خیلی محسوس نیستند.
امیدوارم از این تحلیل فنی لذت برده باشید. همه نسخههای کنسولی موجود را بررسی کردیم اما در آخر به این موضوع میرسیم که بازی برروی ایکسباکس وان ایکس (کنسول میان نسلی قدرتمند مایکروسافت) چگونه اجرا میشود؟ این کنسول قطعا vRAM کافی برای اجرای آن بافت های ۴K را دارد و شاید حتی در این حالت، خروجی رزولوشن ثابت ۲۱۶۰p نیز بگیریم. قطعا باید تا زمان عرضه این کنسول صبر کنیم. شما میتوانید برای بررسی دقیق و موشکافانه عملکرد بازی Middle-Earth: Shadow of War برروی کنسول ها، ویدیوی تحلیلی زیر را که به وسیله دیجیتال فاندری تهیه شده است، تماشا و دانلود نمایید. (واضح است که تنها مشاهده ویدیو با بالاترین کیفیت ممکن باعث فهم دقیق موضوعات فنی این سری میشود):
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
نظرات
سلام
با تشکر از بررسی خوبتون….
واقعا عنوان بهینه ای هست.
انشالله میخرمش چون از نسخه قبلیش خوشم امد
خیلی گرونه لامصب :rotfl:
دوستانی که اهل فن هستید وجدانآ جواب بدید
من می خوام وان ایکس بخرم اصلآ هم اهل انلاین بازی کردن نیستم می خوام بدونم می شه رو وان ایکس مثل ps4 اکانت ترکیبی و ظرفیت ۱ ریخت یا نه؟
https://static.gamespot.com/uploads/scale_super/823/8237367/3278633-8338298543-rottr.jpg
تو چی میگی زبون بسته 😐 لینک میذاری فکر کردی ش.ا.خی؟روی وان اکس گرافیکش بیشتره چون گرافیک رو خود سازنده افزایش داده رو این کنسول وگرنه توی مقایسه با pc بهتر نبود(بهتر بگ.م پ.ش.م pc هم نبود) با پرو هم فقط یه ا.ح.م.ق.ی مثل تو مقایسه میکنه وقتی سخت افزار مشابه ندارن.چرا از نسخه one sنمیذاری روحمون شاد شه :rotfl: :rotfl: :rotfl:
تو یه روز کرک شد :laugh:
Assissin cered
بله ایکس باکس وان هم ظرفیت ۱ یا آفلاین داره اونهم بصورت قانونی گیم شرینگ میفروشه
بیرون هم هارد ۱ ترابایت ۲۵۰ می گیرند فول برات بازی می ریزند تو ایکس باکس
https://static.gamespot.com/uploads/scale_super/823/8237367/3278633-8338298543-rottr.jpg
و این اسستتتتت قدررررت وان ایکس
واقعا خریدن one s از حالا به بعد حماقت محض تا همین الان هم کیفیت بازی هارو این کنسول نا امید کننده بوده از الان به بعد به مراتب بد تر هم میشه نمونش همین بازی یا پروجکت ۲ کسی که میخواد بره سمت xbox فقط و فقط one x
موافقم فقققققطططططططط وان ایکس ….بقیه چنگی به دل نمیزنند از وان اسم نا مید شدم
red dead
نسخه ی قبلی که ۹۰۰p اجرا میشد رو وان و تمام بازی ها نسبت به قبل رو وان پیشرفت داشتن ولی کماکان اختلاف با فور اندکی وجود داره و نمیشه کاریش کرد.شما کافیه یه مقایسه کنی عملکرد بازی های جدید و قدیم رو روی وان که پیشرفت رو میبینی که چقد داره به ۱۰۸۰p نزدیک میشه از ۷۲۰p رسیده به داینامیک بین ۱۰۸۰ و ۹۷۲p.این پسرفته یا پیشرفت؟
شما به هیچوجه مقایسه نکن نسخه ایکس یا پرو رو با وان.فقط نسخه ی فور باید مقایسه بشه که همیشه دورنماهاتوی فور توی تمام بازیها بهتر بوده
اشکان جان عالی بود خسته نباشی :yes: :yes:
قبلا هم گفتم این روزها خبرهای خوبی از کنسول پرو میاد و نسبت به گذشته پشتیبانی خیلی بهتری ازش میشه طبق توضیحات هم تفاوت زیادی با سایرین داره
درباره کنسولهای معمولی هم همین که فریم رو ثابت نگه داشتن خودش یک دنیاست
بازی روی کنسول پرو به شدت واسم لذت بخش بود
کاش بقیه بازی ها همچین تفاوت هایی رو داشته باشن
من که نه پول برای خرید پرو دارم ونه x1x
ترجیح میدم دیگه بیخیال بازی های جدید بشم
من دارم با پلی ۴ رو تی وی ۴k بازی میکنم خیلی قشنگه
بابا چرا به این بیچاره منفی میدین عقده ای های دهاتی چتونه شماها؟؟ به خدا گند زدن به سایت به فلان جای مسئلین سایت هم نیست این چه وضعشه اخه بابا این منفی مثبتارو بردارین به خدا واسه بزرگای اینجا اعصاب نمیمونه یه مشت بچه ای ابنه ای میان اینجا منفی میدن بدون اینکه تخ… کنن نظرشونو زیرش بنویسن با پلی ۴ رو تی وی ۴k داره گیم میزنه این چیش ایراده؟ مثل بدبختا رفتار نکنین تورو خدا گند میزنین به اعصاب ادم
من اونو نوشتم برای اینکه بپرسم ممکنه به خاطر تلویزیون باگ تو بازی ایجاد بشه یا نه ؟ شارژ تموم شده بود همین نیم ساعت پیش شارژ گرفتم برای گوشی خب عقده ای اند دیگه
نه عزیز اصلا ربطی نداره تو تی وی فقط نرخ فریم مسئلس و کیفیت باگ مربوط به بهینه سازی گیمه من خودم فول اچ دی تی وی دارم ولی دلیل به این نیست که تو ۴k داری بیام بهت منفی بدم فقط بخاطر اینکه عقده ای بودن خودمو به خودم ثابت کنم مبارکت باشه همیشه تو شادیه استفاده کنی ازش دیگه اینهمه مسخره بازی لازم نداره که گند زده شده به این مملکت رفته صدای هیچکسم درنمیاد
تشکر از آقا اشکان عزیز
دوستان برای پشتیبانی از تیم چهار نفره ی دیجیتال فاندری، این ویدیو رو در یوتوب لایک کنید.
بازی خیلی سنگینی هست.صد گیگه.
دیگه باید به این حجم از بازی ها عادت کنیم.