تحلیل فنی | بررسی عملکرد بازی Knack II برروی پلیاستیشن ۴ و پلیاستیشن ۴ پرو
مقایسه فنی و گرافیکی بازیهای مختلف برروی پلتفرم های گوناگون، همیشه جذابیت خاصی برای بازیبازان دارد. بررسی عملکرد بازی ها و چگونگی اجرای آن ها برروی پلتفرم های مختلف، نه تنها باعث میشود تا جزئیات منحصر به فردی را کشف کنیم، بلکه میتوانیم با آگاهی فنی بیشتری به تجربه بازی مورد نظر بپردازیم. با قسمتی جدید از سری تحلیل فنی با گیمفا همراه باشید.
انگار همین چند روز پیش بود که بازی Knack به عنوان یکی از بازیهای زمان عرضه کنسول پلیاستیشن ۴ در سال ۲۰۱۳ روانه بازار شد و قصد داشت تا از هر نظر، توانایی های کنسول جدید سونی را به همگان نشان دهد. Knack قطعا بازی خوبی نبود و با تمام عناصر سرگرم کننده و جذاب خود، نتوانست نظر مثبت اکثر بازیبازان و منتقدان را به خود جلب کند اما حداقل میتوان آن را عنوانی مفید برای معرفی قابلیت های انحصاری کنسول پلیاستیشن ۴ دانست. حال، پس از گذشت تقریبا ۴ سال، نسخه دوم این بازی با نام Knack II بازگشته است و این بار پیشرفت های زیادی را با خود به همراه دارد. در این چهار سال، اتفاقات بسیاری رخ داده؛ از طرفی چند سالی از عمر کنسولهای نسل هشتم گذشته و از طرفی دیگر، کنسول های میان نسلی وارد بازار شدهاند. همان طور که حدس زدهاید، Knack II برروی کنسول خانگی قدرتمندتر سونی، یعنی پلیاستیشن ۴ پرو بهینه سازی شده است و باید در همین ابتدا به شما بگویم که این بهینه سازی بسیار خوب و دلنشین است و اصلا شما را به مانند بسیاری از بازیهای دیگر، نا امید نخواهد کرد.
اگر یادتان باشد، پیش از این اشاره کردیم که نسخه اول Knack در سال ۲۰۱۳، به نوعی برای نشان دادن قدرت و قابلیتهای کنسول نسل هشتمی سونی، یعنی پلیاستیشن ۴ عرضه و طراحی شده بود. حال، میتوان Knack II را به نوعی یک پیشرفت و البته وسیلهای برای نشان دادن قدرت بیشتر کنسول پلیاستیشن ۴ پرو در نظر گرفت. بیایید با نسخه پلیاستیشن ۴ استاندارد آغاز کنیم؛ نسخه معمولی بازی به مانند نسخه اول با رزولوشن ۱۰۸۰p اجرا میشود و شاهد پیشرفت های گرافیکی متعددی در زمینه جلوه های بصری هستیم. مشخص است که پس از گذشت تقریبا ۴ سال از عرضه کنسول پلیاستیشن ۴ و البته نسخه اول بازی، سازندگان جای مانور و کار بیشتری را برروی این کنسول میبینند و میتوانند بازی زیباتری را خلق نمایند. نکته جالب در اجرای بازی روی کنسول استاندارد، وجود گزینه HDR و امکان استفاده از آن است. علاوه بر این، سازندگان در زمینه نرخ فریم نیز بسیار هوشمندانه و خوب عمل کردهاند؛ بازی برروی پلیاستیشن ۴ استاندارد گزینه قفل فریم روی ۳۰ بر ثانیه را دارد اما در صورت برداشتن این قفل، نرخ فریم بازی تا حدود ۴۵ بر ثانیه بالا میرود و با این که ثابت به حساب نمیآید، اما تجربه خوبی را برای بازیبازان به ارمغان میآورد.
اما بیایید به سراغ قسمت بهتر قضیه، یعنی نسخه پلیاستیشن ۴ پرو بازی برویم؛ Knack II را به جرعت میتوان یکی از عناوینی معرفی کرد که عملکردی بسیار خوب و قابل توجه را برروی کنسول میان نسلی سونی، یعنی پلیاستیشن ۴ پرو دارد. سازندگان در این نسخه از بازی دست بازیباز را به خوبی باز گذاشته و امکانات خیلی خوبی را برای او فراهم آورده اند. اول از همه با این شروع کنیم که بازیبازان میتوانند از دو حالت مختلف فنی با نامهای «High Resolution» یا «High Frame-rate» استفاده کنند. در حالت رزولوشن بالا، رزولوشن اجرایی بازی با کمک فناوری checkerboarding به ۱۸۰۰p میرسد؛ به این معنی که بازیبازان میتوانند شاهد تصاویری با رزولوشن ۳۸۰۰x1800 باشند که با وجود این که ۴K Native به حساب نمیآید اما پیشرفت خوب و قابل توجهی به شمار میرود. اما این تنها آغاز کار است؛ در این حالت گرافیکی، Knack II بسیار زیباتر به نظر میرسد؛ به این معنی که افکتهای Anti Aliasing و موشن بلور بسیار بیشتر به کار رفته، کیفیت سایهها اندکی افزایش پیدا کرده و البته نکته مهم دیگر، استفاده بیشتر از افکت Ambient Occlusion است که باعث شده سایهها و میزان نور و سایهای که در محیط دیده میشود، بسیار واقع گرایانه و با ظرافت به نظر برسد. در این حالت گرافیکی که بازی را بسیار با کیفیت و زیبا میسازد، بازیبازان با برداشتن قفل فریم ۳۰ بر ثانیه، میتوانند نرخ فریمی معادل با خروجی نرخ فریم کنسول پلیاستیشن ۴ استاندارد، یعنی حدود ۴۵ در ثانیه بگیرند (قفل ۳۰ فریم بر ثانیه همیشه در دسترس و قابل استفاده است).
حالت گرافیکی دیگر در نسخه پلیاستیشن پرو، نرخ فریم بالا است. در این حالت رزولوشن اجرایی بازی به همان ۱۰۸۰p بازمیگردد و برخی از ویژگی ها و افکتهای بصری بازی حذف (یا کمتر) میشوند تا نرخ فریم Knack II به ۶۰ بر ثانیه برسد. قطعا تجربه چنین بازیهایی که از مبارزات سرگرم کننده و سکوبازیهای متعدد تشکیل شدهاند، با نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه لذت بسیاری دارد و تجربه بسیار بهتری برای بازیبازان و طرفداران فراهم میشود. البته مواقعی نیز وجود دارد که نرخ فریم بازی کمی از ۶۰ پایین تر میآید و همانطور که حدس زدهاید، این اتفاق معمولا در موقعیت های بسیار شلوغ رخ میدهد. همان طور که میبینید، دست بازیباز در نسخه پلیاستیشن ۴ پرو واقعا باز است و سازندگان از نظر فنی چیزی کم نگذاشتهاند.
پس از خواندن این تحلیل فنی، متوجه میشویم که Knack II عنوانی بسیار خوب و قابل قبول از نظر فنی به حساب میآید و از توانایی هر دو کنسول پلیاستیشن ۴ استاندارد و پلیاستیشن ۴ پرو به خوبی استفاده کرده است. اگر بخواهیم لحظه ای از بحث فنی خارج شویم، باید بگویم که Knack II عنوانی با پیشرفتهای بسیار عالی نسبت به نسخه اول است و بازی سرگرم کننده و مطلوبی به حساب میآید؛ طراحی مراحل بازی و همچنین طراحیهای هنری بازی از همه نظر پیشرفت کرده و گیمپلی خوبی را برای بازیبازان ساختهاند. نکته دیگر این که بازی را نسبت به دموی رایگان آن در فروشگاه پلیاستیشن قضاوت نکنید زیرا یکی از مراحل و موقعیت های بسیار بد بازی شامل دمو شده و در بازی اصلی، مراحل با کیفیتتر و بسیار بهتری یافت میشود. شما میتوانید برای بررسی دقیق و موشکافانه عملکرد بازی Knack II برروی کنسولهای پلیاستیشن ۴ و پلیاستیشن ۴ پرو، ویدیوی تحلیلی زیر را دانلود نمایید (واضح است که تنها مشاهده ویدیو با بالاترین کیفیت ممکن باعث فهم دقیق موضوعات فنی این سری میشود):
دانلود ویدیو با رزولوشن ۱۰۸۰p (نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه)
دانلود ویدیو با رزولوشن ۷۲۰p (نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه)
پر بحثترینها
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
نظرات
به قول یکی از دوستان کناک ۲ 😀
ساعت ۷:۱۹ دقیقه صبح هم دست از سر این بنده خدا بر نمیدارین؟!
مستر چیپس دروغ میگی
ما خواب نداریم والا :laugh:
خدا رو شکر کسی من و جعل نکرده 😀 چون نه زیاد نظر میدم نه کسی منو میشناسه به جز یه چند نفر انگشت شمار.
الان میدونم با این حرفم یکی میاد منو جعل میکنه :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
کناک :rotfl:
بطور کلی میگم.
بنظرم رزولوشن ۱۰۸۰ با ۶۰ فریم بهتر از ۴K با ۳۰ فریم است.رزولوشن پایینتر قابل تحمله ولی فریم پایین اعصاب خرد کنه.بخصوص تو عناوین ریسینگ.
به این میگن بهینه سازی :yes: :yes:
بازیش ۱ معمولی بود و خبری نبود. ولی این ۲ دموش رو بازی کردم بازی قشنگیه.
مبارک تمام سونی فن های عزیز که پشت سر هم باید انحصاری و شاهکار بزنن به بدن
اینشالا خدا به همه پول بده یک پلی ۴ بخرن حال کنند.
:doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor: :doctor:
خندمگرفت از این بازی اخه اینا چیند دیگه مگه واسه سگا بازی میسازید
شما دموش رو روی Very Hard بازی کن بعد نظرت عوض میشه
تنها مشکلی که بازیش داره شخصیت پردازیش هستش. خیلی بی ریخته ولی خود بازی قشنگه
دموش رو دان کن تست کن حتما
دادا من اولین چیزی که از یه بازی میخام خشونته و خون و خون ریزی چیزی که تو گاداف وار و تلو زیاد هست
واسه من داستان و گیمپلی حرف اولو میزنه بعدش موزیک و گرافیک و خشونت بازی از نظر من باید ارزش تکرار بالایی داشته باشه تا بتونه تا دراز مدت تو قلب گیمر بشینه
از انحصاری های قدرتمند سونی :laugh:
آدم باید سرش به جایی خورده باشه برای این بازی بی کیفیت هزینه کنه :no:
چرا انقدر داغ شدی جیگر :rotfl: :rotfl: