TGC 2017 | مصاحبه اختصاصی با سازندگان بازی «بازوکا»
در جریان نمایشگاه TGC 2017 که در مرکز همایشهای صدا و سیما در حال برگزاری است، موفق شدیم تا با استودیوی hexino سازندگان بازی «بازوکا» مصاحبه ای را داشته باشیم. با گیمفا همراه باشید.
شاید بسیاری از بازیبازان، اطلاعات چندانی از بازی شما، یعنی بازی بازوکا نداشته باشند؛ میتوانید یک توضیح کلی در مورد بازی بدهید؟
بازوکا یک بازی آنلاین ریل تایم PVP است که یعنی کاربران میتوانند به صورت هم زمان با یکدیگر به نبرد بپردازند. مدل نبرد های بازی بازوکا، یادآور بازی های قدیمی مانند Worms است یا Angry Birds است اما در این جا ما بازی را از نو برای دستگاه های موبایل طراحی کردیم و با کنترل تاچ و مکانیک های ساده، بازیبازان میتوانند نبردهای اکشن و بسیار هیجان انگیز را با یکدیگر داشته باشند.
برایم جالب است که ایده اصلی طراحی بازی چگونه به ذهنتان رسید؟ طراحی شخصیت های میوه ای و ساخت کاراکترهایی به این صورت.
البته این شخصیت ها میوهای نیستند، فقط یکی از آن ها شبیه آناناس است (با خنده). ایده اصلی و اولیه ساخت بازی به این شکل، توسط تیم Hexino از مهرماه سال ۹۴ آغاز شد و از آن زمان آغاز به کار کردیم. ابتدا نمونههای اولیه و پروتوتایپ های بسیاری را طراحی کردیم و هدفمان این بود که یک بازی Free to Play برای دستگاه های موبایل بسازیم زیرا تا این حد و حدود، میتوانستیم کار کنیم؛ به این صورت که هم Free to Play باشد، هم آنلاین باشد و هم برای موبایل ساخته شود زیرا در سال های اخیر مارکت خوبی محسوب میشود. پس از تهیه و ساخت چند عنوان و نمونه اولیه، به کانسپت بازی بازوکا رسیدیم. در این مرحله به سراغ بازی Angry Birds رفتیم و از آن الهاماتی را گرفتیم.
الهام گیری از بازی Angry Birds دقیقا به چه صورتی بوده؟
ببینید، ما مکانیک های اصلی و هسته اصلی مبارزات بازی را از بازیهای Angry Birds و Worms بسیار الهام گرفتیم اما سیستم پاداش، Reward و ارتقای بازی و حتی سیستم رسانههای اجتماعی را از بازی Clash Royale الهام گرفتیم.
وضعیت لانچ و انتشار بازی بازوکا در بازار چگونه است؟
ما از ۱۸ اسفند سال گذشته نسخه بتای بازی خود را منتشر کردیم و همچنان بازی به صورت نسخه بتا در دسترس کاربران است. هنوز بسیاری از ویژگی ها در بازی قرار نگرفته و گنجانده نشده است. از آن زمان تا به حال، به طور میانگین ما ۱۵ هزار کاربر فعال ماهانه داریم و فیدبک و بازخورد های مناسبی را نیز از این کاربران دریافت کردیم و به عقیده آنها، بازی گیمپلی خوبی دارد و امتیاز بالایی نیز در کافه بازار گرفته است. ما هماکنون بیشتر برروی ویژگیهای اجتماعی بازی بازوکا تمرکز کردهایم که شامل مواردی مانند چت کردن، کلن، بازی دوستانه، مود تورنومنت و… میشوند.
بازی بازوکا، ساخته استودیوی Hexino، هماکنون به صورت نسخه بتا در کافه بازار در دسترس است و شما میتوانید آن را تجربه نمایید. در صفحه بازی بازوکا در کافه بازار، سازندگان ویژگیهای آن را معرفی کردهاند:
فکرشو میکردی بشه با یه حریف واقعی مبارزه و کلکل کنی؟
همه میگفتن نمیشه. ولی شد.
بالاخره تونستیم. بازوکا رو ساختیم واسه شما کاربرای عزیز. بعد یکسال تلاش شبانه روزی. تا تجربهای متفاوت داشته باشین و با دوستاتون و کاربرهای دیگه بتونید آنلاین و همزمان بازی کنید.
این همزمان یعنی چه ؟ یعنی اینکه وقتی داری مبارزه میکنی، دقیقا همون لحظه حریفت آنلاینه و داره بهت حمله میکنه. همونجوری که تو clash royale دیدید ولی با این فرق که نحوه تیراندازی و حملهی هر کارت هم دست شماست. آخه مگه داریم انقد جذاب؟
از خود بازی و کارتها و شخصیتهای زیاد و متنوعی که داره بگذریم، نصب کن تا زودتر ببینی این شاهکار ایرانی رو.
کارتهای قوی بدست بیار. ارتشت رو بچین و وارد میدون نبرد شو تا حریفت رو لوله کنی.
خوب دیگه معطل نکن. بازوکا یه بازی رایگانه. نصبش کن تا وارد دنیایی از تجربیات جدید شی.
آپدیتهای خفن هم تو راهه. قبیله (کلن)، چت، مبارزه آفلاین، تورنمنت و کلی چیزهای دیگه.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
واقعا خندم میگیره به بازی های ایرانی نگاه میکنم :-/
به نظرم در مرحله اول باید به کسی خندید که از دور نشسته و داره زحمت و تلاش بازیسازان فوقالعاده ایرانی رو قضاوت میکنه… افرادی که امروز در کشور ما در حال ساخت بازی و فعالیت در زمینه بازیسازی هستند (چه پروژههای بزرگ و پر خرج و چه پروژههای کوچک و کم خرج)، نه تنها برای خود صنعت بازیهای ویدیویی، بلکه برای صنعت کلی کشور، مایه افتخار و غرور به حساب میآیند. وقتی بزرگترین شرکت ها و بزرگترین رسانه های خارجی به ایران میآیند و از استعداد و پشتکار جوانان ایرانی برای ساخت بازی صحبت میکنند، تازه به بزرگی این عزیزان پی میبریم.
اما خب متاسفانه ما همیشه از سلاح قضاوت خودمون بدترین استفاده رو میکنیم و نتیجه کارهای ارزشمند بازیسازان ایرانی رو با جملاتی مثل «کی بازی ایرانی بازی میکنه؟» و «بازی ایرانی به درد نمیخوره» خراب میکنیم.
به امید جا افتادن فرهنگ حمایت در این عرصه سخت و طاقت فرسا…
اشکان جون کارت خیلی درسته داداش
لایک :yes:
داداش قبول کن آفتابه چینی از ایرانی بهتره 😀
واقعا که غریب نواز و خود کم بین.
داداش ما بدیم اونا خوبن راضی شدی؟ تو خودت برو در حد و اندازه قارچ خور میکرو یه بازی بساز بعد بیاد بازی های ایرانی (که انصافا بعضیاشون شاهکارن) رو نقد کن. 😐
دوست عزیز بزرگوار این بازی هارو ایرانی ها دارن با میلیون تومن بودجه می سازن حتی بعضیاشون با پول خودشون اخه چرا انتظار داری یهو مثلا بازی هایی مثله انچارتدی ماریویی بتلفیلدی بسازن وقتی بودجه اونها میلیون دلار و تیمشون چند صد نفری . چرا واقعا ؟؟؟
متاسفانه بزرگ ترین مشکل بازی های ایرانی فقط نوآوری و به طوری که هر بازی ، بازی می کنم یا دیدمشون کپی برابر اصل نمونه خارجیه. یعنی فقط اومدند شخصیت بازی رو عوض کردند و با یه اسم جدید به بازار عرضه کردند همین. اگه روی نوآوری کار کنند خیلی بهتره. نوآوری خیلی مهم تر از گرافیک و …. است.
میازاکی نیومده ؟ :chic: